Jump to content

Jaguar D-type med V8


dmc12Hank

Recommended Posts

Frågan är om det verkligen är brottstyrkan man är ute efter, skruven har redan mer än dubbla styrkan mot ett hydraulrör som de flesta bärarmar är gjorda i, och dom är också gjorda i det stålet för att just böja istället för att gå av.
Jag skulle gissa att det handlar om den klämkraft som går att applicera i förbandet så att det inte ska rotera i hylsan.
Men det är också en gissning, jag är inte ett besiktningsorgan (inte än iaf 🤣)

För övrigt så gillar jag tråden, lite annorlunda bygge i vår flora, men ack så välkommen och skönt för ögonen att hålla koll på.

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Visst är det i första hand klämkraften man är ute efter. I de flesta applikationer finns det praktiska begränsningar för hur grova skruvar man kan använda...

Jag själv ser ingen anledning att gå upp till 12.9 i normala fall utan 10.9 är oftast ett bra val. 

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller på att fästa kylaren under huven. Är lite trångt här och där. Måste klura på hur jag gör det bäst. Är ju en flipfront så jag måste fästa den och sen se var det tar i när jag stänger. Vill inte punkta fast den 118 gånger.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, KarlV sade:

Tänkte bara bidra med lite hejjarop, väldigt häftigt bygge. Väldigt svag för gamla jaggor och jag förstår motorvalet. Kommer låta fantastiskt 🙂 Heja heja!

Underbart att höra! Tack.

 

Link to comment
Share on other sites

Fick du ordning på någon däcktext som du ville ha då Henrik?

Hittade inga däck med vit text och tyckte att det kändes lite meckigt att slipa däcksidan och sen limma på en logga. Jag har köpt Dunlop däck som ju var däcken som satt på D-type när det begav sig. Tänker måla Dunlop loggan med däckpenna och hoppas det ser okej ut. Har inte fått dom monterade på fälgarna än. Ska göra det i en snar framtid. Lovar att lägga upp en bild då.
Link to comment
Share on other sites

Har punktar upp fästen för kylaren. Lite trångt och vinkeln på kylaren är inte optimalt men det blir nog bra tror jag.
Tänker att jag har nån gummibarriär i överkant så luften bara kan gå igenom kylaren.

988166884c755cbffab9ab3d81a07e03.jpg
f942372744710e6ba8c155ee436b41a9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har satt dit styrningar för flipfronten och testar lite med kedjelist. Har inte bestämt mig om det är bra eller dåligt. Är nog snyggare om karossen är i lite mörkare färg. Det självklara vore ju Brittish racing green. Men har inte bestämt mig än.



6b3849f224869792faabcc00d0f53ff3.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan du inte plasta en vattenkanal på karossen och sätta "dörrlist" i den för att täta mot huven?
Listen är den blåa i bild.
Röda är vattenkanalen som rimligtvis löper längs med hela öppningen fram till hjulhuset.

image.thumb.png.696fcb2b1e4324b23f6568ac89a4e90a.png
Kantlist med tätning, 4 m - Biltema.se

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Hur låser du huven sen då, moderna huvlås med fjäderpinne och vajer, eller läderremmar som håller ner den på utsidan eller dyl?

Tänkte ha läderremmar på utsidan och huvlås på insidan. Eventuellt bara remmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har tagit en liten konstpaus i bygget. Ska svetsa klart lite små grejer innan jag målar ramen. Funderar på dessa hood pins mitt på huven och läderremmar på sidorna. Det borde funka. Nån som har erfarenhet av dessa?4638dcb32ec39f24a02c4c4f9c22694b.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Har tagit en liten konstpaus i bygget. Ska svetsa klart lite små grejer innan jag målar ramen. Funderar på dessa hood pins mitt på huven och läderremmar på sidorna. Det borde funka. Nån som har erfarenhet av dessa?4638dcb32ec39f24a02c4c4f9c22694b.jpg

Finns billiga Kina försök att hålla dig borta från dessa , har en tendens till att gå av under kulan .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har 7st på min bil, kört i två sommar,1200mil, de fungerar fint. Jag satte en slangstump på ståndaren så att den fungerar som en fjäder och på så sätt håller grejorna lite i spänn.

Var köpte du dina ifrån?
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Vad händer här då, har du gått o blivit klar? 

