Jocke4U Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Hej, Forumet är nu uppdaterat till den senaste versionen - detta gör jag dock hela tiden men denna gång är det större förändringar. Ni har nog t.ex. noterat att gränssnittet och logotypen har ändrats till lite fräschare design. Om ni upplever några problem så posta dom i denna tråd eller i nödfall använda Facebook gruppen https://www.facebook.com/groups/6693968209 eller webmaster@locostsweden.se / Jocke 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Först sedan ett litet önske mål . Märker att jag kollar mer och mer på forat på telefonen. Och att på något konstigt vis blir det mindre och mindre text ( läs håller telefonen längre bort ) . Finns det någon möjlighet att optimera fonten för telefon vy ? elller är det bara min inställning som behöver ändras ? rejsa gjorde någon extra inställning för just detta för ett tag sedan , mycket enklare efter det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 @LUPUSKör du webbläsaren eller tapatalk? Vi använder standard temat som produkten levereras med. Testade med webbläsaren i telefonen och tycker det ser bra ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Min spontana reaktionen är att det är väldigt ljust och vitt.... finns det stöd för att kunna välja en mörkt tema i forumprogramvaran? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 34 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Min spontana reaktionen är att det är väldigt ljust och vitt.... finns det stöd för att kunna välja en mörkt tema i forumprogramvaran? Ska kolla på detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Webbläsare , och visst det funkar , faktiskt bättre nu med nya uppdateringen men , tror rejsa körde auto font förstoring på mobil vy . Men finns ingen färdig knapp i systemet för gammel gubbe läsning så får jag skaffa glasögon och sluta förneka det oundvikliga 🤓 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 11, 2020 Author Share Posted September 11, 2020 20 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Min spontana reaktionen är att det är väldigt ljust och vitt.... finns det stöd för att kunna välja en mörkt tema i forumprogramvaran? Gjorde ett litet hack, loggan är t.ex. inte optimal utan quick-and-dirty. Jag kommer inte lägga mycket tid på att optimera detta tema men kanske duger för "ljus-skygga" 🙂 personer. Välj tema längst ner: Exempel: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 11, 2020 Share Posted September 11, 2020 Jag ser bara språk och kontakta oss länkarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 11, 2020 Share Posted September 11, 2020 Samma här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 11, 2020 Share Posted September 11, 2020 Hej Tidigare kunde jag se på textfärger i startsidans Ämne fältet om jag läst tråden eller ej, ingen skillnad på färgen i denna versionen. Väldigt bra att man direkt ser vilka inlägg man läst i varje tråd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 12, 2020 Author Share Posted September 12, 2020 Ah, det var restriktivt till bara admins, nu tillgängligt för alla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 13, 2020 Share Posted September 13, 2020 Jag älskar det mörka temat, tack ! 🙂 🖤 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 13, 2020 Share Posted September 13, 2020 Kan inte posta bilder från mobilen längre efter uppdateringen. Är det bara jag som har det problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 13, 2020 Author Share Posted September 13, 2020 11 timmar sedan, swedishGT40 sade: Kan inte posta bilder från mobilen längre efter uppdateringen. Är det bara jag som har det problemet? Web eller tapatalk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 13, 2020 Author Share Posted September 13, 2020 On 2020-09-11 at 20:47, Göran Nilsson sade: Hej Tidigare kunde jag se på textfärger i startsidans Ämne fältet om jag läst tråden eller ej, ingen skillnad på färgen i denna versionen. Väldigt bra att man direkt ser vilka inlägg man läst i varje tråd. Har reggat ett support case om detta men ännu inget svar på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 13, 2020 Author Share Posted September 13, 2020 Är det någon som är duktig på grafisk design och kan hjälpa till med färg-omläggning av logga? Adobe Illustrator kan hjälpa tror jag. Har grund-materialet i flertalet format men EPS och TIF är nog de mest intressanta 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 13, 2020 Author Share Posted September 13, 2020 Just nu, Jocke4Test3 sade: Testar att lägga in foto från webbläsare med annat konto än admin Så @swedishGT40 det verkade funka från webläsare i telefonen med ett icke admin-konto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted September 13, 2020 Share Posted September 13, 2020 @Jocke4UTack för att du kämpar på och tar hand om vårat forum! