Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Nu nÀr jag samlat delar ett bra tag Àr det vÀl dags att sparka igÄng en byggtrÄd för mitt planerade GT40-bygge. Bygget baseras pÄ ett laserskuret chassie-kit med egna hjulupphÀngningar, spindlar m.m.

Kommer bli en lĂ„ng och rolig resa!  Lite bilder kommer allt eftersom... 🙂

HÀr Àr den mentala bilden/mÄlet som det ser ut nu.

image.jpeg.e3ff406066c415ded35c97e2010d741e.jpeg

image.jpeg.a631dff2b4f79ea42b56051be6f63f97.jpeg

Edited by fege
  • Like 10
Posted

Är det GTFortes laserskurna kit eller Ă€r det nĂ„got annat? Ska bli roligt att följa ditt bygge 😊

Posted (edited)
On 2022-08-17 at 20:24, heralue sade:

Plötsligt hÀnder det !

Som vi har vÀntat 
.

Den som vĂ€ntar pĂ„ nĂ„got gott... 😄

On 2022-08-18 at 07:43, Tomas sade:

Är det GTFortes laserskurna kit eller Ă€r det nĂ„got annat? Ska bli roligt att följa ditt bygge 😊

Japp, det Àr ett GT Forte chassie med lite tjockare material Àn vad han normalt levererar. Riktigt smidigt att sÀtt ihop mÄste jag sÀga! Dock Àr leverantören inte att lita pÄ sÄ min Äsikt Àr att man inte bör ha med dem (honom) att göra. 

20190408_234936.jpg

20190411_063359.jpg

20190423_205902.jpg

20190424_003450.jpg

Edited by fege
  • Like 7
Posted (edited)

Kul med ett nytt aktivt bygge nĂ€r man sjĂ€lv kĂ€nner att man hĂ„ller fart pĂ„ annat hĂ„ll Ă€n i garaget 🙂
Jag var inne pÄ att köra Forte's ram frÄn början, men vart ej sÄ pga. "leveransproblem" om vi sÀger sÄ.
Och tur var vÀl det, för det var kul o rita sjÀlv, och vÀldigt lÀrorikt.

Med tanke pĂ„ inredningen i garaget sĂ„ Ă€r fĂ€rgvalet redan spikat eller?Â đŸ€Ł

Med det sagt sĂ„ följer jag bygget med glĂ€dje 😎

Edited by swedishGT40
Posted
18 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Med tanke pĂ„ inredningen i garaget sĂ„ Ă€r fĂ€rgvalet redan spikat eller?Â đŸ€Ł

Det skulle man kunna tro men jag Ă€r nog rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att det blir Linden Green som bilderna ovan. Eller sĂ„ blir det Ford France fĂ€rgsĂ€ttning eller gul eller... 🙂

Posted (edited)

FÀlgar blir "Halibrand" frÄn Image Wheels

image.thumb.jpeg.fca80fa7d31a1f1b8c650aa99540d120.jpeg 

Motorn kom jag över för nÄgra Är sedan och har sedan pyntats med fina trattar. VÀxellÄdan blir en Audi 01E

image.thumb.jpeg.ef453f3123bb3fcebd32e08d37cfb8f7.jpeg image.thumb.jpeg.944a50bf9a85ad689590fa29796ea4c5.jpeg

image.thumb.jpeg.1e12a94a8780d0dcfe30ac5d096bbf7b.jpeg

Edited by fege
  • Like 6
Posted (edited)

Skönt nĂ€r garagevĂ€ggarna redan Ă€r fĂ€rdigmĂ„lade... 🙂

Edit: doh, lÀste inte alla kommentarer ovan, tittade bara pÄ bilderna.

Edited by Mats Karlsson
  • Like 1
Posted

Nope, det gjorde den inte... Denna kommer frĂ„n en lokal, mycket trevlig leverantör i BorĂ„s. 🙂 

• Like 4
Posted
1 timme sedan, fege sade:

Nope, det gjorde den inte... Denna kommer frĂ„n en lokal, mycket trevlig leverantör i BorĂ„s. 🙂 

Troligtvis har den ocksĂ„ bĂ€ttre passform sĂ„ inte 30% av bygget gĂ„r ut pĂ„ att plasta om karossen som för oss andra 😉

• Like 1
Posted

Ja, det Ă€r gott att veta att delarna passar ihop frĂ„n start. Finns ju en del annat att lĂ€gga tid pĂ„ i ett sĂ„dant hĂ€r bygge Ă€ndĂ„... 🙂

Posted
9 timmar sedan, fege sade:

TĂ€nkte vĂ€l nĂ€stan det 😉  Karossen frĂ„n "han" i BorĂ„s Ă€r nog det bĂ€sta man kan fĂ„ tag i 😄

Posted
10 timmar sedan, fege sade:

Ja, det Ă€r gott att veta att delarna passar ihop frĂ„n start. Finns ju en del annat att lĂ€gga tid pĂ„ i ett sĂ„dant hĂ€r bygge Ă€ndĂ„... 🙂

TÀnk den som kunde fÄtt unna sig en sÄdan lyx under sitt bygge.
Kan villigt erkÀnna att jag numer hatar glasfiber i alla dess former .

