Göran Nilsson Posted March 12 Posted March 12 1 timme sedan, Fizz sade: Tror det är lite mer än 10 mm vid ride height, men runt 2 på ena sidan och 3 på den andra, när hjulet pekar utåt... Jag röstar för att du utgår ifrån att undre bärarmen ska va horisontell vid rideheight och att du flyttar upp styrväxlen en bra bit och dessutom breddar den så tror jag att du löser flera problem. 2 Quote
therealpinto Posted March 12 Posted March 12 Tolkar jag filmen rätt, du får toe in vid infjädring? Det brukar man vilja undvika eftersom det tenderar att ge överstyrning vid krängning (när bilen kränger styr ytterhjulet in mer). Normalt sett skulle jag vilja sätta ride height och fäste för bärarmar så bärarmen sluttar svagt nedåt-utåt mot hjulet, det brukar ge bättre camberkompensation och minimerad spårviddsförändring genom den fjädringsväg som man använder. 1 Quote
Fizz Posted March 12 Author Posted March 12 (edited) 1 timme sedan, therealpinto sade: Tolkar jag filmen rätt, du får toe in vid infjädring? Det brukar man vilja undvika eftersom det tenderar att ge överstyrning vid krängning (när bilen kränger styr ytterhjulet in mer). Normalt sett skulle jag vilja sätta ride height och fäste för bärarmar så bärarmen sluttar svagt nedåt-utåt mot hjulet, det brukar ge bättre camberkompensation och minimerad spårviddsförändring genom den fjädringsväg som man använder. Japp, det är så på filmen, men det var mer för att visa själva uppsättningen .. hade inte lagt någon tid alls på att justera något.. ska testa runt mera och se vad som händer.... Bara att "korta" styrväxeln, dvs flytta in nedre leden, minskade bumpsteer en hel del.. Jag lade rätt många timmar på att flytta runt fästpunkterna i VSUSP, och upplevde att "utåt-lutande" nedre bärarmar gjorde det mer eller omöjligt att få ett lågt rollcenter.. det stack liksom iväg direkt.. Som det ser ut nu så har jag ungefär 1,5 grader camber gain per 35 mm fjädring... Edit: vad säger du om avståndet mellan styrstaget och länkarmen? Är 2-3 mm vid det "sämsta" fallet (max styrutslag med hjulet utåt, max bump) för lite? Edited March 12 by Fizz Quote
therealpinto Posted March 12 Posted March 12 Jag skulle vilja påstå att har du toe in vid injfädring så bör du absolut korrigera det. Frigången måste vara "tillräcklig" även med lite flex i bärarm och styrstag, men det beror också på var det riskerar att ta i. Är det "rena" och släta ytor som inte kan hugga fast eller låsa i varandra är risken mindre, är det till exempel låsmutter eller liknande som kan haka fast krävs mer frigång. Personligen skulle jag vilja ha i alla fall cirka 10 mm fritt. 1 Quote
Fizz Posted March 12 Author Posted March 12 38 minuter sedan, therealpinto sade: Jag skulle vilja påstå att har du toe in vid injfädring så bör du absolut korrigera det. Frigången måste vara "tillräcklig" även med lite flex i bärarm och styrstag, men det beror också på var det riskerar att ta i. Är det "rena" och släta ytor som inte kan hugga fast eller låsa i varandra är risken mindre, är det till exempel låsmutter eller liknande som kan haka fast krävs mer frigång. Personligen skulle jag vilja ha i alla fall cirka 10 mm fritt. Japp, bumpsteer ska definitivt bort, måste bara hitta en ny spegel.. den ramlade ner och gick sönder.. 😅 Tror det blir släta ytor, den ena är ju röret, och den andra blir förlängningen till styrstaget, så det bör gå att få hyfsat slätt.. Det går att sänka främre röret lite, så det sks nog gå att ordna 10 mm... Quote
