Jump to content

ElVito: Mercedes Vito elkonverterad med Tesla drivlina, batteri och Corvette C5 hjulupphängningar.


Recommended Posts

Posted

😀👍 @Jari Ja, han var snabb, trevligt garagesällskap dessutom !

Mvh Pär 

( tyckte det stog nånting om två år...)

  • 3 months later...
Posted

Batteriteknik

För ni som varit på Unitrode seminarierna kanske känner igen detta? (se bifogad PDF), bra grundläggande info angående primära batterier.

Fick en duvning av vår batteriexpert i fredags då vi hade kick off i Växjö för vår nya batterifabrik. Man skall akta sig för att överladda Iitium batterier då det kan leda till metallisering, vilket ger försämrad kapacitet. Det är därför de flesta fordons system bara laddar cellen upp till 4,07V sisådär för att att ha "headroom" för regenerering vid motorbroms. Detta är aldrig ett problem för blyceller som gasar när man överladdar, helt ofarligt bara fylla på nytt vatten. Det är därför alla laddstationer står i dalgångar i Norge?!

Porsche har nu släppt sin batteribil; https://jalopnik.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engin-1837802533

 

Vänliga Hälsningar

Andreas

 

slup107.pdf

Posted

Tack, Andreas för information. Ska läsa PDF:en.  Jag, måste erkänna att jag lärt mig enormt mycket (en del kostsamma lärdomar )  genom mina små elprojekt och börjar känna mig mogen för att ta mig an elvito.  Batteripacket och cellernas kapacitet MÅSTE lira ihop med BMS, controller och motor. Kan låta självklart men ett tips är att dimensionera allt utifrån cellnivå...

Bild på senaste bravaden :239406311_IMG_20190831_132340_8651.thumb.jpg.bf6b4f4df8d394f0476b7889e74850cf.jpg

Man kan inte trycka i 400 Ampere i en motor märkt med max 200 A kontinuerlig ström. Inte länge iaf.....eldade upp 4 kol och nästan hela kolhållaren.

 

Mvh Pär

Posted

De batteri gubbarna jag pratat med trycker fram för allt på att cellerna måste ha samma status när  man sätter ihop dem.

BMS utöver det är bara små justeringar,  är det fel från start är det svårt att få det att lira. 

En kollega har kört ett batteri utan bms kompensering i 3000 mil ( mäter bara status för att  eventuellt manuellt ballansera om det behövs)   och är det ballanserat perfekt vid start funkar det ofta ändå = celler av samma status. 

 

 

Har vi någon film även på detta :-)  

Posted
8 timmar sedan, steel sade:

Tack, Andreas för information. Ska läsa PDF:en.  Jag, måste erkänna att jag lärt mig enormt mycket (en del kostsamma lärdomar )  genom mina små elprojekt och börjar känna mig mogen för att ta mig an elvito.  Batteripacket och cellernas kapacitet MÅSTE lira ihop med BMS, controller och motor. Kan låta självklart men ett tips är att dimensionera allt utifrån cellnivå...

Bild på senaste bravaden :239406311_IMG_20190831_132340_8651.thumb.jpg.bf6b4f4df8d394f0476b7889e74850cf.jpg

Man kan inte trycka i 400 Ampere i en motor märkt med max 200 A kontinuerlig ström. Inte länge iaf.....eldade upp 4 kol och nästan hela kolhållaren.

 

Mvh Pär

Kol? Vad har du räddat världen ifrån nu då?  Det förekommer väl inte i nåt elfordon från 2000 talet i alla fall?  

  • Like 1
Posted

:smile: Christer,  kolen sitter i en Agni 95 R, den tillverkas fortfarande !! 

Tyvärr ingen film LUPUS. Har hört talas de som inte använder BMS, funkar säkert om det som du skriver är balans från början.

Mvh Pär

  • 3 weeks later...
Posted
On 2019-09-12 at 10:37, LUPUS sade:

De batteri gubbarna jag pratat med trycker fram för allt på att cellerna måste ha samma status när  man sätter ihop dem.

BMS utöver det är bara små justeringar,  är det fel från start är det svårt att få det att lira. 

