Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Frågan är om det verkligen är brottstyrkan man är ute efter, skruven har redan mer än dubbla styrkan mot ett hydraulrör som de flesta bärarmar är gjorda i, och dom är också gjorda i det stålet för att just böja istället för att gå av.
Jag skulle gissa att det handlar om den klämkraft som går att applicera i förbandet så att det inte ska rotera i hylsan.
Men det är också en gissning, jag är inte ett besiktningsorgan (inte än iaf 🤣)

För övrigt så gillar jag tråden, lite annorlunda bygge i vår flora, men ack så välkommen och skönt för ögonen att hålla koll på.

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Posted

Visst är det i första hand klämkraften man är ute efter. I de flesta applikationer finns det praktiska begränsningar för hur grova skruvar man kan använda...

Jag själv ser ingen anledning att gå upp till 12.9 i normala fall utan 10.9 är oftast ett bra val. 

Gustaf

  • Like 1
Posted

Fick just ursprungskontrollen godkänd. Hurra eller nåt. Känns som man inte får så mycket för pengarna. nu kan man gå vidare i alla fall.

  • Like 4
Posted

Håller på att fästa kylaren under huven. Är lite trångt här och där. Måste klura på hur jag gör det bäst. Är ju en flipfront så jag måste fästa den och sen se var det tar i när jag stänger. Vill inte punkta fast den 118 gånger.

Posted

Tänkte bara bidra med lite hejjarop, väldigt häftigt bygge. Väldigt svag för gamla jaggor och jag förstår motorvalet. Kommer låta fantastiskt 🙂 Heja heja!

  • Like 1
Posted
3 timmar sedan, KarlV sade:

Tänkte bara bidra med lite hejjarop, väldigt häftigt bygge. Väldigt svag för gamla jaggor och jag förstår motorvalet. Kommer låta fantastiskt 🙂 Heja heja!

Underbart att höra! Tack.

 

Posted
Fick du ordning på någon däcktext som du ville ha då Henrik?

Hittade inga däck med vit text och tyckte att det kändes lite meckigt att slipa däcksidan och sen limma på en logga. Jag har köpt Dunlop däck som ju var däcken som satt på D-type när det begav sig. Tänker måla Dunlop loggan med däckpenna och hoppas det ser okej ut. Har inte fått dom monterade på fälgarna än. Ska göra det i en snar framtid. Lovar att lägga upp en bild då.
Posted

Har punktar upp fästen för kylaren. Lite trångt och vinkeln på kylaren är inte optimalt men det blir nog bra tror jag.
Tänker att jag har nån gummibarriär i överkant så luften bara kan gå igenom kylaren.

988166884c755cbffab9ab3d81a07e03.jpg
f942372744710e6ba8c155ee436b41a9.jpg

Posted

Har satt dit styrningar för flipfronten och testar lite med kedjelist. Har inte bestämt mig om det är bra eller dåligt. Är nog snyggare om karossen är i lite mörkare färg. Det självklara vore ju Brittish racing green. Men har inte bestämt mig än.



6b3849f224869792faabcc00d0f53ff3.jpg

  • Like 2
Posted

Kedjelist sticker ju ut en bit. Blir inte så fint har jag bestämt mig för. Blir nog vanlig kaross-springa. Eller finns det andra lister som skulle passa?

Posted

Kan du inte plasta en vattenkanal på karossen och sätta "dörrlist" i den för att täta mot huven?
Listen är den blåa i bild.
Röda är vattenkanalen som rimligtvis löper längs med hela öppningen fram till hjulhuset.

image.thumb.png.696fcb2b1e4324b23f6568ac89a4e90a.png
Kantlist med tätning, 4 m - Biltema.se

  • Like 1
Posted

Hur låser du huven sen då, moderna huvlås med fjäderpinne och vajer, eller läderremmar som håller ner den på utsidan eller dyl?

Posted
35 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Hur låser du huven sen då, moderna huvlås med fjäderpinne och vajer, eller läderremmar som håller ner den på utsidan eller dyl?

