steel Posted May 30, 2019 Author Posted May 30, 2019 😀👍 @Jari Ja, han var snabb, trevligt garagesällskap dessutom ! Mvh Pär ( tyckte det stog nånting om två år...) Quote
EUSSVEN Posted September 10, 2019 Posted September 10, 2019 Batteriteknik För ni som varit på Unitrode seminarierna kanske känner igen detta? (se bifogad PDF), bra grundläggande info angående primära batterier. Fick en duvning av vår batteriexpert i fredags då vi hade kick off i Växjö för vår nya batterifabrik. Man skall akta sig för att överladda Iitium batterier då det kan leda till metallisering, vilket ger försämrad kapacitet. Det är därför de flesta fordons system bara laddar cellen upp till 4,07V sisådär för att att ha "headroom" för regenerering vid motorbroms. Detta är aldrig ett problem för blyceller som gasar när man överladdar, helt ofarligt bara fylla på nytt vatten. Det är därför alla laddstationer står i dalgångar i Norge?! Porsche har nu släppt sin batteribil; https://jalopnik.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engin-1837802533 Vänliga Hälsningar Andreas slup107.pdf Quote
EUSSVEN Posted September 10, 2019 Posted September 10, 2019 Ääh, sekundära batterier heter det ju...😀 Quote
steel Posted September 12, 2019 Author Posted September 12, 2019 Tack, Andreas för information. Ska läsa PDF:en. Jag, måste erkänna att jag lärt mig enormt mycket (en del kostsamma lärdomar ) genom mina små elprojekt och börjar känna mig mogen för att ta mig an elvito. Batteripacket och cellernas kapacitet MÅSTE lira ihop med BMS, controller och motor. Kan låta självklart men ett tips är att dimensionera allt utifrån cellnivå... Bild på senaste bravaden : Man kan inte trycka i 400 Ampere i en motor märkt med max 200 A kontinuerlig ström. Inte länge iaf.....eldade upp 4 kol och nästan hela kolhållaren. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 De batteri gubbarna jag pratat med trycker fram för allt på att cellerna måste ha samma status när man sätter ihop dem. BMS utöver det är bara små justeringar, är det fel från start är det svårt att få det att lira. En kollega har kört ett batteri utan bms kompensering i 3000 mil ( mäter bara status för att eventuellt manuellt ballansera om det behövs) och är det ballanserat perfekt vid start funkar det ofta ändå = celler av samma status. Har vi någon film även på detta :-) Quote
Christer J Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 8 timmar sedan, steel sade: Tack, Andreas för information. Ska läsa PDF:en. Jag, måste erkänna att jag lärt mig enormt mycket (en del kostsamma lärdomar ) genom mina små elprojekt och börjar känna mig mogen för att ta mig an elvito. Batteripacket och cellernas kapacitet MÅSTE lira ihop med BMS, controller och motor. Kan låta självklart men ett tips är att dimensionera allt utifrån cellnivå... Bild på senaste bravaden : Man kan inte trycka i 400 Ampere i en motor märkt med max 200 A kontinuerlig ström. Inte länge iaf.....eldade upp 4 kol och nästan hela kolhållaren. Mvh Pär Kol? Vad har du räddat världen ifrån nu då? Det förekommer väl inte i nåt elfordon från 2000 talet i alla fall? 1 Quote
steel Posted September 13, 2019 Author Posted September 13, 2019 Christer, kolen sitter i en Agni 95 R, den tillverkas fortfarande !! Tyvärr ingen film LUPUS. Har hört talas de som inte använder BMS, funkar säkert om det som du skriver är balans från början. Mvh Pär Quote
steel Posted September 13, 2019 Author Posted September 13, 2019 Ibland blir det inte bra..... Mvh Pär 1 Quote
