hampisch Posted January 28, 2023 Posted January 28, 2023 (edited) Hej alla! Hampus heter jag, det här är tänkt att bli min byggdagbok. Häng med på min resa! 2002. Allt började med att man som 12-åring sitter och kollar på Discovery, där man får följa Mark Evans bygga sin racing bil efter skolan. En dröm föds... 2017. Sen tar det ytterligare ca 15år innan jag får med en tidigare arbetskollega provåka hans egenbyggda GBS Zero. Vi åker till Orsa sportbilträff, jag blir helt såld under resan! En sån här bil måste jag bara ha! Börjar leta ämnen, allt känns hopplöst. 2020. Blir husägare och börjar renovera mitt drömgarage. 2022. Nu händer det, jag köper min helt egna Westfield! Jag köpte bilen som den ser ut här nedan. Bilen har tyvärr rullat väldigt lite dom senaste åren, därför kommer jag behöva gå igenom exakt hela bilen. Bilen kan på bild tyckas se väldigt fin ut. Men den behöver en total renovering/ombyggnation, mycket är aldrig riktigt slutfört av tidigare ägare. Jag själv har ingen tidigare erfarenhet av att bygga bilar, kunskapsnivån är relativt låg, jag försöker läsa mig till svaren. Ni får gärna hjälpa mig på vägen. Jag har mycket att lära. Största utmaningen nu är att byta ut det helt egenbyggda insprutningssystemet från tidigare ägare till Maxxecu. Länk till kort information av befintliga sprutet. Det lilla jag vet. https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=27648&start=45 Känner nån igen bilen, och har lite historia kring den får ni gärna skicka mig ett PM, jag älskar historia! Första natten i garaget. Tillsammans med GBS Zero som är den verkliga orsaken till att vi är där vi är nu. Bilen; *Westfield SEIW 2007. *Ford Zetec 2.0. *Ford Typ 9. *Ford LSD. Milstolpar; * 2022. Ägare av en Westfield SEIW. * 2022. Besiktad. * 2022. Nytt elsystem (Egen designat) * 2023. A racing car is born DVD köpt, Nostalgi! Aktiva Problem; * Ryckig gång. * Trögväxlad. * Svårt att hitta delar. Projekt; * 2023. Maxxecu Race. * 2023. Nytt bränsle system. * 2023. Nytt kylsystem. * 2023. Nya damasker. * Överladdning? * Hydraulisk koppling. Detta inlägg kommer löpande redigeras. Edited January 28, 2023 by hampisch 1 Quote
hampisch Posted January 28, 2023 Author Posted January 28, 2023 (edited) Reserverad, lista för delar. En stor utmaning för mig, är att hitta alla reservdelar. Jag kommer därför försöka göra en sån komplett lista som jag kan, men er hjälp på delar som passar min Westfield, förhoppningsvis kanske det hjälper nån annan också. Reserverar mig för felskrivningar. Ni får gärna hjälpa till 🙂 Kaross. Vindruta. Uppvärmd. WESTFIELD SEIWIDENONHEATED A2496 9867ACL Pilkington Vindruta. Ej Uppvärmd. WESTFIELD SEIWIDENONHEATED A2497 9556ACL Pilkington Motor. Tändstift. NGK PTR5A-10 Kamrem. VKMA 04214-1 Motorolja. 3000 X1 Formula FE 5w-30 Oljefilter. W 719/27 Kylare. NRF 58697 Glykol. Febi 37401 D12++ Grenrörspackning 1053902 Termostathus eBay Vox autoparts. Termostat GATES TH12588G1 (88c) Växellåda. Olja. Redline MTL Differential. Olja. Redline 75W90 Drivaxel. Damask. SKF VKJP 6101 GLO 4512 Drive Shaft Joint, (SKFVKJA8688) ECU. Maxxecu Race Givare. Temperatur Facet 1.830.165 IAT BMW (11613449116) Tryck Bosch 0261230340 El. Reläsockel BOSCH 3334485008 Relä BOSCH 0 332 209 152 3D ritat för Westfield SEIW Karossplugg https://www.thingiverse.com/thing:5999213 Bältesgenomföring https://www.thingiverse.com/thing:5998356 Skydd för bälten https://www.thingiverse.com/thing:5997262 Nyckelring https://www.thingiverse.com/thing:5320743 Adapter blinkers https://www.thingiverse.com/thing:5320591 Adapter bakljus https://www.thingiverse.com/thing:5310346 Edited May 12, 2023 by hampisch Quote
