Jump to content

Byggtråd seven/miata


Recommended Posts

1 timme sedan, Fizz sade:

Tror det är lite mer än 10 mm vid ride height, men runt 2 på ena sidan och 3 på den andra, när hjulet pekar utåt... 

Jag röstar för att du utgår ifrån att undre bärarmen ska va horisontell vid rideheight och att du flyttar upp styrväxlen en bra bit och dessutom breddar den så tror jag att du löser flera problem.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tolkar jag filmen rätt, du får toe in vid infjädring?

Det brukar man vilja undvika eftersom det tenderar att ge överstyrning vid krängning (när bilen kränger styr ytterhjulet in mer).

Normalt sett skulle jag vilja sätta ride height och fäste för bärarmar så bärarmen sluttar svagt nedåt-utåt mot hjulet, det brukar ge bättre camberkompensation och minimerad spårviddsförändring genom den fjädringsväg som man använder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1 timme sedan, therealpinto sade:

Tolkar jag filmen rätt, du får toe in vid infjädring?

Det brukar man vilja undvika eftersom det tenderar att ge överstyrning vid krängning (när bilen kränger styr ytterhjulet in mer).

Normalt sett skulle jag vilja sätta ride height och fäste för bärarmar så bärarmen sluttar svagt nedåt-utåt mot hjulet, det brukar ge bättre camberkompensation och minimerad spårviddsförändring genom den fjädringsväg som man använder.

Japp, det är så på filmen, men det var mer för att visa själva uppsättningen .. hade inte lagt någon tid alls på att justera något.. ska testa runt mera och se vad som händer.... Bara att "korta" styrväxeln, dvs flytta in nedre leden, minskade bumpsteer en hel del.. 

Jag lade rätt många timmar på att flytta runt fästpunkterna i VSUSP, och upplevde att "utåt-lutande" nedre bärarmar gjorde det mer eller omöjligt att få ett lågt rollcenter.. det stack liksom iväg direkt..  

Som det ser ut nu så har jag ungefär 1,5 grader camber gain per 35 mm fjädring... 

 

Edit: vad säger du om avståndet mellan styrstaget och länkarmen? Är 2-3 mm vid det "sämsta" fallet (max styrutslag med hjulet utåt, max bump) för lite?

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att har du toe in vid injfädring så bör du absolut korrigera det.

Frigången måste vara "tillräcklig" även med lite flex i bärarm och styrstag, men det beror också på var det riskerar att ta i. Är det "rena" och släta ytor som inte kan hugga fast eller låsa i varandra är risken mindre, är det till exempel låsmutter eller liknande som kan haka fast krävs mer frigång. Personligen skulle jag vilja ha i alla fall cirka 10 mm fritt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, therealpinto sade:

Jag skulle vilja påstå att har du toe in vid injfädring så bör du absolut korrigera det.

Frigången måste vara "tillräcklig" även med lite flex i bärarm och styrstag, men det beror också på var det riskerar att ta i. Är det "rena" och släta ytor som inte kan hugga fast eller låsa i varandra är risken mindre, är det till exempel låsmutter eller liknande som kan haka fast krävs mer frigång. Personligen skulle jag vilja ha i alla fall cirka 10 mm fritt.

Japp, bumpsteer ska definitivt bort, måste bara hitta en ny spegel.. den ramlade ner och gick sönder.. 😅 

Tror det blir släta ytor, den ena är ju röret, och den andra blir förlängningen till styrstaget, så det bör gå att få hyfsat slätt.. 

Det går att sänka främre röret lite, så det sks nog gå att ordna 10 mm... 

Link to comment
Share on other sites

När jag tänker efter lite så borde Göran ha rätt, spindeln är ju mätt vid 0 grader caster, och nu sitter de i "max" position, dvs ungefär 9 grader.. det flyttar ju fästet för styrleden uppåt en del.. alltså borde styrväxeln uppåt en bit med...

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Fizz sade:

När jag tänker efter lite så borde Göran ha rätt, spindeln är ju mätt vid 0 grader caster, och nu sitter de i "max" position, dvs ungefär 9 grader.. det flyttar ju fästet för styrleden uppåt en del.. alltså borde styrväxeln uppåt en bit med...