En kollega har kört ett batteri utan bms kompensering i 3000 mil ( mäter bara status för att  eventuellt manuellt ballansera om det behövs)   och är det ballanserat perfekt vid start funkar det ofta ändå = celler av samma status. 

 

 

Har vi någon film även på detta 🙂

Det fungerar i regel mycket bra om alla celler föråldras lika, vilket förutsätter att de sitter i samma miljö med tanke på tempcykling.

Det är viktigt att de inte laddas ur eller i för mycket vilket leder till att litiumet övergår i metallform som gör att cellen tappar kapacitet ( leder till obalans ) och laddar man ur för mycket så sker andra kemiska förändringar med elektrolyten som är svåra att vända, cellen får svårt att ta samma laddning.

Övrigt så består cellen av Lithium hexafluorfosfat som bildar fluorvätesyra när cellen hettas upp ( vid brand ), de kokar redan vid 80C!

Fluorvätesyran är mycket giftig och tränger rakt genom huden. Därav en BMS som håller koll på cellerna och kopplar ur systemet vid hög temp eller överladdning/överström.

Nu är jag långt ifrån kemist, men det är vad våran kemist på jobbet berättat för oss.

Posted (edited)
1 timme sedan, EUSSVEN sade:

Om ni är intresserade av batteri teknik så kanske jag kan få till ett studiebesök i vår batterifabrik i Växjö. https://micropower-group.se/micropower-group/batterifabriken-i-motormagasinet/

Vänliga Hälsningar

Andreas

Det vore kul !    tror jag har 2-3 till intresserade runt omkring mig som både bygger egna bilar och till viss del jobbar med elbilar  

 

 

Edited by LUPUS
Posted

Intressant angående teslas motor och inverter:

https://www.youtube.com/watch?v=wvLmBfwmA04&list=PLk-NEiZ-NQeQtpqawl7FMNgAIMrZrdvJF&index=4

 

En fyrpolig asynkronmotor. Men ”godiset” ligger just utanför, inverterelektroniken och reduktionsväxeln.

Ser att de använder en Wurth magnetkomponent på ett av styrkorten. Skulle kunna vara del av HVDCDC:n till Vcc?

Feta kopparanslutningar mellan Accbankens ingång och bryggben hos invertern, 1800A flyter under ”Ludicrous” moden.

Strömmen fördelas mellan 14 parallella TO-247 kapslade IGBT:er i bryggbenens switchar.

 

Inväntar svar från Växjö...

 

Vänliga hälsningar

Andreas

Posted

Hej

Har fått "ok" från vår fabrik att komma på studiebesök, det får bli en vardag när produktionen är igång, datum föreslår vi.
Kanske ide att starta en egen tråd för detta under "evenemang och träffar".

 

Vänliga hälsningar

Andreas

  • Thanks 3
  • 4 weeks later...
Posted
On 2019-10-15 at 09:17, EUSSVEN sade:

Hej

Har fått "ok" från vår fabrik att komma på studiebesök, det får bli en vardag när produktionen är igång, datum föreslår vi.
Kanske ide att starta en egen tråd för detta under "evenemang och träffar".

 

Vänliga hälsningar

Andreas

Tror du vi får till något i år eller är det ett vår project ?   

 

@EUSSVEN

 

  • 2 weeks later...
Posted

Hej @LUPUS

Det är nog bäst någon gång tidigare nästa år, då har vi igång fler linor i den nya fabriken och allt jul stök är över.

Det finns även intresse från motorklubben i Kalmar så vi får undersöka hur många vi kan ta emot.

  • 4 months later...
Posted

Hej, plötsligt händer det...

Verkstad urstädat, golv svabbat, Elvito nersänkt från tak, delar framplockade och pannan i djupa veck....Hur f.n var det här tänkt 🤔20200405_162503.thumb.jpg.9c3ef7dd38f6fc8204cde571edcdcec2.jpg

20200405_162512.thumb.jpg.d01d66724a11a468a3a8bbaa7129507e.jpg

mvh Pär 

  • Like 5
Posted
2 timmar sedan, Jocke4U sade:

Kom igen så gör klar ElVito 🙂

Jaa, det är nog dags för det nu !!

 

Mvh Pär

  • Like 3
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Grymt bygge du pillar på med, man blir grymt sugen skälv på att bygga något med Tesla drivlina när man har läst igenom din byggtråd. 