Fizz Posted March 13 Author Posted March 13 När jag tänker efter lite så borde Göran ha rätt, spindeln är ju mätt vid 0 grader caster, och nu sitter de i "max" position, dvs ungefär 9 grader.. det flyttar ju fästet för styrleden uppåt en del.. alltså borde styrväxeln uppåt en bit med... Quote
Tomas m Posted March 13 Posted March 13 3 timmar sedan, Fizz sade: När jag tänker efter lite så borde Göran ha rätt, spindeln är ju mätt vid 0 grader caster, och nu sitter de i "max" position, dvs ungefär 9 grader.. det flyttar ju fästet för styrleden uppåt en del.. alltså borde styrväxeln uppåt en bit med... Sen flyttar du ut inre styrleden så den är i linje med bärarmarnas ledpunkter så kommer det bli bra. Gör stor skillnad att ändra höjden med 5mm på styrväxeln. På min med Miata na spindlar så rör den sig mycket lite i toe genom hela fjädringsvägen. Tog några kvällar att få det bra. 1 Quote
Fizz Posted March 13 Author Posted March 13 Om mer caster betyder att styrväxel måste uppåt vore det kanske smidigare att justera bumpsteer för den minsta möjliga caster först, och bygga fästet efter det... Det är ju lättare att höja växeln genom att lägga brickor under fästena, än att sänka det.... 1 Quote
Göran Nilsson Posted March 13 Posted March 13 2 timmar sedan, Fizz sade: Om mer caster betyder att styrväxel måste uppåt vore det kanske smidigare att justera bumpsteer för den minsta möjliga caster först, och bygga fästet efter det... Det är ju lättare att höja växeln genom att lägga brickor under fästena, än att sänka det.... Bestäm vilken castervinkel du vill ha, lås den inställningen ! Jag rekommenderar att du gör lika med camber, lås den inställningen. Därefter börjar du mäta bumpsteer, givetvis placerar du den inre styrväxlen-leden i linje med över och undre ledpunkter. Nu och först nu kan du börja mäta bumpsteer. 1 Quote
Fizz Posted March 13 Author Posted March 13 13 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Bestäm vilken castervinkel du vill ha, lås den inställningen ! Jag rekommenderar att du gör lika med camber, lås den inställningen. Därefter börjar du mäta bumpsteer, givetvis placerar du den inre styrväxlen-leden i linje med över och undre ledpunkter. Nu och först nu kan du börja mäta bumpsteer. Frågan är ju hur man ska veta vilken caster man behöver, utan att köra bilen? Jag har justeringsmöjlighet från 5-9 grader ungefär, och det gör ju ungefär 5-6 mm i höjdskillnad på yttre styrleden... Quote
Göran Nilsson Posted March 13 Posted March 13 1 timme sedan, Fizz sade: Frågan är ju hur man ska veta vilken caster man behöver, utan att köra bilen? Det är ingen som vet hur den perfekta framvagnen ser ut man måste göra en hel del kompromisser och gissningar och titta på vad andra har gjort för inställningar. Jag föreslår 7 graders caster och 1,5 grader camber i rideheight. 1 Quote
therealpinto Posted March 13 Posted March 13 9 timmar sedan, Fizz sade: Om mer caster betyder att styrväxel måste uppåt vore det kanske smidigare att justera bumpsteer för den minsta möjliga caster först, och bygga fästet efter det... Det är ju lättare att höja växeln genom att lägga brickor under fästena, än att sänka det.... Precis, jag tycker det är en klok tanke. Prova hur olika camber och caster påverkar bump steer och se till att det går att korrigera för det. Det är "alltid" bättre att bygga fästena för styrväxeln "för lågt" och shimsa upp lite som Fizz säger. Gustaf 1 Quote