Sen flyttar du ut inre styrleden så den är i linje med bärarmarnas ledpunkter så kommer det bli bra. 
Gör stor skillnad att ändra höjden med 5mm på styrväxeln. 
 

På min med Miata na spindlar så rör den sig mycket lite i toe genom hela fjädringsvägen. 
Tog några kvällar att få det bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om mer caster betyder att styrväxel måste uppåt vore det kanske smidigare att justera bumpsteer för den minsta möjliga caster först, och bygga fästet efter det... Det är ju lättare att höja växeln genom att lägga brickor under fästena, än att sänka det.... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Fizz sade:

Om mer caster betyder att styrväxel måste uppåt vore det kanske smidigare att justera bumpsteer för den minsta möjliga caster först, och bygga fästet efter det... Det är ju lättare att höja växeln genom att lägga brickor under fästena, än att sänka det.... 

Bestäm vilken castervinkel du vill ha, lås den inställningen !   Jag rekommenderar att du gör lika med camber, lås den inställningen.  Därefter börjar du mäta bumpsteer, givetvis placerar du den inre styrväxlen-leden i linje med över och undre ledpunkter.  Nu och först nu kan du börja mäta bumpsteer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Bestäm vilken castervinkel du vill ha, lås den inställningen !   Jag rekommenderar att du gör lika med camber, lås den inställningen.  Därefter börjar du mäta bumpsteer, givetvis placerar du den inre styrväxlen-leden i linje med över och undre ledpunkter.  Nu och först nu kan du börja mäta bumpsteer.

Frågan är ju hur man ska veta vilken caster man behöver, utan att köra bilen?

Jag har justeringsmöjlighet från 5-9 grader ungefär, och det gör ju ungefär 5-6 mm i höjdskillnad på yttre styrleden... 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Fizz sade:

Frågan är ju hur man ska veta vilken caster man behöver, utan att köra bilen?

Det är ingen som vet hur den perfekta framvagnen ser ut man måste göra en hel del kompromisser och gissningar och titta på vad andra har gjort för inställningar.  

Jag föreslår 7 graders caster och 1,5 grader camber i rideheight. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Fizz sade:

Om mer caster betyder att styrväxel måste uppåt vore det kanske smidigare att justera bumpsteer för den minsta möjliga caster först, och bygga fästet efter det... Det är ju lättare att höja växeln genom att lägga brickor under fästena, än att sänka det.... 

Precis, jag tycker det är en klok tanke. Prova hur olika camber och caster påverkar bump steer och se till att det går att korrigera för det. Det är "alltid" bättre att bygga fästena för styrväxeln "för lågt" och shimsa upp lite som Fizz säger.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kring 7-10 grader caster brukar ju vara rätt så gångbart på se7en bilar.

Sen så beror det ju på syftet med bilen ren race bil eller glassätar bil.

 

//Nisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tumregeln var väl i princip ska styrstaget löpa parallellt med den närmsta A-armen och den inre ledpunkten ska vara på linjen mellan A-armarnas ledpunkter i chassit samt kuggstången en aning 🙂 bakom styrarmarnas fästpunkter för styrstagen.

Jag upplevde också det att med nedre A-armen lutande neråt utåt då blev det inget bra RC, När det gäller RC så är det väl lika viktigt med ett RC som inte sticker i sida för mycket vid roll har för mig att detta skapar s.k lastväxelverkan att bilen går från t.ex understyrning till överstyrning när man kör i en sväng t. ex.

 

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
28 minuter sedan, MikaelG sade:

Snygga fälgar, Vad är det för några ? och vilken storlek ?

Tackar!

Det är JR-fälgar, modellen är JR3 ..

16x7, et25 .. färgen bronze.. tänker att det blir snyggt med svart kaross... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

När jag ställt in framvagn och bakvagn så visade det sig att alla mått var ganska bra, skiljer som högst en millimeter ..