Edited by longen
Posted

Tack, ligger ju lite i tiden med elektrifiering och så lockar det att ladda med egen solel !!

 

Mvh Pär

  • 2 weeks later...
Posted

Du skrev tidigare att du eventuellt kommer att köra med 10 st batteri moduler, 10 x 25v = 250 volt.
250V x 650A = 162kw

Finns det något minimum på hur lågt man kan gå i volt på HV på Tesla motorn?

Ifall man vill sänka effekten för att klara effektvikt förhållandet + att man kanske inte rymmer 16 moduler.
Tex att man kör 8 moduler, 8 x 25 v = 200 v . 200 x 650A = 130kw.

Huvud säkringen 650 Ampere.

Kanske tänker helt galet 😛 

 

  • 8 months later...
Posted (edited)

A6B0570F-8540-4A51-A136-2884BDC44E7C.thumb.png.1b87019db373b1f5622bc5e99388b0af.png

 

är den röda fel svar 😉

 

dax för påtryckningar och tända "eld under andras ....."    😎

Edited by LUPUS
  • Like 3
  • Haha 1
Posted

😀 Ja, den röda skulle vara rätt svar....omkörd är den och jag överkörd. Sanningen är att blåslampan var tänd och arslet en aning svett.

Hade städat ur och svabbat golvet (igen) i verkstaden, hissat ner Elvito och laddat upp för hetsmek.

Då hände det som tidigare nämnts i reconverteringstråden av Elcrosskarten. Men det kommer, läser på under tiden och pusselbitarna ramlar på plats.

Mvh Pär 

  • Like 1
Posted

Hittar du en solid bra lösning på tesla bakaxeln kommer jag nog börja fundera igen 🤔

Posted
54 minuter sedan, steel sade:

Hej, hoppas C5 med Fixit drivaxlar kommer att funka alldeles utmärkt @LUPUS 😀👍

är nog mest ettor och nollor jag skulle se en enkel och ej svin dyr lösning på.   Tesla är luriga , byter databus ofta ´.  Finns ju numera ett gäng "köpe"  system men tycker de verkar bo långt bort och ge dålig service ,  ofta måste an köpa hela kittet från andra sidan atlanten med färdig flashad enhet.   Men du har ju en intressantare lösning har jag för mig 

Posted

Hej, ja håller med. Allt blir så dyrt.

SimpBMS : bra grej.

Damien Maguire: Teslakort EVBMW

Mvh Pär 

  • 3 months later...
Posted

Hej, målar om i verkstaden efter (ännu) en liten olycka....😔20210510_140446.thumb.jpg.0566798d4fe5568cfbc65867aa49d076.jpg

Tänk att det ska vara så f..b.. svårt att fatta. Tur jag inte eldade ner hela ladugården. 

Mvh Pär Pyroman 

Posted

Batteri eller svets relaterat 

 

 

1-Slicka inte på orange kablar är en bra första regel . 

2- Koppla inte ihop för många orange kablar är en bra andra regel . 

Jag har allt funderat lite på hur känsligt ett battteri är när jag hamrar, borrar och sågar i bilen men batteriet fast satt stumt i ramen en meter bort

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Posted (edited)

När det gäller arbete med batterier är mitt tips, ta det lugnt och arbeta metodiskt när du är pigg och fräch.

Jag ser fram emot den dagen man kan få avstängningsbara batterier så man slipper greja med spänningen på... 🙂

Det faktum att du postar i denna tråden tolkar jag som att du grejar med elviton och det tycker jag är bra!

Edited by bexander
  • Like 1
Posted

Hej, det var Boomboxens batteri som gått låg på en cell, gjorde då (så klart) en liten bypass ( igen) för att kunna ladda upp batteriet igen. Glömde tyvärr bort det hela och morgonen efter funderade jag varför det var svart i garaget fast lyset var på, ända tills brandröken brände i halsen och stack i ögonen.  Blev väääldigt trött.

Eldade upp batteriet, controllern, BMS, laddaren och alla kontaktorer. Billig hobby.

Men har nu en bra arbetsrutin för sanering av garage med eldade batterier.

