Jump to content

Locost old style


Kjelland28

Recommended Posts

Hej,

Jag använde också hastighetsmätarutgången på typ 9-lådan, men en primitiv egen variant på vinge skruvad direkt i utgången och ett egensnickrat hus med en induktiv givare, E2A-S08KS02, från Elfa. Har fungerat utmärkt (de första 5000 milen i alla fall). VDO hastighetsmätare.

image.jpeg.867e6b89dec85dd78597a13050728c96.jpegimage.jpeg.4d6760c53ef2f234c1d781ea5ecb4efd.jpegimage.jpeg.00b316e72a1c7cd0ad82bcb7827a34ff.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag kom inte ihåg men hittade att det nog skulle vara 8 per varv.

Hastighetsmätarutgången har normalt en utväxling som brukar varieras beroende på bakaxel. I växellådan börjar du även med kardanens varv och inte hjulvarv som du har på kronhjulet så du får en multiplicering där med.

/T

Link to comment
Share on other sites

Att få upp frekvensen borde gå lättast med några logik kretsar, har nog allt som behövs i labbet på jobbet. Man kör gammal cmos logik, de fungerar direkt på 12V system. Gissar att du vill köra fs ggr 4?

Link to comment
Share on other sites

Behöver få upp frekv från 342 Hz vid 200km/h till 1200 Hz (1000-1400) motsvaras av att ha 35 + kuggar på ett hjul förbi en induktiv givare. Fick lite hjälp Av Rob på Amazon Cars i england enligt honom så snurrar hastighetsmätarwiren 5 varv när kardanen snurrat 17 varv detta med 17 kugg på hastighetsmätardrevet finns 16 och 19 med 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Lite mer av helgens bravader. Kvar nu är att bättra färgen på stommen och sen limma och nita dit överstycket och torpedsidan. instrumentpanelen ska skruvas i stommen. nästa grej blir att justera bredden på noskonen neråt med 20 mm plocka av klädseln på stolarna så att jag kan plasta ihop dom där dom spruckit och sen justera bakskärmarna. som suttit på en bil med kortare låda så dom svänger lite runt hörnet och det funkar inte på min bil. 🙂

 

IMG_20230402_140720859.thumb.jpg.9898a4d13c1d599ec90329efa4d30b48.jpg

IMG_20230402_140727503_HDR.thumb.jpg.f4530cb4e7cfde013e12651099d6bfe5.jpg

IMG_20230402_143929229_HDR.thumb.jpg.aac98cd28be4498f911440e1e921414d.jpg

IMG_20230402_160528693_HDR.thumb.jpg.c11ec92e85c55f743eafe535c1bd9200.jpg

IMG_20230402_160520829_HDR.thumb.jpg.de14c2defc49d4bb21f5181a60d65f60.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Börjat med plastgrejerna. kapat isär noskonen, ska bli 25 mm smalare.

IMG_20230422_111249097_HDR.thumb.jpg.379ec75550574b49d5d3aeaa0b17b40d.jpg

IMG_20230422_103136207_HDR.thumb.jpg.b4e951d2d619fe93d6ce939e9878fa95.jpg

IMG_20230422_113131294.thumb.jpg.432f16c08550b4afd93a6831a7f835af.jpg

IMG_20230422_113307893_HDR.thumb.jpg.ffafa8a2955cd2787b3c2e82c80be038.jpg

IMG_20230422_113317446_HDR.thumb.jpg.d8b2f03b7e808df690fa04487bfe2f62.jpg

IMG_20230422_113332041_HDR.thumb.jpg.6a59ad6a9c54725edbb95c48aeb7e50f.jpg
 

Ska bygga en enkel falstång om snygga till falsen på instrumentlådan med som nästa grej. 🙂

 

IMG_20230422_113327622.jpg

Skärmarnas bak kant behövde rätas ut, min bils bakände är längre än bilen dom satt på sist

och det ska dit ett urtag för avgasröret på den skämen jag har ju mitt på högersida.

IMG_20230422_123944243_HDR.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Provsittning med instrument huset på plats

IMG_20230703_124853215_HDR.thumb.jpg.cb025b9620100646de048fae8918e880.jpg

Lättning av instrumentpanel efter att ha försökt använda handbromsen. 🙂

IMG_20230703_135002442.thumb.jpg.b18152019ba21f10e4152702abee105a.jpg

Instrument hus och lättad panel.