Idag blev det stötdämpare fram;

20240421_133639.thumb.JPG.804ee8ca9d23b9ccd74a333d5e21a3a9.JPG

20240421_202954.thumb.JPG.9af2efc8114058c39641037166d14900.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Härligt när det går framåt 🙂 Kollat igenom din tråd och längtar tills man själv kommer igång. Men är ju redan igång fast med planering och det är ju viktigt det med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, highXspeed sade:

Härligt när det går framåt 🙂 Kollat igenom din tråd och längtar tills man själv kommer igång. Men är ju redan igång fast med planering och det är ju viktigt det med.

Planeringen är ju ganska rolig den med, såhär i efterhand ser jag att jag borde planerat mer.... 😄

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Fizz sade:

Planeringen är ju ganska rolig den med, såhär i efterhand ser jag att jag borde planerat mer.... 😄

Ja absolut 🙂 Finns så mycket kul byggen och studera. Man plockar lite idéer lite överallt och blandar ihop i en egen mix.

Planera kan man nog aldrig göra för mycket så kommer nog hamna där med och känna så.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Håller på och funderar på hur jag ska dra bromsrör bak.... 

Nån som vet om "piggarna" på banjon är standardiserade på något sätt? Slangarna från Miatan är något korta... Det hade varit smidigt att ersätta dem med några andra... 

20240427_120052.thumb.JPG.bcf1cfaa70dd855e294106464e738199.JPG

20240427_120145.thumb.JPG.63b498968031d035b471d938b8e9294e.JPG

 

I övrigt så har jag vägt skivor och bromsoken, och de mindre Miatabromsarna (250 mm skiva, 32 mm kolvstorlek) väger runt 1500 gram mindre än de stora (276 mm skiva, 35 mm kolv)...

20240427_112500.thumb.JPG.2c4549720a1b789b2d1550ba52ab8c66.JPG

20240427_112653.thumb.JPG.61bb4b4e7bd6f1202af0c4b58e15ccbe.JPG

20240427_112601.thumb.JPG.103df38451e832dd9339483aa8385252.JPG

20240427_112814.thumb.JPG.e4d3e881b8b9e39b10aca0cbdcc29782.JPG

 

 

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, Fizz sade:

Nån som vet om "piggarna" på banjon är standardiserade

Det var ett smart sätt med piggarna, har jag aldrig sett tidigare, ej heller på eftermarknadsbanjo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju hålla fast banjon på nått sätt, och då kan det ju inte bli bättre än så.. 

Men som du säger, köper man måttbeställda bromsslangar så har de inte nån pigg.. i alla fall inte de på speeding... 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Har jobbat lite med bumpsteer idag....

Tittade på den här videon;

Och han påstår att det här blir en rätvinklig triangel, men det kan väl inte stämma?

Screenshot_20240427-160743.thumb.png.031d360e3ca1ae0759814638067c8ecb.png

Lasern går ju ut i samma vinkel som den går in.... Så halva avståndet mellan laser och strecket på pappret blir väl en rätvinklig, och således halva vinkeln...

 

Såhär ser det ut med styrväxeln 5 mm över måttet från VSUSP;

20240426_182530.thumb.JPG.f9eb87d08299092d669a5b687bfdf17b.JPG

Vinkeln går mot toe in vid bump, och toe ut vid droop...

 

När jag höjde till 10mm över blev det såhär;

20240427_195447.thumb.JPG.09cf660f791d5acc89dfa84fb302f007.JPG

Nu går bumpsteer mot toe ut på både bump och droop, så det borde ju betyda att styrväxeln ska ner något.... 😃

 

 

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Snyggt kämpat, det är mycket mäta o klia i huvet för att få till bump steer.

Jag kände också att det var svårt att veta vad som var bra nog.

Gällande den rätvinkliga likbenta triangeln, det är en ingenjörsgrej att approximera så för små vinklar, har för mig att felet börjar växa och bli betydande först vid strax under 20 grader.
Men det är snart 20 år sen jag lärde mig beviset och det är lite rostigt.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, tpau sade:

Snyggt kämpat, det är mycket mäta o klia i huvet för att få till bump steer.

Jag kände också att det var svårt att veta vad som var bra nog.

Gällande den rätvinkliga likbenta triangeln, det är en ingenjörsgrej att approximera så för små vinklar, har för mig att felet börjar växa och bli betydande först vid strax under 20 grader.
Men det är snart 20 år sen jag lärde mig beviset och det är lite rostigt.

