Jump to content

EUSSVEN

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

EUSSVEN last won the day on May 24

EUSSVEN had the most liked content!

Community Reputation

20 Excellent

About EUSSVEN

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Andreas Svensson
  • Ort
    Tibro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Har fått "ok" från vår fabrik att komma på studiebesök, det får bli en vardag när produktionen är igång, datum föreslår vi. Kanske ide att starta en egen tråd för detta under "evenemang och träffar". Vänliga hälsningar Andreas
  2. Intressant angående teslas motor och inverter: https://www.youtube.com/watch?v=wvLmBfwmA04&list=PLk-NEiZ-NQeQtpqawl7FMNgAIMrZrdvJF&index=4 En fyrpolig asynkronmotor. Men ”godiset” ligger just utanför, inverterelektroniken och reduktionsväxeln. Ser att de använder en Wurth magnetkomponent på ett av styrkorten. Skulle kunna vara del av HVDCDC:n till Vcc? Feta kopparanslutningar mellan Accbankens ingång och bryggben hos invertern, 1800A flyter under ”Ludicrous” moden. Strömmen fördelas mellan 14 parallella TO-247 kapslade IGBT:er i bryggbenens switchar. Inväntar svar från Växjö... Vänliga hälsningar Andreas
  3. Hej Jag undersöker detta i veckan och återkommer. Vänliga hälsningar Andreas
  4. Om ni är intresserade av batteri teknik så kanske jag kan få till ett studiebesök i vår batterifabrik i Växjö. https://micropower-group.se/micropower-group/batterifabriken-i-motormagasinet/ Vänliga Hälsningar Andreas
  5. Det fungerar i regel mycket bra om alla celler föråldras lika, vilket förutsätter att de sitter i samma miljö med tanke på tempcykling. Det är viktigt att de inte laddas ur eller i för mycket vilket leder till att litiumet övergår i metallform som gör att cellen tappar kapacitet ( leder till obalans ) och laddar man ur för mycket så sker andra kemiska förändringar med elektrolyten som är svåra att vända, cellen får svårt att ta samma laddning. Övrigt så består cellen av Lithium hexafluorfosfat som bildar fluorvätesyra när cellen hettas upp ( vid brand ), de kokar redan vid 80C! Fluorvätesyran är mycket giftig och tränger rakt genom huden. Därav en BMS som håller koll på cellerna och kopplar ur systemet vid hög temp eller överladdning/överström. Nu är jag långt ifrån kemist, men det är vad våran kemist på jobbet berättat för oss.
  6. Batteriteknik För ni som varit på Unitrode seminarierna kanske känner igen detta? (se bifogad PDF), bra grundläggande info angående primära batterier. Fick en duvning av vår batteriexpert i fredags då vi hade kick off i Växjö för vår nya batterifabrik. Man skall akta sig för att överladda Iitium batterier då det kan leda till metallisering, vilket ger försämrad kapacitet. Det är därför de flesta fordons system bara laddar cellen upp till 4,07V sisådär för att att ha "headroom" för regenerering vid motorbroms. Detta är aldrig ett problem för blyceller som gasar när man överladdar, helt ofarligt bara fylla på nytt vatten. Det är därför alla laddstationer står i dalgångar i Norge?! Porsche har nu släppt sin batteribil; https://jalopnik.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engin-1837802533 Vänliga Hälsningar Andreas slup107.pdf
  7. Gjorde en ny regbesikting i Skövde och det gick bra. De gick igenom alla tillägg såsom typ av bromsar, styrväxel, bur osv. Slapp vägning, och skylten med motorkod hittade vi inte. Bad dem testa bromsarna, var perfekta och det bjöd de på. Kostade 1495:-, ärendet kanske tog ca 15min. Nu har bilen T12BF. 😎
  8. Vätan på cylindrarna är 5_56 för Oxid skydd. Tänkte momentdra i morgon med original packning. Ringarna är av typen pianotråd. Efterdraga efter tempcykling. Nu är det dessutom kräftfiske! Kan detta fungera?
  9. Magnus 2074 Tack för tipsen, har redan rivit toppen och insåg bekymret funnits ett tag då aluminiumet hade oxiderat. Konstigt då etylglykol borde förhindra dito? Men det kan vara så att förbränningsgaserna som innehåller vatten och annat har spelat med i spelet, det har ju tryckt utåt vid när motorn ökar trycket. Hur som helst så lämnade jag in toppen på Freds motor i skövde och de tog av 5/100 delar samt kontrollerade att den var tät i ventilerna + tvätt. Ca 800:- plus moms, bra service, goda råd och snabbt! Undrar om man måste dra tändningen någon grad då kompressionen ökat en smula? Har införskaffat en original packning redan så det får bli nästa gång. Såg att det faktiskt fanns en ring infräst i blocket, vilket borde borga för bättre tätning, går det då ha stålpackning? Införskaffade även bultar som är styvare 12.9. Hoppas få ihop det idag, skall ju regna hela dagen?
  10. Tack alla för en fantastisk helg. För min del gick det inte så bra idag då toppen gick, vatten i treans cylinder, bara plocka ned och kontrollera om den är plan. Var köper man en bra topplockspackning som håller? Se filmsnutten när Magnus drar förbi med sin alkohol drivna maskin, det gick undan! /Andreas 20190803_155559.mp4
  11. Jag hjälper till med huvudpostering också. Andreas
  12. Hej Jag kan vara med och hjälpa till. Vänliga hälsningar Andreas
×
×
  • Create New...