MatsE Posted October 17, 2019 Share Posted October 17, 2019 (edited) ?? Vad ska detta bli då? 🤔😳 Såg nu att det skulle kunna vara hål för instrument. Edited October 17, 2019 by MatsE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 18, 2019 Author Share Posted October 18, 2019 (edited) Helt rätt gissat! Tog lite mod att sätta borret i instrumentbrädan men alla hålen hamnade rätt. Han med en kortis i garaget efter jobbet, sen kom lilltjejen o ville vara med. Notera spakarna för värmepaketet de är anslutna till ett fungerande värmepaket, kommer mer bilder om det en annan gång. Ska bli krymplack på aluplåten för spakarna och lite matta på tunneln. Men börjar tro att sånt får vänta till efter besiktning. Nästa job blir el till instrumenten. /T Edited October 18, 2019 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 19, 2019 Author Share Posted October 19, 2019 Elen i ibrädan hopkopplad nu är det bara motgående kablage, kupéfläkten, USB-laddning samt torkarmotor kvar att koppla in under scuttle. Sen är det dags att välja säkringar och se till att reläerna har någonstans att bo. När det är klart är det bara fram o sidoblickens kvar innan all el är klar för funktionskontroll. Tittade på ”B is for build” och han uttryckte att när det börjar närma sig klart så brukar han börja tappa tempo och fokusera på småsaker pga nervositet, det har nog helt klart varit så för mig, så dags att bita ihop och köra på! /T 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 27, 2019 Author Share Posted October 27, 2019 (edited) Har fått lite mer tid i garaget. Elen under scuttle är klar utom torkarmotorn som jag måste fundera lite till på hur det blev vid spakarna till slut. Därefter blev det något som krävde lite nerver, såga hål uppepå scuttle för defrosterutblås, men mäta 4 gånger och ta det lugnt så blev det riktigt bra! Även under scuttle är det färdigt nu är allt färdigkonstruerat på värmepaketet bara att montera ihop och hoppas att det fungerar som tänkt. Efter att bilden togs var det bara att plocka bort allt, ska på med lite svart färg på insidan av scuttlen samt lite tygtape mellan scuttle o ram. /T Edited October 27, 2019 by tpau Autocorrect som inte gillar bilar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 2, 2019 Author Share Posted November 2, 2019 (edited) Jag fortsätter att gneta på med alla de saker som jag sparat till slutet. Scuttlen är målad invändigt och redo för återmontering, väntar bara på mer filttejp för att se till att den inte skramlar mot ramen. När det stog still monterade jag framblinkers på noskonen och tänkte koppla in men insåg att jag nog bör bestämma mig för eldragningen till sidoblinkers, men dessa ska sitta i franskärmen så det var bara att bita ihop och montera framvagn... jag kom så långt att jag tänkte lägga på ett lager värmebeständig färg på bromsskivorna, men färgen fick slut på drivgas trots att den känns halvfull. Självklart efter att ha målat en halv skiva... På väg ut ur garaget bestämde jag mig för att lägga på framskärm, fel sida men känns fortfarande grymt bra. Så då var det bara att ta tag i en annan sak som legat, avgasröret. Om ni kommer ihåg passade inte GBS nya större ljuddämpare mot mitt mycket gamla grenrör så jag behöver byta en 17 cm rak bit mellan kollektor och ljuddämpare, Inte hela värden och jag får lite skylla mig själv för min snigelfart på byggandet... den är iallafall snygg på plats, saknas fortfarande svets mellan kollektor o rörbiten. Men som vanligt kommer funderingarna, när jag lägger dämparen så att den är nästan horisontell så pekar avgasutsläppen ganska mycket neråt. Jag borde kunna borra ur nitarna till gaveln och rotera om utblåset för att få det mer i sidled men det känns som en god idé att låta det peka ganska mycket neråt till bullerprovet (jag har illusionen att jag ska klara provet med denna dämpare eventuellt med en liten insticksbaffel). Men om jag kör så kommer jag blåsa avgaser på bakhjulet, vid bankörning är det nog en dålig idé som kommer överhetta däcket. Men är det någon som har erfarenhet av om det kommer bli problem redan vid inspirerad gatåka? /T Edited November 2, 2019 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 Jag tror utblåset måste vara vinklat nedåt , om du har det på höger sida. Kolla med SFRO. Kämpa på nu! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 4, 2019 Author Share Posted November 4, 2019 Svetsstänk!!! När jag provsvetsade ihop den bit jag skar av grenröret med den nya biten jag köpt för att fylla i hade jag mkt stora mängder svetsstänk. Grenröret kallas rostfritt men är magnetiskt, nya rörbiten är Biltemas rostfria och inte magnetiskt, svetstråden är Biltemas rostfria och jag kör med 25% CO. svetsen är en liten 160A Esab origo mig och innanför luckan rekommenderar den trådmatning 6 och effektläge 2 av 4 vilket jag körde. Provade även mer effekt utan skillnad i mängden stänk. Fogen blir strukturell och ser ok ut, men hur gör jag för att inte få så mycket svetsstänk? