Jump to content

EUSSVEN

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

EUSSVEN last won the day on July 27 2020

EUSSVEN had the most liked content!

Community Reputation

23 Excellent

About EUSSVEN

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Andreas Svensson
  • Ort
    Tibro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Och noskonen gick på! Nytt för iår, rött! Nya stolar, bälten, topp, ventilkåpa. Med filter och så vart den riktigt tyst och upplevdes "dra" bättre vid accel. Kanske den berömda placebo effekten men att det känns bra är det som räknas!
  2. Byggde ett litet "scoop" för att trycka in luften i lådan genom filtret ned till insuget av turbon. På sidan hänger SAAB's original oljeavskiljare som sedan får sitt vacuum efter luftfiltret. Ett VP rör fick agera intag för vevhusvent. Annars är det en del VVS rör och så, billigt och bra.
  3. Sedan tillverkade jag en låda i plåt.
  4. Så här blev det. Byggde först en pappmodell:
  5. 1. Jari Kinnunen, körning med 1 förare, 1 på mat 2. Per "Pac" Adelsson, Körning med 1(kanske 2) förare, 1 på mat(kanske) 3.Fredrik Vedde Engzell, körning 1förare, 2 på mat 4. Mikael Nordin, körning med 1 förare. 5. Christian Liljekvist, körning med 1 förare. 6. Per Lindberg, körning 1 mat 7. Stefan Larsson, körning med 1 förare, 1 på mat 8. Lars Andersson , 1 körning , 1 mat 9. Göran Nilsson, 1 körning , 1 mat 10. Andreas Svensson, Anders Bergelin, 2 förare, 2 mat.
  6. Smidda kolvar har mer spel, gissar att de är mer ovala innan de blir varma än vanliga som har ämnen ingjutna för att hindra dito? Ringarna hade samma storlek. Angående oljedimma, därav en bra avskiljare för att inte sänka flampunkten. Har nu alla saker hemma så det är bara att prova :).
  7. Då har du i princip samma system som jag har nu, bara att min behållare fylls på i rasande takt när man kör hårt. Har nog en del "blow by" då jag klämde i smidda kolvar när jag byggde den senaste motorn? En fundering är att köpa detta kit och bara ta oljeavskiljaren https://www.l-m-r.se/p/saab-602/9-5/motordelar-7382/ovrigt-8089/uppgradering-venhusventilation-saab-9-3-t7-9-5-98-03.html Även Mann+Hummel har en bra avskiljare, men verkar svår att få tag i inom eu? https://www.darksidedevelopments.co.uk/products/mann-hummel-provent-200-oil-catch-can-breather-system.html De hittar m
  8. Skall bygga vevhusventilation. Finns det lämpliga oljeavskiljare från donatorbilar som kan passa? Bakgrunden är att det aldrig varit en sluten vevhusventilation för motorn ( SAAB B204 turbo ), utan en burk med ett filter som går ut i friskluften. Har misstänkt det varit grundorsaken till att den alltid rykt olja på vakuum vilket är mkt irriterande, dessutom fylls burken upp snabbt vid hårdare körning. Byggde ny motor förra säsongen men bekymret kvarstod... Så elementärt... Tanken är nu att använda original backventil för att dra tillbaka gaserna via plenum när det är v
  9. Illa, är upptagen i helgen. Hoppas det kan finnas möjlighet att komma förbi en senare helg?
  10. Är det ingjutet i polentan eller dyligt? Hälsa Dagge från Classe och mig!
  11. Hej Underligt med självurladdning, talade med vår ansvarig idag just angående detta och han hävdade bestämt att de liksom "fastnar" på 60% cellspänning om de ligger helt urkopplade, men det kanske gäller enbart den kemin vi har? Det finns varianter på lion med kemin beroende på vad man vill åstadkomma. Har bett om underlag om detta och hoppas få det idag. Alltid bra att utreda saker 🙂. Även grönt ljus att få en föreläsning hos oss om batterikemi som då kommer ske i Göteborg. Får återkomma om tid och lägga upp det på rätt ställe hos oss. En liten "teaser" från fabriken i Växjö.
  12. Intressant. De lion battericeller vi köper in och används i industriellt bruk har vi lagt ett fönster om upp till 4.19V, det ger bäst balans mellan investering/avkastning sett för dito applikation. De sista 0.2V är för motorbroms... Men, man kan välja en lägre SoC via GUI. Det skall man absolut om man vill maxa livslängd, håll även deltat lågt, och hålla sig undet 80% SoC. Vad jag förstått av vår kemist är att 60% skall vara ett läge där självurladdningen stannar av. Har datablad på lion celler jag kan pm'a vid intresse När corona restriktionerna lag
  13. Det är nog värre än så. Normalt är det fyra celler i serie för 12V lion. Var cell har ett intervall från 2.8V urladdat med nom spänning på 3.6 och en slutspänning runt 4.2V. Det innebär att vi måste upp till 16.8V för att nå fulladdning. Egenligen kan man gå ända till 4.4V utan risk, men då kan inte cellen absorbera mer energi vid tex en reaktiv last i form av elmotor (motorbroms). Detta är ett större fönster än bly syra, så då får man antingen ha en buck/boost i serie med batteriet eller gå till litium järn fosfat som har ett lite snävare fönster och då påminner mer om bly/syra. Vi använ
  14. Jättetrevligt initiativ. Brukar åka runt kinnekulle en gång om året med ett trevligt lunchstopp på Hellekis säteri.
×
×
  • Create New...