tpau Posted August 8, 2017 Author Posted August 8, 2017 (edited) Semester hemma innebär att det finns tid för bilen. Motorn är tvättad och avklädd allt som jag inte vill spara, har också undersökt status. den verkar vara i gott skick, god komp när jag drar runt för hand, ny vattenpump, ny kam, men väldigt oljegrisiga avgasventiler. Just nu sitter jag o väntar på metal prep att lägga i delarna i en låda verkar få det att dunsta mindre, så gör även att applicera på kvällen när det är svalt och hög luftfuktighet. När jag har väntat har jag även så smått börjat återmontera delar på ramen, bara litet men kännt väldigt bra. Edited August 8, 2017 by tpau Quote
tpau Posted August 15, 2017 Author Posted August 15, 2017 (edited) Idag kom ett litet brev från Dalhems inehållande två adaptrar m22x1,5 till 1/8 NPT. motorn jag köpt är en 100 hk från 88 med kat medans min gamla är en 115 hk från 87. Det visar sig att pulse air systemet är starkt tillbakaskalat på 88an och de har använt anslutningsnipplarna till vevhusvent istället. Det var en bra ide så det gick från det här till det här smådetaljer men det underlättar installationen och sparar några gram från bojsänket. /T Edited August 15, 2017 by tpau Quote
tpau Posted September 13, 2017 Author Posted September 13, 2017 Bygget rullar på 45 minuter i taget. Diffen är återmonterad och jag har börjat passa in och borra alupaneler för nitning. Det är trevligt fusk med färdigskurna alupaneler, men väljer man att sätta dom på fel sida blir det lite extra bockningar. Tryckluftborr med 3/4" chuck gör det smidigt att komma in i hörnorna, och brytbladskniven är för att skära av grader på aluplåten. Små alu/zink klämmor från jula för 16kr styck är väldigt trevliga för jobbet, bra nyp och lättare än motsvarigheten jag har i plast. Fyra paneler färdigborrade och sista tunnelsidan på den här sidan klar för att börja märka upp och borra. 1 Quote
tpau Posted September 23, 2017 Author Posted September 23, 2017 (edited) Nu har jag borrat tunnelsidor på båda sidorna och det är dags att få tummen ur o börja nita/limma. Som vanligt för mig när jag ska göra något nytt med jobbiga konsekvenser om det blir fel, så börjar jag med annat istället emedans jag bygger mod. Därav så har jag tagit hål för varm/kall- luftsutblås och hastighetsmätargivare. Och så har jag börjat modifiera svänghjulskåpa, första versionen av uttaget var i snålaste laget och en skruv till startmotorn tog i ramen, så den fick gå. Här ligger växellådan i dragskåpet i väntan på vinkelslipen. Bilder på ny täckplåt kommer... /T Edited September 23, 2017 by tpau Quote
tpau Posted September 25, 2017 Author Posted September 25, 2017 (edited) Har varit ute i garaget mer. Om svänghjulskåpan; när jag började titta på att kapa mer och ta bort skruvörat kom jag fram till att behovet av styrka inte längre var så stort så nya utkapningen blev ganska drastisk. Och så på med en alubit Och så gänga lite i godset, M5 var det minsta vettiga jag hade Har även gjort en version två av konsolen till gaswiren, den gamla blev för vek.. Målet är att få in allt under huven... /T Edited September 25, 2017 by tpau Quote
tpau Posted October 1, 2017 Author Posted October 1, 2017 (edited) Lite bil i helgen men lite pyssel har det blivit. Har återmonterat bränslepumpar, slangar, rör, filter o swirlpot. Har även byggt en liten anordning för att montera bussningar. Från vänster; lång M10 bult, 10,5x30 bricka, 15x45 bricka, fler brickor, 14x2 hydraulrör samma som i hjulupphängningen, 20x2 fyrkantrör, brickor, mutter. Smörjer gängan med lite fett för att underlätta. Fyrkantröret är nogrant kapat/slipat för att vara vinkelrät detta i kombination med att bussningen glider på röret reducerar byrålådseffekten. Monterat ser det ut så här; Nu är det bara 49 bussningar kvar... /T Edited October 1, 2017 by tpau Quote