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted November 4, 2019 Share Posted November 4, 2019 Rostfria knivar brukar vara martensitiskt och där med magnetiskt. Kör sällan MIG själv och har aldrig gjort det med CO2. Jag skulle nog prova att byta till argon som första åtgärd. Rostfritt brukar vara känsligt för föroreningar av alla de slag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 6, 2019 Author Share Posted November 6, 2019 (edited) Fick hem lite filttejp från Elfa så scuttle åkte på ikväll. Passade på att ta en bild på insidan av scuttlen, defrosterplenumen sitter på samma skruv som ventilationsutblåsen med dubbla nyloc, en för utloppet och en för plenumens. Mellan plenum och scuttle sitter det en 3mm neoprenpackning och slangarna är bara nedstoppade i gummiböjen som ansluter mot brandväggen.. Torkarnotorn är på plats också, jag förstår varför man använder gamla Lucas system, installationen blir kompakt och enkel. Defrosterutblåsen hamnade på rätt ställe och ser trevliga ut nu. Och så en bild med rutan på plats igen, muttrarna till stagen är bara påskruvade några gängvarv så det blir lite tightare mellan stag och scuttle i slutändan. Känns konstigt att börja ta av skyddsfilmen... Edited November 6, 2019 by tpau 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted November 7, 2019 Share Posted November 7, 2019 Varifrån kommer torkarmotorn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted November 7, 2019 Share Posted November 7, 2019 Finns säkert på fler ställen men här är ett. https://www.carbuilder.com/uk/windscreen-wiper-kit 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 7, 2019 Author Share Posted November 7, 2019 Precis, även Europa spares, kit spares, SVC osv. Sök på Lucas Wiper motor alt mini Wiper motor så hittar du massor. Carbuilders har även mycket tillbehör tex. kontaktstycke vilket är trevligt. /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted November 7, 2019 Share Posted November 7, 2019 Tack . Beställde en från carbuilder solutions . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted November 7, 2019 Share Posted November 7, 2019 On 2019-11-04 at 21:40, tpau sade: Svetsstänk!!! När jag provsvetsade ihop den bit jag skar av grenröret med den nya biten jag köpt för att fylla i hade jag mkt stora mängder svetsstänk. Grenröret kallas rostfritt men är magnetiskt, nya rörbiten är Biltemas rostfria och inte magnetiskt, svetstråden är Biltemas rostfria och jag kör med 25% CO. svetsen är en liten 160A Esab origo mig och innanför luckan rekommenderar den trådmatning 6 och effektläge 2 av 4 vilket jag körde. Provade även mer effekt utan skillnad i mängden stänk. Fogen blir strukturell och ser ok ut, men hur gör jag för att inte få så mycket svetsstänk? /T byt gas till nån blandgas / PeÅ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 8, 2019 Author Share Posted November 8, 2019 Lite mer montering, värmepaketet på plats. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 17, 2019 Author Share Posted November 17, 2019 Har fortsatt och monterat fram bromsar och sen fyllt vätskor; Bakaxelolja, motorolja, spolarvätska, bromsvätska och kylvätska. Blev några småläck på bromsarna men första varvet luftning avklarad, tänkte köra en till vända... hade glömt att dra några kopplingar men efter lite efterdragning verkar det tätt. Kylsystemet dreglade lite från fläktbrytaren som jag tydligen bara dragit för hand 😳. Tyvärr har det fortsatt droppa och det verkar som om min vattenpump gett upp efter tio år stillastående. Hade tankar på att byta den men har förträngt det. Sista iterationen av kylslangarna tog jag bort dräneringspluggen som jag hade i bottenslangen, det känns som en dåligt prioritering i nuläget 🤔 Det ser mer och mer ut som en bil! Laddar för att lyfta ner från byggvagnen för att kunna limma fast skärmarna i rätt position, men tar tydligen lite längre tid då det känns vettigt att byta vattenpump medan bilen står på vagnen. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 20, 2019 Author Share Posted November 20, 2019 Jag som började tänka att det närmade sig... Vattenpumpen kom ur utan att bråka, men det var ju en del saker som behövde komma ut först. När jag ändå var där passade jag på att plocka loss termostaten, och det var nog en bra idé! Termostathuset var knökafullt i glykolkristaller och allmänt 30 år gammalt. Nu är den i allafall ute och en ny termostat o vattenpump är på väg i posten. Nästa steg var att ta tag i det där avgasröret. Jag hade mer eller mindre slut i min gastub så bytte in den mot en 98% Argon, hem o prova men inte tusan hjälpte det.... Höll på en massa med slipning, t-sprit osv men det hjälpte fortfarande inte. Mycket surfande på diverse youtube videor om svetsning och en av dom beskrev symptom som liknade mina; fel polaritet. Det kändes orimligt jag har ju använt svetsen ganska mycket med helt ok resultat men fick väl prova. Redan första försöket blev mycket bättre och efter lite försök fram och tillbaka med polaritet såg en fog mellan två bitar ut såhär. Inte supervackert men helt klart användbart. Då kändes det som att det bara var o bita ihop och ge mig på grenröret. Det gick inte alls.... så fort jag rörde vid kollektorn med MIGen brände jag igenom, tjurskallig och entusiastisk försökte jag alldeles för mycket men tillslut var det bara inse att det var kört... Vill inte riktigt visa men vad ska man säga... skickliga svetsare och känsliga individer ska nog vända bort ögona. Godset i kollektorn är supertunnt och svetsen verkar liksom inte bita Känns som att jag byggt en fjärdedels kollektor med MIG-tråd nu, lite som 3D printning fast inte så bra🤬. Låg och grunnade på diverse igår och kom fram till att det minst dåliga blir att bara kapa bort skiten o börja om från början. En sån här är beställd och på väg på posten: https://www.ebay.com/itm/281627201154 Växellådan fick i alla fall olja så en win blev det. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 Hej! Snyggt bygge! Jag kör ju med samma ljuddämpare som du har men med zetec 2.0 och jag hade inga som helst problem med ljudprovet vid sfro bes Jag hade inga såna problem att svetsa i det. Har du kollat så inga dioder i din svets är trasiga eller nått?? Men använder du verkligen 98% argon och 2 procent co2 Står det Mison 2? Kan du av misstag köpt en Mison H2? /Martin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 21, 2019 Author Share Posted November 21, 2019 Tackar! Och tack för info om bullerprov! Jag kollade lite mer på flaskan och jag har fått med mig ren argon och inte argon med 2%co, kör med albee flaska och var kanske inte tydlig nog. Ni som vet, är det stor skillnad mellan att arbeta med ren argon mot argon med 2% co dvs mig eller mag när jag ska limma ihop rostfritt. Ikväll hade jag lite mer tid i garaget och tog fram vinkelslipen för att kapa bort den irriterande kollektorn. Vinkelslipen skar som smör i den och när skjutmåttet kom fram visade det så här; 0,7 mm! Man kan säkert svetsa 0,7 mm rostfritt med min lilla esab origo, men jag kan det tydligen inte... Ersättaren ska vara 1,5 mm och det är primärerna också så det kommer nog bli bra till slut. Passade på att köra lite roterande fil vart rören möts i kollektorn, kommer säkert att ge 0,2 hk mer 😁. Passade också på att fortsätta med det som ledde till att jag började skruva på framvagnen, nämligen sidoblinkers. Jag har tidigare nämt att jag hittade att vissa modeller av Fiat Uno hade ganska nätta runa blinkers. De känns inte så nätta när de ska få plats i skärmen men kommer nog att synas hyfsat bra. Nu är bara frågan hur jag fäster upp sladden på insidan av skärmen. Någon som har några tips? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Jag har provat MIG svetsa med min kemppomat 250 med ren argon och det blev jätte fult! Blev mkt bättre resultat med ren co2 tillochmed /Martin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Plasta fast kabeln med glasfiber Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 2 timmar sedan, kengren sade: Plasta fast kabeln med glasfiber Eller kanske ett inplastat VP/flexirör (för eldragning) eller nåt liknande för att kunna byta kabeln vid behov Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Är det inte trångt under skärmen, rör tar plats. Plasta fast kabeln, om det blir fel i kabeln så det väll bara att ta rondellen och slipa bort kabeln och plasta in en ny om det var fel på kabeln. Min erfarenhet är att det inte finns mycket plats mellan skärm och hjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stinrew Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Det finns VP-rör som bara är 10 mm utvändigt, då kanske det inte blir så klumpigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Limma fast en flatkabel med två ledare, bygger inte många mm.. 