EUSSVEN Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 On 2019-09-12 at 10:37, LUPUS sade: De batteri gubbarna jag pratat med trycker fram för allt på att cellerna måste ha samma status när man sätter ihop dem. BMS utöver det är bara små justeringar, är det fel från start är det svårt att få det att lira. En kollega har kört ett batteri utan bms kompensering i 3000 mil ( mäter bara status för att eventuellt manuellt ballansera om det behövs) och är det ballanserat perfekt vid start funkar det ofta ändå = celler av samma status. Har vi någon film även på detta 🙂 Det fungerar i regel mycket bra om alla celler föråldras lika, vilket förutsätter att de sitter i samma miljö med tanke på tempcykling. Det är viktigt att de inte laddas ur eller i för mycket vilket leder till att litiumet övergår i metallform som gör att cellen tappar kapacitet ( leder till obalans ) och laddar man ur för mycket så sker andra kemiska förändringar med elektrolyten som är svåra att vända, cellen får svårt att ta samma laddning. Övrigt så består cellen av Lithium hexafluorfosfat som bildar fluorvätesyra när cellen hettas upp ( vid brand ), de kokar redan vid 80C! Fluorvätesyran är mycket giftig och tränger rakt genom huden. Därav en BMS som håller koll på cellerna och kopplar ur systemet vid hög temp eller överladdning/överström. Nu är jag långt ifrån kemist, men det är vad våran kemist på jobbet berättat för oss. Quote
EUSSVEN Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 Om ni är intresserade av batteri teknik så kanske jag kan få till ett studiebesök i vår batterifabrik i Växjö. https://micropower-group.se/micropower-group/batterifabriken-i-motormagasinet/ Vänliga Hälsningar Andreas Quote
LUPUS Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 (edited) 1 timme sedan, EUSSVEN sade: Om ni är intresserade av batteri teknik så kanske jag kan få till ett studiebesök i vår batterifabrik i Växjö. https://micropower-group.se/micropower-group/batterifabriken-i-motormagasinet/ Vänliga Hälsningar Andreas Det vore kul ! tror jag har 2-3 till intresserade runt omkring mig som både bygger egna bilar och till viss del jobbar med elbilar Edited September 30, 2019 by LUPUS Quote
Kjelland28 Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 Kan det vara nåt för årsmötet eller skulle vi uppåt i år ? Quote
steel Posted September 30, 2019 Author Posted September 30, 2019 Hej, samma här @EUSSVEN vore riktigt kul ! Mvh Pär Quote
Göran Nilsson Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 12 timmar sedan, EUSSVEN sade: Om ni är intresserade av batteri teknik så kanske jag kan få till ett studiebesök i vår batterifabrik i Växjö. https://micropower-group.se/micropower-group/batterifabriken-i-motormagasinet/ Vänliga Hälsningar Andreas Det vore väldigt intressant Quote
EUSSVEN Posted October 6, 2019 Posted October 6, 2019 Hej Jag undersöker detta i veckan och återkommer. Vänliga hälsningar Andreas Quote
EUSSVEN Posted October 9, 2019 Posted October 9, 2019 Intressant angående teslas motor och inverter: https://www.youtube.com/watch?v=wvLmBfwmA04&list=PLk-NEiZ-NQeQtpqawl7FMNgAIMrZrdvJF&index=4 En fyrpolig asynkronmotor. Men ”godiset” ligger just utanför, inverterelektroniken och reduktionsväxeln. Ser att de använder en Wurth magnetkomponent på ett av styrkorten. Skulle kunna vara del av HVDCDC:n till Vcc? Feta kopparanslutningar mellan Accbankens ingång och bryggben hos invertern, 1800A flyter under ”Ludicrous” moden. Strömmen fördelas mellan 14 parallella TO-247 kapslade IGBT:er i bryggbenens switchar. Inväntar svar från Växjö... Vänliga hälsningar Andreas Quote
EUSSVEN Posted October 15, 2019 Posted October 15, 2019 Hej Har fått "ok" från vår fabrik att komma på studiebesök, det får bli en vardag när produktionen är igång, datum föreslår vi. Kanske ide att starta en egen tråd för detta under "evenemang och träffar". Vänliga hälsningar Andreas 3 Quote
LUPUS Posted November 12, 2019 Posted November 12, 2019 On 2019-10-15 at 09:17, EUSSVEN sade: Hej Har fått "ok" från vår fabrik att komma på studiebesök, det får bli en vardag när produktionen är igång, datum föreslår vi. Kanske ide att starta en egen tråd för detta under "evenemang och träffar". Vänliga hälsningar Andreas Tror du vi får till något i år eller är det ett vår project ? @EUSSVEN Quote
EUSSVEN Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 Hej @LUPUS Det är nog bäst någon gång tidigare nästa år, då har vi igång fler linor i den nya fabriken och allt jul stök är över. Det finns även intresse från motorklubben i Kalmar så vi får undersöka hur många vi kan ta emot. Quote