tpau Posted October 28, 2017 Author Posted October 28, 2017 (edited) På sista tiden har det blivit lite växthus bygge istället för bilbygge, roligt men... Har även försökt få hem lite alu plåt med mindre lyckade resultat, men med lite tur har jag mer alu på tisdag. Idag ramlade det i alla fall hem en ny koppling, och självklart monterades den omgående. Passade på att slipa rent anläggningsytan på svänghjulet, var mycket blåa fläckar. Kopplimg på plats Jag har även läst på en hel del om att trimma pinto och det fins en del som ondgör sig över passformen på headers. Så när jag ändå va i garaget passade jag på att kontrollera passformen på mitt grenrör. Det blir nog till att ta fram slipstiftet och snygga upp lite.... Svetsen sitter på utsidan av flänsen så det finns ca 5-7 mm att göra en lite snyggare övergång. Det är främst vid portens golv som det är material i vägen och om jag förstått det rätt går det mesta flödet högre upp så kanske inte hela världen, men fortfarande om jag kan hitta en halv häst på en timmes filande... Frågan är däremot om jag ska ta bort enbart material där det syns genom packningen (vit målat) eller om jag ska ta bort överallt? /T Edited October 28, 2017 by tpau Quote
tpau Posted November 5, 2017 Author Posted November 5, 2017 (edited) I tisdags fick jag min aluplåt, andra förösket att köpa plåt på ebay. Första försöket beställde jag 2 mm tjock plåt, men fick 3 mm. Efter lite diskussioner fram och tillbaka, där säljaren bland annat tyckte att jag skulle vara glad för jag hade ju fått dyrare plåt, så fick jag pengarna tillbaka. För plåten som kom i tisdags la jag beställning på en plåt 1x1 m 1,5 mm för 52£ + 10£ frakt för snart två veckor sedan. Efter någon dag kom det ett mail som sa att frakten var fel och borde varit 27£. Efter lite övervägande bestämde jag mig för att köpa två skivor med 27£ frakt. I tisdags dök plåtarna upp och förpackningen var imponerande Men de kändes tjocka så jag tog fram skjutmåttet. Säljaren har lovat nya plåtar i rätt tjocklek. Jag som skulle höra det enket för mig... i väntan på plåt har jag byggt ett växthus, och ställt i ordning garagetältet för Miatan Har också arbetat med slipstift på grenröret så nu är det inte lika bromsande. I fredags dök också min våg från Kina upp, tog nästan 2 månader. Så jag passade på att väga lite motor. Nu är den i körklart skick inc generator och startmotor. Minus grenrör och mototfästen. 147,4 kg! Jag passade även på att väga min andra motor, det enda som inte syns är fördelaren på andra sidan 124,8kg, internet hade fått mig att tro att den siffran borde varit 136... Sen vägde jag även svänghjulet som ska vara legendariskt tunga på insprutarna. 9,3 kg... Kanske inte så legendariskt tunga ändå. Samtidigt när jag räknar samman viktreduktion från lite lättare remskivor, itb insug och halvlätt svänghjul borde det vara möjligt att ha en Pinto redo att landa i bil på ganska exakt 120 kg, inte så kass för ett legendariskt bojsänke. /T Edited November 5, 2017 by tpau 1 Quote
tpau Posted November 11, 2017 Author Posted November 11, 2017 Jag var otålig och började göra en sparkplåt i 2 mm alu. Första intryck: vilken skillnad i styvhet mellan 2 mm och 1,4 mm som resten av plåtarna jag jobbat med, som skillnaden mellan papper och kartong. Gjorde min första egna pappmall, sågade ut plåt enligt den och den passade! Sen började jag fundera på om pedalerna verkligen fick plats, monterade koppling och bromspedal och så klart funkade det inte. Funderade ett tag på om jag skulle bocka om pedaler, men det skulle bli trångt oavsett. Jag klurade en stund och gjorde lite pappmallar, självklart var jag för glad över att det funkade för att ta några kort men resultatet blev bra. Nu går det att köra med skyddsskor /T Quote