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 13, 2020 Share Posted September 13, 2020 1 timme sedan, Jocke4U sade: Så @swedishGT40 det verkade funka från webläsare i telefonen med ett icke admin-konto Ok, får testa igen idag då. Funkade ej igår, både fox o chrome Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 13, 2020 Author Share Posted September 13, 2020 1 timme sedan, tpau sade: @Jocke4UTack för att du kämpar på och tar hand om vårat forum! Tack @tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 13, 2020 Share Posted September 13, 2020 Testade igen nyss. Funkar i chrome, ej fox. Fastnar på bilden nedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 (edited) 21 timmar sedan, Jocke4U sade: Är det någon som är duktig på grafisk design och kan hjälpa till med färg-omläggning av logga? Adobe Illustrator kan hjälpa tror jag. Har grund-materialet i flertalet format men EPS och TIF är nog de mest intressanta 😉 Jag har lite mkt på bordet för tillfället men pm:a vad du önskar så skall jag hjälpa till. Förresten, jag får inte ”updates” på olästa trådar som man fick förr. Då man kunde se fetstilade rubriker längst nere. En av de mest använda funktionerna av mig... Vid närmare eftertanke: skulle det inte vara trevligt med en mer genomtänkt logotyp som fungerar även som ett märke, bannerlogotyp etc? Jag tänker kanske något som har format som man kan göra ett litet klistermärke och ha på sitt fordon? Den som är nu är ju mer bannerformat och blir stor i utskrift. Likt Rejsa, Mhk, Mgcc etc... Inget om nuvarande logotyp, bara en tanke... Edited September 14, 2020 by Fjonkalicious 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 14, 2020 Author Share Posted September 14, 2020 20 timmar sedan, swedishGT40 sade: Testade igen nyss. Funkar i chrome, ej fox. Fastnar på bilden nedan Installerade Firefox på telefonen och får samma fel. Rapporterar detta till supporten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 14, 2020 Author Share Posted September 14, 2020 9 timmar sedan, Fjonkalicious sade: Jag har lite mkt på bordet för tillfället men pm:a vad du önskar så skall jag hjälpa till. Förresten, jag får inte ”updates” på olästa trådar som man fick förr. Då man kunde se fetstilade rubriker längst nere. En av de mest använda funktionerna av mig... Vid närmare eftertanke: skulle det inte vara trevligt med en mer genomtänkt logotyp som fungerar även som ett märke, bannerlogotyp etc? Jag tänker kanske något som har format som man kan göra ett litet klistermärke och ha på sitt fordon? Den som är nu är ju mer bannerformat och blir stor i utskrift. Likt Rejsa, Mhk, Mgcc etc... Inget om nuvarande logotyp, bara en tanke... Skickade ett PM. Kan du förklara vad du menar med "updates" - på forumet eller via mail? På forumlistan kan man se de forum som har olästa inlägg genom fet text och fylld ikon. Personligen använder jag uteslutande "Oläst innehåll" Att loggan blev mer "banner-typ" nu är att det är pga forumets standard-tema som styr det. Om det är någon som har intresse och vilja att designa (och underhålla) ett custom "Locost Sweden Tema" så är det bara att räcka upp handen 😉 Vi har även andra layouter på loggan, t.ex. som den såg ut tidigare på forumet och även används på hemsidan https://www.locostsweden.se/ Kan skapa en tråd med logotyper som vi har så kan ni ladda ner och skapa klistermärken etc. Där skulle alla kreativa kunna bidra med alternativ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 14, 2020 Share Posted September 14, 2020 nu är inte nya inlägg i trådar till höger i fet stil längre och när man går in på en tråd så på det gamla laddades den sista sidan in men inte nu utan den första ligger kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 15, 2020 Author Share Posted September 15, 2020 11 timmar sedan, Jörgen sade: nu är inte nya