hampisch Posted January 28, 2023 Author Posted January 28, 2023 (edited) Just hämtat bilen. Orginal säkringsboxen. Det som döljs i snö kommer fram i tö, eller hur var det? Det som döljs under eltejp kommer fram vid brand? 😁😂 Fästkuddar! Dubbelhäftande, är bra till mycket, men inte allt... Sanerat lite, ungefär 1/3 av allt. Tråkig syn 😞 Massor av rost, spolning efter spolning. Väldigt många spolningar senare med hjälp av citronsyra och maskindiskmedel. Nu snackar vi! Kamremsbyte! Ny gasvajer. Pga nästan helt av vid pedalställ.... Se va bra det blev! Bakom eltejpen, till tändspolarna. I brist på kontakter. Lite nytt framtill. Lite nytt baktill. 3D printar adapter till huvudbrytaren. Gjorde en nyckelring direkt. Nya säkringsboxen. Kommer ev rivas igen 2023. Besiktning! Nu börjar resan! Maxxecu race Beställde en sjua från England. Edited January 28, 2023 by hampisch 2 Quote
hampisch Posted January 28, 2023 Author Posted January 28, 2023 Rivstart 2023! Har under veckan pysslat med detta! Gängat spridarrail för M16 1.5 - AN6, införskaffade en till rail utifall det går åt pipsvängen. Införskaffat ultraljudstvätt. Tvätt av spridare. Hittade även en signalgenerator som jag kan provköra spridarna med. Införskaffat nya tändspolar. Kommer eventuellt behöva fixa nån form av bussning så inte tändspolarna vibrerar. 3 Quote
hampisch Posted January 29, 2023 Author Posted January 29, 2023 6 minuter sedan, super7 sade: Varför göra om fuelrailen? //Nisse Det är mest nån idé jag fått, försöka helt utesluta slangklämmor. Jag vinner nog exakt ingenting på det, men de känns bra 😅 Blir AN6 nu. Förhoppningsvis blir det en Draftwerks 250il pump och en R1000 regulator. Skulle jag överladdad senare är jag väldigt förberedd med saker som verkligen tål effekten samt e85. Quote
super7 Posted January 29, 2023 Posted January 29, 2023 Så här blev min lösning. Gjorde en adapter som har måtten som Oem anslutningen mot fuelrailen och sedan gängad anslutning, regulatorn kanske du inte känner igen... den är från DOHC motorn som satt i Sierran bland annat och den är justerbar original dom har gömt justeringen under ett täcklock. 1 Quote
hampisch Posted January 29, 2023 Author Posted January 29, 2023 1 timme sedan, super7 sade: Så här blev min lösning. Gjorde en adapter som har måtten som Oem anslutningen mot fuelrailen och sedan gängad anslutning, regulatorn kanske du inte känner igen... den är från DOHC motorn som satt i Sierran bland annat och den är justerbar original dom har gömt justeringen under ett täcklock. Snyggt! Jag har inte riktigt verktygen och kunskapen till detta. Såg en färdig adapter fanns från England, men det blir så jäkla dyrt med hanteringsavgifter och tull. Smidigt att kunna använda OEM så långt de går, blir betydligt billigare 👍 Vart kommer din plenumkammare ifrån? Funderar på om jag ska köpa den från kitspares 1 Quote
super7 Posted January 29, 2023 Posted January 29, 2023 Det är en filterbox, det som syns i höger på bilden är luftfiltret PX600 Airbox - Twin Carburettors and Throttle Bodies – The Pipercross Shop Det är ju lite lätt ont om utrymme i en se7en men det ryms precis under huven Quote