Vad händer här då, har du gått o blivit klar? 


Ha ha. Nej det är en bit kvar. Har haft en sån där period där man går in i garaget och tittar på vad som är kvar att göra. Så blir man överväldigad av allt och släcker lyset och stänger dörren.

Jag måste fokusera på en liten del i taget annars blir jag handlingsförlamad.

Sen har jag märkt att det funkar bättre för mig om jag inte bygger allt i rätt ordning. Utan jag gör det som känns roligt och lustfyllt för att det ska rulla på. Tex. Så har jag lämnat in fälgarna för att kränga på däcken, ska hämta dom i dag. En sak som verkligen inte behövs göras just nu men jag är så sugen på att se bilen med rätt hjul.

Lägger upp bilder lite senare i dag. Sen tänkte jag börja med instrumentbrädan för att jag vill. Det är egentligen en lite senare grej.

573dd28834007bdada79212cdd3e69d9.jpg
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt att blanda upp lite tråkiga jobb med sånt som är roligt så länge som man ser till att inte bara göra dom roliga.
Vad är det för fabrikat på instrumenten?


Inköpta från ETB-instruments.
Dom gula mätarna i min 7:a är också köpta där och dom funkar än så länge bra.


https://www.etbinstruments.com

72c5ea687a9810785b712b6a4a5ac211.jpg

58937399ad15ae42dd54c40acf557c9b.jpg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på om det är värt att trixa dit en H pipa mellan sidepipsen. Mest för att ljudet får en annan karaktär och blir lite mer dämpat.

Finns det någon som har sidepipes som har nån åsikt om det är bra eller dåligt?

Vad säger ni?

Link to comment
Share on other sites

H-pipa funkar nog, ha med en bra lång flexdel på mitten av den. På Cobran led jag av ljudet men blev bättre med resonator på varje sida, 2 - 4 liters burk, större är bättre. Den låter pulserna svälla upp så det blir ett jämnare flöde i själva ljuddämpardelen så att den kan fungera som just en ljuddämpare. Hade inte plats för någon H-pipa. Blev klart bättre i motorvägsfart.

resonator.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

H-pipa funkar nog, ha med en bra lång flexdel på mitten av den. På Cobran led jag av ljudet men blev bättre med resonator på varje sida, 2 - 4 liters burk, större är bättre. Den låter pulserna svälla upp så det blir ett jämnare flöde i själva ljuddämpardelen så att den kan fungera som just en ljuddämpare. Hade inte plats för någon H-pipa. Blev klart bättre i motorvägsfart.
resonator.JPG.3e2de082876136a88c370ff3edb180bc.JPG

Tack! Då ska jag testa att trixa dit en H-pipa. Där du ritade in resonanslådan, där har jag en kort ljuddämpare på varje sida. Jag är lite orolig att sidepipsen sitter lite för stumt när motorn rör på sig. Har svårt att få dit flexrör men jag kanske måste ha det.
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att korta en krängningshämmare.
Vilket sätt är bäst?
1. Kapa röret på mitten, halvsåga rören längs med en bit så man får två halvor och sen har man ett rör utanpå. (hoppas det är förståeligt)
2. Kapa röret i ändarna. Svetsa på plattjärn som armar(knivar)
3. Kapa röret på mitten, ha ett rör utanpå över skarven. Borra rakt igenom och ha bultar eller pluggsvetsa.

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut, kanske centrera varv och hastighetsmätare mellan handskfacket och rattstången, men det beror ju på hur dom syns bäst förstås.  Däremot är jag tveksam på mittdelen som delar upp sittbrunnen, speciellt säkerhetsmässigt om det blir en smäll från sidan😨, är det tänkt att skyddas på något vis? Vad säger SFRO?

Link to comment
Share on other sites

Angående coolfaktor på utseendet håller jag med dig helt och hållet :icon_thumbup: Men det känns ändå som en råttfälla om den är i t.ex. glasfiber. Jag hade tänkt till ett par gånger extra. Om den nu ska sitta där, kanske läge att göra den så ofarlig och mjuk som möjligt, t.ex. riktigt tunn aluminium i en mjuk legering med svaga punkter som gör att den viker sig? (eller nåt?)

Edit: F..n va snygga dom är dom där Jaggorna:banana:

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...