therealpinto Posted March 2 Posted March 2 Jag brukar alltid tipsa om att provbelasta pedalstället tidigt, för svikt är så himla tråkigt. Den modellen du har brukar enligt min erfarenhet ha en förmåga att svikta uppåt i bakkant, både mellan pedalerna och mellan "konsolen" för pedalen och skruvarna ned i golvet. Man brukar också behöva se till att det har ett stöd mot ramen eller liknande framåt, mellan cylindrarna. Gustaf 2 Quote
Danielsson Posted March 9 Author Posted March 9 Ni båda har visa ord, jag har påbörjat lite smått med förstärkningarna, ser lite yxigt ut just nu men det blir nog bra sen när jag tagit ut det och gjort färdigt det. Har funderat mycket på startmotor, verkar som att Brise 892910PGR ska fungera med denna motor och låda givet att man modifierar monteringsflänsen, oklart hur mycket. Ganska dyr dock när den väl är i sverige, så jag har tittat lite på Ford Ka också som också ska passa mot svänghjulet (men inte hålbilden givetvis). Ritade upp en grov mockup i CAD enligt de mått jag hittade och printade ut en så att jag kan prova lite frigång mot motorblock och ram. Har också lyft i motorn nu så att jag kan börja med motorfästen. Har fått hem ett gäng Valp kuddar som ser nätta och hårda ut. Vem har byggt en så trång ram? På vänstersidan ser det väldigt trångt ut eftersom oljefiltret är precis mitt på där jag hade tänkt ha bussningen. Ett alternativ vore att köra ett såntdär "oil filter relocation kit" så att jag kan sätta filtret nån annan stans. Såhär i efterhand skulle jag nästan ha låtit adapterplåten ha två öron ut och sätta två motorkuddar uppe vid stötdämparinfästningen (som ska bindas ihop höger-vänser). Men är inte så sugen på att göra en ny adapter. I övrigt så tänkte jag köra en motorkudde fram (bakom nacken i stort sett) i typ 30-40° vinkel bakåt, och en under växellådan. Så de på sidorna behöver ta upp vridningen av motorn. Quote
swedishGT40 Posted March 9 Posted March 9 (edited) Tänkte på startmotorn, är den stark nog? Säkrare kort o ta från en v6 eller diesel(hög komp gör att dom brukar ha kraftiga startmotorer) Nu är iofs kanske inte din fyra något monster o dra runt det heller, så med lite eftertanke från min sida så kan de nog funka ändå 😊 Edited March 9 by swedishGT40 Quote
Danielsson Posted March 11 Author Posted March 11 Bra fråga, det har jag inte reflekterat så mycket på faktiskt, när jag kollar på databladen så ligger ford ka på 1,1kw och orginal mondeo 1,5kw. Får fundera en extra sväng! Har fortsatt preppat inför motorfästen. Det urtunga orginalfästet i gjutjärn mellan topparna gick såklart inte att plocka bort utan att ta bort kamkedjor och toppar, något jag verkligen inte är sugen på att göra. Så det fick bli en timme finlir med tigersågen tills fästet gav upp. Printade några linjeringsbitar till utgående axlarna så att jag lite bättre kunde positionera och mäta in motor och låda i ramen. Fortsatte sedan "CAD" jobbet för vänstra motorfästet där det är så himla trångt. Bestämde mig för att göra ett försök att gå runt oljefiltret i hopp om att det ska gå att använda as-is. Vill gärna ha kvar motorvärmaren också för att kunna förvärma motorn. Fästet ska givetvis förstärkas, har gjort det i 3mm 355 plåt. Mycket plats är det inte. Mycket bilder för lite visuell progress men. Så är det väl nu när man kommer in mer och mer på småsaker. 1 Quote
Arto Posted March 12 Posted March 12 (edited) 15 timmar sedan, Danielsson sade: ford ka på 1,1kw och orginal mondeo 1,5kw. Får fundera en extra sväng! Jag tror inte det är någon jättestor fara då dimensioneringen är för att orka i smällkalla vintern. Jag gissar att start i -25 grader inte är vardag? Är det inte bara att prova? F.ö. riktigt läckert bygge, kul att följa! Edit: Har sett att det finns 90-graders oljefilteradaptrar, om det kan hjälpa? Edited March 12 by Arto Quote
Danielsson Posted March 15 Author Posted March 15 Det ligger nog något i det också Arto! Ska luska vidare och se hur jag gör. Och tack för komplimangen! 🙂 Ah juste, en 90 gradare kanske kan fungera, får se ifall det går att gänga av oljefiltret med motorn på plats, det får väl avgöra ifall jag kör en alternativ lösning. Har jobbat vidare med motorfästena, Dom blev lite lustiga till utseendet men ska nog fungera, har kvar kudden som ska in under växellådan också, men först så blir det väl till att göra fästena i ramen nu. 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.