inlägg i trådar till höger i fet stil längre och när man går in på en tråd så på det gamla laddades den sista sidan in men inte nu utan den första ligger kvar. Precis som i tidigare version så fungerar länkningen på samma sätt beroende på var du klickar Det andra är redan diskuterat och ligger hos supporten: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 (edited) Kan det bero på uppdateringen att mitt sätt att lägga in bilder inte fungerar längre? Jag har kört med en hyperlänk till min egna server, likt detta: [URL=https://xl15.synology.me/bil20.jpg][IMG]https://xl15.synology.me/bil20_640.jpg[/IMG][/URL] Och då fått upp en liten klickbar bild. Tidigare inlagda bilder fungerar (som här), men inte när jag försöker idag. Edited September 23, 2020 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 15, 2020 Author Share Posted September 15, 2020 3 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Kan det bero på uppdateringen att mitt sätt att lägga in bilder inte fungerar längre? Jag har kört med en hyperlänk till min egna server, likt detta: [URL=http://xl15.myftp.org/hastighetssensor02.JPG][IMG]http://xl15.myftp.org/hastighetssensor02_640.JPG[/IMG][/URL] Och då fått upp en liten klickbar bild. Tidigare inlagda bilder fungerar (som här), men inte när jag försöker idag. Är rätt säker på att det beror på du använder osäkert protokoll (HTTP), kör med krypterat istället dvs HTTPS. Är det egen server så kan du smidigt använda Let's Encrypt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 15, 2020 Author Share Posted September 15, 2020 Buggar i nuvarande forumversion Uppdatering från Invision supporten: Uppladdning med Firefox på mobil - bekräftad bugg och dom kommer fixa den. Ingen uppskattad tid för fix Utredd - Att ämnes-listan inte highlightar olästa ämnen så har den skickats vidare till backend-supporten för vidare undersökning. Troligen misstänker dom någon bugg men behöver ytterligare felsökning Invision har bekräftat beteendet tidigare men att det berodde på en bugg som numera är fixad. Det är således inte möjligt att få feta-olästa i ämnes blocket. Delvis pga att informationen i dessa block är cache'ade av prestandaskäl. Använd istället länken ovanför som säger "Oläst innehåll" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 14 timmar sedan, Jocke4U sade: Är rätt säker på att det beror på du använder osäkert protokoll (HTTP), kör med krypterat istället dvs HTTPS. Är det egen server så kan du smidigt använda Let's Encrypt Misstänkte det, men eftersom de gamla länkarna fungerar undrar jag. Är en egen server, så jag borde ju fixa https ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Varför blir det så att om jag klickar i röda ringen så kommer jag till senaste olästa inlägget i tråden, medans om jag klickar i blåa ringen så kommer jag till början av tråden? Så var det inte innan uppdateringen, och känns ologiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 23, 2020 Author Share Posted September 23, 2020 Lade på en patch idag, dock verkar inte bild-uppladdning med Firefox mobil vara med. On 2020-09-22 at 13:17, swedishGT40 sade: Varför blir det så att om jag klickar i röda ringen så kommer jag till senaste olästa inlägget i tråden, medans om jag klickar i blåa ringen så kommer jag till början av tråden? Så var det inte innan uppdateringen, och känns ologiskt. Det är ju lite så med köpta mjukvaror och när man uppdaterar dessa. Inte alltid som saker och ting funkar som det gjorde tidigare utan man får vänja om sig. Sen kan man tycka att det var mer logiskt på det tidigare sättet. I detta fall är det för att IPS bygger upp länkarna på olika sätt på olika ställen - och dessutom som dom talade om - så är "widgets" som vi har på högerkanten cache'ade (mellanlagring) så är inte helt uppdaterade. Kanske helt sonika ta bort denna widget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 23, 2020 Author Share Posted September 23, 2020 Som jag skrev tidigare så är det funktion jag använder uteslutande mest är länken "Oläst innehåll" (se nedan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 23, 2020 Author Share Posted September 23, 2020 Modifierade så att istället för "ämnesflöde" till höger så är det "inläggsflöde" Note: Det visar de 15 sista inläggen - rekommenderar fortfarande "Oläst Innehåll" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts