Jump to content

EUSSVEN

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

EUSSVEN last won the day on May 24

EUSSVEN had the most liked content!

Community Reputation

17 Good

About EUSSVEN

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Andreas Svensson
  • Ort
    Tibro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Batteriteknik För ni som varit på Unitrode seminarierna kanske känner igen detta? (se bifogad PDF), bra grundläggande info angående primära batterier. Fick en duvning av vår batteriexpert i fredags då vi hade kick off i Växjö för vår nya batterifabrik. Man skall akta sig för att överladda Iitium batterier då det kan leda till metallisering, vilket ger försämrad kapacitet. Det är därför de flesta fordons system bara laddar cellen upp till 4,07V sisådär för att att ha "headroom" för regenerering vid motorbroms. Detta är aldrig ett problem för blyceller som gasar när man överladdar, helt ofarligt bara fylla på nytt vatten. Det är därför alla laddstationer står i dalgångar i Norge?! Porsche har nu släppt sin batteribil; https://jalopnik.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engin-1837802533 Vänliga Hälsningar Andreas slup107.pdf
  2. Gjorde en ny regbesikting i Skövde och det gick bra. De gick igenom alla tillägg såsom typ av bromsar, styrväxel, bur osv. Slapp vägning, och skylten med motorkod hittade vi inte. Bad dem testa bromsarna, var perfekta och det bjöd de på. Kostade 1495:-, ärendet kanske tog ca 15min. Nu har bilen T12BF. 😎
  3. Vätan på cylindrarna är 5_56 för Oxid skydd. Tänkte momentdra i morgon med original packning. Ringarna är av typen pianotråd. Efterdraga efter tempcykling. Nu är det dessutom kräftfiske! Kan detta fungera?
  4. Magnus 2074 Tack för tipsen, har redan rivit toppen och insåg bekymret funnits ett tag då aluminiumet hade oxiderat. Konstigt då etylglykol borde förhindra dito? Men det kan vara så att förbränningsgaserna som innehåller vatten och annat har spelat med i spelet, det har ju tryckt utåt vid när motorn ökar trycket. Hur som helst så lämnade jag in toppen på Freds motor i skövde och de tog av 5/100 delar samt kontrollerade att den var tät i ventilerna + tvätt. Ca 800:- plus moms, bra service, goda råd och snabbt! Undrar om man måste dra tändningen någon grad då kompressionen ökat en smula? Har införskaffat en original packning redan så det får bli nästa gång. Såg att det faktiskt fanns en ring infräst i blocket, vilket borde borga för bättre tätning, går det då ha stålpackning? Införskaffade även bultar som är styvare 12.9. Hoppas få ihop det idag, skall ju regna hela dagen?
  5. Tack alla för en fantastisk helg. För min del gick det inte så bra idag då toppen gick, vatten i treans cylinder, bara plocka ned och kontrollera om den är plan. Var köper man en bra topplockspackning som håller? Se filmsnutten när Magnus drar förbi med sin alkohol drivna maskin, det gick undan! /Andreas 20190803_155559.mp4
  6. Jag hjälper till med huvudpostering också. Andreas
  7. Hej Jag kan vara med och hjälpa till. Vänliga hälsningar Andreas
  8. Hej Jag har anmält mig. Körde igår på Kinnekulle, gick bra men det var väldigt varmt. Sedan kom ovädret... men det ger ju mer träning :). Vänliga Hälsningar Andreas
  9. Roligt med en filmsnutt! Vill bara revidera lite angående batterier jag skrev om tidigare, skall man lagra dem så ligg på 60% av uppladdning. Där sker minst kemisk nedbrytning. Kanske blir mer vanligt i framtiden med eldrivlina, det är min personliga långsiktiga plan i alla fall.
  10. Hej Har läst igenom detta fantastiska bygge med eldriven drivlina. Har erfarenheter av lithium ion batterier. När det gäller arbetstemperatur skall man hålla dem svala, runt 10-20C för att de skall prestera som bäst. Så kyl dem så mycket det går. ESR i ett samsung INR18650-20R batteri ligger runt 20 mOhm och de har en kapacitet om 2 Ah. Det är en rätt så bra måttstock på en typisk cell för ändamålet. ( används en hel del i truck applikationer här i Sverige ) Likaledes så ökar ESR vid minusgrader, vilket minskar deras kapacitet. Det är inte så farligt då de värms upp snabbt när man lastar dem. Om de blir för varma ökar läckströmmen och man kan råka ut för en värmeutveckling som kan orsaka en kortslutning av batteriet vilket kan utveckla en eldsvåda. Praktiska prover jag sett är inte så farliga i verkligheten, diesel och bensin brinner mer och innehåller mer kalorier per volym!... Vill man ha lång livslängd skall man hålla delta för i och urladdning låg. Ladda dessutom inte för mycket utan ligg på runt 80% kapacitet. Vänliga hälsningar Andreas
  11. Hej Allihop Jo det blev en locost seven till slut efter nästan 20 års tvekande och sökande, har alltid varit en dröm att äga en super seven. Förmedlades av en god vän in Kalmar. Ett fantastiskt bygge av Widell, och en av de snyggaste jag sett. Nu står den i utanför Tibro för vintergenomgång av motor och så. Den hade dragit lite olja enligt Widell, som jag också konstaterat efter en del körning, men det är nog identifierat nu vad det är. Tänkte det kunde bli ett eget kapitel, gjorde bla en ventilfjädertryckare i trä för få bort knastren. Vänliga Hälsningar Andreas
×
×
  • Create New...