Lycka till med ditt bygge kommer med all sÀkerhet bli en riktig ögonsten 

• Like 1
Posted

Vad kul! Jag ser fram mot att följa bygget. Lycka till och mycket nöje!

• Thanks 1
  • 2 weeks later...
Posted

DÄ har vÀxellÄdan fÄtt en vÀlbehövlig omgÄng. Viking VerkstadstvÀtt frÄn Mackans Garage, pensel och tandborste och vips sÄ var allt gammalt gegg puts vÀck.

20220910_104451.jpg

20220910_133224.jpg

20220910_150102.jpg

• Like 5
Posted
On 8/20/2022 at 4:03 PM, fege said:

Lite grovkapning av glasfiber i solens sken. 🌞

image.thumb.jpeg.7916073052dbe3b1b796e5e43b240272.jpeg image.thumb.jpeg.5b8384771e9e74660ed3fac96bb9e779.jpeg

Hei.

Har du navn pÄ de som stÞpte bodyen? . Jeg trenger et sÄnt sett, har et prosjekt i Norge

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Försöker skapa mig en kÀnsla av karossdelarnas passform och hur de lirar med ramen. Strax dags för helsvetsninng av huvuddelen av ramen sÄ att den kan komma ner frÄn byggbordet (kommer vara till salu nÀr jag kommit sÄ lÄngt). DÀrefter blir det till att fÄ till fastsÀttning av karossen innan arbetet med hjulupphÀngningarna tar vid.

image.thumb.jpeg.7d8d4ea60e4d6e307f022725b4f42b38.jpeg

image.thumb.jpeg.91da4f537f84ca28c845f2653086d7dc.jpeg

Har ocksÄ snickrat lite pÄ en vagn till motor/vÀxellÄda med sÄ att de blir lÀtta att flytta runt i garaget.  

image.thumb.jpeg.612910f8493d3c1f27624f7b7d990001.jpeg

Edited by fege
  • Like 2
Posted

Nej, nej!!! Det Àr instrumentbrÀdan som kom med karossen. Ny med ratten pÄ rÀtt sida Àr pÄ gÄng. Kanske att jag anvÀnder Àndarna frÄn den pÄ bilden dÄ de Àr anpassade till dörrarna. 

SĂ„ du kan lugnt somna om Micke! 🙂

• Thanks 1
  • Haha 1
  • 4 weeks later...
Posted

Spagetti !?!? 😀

image.thumb.jpeg.1d1d1b25da8c3a4854f747978ec903d4.jpeg

InvÀntar lite delar, renoverar ett rum och svetsar lite pÄ chassiet mellan varven. Planen Àr att ha huvuddelen av ramen helsvetsad till helgen sÄ att den kan komma ner frÄn byggbordet.

• Like 2
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Ny instrumentbrĂ€dan har anlĂ€nt! Nu med ratten pĂ„ the "right side" sĂ„ vĂ„r kassör kan fortsĂ€tta att sova gott... 😁

AK-sportscars (f.d. Southern GT) var var mycket hjÀlpsamma och tyckte sjÀlva att frakten var vÄldsamt dyr dÄ lÀngden översteg 120 cm. Efter lite funderande bad jag dem kapa den dÀr det var lÀttast att plasta ihop igen och det stÀllde de gladeligen upp pÄ. VÀldigt bra pÄ att uppdatera och informera var de ocksÄ sÄ tummen upp för dem!

image.jpeg

Edited by fege
  • Like 4
  • Haha 1
Posted

Det kittet har jag stött pĂ„ nĂ€r jag surfat runt. Ser trevligt ut men personligen tycker jag det Ă€r ajabaja med paddlar i en GT40. 🙂

• Like 2
  • Haha 1
  • 3 weeks later...
Posted

NÄgot som slog mig nÀr jag höll pÄ att svetsa var att det spontant kÀndes som det skulle bli lite tight mellan övre bÀrarmarna och stötdÀmparna i bakvagnen. Mycket riktigt, efter lite studerande av bilder pÄ andra byggen sÄ verkar det som flera som byggt GTForte har bÀrarmarna vinklade nÄgot bakÄt och dÀmparna vinklade framÄt och trots detta ser det ut att vara liten marginal. Inte optimalt kan jag tycka... 