hampisch Posted January 31, 2023 Author Posted January 31, 2023 (edited) Åh vad nostalgiskt det känns idag, min "DVD" kom. Blir att bänka sig ikväll och plöja bygg avsnitt. Förhoppningsvis får jag riktigt mycket skruv-feeling i helgen. Kom även massa nya delar, ny kylare lite annat småplock och nya vätskor. Förhoppningsvis blir växellådan roligare med ny olja, den har trotts allt inte gått så långt. Utmaning blir att försöka borra ett hål, så jag når pluggen från pedalstället. Sen pumpa ut oljan med elektrisk oljesug. Är jag lurad, eller har Bosch ändrat kartonger? 3st beställd på rea, och en beställd vid sidan om. Dom har exakt samma artikelnummer, alla är gjord i Turkiet, men sista nummret skiljer åt. 519 va 276. Glasmästaren var även klar med min nya ruta. 600kr ville dom ha. Jag tänkte ta med mig nån kakburk och fråga om dom vill göra en till eller två till. Skulle behöva hitta en killist till rutan, nån som vet vart man hittar? Edited January 31, 2023 by hampisch 1 Quote
postmanpat Posted January 31, 2023 Posted January 31, 2023 Örebro Agenturaffär kanske har nå´t som passar. /bengt 1 Quote
hampisch Posted February 1, 2023 Author Posted February 1, 2023 16 timmar sedan, postmanpat sade: Örebro Agenturaffär kanske har nå´t som passar. /bengt Jättebra tips, ska ringa dit och kolla 👍 Quote
M748 Posted March 4, 2023 Posted March 4, 2023 (edited) Snygg 7:a, kul att följa utvecklingen av din bil. Har du färgkoden till din BRG?? Edited March 4, 2023 by M748 1 Quote
hampisch Posted March 12, 2023 Author Posted March 12, 2023 On 2023-03-04 at 21:34, M748 sade: Snygg 7:a, kul att följa utvecklingen av din bil. Har du färgkoden till din BRG?? Tack, tyvärr inte. Något jag själv skulle behöva, då det är lite småskador på den. Quote
hampisch Posted March 12, 2023 Author Posted March 12, 2023 Hej alla! Dålig med uppdateringar, men tiden räcker inte riktigt till. Står mitt uppe i 100m2 renovering hemma. Ska försöka få den körbar så snart snön försvinner, så det är nog dags att växla upp. Hur hade ni gjort? Satt kylaren i gummibussningar som det varit nu. Eller stumt i chassit? Håller även på river bort grenröret, mest för att linda om det. Tänkte skrota glasfiberbandaget och montera bandage gjort på lavasten istället. Sägs klia lite mindre när man meckar. Står lite i valet och kvalet om jag ska svetsa in nipplar så jag kan mäta avgastemp. Vad tycker ni? Quote
tpau Posted March 12, 2023 Posted March 12, 2023 Roligt! Som sagt sastsa så du kommer ut i vår! Jag skulle starkt rekommendera att sätta kylaren mjukt, tuberna blir längre och kortare av värmen och dessutom ofta olika mycket så att den böjer sig. Sen är det bara någon tiondel den växer o krymper, har du en lång tunnplåt som är vek i rätt riktning så är den säkert mjuk nog. Såg att bussningen du har är lastad i fel riktning det är nog därför den blivit gammal o trött. Men köper du en ny från biltema håller den några år den med. Om avgastempar, du har ju köpt en race version du kan säger lägga både engine protection och cylinderbalansering med hjälp av dom. Finn nog inget skarpt behov men kul 👍 /T 1 Quote
super7 Posted March 14, 2023 Posted March 14, 2023 On 2023-03-12 at 14:42, hampisch sade: Står lite i valet och kvalet om jag ska svetsa in nipplar så jag kan mäta avgastemp. Vad tycker ni? Hej. Jag håller på att bygga en ny motor till min M3E30 och på grenröret jag köpte så var det svetsade nipplar på varje pipa och dom skall så klart användas. Och som Torbjörn säger så skall det programmeras in cylinderbalansering om det skiljer för mycket mellan cylindrarna men det vet man ju inte i förväg. //Nisse 1 Quote
Kjelland28 Posted March 14, 2023 Posted March 14, 2023 Om ryckig gång, förr så slog man i 1 liter rödsprit på en full tank bensin tills bilen gick bra igen (löste beläggningar i spridarna). Vet inte om det funkar fortfarande och du kanske ska nöja dig med en 1/2 liter om du har runt 40 liter eller mindre i tanken. Quote