IMG_20230703_134235877_HDR.thumb.jpg.f60a4f4f9202d02deeea560a67c2a2f6.jpg

 

Frigång mellan huv och förgasare bilr hårfin .

IMG_20230703_134038818_HDR.thumb.jpg.5ae25b7ae37b383c9326b4b5bf933497.jpg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Luftstyrning till kylet gjord, har ca 5-10 mm runt kylet nu som inte är tätat

IMG_20230705_110118569_HDR.thumb.jpg.ca446202a0bb6663c73170c95f5abf52.jpg

Ok, då är noskonen fixerad, blev inplastade rör i noskonen som vilar i ett urtaget plattjärn 

IMG_20230705_110125116_HDR.thumb.jpg.369c3c51141cfbc3b7310a5d43ca65c2.jpg

IMG_20230705_110144597_HDR.thumb.jpg.d007ca66523e101744d66b28f8c08dae.jpg

IMG_20230705_110212696_HDR.thumb.jpg.8e36552c6bc7ba4204dfdeaf0430decb.jpg

IMG_20230705_110218593_HDR.thumb.jpg.b0b563813a40f3ccdca72b23dfc0aa1e.jpg

Lilla elcentralen klar så när som på ett blinkrelä. har sina poänger att köra "old style" 🙂. Verkar vara svårt att hitt 4mm2 kabel i andra färger än röd och svart, behöver gul blå och grön.

IMG_20230705_115400045.thumb.jpg.56b8eeece7754a4c606f109de6ecc332.jpg

IMG_20230705_152954340_HDR.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I mitt tändningslås har jag enorma kablar ut men det sierra kablage som möter är mer sansat.

Alla stora strömförbrukare kommer du ju ha relä till så 15 (12V bruten) ut från tändningslåset ska inte bära mycket ström. Det är typ 4x5w positionsljus tändspole och lite reläer som går kontinuerligt.

Likaså har ju startmotorn ett relä så även den strömmen är också relativt sansad.

Sen har tekniken gått framåt för skärmen, så kör du så kallade thin wall kablar så kan den avge värme bättre o tåla högre temperatur vilket gör att det går att använda mindre area.

Min rekommendation för att köpa kabel är fortfarande carbuildersomutions. 
https://www.carbuilder.com/uk/black-25-amp-thin-wall-cable-by-the-metre

Är det någon av kablarna du ämnar lasta högre än 25A?

Kom ihåg strömlagarna så blir det ganska lätt att summera.

P=U*I —> I=P/14,4

/T
 

 

Link to comment
Share on other sites

Har inte tänkt ha nåt relä på solenoiden till starten, men sen är väl strålkastarna det tyngsta och elfläkten till kylet och möjligtvis en kupefläkt så småningom. Strålkastarna blev 9,5 A fast det går ju över stegrelät, 6 A på kylfläkten, den får ett relä. Gissar på 4 A på en kupefläkt som förmodligen får ett relä när den dyker upp.

Hittade det här nedan på Speeding så då har jag nog kablar i alla färger jag behöver

Dimensionering av kabel

Vilken kabelarea / kabelstorlek skall man använda till olika komponenter / förbrukare?
Här går vi igenom hur du ska göra i bilens 12v system.
Ampere

Kabelarea RK / RKUB (mm2)

Kabelarea R2 / TXL (mm2)

Storlek på säkring

Smält säkring

Sammanfattning

1 Kontrollera förbrukarens MAX ström (Ampere)

Börja med att se vad produktens MAX ström (Ampere) är.
Beroende på vilken del / förbrukare som skall kopplas in och hur lång kabel du skall använda så behöver du använda rätt dimension på kabel och då behöver man veta hur många Ampere produkten drar som max.
Skillnaden är stor mellan en fläkt och en lampa t.ex.

Finns det information om hur många watt som förbrukas så kan du dela med spänningen (V / Volt) för att räkna ut hur många ampere det blir.

Exempel:
350Watt / 12Volt = 29,1Ampere = 30A säkring behövs till förbrukaren = minst 4mm2 RK / RKUB.
200Watt / 14Volt = 14,2Ampere = 15A säkring behövs till förbrukaren = minst 1,5mm2 RK / RKUB.