1. Kom över det mentalt. Finns igen att skylla på, suck. Ingen blev skadad, huset står kvar osv. Tar 3 veckor.

2. På med gasmask och greppa en industridammsugare, är ju 3 mm sot överallt. Dammsug, tid upp till utövaren.

3. Värmen på aerotempern på max, öppna dörrarna. Sätt på röksugen. På med gasmask. Testade först med           tryckluft att blåsa inifrån och ut i garaget för att driva ut sotet. För tamt..  Tog i stället lövblåsen, då hände det grejer. Gick tom att blåsa ut verktyg.

4. Våttorka allt, väldigt tråkigt.

5. Målartvätt i tak, inte heller kul.

6. Måla, blir som nytt :-)

 

Mvh Pär

 

  • Like 2
  • Haha 1
  • Sad 1
Posted

Älskar att du inte gräver ner dig 🙂

Hade det varit jag hade min fru nog grävt ner mig. Hon pratar fortfarande om när jag eldade upp ett lipo-batteri i trapphuset när vi bodde i lägenhet för 10-11 år sedan. Visst, det kom brandbilar, ambulanser, poliser o.s.v, men de behöver också träna ibland...

  • Haha 4
  • 2 weeks later...
Posted

Hej, har nu demonterat ett Mitsubishi Outlander PHEV batteri för att komma åt lite bra ha delar:

Mvh Pär

  • 4 months later...
Posted

Hej, plötsligt händer det😀 Hösten närmar sig och det mörknar ute. Garagetid👍

Nu ska Elvito igång. Daisychain för Teslas BMS ska lödas för 12 moduler.

Original bushbars passar de 5 liggande modulerna på var sida. Nytt kablage mellan de främre modulerna som ska staplas under stolarna måste fixas.

Brickor för att skruva fast modulerna måste skaffas. 20210927_163814.thumb.jpg.335f706c49723f759dc69180ba3fe3a4.jpg

Mvh Pär 

  • Like 3
Posted
2 timmar sedan, steel sade:

Hej, plötsligt händer det😀 Hösten närmar sig och det mörknar ute. Garagetid👍

Nu ska Elvito igång. Daisychain för Teslas BMS ska lödas för 12 moduler.

Original bushbars passar de 5 liggande modulerna på var sida. Nytt kablage mellan de främre modulerna som ska staplas under stolarna måste fixas.

Brickor för att skruva fast modulerna måste skaffas. 20210927_163814.thumb.jpg.335f706c49723f759dc69180ba3fe3a4.jpg

Mvh Pär 

Som Gert Fylking hade sagt - ÄNTLIGEN!!!

  • Haha 1
Posted
11 timmar sedan, LUPUS sade:

2.45 in i denna kan ju ge lite inspiration 

 

 

 

 

Tack, LUPUS! Med rätt motivation kan man flytta berg💪

Mvh Pär 

Posted

Hej, plockar i batterimodulerna.  Väldigt skruvande med nylockmuttrar på gängstänger. Dessutom färg på dem. Hade även insmygit sig ett konstruktionsfel varför det blev mer skrivande innan höjderna var inschimsade.20211005_140108.thumb.jpg.df25027006c5f272997b6a50a72b8200.jpg

Första nivån på plats. 20211005_163929.thumb.jpg.972c8214975b1d3bcb06269ff9771886.jpg

Och andra.

Kommer att använda original kylsystem.  Går att demontera och koppla ihop med lämplig slang så det passar.

20211005_164257.thumb.jpg.3c8693ece959a4ad0a34daa148586b47.jpg

20211005_164317.thumb.jpg.52a05b097fff70653481a7ba829d0a81.jpg

Mvh Pär 

  • Like 2
Posted (edited)

Hej, monterat 2 nivåer med moduler. HV kopplade med Tesla original bushbars. Ska nu dit 2 moduler till under sätena fram. Totalt 12 st ca 60kWh.20211006_195019.thumb.jpg.2a83b272788b312027a192dc508ba9a0.jpg

Mvh Pär 

Edited by steel
Posted

Hur löser du bms ?

Går det återanvända. Något eller hur gör man med tesla grejer ? 

Posted

Hej, LUPUS

Funderar på Simp BMS. Har ett som fungerar men det är anpassad för Teslapack som sollagringsbatteri.

Kanske kan modifiera det.

Mvh Pär 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...