hampisch Posted March 15, 2023 Author Posted March 15, 2023 (edited) Tack för lite pepp! Sambon drog på träning, det innebär lite paus i renoveringen inne i huset. Jag tänkte såhär, psykologiskt börjar jag med det lätta. Dvs baktill på bilen. Nytt soppasystem och nya damasker står på schemat. Kanske inte dom bästa bilderna idag, men händerna va helt insmord i fett... Framöver fortsätter jag med ecu, det är helt klart det som jag tycker känns jobbigast. Nog för att jag till vardags jobbar med konfiguration av div system. Men jag har för lite erfarenhet av motorstyrning. Inte den värsta damsken jag sett, men dom är trotts allt från 2007. Nu till en fråga, såhär såg packningen ut mellan damask och drivknut. Ska det sitta en packning där? För dom nya damskerna levererades utan packning. Dom gamla damskerna är inte slät till ytan, medans dom nya är helt slät, se nedan. Sen märker man att det fuktat emot diffen, för där sitter ingen packning alls. Ska det va så? Gamla damsken hade liksom en försänkning runt alla skruvhål, medans den nya är helt slät. Tar emot lite och se hur smutsig allt blivit på 300mil i sommras 😁 Jag som tyckte jag hade så fint här under, Edited March 15, 2023 by hampisch Quote
hampisch Posted March 15, 2023 Author Posted March 15, 2023 (edited) Efter lite letande, verkar dessa packningar passa till damaskerna? Jag letar vidare, det mesta verkar ha utgått.. Porsche 93033229700 https://utzon.se/car/928-78-82/item/5909a0e8afe8034de364a7b5 Edit. Fel packning. Jag tror jag limmar istället. Edited March 16, 2023 by hampisch Quote
Mats Karlsson Posted March 16, 2023 Posted March 16, 2023 300 mil är ändå en rätt bra nyttjandegrad, du ska snarare vara stolt än besviken på smutsen. 🙂 2 Quote
hampisch Posted March 16, 2023 Author Posted March 16, 2023 Tack för all pepp! Vilket jäkla jobb att göra rent cv knutarna.... Välbehövligt, riktigt hårt fett på sina ställen. Hittade även rester av locktight och packningen i allt fett.... För övrigt rätt olika konsistens om man jämför alla 4. Nu är dom ren iaf, och insmord med tunn 5-56 för att inte rosta. Kommer täta med flänssilikon sen. Valde även att spruta på axlarna en omgång med lite färg. Dom är epoxymålade sen innan men målar dom en omgång mest för att inte stenskotten ska rosta mer. Ingen aning om det håller, men o andra sidan är det inte tänkt att vara en showbil heller. Till rattstången valde jag bromsoksfärg då den fått smaka på heta grenrör. Förhoppningsvis tål den färgen temperaturen bättre. Motorfärg kändes jobbigt då den behöver temperaturen för att härda, en kompis tyckte jag skulle gå på med pulverlack och värma med gasbrännare då den inte får plats i ugnen. Har ni testat pulverlacka med brännare? 1 Quote
Mats Karlsson Posted March 17, 2023 Posted March 17, 2023 Jag har inte provat att pulverlacka med brännare men om du ska prova så börja med att förvärma biten som ska målas så fastnar färgen lättare och jämnare. Quote
hampisch Posted March 17, 2023 Author Posted March 17, 2023 (edited) Finns säkert tusen andra sätt att göra det på 😂 Det tar lite tid för mig, men det blir jäkligt bra också 💪 123D cad, perfekt för snabbjobb. Anycubic Frankenstein... Tog ca 25min. Infettat och klart 🙃 Edited March 17, 2023 by hampisch Quote
hampisch Posted March 18, 2023 Author Posted March 18, 2023 Misstänker allt varit felmonterat innan. Tänker på spåret på knutarna, har det nån inverkan? Spontant sett känns det som att knutarna beter sig olika när man vrider och vänder på dom till ändlägen. Tycker fortfarande det är roligt vad mycket man lär sig genom att läsa och ta det lugnt varje moment. Jag har aldrig tidigare skruvat bil men hittar massor av intressanta saker som är lite tokigt. Vad säger ni andra? Quote
