Jocke4U Posted October 20, 2019 Author Posted October 20, 2019 En stor pusselbit anlände fredags. Ford SB 302 med Holley Sniper EFI 14 1 Quote
Jocke4U Posted October 22, 2019 Author Posted October 22, 2019 21 timmar sedan, steel sade: Nämen va fan ! Fossilbrännare 😉👍 Mvh Pär Japp 😄 , får ju hushålla med elen så andra kan bygga med det tills dess att styret inser att vi behöver bygga ut kärnkraften 😉 2 1 Quote
Jocke4U Posted November 23, 2019 Author Posted November 23, 2019 Har inte hänt så mycket i garaget utan mer tid vid datorn och undersökning. Bromsar Efter dialoger fram och tillbaka så kommer jag nog lägga ordern imorgon på HiSpec. 4 st Monster 4 bromsok med 335/330x28 mm ventilerade skivor och separata elektroniska handbromsok bak. Oljetråg För att slippa att bygga om Tornado-chassit som det ser ut nu så behöver jag byta oljetråg från fox pan till front pan. Troligen blir det ett från Canton då dom var riktigt snabba på mailen (som chat) och dessutom verkar bra kvalitet. Styrning Skaffat en ny Opel rattstång (LHD) och sålt den andra RHD pga feltänk Ha en bra lördagskväll kompisar! Quote
Mildseven Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 On 2019-10-20 at 16:56, Jocke4U sade: En stor pusselbit anlände fredags. Ford SB 302 med Holley Sniper EFI Var det slut på 427 motorn? 1 Quote
Jocke4U Posted November 23, 2019 Author Posted November 23, 2019 Just nu, Mildseven sade: Var det slut på 427 motorn? Inte alls, det är väl bara att köpa - men ska man kunna besiktiga den utan att det ska bli en blysläde så får man sansa sig 😉 1 Quote
steel Posted November 27, 2019 Posted November 27, 2019 Hej, sansa ??? Vad betyder det ordet, var det inte någon i Game of Thrones ?? Ingår inte i mitt ordförråd... Mvh Pär Quote
Jocke4U Posted November 27, 2019 Author Posted November 27, 2019 46 minuter sedan, steel sade: Hej, sansa ??? Vad betyder det ordet, var det inte någon i Game of Thrones ?? Ingår inte i mitt ordförråd... Mvh Pär Sansa i GoT heter ju även Stark - vilket kan passa in 🙂 Kanske "begränsa sig" eller "lugna sig" https://exempelmeningar.se/sv/sansa 1 Quote
steel Posted November 28, 2019 Posted November 28, 2019 Ok, tack ! Då förstår jag, min salig far sa alltid åt mig " lugna ner dig, lugna ner dig" alltid två ggr. Då menade han att jag skulle "sansa mig" 👍 Mvh Pär Quote
Fjonkalicious Posted November 29, 2019 Posted November 29, 2019 21 timmar sedan, steel sade: Ok, tack ! Då förstår jag, min salig far sa alltid åt mig " lugna ner dig, lugna ner dig" alltid två ggr. Då menade han att jag skulle "sansa mig" 👍 Mvh Pär 1 Quote
Jocke4U Posted December 15, 2019 Author Posted December 15, 2019 Några nya prylar hittade hem nyligen. Ett oljetråg med front-sump med tillbehör och lite annat. Behöver nu fixa till en rigg så jag kan lyfta i motorn smidigt. Har nog alla grejer för att kunna testa att lyfta i den och mocka upp växellådsfästen. Ska bli skönt med lite ledigt snart och mer garagetid 😉 EDIT: En one-piece oljetrågspackning kom inte med 😉 4 Quote
Jocke4U Posted January 2, 2020 Author Posted January 2, 2020 Eftersom Schenker inte jagade mig så jagade jag dom - drog till Göteborg och hämtade lite sena julklappar 😄 🎅 Som kan gissa så ska jag inte ha 15" på GT40, av liknande anledning som jag inte hade 13" på sjuan 😄😉 Mycket bra emballerat och snyggt och prydligt. Bör kunna få stopp på kärran 😉 Hoppas montera lite snart .... 5 Quote
Jocke4U Posted January 2, 2020 Author Posted January 2, 2020 Började även jobbet med att förbereda motorn inför montage med ny front-sump. Inser att jag måste bättra på "verktygslådan" med tum-storlekar när man meckar jänkies 😉 2 Quote
Arto Posted January 2, 2020 Posted January 2, 2020 8 timmar sedan, Jocke4U sade: sena julklappar 😄 🎅 Hoppas montera lite snart .... Du måste ha varit väldigt snäll i år Det ser f.ö. ut som väldigt smidiga elektriska handbromsok, var håller nissarna till som smider sådana? Jag har ju mina men är ändå intressant att veta. Quote