Ligger du på gränsen av vad kabel eller förbrukare klarar av så välj det säkrare alternativet = grövre kabel eller mindre säkring.

2 Kabelarea RK / RKUB (mm2)

Kabelarea (mm2) - Max ström (A)
0.5mm2 - 5A
0.75mm2 - 7.5A
1mm2 - 10A
1.5mm2 - 15A
2.5mm2 - 20A
4mm2 - 30A
6mm2 - 40A
8mm2 - 50A
10mm2 - 70A

3 ▼

Kabelarea R2 / TXL (mm2)

Använder man finare kabel som R2 eller TXL som exempel så kan man gå efter denna tabell:

Kabelarea (mm2) Max ström (A)
0.5mm2 - 10A
1mm2 - 15A
1.5mm2 - 20A
2mm2 - 25A
3mm2 - 30A
4mm2 - 40A
6mm2 - 50A
8mm2 - 60A
10mm2 - 70A

Exempel: Bosch 044 bränslepump drar cirka 13,5 A vid ~5bar mottryck.
Här kan man använda en 1,5mm2 RK kabel. Då kan man säkra med en 15Ampere säkring

4 Storlek på säkring

En säkring används för att skydda kablage. Använd max samma eller mindre säkring som i tabellen ovan.

5 Smält säkring

Ett ganska vanligt problem är säkringar som smälter. Detta beror ofta på att kontakten mellan säkring och säkringshållare är dålig. Dålig kontakt = mer ström på mindre area = mer värme. Samma gäller vid för klent dimensionerad kabel för förbrukaren.

6 Sammanfattning

För att sammanfatta denna korta guide i 3 steg:

1 - Kontrollera förbrukarens MAX ström (Ampere)
2 - Kontrollera storlek på kabel du behöver (mm2)
3 - Säkra av kabel / förbrukare med lämplig säkring

Edited by Kjelland28
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jo men det gick relativt bra, ska vika upp lite och justera på ett ställe ett par millimeter och sen är det bara sista inviket och pinnarna kvar. Börjar få koll på pinouten i mitt 140 GT-instrument också, så det blir nog det som åker i bilen.

image.png.fb077ab15f2a643f6908f3d05cda7090.png

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut.

Angående strömtäthet och kabelarea så använder vi Max 1A per mm2 på jobbet. När man bara har 12V är det bra att inte skapa för stora spänningsfall. En annan sak för att ha driftsäkerhet så kör vi med 60A säkringar på våra laddare som ger 30A. Lite större säkringar avger en del värme vid märkströmmen, den bilsäkring vi valde avger 1W vid 60A. Denna värme kan bli problem med säkringshållare om saker sitter trångt + värmen från motorn. Jag hade nog kört med 50% marginal där det är varmt.

Tjusig instrumentpanel, nyproduktion?

Link to comment
Share on other sites

Fundera på att sätta en gummilist mellan inklädnanden och noskonen, jag använder list med lång tunga på en 90 graders plåt. Men vanlig bagagerumslist funkar säker klockrent.IMG_6287.thumb.jpeg.c0f681f3e4980663e7ac69f3737da0ed.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ett bälte, två bakljus ett tanklock, två USB kontakter, en voltmätare och en kardan tunnel runt växelspaken.

 

IMG_20231029_154640751_HDR.thumb.jpg.730fff99b36760c803aa8e6f65907e12.jpg

IMG_20231029_154624176_HDR.thumb.jpg.35168f13b844bb2e543f83ecff15c6fb.jpgIMG_20231029_153153312_HDR.thumb.jpg.d23267914d3c6e729db6eb5f9e31f1c4.jpg

Bara dragkrok, sidoblinkers, ett bälte och ljusinsatser fram kvar att montera

IMG_20231029_152026041_HDR.jpg

IMG_20231029_135444861.jpg

IMG_20231029_135217127.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Snyggt framdrivet! Jag gillar verkligen färgen.

Vi har ju inte samma tokiga regler för vassa kanter som i GB, men jag tittar på spikarna framåt på värmeskölden och funderar på om de inte ser väl vassa ut (kanske bara är bilden). Jag tror inte att den olycklige killen eller älgen som blir påkörd kommer hinna märka så stor skillnad efter att ha fått bena klippta av framhjulet men väl kanske dina smalben och byxor far onödigt illa när du fixar med något runt bilen.

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...