steel Posted April 5, 2020 Author Posted April 5, 2020 Hej, plötsligt händer det... Verkstad urstädat, golv svabbat, Elvito nersänkt från tak, delar framplockade och pannan i djupa veck....Hur f.n var det här tänkt 🤔 mvh Pär 5 Quote
steel Posted April 5, 2020 Author Posted April 5, 2020 2 timmar sedan, Jocke4U sade: Kom igen så gör klar ElVito 🙂 Jaa, det är nog dags för det nu !! Mvh Pär 3 Quote
longen Posted May 1, 2020 Posted May 1, 2020 (edited) Grymt bygge du pillar på med, man blir grymt sugen skälv på att bygga något med Tesla drivlina när man har läst igenom din byggtråd. Edited May 3, 2020 by longen Quote
steel Posted May 4, 2020 Author Posted May 4, 2020 Tack, ligger ju lite i tiden med elektrifiering och så lockar det att ladda med egen solel !! Mvh Pär Quote
longen Posted May 18, 2020 Posted May 18, 2020 Du skrev tidigare att du eventuellt kommer att köra med 10 st batteri moduler, 10 x 25v = 250 volt. 250V x 650A = 162kw Finns det något minimum på hur lågt man kan gå i volt på HV på Tesla motorn? Ifall man vill sänka effekten för att klara effektvikt förhållandet + att man kanske inte rymmer 16 moduler. Tex att man kör 8 moduler, 8 x 25 v = 200 v . 200 x 650A = 130kw. Huvud säkringen 650 Ampere. Kanske tänker helt galet 😛 Quote
steel Posted May 19, 2020 Author Posted May 19, 2020 Hej, longen ! Det funkar, kolla denna front drive unit med eftermarknadskort. Den har range 200-450 V DC. https://stealthev.com/product/tesla-front-drive-unit/ Mvh Pär Quote
LUPUS Posted January 26, 2021 Posted January 26, 2021 (edited) är den röda fel svar 😉? dax för påtryckningar och tända "eld under andras ....." 😎 Edited January 27, 2021 by LUPUS 3 1 Quote
steel Posted January 27, 2021 Author Posted January 27, 2021 😀 Ja, den röda skulle vara rätt svar....omkörd är den och jag överkörd. Sanningen är att blåslampan var tänd och arslet en aning svett. Hade städat ur och svabbat golvet (igen) i verkstaden, hissat ner Elvito och laddat upp för hetsmek. Då hände det som tidigare nämnts i reconverteringstråden av Elcrosskarten. Men det kommer, läser på under tiden och pusselbitarna ramlar på plats. Mvh Pär 1 Quote
LUPUS Posted January 27, 2021 Posted January 27, 2021 Hittar du en solid bra lösning på tesla bakaxeln kommer jag nog börja fundera igen 🤔. Quote
steel Posted January 29, 2021 Author Posted January 29, 2021 Hej, hoppas C5 med Fixit drivaxlar kommer att funka alldeles utmärkt @LUPUS 😀👍 Quote
LUPUS Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 54 minuter sedan, steel sade: Hej, hoppas C5 med Fixit drivaxlar kommer att funka alldeles utmärkt @LUPUS 😀👍 är nog mest ettor och nollor jag skulle se en enkel och ej svin dyr lösning på. Tesla är luriga , byter databus ofta ´. Finns ju numera ett gäng "köpe" system men tycker de verkar bo långt bort och ge dålig service , ofta måste an köpa hela kittet från andra sidan atlanten med färdig flashad enhet. Men du har ju en intressantare lösning har jag för mig Quote
steel Posted January 30, 2021 Author Posted January 30, 2021 Hej, ja håller med. Allt blir så dyrt. SimpBMS : bra grej. Damien Maguire: Teslakort EVBMW Mvh Pär Quote
steel Posted May 10, 2021 Author Posted May 10, 2021 Hej, målar om i verkstaden efter (ännu) en liten olycka....😔 Tänk att det ska vara så f..b.. svårt att fatta. Tur jag inte eldade ner hela ladugården. Mvh Pär Pyroman Quote
LUPUS Posted May 10, 2021 Posted May 10, 2021 Batteri eller svets relaterat 1-Slicka inte på orange kablar är en bra första regel . 2- Koppla inte ihop för många orange kablar är en bra andra regel . Jag har allt funderat lite på hur känsligt ett battteri är när jag hamrar, borrar och sågar i bilen men batteriet fast satt stumt i ramen en meter bort 1 1 Quote
bexander Posted May 10, 2021 Posted May 10, 2021 (edited) När det gäller arbete med batterier är mitt tips, ta det lugnt och arbeta metodiskt när du är pigg och fräch. Jag ser fram emot den dagen man kan få avstängningsbara batterier så man slipper greja med spänningen på... 🙂 Det faktum att du postar i denna tråden tolkar jag som att du grejar med elviton och det tycker jag är bra! Edited May 10, 2021 by bexander 1 Quote