sorin Posted March 18, 2023 Posted March 18, 2023 (edited) Här får du kanske lite mer info . Det hjälpte mig när jag monterade mina . // Sorin Edited March 18, 2023 by sorin 3 1 Quote
DomiSeven Posted March 20, 2023 Posted March 20, 2023 Spännande att följa.Du har jobbat på bra Kul också med fler bilar i "närområdet" 1 Quote
hampisch Posted March 21, 2023 Author Posted March 21, 2023 (edited) Sådär då var axlarna på plats! 34nm med Loctite. Märkpenna för att notera att jag dragit med rätt moment. Vilket kladd... Nästa gång köper jag nya lager än att rengöra dom gamla. Skruvarna va ca 3mm kortare som följde med damaskerna. Vi får se om jag tappar en axel i sommar när Maxxecu börjar arbeta 🤪😅 Tätade med motorsilikon, tunt tunt lager med fingret i alla ändar. Får se om det blir bra 😊 Fick lite extra energi och körde på med oljebyte i diffen. Nått att oroa sig för? 1 år sen sist jag byte olja till billig Biltema för att kontrollera status. Nu blir det red line. 75W90 Motionera batteriet lite, tror jag byter det för säkerhets skull. Är nog sen 2007... Edited March 21, 2023 by hampisch 2 Quote
hampisch Posted March 22, 2023 Author Posted March 22, 2023 Mkt tjat nu... Men det här va fan som ett maraton! 😂 Svett i hela pannan och 2h senare var de klart. 😁👍 Rören satt mer eller mindre ihop, där jag har satt buntbanden nu. Det var gjort exakt lika innan, men misstänker att rören rört sig lite pga värmen sen dom va ny. Godkänt? 1 Quote
hampisch Posted March 23, 2023 Author Posted March 23, 2023 Tog ledigt en dag, välbehövligt. Svetsade om generatorfästena, då dom bef. ger med sig om jag spänner remmen. Resulterade i skrik då och då förra sommaren. Svetsade på två plattjärn, förhoppningsvis blir det lite stummare. Finns de nå färdigt att köpa till zetec för generatorn? Just nu ser det lite epa ut... Lite orolig jag kommer behöva göra om allt detta om en plenumkammare ska in.... Det kändes lite jobbigt. BTW nån som har en plenumkammare till zetec till salu? Har beställt en ny ratt och en adapter för oljefiltret. Då kan jag lätt koppla in ev givare till Maxxecu samt till ev oljekylare. Såhär blev det med grenröret iaf 😊 Quote
sorin Posted March 23, 2023 Posted March 23, 2023 Jag kör med denna kit från Retroford https://www.retroford.co.uk/product/complete-zetec-motorsport-alternator-kit-black-top-st170-z100ms/ // Sorin 1 Quote
super7 Posted March 23, 2023 Posted March 23, 2023 I denna tråd finns det en del bilder på olika Zetec varianter 1 Quote
hampisch Posted March 23, 2023 Author Posted March 23, 2023 5 timmar sedan, sorin sade: Jag kör med denna kit från Retroford https://www.retroford.co.uk/product/complete-zetec-motorsport-alternator-kit-black-top-st170-z100ms/ // Sorin Ändå lite oroligt att ett sånt kit inte passar med en plenumkammare, tex den från kitspares. Jag ska fundera lite och kanske maila och fråga. Det känns som ett stort projekt att försöka få till en egen plenumkammare med min nuvarande kunskap. Hade därför varit smidigt att köpa en färdig. GBS Zero plenum. Quote
sorin Posted March 23, 2023 Posted March 23, 2023 Det funkar fint för mig med AT Power trottelhus och luftburk från Reverie . // Sorin 1 Quote
hampisch Posted March 26, 2023 Author Posted March 26, 2023 Tömt växellådan på olja ikväll med sambon. Roligt att få med henne ut i garaget, men sämre var det ju att jag bara fick ut 1L bäcksvart olja 😬 Det ska tydligen vara 1.9L+0,5L? Sen hittade jag den här bilden, så då kanske 1L stämmer bättre? Tror nämligen min låda är från en Sierra 88. Byter ut oljan till Red Line MTL. 1 Quote