Tänkte ha läderremmar på utsidan och huvlås på insidan. Eventuellt bara remmar.

  • 4 weeks later...
Posted

Har tagit en liten konstpaus i bygget. Ska svetsa klart lite små grejer innan jag målar ramen. Funderar på dessa hood pins mitt på huven och läderremmar på sidorna. Det borde funka. Nån som har erfarenhet av dessa?4638dcb32ec39f24a02c4c4f9c22694b.jpg

Posted
10 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Har tagit en liten konstpaus i bygget. Ska svetsa klart lite små grejer innan jag målar ramen. Funderar på dessa hood pins mitt på huven och läderremmar på sidorna. Det borde funka. Nån som har erfarenhet av dessa?4638dcb32ec39f24a02c4c4f9c22694b.jpg

Finns billiga Kina försök att hålla dig borta från dessa , har en tendens till att gå av under kulan .

  • Like 1
Posted

Jag har 7st på min bil, kört i två sommar,1200mil, de fungerar fint. Jag satte en slangstump på ståndaren så att den fungerar som en fjäder och på så sätt håller grejorna lite i spänn.

  • Like 1
Posted
Jag har 7st på min bil, kört i två sommar,1200mil, de fungerar fint. Jag satte en slangstump på ståndaren så att den fungerar som en fjäder och på så sätt håller grejorna lite i spänn.

Var köpte du dina ifrån?
  • 1 month later...
Posted

Ville bara hälsa en god jul till alla biltokiga gubbar. För det är väl mest gubbar antar jag.

Efter jul ska jag ta tag i byggandet igen. Känner att bygglusten kommer krypande.

Vi ses på andra sidan.

  • Like 2
Posted

Jag har faktiskt minst tre år kvar innan jag fyller gubbe! 😄

God Jul till dig med, här är bygglusten på topp just nu men det är så mycket annat som ska hinnas med också men i mellandagarna hoppas jag kunna klämma in några timmar varje dag.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted
Vad händer här då, har du gått o blivit klar? 

Vad händer här då, har du gått o blivit klar? 


Ha ha. Nej det är en bit kvar. Har haft en sån där period där man går in i garaget och tittar på vad som är kvar att göra. Så blir man överväldigad av allt och släcker lyset och stänger dörren.

Jag måste fokusera på en liten del i taget annars blir jag handlingsförlamad.

Sen har jag märkt att det funkar bättre för mig om jag inte bygger allt i rätt ordning. Utan jag gör det som känns roligt och lustfyllt för att det ska rulla på. Tex. Så har jag lämnat in fälgarna för att kränga på däcken, ska hämta dom i dag. En sak som verkligen inte behövs göras just nu men jag är så sugen på att se bilen med rätt hjul.

Lägger upp bilder lite senare i dag. Sen tänkte jag börja med instrumentbrädan för att jag vill. Det är egentligen en lite senare grej.

573dd28834007bdada79212cdd3e69d9.jpg
Posted

Helt rätt att blanda upp lite tråkiga jobb med sånt som är roligt så länge som man ser till att inte bara göra dom roliga.

Vad är det för fabrikat på instrumenten?

  • Like 1
Posted
Helt rätt att blanda upp lite tråkiga jobb med sånt som är roligt så länge som man ser till att inte bara göra dom roliga.
Vad är det för fabrikat på instrumenten?


Inköpta från ETB-instruments.
Dom gula mätarna i min 7:a är också köpta där och dom funkar än så länge bra.


https://www.etbinstruments.com

72c5ea687a9810785b712b6a4a5ac211.jpg

58937399ad15ae42dd54c40acf557c9b.jpg
  • Like 1
Posted

Äntligen snygga fälgar.
Kommer bli svinbra. Får justera skärmkanterna lite för att dom ska få plats ordentligt bara.

bbcf17c51b1bbe2c38b2e8f72a762fa3.jpg

  • Like 1
Posted

Jag funderar på om det är värt att trixa dit en H pipa mellan sidepipsen. Mest för att ljudet får en annan karaktär och blir lite mer dämpat.

