Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Är inte läderremmar mer periodiskt korrekt för ditt bygge?

Jag tänker ha läderremmar som backup och för att det är ”original” men skulle vilja ha nåt smidigt lås också. Får bli nåt från car builder solutions tror jag.
Link to comment
Share on other sites

Idag snyggades de sista på huven till och har börjat fixera takspindeln (har plastat in kupade brickor som förstärkning i regnlisten för att nitas ner mot bleck i ramen för att fixera positionen)
Så med huven på plats kunde jag klura lite på positionering av oljekylarna, ritade upp enligt bild och ska dubbelkolla mot verkligheten senare.
Tanken är att ta kalluft från undersida bilen som jag bygger kanaler för i aluminium, och sen leda ut luften i bakkant.
Ena kylaren ska vara lägre, men orkar inte snygga till det. Blir trångt för oljepumpen till vxllådan som jag tänkte placera nära kylaren, får nog tänka om lite där 😒

image.thumb.png.7270c70514b7d0ff6c4b253c989c35b0.png

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på de down-force resonemang vi hade här tidigare så kan man fundera på hur bra det är att ha kylare i den positionen.

Kan till och med vara oklart vilken riktning luftflödet kommer att ta. Har vi mer undertryck under bilens bakre del eller bakom bilen? Troligtvis mer under om vi har en välvald "rake".

Tror mer på en placering efter intagen bakom dörrarna och utsläpp så högt som möjligt i baken. Det öppnar också möjligheten att helt bygga igen under motorn och hela bakdelen vilket skulle leda till avsevärd ökad down-force.

mvh Örjan

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Örjan Brattberg sade:

Med tanke på de down-force resonemang vi hade här tidigare så kan man fundera på hur bra det är att ha kylare i den positionen.

Kan till och med vara oklart vilken riktning luftflödet kommer att ta. Har vi mer undertryck under bilens bakre del eller bakom bilen? Troligtvis mer under om vi har en välvald "rake".

Tror mer på en placering efter intagen bakom dörrarna och utsläpp så högt som möjligt i baken. Det öppnar också möjligheten att helt bygga igen under motorn och hela bakdelen vilket skulle leda till avsevärd ökad down-force.

mvh Örjan

Detta är en bra och viktig diskussion tror jag Örjan, tack för ditt engagemang.
Jag drog upp en skiss hur jag tror/vill att luften ska ta sina vägar genom och runt bilen.
Övre delen är en standard GT40 kaross, inga interna luftkanaler eller tvingade scoop.
Undre delen ska försöka påvisa hur jag tror man kan få luften att gå (via röda linjerna och även ena gröna på undersidan som går genom oljekyl. Oljekylen kan man ta luft till genom sidoscoopen eller undersida)

image.thumb.png.74f00c2c67ac320753dd49901f03dcba.png

 

 

Frågan jag har grubblat på är vad händer om jag delar sidoscoopen till bromsar och oljekyl, då kommer ingen luft att strömma genom motorrummet för kylning av motor och låda/avgassystem, stor risk för att det blir för varmt för glasfibern kanske?
Men skulle vara bättre för undersidan av bilen och downforce.

Tanken med placeringen av kylarna där jag ritat dem nu i första utkastet är att man bygger en kanal neråt i aluminium som forcerar in luft i dem och tar ut luften bakåt i samma slussar som motorrummet.
Men med risken att jag pajjar downforcen...

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Någon som har tankar o idéer om hur man ska kyla olja, motorrum och bromsar bak samtidigt utan o montera scoopen uppepå huven?

Edit: hittade lite bilder på hur Gelscoe löst sin kylning. Dock inte forcerad kanal, utan bara insläpp av luft.

