Kjelland28 Posted August 29, 2020 Author Share Posted August 29, 2020 (edited) B18 Toppen är klar ! Planad 2mm, B20 ventiler 42mm på insug och 37 på utblås och lite justering för att få bra över gångar till de större ventilerna. Ska med rätt kam och förgasare ge strax under 160 hkr. Dags att ringa Gunnar och prata kam. Edited September 2, 2020 by Kjelland28 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 29, 2020 Author Share Posted September 29, 2020 (edited) Uppgraderat det lättade svänghjulet från 6,8 kg urborrat till ett 6 kg's skelett modell ! :-) 0 till 7000 rpm innan du hinner säga sing sing ! :-) väntar bara besked om vilken kam det blir så är hela motorpaketet klart ! Lite bilder på själva åkedonet Blir nog dessa fälgarna, 240 turbo original ! Har precis kollat och det funkar faktiskt med 240/740/940 ET på fälgarna enligt CASIM så landar jag på en scrub av 54mm vilket ju är under 60 Passagerarplats vyn, var det serie 2 som hade handbromsen där ? Kuggstången är på kortning så nu funderar jag på hur förlängningen av rattstången ska gå till samt hur själva instrumeteringen ska se ut eller snarare hur jag ska integrera mitt volvo 140 GT-instrument i den där tänkta panelen, just nu känns det som att det hamnar mitt i panelen. handbromsspaken kommer bara att skymtas djupt inne under panelen. Satt och städade i datorn och hittade den här bilden som jag tycker är en klassiker ! Väl använd seven med rått stuk eller var det rat stuk :-) Edited October 5, 2020 by Kjelland28 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 19, 2020 Author Share Posted October 19, 2020 Idag så har tanken och kylet börjat komma på plats. funderar på flipp nos ! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 22, 2020 Author Share Posted October 22, 2020 Klar med tank infästningen ska bara montera band i innerslang och spänna fast den. Fortsatte på kylinfästningen blir samma som i volvo 240 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 4, 2020 Author Share Posted November 4, 2020 Har börjat fundera på vindrutan nu, nån som har nåt bra tips på hur man får till aluminiumprofilen runt rutan och vilken list funkar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 6, 2020 Share Posted November 6, 2020 Det finns en beskrivning i Haynes boken, där har han bara kapat en skiva med samma radie som rutan, två plattjärn monterade i centrum av radien och ett kullager som rullar en U profil mot skivan. List köpte jag på Bauhaus, men använde plastruta, så jag polerade bara kanten istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 15, 2020 Author Share Posted November 15, 2020 Testade kortade kuggstången i kortat hus ihoptejpat samt knackade ut bucklor och kallgalvade ventilkåpan som ska på motorn. Kamaxel är Vald blir en NH48 kam med litet överlapp och 11,25 i ventillyft och bra lågvarvsegenskaper med SU-förgasare. Gunnar tror på nånstans över 140 hkr med bra låg och mellan register. Ska pilla ihop ett par förlängare till styrstagen också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Ser bra ut, närmar sig kuggstång för min del också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 17, 2020 Author Share Posted November 17, 2020 Jo det verkar bli bra enda lilla molnet nu är ifall rattstången kommer för nära motorn men jag tror det klarar sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 Lite tidiga (h)julklappar NH 48 Kamaxel med snäll profil och 11,25 i ventillyft med nya std lyftare ( ska hålla mig under 6500 rpm) Och två renoverade värmaskydd till den andra uppsättningen SU-förgasare jag samlat på mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 29, 2020 Author Share Posted December 29, 2020 (edited) Börjat med styrväxelinstallationen. Rattaxeln smyger ner så fint med ett par centimeter till godo åt alla håll ! :-) härnäst blir det ett par temporära förlängningar till styrstagen. Edited December 30, 2020 by Kjelland28 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 2, 2021 Share Posted January 2, 2021 Hej Kjell! Jag har varit inaktiv på forumet länge och har helt missat att följa din byggtråd. Superkul! Kul att det gått framåt så bra och att du verkar ha kul på vägen. Jag koppas att du inte ångrar provturen i 7:an och att jag sannolikt lurade in dig i Seven-träsket i och med denna? Detta blir garanterat en snygg och rolig bil! Keep up the good work! Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 2, 2021 Author Share Posted January 2, 2021 (edited) Japp, detta är till en del ditt fel Bengt ! Inte går det att ångra en provtur i en 7:a ! Håller precis idagarna på med att installera kuggstången, höll på 4,5 timme idag och försökte få till det här med bumpsteer inte helt lätt. Jag gör som så här laser passet placerat uppe på däcket i 90 grader mot hjulets rullriktning sen hissar jag bilen från full bump till full drop och ser hur väl lasern följer en rakt linje 600 mm bort. lasern gjorde alltid en lite kurva på slutet. i morgon ska jag testa utan kopplat styrstag för att se om det är nåt annat som spökar. / Kjell Edited January 2, 2021 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 7, 2021 Author Share Posted January 7, 2021 Så där då var SFRO 1:an gjord ! inga stora saker att fixa och ett väldigt trevligt besök hos Uno 13 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted January 7, 2021 Share Posted January 7, 2021 Härligt, bra jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 7, 2021 Share Posted January 7, 2021 Gött. Du kommer kunna köra lagom till snön är borta 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 8, 2021 Author Share Posted January 8, 2021 Ja nu är det bara resten kvar ! :-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 9, 2021 Author Share Posted January 9, 2021 En av grejerna att göra enligt protokollet var mer kollaps i rattaxeln så det blev en helt egen lösning som ofta annars ! 🙂Två KKR rör som går i varandra och två ställskruvar som tar bort glappet. Nu blir det 210 mm kollaps, hoppas att jag får ok på denna lösningen. Tänkte kapsla in den i krympslang så småningom också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 Fixat lite kardanfångning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 13, 2021 Author Share Posted February 13, 2021 (edited) Lite nya bilder Justerade A-armar för frigång från styrstag Färdig handbromslösning med orginal 740 handbromsvajer Lite olika sätt att värma upp ett garage från +6 grader Gasol När gasolen är slut rödsprit i bytta Edited February 14, 2021 by Kjelland28 dubbla bilder 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Weinö Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 Mycket meck för att få allt på plats, bra jobbat med allt.👍 Noterade dina överfall till att hålla styrväxel på plats, har du några bilder på dem mer i detalj? Har några rejäla klumpar i min bil och det är en punkt som ska modifieras innan säsongen drar igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 SnyggtKreativ lösning på värmen också, bara korven som saknasSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 14, 2021 Author Share Posted February 14, 2021 (edited) Styrväxeln är orginal 1:a generationen Mini cooper köpte en quickrack styrväxel från minispares i england med fästdetaljer ( två u-krampor ) Har kortat den och kortat huset mer för att öka slaget Edited February 14, 2021 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 14, 2021 Author Share Posted February 14, 2021 Effektivast var faktiskt rödspriten i bunken var uppe på 20 grader direkt fast sen kylde golvet ner det igen så jag eldade 5 pannor rödsprit innan det var stadigt över 18 + Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 @Kjelland28En billig byggfläkt gör det nog enklare att få upp tempen, om du inte vill passa på och grilla korv som @Pedalensäger 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 Jag kör med dieselvärmare. Funkar bra och avgaserna är inte så farliga. Det är ju dock inget man ska köra i heltät byggnad dygnet om 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 14, 2021 Author Share Posted February 14, 2021 Gjorde ett litet överslag och kom fram till att min rödspritspanna gav nånstans 18-21000 W det blir svårt att hitta en fläkt i den klassen ! 