steel Posted May 10, 2021 Author Posted May 10, 2021 Hej, det var Boomboxens batteri som gått låg på en cell, gjorde då (så klart) en liten bypass ( igen) för att kunna ladda upp batteriet igen. Glömde tyvärr bort det hela och morgonen efter funderade jag varför det var svart i garaget fast lyset var på, ända tills brandröken brände i halsen och stack i ögonen. Blev väääldigt trött. Eldade upp batteriet, controllern, BMS, laddaren och alla kontaktorer. Billig hobby. Men har nu en bra arbetsrutin för sanering av garage med eldade batterier. 1. Kom över det mentalt. Finns igen att skylla på, suck. Ingen blev skadad, huset står kvar osv. Tar 3 veckor. 2. På med gasmask och greppa en industridammsugare, är ju 3 mm sot överallt. Dammsug, tid upp till utövaren. 3. Värmen på aerotempern på max, öppna dörrarna. Sätt på röksugen. På med gasmask. Testade först med tryckluft att blåsa inifrån och ut i garaget för att driva ut sotet. För tamt.. Tog i stället lövblåsen, då hände det grejer. Gick tom att blåsa ut verktyg. 4. Våttorka allt, väldigt tråkigt. 5. Målartvätt i tak, inte heller kul. 6. Måla, blir som nytt :-) Mvh Pär 2 1 1 Quote
Rikard Larsson Posted May 11, 2021 Posted May 11, 2021 Älskar att du inte gräver ner dig 🙂 Hade det varit jag hade min fru nog grävt ner mig. Hon pratar fortfarande om när jag eldade upp ett lipo-batteri i trapphuset när vi bodde i lägenhet för 10-11 år sedan. Visst, det kom brandbilar, ambulanser, poliser o.s.v, men de behöver också träna ibland... 4 Quote
steel Posted May 22, 2021 Author Posted May 22, 2021 Hej, har nu demonterat ett Mitsubishi Outlander PHEV batteri för att komma åt lite bra ha delar: Mvh Pär Quote
steel Posted September 27, 2021 Author Posted September 27, 2021 Hej, plötsligt händer det😀 Hösten närmar sig och det mörknar ute. Garagetid👍 Nu ska Elvito igång. Daisychain för Teslas BMS ska lödas för 12 moduler. Original bushbars passar de 5 liggande modulerna på var sida. Nytt kablage mellan de främre modulerna som ska staplas under stolarna måste fixas. Brickor för att skruva fast modulerna måste skaffas. Mvh Pär 3 Quote
Frena Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 2 timmar sedan, steel sade: Hej, plötsligt händer det😀 Hösten närmar sig och det mörknar ute. Garagetid👍 Nu ska Elvito igång. Daisychain för Teslas BMS ska lödas för 12 moduler. Original bushbars passar de 5 liggande modulerna på var sida. Nytt kablage mellan de främre modulerna som ska staplas under stolarna måste fixas. Brickor för att skruva fast modulerna måste skaffas. Mvh Pär Som Gert Fylking hade sagt - ÄNTLIGEN!!! 1 Quote
LUPUS Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 2.45 in i denna kan ju ge lite inspiration 1 Quote
steel Posted September 28, 2021 Author Posted September 28, 2021 11 timmar sedan, LUPUS sade: 2.45 in i denna kan ju ge lite inspiration Tack, LUPUS! Med rätt motivation kan man flytta berg💪 Mvh Pär Quote
steel Posted October 5, 2021 Author Posted October 5, 2021 Hej, plockar i batterimodulerna. Väldigt skruvande med nylockmuttrar på gängstänger. Dessutom färg på dem. Hade även insmygit sig ett konstruktionsfel varför det blev mer skrivande innan höjderna var inschimsade. Första nivån på plats. Och andra. Kommer att använda original kylsystem. Går att demontera och koppla ihop med lämplig slang så det passar. Mvh Pär 2 Quote
steel Posted October 6, 2021 Author Posted October 6, 2021 (edited) Hej, monterat 2 nivåer med moduler. HV kopplade med Tesla original bushbars. Ska nu dit 2 moduler till under sätena fram. Totalt 12 st ca 60kWh. Mvh Pär Edited October 6, 2021 by steel Quote
LUPUS Posted October 6, 2021 Posted October 6, 2021 Hur löser du bms ? Går det återanvända. Något eller hur gör man med tesla grejer ? Quote
steel Posted October 9, 2021 Author Posted October 9, 2021 Hej, LUPUS Funderar på Simp BMS. Har ett som fungerar men det är anpassad för Teslapack som sollagringsbatteri. Kanske kan modifiera det. Mvh Pär Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.