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 25, 2019 Author Share Posted November 25, 2019 (edited) Tack för input! Det är nästan 4 cm mellan skärm och däck så så trångt är det inte är däremot lite fundersam på hur mycket nötskydd jag behöver. Jag har handlat en kabel med två ledare i ett skyddshölje som jag tänkte löda på sladdarna ut från lampan. Sen tänkte jag lägga limmad krympslang över lödfogen och avsluta med lite pvc slang som skyddar lamphuset. Har gått och funderat på olika infästningar och börjar fundera på om jag ska buntbanda fast kabeln. Vad tror ni om att vecka och hålborra en aluminiumplåt, typ en sån här Sen limma fast med sikaflex. Tänkte ju limma fast skärmen med sika så då borde ju sladden kunna sitta med den. /T Edited November 25, 2019 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 27, 2019 Author Share Posted November 27, 2019 Idag hällde jag i soppa och anslöt batteriet, varningsblinkersen gick igång direkt, men det var för att knappen var på... Enda problemet är att jag inte ämnat ansluta varningsblink, och när jag provade vanliga blinket så hände inget. Felsökning behövs... ☺️ Undrade även varför det tog sån himla tid för lilla soppapumpen att prima, nåväl körde startmotorn en stund och oljetryckslampan slocknade, Win!. Börade även få en misstanke och började googla; Tankanslutningen är till höger och swirlpoten är till vänster, soppapumpen försökte pumpa från swirlpot till tank. Inte konstigt att det var svårt att prima. Vände på den så funkade det bättre och helt plötsligt hoppade även huvudpumpen igång. Efter att ha primat några gånger började det plaska under bilen. Lite felsökning visade på läckage mellan rail o btr. Bara att dra åt förbandet så blev det tätt. Körde startmotorn lite till men motorn vill inte starta, men ärligt talat hade jag inte trott att det skulle gå så enkelt. Provade även lite övriga funktioner, bla tutan, det ska man inte göra inomhus utan hörselkåpor! 🤪 Halv/helljuset verkar inte funka och spolarpumpen går inte så det finns ytterligare felsökning att göra. Jag lyckades i alla fall hålla kvar den vita röken i kabelmattan och säkringarna så det är ju en win i sig, för att inte tala om instrumenten som lyste upp! 🎉 /T 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 30, 2019 Author Share Posted November 30, 2019 Den lever!!! 🎉😁🏎 Jag har grubblat på varför det inte funka att starta, den fick soppa, det känndes på lukten så det måste svara gnista som saknas. i går kväll försökte jag justera grundtändning men insåg att jag aldrig drog tändspolen, började ifrågasätta om jag haft sönder någon kontakt under alla i och urmonteringar av kabelmattan men mätte upp att jag hade ström till fördelare och tändspole. Fords EEC IV är ju inte så avancerat så jag tror inte den behöver mer för att det ska komma en gnista, så länge tändspole o tändmedel fungerar som den ska. Började läsa på en massa om felsökning och hur man felsöker en TFI modul osv. laddade för mycket felsökning idag, men vaknade redan mitt i natten med en uppenbarelse! Räkna antal sladdar till tändspolen och fundera på vad som är fel här.... I min iver att få till ett bra system med välfungerande jord har jag permanentjordat tändspolens minuspol! Tändspolen skjuter ju när tändmodulen bryter jorden till tändspolen och så hade jag deaktiverat det med att koppla en permanentkabel, snacka om tankevurpa.... 😂 Plockade loss den svarta kontakten och motorn började hosta på andra varvet på startmotorn. Bara lite mer justering av fördelaren så hade jag fungerande tomgång så jag kunde finjustera tändning. och just det, hel/halv ljus var rätt kopplat me de billiga nya reläer jag köpt fungerar inte. Några gamla skrotreläer så fungerar halv/helljus. Nu är det bara blinkers och torkare kvar! /T 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 2, 2019 Author Share Posted December 2, 2019 (edited) Firade födelsedag idag med en heldag i garaget (nästan i alla fall, fick lägga några timmar vid jobbdatorn också) Jag började gå igenom elen och kartlade vad som ledde till att blinkersen inte fick någon ström. Visade sig att jag glömt att koppla in en matning till blinkersspaken. Kopplade in en sladd så hoppade det igång. Vindrutespolarna har fungerat hela tiden det är bara jag som inte provat med tändningen på. Fortsatte med torkarmotorn. Jag hade redan dragit i de flesta kablarna men insåg att jag behövde lägga till en till om jag ville ha auto parkering. Funderade i ce 30 sekunder sen tog jag ni i kragen o drog i den kabeln också. Bara stifta i kontakten så fungerade torkarmotorn. Började med att korta armar men insåg att jag behöver 9” blad och inte 10” som jag köpt. Efter lite vävtejp såg det ut så här under scuttlen. Då var det ju inte så mycket mer att göra än att plocka ihop inredningen. Efter lunchen gick jag ut och vittjade brevlådan och sedär låg den här skönheten. (Kanske lite kort för bästa flöde men kompenserar det med lite extra bling) Posten har hållit den i över en vecka och funderat på om dom inte kan klämma tull på frakt från England. I slutändan gav de upp och skickade ut den. Eftermiddagen gick mestadels till job men han med att kapa till och montera delarna till avgasröret. Jag börjar mer och mer fundera på om jag bara ska vika ner mig och försöka leja bort avgasröret till någon som kan TIGa, kommer garanterat bli snyggare så... men det finns en liten ”kan själv” som maler. /T Edited December 2, 2019 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 8, 