Finns det någon som har sidepipes som har nån åsikt om det är bra eller dåligt?

Vad säger ni?

Posted

H-pipa funkar nog, ha med en bra lång flexdel på mitten av den. På Cobran led jag av ljudet men blev bättre med resonator på varje sida, 2 - 4 liters burk, större är bättre. Den låter pulserna svälla upp så det blir ett jämnare flöde i själva ljuddämpardelen så att den kan fungera som just en ljuddämpare. Hade inte plats för någon H-pipa. Blev klart bättre i motorvägsfart.

resonator.JPG

  • Like 1
Posted
H-pipa funkar nog, ha med en bra lång flexdel på mitten av den. På Cobran led jag av ljudet men blev bättre med resonator på varje sida, 2 - 4 liters burk, större är bättre. Den låter pulserna svälla upp så det blir ett jämnare flöde i själva ljuddämpardelen så att den kan fungera som just en ljuddämpare. Hade inte plats för någon H-pipa. Blev klart bättre i motorvägsfart.
resonator.JPG.3e2de082876136a88c370ff3edb180bc.JPG

Tack! Då ska jag testa att trixa dit en H-pipa. Där du ritade in resonanslådan, där har jag en kort ljuddämpare på varje sida. Jag är lite orolig att sidepipsen sitter lite för stumt när motorn rör på sig. Har svårt att få dit flexrör men jag kanske måste ha det.
Posted

He-he, jag förstår hur du tänker men med den här karossen passar det däcksfabrikatet i vitt väldigt fint:icon_thumbup:

  • Like 1
Posted

Jag funderar på att korta en krängningshämmare.
Vilket sätt är bäst?
1. Kapa röret på mitten, halvsåga rören längs med en bit så man får två halvor och sen har man ett rör utanpå. (hoppas det är förståeligt)
2. Kapa röret i ändarna. Svetsa på plattjärn som armar(knivar)
3. Kapa röret på mitten, ha ett rör utanpå över skarven. Borra rakt igenom och ha bultar eller pluggsvetsa.

Vad tror ni?

Posted

Håller på med lite pappersslöjd för växelspak och mittkonsolen. Tänkte bygga i aluminium med vinyl på. Vad tror ni om det?

0fd499f0742be758f7e27f2244463b9a.jpg
6eb92f059c08c2ddea7ad110a2b0efbc.jpg

Posted

Mer pappslöjd. Perfekt att skriva ut alla mätare och knappar och flytta runt dom med en liten tejpbit. Har säkert flyttat dom tusen gånger.
Men kanske så här.

e086f1f0d729caee929684c28ca1f1a1.jpg
e5ecb33bf095d3b971b0ec1dbabfec12.jpg7c61f7bb3bd74b1c5c9fc36dcf24d21d.jpg

  • Like 2
Posted

Det ser bra ut, kanske centrera varv och hastighetsmätare mellan handskfacket och rattstången, men det beror ju på hur dom syns bäst förstås.  Däremot är jag tveksam på mittdelen som delar upp sittbrunnen, speciellt säkerhetsmässigt om det blir en smäll från sidan😨, är det tänkt att skyddas på något vis? Vad säger SFRO?

Posted

Ska testa att centrera mätarna som du säger. Mittdelen är ju så cool. Det blir lite flygplan över det hela 🙂 Kolla på den bifogade bilden.

IMG_2002.JPG

  • Like 1
Posted (edited)

Angående coolfaktor på utseendet håller jag med dig helt och hållet :icon_thumbup: Men det känns ändå som en råttfälla om den är i t.ex. glasfiber. Jag hade tänkt till ett par gånger extra. Om den nu ska sitta där, kanske läge att göra den så ofarlig och mjuk som möjligt, t.ex. riktigt tunn aluminium i en mjuk legering med svaga punkter som gör att den viker sig? (eller nåt?)

Edit: F..n va snygga dom är dom där Jaggorna:banana:

Edited by Arto
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...