Jump to content

EUSSVEN

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

EUSSVEN last won the day on July 27

EUSSVEN had the most liked content!

Community Reputation

22 Excellent

About EUSSVEN

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Andreas Svensson
  • Ort
    Tibro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är det ingjutet i polentan eller dyligt? Hälsa Dagge från Classe och mig!
  2. Hej Underligt med självurladdning, talade med vår ansvarig idag just angående detta och han hävdade bestämt att de liksom "fastnar" på 60% cellspänning om de ligger helt urkopplade, men det kanske gäller enbart den kemin vi har? Det finns varianter på lion med kemin beroende på vad man vill åstadkomma. Har bett om underlag om detta och hoppas få det idag. Alltid bra att utreda saker 🙂. Även grönt ljus att få en föreläsning hos oss om batterikemi som då kommer ske i Göteborg. Får återkomma om tid och lägga upp det på rätt ställe hos oss. En liten "teaser" från fabriken i Växjö. 20200210_124052.mp4
  3. Intressant. De lion battericeller vi köper in och används i industriellt bruk har vi lagt ett fönster om upp till 4.19V, det ger bäst balans mellan investering/avkastning sett för dito applikation. De sista 0.2V är för motorbroms... Men, man kan välja en lägre SoC via GUI. Det skall man absolut om man vill maxa livslängd, håll även deltat lågt, och hålla sig undet 80% SoC. Vad jag förstått av vår kemist är att 60% skall vara ett läge där självurladdningen stannar av. Har datablad på lion celler jag kan pm'a vid intresse När corona restriktionerna lagt sig lovar jag att vi skall få en rundvandring i vår fabrik i Växjö. (https://micropower-group.se) Vi skulle även kunna få en föreläsning av vår kemist i batterikemi som hon doktorerat i. Bra att vi utbildar oss och lär av varandra. 🙂
  4. Det är nog värre än så. Normalt är det fyra celler i serie för 12V lion. Var cell har ett intervall från 2.8V urladdat med nom spänning på 3.6 och en slutspänning runt 4.2V. Det innebär att vi måste upp till 16.8V för att nå fulladdning. Egenligen kan man gå ända till 4.4V utan risk, men då kan inte cellen absorbera mer energi vid tex en reaktiv last i form av elmotor (motorbroms). Detta är ett större fönster än bly syra, så då får man antingen ha en buck/boost i serie med batteriet eller gå till litium järn fosfat som har ett lite snävare fönster och då påminner mer om bly/syra. Vi använder det första en på jobbet. Intressant är om man laddar upp en litium cell helt, och lägger den på hyllan så kommer den självurladda till ca 60%. Där slutar den kemiska processen och man kan lagra energin i evigheter nästan. Myndigheternas krav på att de skall vara urladdade vid transport är rent skadligt för lion. Vänliga hälsningar Andreas
  5. Jättetrevligt initiativ. Brukar åka runt kinnekulle en gång om året med ett trevligt lunchstopp på Hellekis säteri.
  6. 1. Bengt Johansson 0705430023 2. Stefan Sjölin 076 - 677 56 20 3. Göran Nilsson 072-2273757 4. Fredrik Engzell 0708- 697979 5. Martin Lindberg 0735-003861 6. Mattias Kristiansson 0703-871780 7. Mats Norenborg 070-6266503 8. Andreas Svensson 076 677 4386
  7. Hej Jag kan också ställa upp och vara funktionär. Vänliga Hälsningar Andreas
  8. Jag får korrigera lite, jag kommer inte på grillningen (Pac) Anmälda: 1. Bengt Johansson (postmanpat) 1 på körning 1 på grill 2. Anders Kamperin (Offroad) 1 på grill. 3. Per Adelsson(Pac), 1 på körning 4. Göran Nilsson. 1 körning, 1 grill 5. Kjell Andersson. funktionär 1 på grill 6. Roland Käll, funktionär 1 på grill 7. Andreas Svensson, grill och körning.
  9. Hej Det är en SAAB B234 dvs Södertäljemotorn som satt i SAAB 9000. Blocket är honat och genomgånget av Primoto i Igelstorp, Kolvar är från JE-pistons annars är allt annat original med nya lager och så... Turbon är en Mitsubishi TD04hl - 19t. Org cirkulationsventil används, Den laddar ca 1,3bar, men det är svårt att säga hur mycket man får i då man ej vet avgasmottryck. Byggde om insuget lite till turbon för att få en rakare "väg" för luften då det går närmare 0bar innan kompressorn, VVS krök, silikonslang och original SAAB filter. Kul grej man kan göra till vintern är att sätta på en övertrycksvakt som matar tillbaka friskluft från turbon efter lambda i dämpen så man "sotar ur" dämpen en smula när det laddar. Kan smälla fint när man lambda sjunker vid gaspådrag ( sotar mindre ). Då kan man leka att man har uluft system som på gamla quattron! Tror spridare är specade 825CC? Motorstyr är ett gammalt Nira I3. Den går riktigt bra. Tack @LUPUS för tips och råd, skall försöka komma förbi någon helg och inspektera elbygget.
  10. Vad roligt att det fungerar bra 😀 Har precis byggt en ny motor som hade premiär på kinnekulle i onsdags.
  11. Hej Skall renovera upp ett nytt block som jag skall sätta in till vintern. Anledningen är att det finns spår i 2an och 3ans cylinder vilket gör att oljeförbrukningen är hög, speciellt vid stillsammare körning då motorn går på mycket vakuum. Efter motorbroms och väntan vid vägkorsningar kan det bli ett ganska fint stort blått moln. Har ett block i reserv med skuren vev som jag plockat isär, allt ser bra ut förutom ett ramlager som då skurit, förmodligen dålig smörjning. Skall nu lämna in detta för att få en översyn, att stakar är raka, samt polera om veven osv. Frågan är om man nu skall fräsa in kantringar runt förbränningsutrymmena? Eller är det bortkastade pengar och ger mer bekymmer än det kan lösa? Har inte haft några bekymmer sedan jag sköt topplockspackningen förra sommaren och satte vanliga bultar istället (12.9) och drog åt med större moment. Men det har kantringar... Bifogade bilder i ordning, nuvarande block med kantringar och repor i loppen. Donatorblocket. Skador på vevlager, mittersta. Lagerhalvor med skador. Kolv, de såg bra ut, inga skador i loppen, inga vändkanter. Vänliga hälsningar.
  12. EUSSVEN

    92 E

    Funderar på om de små blecken för att mäta om det finns ett magnetfält ( då det går ström ) är för att försäkra sig om att det laddar? Hade liknande lösningar för matarverken på svetsarna när jag var på ESAB. Skall se om jag kan gräva fram mer om detta, det är liknande handskar för laddning av truck. Har du en laddare?
  13. Hej @LUPUS Det är nog bäst någon gång tidigare nästa år, då har vi igång fler linor i den nya fabriken och allt jul stök är över. Det finns även intresse från motorklubben i Kalmar så vi får undersöka hur många vi kan ta emot.
  14. Hej Har fått "ok" från vår fabrik att komma på studiebesök, det får bli en vardag när produktionen är igång, datum föreslår vi. Kanske ide att starta en egen tråd för detta under "evenemang och träffar". Vänliga hälsningar Andreas
×
×
  • Create New...