2019 Author Share Posted December 8, 2019 Kan själv vann! Idag migade jag ihop min kollektor, där det inte syns blev det ganska snygga svetsar, där det syns, lite mer hemmapulat. Men efter polering tror jag inte att det kommer vara något jag stör mig på. Har även fått klart värmesköldar i motorrum, den undre sitter skruvad i ramen, den övre sitter på skruvar som är svetsade i grenröret. Såg någon på youtube som mer eller mindre uttryckte att man kan göra en dimple med det mesta så provade att pressa med en 10 och en 19 mm hylsa och en m6 skruv. I den mjuka värmeskölden blev det klockrent. Passade även på att varmköra, vattentemp och oljetemp fungerar utmärkt. Däremot hade jag fått lite hjärnsläpp och blandat ihop signal o bruten på kylfläktsreläet så den hoppade inte igång som förväntat. Nu är iaf kablaget åtgärdat borde funka nästa gång jag varmkör. Ljudet ur ljuddämparen är ordentligt basigt. 😁 Nu återstår bara att fästa upp hållaren i bakkant. Får ta mig i kragen och montera sprutskydd när jag ändå är där så jag kan slutmontera ljuddämpare. vad som väckte mer huvudbry är min kupefläkt. Det är inte den tystaste till att börja med och med lite mottryck gick ljudet upp ganska markant. Mer förvånande är att när jag kör den långsammare så låter den ytterligare mer, hade förväntat mig en ljudreduktion där! Det är såpass att den hörs klart o tydligt när motorn går på tomgång. Jag har en fungerande kupefläkt så det är ju inte högsta prio men i längden behöver den bytas till något mer lämpligt. Jag funderar på någon form av axiell elektronik eller datorfläkt, ska läsa på mer. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 8, 2019 Share Posted December 8, 2019 (edited) Halloj ! När du svetsade vad hade du för tjocklek på tråden ? Låter som att du ligger i kortbågesområdet och svetsar = mycket sprut. Hittade den här PDF'en som kan vara bra att läsa igenom när man ska svetsa. http://www.svetshuset.se/Migsvetsning.pdf Edited December 8, 2019 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted December 8, 2019 Share Posted December 8, 2019 12 timmar sedan, tpau sade: Jag funderar på någon form av axiell elektronik eller datorfläkt, ska läsa på mer. Generellt så är radiella fläktar både tystare och har bättre flöde. Annars kan man man montera en större datorfläkt och köpa den på reducerad spänning. Jag har en liten, 50mm, datorfläkt och den väsnas som f.. men jag räknar med att inte behöva använda den så ofta så den får duga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 16, 2019 Author Share Posted December 16, 2019 Diverse avslutande saker fortsätter. Har finkapat till stenskydden till bakskärmarna och borrat hål, för att bygga mod har börjat med mantran; det är en serietillverkad bit och går att köpa en till om det blir fel, alternativt; jag har ju lyckats komma så här långt så det borde gå att göra en gång till om det blir fel. Blir ju fortfarande lite mäta fyra gånger, kapa, svära för att min hantverksskicklighet inte riktigt lever upp till ambitionen. Tillbaka till stensprutskydden. Precis som alupanelerna på sidan, mäta, märka ut hålbild, förborra plåten, montera på plats och öppna hål för hål medan jag fyller på med skruv. Efteråt får man en skärm med lättningshål: Fint blir det! Har beställt rostfria M4 kullriga insexskruvar, vilka borde dyka upp vilken dag som helst. Då blir det återmontering med karosserilist runt kanten. När jag tog bort avgasrör för att montera agasupphängningen som kom med ljuddämparen så fick jag en förklaring varför det inte slutat blåryka om bilen. 1ans cylinder läcker vid ventilskaftstätningen... Det blir till att byta tätningar... men. Efter långa övervägningar med mig själv har jag bestämt mig för att ge cylinderhuvudet från extramotorn en översyn med lite mild portning och nya tätningar. Det borde låta mig kunna ha bilen närmare körbar och sen bara montera det andra cylinderhuvudet. Har plockat av det mesta utom ventilerna, har ett verktyg i posten för att lyfta ventiler. Kamlagrena verkar i gott skick så de borde jag inte behöva byta. Cylinderhuvud väntar på sitt möte med slipstift och ventlilfjäderverktyg. I väntan på det passade jag på att provmontera huv, det verkar bli riktigt bra. Men hur ska man göra med huvlås? Jag har köpt 4 fjädrar av den här sorten; https://www.carbuilder.com/uk/stainless-steel-spring-bonnet-hook-kit-128mm-pair Men de kändes väldigt stora när jag höll dom mot bilen. Surfade runt en del och hittade massor av bilder på Donkevort med fjädrar. Blir lite, duger det åt Donkevort så duger det åt mig... men är fortfarande inte helt säker. Är det någon som har några andra heta tips på huvlås? Gärna som är lite förlåtande mot att killen som monterar inte alltid får till bästa passformen. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted December 18, 2019 Share Posted December 18, 2019 (edited) Jag kan inte säga något om just dina fjäderhuvlås. Jag köpte en omgång från dalhems som ser snarlik ut med de som är på bild ovan. först så rostade de fastän det skulle vara i rostfritt sedan så höll jag på att bli av med huvudet då fjädergrunkan gick sönder under färd på ena sidan så huven lättade och flög iväg. Efter det så gick jag ifrån den varianten. Edited December 19, 2019 by Magoo Såg att jag missat i texten att jag hade liknande huvlås 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted December 21, 2019 Share Posted December 21, 2019 Efter att jag tappat huven i 150km/h och fick den rakt i hjälmen så ville jag inte snåla på huvlåsen. Så här gjorde jag med mina huvlås. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted December 21, 2019 Share Posted December 21, 2019 Mina lås gick upp av sig själva, kanske för att monteringen inte var 100. Jag gjorde låsning av bockad aluplåt och sprint av en bult. Huvlåsen är köpta från carbuilder. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 22, 2019 Author Share Posted December 22, 2019 Har funderat mer på huvlås. GBS kör med såna där svarta gummilås men kompletterar med piggar som går upp från ramröret och genom huvfoten för att låsa rörelse i sidled, om jag förstått rätt har man ganska bra framgång med det och har väldigt få tappade huvar efter den ändringen. Jag en uppsättning sådana (kan fås mot avhämtning om någon vill) men har inte helt tyckt att de passar stilen jag vill ha på mitt bygge. Jag har också oroat mig för att de är helt utan justering vilket innebär att jag måste träffa rätt på första försöket. Hade Aerocatch haft en modell med aluminium front, rostfri front eller kromad mässing och en lite mer nostalgisk hålbild hade jag köpt och monterat de för länge sedan. Men tycker att även de inte helt passar stilen jag är ute efter. Har surfat otaliga timmar efter snygga justerbara ecxenterlås men inte hittat några. De var av dessa anledningar jag dragit mig mot fjädrar. Senaste dagarna har jag förnyat surfande och hittade ett ganska stilrent justerbart lås för båtar, men priset var ju inte helt lowcost, 409 kr st. https://www.watski.se/Excenterlas-11MXg Visade länken för min fru och vi resonerade kort, beslutet blev; beställ och tänk inte så mycket. Under tiden jag jag knåpat på recirkskydd och friskluft till motor o kupefläkt. Luftintag Bild med noskon monterad. Där gummilisten sitter emot blir det toktätt. Får lite läckage i hörnorna dock. längst ner funderar jag fortfarande på hur jag ska göra men en lösning kommer nog snart, just nu har jag lite skumgumitape där men det känns sådär. Ska bara få på lite svart färg och lite skumgumitape så är det helt klart. Jag tog också en bild för att visa varför cylinderhuvet ska portas innan montering, spana in kanten mellan bearbetning och gjute precis ovanför ventilen. Jag tror att jag kan åstadkomma bättre.... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 (edited) Huvlås a la caterham ? 120 kr plus frakt för dessa https://caterhamparts.co.uk/bonnets/5300-bonnet-catch-locking.html och denna https://caterhamparts.co.uk/other/872-bonnet-catch-plate-hook.html Edited December 23, 2019 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 23, 2019 Share Posted December 23, 2019 för egen del så blir det nog dessa https://caterhamparts.co.uk/bonnets/977-bonnet-spring-stainless-steel.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 26, 2019 Author Share Posted December 26, 2019 Tack för alla tankar kring huvlåsning, ibland kan jag snöa in mig på onödiga detaljer... Idag kom stensprutskydden på med karosserilist och rätt hårdvara. M4x12 kullrig insex, nylonbricka för att minska punktlast på glasfibern, vanlig bricka för att skydda nylonbrickan och nylock. Runt kanten har jag karosserilist med 4 mm diameter och 14 mm svans, sitter bra utan lim. När det var klart konstaterade jag att det nog är dags att lyfta ner bilen från byggvagnen. Nu när den börjar bli färdig är den lite för tung för hjulen så den är inte speciellt lätt att flytta runt. Om någon vill ha byggvagnen är den gratis mot avhämtning. Med bilen nere på marken fick jag nästan en känsla av svindel, jag är så van att ha allt en halvmeter högre upp! Jag vet att våra bilar är galet låga men det känns ändå konstigt... Det är snart dags för en ordentlig städning, då tänkte jag nog låta bilen rulla ut ur garaget för egen maskin.... 🤫🎉 När bilen ändå var längre ner och det färdiga motorrummet exponerat tog jag en bild. Jag har försökt att hålla ett välstädat motorrum och känner mig ganska nöjd med resultatet. /T 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 Nu när julen är slut har posten behagat börja dela ut paket från utlandet. Ventilfjäderkompressorn funkade utmärkt efter lite inlärning, och med fjädrarna borta kunde jag känna på spel i styrningarna som var mer eller mindre okännbart. 