Jocke4U Posted January 3, 2020 Author Posted January 3, 2020 10 timmar sedan, Arto sade: Du måste ha varit väldigt snäll i år Det ser f.ö. ut som väldigt smidiga elektriska handbromsok, var håller nissarna till som smider sådana? Jag har ju mina men är ändå intressant att veta. De är från Hi Spec Motorsport http://www.hispeccalipers.co.uk/electrospot.html (UK) Vill gärna få bort spaken/wires + att med tidigare Willwood PowerLite i sjuan så var jag inte nöjd med handbromskraften. Hade en plan att bygga på liknande ok och sätta en linjärmotor men blev detta istället. Quote
heralue Posted January 3, 2020 Posted January 3, 2020 Gött @Jocke4U ! nu är det bara att skruva ihop så är bilen klar ..... 1 Quote
Jocke4U Posted January 11, 2020 Author Posted January 11, 2020 Inte så mycket nyheter men ändå 😉 Mätte avståndet olje-pickup-tråg. Hade ingen modellera så lite vetemjöl och vatten fick funka 😉 One piece packning sen tråget på... Skulle sen lyfta i motorn i chassit och först var det uppenbart att fördelaren tar i men konstaterar att motorfästenena inte är som de bör....får reda ut detta först Quote
swedishGT40 Posted January 11, 2020 Posted January 11, 2020 Kollar du runt så ser du flera som kapat ur sina balkar för frigång av fördelare 😁 Och avstånd sil till tråg skall vara 15-20mm enligt erfaren motorrenoverare på fordmotorer (kollega till mig) Kör på nu 👍 Quote
Jocke4U Posted January 11, 2020 Author Posted January 11, 2020 51 minuter sedan, swedishGT40 sade: Och avstånd sil till tråg skall vara 15-20mm enligt erfaren motorrenoverare på fordmotorer (kollega till mig) Mätte ca 13 mm och sen är nog packningen ca 3 mm så landar på ca 16 mm. Både pickup och tråg kommer från Canton 🙂 Quote
Örjan Brattberg Posted January 12, 2020 Posted January 12, 2020 Trångt redan med en vanlig storlek på fördelare. Mvh Örjan Quote
Hansol Posted January 12, 2020 Posted January 12, 2020 Varför hänga kvar vid fördelare, med ett triiggerstyrt system slipper du problemen med mm passning i chassit Quote
Jocke4U Posted January 12, 2020 Author Posted January 12, 2020 30 minuter sedan, Hansol sade: Varför hänga kvar vid fördelare, med ett triiggerstyrt system slipper du problemen med mm passning i chassit Det är väl inget måste men den följde med motorn. Får läsa på om sådana system. Quote
swedishGT40 Posted January 12, 2020 Posted January 12, 2020 4 timmar sedan, Hansol sade: Varför hänga kvar vid fördelare, med ett triiggerstyrt system slipper du problemen med mm passning i chassit Beror väl lite på vad man är ute efter. Enklare system, eller mer autentiskt, eller toppmodernt 👍 Quote
Jocke4U Posted January 14, 2020 Author Posted January 14, 2020 On 2020-01-12 at 17:30, heralue sade: Jacka ! Din distributor ser mycket mindre ut än min ... Ett alternativ är ju som @Hansol skriver eller en "hybrid" som https://www.summitracing.com/int/parts/msd-601523/overview/make/ford men det kostar. Hoppas få nya motorfästen i veckan så jag kan få hjärtat på plats och börja med växellåda etc. Tändningen kommer senare på ett eller annat sätt Quote
heralue Posted January 15, 2020 Posted January 15, 2020 Du skall nog inte ha alltför sen tändning .....😃 1 Quote
Hansol Posted January 15, 2020 Posted January 15, 2020 11 timmar sedan, Jocke4U sade: Din distributor ser mycket mindre ut än min ... Ett alternativ är ju som @Hansol skriver eller en "hybrid" som https://www.summitracing.com/int/parts/msd-601523/overview/make/ford men det kostar. Hoppas få nya motorfästen i veckan så jag kan få hjärtat på plats och börja med växellåda etc. Tändningen kommer senare på ett eller annat sätt En mer ekonomisk lösning att titta på kanske kan vara Ford:s EDIS-8 system. Quote
Jocke4U Posted January 15, 2020 Author Posted January 15, 2020 10 timmar sedan, Hansol sade: En mer ekonomisk lösning att titta på kanske kan vara Ford:s EDIS-8 system. Får kolla på det. Vill helst att det ska vara så problemfritt som möjligt att få igång version 1.0 😉 Quote