SÄ fram med kapen och sÄ blir det lite nya delar sÄ att jag fÄr bak det övre bÀrarmsfÀstet nÄgot. 

image.thumb.jpeg.75b35d48e058bf0e2b5945e5a5f1b31c.jpeg

• Like 2
  • 1 month later...
Posted (edited)

Har varit mycket funderande och mĂ€tande den senaste tiden men nu har jag Ă€ntligen bestĂ€mt var karossen skall sitta! 🙂 Placering av B-stolpen och tröskellĂ„dorna Ă€r nu fastslagen och sĂ„ fĂ„r resten utgĂ„ frĂ„n detta. 

image.thumb.jpeg.40f28507f1ca65c47ebcb1e79628e96a.jpeg

Fick ocksÄ svetsat pÄ en liten lÀpp lÀngs sidorna som blir bra att skruva div. fÀsten och tröskellÄdor i.

image.thumb.jpeg.045db59992f6c5d7034fe585365831a4.jpeg

Pluggar till "koppar" för bakljusen har ocksÄ tillverkats och de vÀntar nu pÄ lite spackel/slip innan det Àr dags för laminering. Kommer köra med separata baklkjus och blinkers som pÄ de tidiga Mk 1:orna.

image.thumb.jpeg.35db2ad17489b2f036bd8d022ffa0a27.jpeg

Edited by fege
  • Like 4
Posted (edited)

Eftersom ramrören Ă€r av mindre dimension Ă€n huvudbĂ„gen behöver ramrören breddas lite i bĂ„gens fĂ€stpunkter. Det kĂ€ndes fel att bara dra dit nĂ„gon platta sĂ„ dĂ€rför blev det komplettering med förstĂ€rkningsplattor vilka sĂ€kert Ă€r helt onödiga och overkill men det ger sinnet frid om inte annat. 🙂

image.thumb.jpeg.99def4ed127adf8eb7c2f8f726eaf863.jpeg

HÀrnÀst stÄr inpassning och tillkapning av huvudbÄgen pÄ tur nu nÀr positionen pÄ mittsektionen Àr bestÀmd.

Edited by fege
  • Like 8
Posted

DÄ var huvudbÄgen inmÀtt och punktad pÄ plats. HÀrnÀst blir det bakÄtstrÀvorna, infÀstningar för bÀlten och dörrlÄs och sÄ div rör att fÀsta den bakre vÀggen i.

image.thumb.jpeg.fc1e5d68e43c461c8076b59eb0ccb38a.jpeg

• Like 4
Posted

NÀr du Àr nöjd med inpassningen sÄ se till o lÄs spindeln i bakkant mot din fina bÄge.
DÄ kommer den sluta o röra pÄ sig och du kan finlira det sista pÄ karossdelarna.

• Like 1
Posted

Japp, det Àr tanken! Det blir ett par fÀste som jag kan skruva bakkanten pÄ spindeln i.

UngefÀr sÄhÀr tÀnkte jag.

image.thumb.jpeg.06eaaf8cac4a8cb4b5c3c0d3819a4cf3.jpeg

• Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Rambygget gÄr sakta vidare med inpassning av bakÄtstrÀvor till huvudbÄgen och rör som senare skall hÄlla delar av dörrlÄsen och plÄtar mellan kupé och motorrum.

image.thumb.jpeg.5f990b78c168fd3e89e715dc0da3b1b1.jpeg

• Like 6
  • 2 weeks later...
Posted

Eftersom jag har en kaross som egentligen inte Àr anpassad till chassiet sÄ blir lutningen pÄ huvudbÄgen nÄgot mer bakÄtlutad i mitt fall. Bra dÄ jag kan fÄ till en lite mer bakÄtlutad sittstÀllning. Men eftersom placering av precis ALLT pÄ dessa bilar hÀnger ihop med varandra kÀndes det som ett bra lÀge att testa med motorn pÄ plats. Med lite ingrepp sÄ skall det nog funka (fördelaren jag skall anvÀnda har nÄgot större diameter Àn den som Àr monterad nu). 

image.thumb.jpeg.7e25584e9cd471eaa6563a558cc965bf.jpeg

image.thumb.jpeg.3b4970d2c7a944935823f95cfcbadb81.jpeg

• Like 6
Posted

Om det blir problem med fördelaren, kan du vĂ€l köra fördelarlös tĂ€ndning? Finns vĂ€l fĂ„ fördelar med fördelare (🙂) förutom om man tycker om det visuella. 

