tpau Posted March 20, 2023 Posted March 20, 2023 Jag använder en sån här med en liten adapter för att gänga på den på min Ford typ 9 låda. Hur ser hastighetmätarutgången ut på din låda kan du använda nått liknande? https://www.burtonpower.com/ford-electronic-speedo-sensor-revfss.html /T Quote
Kjelland28 Posted March 20, 2023 Author Posted March 20, 2023 @tpau jag kollade på den här https://www.minispares.com/product/Classic/Gauges/Speedo/GSD1000.aspx?1404&ReturnUrl=/shop/classic/Gauges/Speedo.aspx|Back to shop den ger 7 pulser per varv. Vad ger den du har ? Quote
BeLo Posted March 20, 2023 Posted March 20, 2023 Hej, Jag använde också hastighetsmätarutgången på typ 9-lådan, men en primitiv egen variant på vinge skruvad direkt i utgången och ett egensnickrat hus med en induktiv givare, E2A-S08KS02, från Elfa. Har fungerat utmärkt (de första 5000 milen i alla fall). VDO hastighetsmätare. Quote
tpau Posted March 20, 2023 Posted March 20, 2023 Jag kom inte ihåg men hittade att det nog skulle vara 8 per varv. Hastighetsmätarutgången har normalt en utväxling som brukar varieras beroende på bakaxel. I växellådan börjar du även med kardanens varv och inte hjulvarv som du har på kronhjulet så du får en multiplicering där med. /T Quote
EUSSVEN Posted March 23, 2023 Posted March 23, 2023 Att få upp frekvensen borde gå lättast med några logik kretsar, har nog allt som behövs i labbet på jobbet. Man kör gammal cmos logik, de fungerar direkt på 12V system. Gissar att du vill köra fs ggr 4? Quote
Kjelland28 Posted March 23, 2023 Author Posted March 23, 2023 (edited) Behöver få upp frekv från 342 Hz vid 200km/h till 1200 Hz (1000-1400) motsvaras av att ha 35 + kuggar på ett hjul förbi en induktiv givare. Fick lite hjälp Av Rob på Amazon Cars i england enligt honom så snurrar hastighetsmätarwiren 5 varv när kardanen snurrat 17 varv detta med 17 kugg på hastighetsmätardrevet finns 16 och 19 med Edited March 23, 2023 by Kjelland28 Quote
Kjelland28 Posted April 2, 2023 Author Posted April 2, 2023 (edited) Lite mer av helgens bravader. Kvar nu är att bättra färgen på stommen och sen limma och nita dit överstycket och torpedsidan. instrumentpanelen ska skruvas i stommen. nästa grej blir att justera bredden på noskonen neråt med 20 mm plocka av klädseln på stolarna så att jag kan plasta ihop dom där dom spruckit och sen justera bakskärmarna. som suttit på en bil med kortare låda så dom svänger lite runt hörnet och det funkar inte på min bil. 🙂 Edited April 5, 2023 by Kjelland28 2 Quote
Kjelland28 Posted April 23, 2023 Author Posted April 23, 2023 (edited) Börjat med plastgrejerna. kapat isär noskonen, ska bli 25 mm smalare. Ska bygga en enkel falstång om snygga till falsen på instrumentlådan med som nästa grej. 🙂 Skärmarnas bak kant behövde rätas ut, min bils bakände är längre än bilen dom satt på sist och det ska dit ett urtag för avgasröret på den skämen jag har ju mitt på högersida. Edited April 24, 2023 by Kjelland28 4 Quote
Kjelland28 Posted June 6, 2023 Author Posted June 6, 2023 (edited) Äntligen haft tid att plasta lite, noskonen ska väl vara klar nu ska ta bakskärmarna härnäst Edited June 6, 2023 by Kjelland28 2 Quote
Kjelland28 Posted June 18, 2023 Author Posted June 18, 2023 Lite uppdatering,spackling av skärmar och noskon samt nitande av instrument låda Nästa grej blir fastsättning noskon. instrumentlådan är 90 procent klar 4 Quote
Kjelland28 Posted June 27, 2023 Author Posted June 27, 2023 Fortsättning på stolsreparationen 2 Quote
Kjelland28 Posted July 3, 2023 Author Posted July 3, 2023 Provsittning med instrument huset på plats Lättning av instrumentpanel efter att ha försökt använda handbromsen. 🙂 Instrument hus och lättad panel. Frigång mellan huv och förgasare bilr hårfin . 6 Quote
Kjelland28 Posted July 5, 2023 Author Posted July 5, 2023 (edited) Luftstyrning till kylet gjord, har ca 5-10 mm runt kylet nu som inte är tätat Ok, då är noskonen fixerad, blev inplastade rör i noskonen som vilar i ett urtaget plattjärn Lilla elcentralen klar så när som på ett blinkrelä. har sina poänger att köra "old style" 🙂. Verkar vara svårt att hitt 4mm2 kabel i andra färger än röd och svart, behöver gul blå och grön. Edited July 6, 2023 by Kjelland28 2 Quote
