Jump to content

Jari

Ledningen
  • Posts

    891
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    40

Jari last won the day on March 2

Jari had the most liked content!

Reputation

178 Excellent

About Jari

  • Birthday 10/25/1972

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    I garaget eller i förarstolen
  • Interests
    Bilar, billjud, elektronik, slalom och givetsvis 7.

Profile Fields

  • Namn
    Jari Kinnunen
  • Ort
    Trollhättan
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

7592 profile views
  1. Jag får stryka min bil för att jag troligtvis inte blir färdig med den till körningen. Jari Kinnunen, funktionär, 1 till maten Vedde, 1 bil + förare, 2 till middag. Mattias Kristiansson 1 bil + 1 förare Kjell Andersson, prel. funktionär 1 på maten Andreas Svensson, 1 bil + förare, 1 till middagen Lars Andersson ,1 bil+förare, 1 till maten. Fredrik Svedjefält, 1 bil+förare, 2 mat Sören Aronsson 1 bil+förare, 1 mat Per Lindberg 1 bil och en förare 1 mat Magnus Viktorsson 1 bil+förare, 1 mat Mikael Nordin 1 bil + förare Stefan larsson 1 bil + förare, 1 till maten Roland Käll funktionär, 1 mat Bengt Johansson funktionär, 1 mat Christian Liljekvist 1 bil + förare
  2. Dom jag har kollat på har varit för tunna för mitt ändamål, behövde ha mer styvt material för att kunna bocka och tejpa ihop. Ska ha det till att tillverka en intercooler med rör mm. och kunna montera det på plats i bilen, innan jag klipper till aluminiumbitar och börjar svetsa ihop allt. Men jag såg att du har använt mjölkpapp. Duger garanterat bra på plana ytor för att få ut mallar till plåtar.
  3. Har ett tag letat efter ett tjockare papp/kartong att tillverka mallar eller modeller utav, nu har jag hittat ett perfekt material. Staples har ett vitt kartongark 770gr storlek 720x1020mm ca. 1,2-1,5mm tjockt. art.nr 9018003. Kostar 72,50kr.
  4. 1. Jari Kinnunen, 1 bil+förare, 1 till maten 2. 3. 4. 5.
  5. Välkomna till LocostSweden årliga bandag (trackday) med tillhörande mat kvällen innan. Bandag 6/8 Bandagen går under SMA's försäkringar (som man ska ha ordnat själv innan). SMA licensen fixar man via deras hemsida: http://www.smalic.se/forare/ Bankörningen kostar för medlemmar 600kr/bil + 200kr/förare (på samma bil). Motsvarande för icke medlemmar 850kr/bil + 200kr/förare (på samma bil). På detta sättet kan man alltså vara flera förare på samma bil utan behöva betala en full avgift om bara vill prova på lite grann. Anmäl antalet förare/bil i anmälningslistan, om inget avges utgår vi från att det bara är 1 förare. Alltså, är du medlem och kör själv med din bil, så kostar det 800kr. Har du med dig ytterligare en förare på din bil (och denna person är medlem), så kostar det totalt 1000kr. Motsvarande för icke medlemmar är 1050kr (för bil + 1 förare), 1250kr (bil + 2 förare)... Anmälan görs här i tråden och betalning sker till PlusGiro 367442-1 (var noga med att märka betalningen med "Kinnekulle" och "namn"). Betala totalavgiften med bil + alla förare, det blir enklast för oss att hålla koll på betalningarna på det sättet. Gör upp kostnaden för extra förare internt. Skapa ett nytt inlägg i denna tråd där du kopierar tidigare anmälda och lägger till dig själv (med info). Obligatoriskt förarmöte 8:15 på lördag! Regler, checklista och mer information för bankörningen finns här: Regler och rekommendationer för Kinnekulle 2022 med Locost MK.pdfChecklista Kinnekulle 2022 Locost MK.pdf Karossbilar Medlemmar som inte har en färdigbyggd bil kan komma med sin karossbil. Blir det många vanliga bilar, så kommer dessa få åka i en egen grupp. Vi kommer även bjuda in andra klubbar. Minderåriga passagerare Minderåriga från 13 års ålder tillåts som passagerare i vissa pass, kolla under bandagsregler ovan vad som gäller. SMA Försäkring När ni skaffar endagars SMA kan ni använda denna information: Tävlingsnamn: Trackday Kinnekulle 20220806 Tävlingsarrangör: LocostSweden Tävlingsgren: Trackday Matkväll 5/8 Vi arrangerar så att vi får låna grilltunnor och någon typ av grillbuffé eller liknande. Följande priser gäller: Medlemmar: Gratis Barn upp till 15 år: Gratis Personer över 15 år: 250kr (alternativt att man löser medlemskap och därmed är det gratis att delta i grillkvällen). Eftersom vi inte kan hantera kontanter på plats, så måste man betala in detta på postgiro eller gör upp det med Micke Lvov @heralue (vår kassör), innan man kommer upp till Kinnekulle. Grillen tänder vi ungefär vid 17:00. Boende Det brukar finnas möjlighet att låna funktionärsstugorna, med 16 sovplatser. Kostnad 100kr/säng. Separat anmälningstråd kommer upp för detta. Annars har vi som tidigare år möjlighet att övernatta i nedre depåområdet i eget tält, husvagn eller under bar himmel om man önskar. Bildelsloppis Alla har vi väl delar liggandes som vi inte använder. Ta med detta (om ni har plats), så kan vi köra en bildelsloppis. På så sätt kanske dina överblivna delar kommer till användning hos någon annan. Finbilsutställning eller bara hänga på banan... För den som inte vill köra på banan men som ändå vill komma på arrangemanget, så finns det möjlighet att ställa ut sin bil på gräskullen inne på banområdet. Eller kom för att umgås med likasinnade, bara för att... Ta även med familjen, så kanske dom börjar förstå varför du tillbringar tid i garaget eller framför datorn. Det finns säkert plats att åka med några varv som passagerare i någons bil.