super7 Posted March 14 Posted March 14 Kring 7-10 grader caster brukar ju vara rätt så gångbart på se7en bilar. Sen så beror det ju på syftet med bilen ren race bil eller glassätar bil. //Nisse 1 Quote
Kjelland28 Posted March 17 Posted March 17 (edited) Tumregeln var väl i princip ska styrstaget löpa parallellt med den närmsta A-armen och den inre ledpunkten ska vara på linjen mellan A-armarnas ledpunkter i chassit samt kuggstången en aning 🙂 bakom styrarmarnas fästpunkter för styrstagen. Jag upplevde också det att med nedre A-armen lutande neråt utåt då blev det inget bra RC, När det gäller RC så är det väl lika viktigt med ett RC som inte sticker i sida för mycket vid roll har för mig att detta skapar s.k lastväxelverkan att bilen går från t.ex understyrning till överstyrning när man kör i en sväng t. ex. Edited March 17 by Kjelland28 2 Quote
Fizz Posted March 23 Author Posted March 23 Ny spegel, styrväxeln flyttad 10 mm uppåt. Det finns hopp... 1 Quote
Fizz Posted April 6 Author Posted April 6 Precis så att stötdämparen får plats, men det ska gå... 1 Quote
Fizz Posted April 7 Author Posted April 7 Övre fäste för dämpare och plattor att skruva störtbågen i.. 1 Quote
MikaelG Posted April 17 Posted April 17 Snygga fälgar, Vad är det för några ? och vilken storlek ? 1 Quote
Fizz Posted April 17 Author Posted April 17 28 minuter sedan, MikaelG sade: Snygga fälgar, Vad är det för några ? och vilken storlek ? Tackar! Det är JR-fälgar, modellen är JR3 .. 16x7, et25 .. färgen bronze.. tänker att det blir snyggt med svart kaross... 2 Quote
Fizz Posted April 21 Author Posted April 21 När jag ställt in framvagn och bakvagn så visade det sig att alla mått var ganska bra, skiljer som högst en millimeter .. Idag blev det stötdämpare fram; 2 Quote
Fizz Posted April 24 Author Posted April 24 Nästan klar med andra sidan.. Mycket rör blir det... 2 Quote
highXspeed Posted April 24 Posted April 24 Härligt när det går framåt 🙂 Kollat igenom din tråd och längtar tills man själv kommer igång. Men är ju redan igång fast med planering och det är ju viktigt det med. 1 Quote
Fizz Posted April 24 Author Posted April 24 5 minuter sedan, highXspeed sade: Härligt när det går framåt 🙂 Kollat igenom din tråd och längtar tills man själv kommer igång. Men är ju redan igång fast med planering och det är ju viktigt det med. Planeringen är ju ganska rolig den med, såhär i efterhand ser jag att jag borde planerat mer.... 😄 Quote
highXspeed Posted April 24 Posted April 24 11 minuter sedan, Fizz sade: Planeringen är ju ganska rolig den med, såhär i efterhand ser jag att jag borde planerat mer.... 😄 Ja absolut 🙂 Finns så mycket kul byggen och studera. Man plockar lite idéer lite överallt och blandar ihop i en egen mix. Planera kan man nog aldrig göra för mycket så kommer nog hamna där med och känna så. 2 Quote
Fizz Posted April 27 Author Posted April 27 (edited) Håller på och funderar på hur jag ska dra bromsrör bak.... Nån som vet om "piggarna" på banjon är standardiserade på något sätt? Slangarna från Miatan är något korta... Det hade varit smidigt att ersätta dem med några andra... I övrigt så har jag vägt skivor och bromsoken, och de mindre Miatabromsarna (250 mm skiva, 32 mm kolvstorlek) väger runt 1500 gram mindre än de stora (276 mm skiva, 35 mm kolv)... Edited April 27 by Fizz Quote
Göran Nilsson Posted April 27 Posted April 27 35 minuter sedan, Fizz sade: Nån som vet om "piggarna" på banjon är standardiserade Det var ett smart sätt med piggarna, har jag aldrig sett tidigare, ej heller på eftermarknadsbanjo. 1 Quote