Jocke4U Posted February 12, 2020 Author Posted February 12, 2020 Ska snart uppdatera med lite bilder men inte hänt så mycket. Jag var dock idag och besökte ett bygge i Alingsås idag - en Ford Daytona 😄 Han har även en Cobra och byggt 1 (eller var det 2 😉 ) innan som är såld. Kul att det finns fler i närområdet 😄 1 Quote
Jocke4U Posted April 12, 2020 Author Posted April 12, 2020 Det går lite långsamt framåt 🙂 Pillar lite med framvagnen 🙂 Sedan ett tag så sitter motorn på plats, och lite annat Är man inte försiktigt så kan hela rôva åka mee 😉 5 Quote
Kjelland28 Posted April 12, 2020 Posted April 12, 2020 Hoppas det där svänghjulet är ordentligt ursvarvat på baksidan annars så vägen det ju som halva mitt bygge ! 😂 Quote
Jocke4U Posted April 13, 2020 Author Posted April 13, 2020 11 timmar sedan, Kjelland28 sade: Hoppas det där svänghjulet är ordentligt ursvarvat på baksidan annars så vägen det ju som halva mitt bygge ! 😂 Nog för att det är hyfsat tungt men inte så tungt som det ser ut, dvs det är ihåligt/ursvarvat 🙂 1 Quote
robertk Posted August 22, 2020 Posted August 22, 2020 Hej Jocke, vad blev det för balansering på motorn? intern eller extern? Quote
Jocke4U Posted August 22, 2020 Author Posted August 22, 2020 Hej @robertk, de flesta motorer är externt balanserade och den jag har likaså. I mitt fall är det 28Oz så harmonic balancer och svänghjul har detta. Ford Performance (nya motorer) har intern balansering. Quote
Jocke4U Posted August 30, 2020 Author Posted August 30, 2020 Det har varit lite dålig aktivitet i tråden men även i garaget då jag har väntat på grejer. Tillett stolarna (med fästen och "dynor") tod runt 30 veckor 😞 Nu har jag börjat att prova in dom, inte minst pga att jag åkte med @Magnus. Viktorsson och @costberg på Kinnekulle och noterade att sitthöjden emot taket blir kritisk med hjälm. Så har nu mockat upp en golvsänkning på 25 mm och vinklat stolarna mer (fästena var ett helt onödigt köp). Det verkar vara ganska ok men kanske ska jag sänka 30 mm och kanske vinkla lite mer. Vill helst slippa gourney bubble Quote
Göran Nilsson Posted August 30, 2020 Posted August 30, 2020 Är det inte bättre att du gör en GT42;a 😉😀🤭 , alltså gör bilen 2 tum högre, kapa av under vindrutan och lyft upp, där eller någon annanstans. 2 Quote
Jocke4U Posted August 31, 2020 Author Posted August 31, 2020 22 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Är det inte bättre att du gör en GT42;a 😉😀🤭 , alltså gör bilen 2 tum högre, kapa av under vindrutan och lyft upp, där eller någon annanstans. Jag gillar kreativa idéer men vi kan väl säga så här...det kommer inte bli någon GT42:a 😄 Kan jag inte sänka golvet 5 mm till och/eller skaffa en mer lämplig hjälm (blir nog en jet-hjälm då man kommer ha vindruta)...skulle inte det funka så är det närmare att sätta överkroppen i press, hyvla av bäcken och ta skalpen...sen finns ju gourney bubble av ett skäl så det är ju inget avsteg egentligen...men slipper den gärna 😉 Quote
heralue Posted August 31, 2020 Posted August 31, 2020 Jag kan säga att hade mitt golv varit sänkt 25 mm så hade bilen blivit kvar på Bilprovningen .... Quote
Jocke4U Posted August 31, 2020 Author Posted August 31, 2020 30 minuter sedan, heralue sade: Jag kan säga att hade mitt golv varit sänkt 25 mm så hade bilen blivit kvar på Bilprovningen .... Jag tror min Westfield hade 30-40 mm sänkt golv och det var inga problem med fartgupp....visst det finns ju en del riktiga jävelstyg där dom lägger en tunn och hög kam men dom blir nog problem oavsett. Dom körde heller aldrig sjuan i bromsprovaren (varken regbes eller kontrollbes) utan tog det på landsväg. Ser fram att provsitta din bil hos Magnus (tar med hjälm 😉 ) 1 Quote
Arto Posted August 31, 2020 Posted August 31, 2020 (edited) Vet inte om det är bildvinklarna men det ser ut som stolen är lite för rak i ryggstödet. Axlarna kommer ganska långt från skottet ser det ut som. Ryggstödet bör ha samma vinkel som skottet och vara parallell med den? Det gör en jäkla skillnad i höjd om man sitter bara aningen lite för upprätt. Kanon f.ö. att undersöka sittställning(ar) hos Magnus Edited September 1, 2020 by Arto stavning 1 Quote