Kjelland28 Posted July 6, 2023 Author Posted July 6, 2023 (edited) Går på original dimensionerna till tändningslåset. Ska koppla ungefär som 240 original Edited July 6, 2023 by Kjelland28 1 Quote
tpau Posted July 7, 2023 Posted July 7, 2023 I mitt tändningslås har jag enorma kablar ut men det sierra kablage som möter är mer sansat. Alla stora strömförbrukare kommer du ju ha relä till så 15 (12V bruten) ut från tändningslåset ska inte bära mycket ström. Det är typ 4x5w positionsljus tändspole och lite reläer som går kontinuerligt. Likaså har ju startmotorn ett relä så även den strömmen är också relativt sansad. Sen har tekniken gått framåt för skärmen, så kör du så kallade thin wall kablar så kan den avge värme bättre o tåla högre temperatur vilket gör att det går att använda mindre area. Min rekommendation för att köpa kabel är fortfarande carbuildersomutions. https://www.carbuilder.com/uk/black-25-amp-thin-wall-cable-by-the-metre Är det någon av kablarna du ämnar lasta högre än 25A? Kom ihåg strömlagarna så blir det ganska lätt att summera. P=U*I —> I=P/14,4 /T Quote
Kjelland28 Posted July 7, 2023 Author Posted July 7, 2023 (edited) Har inte tänkt ha nåt relä på solenoiden till starten, men sen är väl strålkastarna det tyngsta och elfläkten till kylet och möjligtvis en kupefläkt så småningom. Strålkastarna blev 9,5 A fast det går ju över stegrelät, 6 A på kylfläkten, den får ett relä. Gissar på 4 A på en kupefläkt som förmodligen får ett relä när den dyker upp. Hittade det här nedan på Speeding så då har jag nog kablar i alla färger jag behöver Dimensionering av kabel Vilken kabelarea / kabelstorlek skall man använda till olika komponenter / förbrukare? Här går vi igenom hur du ska göra i bilens 12v system. Ampere Kabelarea RK / RKUB (mm2) Kabelarea R2 / TXL (mm2) Storlek på säkring Smält säkring Sammanfattning 1 Kontrollera förbrukarens MAX ström (Ampere) Börja med att se vad produktens MAX ström (Ampere) är. Beroende på vilken del / förbrukare som skall kopplas in och hur lång kabel du skall använda så behöver du använda rätt dimension på kabel och då behöver man veta hur många Ampere produkten drar som max. Skillnaden är stor mellan en fläkt och en lampa t.ex. Finns det information om hur många watt som förbrukas så kan du dela med spänningen (V / Volt) för att räkna ut hur många ampere det blir. Exempel: 350Watt / 12Volt = 29,1Ampere = 30A säkring behövs till förbrukaren = minst 4mm2 RK / RKUB. 200Watt / 14Volt = 14,2Ampere = 15A säkring behövs till förbrukaren = minst 1,5mm2 RK / RKUB. Ligger du på gränsen av vad kabel eller förbrukare klarar av så välj det säkrare alternativet = grövre kabel eller mindre säkring. 2 Kabelarea RK / RKUB (mm2) Kabelarea (mm2) - Max ström (A) 0.5mm2 - 5A 0.75mm2 - 7.5A 1mm2 - 10A 1.5mm2 - 15A 2.5mm2 - 20A 4mm2 - 30A 6mm2 - 40A 8mm2 - 50A 10mm2 - 70A 3 ▼ Kabelarea R2 / TXL (mm2) Använder man finare kabel som R2 eller TXL som exempel så kan man gå efter denna tabell: Kabelarea (mm2) Max ström (A) 0.5mm2 - 10A 1mm2 - 15A 1.5mm2 - 20A 2mm2 - 25A 3mm2 - 30A 4mm2 - 40A 6mm2 - 50A 8mm2 - 60A 10mm2 - 70A Exempel: Bosch 044 bränslepump drar cirka 13,5 A vid ~5bar mottryck. Här kan man använda en 1,5mm2 RK kabel. Då kan man säkra med en 15Ampere säkring 4 Storlek på säkring En säkring används för att skydda kablage. Använd max samma eller mindre säkring som i tabellen ovan. 5 Smält säkring Ett ganska vanligt problem är säkringar som smälter. Detta beror ofta på att kontakten mellan säkring och säkringshållare är dålig. Dålig kontakt = mer ström på mindre area = mer värme. Samma gäller vid för klent dimensionerad kabel för förbrukaren. 6 Sammanfattning För att sammanfatta denna korta guide i 3 steg: 1 - Kontrollera förbrukarens MAX ström (Ampere) 2 - Kontrollera storlek på kabel du behöver (mm2) 3 - Säkra av kabel / förbrukare med lämplig säkring Edited July 7, 2023 by Kjelland28 1 Quote
Kjelland28 Posted July 9, 2023 Author Posted July 9, 2023 (edited) Jo men det gick relativt bra, ska vika upp lite och justera på ett ställe ett par millimeter och sen är det bara sista inviket och pinnarna kvar. Börjar få koll på pinouten i mitt 140 GT-instrument också, så det blir nog det som åker i bilen. Edited July 9, 2023 by Kjelland28 2 Quote