Fizz Posted April 27 Author Posted April 27 Man behöver ju hålla fast banjon på nått sätt, och då kan det ju inte bli bättre än så.. Men som du säger, köper man måttbeställda bromsslangar så har de inte nån pigg.. i alla fall inte de på speeding... Quote
Fizz Posted April 27 Author Posted April 27 (edited) Har jobbat lite med bumpsteer idag.... Tittade på den här videon; Och han påstår att det här blir en rätvinklig triangel, men det kan väl inte stämma? Lasern går ju ut i samma vinkel som den går in.... Så halva avståndet mellan laser och strecket på pappret blir väl en rätvinklig, och således halva vinkeln... Såhär ser det ut med styrväxeln 5 mm över måttet från VSUSP; Vinkeln går mot toe in vid bump, och toe ut vid droop... När jag höjde till 10mm över blev det såhär; Nu går bumpsteer mot toe ut på både bump och droop, så det borde ju betyda att styrväxeln ska ner något.... 😃 Edited April 27 by Fizz Quote
tpau Posted April 28 Posted April 28 Snyggt kämpat, det är mycket mäta o klia i huvet för att få till bump steer. Jag kände också att det var svårt att veta vad som var bra nog. Gällande den rätvinkliga likbenta triangeln, det är en ingenjörsgrej att approximera så för små vinklar, har för mig att felet börjar växa och bli betydande först vid strax under 20 grader. Men det är snart 20 år sen jag lärde mig beviset och det är lite rostigt. /T 1 Quote
Fizz Posted April 28 Author Posted April 28 4 timmar sedan, tpau sade: Snyggt kämpat, det är mycket mäta o klia i huvet för att få till bump steer. Jag kände också att det var svårt att veta vad som var bra nog. Gällande den rätvinkliga likbenta triangeln, det är en ingenjörsgrej att approximera så för små vinklar, har för mig att felet börjar växa och bli betydande först vid strax under 20 grader. Men det är snart 20 år sen jag lärde mig beviset och det är lite rostigt. /T Ok, då är jag med.... 🙂 Men det finns inget fel med att göra som jag räknade? Quote
Fizz Posted April 28 Author Posted April 28 Nu, med 7 mm över VSUSP blev det såhär; Lade lite energi på det nu, och markerade punkter vid motsvarande ställen på koordinatpappret.... Nästa steg blir att lägga på en millimeter till... Nu känns det ju som att det är inom räckhåll i alla fall... 😃 Quote
Fizz Posted April 28 Author Posted April 28 (edited) Ok, med 8,7 mm över blev det såhär; Provade att ändra längden på styrväxeln, då blev det såhär; Edited April 28 by Fizz Quote
Fizz Posted April 28 Author Posted April 28 Ett försök till.. Ska testa med 10 mm igen... Och -1 mm på styrväxelns längd...😆 Quote
Fizz Posted April 28 Author Posted April 28 Tja, nu är det kanske något som går att acceptera... Quote
MikaelG Posted April 30 Posted April 30 On 2024-04-27 at 12:06, Fizz sade: Håller på och funderar på hur jag ska dra bromsrör bak.... Nån som vet om "piggarna" på banjon är standardiserade på något sätt? Slangarna från Miatan är något korta... Det hade varit smidigt att ersätta dem med några andra... I övrigt så har jag vägt skivor och bromsoken, och de mindre Miatabromsarna (250 mm skiva, 32 mm kolvstorlek) väger runt 1500 gram mindre än de stora (276 mm skiva, 35 mm kolv)... Kolla på Subaru WRX de har pigar på sina banjo kopplingar -90 till -96 tror jag och är längre än Miata 1 Quote
Fizz Posted April 30 Author Posted April 30 1 timme sedan, MikaelG sade: Kolla på Subaru WRX de har pigar på sina banjo kopplingar -90 till -96 tror jag och är längre än Miata Tack för tipset! De kanske det går att köpa slangar av bättre kvalitet till med... Tittade på de Fordar jag åker runt i till vardags, och de har också pigg, men där lär man knappast hitta några eftermarknadsprylar.... 😄 1 Quote