swedishGT40 Posted September 1, 2020 Posted September 1, 2020 (edited) 10 timmar sedan, Arto sade: Vet inte om det är bildvinklarna men det ser ut som stolen är lite för rak i ryggstödet. Axlarna kommer ganska långt från skottet ser ser ut som. Ryggstödet bör ha samma vinkel som skottet och vara parallell med den? Det gör en jäkla skillnad i höjd om man sitter bara aningen lite för upprätt. Kanon f.ö. att undersöka sittställning(ar) hos Magnus Jag noterade samma sak, luta stolen mera 🙂 Mina stolar ligger slickade mot skottet för "bästa" komfort (läs anti-skalperings läge) P.S. du får nackspärr på köpet, så extra kudde för att vinkla upp nacken är nog att fundera på (iaf för egen del) Edited September 1, 2020 by swedishGT40 2 Quote
Jocke4U Posted September 1, 2020 Author Posted September 1, 2020 18 timmar sedan, Arto sade: Vet inte om det är bildvinklarna men det ser ut som stolen är lite för rak i ryggstödet. Axlarna kommer ganska långt från skottet ser det ut som. Ryggstödet bör ha samma vinkel som skottet och vara parallell med den? Det gör en jäkla skillnad i höjd om man sitter bara aningen lite för upprätt. Kanon f.ö. att undersöka sittställning(ar) hos Magnus Jo, jag har funderat på det och får helt enkelt testa med lite mer vinkel Quote
Jocke4U Posted December 1, 2020 Author Posted December 1, 2020 Dåligt med uppdateringar men här kommer en liten. Testar och provar vidare med stol-placering och styraxel. Stolen är vinklad mer och har OK frigång vid huvudet. Dock fortfarande 25 mm sänkning av golvet. Stolen behöver hamna så nära "tunneln" det går för att det ska bli centrerat med Tornado's fästen för styraxel. Funderar på om jag ska kapa bort fästet på styraxeln för att det ska bli mer linjerat med främre fästet och istället montera en sådan här Sen är det shopping (dock inte black friday/cyber monday 😞 ) Davies Craig EWP 150 vattenpump, styrning och adapter på blocket har kommit hem Dörrhandtag, "pockets" och låsmojänger är beställda av Tornado Lite delar till växelföringen, drivknutar beställda från GT Forté (håller tummarna om leverans) Avgassystem (ceramic coating), tanklock inkl montering samt expansionstank beställt från Southern GT Styrning av Opel Corsa elservo beställt Sen lite rörande adapter mellan motor och växellåda men det kommer i nästa post 🙂 Quote
Morty Posted December 1, 2020 Posted December 1, 2020 Hur tjock är startkransen och kan du förlänga gängorna in i adapterplattan? Quote
heralue Posted December 1, 2020 Posted December 1, 2020 Borra upp och svetsa en försänkt bult från ”andra sidan” Quote
Morty Posted December 1, 2020 Posted December 1, 2020 Är adapterplattan i stål eller aluminium? Kan du inte pressa i material i frigångshålen från baksidan, svetsa och borra och förlänga gängorna? Quote
swedishGT40 Posted December 1, 2020 Posted December 1, 2020 Om frigångshålet inte är allt för stort kanske det går att gänga för helicoil? Quote
Jocke4U Posted December 1, 2020 Author Posted December 1, 2020 2 timmar sedan, heralue sade: Borra upp och svetsa en försänkt bult från ”andra sidan” Hmm, det är en bra tanke för att förstärka gängorna 🙂 1 timme sedan, Morty sade: Är adapterplattan i stål eller aluminium? Kan du inte pressa i material i frigångshålen från baksidan, svetsa och borra och förlänga gängorna? Båda plattorna är i stål och kanske en bra/enkel lösning är som @heralue skriver Vad säger expertisen om avståndet mellan startmotor kuggarna och startkransen? 2mm lite för tajt? Man kan ju tänka sig att avverka 6-7 mm så att spelet blir 3-4 mm och "greppet" blir 1-2mm mindre dvs 10,6-11,6 mm. Eftersom kuggkransen är 10 mm tjock så borde båda funka. Kanske ska torrköra startmotorn för att se hur mycket den rör sig faktiskt och inte bara förlita sig på när jag drar ut axeln Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.