739.jpg

747.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Har börjat passa in sparklådor och snart återstår "bara" huven som lär skäras i hundra bitar känns det som.
Men oavsett så har jag en stilla undran om hur ni som byggt klart eller nästan klart valde att göra med alupaneler och sparklådor o takspindel.
Nitade ni dem uppepå panelerna, eller skar ni skarv mitt på balk för att inte få överlapp?
Sitter o undrar lite vad som är snyggast och mest praktiskt (om jag inte lägger överlapp så kan jag t.ex. ha separata skruvar för sparklådan och kan därmed demontera den utan o släppa på panelerna, men blir krångligare o få till hyllan för a-stolpen)

Link to comment
Share on other sites

Klurar på kylningslösningar, skulle luften räcka till om man drog ett lite större rör från sidoscoopen och sen delade den baktill mellan bromskylning och oljekylare tro?
Finns kanske risk att luften helst går till bromsarna bara, då det erbjuder minst motstånd eller?
Alternativt någon form av bromsluftskanal under golvet(precis bakom sparklådan där hjulhuset blörjar) typ som Ferrari har likt bild.

Carbon-Fiber-Front-Left-Air-Cooling-Duct-Inlet-181476-OEM-Ferrari-360-Challenge-281867429365.JPG

 

 

Vill man skippa nedsticket så kanske man kan använda kanaler likt dom på huven och sen leda luften genom den tomma delen av sparklådan (iaf tom där bak i mitt bygge) och sen komma ut med röranslutningar i bakkant sparklåda för att leda luft till bromssköld o skivans centrum.

Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Jocke4U sade:

Snyggt @swedishGT40, aluminium eller stål? Svets eller pops?

Du har en imponerande fart i ditt bygge (känns som jag trampar vatten)!

Stål, svetsat för att få plan yta.

Nu måste jag grubbla på hur jag ska montera sparklådorna, vill kunna demontera dem, men vill också få det snyggt 🤔 (tänker mest uppepå sparklådan)

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Jocke4U sade:

@swedishGT40hur högt har du satt pedalstället dvs från golv till översida/monteringsplanet på pedalstället?

Funderar på om jag ska ha fram- eller bakåtvända cylindrar

Får kika.

Tror jag siktade på ca 13cm från golv till underkant pedaler (snitthöjd)

Kläm upp dem på något hemma o provsitt med lös stol, så gjorde jag för o bedömma lämplig höjd

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan man montera Dzus så att fjäder hamnar inuti en sluten balk?
Funderar på att använda dem för o säkra sparklådorna, men då måste jag isf. säkra fjädern inuti balkar, eller skär ur balkarna o svetsa i preparerade plåtbitar med fjäder redan nitat.

Sen undrar jag om Dzus försänkta modellen sticker ut under panelen?
Kanske är därför de finns en "button" modell som inte är försänkt och ligger ovanpå panelen?

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Börjar bli dags o beställa hem kylare o kondensor.
Någon som har tips på rejäl kylare som klarar mycket plågande och bankörning i dom varmaste av dagar?
Pro alloy vet jag om, har frågat dem vad dom har o erbjuda, men känns lite dyrt om 750£ är deras billigaste kylare (o racevarianten kostar mer)

Är ute efter en s.k. "dual pass" kylare.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

En lite galen idé, kan man inte ta luft från hjulhuset till oljekylarna bak?
Då stör man inte heller något luftflöde som man vill nyttja för downforce och man skulle kunna få lite utväxling av den luft man redan leder från sidoscoopen till bromsarna. Man skulle även kunna ha en liten 8" fläkt för att forcera luft via kanal från hjulhusen till kylarna o sen släppa ut det strax framför utblåsen i bak. (Oljekylarna är medveten överdimensionerade för att kompensera för det faktum att man inte kan få optimal kylluft)