Fizz Posted April 30 Author Posted April 30 Provade att gå igenom alla på Trodo, där dök den här upp; https://www.trodo.se/bromsslang-adriauto-52-1260 Hör till en Toyota Avensis, men kostade 44 spänn.. köpte två stycken så får vi se.. den kan bli bra bak... Fram tror jag att Miatans orginal-slangar går att använda... Quote
Fizz Posted April 30 Author Posted April 30 En uppdatering i ämnet bumpsteer... Gjorde en pappersmall i excel, ihop med en uträkning som ger vinkelförändring i grader och mm på hjulet. Så här ser last gen set up ut; Träpinnen under går till en domkraft.. Sänkte styrväxeln lite, då blev det såhär; Ska göra om pappret lite, är det nån som är intresserad av ett "mäta bumpsteer-paket" kan jag snygga till dokumentet och dela det från Google Docs..... 2 Quote
Fizz Posted May 2 Author Posted May 2 Nu tror jag att jag är såpass nära som jag kommer... Såhär ser kurvan ut; Och såhär blir det i siffror; Väldigt liten förändring vid bump, max 0,197 mm på hjulet... Lite mer vid extrem droop, men jag tror inte jag kommer ha såpass mycket som 50 mm, utan snarare 30 .. så runt 0,7 mm toe ut där... @therealpinto tycker du att det ser "ok" ut? 1 Quote
MikaelG Posted May 3 Posted May 3 On 2024-04-30 at 15:49, Fizz sade: En uppdatering i ämnet bumpsteer... Gjorde en pappersmall i excel, ihop med en uträkning som ger vinkelförändring i grader och mm på hjulet. Så här ser last gen set up ut; Träpinnen under går till en domkraft.. Sänkte styrväxeln lite, då blev det såhär; Ska göra om pappret lite, är det nån som är intresserad av ett "mäta bumpsteer-paket" kan jag snygga till dokumentet och dela det från Google Docs..... Tar gärna en kopia på den filen, bra att ha. Quote
Fizz Posted May 3 Author Posted May 3 Efter allt mätande kändes det här som en "win" ... Styrväxeln kortad! 2 Quote
highXspeed Posted May 3 Posted May 3 1 timme sedan, Fizz sade: Efter allt mätande kändes det här som en "win" ... Styrväxeln kortad! Intressant. Vad har du valt för styrväxel? Var det svårt och korta? Quote
Fizz Posted May 3 Author Posted May 3 39 minuter sedan, highXspeed sade: Intressant. Vad har du valt för styrväxel? Var det svårt och korta? Det är Miata NA/NB .. den är enkel att korta, bara att kapa stången, borra upp hålet till 15 mm och gänga med M16x1 .. kapa bort den yttersta delen av röret, korta det som är kvar och svetsa ihop.. man behöver ju en borrmaskin (eller svarv) som tar 15 borr men annars går det att göra med enkla handverktyg.... Förutom att jag räknade fel och tog bort 19 mm för lite så var det lätt.. 😅 får göra om allt imorgon... Ska testa att höja styrväxeln först och kolla bumpsteer , det kanske funkar ändå... Quote
highXspeed Posted May 3 Posted May 3 52 minuter sedan, Fizz sade: Det är Miata NA/NB .. den är enkel att korta, bara att kapa stången, borra upp hålet till 15 mm och gänga med M16x1 .. kapa bort den yttersta delen av röret, korta det som är kvar och svetsa ihop.. man behöver ju en borrmaskin (eller svarv) som tar 15 borr men annars går det att göra med enkla handverktyg.... Förutom att jag räknade fel och tog bort 19 mm för lite så var det lätt.. 😅 får göra om allt imorgon... Ska testa att höja styrväxeln först och kolla bumpsteer , det kanske funkar ändå... Toppen tack! 🙂 Då ska jag kika på Miata styrväxel! 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.