therealpinto Posted March 27, 2023 Posted March 27, 2023 Så länge det är fyllt till nivåpluggen så funkar det, det skiljer internt i lådorna mellan de äldre och tidigare. "Plus 0,5" är bara för 4x4-lådan och dess fördelningslåda sådet är inte aktuellt. Min erfarenhet är som sagt (?) att Redline MTL gör underverk för typ 9. Gustaf 1 Quote
hampisch Posted April 3, 2023 Author Posted April 3, 2023 Har gått på lite stutt... Behöver hjälp med; *Hur har ni jorda ert bränslesystem? Inte en jord är dragen på denna bil, inte ens tanken... *Tips på BTR? (Bränsletrycksregulator) *Bäst AN-koppling köpa var? *Tips på vart man hittar en vettig bränslepump med gänganslutningar som inte drar 15-20A? Har idag en Walbro gls391 men dessa är helt omöjliga att hitta till försäljning. Bosch fp165/e är uppdaterad så även den är hungrig som sjutton på ström. Sorin länkade fina clips till bränslerör, håller på jobbar på den saken att hitta dessa. Mekonomen har mer eller mindre slut på dessa. T-clip heter dom. Sjukt smuttiga! Mycket som ska klaffa nu, sen drar jag igång med Maxxecu! Fick lite slang hem, Quote
sorin Posted April 3, 2023 Posted April 3, 2023 (edited) Här kanske du hitta lite T-clips . https://www.gohlins.se/sv/produkter/automation/tillbehor/t-clips/t-clips-8mm-t08 AN-koppling köper jag på https://www.speeding.nu/c/branslesystem-an-kopplingar/an-kopplingar-an-slang/ BTR hittar du också på speeding // Sorin Edited April 3, 2023 by sorin 1 Quote
Mats Karlsson Posted April 3, 2023 Posted April 3, 2023 https://bjprace.se/bransle-system/pumpar/universal-extern/walbro-gsl392-255-l-hr/ Denna borde väl vara motsvarande den du har. Vad är problemet med att den drar 15-20 A? Jag jordade pumpen direkt mot ramen. Ser ingen anledning att dra en separat jordkabel till batteriet för det. 1 Quote
hampisch Posted April 3, 2023 Author Posted April 3, 2023 6 timmar sedan, Mats Karlsson sade: https://bjprace.se/bransle-system/pumpar/universal-extern/walbro-gsl392-255-l-hr/ Denna borde väl vara motsvarande den du har. Vad är problemet med att den drar 15-20 A? Jag jordade pumpen direkt mot ramen. Ser ingen anledning att dra en separat jordkabel till batteriet för det. Har spanat på den, men då tycker jag 391 eller 393 känns mycket roligare. Uppenbarligen är jag ute på hal is eftersom ingen i EU vill sälja den. 😂 Största anledningen är att jag har för tillfället en liten generator, andra anledningen är att jag tycker det känns onödigt att pumpa runt såna enorma mängder bränsle som skapar högre ljudnivå och mer värme. Nånstans bör det ju finnas vettiga mindre pumpar, tänker jag. 😊 Jag kanske tänker fel, men det är ju inte ens 200hk vi pratar. Vad tror ni? Quote
Mats Karlsson Posted April 4, 2023 Posted April 4, 2023 Problemet är väl att externa pumpar är en relativt nichad produkt i dagsläget. De används bara på eftermarknad och motorsport och då är pumpar med stor kapacitet det som efterfrågas. Har du möjlighet att bygga om till in-tank pump så finns det ju mer att välja som drar mindre A men kostnaden lär dra iväg istället. 1 Quote
Christer J Posted April 4, 2023 Posted April 4, 2023 En helt vanlig Volvo 7/940 pump duger fint till 200 hk. 1 Quote
tpau Posted April 5, 2023 Posted April 5, 2023 Summit har ju båda de pumparna. Jag har hört flera säga att Dalhems tar hem från de. Annars funkar eBays global shipping med förbetald tull väldigt bra och enkelt. /T 1 Quote
hampisch Posted April 5, 2023 Author Posted April 5, 2023 20 timmar sedan, Christer J sade: En helt vanlig Volvo 7/940 pump duger fint till 200 hk. Ska kolla upp det! Det jag hittat hittills, så verkar dessa inte ha gängade anslutningar i båda ändar. Ska djupdyka lite mer, tack 😊 Har ju fått Pippi på AN-kopplingar exakt överallt... Quote