• Like 1
Posted

Japp, det Ă€r helt klart ett alternativ. Vi fĂ„r se hur det blir nĂ€r det Ă€r spikat och klart. 🙂

Posted (edited)

PĂ„ tal om att kolla av mĂ„tt och inpassning: Finns det nĂ„gon av er Southern GT byggare dĂ€r ute som skulle kunna bistĂ„ med de lodrĂ€ta mĂ„tten frĂ„n botten av chassierören till centum av reaktionsstagens frĂ€mre ledpunkter? Fy f#€%€n vad det lĂ€t krĂ„ngligt. Kolla bilden nedan sĂ„ klarnar det förhoppningsvis... 🙂

image.thumb.png.8e52535f3dd5a94593e48e0fdc1ae337.png

Tack pÄ förhand!

Edited by fege
  • Like 1
Posted

Jag har ett litet urtag för fördelaren i det som motsvarar ditt rör. (För sĂ€kerhets skull sĂ„ har jag ingen fördelare sĂ„ problemet Ă€r dubbel-borta.) UtseendemĂ€ssigt tycker jag inte det spelar nĂ„gon stor roll, dĂ€remot kan det vara sexigt med tennisbollar i trattarna.😆

Du har bra tempo, kul att du postar & ser fram mot att följa.

• Like 1
Posted
4 minuter sedan, fege sade:

..........mÄtten frÄn botten av chassierören till centum av reaktionsstagens frÀmre ledpunkter? .......image.thumb.png.8e52535f3dd5a94593e48e0fdc1ae337.png

TĂ€nkte att det liknar SGT vĂ€ldigt mycket men sĂ„g sedan att det ju Ă€r min kĂ€rra😆

Kollade i pÀrmen men hade tyvÀrr inte stoppat in den skissen. Min bil Àr inte sÄ lÀtt att mÀta pÄ för tillfÀllet men det finns flera, Äterkommer.

• Thanks 1
Posted

Din byggtrĂ„d kan ha varit en inspirationskĂ€lla... 🙂 

SjÀlv tycker jag det gÄr segt men det blir nÄgon timma hÀr och nÄgon halvtimma dÀr nÀr tid ges. MÄnga bÀckar smÄ...

• Like 1
Posted

Flikar in , hÀnger inte mÄttet pÄ reaktionsstagsinfÀstningen pÄ C-C höjden pÄ uprightsen med eller kör du med SGT prylar dÀr med kanske ?

• Like 2
Posted

Helt rÀtt! Jag kommer köra med egendesignade uprights och förmodligen snegla lite Ät SGT dÀr med. Det verkar ju vara en beprövad variant som fungerar i praktiken.

• Like 1
Posted

En vĂ€g att gĂ„ Ă€r vĂ€l att göra infĂ€stning med valmöjligheter , vi som har hovleverantörens chassie har fĂ„tt sĂ€kra upp den vĂ€gen 🙂

• Like 1
Posted

Ja, det Ă€r nog den bĂ€sta lösningen sĂ„ kan man "leka" med instĂ€llningar senare (eller skruva bort sig totalt... 🙄)

Posted
3 timmar sedan, Arto sade:

.............Ă„terkommer.

Bra @Hansol! Jag utgick frĂ„n att det var SGT-spindlar. (Eller rĂ€ttare sagt GPD Developments som Ă€r lite mer kunniga i aluminiumgjutning Ă€n vissa andra đŸ˜±). 

Undre 130mm, övre 405mm mĂ€tt frĂ„n centrum hĂ„l till vinkelrĂ€tt, planet, undersida ram. Det Ă€r aldrig fel att göra fĂ€sten med tre hĂ„l dĂ€r mittenhĂ„len ligger i utgĂ„ngslĂ€get. Det kan ju vara kul att prova. Det som Ă€r nackdelen Ă€r att den hĂ€r typen av bakvagn Ă€r sĂ„ förbaskat kinkig sĂ„ det Ă€r inte bara att flytta. SĂ„ fort man rör nĂ„got sĂ„ sticker allt annat Ă„t skogen, har man en gĂ„ng fĂ„tt till det vill inte jag iaf. röra det😆. Det kan nog underlĂ€tta rejĂ€lt om man lyckas placerar hĂ„len i en tĂ€nkt radie frĂ„n bakre leden i ride height sĂ„ man fĂ„r behĂ„lla caster. Det kan verka larvigt men det kommer att pĂ„verka.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Grymt Arto! Jag tackar och bockar (och Ă„terkommer sĂ€kert med fler frĂ„gor 😉 )

• Like 2
Posted

Hej 

Jag höll pÄ med detta ett bra tag. Det blev typ 10 hÄl för justering av anti squat. Skruvat fast det och har inte Àndrat nÄgon gÄng Àn, kanske Àr jag hyffsat rÀtt men man vill ju prova och kÀnna skillnad.

Finns lite data program att ladda ner om man vill testa sig fram.

IMG_20171110_104936.jpg

IMG_20171110_105142.jpg

• Like 2