Link to comment
Share on other sites

Tja dom flesta seriösa ideer är värda att testa men det mesta har påverkan nånstans. Skulle tro att om du skapar en väg från hjulhuset för luften till oljekylarna då kommer antagligen en del av luften utanför de bakre hjulhusen att vilja sugas in genom hjulhusen och ev skapa ny turbulens där. Jag säger inte att att detta inte fungerar bara att det kan finnas komplikationer. Testa 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag kan beklagligtvis heller inte bidra med direkta aerodynamiska råd. Det finns nog inte inget svårare och mer oförutsägbart att ge sig in på? Den världen är full av överraskningar och luften tar ibland vägar som är rätt spännande har jag märkt🙂. Ett sätt att lösa problemet kan vara att göra ingenting, och sedan mäta oljetempen för att ta reda på om man har ett problem. Har man det, kanske sätta dit el-fläkt direkt på kylaren? Har man fortfarande problem, dra en slang till fläkten från någonstans med lite svalare luft? För egen del tycker jag det kan vara kul att spara lite jobb och utveckla där det ev. behövs vid senare tillfällen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har svårt att råda kring luftströmmarna, men är inte luften normalt sätt väldigt ”smutsig” i hjulhusen. Dvs riskerar du inte att sätta igen oljekylarna med sten, grus och annat?

Själv kör jag vatten/olje-kylare på min bil och är grymt nöjd med det. Skulle du inte kunna använda en Laminova-kylare eller liknande på din?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror jag går på Artos spår här.

Riggar dom där jag tänkt och med lutning bakåt så att jag kan forcera luft igenom senare om det behövs (steg 1 fläktar, steg 2 fläkt o kanal med smutsavvisare från hjulhus.

 

Tack för responsen, alltid bra med input så man kan se det ur andra synvinklar. 👍

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, daromer sade:

Lite osäker på vad den innehåller men gummilim 847 har jag använt från 3m och det har funkat. Dock inte testat på Biltemas blanka om det är den mattan du kör?

Det är just den, står att de är epdm.

3m 4799 kanske? Finns dock ingen som säljer i min närhet (vad jag kan hitta)

EDIT: efter lite lättare limteknisk lektyr så provade jag mig på att limma med lim baserat på cyanoakrylat. (dvs. hederligt enkelt superlim) Och jävlar vad de bet fast i gummit!
Så limmade på ett par bitar gummi på tanken och det tog max 10 sekunder så satt det som berget 👍

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Kikar på ac/värmarpaket o hur fan man ska få plats.

Dom jag hittat som med noll marginal kanske skulle funka är carbuilder solutions aircon3 eller aircon.

Men det är med viss osäkerhet att dom faktiskt får plats.

Någon som monterat ac, vilken enhet använde ni, och gärna bilder på installationen om ni har, så vore jag tacksam.

Link to comment
Share on other sites

Har samma fundering.
Jörgen (som inte hänger här utan på sin FB grupp men håller på med massa GT40-porr 😉 😄 https://www.facebook.com/groups/645045339669705 ) har monterat https://www.carbuilder.com/uk/universal-air-conditioning-heater-kit tror jag .

Det är nog det mest slimmade paketet som jag har sett.

Sen funderar jag på olika kompressorer, har du kollat in nån speciell?

 

Link to comment
Share on other sites

57 minuter sedan, Jocke4U sade:

Har samma fundering.
Jörgen (som inte hänger här utan på sin FB grupp men håller på med massa GT40-porr 😉 😄 https://www.facebook.com/groups/645045339669705 ) har monterat https://www.carbuilder.com/uk/universal-air-conditioning-heater-kit tror jag .

Det är nog det mest slimmade paketet som jag har sett.

Sen funderar jag på olika kompressorer, har du kollat in nån speciell?

 

Kanon Jocke 👍

Jag tänkte köra med Ford original kompressor som jag fick med motorn (ca 20k btu om jag minns rätt, så matchar kondensorn väl)

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Jocke4U sade:

Har samma fundering.
Jörgen (som inte hänger här utan på sin FB grupp men håller på med massa GT40-porr 😉 😄 https://www.facebook.com/groups/645045339669705 ) har monterat https://www.carbuilder.com/uk/universal-air-conditioning-heater-kit tror jag .

Det är nog det mest slimmade paketet som jag har sett.

Sen funderar jag på olika kompressorer, har du kollat in nån speciell?

 

Kikat igenom lite nu, riktigt tjusigt bygge de där 👍

Tyvärr saknas mycket o relatera till pga. Breddningen och andra faktorer, men han har valt den acn jag vill köra med, och placerad på samma ställe.