hampisch Posted April 5, 2023 Author Posted April 5, 2023 11 timmar sedan, tpau sade: Summit har ju båda de pumparna. Jag har hört flera säga att Dalhems tar hem från de. Annars funkar eBays global shipping med förbetald tull väldigt bra och enkelt. /T Jag själv har tyvärr inte samma roliga erfarenhet av ebay och förtull. Vill ändå säga att jag snittat på ca 50 affärer på eBay internationel historiskt per år. Blev en dyr historia med dubbel tull senast. Känns hopplöst som privatperson ibland att driva dessa fall. Lite därför jag söker med ljus och lykta innom EU. Quote
hampisch Posted April 5, 2023 Author Posted April 5, 2023 Hej! Dagens uppdateringar, hittat slangfästen. Klockrent företag att ha o göra med! Tyvärr lite fel dimension, men de löste sig fint med en borr i rätt dimension. 10kr st för fästet kändes locost 😎 https://flexithydraulics.se/product-category/rorhollare/ Även rivit lite mer 😁😂 Nu ska jag fortsätta med elen som jag påbörjade när bilen köptes. Blir ev digital instrumentering framöver. Skatbo då jag inte bestämt mig för hur jag ska göra och vilken cirkulär kontakt jag ska gå på. Behöver även limma detta, då jag ev startar bilen med originalinsug. Halvsvårt då det är PP plast. Tror jag hittat ett lim som fixar detta. Jag hinner helt enkelt inte lösa det nu på vårkanten med en plunumkammare eller separata spjäll. Den som lever får se, just nu finns det mycket energi att fortsätta ett tag till 👍💪 Quote
M748 Posted April 5, 2023 Posted April 5, 2023 On 2023-03-21 at 20:10, hampisch sade: Sådär då var axlarna på plats! 34nm med Loctite. Märkpenna för att notera att jag dragit med rätt moment. Vilket kladd... Nästa gång köper jag nya lager än att rengöra dom gamla. Skruvarna va ca 3mm kortare som följde med damaskerna. Vi får se om jag tappar en axel i sommar när Maxxecu börjar arbeta 🤪😅 Tätade med motorsilikon, tunt tunt lager med fingret i alla ändar. Får se om det blir bra 😊 Fick lite extra energi och körde på med oljebyte i diffen. Nått att oroa sig för? 1 år sen sist jag byte olja till billig Biltema för att kontrollera status. Nu blir det red line. 75W90 Motionera batteriet lite, tror jag byter det för säkerhets skull. Är nog sen 2007... Klarade du dig med en flaska vid oljebyte i diffen? Går det i 0,9L? Eller är det 1L?! Quote
hampisch Posted April 5, 2023 Author Posted April 5, 2023 46 minuter sedan, M748 sade: Klarade du dig med en flaska vid oljebyte i diffen? Går det i 0,9L? Eller är det 1L?! Nix, tyvärr. Två blev det 👍😊 Quote
hampisch Posted April 11, 2023 Author Posted April 11, 2023 Inte så locost, men sjukt smidig sak! Maxxecu har en liknande enhet men till ett heeelt annat pris. Den här kommer nog göra jobbet galant, mer om detta senare. Har nog hittat den mest allvarliga sak hittills på bilen, hjulnavsmuttern har ev inte varit åtdragen sen bilen byggdes. Dessa ska dras med 340nm! Även stor smäll på fingrarna på mig själv, fick nedslag på besiktningen att ena hjullagret ev va lite glapp. Dum och okunnig som jag är så lyssnade jag på besiktningskillen som sa att jag "lätt kunde spänna" det. Dum gör som dum säger... Inser nu att det är helt fel! Skulle säga att felet beror på den manual Westfield levererar med bilarna. Där momentet lätt glöms, då man ska ta det "senare" i manualen. Införskaffat momentnyckel för jobbet👍😊 Quote
vedde Posted April 11, 2023 Posted April 11, 2023 Jag har en tidig motogadget men utan BT, inget är enklare än bilel med den kan jag lungt säga.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.