  6. Finns det något intresse att ställa ut sin bil eller ska vi strunta i att anmäla klubben?
  7. Har allt kollat på moderna prylar också, men då får jag hosta upp minst 10' för något vettigt, typ MaxxECU eller Haltech. Men inget är bestämt just nu...
  8. Efter förra sommarens missöde på Kinnekullekörningen där remhjulet till vattenpumpen lossnade, så är jag nu igång med motorbyte. Kan tyckas lite onödigt att byta hela motorn när det bara var ett remhjul till vattenpumpen som är trasigt, men jag har ju en extra motor ståendes i garaget och ett byte var ju ändå tänkt att göras någon gång. Började med att riva isär den nya motorn helt för att kolla igenom den mer noggrant samt byta sådant som är i sämre skick. Passade på att vikta in kolvar och stakar, ligger nu inom 1,5 grams skillnad (vågade inte ta mer på den tyngsta kolven). Toppen har uppdaterats med aningen kraftigare ventilfjädrar, så att man vågar varva lite mer utan risk för att sopa rent ventiler mm. Har även bytt kolvringar, lager, alla packningar och packboxar. Även en bättre multilagers topplockspackning blev monterat. Ett 600g remhjul i aluminium sitter monterat nu också. En viktbesparing på 2,4kg jämfört med original (roterande massa). Vid rivning av den gamla motorn ur bilen såg jag att turbon sjöng på sista versen, så en sprillans ny TD04-19T med Billet innanmäte har inhandlats. Så jag går upp en aning från den gamla TD04-16T som jag har kört med i snart 7 år. Den nya ska klara av att leverera runt 330-350hk ihop med rödblocket. 🙂 Just nu väntar jag på att en ny kraftigare tryckplatta ska komma, sedan blir det montering av nya motorn i bilen. Köpte även i höstas en ny aluminiumkylare från Radtec, en racevariant anpassad för Caterham S3 nos. För väl se hur mycket bolt-on det blir. Tanken är denna ska kunna kyla bättre än mässingskylaren från Volvo 340 som jag har kört med hittills. Sedan har jag även en större intercooler liggandes som förhoppningsvis ska monteras och nya tryckrör ska byggas. Om orken räcker, ska jag även uppdatera till ett Megasquirt som ligger och väntar i garaget. Annars blir det till att köra lugnt i år. För er som funderar på vad turboinstallation lägger på i vikt jämfört med en sugmotor, kommer här lite vikter (Volvo rödblock): Turbo TD04-16T 6,4kg Tryckrör 6,4kg Insug+fuelrail+spridare 3,2kg Intercooler från en VW Passat 1.8T 2,9kg Grenrör 5,8kg
  9. Finns det intresse bland medlemmarna att ställa ut sin bil eller bygge på Tjolöholm Classic Motor som går av stapeln söndag 22/5-2022? Tjolöholm Classic Motor | (tjoloholmclassic.se) Om det är intressant, så anmäl er i den här tråden. Att deltaga är gratis, gäller bil + 2 personer. Får vi tillräckligt med intressenter, så kan jag anmäla klubben.
  10. Fastän det ser lite mörkt ut just nu, så är våren snart här och därmed bansäsongen också. Vi har bokat Kinnekullebanan lördag 6/8 (med ev. grillning/mat på kvällen 5/8) och söker därför intressenter för att arrangera detta. Vill du/ni hjälpa till att arrangera detta, så hör av dig/er till styrelsen, till mig på PM eller skriv en kommentar här i tråden så fort som möjligt.
  11. Här kommer lite bilder. Tack Magnus för en trevlig tillställning!
  12. Jag kommer nog förbi och kollar på förhoppningsvis många häftiga bilar! Kommer i ett lite mindre amatörbyggt fordon, vill ju köra lite mer innan säsongen är över.
  13. Det skiljer ca 15mm från anläggningsytan för skruvarna till kant på yttersta remspåret. Troligtvis ville han få ut remmarna 15mm mot original, troligen för att generatorn sitter på avgassidan av motorn (original sitter den på andra sidan). Jag kan använda delarna, det är bara att jag ska gräva fram vattenpumpen så att jag kan svetsa på hjulet antingen på plats i bilen eller på lös vattenpump. Det är en massa grejer i vägen innan jag är nere vid pumpen. Sedan vill jag få till en bra fasning i hjulet mot pumpaxeln, så att jag kan få till en bättre svets än dom kassa lopporna som var där nu.
  14. Jag vet. Men det blir inte så enkelt som att bara bulta dig hjulet igen. Han som byggde bilen har använt sig av någon annan typ av vattenpump och sedan svetsat hjulet på pumpaxeln. Jag måste göra det på ett vettigare sätt, så att hjulet sitter ordentligt (visserligen har den suttit under mina 10 år utan problem).
×
×
  • Create New...