K-son Posted July 9, 2023 Posted July 9, 2023 Ser bra ut. Hoppas att jag kommer dit någon gång 😅 Quote
EUSSVEN Posted July 14, 2023 Posted July 14, 2023 Ser fint ut. Angående strömtäthet och kabelarea så använder vi Max 1A per mm2 på jobbet. När man bara har 12V är det bra att inte skapa för stora spänningsfall. En annan sak för att ha driftsäkerhet så kör vi med 60A säkringar på våra laddare som ger 30A. Lite större säkringar avger en del värme vid märkströmmen, den bilsäkring vi valde avger 1W vid 60A. Denna värme kan bli problem med säkringshållare om saker sitter trångt + värmen från motorn. Jag hade nog kört med 50% marginal där det är varmt. Tjusig instrumentpanel, nyproduktion? Quote
tpau Posted July 14, 2023 Posted July 14, 2023 Fundera på att sätta en gummilist mellan inklädnanden och noskonen, jag använder list med lång tunga på en 90 graders plåt. Men vanlig bagagerumslist funkar säker klockrent. Quote
Kjelland28 Posted July 14, 2023 Author Posted July 14, 2023 @EUSSVEN en original panel från ekb i Varnhem. @tpau jo jag tänkt tanken att ha en mjuk list som anpassar sig mot noskonen. Ligger på listan att göra sen. Quote
Kjelland28 Posted July 15, 2023 Author Posted July 15, 2023 Lite mer fix. Gjorde klart Motorhuven, monterade GT-instrumentet i instrumentpanelen satte dit bakskärmarna med 2 skruv i varje, behöver köpa skruv och karosseri brickor. 8 Quote
Kjelland28 Posted August 27, 2023 Author Posted August 27, 2023 Skärmar monterade ! 🙂 Nästa blir lackering av noskon. 9 Quote
Kjelland28 Posted August 30, 2023 Author Posted August 30, 2023 (edited) Metallic på konen klarlack i morgon. fanns några små spackel missar men det får fixas efter den fått T12BF 🙂 Edited August 30, 2023 by Kjelland28 9 Quote
Kjelland28 Posted September 19, 2023 Author Posted September 19, 2023 Japp gillar färgen. Får slipa av noskonen och göra om färgen krackelerade. 3 Quote
Mats Karlsson Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 Trist med omjobb men det är klart lättare att orka när man är så nära slutet. 🙂 Quote
Kjelland28 Posted September 19, 2023 Author Posted September 19, 2023 Får klämma in det mellan jobb och renovering av sovrummet! 😀 Quote
Kjelland28 Posted October 26, 2023 Author Posted October 26, 2023 så här en 7 helger senare utan att ha meckat nåt så börjar jag få abstinens ! 🙂 Quote
Kjelland28 Posted October 29, 2023 Author Posted October 29, 2023 (edited) Ett bälte, två bakljus ett tanklock, två USB kontakter, en voltmätare och en kardan tunnel runt växelspaken. Bara dragkrok, sidoblinkers, ett bälte och ljusinsatser fram kvar att montera Edited October 29, 2023 by Kjelland28 7 Quote
Kjelland28 Posted October 30, 2023 Author Posted October 30, 2023 Nope ett wasco lock till Volvo 140 Quote
EUSSVEN Posted November 5, 2023 Posted November 5, 2023 Härligt Ser ut som premiär till våren👍🏻 Då får vi ta och ströga i Mariestad! Quote
Kjelland28 Posted November 16, 2023 Author Posted November 16, 2023 Lite små uppdateringar omlackad noskon, värmeskydd och dragkroksfäste. 1 1 Quote
tpau Posted November 16, 2023 Posted November 16, 2023 Hej Snyggt framdrivet! Jag gillar verkligen färgen. Vi har ju inte samma tokiga regler för vassa kanter som i GB, men jag tittar på spikarna framåt på värmeskölden och funderar på om de inte ser väl vassa ut (kanske bara är bilden). Jag tror inte att den olycklige killen eller älgen som blir påkörd kommer hinna märka så stor skillnad efter att ha fått bena klippta av framhjulet men väl kanske dina smalben och byxor far onödigt illa när du fixar med något runt bilen. /T Quote
BeLo Posted November 16, 2023 Posted November 16, 2023 Tänkte detsamma! Lite Mad Max över värmeskyddet. 😉 1 Quote
Kjelland28 Posted November 16, 2023 Author Posted November 16, 2023 (edited) 6 mm rundjärn rejält rundade i ändarna 🙂 skyddet funkar, det är ett elände att komma åt muttrarna ! Edited November 16, 2023 by Kjelland28 Quote
Göran Nilsson Posted November 16, 2023 Posted November 16, 2023 5 minuter sedan, Kjelland28 sade: 6 mm rundjärn rejält rundade i ändarna 🙂 Bind ihop ändarna med ett rundjärn så krokar man inte i så lätt 🪝 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.