👍 Spindeltätningarna hade däremot sett sina bästa dagar och påminde mer om bakelit än gummi, men de skulle ju bytas ändå... När ventilerna kom ur var de dags att ge dom lite rengöring och en översyn för bättre strömning. Insug: Sätet nedtunnat till bara den delen som används, ca 2,5 mm funderar på om jag ska ta bort mer ock komma närmare Vizards rekommenderade 1,2 mm. Än så länge är 30 graders avskärningen mer eller mindre osynlig tog bara bort den upphöjda kanten. Avgas: Lite väl mycket gropar, men efter en stund i pelarborren med smärgelduk ser det bättre ut även om det inte är bra. Sätet även här nedtunnat till den biten som används. REC säljer prestandaventiler i standardstorlek som kan användas i std gjutjärnsstyrningar (Rimflow) kontaktade dom på Mail i förrgår och fick svar idag, en uppsättning sådana kostar ca 3kSek, funderar just nu på om det är värt det. Borde ju ge ett antal hästar till, men samtidigt skulle jag likväl kunna ge mig på större ventiler, men då blir det mycket mer maskinbearbetning, nya styrningar osv. 🤔 Har fått hem en ny slipmaskin med förlängd spindel och lite fräsar; därmed började jag bearbeta mitt cylinderhuvud. Kom sådär en timma sen gick snabbkopplingen till tryckluftslangen sönder. Det var förvånansvärt kontrollerbart och roligt, men ganska svårt att ta bilder på. DHL kom också med paket, de hade dock inte så många förseningar, kom en dag före utsatt tid! Det innehöll bla 9” torkarblad. Titta på bilden nedan en stund och fundera på vad som blev fel... 🤬 Efter att ha svurit en del tog jag mig i kragen, bara att flytta parkeringspunkt på torkarmotorn. Det är i ärlighetens namn busenkelt, vad som inte är busenkelt är att arbeta med den under instrumentbrädan, speciellt inte nu när bilen står på marken. En timma o lite ömma knän senare: Nu kommer nästa fundering, hur göra hål för grenrör... De flesta verkar ha ett stort ovalt hål, det känns pragmatiskt, men jag är inte riktigt sugen.... Finns det någon anledning att det ser ut så mer än att det är meckigt att få det snyggt figuranpassat? Är sugen på att göra ett hål som ser ut så här: God Fortsättning! /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted February 2, 2020 Author Share Posted February 2, 2020 Coolt att det är så mycket aktivitet, hamnat långt ner i listan! Jag har pillat med de rostfria listerna som bäst kan beskrivas som yttre armstöd. Var en del pill och funderande innan de kom på plats. Sitter med 8 st M4 rostfria skruv med kullrig skalle gängade direkt i ramröret. När det var klart åkte stolarna i också, nu är inredningen i det skick som jag tänkte ha till besiktning 👍 (såg just att jag har kvar att göra en täckplåt till hastighetsgivaren, detaljer detaljer...) Det stora jobbet som är kvar är att passa in och limma skärmar. För att göra det och få dom att hamna på rätt ställe känner jag behov av att grovjustera hjulinställning. Steg ett, leta upp kompakta saker i garaget som väger 93 kg, blev 2 verktygslådor, en verktygsback, stora domkraften och 2 15 liters dunkar. Har fortfarande inte heller fyllt upp bensin så ställde även in 3 st 5-litersdunkar på soppatanken. Sen justera, ride height, 11 cm i fram 12 cm i bak, lite högt men tänkte börja där. Hitta en rekommendation som jag tror var från @krolleg, lyfta mitt på fram för att se balans bak, sen tvärtom bak. Fram med snöre, pallbockar och några rörbitar för att ställa toe. Har aldrig provat snörmetoden förut men var förvånansvärt enkelt o smidigt att komma nära rätt. För att kolla camber beställde jag en sån liten digital vinkelmätare. Funkar smidigt att sätta på insidan av bromsskivan. Den visade på ca 2,1 grader camber, har inga camberjusterare i övre bärarmen utan måste klyva vid spindelleden för att justera, inte hela värden. Men nu kommer funderingen, vad rekommenderar ni för camber för gatåka på gatdäck? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 Inte så att jag har kört min än men det jag hört är 1 grad för väg och 2 grader för bana, finns säker nån som kan rätta mig om jag har fel ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 0-1 är bra för väg och 2+ för bana skulle jag säga. Om du inte kör på väg som om det var bana d v s.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted February 4, 2020 Author Share Posted February 4, 2020 Tackar! Låter som om jag ska satsa på 1 grad. Ikväll var det dags för huven, hålen för avgasröret har för närvarande den här formen. Det blev Roca huvlås från Watski, sved lite men dom är snygga och justerbara. Haken sitter på huven, två M4 och en liten extra förstärkningsplåt i Alu på baksidan för att fördela lasten, limmet är mest för att reducera skrammel. Monterat ser huvlåset ut så här Skyddsplasten fick komma av huven också, kanske lite tidigt men en god motivationshöjare! /T 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 11, 2020 Share Posted February 11, 2020 Mycket stilrent och snyggt jobb! /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted March 22, 2020 Author Share Posted March 22, 2020 Här ligger jag lite efter! Var var jag, jo nästa var framskärmar. Jag har valt att limma fast dom med rultlim för båtar Sika 295, men först lite kanaler för blinkers kablage. Blev korrugerad slang som jag limmade fast med Sika 293i som jag hade liggande. Sen bita ihop fundera massor på placering, lutning osv och så till slut ta steget och limma fast. Sprayburken är vikt för att ha lite tryck på limmet. För länge sen läste jag ett tips som jag tyckte verka vettigt, bygga upp med lim runt järnröret, detta borde minska effekten av styvhetsövergången vilket drastiskt minskar fläklasten i limfogen. Dessutom borde det ge mig mer tid mot att korrosion kryper in och får limfogen att lossna. När det var gjort var det bara att dra lite el till blinkers, ut på skärmen och in i noskonen. Allt funkade på första försöket (för ovanlighetens skull) Jag beslutade mig även för att byta ventilstyrningarna på toppen som sitter på istället för att porta klart reservtoppen, allt för att minska arbetet innan körklar. Använde nylonrep ner i tändstiftshålet för att hålla ventilerna och ett eBay verktyg som tog spjärn på fjädrarna. Det var lite onödigt trixigt och jag vet inte helt om det var värt det jfr att bara lyfta toppen. Det var väldigt uppenbart att tätningarna var slut, alla var fullständigt hårda och torrspruckna. Nu var det bara att bära bort däcken som legat bakom sen bytet till vinterdäck på bruksisarna och voila! Förra helgen när solen sken fick bilen vädra lite, hade funderat på en kort provtur runt kvarteret men den kastade så fruktansvärt mycket Sten att jag bara vände på gatan, tog några bilder, städade lite i garaget och sen körde in den igen. Jag har har långa funderingar på vad jag ska göra med skyddet kring rattstången, original sierra är för stort och skymmer instrumenten onödigt mycket. Jag har gjort några ansatser son inte blivit bra men nu verkar det som om en plan har fallit väl ut. Jag har tagit små halvmånar från ett 114x4 alurör (som var ett tidigare försök) och måttat med papper. Sen fört över detta till 1,2 mm alu som formats och nitats på med försänkta nitar och lim. Ovansidan var mest rund med en liten knöl för blinkersreturen, men undersidan behövde mer formning för att gå runt rattlåset. Efter lite filning blir nitarna ganska snygga, och passformen blev så pass bra att kåporna inte kommer fånga ögona. Sen på med lite krymplack och lite skrammelskydd. det hela blev ganska diskret i slutändan. Och instrumenten är inte det minsta skymda. Nästa steg är att få ihop ansökan om ursprungskontroll. Har slarvat bort kvittot jag fick av Stefan på Kitcar Sweden för tio år sedan men han har visat en fantastisk medmänsklighet och skakat fram en ersättning! En stor eloge till honom! Nu är det bara få tummen ur att sitta med papper. /T 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted March 24, 2020 Share Posted March 24, 2020 Men vilken snygg bil du byggt, Torbjörn! Jag tappade dig på radarn ett tag och tappade nästan en av hakorna när jag såg de senaste bilderna. Prydlig och smakfull med klassiskt utseende! Fantastiskt snyggt jobbat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted March 24, 2020 Author Share Posted March 24, 2020 Tack för de fina orden Ronny! Har nog varit perioder då jag räknat bort den också, det känns helt galet att det faktiskt är en bil som står i garaget efter tio år i olika stadier av rörhög. Här kommer en till bonusbild /T 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted May 13, 2020 Author Share Posted May 13, 2020 SFRO2 Bokad till på lördag! 👍🎉🙈 Nu är det bara hoppas på att regnet håller sig borta... När jag provade bromsbalansen för någon dag sedan lämnade bilen svarta droppspår vid vändningarna, droppspår som smakade bensin... Det visade sig att bränslenivågivaren som jag monterat med självstängande skruv inte var tät. Bara att bita ihop och göra rätt, blev en lite klumpig men fungibel skruvplatta att montera inne i tanken. Bara att hålla tummarna att det blev tätt nu... Tyvärr ryker motorn fortfarande o luktar illa, hoppas på att det bara är en av de nymonterade ventiltätningarna som hoppat loss, annat är det nog dags att fundera på hur ringarna mår... Men det kom ett stort moln vid uppstart och sen lite lukt vid körning, det brukar väl vara tecken på läckande ventiler/topp och inte ringar? Hoppas hinna lyfta ventilkåpan innan lördag och hitta en bråkig ventiltätning, annars får jag nog be om ursäkt både en och två gånger för lukten... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.