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 Blir ju ingen korv då heller😉 håller på att kolla på styrväxel nu. Funkar allt bra med mini cooper växeln? Det är inga problem med att vända den uppochner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 14, 2021 Author Share Posted February 14, 2021 Inga problem som jag sett än, den är lätt att ta isär, att korta huset gör man med bågfil kuggstången är massiv och gängad i UNF tror det var 9/16" ska svarva till riktiga förlängare till styrstagen som är gängade UNF 1/2". Standard så har quickracken 2,2 rattvarv stopp till stopp och ett slag på +- 50 mm man kan öka det genom att kapa huset mer än stången. Jag har nu +-90 mm på 3,75 rattvarv och ett styrutslag på nära +-45 grader vilket förmodligen är onödigt mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 22, 2021 Author Share Posted February 22, 2021 Fixade klart rattaxeln kollapsbar 210mm, fixade röret till styrväxeln och gjorde om styrväxelfästet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Ser riktigt bra ut. Jag har efter många funderingar beställt styrväxel också nu men det fick bli en escort växel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 (edited) Har grejat lite med bakändan förstärkt lite ska ju ha drag på den ! 🙂 och igår så slängde jag iväg en beställning på stötdämpare och fjädrar blir spännande att se om jag tänkt och räknat rätt det blev 375 Ibs fram och 175 Ibs bak. Vad kör ni andra med ? fram är ration spindelled stötdämparinfästning 1,35 och vinkeln 40 grader från vertikalplanet bak är ju enklare stel axel och rakt upp stående dämpare. Höftade 300 kg fjädrad vikt fram och 280 bak. Jag kommer ha 120 mm fjädringsväg fram och bak så jag får ju en bit mer kompression på fjädrarna kanske Edited March 16, 2021 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Jag har drag med 🙂 tror jag har samma som du tittat på men kommer behöva komplettera med hjälpfjäerar för att få ner den mot backen något alternativt något mjukare fjädrar. Men annnars är jag nöjd med min uppsättning. Stel bak också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 10, 2021 Author Share Posted May 10, 2021 Så där efter ett par månaders paus i byggandet för lite covidsjuka och lite annat så hade jag en bilbyggar-helg igen. blev montage av gummibussningarna i framvagnen och en spindelled. Nästa gång blir det spindelled nummer två samt ett nytt försök att få dit kuggstången. 😀 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 17, 2021 Author Share Posted May 17, 2021 (edited) Sista spindelleden dit och bytt medbringare på kardanen så nu är den klar sånär som på lite slangklämme-balansering. Mina coilovers borde dyka upp snart också blir ju spännande att se om jag räknade rätt på fjädrarna. Edited May 17, 2021 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 15, 2021 Author Share Posted June 15, 2021 (edited) Har börjat måla chassit lite medans jag funderar på hur infästningen till styrväxeln ska se ut och igår dök det upp lite dämpare. Lite fler bilder Edited June 17, 2021 by Kjelland28 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilborg Posted June 21, 2021 Share Posted June 21, 2021 On 2020-10-19 at 20:06, Kjelland28 sade: Idag så har tanken och kylet börjat komma på plats. funderar på flipp nos ! Kul att se att de går framåt 😊 Har du några ungefärliga mått på kylet?inköpt vart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 21, 2021 Author Share Posted June 21, 2021 Jo det traskar på lite sakta, ska sätta i båge, bältes infästningar och några strävor till innan det blir dags att klä chassit. Kylet köpte jag av Granberg här på forumet ska vara ett racekyl till en VW polo av nån sort. Det får precis plats i noskonen när jag smalnat av den så den stämmer med chassit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 23, 2021 Share Posted June 23, 2021 Har du gjort Sfro 1? Förr fick man inte måla innan de gjort första besiktning.Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 23, 2021 Share Posted June 23, 2021 2 timmar sedan, vedde sade: Har du gjort Sfro 1? Förr fick man inte måla innan de gjort första besiktning. Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Det får man inte idag heller. Skyddsmåla får man göra dock.(typ primer, etsning etc.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 23, 2021 Share Posted June 23, 2021 Aha, till mig sa dem att det skulle vara metallrent så de kunde bedömma genombränningen på svetsarna i ramen, det syns ju inte om man skyddsmålar. Men det var ju 2009 så det har väl ändrats.Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 23, 2021 Author Share Posted June 23, 2021 jo jag vet, Iite längre bak i tråden så gjorde jag faktiskt en liten notering att SFRO 1 klarades av Ute hos Uno Germsjö utanför Tunhem 6 Januari i år. Så jag har faktiskt svängt in på målrakan i bilbygget. Ska sätta i ett stag per sida i fram så jag får ett kryss framför åkutrymmet på varje sida. Som Uno föreslog. Samt göra de bakre infästningarna till bågen. Sen är det dags att börja fundera på plåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 23, 2021 Author Share Posted June 23, 2021 (edited) Givetvis så slipar jag rent där det ska svetsas det eller använder färg avsedd för genomvetsning, de alternativ som finns. Vet inte vad SFRO säger om sån färg. Edited July 9, 2021 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 23, 2021 Share Posted June 23, 2021 Sorry missade det i tråden, kul att du kör på mot 2:an! Nu är det bara resten kvar. Kinnekulle 2022?Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 18, 2021 Author Share Posted July 18, 2021 (edited) Så då var kuggstången på plats Satte ett par trianguleringar till samt svetsade färdigt i bak för dragkroken ! 🙂 Kollade igenom högen med tradera och blocket fynd och testade min 6.5l ultraljudstvätt. Edited July 18, 2021 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 4, 2021 Author Share Posted September 4, 2021 (edited) Har börjat plocka lite med motorn, hade tänkt sätta i lagret till ingående axel i veven, svänghjul och koppling idag men upptäckte att låsringen till lagret var borta så det enda som kom dit av det tänkta blev lagret minus låsring. bytte istället ventilkåpa och tillverkade generatorupphängning. och monterade distans bricka vid bränslepumpen. Måste göra en värmesköld för generatorns plastkåpa mot grenröret innan start också. Bytte vevhusvetilationen från öppen ut under motorn till sluten. ska bestämma mig för vilken av de 5 olika fördelarna som ska sitta på och om jag ska gå på DCD 36/36:an eller de renoverade dubbla SU-förgasarna Edited September 4, 2021 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Offroad Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 Behöver du rostfriplåt till värmesköld kan jag ha, bara hör av dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 Vad är fördelarna med fallförgasare? De flesta brukar behöva en ganska rejäl bula i huven för att få in en fallförgasare, speciellt när de ska ha en luftburk kring filtret för att klara bullerprovet. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 5, 2021 Author Share Posted September 5, 2021 Anders: Har du nån bit som är runt 1 mm tjock 150x250 mm eller så så borde jag kunna få till ett värmeskydd. Torbjörn: Nja det finns väl ingen direkt fördel så mer än att just DCD 36/36:an är vanligt förekommande just när det gäller trimmade Volvo motorer sen har jag tänkt hämta luften antingen i framkant eller i bakkant av motorrummet så det kommer att bli nån form av luftkanal från förgasaren till ett racefilter på lämligt ställe hur som även om det blir SU-förgasarna. Har tittat en hel del på youtube och Amazoncars i england. han har gett en hel del input till hur jag tänkt ihop min drivlina, dom har också använt en enkel DCOE 45 så om jag kan snika till mig ett sånt insug så... Om vi ska sväva ut så sitter jag på ett Suzuki 1100R -88 eller om det är -87 förgasarpaket också dom ska tydligen funka väldigt bra på bil med rätt bestyckning 🙂 vi testade dom i slutet av 80-talet på en kompis Lotus Europa -72 med Renault motor men vi fick aldrig till bestyckningen. sen har dom legat på hyllan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 (edited) Det är konstigt, på en V8 sportbil känns det helt naturligt och till och med lite ballt att ha en fallförgasare och luftrenare upp genom huven. I mitt huvud, för en rakfyra känns det liksom inte lika coolt, kan vara att de flesta högprestandainsug är raka rör in från sidan, medans fallförgasare brukar vara OEM lösningen. Det sagt får du in en enkelförgasare innanför huven är det ett väldigt vettigt sätt att komma förbi bullerprovet. Roligt med MC förgasare det verkar kräva lite fnulande för att hitta rätt inställningar men de som orkar brukar vara supernöjda. Jag hade nog hållt på det som en senare uppgradering. /T Edited September 6, 2021 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.