/T

Ok, då är jag med.... 🙂

Men det finns inget fel med att göra som jag räknade?

Link to comment
Share on other sites

Nu, med 7 mm över VSUSP blev det såhär;

20240428_113230.thumb.JPG.01a2c4e102889c94b8a055cb071dfb1d.JPG

Lade lite energi på det nu, och markerade punkter vid motsvarande ställen på koordinatpappret.... Nästa steg blir att lägga på en millimeter till... Nu känns det ju som att det är inom räckhåll i alla fall... 😃

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ok, med 8,7 mm över blev det såhär;

20240428_131417.thumb.JPG.f68a9649a50247b5f59d472879c5506f.JPG

Provade att ändra längden på styrväxeln, då blev det såhär;

20240428_144232.thumb.JPG.0164a0523f939f2bd6c9a8f414830aba.JPG

Edited by Fizz
Link to comment
Share on other sites

Ett försök till.. 

20240428_154835.thumb.JPG.2e0381e5aa984276c5bc96f4de8db866.JPG

Ska testa med 10 mm igen... Och -1 mm på styrväxelns längd...😆

Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-27 at 12:06, Fizz sade:

Håller på och funderar på hur jag ska dra bromsrör bak.... 

Nån som vet om "piggarna" på banjon är standardiserade på något sätt? Slangarna från Miatan är något korta... Det hade varit smidigt att ersätta dem med några andra... 

20240427_120052.thumb.JPG.bcf1cfaa70dd855e294106464e738199.JPG

20240427_120145.thumb.JPG.63b498968031d035b471d938b8e9294e.JPG

 

I övrigt så har jag vägt skivor och bromsoken, och de mindre Miatabromsarna (250 mm skiva, 32 mm kolvstorlek) väger runt 1500 gram mindre än de stora (276 mm skiva, 35 mm kolv)...

20240427_112500.thumb.JPG.2c4549720a1b789b2d1550ba52ab8c66.JPG

20240427_112653.thumb.JPG.61bb4b4e7bd6f1202af0c4b58e15ccbe.JPG

20240427_112601.thumb.JPG.103df38451e832dd9339483aa8385252.JPG

20240427_112814.thumb.JPG.e4d3e881b8b9e39b10aca0cbdcc29782.JPG

 

 

Kolla på Subaru WRX de har pigar på sina banjo kopplingar -90 till -96 tror jag och är längre än Miata

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, MikaelG sade:

Kolla på Subaru WRX de har pigar på sina banjo kopplingar -90 till -96 tror jag och är längre än Miata

Tack för tipset! De kanske det går att köpa slangar av bättre kvalitet till med... Tittade på de Fordar jag åker runt i till vardags, och de har också pigg, men där lär man knappast hitta några eftermarknadsprylar.... 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Provade att gå igenom alla på Trodo, där dök den här upp;

https://www.trodo.se/bromsslang-adriauto-52-1260

Hör till en Toyota Avensis, men kostade 44 spänn.. köpte två stycken så får vi se.. den kan bli bra bak... Fram tror jag att Miatans orginal-slangar går att använda... 

Link to comment
Share on other sites

En uppdatering i ämnet bumpsteer...

Gjorde en pappersmall i excel, ihop med en uträkning som ger vinkelförändring i grader och mm på hjulet. Så här ser last gen set up ut;

20240430_144639.thumb.JPG.3e5ac89fcda73065d631b4130febed03.JPG

20240430_145423.thumb.JPG.c3ab26ee293beeed5126f812ccca5418.JPG

Träpinnen under går till en domkraft..

Sänkte styrväxeln lite, då blev det såhär;

20240430_154229.thumb.JPG.0db52304a5ca9610fe1777b194ff92fe.JPG

Screenshot_20240430-1542002.thumb.png.9dff0f7359ba6440d96f536f0ea54917.png

 

Ska göra om pappret lite, är det nån som är intresserad av ett "mäta bumpsteer-paket" kan jag snygga till dokumentet och dela det från Google Docs.....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag att jag är såpass nära som jag kommer...

