Jump to content

EUSSVEN

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

EUSSVEN last won the day on May 24 2019

EUSSVEN had the most liked content!

Community Reputation

20 Excellent

About EUSSVEN

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Andreas Svensson
  • Ort
    Tibro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Skall renovera upp ett nytt block som jag skall sätta in till vintern. Anledningen är att det finns spår i 2an och 3ans cylinder vilket gör att oljeförbrukningen är hög, speciellt vid stillsammare körning då motorn går på mycket vakuum. Efter motorbroms och väntan vid vägkorsningar kan det bli ett ganska fint stort blått moln. Har ett block i reserv med skuren vev som jag plockat isär, allt ser bra ut förutom ett ramlager som då skurit, förmodligen dålig smörjning. Skall nu lämna in detta för att få en översyn, att stakar är raka, samt polera om veven osv. Frågan är om man nu skall fräsa in kantringar runt förbränningsutrymmena? Eller är det bortkastade pengar och ger mer bekymmer än det kan lösa? Har inte haft några bekymmer sedan jag sköt topplockspackningen förra sommaren och satte vanliga bultar istället (12.9) och drog åt med större moment. Men det har kantringar... Bifogade bilder i ordning, nuvarande block med kantringar och repor i loppen. Donatorblocket. Skador på vevlager, mittersta. Lagerhalvor med skador. Kolv, de såg bra ut, inga skador i loppen, inga vändkanter. Vänliga hälsningar.
  2. EUSSVEN

    92 E

    Funderar på om de små blecken för att mäta om det finns ett magnetfält ( då det går ström ) är för att försäkra sig om att det laddar? Hade liknande lösningar för matarverken på svetsarna när jag var på ESAB. Skall se om jag kan gräva fram mer om detta, det är liknande handskar för laddning av truck. Har du en laddare?
  3. Hej @LUPUS Det är nog bäst någon gång tidigare nästa år, då har vi igång fler linor i den nya fabriken och allt jul stök är över. Det finns även intresse från motorklubben i Kalmar så vi får undersöka hur många vi kan ta emot.
  4. Hej Har fått "ok" från vår fabrik att komma på studiebesök, det får bli en vardag när produktionen är igång, datum föreslår vi. Kanske ide att starta en egen tråd för detta under "evenemang och träffar". Vänliga hälsningar Andreas
  5. Intressant angående teslas motor och inverter: https://www.youtube.com/watch?v=wvLmBfwmA04&list=PLk-NEiZ-NQeQtpqawl7FMNgAIMrZrdvJF&index=4 En fyrpolig asynkronmotor. Men ”godiset” ligger just utanför, inverterelektroniken och reduktionsväxeln. Ser att de använder en Wurth magnetkomponent på ett av styrkorten. Skulle kunna vara del av HVDCDC:n till Vcc? Feta kopparanslutningar mellan Accbankens ingång och bryggben hos invertern, 1800A flyter under ”Ludicrous” moden. Strömmen fördelas mellan 14 parallella TO-247 kapslade IGBT:er i bryggbenens switchar. Inväntar svar från Växjö... Vänliga hälsningar Andreas
  6. Om ni är intresserade av batteri teknik så kanske jag kan få till ett studiebesök i vår batterifabrik i Växjö. https://micropower-group.se/micropower-group/batterifabriken-i-motormagasinet/ Vänliga Hälsningar Andreas
  7. Det fungerar i regel mycket bra om alla celler föråldras lika, vilket förutsätter att de sitter i samma miljö med tanke på tempcykling. Det är viktigt att de inte laddas ur eller i för mycket vilket leder till att litiumet övergår i metallform som gör att cellen tappar kapacitet ( leder till obalans ) och laddar man ur för mycket så sker andra kemiska förändringar med elektrolyten som är svåra att vända, cellen får svårt att ta samma laddning. Övrigt så består cellen av Lithium hexafluorfosfat som bildar fluorvätesyra när cellen hettas upp ( vid brand ), de kokar redan vid 80C! Fluorvätesyran är mycket giftig och tränger rakt genom huden. Därav en BMS som håller koll på cellerna och kopplar ur systemet vid hög temp eller överladdning/överström. Nu är jag långt ifrån kemist, men det är vad våran kemist på jobbet berättat för oss.
  8. Batteriteknik För ni som varit på Unitrode seminarierna kanske känner igen detta? (se bifogad PDF), bra grundläggande info angående primära batterier. Fick en duvning av vår batteriexpert i fredags då vi hade kick off i Växjö för vår nya batterifabrik. Man skall akta sig för att överladda Iitium batterier då det kan leda till metallisering, vilket ger försämrad kapacitet. Det är därför de flesta fordons system bara laddar cellen upp till 4,07V sisådär för att att ha "headroom" för regenerering vid motorbroms. Detta är aldrig ett problem för blyceller som gasar när man överladdar, helt ofarligt bara fylla på nytt vatten. Det är därför alla laddstationer står i dalgångar i Norge?! Porsche har nu släppt sin batteribil; https://jalopnik.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engin-1837802533 Vänliga Hälsningar Andreas slup107.pdf
  9. Gjorde en ny regbesikting i Skövde och det gick bra. De gick igenom alla tillägg såsom typ av bromsar, styrväxel, bur osv. Slapp vägning, och skylten med motorkod hittade vi inte. Bad dem testa bromsarna, var perfekta och det bjöd de på. Kostade 1495:-, ärendet kanske tog ca 15min. Nu har bilen T12BF. 😎
  10. Vätan på cylindrarna är 5_56 för Oxid skydd. Tänkte momentdra i morgon med original packning. Ringarna är av typen pianotråd. Efterdraga efter tempcykling. Nu är det dessutom kräftfiske! Kan detta fungera?
  11. Magnus 2074 Tack för tipsen, har redan rivit toppen och insåg bekymret funnits ett tag då aluminiumet hade oxiderat. Konstigt då etylglykol borde förhindra dito? Men det kan vara så att förbränningsgaserna som innehåller vatten och annat har spelat med i spelet, det har ju tryckt utåt vid när motorn ökar trycket. Hur som helst så lämnade jag in toppen på Freds motor i skövde och de tog av 5/100 delar samt kontrollerade att den var tät i ventilerna + tvätt. Ca 800:- plus moms, bra service, goda råd och snabbt! Undrar om man måste dra tändningen någon grad då kompressionen ökat en smula? Har införskaffat en original packning redan så det får bli nästa gång. Såg att det faktiskt fanns en ring infräst i blocket, vilket borde borga för bättre tätning, går det då ha stålpackning? Införskaffade även bultar som är styvare 12.9. Hoppas få ihop det idag, skall ju regna hela dagen?
  12. Tack alla för en fantastisk helg. För min del gick det inte så bra idag då toppen gick, vatten i treans cylinder, bara plocka ned och kontrollera om den är plan. Var köper man en bra topplockspackning som håller? Se filmsnutten när Magnus drar förbi med sin alkohol drivna maskin, det gick undan! /Andreas 20190803_155559.mp4
×
×
  • Create New...