Tyvärr så är det trängre där för mig då jag inte har breddat chassi samt har hängande pedaler, men ska se om han kan bjuda på lite bilder med mått så kan man klura om de går o skohorna in den på liknande maneer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Hansol sade:

Finns en annan firma i England som säljer en mindre variant med, till okej peng

 

Compact Heating & Air Conditioning Unit 12v - Kit, Race, Rally, Classic Car | eBay

 

s-l1600.jpg

Bra tips Hansol, hittade inga uppgifter om effekten dock 🤔 men storleken är helt klart intressant.

Link to comment
Share on other sites

42 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Bra tips Hansol, hittade inga uppgifter om effekten dock 🤔 men storleken är helt klart intressant.

Vet inte hur du missade infon:

 

image.thumb.png.e6a522e62cff5c188e067661796dc409.png

 

image.thumb.png.27344fc28da518b669264eb7dca546aa.png

Finns lite fler varianter hos samma säljare 

https://www.ebay.com/str/t7designltd

Edited by Hansol
Lite mer text
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Hansol sade:

Vet inte hur du missade infon:

 

image.thumb.png.e6a522e62cff5c188e067661796dc409.png

 

image.thumb.png.27344fc28da518b669264eb7dca546aa.png

Finns lite fler varianter hos samma säljare 

https://www.ebay.com/str/t7designltd

Såg bättre ut på datorn, vart skickad till appen när jag kikade på mobilen, kanske därför jag inte hittade något.
Har ritning på G för mitt förstaval, så får vi se om det går o klämma in den, annars får man kika på aggregat med andra dimensioner så som denna du tipsade om. Tackar

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är synd med denna typ av aggregat är att de verkar så dåligt anpassade för att ta in friskluft, utifrån kupén. Ska man få bra funktion är ju det ett måste, framförallt för avfuktning så man blir av med imman.

Det ser lite bökigt ut att göra en bra stos som tar in luften, helst från en högtryckszon utanför karossen.

Tyvärr har jag inte hittat så mycket bättre alternativ heller. 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, therealpinto sade:

Det jag tycker är synd med denna typ av aggregat är att de verkar så dåligt anpassade för att ta in friskluft, utifrån kupén. Ska man få bra funktion är ju det ett måste, framförallt för avfuktning så man blir av med imman.

Det ser lite bökigt ut att göra en bra stos som tar in luften, helst från en högtryckszon utanför karossen.

Tyvärr har jag inte hittat så mycket bättre alternativ heller. 

Gustaf

Jag tänkte försöka leda in friskluft från nacaducten i huven in till min "box" som ska husera bromsvätskebehållare samt filter i botten och manövrerade ventiler i botten som leder in friskluft till ac aggregatet.
Perfekt blir det tyvärr inte då som du säger, det är svårt att få den att suga tätt mot utformningen.
Kanske att det går o plasta iordning några scoop som leder luften vettigt mot aggregatet, eller rent av byta ut fläkten mot en som faktiskt dockar an rätt.

Link to comment
Share on other sites

Har en fundering, ska tillverka gångjärn till frontklippet inom en snar framtid, och lösningen blir något liknande den där bak tror jag, men jag blir fundersam av denna "låsning" eller vad det ska föreställa, sätt den på flera byggen.

image.png.1189c3ddcf1da006ef2343a338060fa0.png

 

 

Ser ut som en bussning som glider i en slits, men varför skulle man ha en sådan om man har gångjärn fram i nosen?
Ser liksom inte hur man ens skulle få på huven då 🤔

Någon upplyst herre eller dam som vet mer om denna och kan upplysa mig?

 

 

(Bifogar, ytterligare en bild där man ser gångjärn OCH "slitsen")

image.thumb.png.9d2f4d3882f9b0d87ad7a464bf0b58cb.png

Link to comment
Share on other sites

Börjat kika på lite belysning, och hittade marchal enheter man kan köpa.
Men blir lite fundersam när det är en extra reflektor och gul lampa i huset, är det inbyggd blinkers i dem, eller varför ser dem så udda ut?