Såhär ser kurvan ut;

20240502_184658.thumb.JPG.511bffa621d0d33984cd26d43107b688.JPG

 

Och såhär blir det i siffror;

20240502_184618.thumb.JPG.319efb5b5985b35b35f5b71e97c9d578.JPG

Väldigt liten förändring vid bump, max 0,197 mm på hjulet...

Lite mer vid extrem droop, men jag tror inte jag kommer ha såpass mycket som 50 mm, utan snarare 30 .. så runt 0,7 mm toe ut där... 

@therealpinto tycker du att det ser "ok" ut?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-30 at 15:49, Fizz sade:

En uppdatering i ämnet bumpsteer...

Gjorde en pappersmall i excel, ihop med en uträkning som ger vinkelförändring i grader och mm på hjulet. Så här ser last gen set up ut;

20240430_144639.thumb.JPG.3e5ac89fcda73065d631b4130febed03.JPG

20240430_145423.thumb.JPG.c3ab26ee293beeed5126f812ccca5418.JPG

Träpinnen under går till en domkraft..

Sänkte styrväxeln lite, då blev det såhär;

20240430_154229.thumb.JPG.0db52304a5ca9610fe1777b194ff92fe.JPG

Screenshot_20240430-1542002.thumb.png.9dff0f7359ba6440d96f536f0ea54917.png

 

Ska göra om pappret lite, är det nån som är intresserad av ett "mäta bumpsteer-paket" kan jag snygga till dokumentet och dela det från Google Docs.....

Tar gärna en kopia på den filen, bra att ha.

Link to comment
Share on other sites

Efter allt mätande kändes det här som en "win" ... Styrväxeln kortad!

20240503_175959.thumb.JPG.48a9e802d97b381da5e440bd089309b9.JPG

20240503_181222.thumb.JPG.fb2f28b0eca2d63adb4e841545bcc55b.JPG

20240503_184934.thumb.JPG.433ac077eb45357438fb97dab482b9f1.JPG

20240503_192537.thumb.JPG.e75523d4c0898d369356cb1a5c744cd0.JPG

20240503_192600.thumb.JPG.e5cd9b3b25de03f6d83da94bddef02c7.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Fizz sade:

Efter allt mätande kändes det här som en "win" ... Styrväxeln kortad!

20240503_175959.thumb.JPG.48a9e802d97b381da5e440bd089309b9.JPG

20240503_181222.thumb.JPG.fb2f28b0eca2d63adb4e841545bcc55b.JPG

20240503_184934.thumb.JPG.433ac077eb45357438fb97dab482b9f1.JPG

20240503_192537.thumb.JPG.e75523d4c0898d369356cb1a5c744cd0.JPG

20240503_192600.thumb.JPG.e5cd9b3b25de03f6d83da94bddef02c7.JPG

Intressant. Vad har du valt för styrväxel? Var det svårt och korta?

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, highXspeed sade:

Intressant. Vad har du valt för styrväxel? Var det svårt och korta?

Det är Miata NA/NB .. den är enkel att korta, bara att kapa stången, borra upp hålet till 15 mm och gänga med M16x1 .. kapa bort den yttersta delen av röret, korta det som är kvar och svetsa ihop.. man behöver ju en borrmaskin (eller svarv) som tar 15 borr men annars går det att göra med enkla handverktyg....

Förutom att jag räknade fel och tog bort 19 mm för lite så var det lätt.. 😅 får göra om allt imorgon... Ska testa att höja styrväxeln först och kolla bumpsteer , det kanske funkar ändå... 

Link to comment
Share on other sites

52 minuter sedan, Fizz sade:

Det är Miata NA/NB .. den är enkel att korta, bara att kapa stången, borra upp hålet till 15 mm och gänga med M16x1 .. kapa bort den yttersta delen av röret, korta det som är kvar och svetsa ihop.. man behöver ju en borrmaskin (eller svarv) som tar 15 borr men annars går det att göra med enkla handverktyg....

Förutom att jag räknade fel och tog bort 19 mm för lite så var det lätt.. 😅 får göra om allt imorgon... Ska testa att höja styrväxeln först och kolla bumpsteer , det kanske funkar ändå... 

Toppen tack! 🙂 Då ska jag kika på Miata styrväxel!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...