-
Posts
1,412 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
54
swedishGT40 last won the day on December 27 2023
swedishGT40 had the most liked content!
Reputation
449 ExcellentAbout swedishGT40
- Birthday 11/05/1982
Profile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Västmanland
Profile Fields
-
Namn
Daniel Lorenz
-
Ort
Västerås
-
Locost-status
Övrigt
Recent Profile Visitors
6,642 profile views
-
Och precis som jag inte uppskattade det så har ni rätt att inte hålla med om mina åsikter heller, gud vad tråkigt och enformigt allt skulle vara om alla tyckte lika om allt 🙂 Men mitt inlägg var INTE riktat som kritik mot varken bygget eller byggaren, utan som jag skrev så är det en strålande insats från Arto som verkar naturlig framför kameran och även kul att hans fantastiska bygge får lite tid i rampljuset samt att en reporter har valt att uppmärksamma det. 🏆 Väl förtjänt Arto (Köpte numret av bilsport där ditt bygge är med också, var givet köp så fort man fick reda på att reportaget hade gjorts) P.S. Då varken jag eller någon reporter lär göra ett perfekt reportage om mitt bygge så lär du aldrig få se den där filmen du refererar till @Jocke4U
-
Roligt att du fastnade på film Arto, tyvärr håller jag inte med trådstartaren om betyget för intervjuvarens editeringsförmågor (eller irriterande pålagda kommentarer) Du var dock lysande Arto, du och bilen gjorde klippet bra ändå 😎
-
Sjukt vilken finish det blir. Snart ringen väl mclaren eller nå andra o ber dig börja på prototypverkstan 😁
-
Är det en pantera man ser i bakgrunden?
-
Tack Kalle, vart därifrån jag köpte tillsist, lite tillsatsmaterial för kolstål och aluminium. Vid senare tillfälle så skall även rostfritt köpas hem, men då jag inte vet om det blir i 316L eller 321L så ville jag inte köpa tillsatspinnar än. Utbudet verkar smalt på 321, så lutar åt 316, men återstår o se vad det blir när man väl är där.
-
Trevligt med ytterligare ett gt40 bygge. Har du måttat för den där lådan? Vill minnas jänkarna bestämt hävdar att den inte får plats innanför karossen på en gt40. Vore ju trist om du får problem med det längre fram i bygget tänker jag 😊
-
1.8T som jag lättade o trimmade samt svetsade in bur o styvade upp för banan.
-
När man ser bilder så blir man påmind om den tiden man tävlade med 75 turbon, svunna tider 🙂
-
Du pratar om att tillverka en förlängning, men varför inte istället använda justerstaget som en förlängning? Finns att köpa i en uppsjö med längder och dimensioner. T.ex. https://www.speeding.nu/c/chassi-2559/uniballs-ledlager-lankhuvud/justerstag/ Jag köpte dock mina från mcgill motorsports tillsammans med länkhuvuden och gummin o annat, dom hade ännu bättre utbud.
-
Sagt det förr, men tåls o säga igen. Fantastiskt arbete och tåldamod från din sida. Förstår vidden av arbete som krävs för att tillverka karossen för hand, stor respekt till dig och arbetet du gör, väldigt roligt att se den ta form.
-
Någon som har tips på vart man köper tillsatsmaterial med bra priser för kolstål samt aluminium primärt? Kommer behövs tillsatsmaterial för rostfritt så småningom också, men ligger långt bort i tiden.
-
-
Sökte lite i ovan nämnd sökmotor och hittade denna jag tyckte var smutt i måtten samtidigt som den är ledad och tätad. https://size.name/en/products/b8061 Lägger in artikeln på rör från hydroscand du kan använda som presshylsa för listad bussning
-
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
swedishGT40 replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Snyggt, men jag vill bara fråga så du tänkt på det. Har du något fäste/stag över viktcentrum på motor/låda? Om inte så är risken stor att motorn kommer vilja leva om lite vid acceleration och du kan potentiellt få problem med att det bryter i avgassystemet eller att något slår i någonstans. Bara en uppmaning om det är fallet, kanske addera ett enklare stag mellan ram och ena toppen som mini ägare brukar göra? -
Niclas GT40 Bygge -AK Sportscar/SGT
swedishGT40 replied to Niclas Börjeson's topic in Våra GT40 Bilar
Jag kan ha fel, men vad jag lärt mig är att man kan kolla på bromskolvens yta för att se om den har en primär "sida" den skall sitta på. Vissa kolvar har en högre kant på en del av cirkeln, och den kanten skall pressa bromsbelägget på den sida av skivan som roterar in i belägget vid framåtrörelse. Dvs, du kommer ha lite mer koncentrerad presskraft på framkant av beläggen i roterande tillstånd för att motverka vibrationer och missljud. Har du plan yta på bromskolvarna så gäller logiken du nämnt ovan, så länge luftningen är uppåt så är det ok. Snart märkar vi nog om jag lärt mig fel eller rätt när kommentarerna haglar in 😆