 

s-l1600.jpg

 

 

 

Hittade en annan uppsättning som är bekräftat för körning på rätt sida vägen för oss, håller på o kollar om dom har rätt märkning också, men ser bra ut (vet ej pris än)

p1120462_1548421626_0ca7616b.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, sorin sade:

Dalhems har denna om den passar . Hel/halvljus utan blinkers 

https://dalhems.com/sv/p/4aa1bd64e6544769af08a4c800f26442/framlampa--stralkastare-55x8-sealed-beam-helhalvljus

// Sorin

Tyvärr fel typ och storlek för GT40, men ändå bra tips o pris 👍

 

2 timmar sedan, Anders Bergner sade:

Detta var precis vad jag letade efter, försöker verifiera märkning och mått på linsen, så får man kanske köpa på sig en uppsättning. innan det gamla N.O.S. lagret är slut.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips o input.

Har beställt ac kit som kommer i veckan, även helljus för nedre delen samt marchal sev strålkastare med hcr och a märkning, därmed löser jag positionsljus problemet och kan använda moderna h4 lampor istället för 60tals standard.

Troligen köper jag blinkers snart också, inväntar svar om märkning först bara (lucas lampor)

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Tack för tips o input.

Har beställt ac kit som kommer i veckan, även helljus för nedre delen samt marchal sev strålkastare med hcr och a märkning, därmed löser jag positionsljus problemet och kan använda moderna h4 lampor istället för 60tals standard.

Troligen köper jag blinkers snart också, inväntar svar om märkning först bara (lucas lampor)

Dela gärna vad du har köpt, intressant att veta även om jag kanske går på projektor-lyktor och får stå i skamvrån 😉

 

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Jocke4U sade:

Dela gärna vad du har köpt, intressant att veta även om jag kanske går på projektor-lyktor och får stå i skamvrån 😉

 

Helljusinsatser i nedre sektionen BMW E32 enligt Arto's recept.
Halv/Helljus huvudstrålkastare med positionsljus, sök efter BMW M1 E26 på ebay, passar även matra.
Finns liknande huvudstrålkastare från simca eller renault R12, men dom saknar antingen halogen eller positionsljus med godkända märkningar.
Blinkers blir troligen lucasmodeller, men vet ej än då jag inte fått respons på märkning för främre blinkers (dom som finns är iaf godkända för sidoblinkers)

 

alternativ om det inte behöver vara originallikt SEV Marchal strålkastare är ju saab 99, dom passar o går o hitta för några hundralappar bara inkl. ram.
Dock inga NOS vad jag hittat, så jag upp det försöket o öppnade plånboken för SEV Marchal lysen istället.

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag stångats med huven 😅

Slutade med att jag kapade lite i den sen justerade jag runt den tills jag fick den rakt i chassit och det diffar ca 2mm i djup på hjulhusen mellan sidorna, men justerade till samma höjd iaf (nederkant skärmen diffar 10mm när överkant är rätt på båda sidor...)

Kommer behöva förlänga passagerarsidan ca 5mm också för att det ska bli symmetriskt och passa mot dörren.

Men tillslut så låste jag iaf höjd o sidled på huven i fram, och tog bort dom tillfälliga stöden.

Har även fimpat stagen under kylaren o svetsat på kortare vinkeljärn med slits för framtida montage av gångjärn.

 

IMG_20210208_163142.jpg

IMG_20210208_173356.jpg

IMG_20210208_202006.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Någon som har bra bilder på undre lyktan?

Mer specifikt håltagningen och hur tight den är in mot sargerna.

Om jag pressar in kromringen(har tagit loss den) så man får kapa lite även där ytan inte är plan längre, så får jag plats med upp till 42mm blinkers i yttre hörnet.

Risken är dock att det blir tight/konstigt med den stora lyktan. 🤔

Link to comment
Share on other sites

Ett lite mindre alternativ som kanske funkar är Hellas inbyggnadslampa som används på några tunga fordon och husbilar. Den finns i flera olika utförande med Halogen eller Xenon och med eller utan monteringstillbehör för respektive fordon från bildelaronline24:

https://www.bildelaronline24.se/hella/931352 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...