tpau Posted December 14, 2017 Author Posted December 14, 2017 (edited) Jag hat till slut tagit mod till mig och börjat nita. behövde knacka in nitarna med hammare efter att jag lagt på sikaflex När det var gjort fick nitmaskinen från jula jobba. Oj vad bra o tyst den var Högst upp blev det bara lim lite resultat Nu håller jag på och passar in ytterpanelerna, dessa kommer primärt att limmas med Sikaflex 255 FC Edited December 14, 2017 by tpau 1 Quote
tpau Posted January 17, 2018 Author Posted January 17, 2018 (edited) Det har gått lute trögt på sista tiden, familjen spenderade nästan hela julhelgen med influensa, men till slut har jag fått det sista gjort för att få sidoplåten till rätt form. Detta inkluderade att få dit motorfäste. Jag tror att jag kan köra med motorn 10 mm högre än GBS konsturerat för och nu när det började bli dags för att montera motorfäste semipermanent så var det dags att tillverka en spacer. Jag blev possitivt förvånad över reultatet och hur fort det gick, ibland blir jag förvånad över hur pass rakt man kan få saker med en fil och lite tålamod. Under mellandagarna smög jag också ut och monetrade handbromsspak o provade med växelspaksdamask. Innan jag boxar ihop sidan tänkte jag göra något som nog ger en del kallsvettningar... Montera extra vikt i form av lite ljudämpningsmatta. Tanken är att få ner efterklangstiden och få lite mindre burkighet, vet inte om det kommer höras så stor skillnad men... Nu är iaf alla hålen borrade, strax över 150 st blev det, nästa steg är demontering och gradning. Sen har jag en fråga till er: hur skulle ni gjort med fliken som är svartmålad? Det är hålet för undre främre bärarm, samt för styrväxel. Det känns som att jag mest kommer göra mig illa på fliken och att den kommer bli krokig. Den borde inte synas överdrivet mycket då noskonen täcker en del. Därför är jag sugen på att helt enkelt ta bort hela det svarta området. Så helt enket, fyller fliken någon funktion och vad tycker ni ser snyggast ut? /T Edited January 17, 2018 by tpau 1 Quote
Rikard Larsson Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 Jag hade lite onödigt tajt på liknande sätt. Kostade mig en styrväxeldamask :D Ta bort den. Kommer inte synas där nere i alla fall. 1 Quote
tpau Posted February 17, 2018 Author Posted February 17, 2018 (edited) Till slut börjar jag komma tillbaka från influensa o VAB. Igår nitade jag fast den andra karossidan. Har använt gastäta nitar o sikaflex 255 för fogarna på sidan och 291 för att försegla nithålen. Ett hett tips är att t-röd löser sika flex väldigt bra, så trasor med mycket T-röd har hjälpt mig att hålla borta oönskat kladd. Notera även mängden nitpinnar. Den där tryckluftsdrivna nitpistolen gör jobbet väldigt odramatiskt. Flärpen mellan styrväxel och bärarm åkte väck, och än så länge känns det bra. Tack för den knuffen i rätt riktning Rickard Längs med övre ramröret i motorrumet knackade jag ner plåten med gummiklubba, några vändor fram o tillbaka så blev det snyggt. Nu är det dags för lite sidospår. Miatans cab behöver bytas, så den ska in i garaget. Sen blev jag aldeles för sugen så det blir lite uppgradering också. Jag väntar på några saker fortfarande så vi får se om det blir en scuttle först. /T Edited February 17, 2018 by tpau Quote
Rikard Larsson Posted February 20, 2018 Posted February 20, 2018 Det var så lite :) Håller med om nitpistol. Kändes lite onödigt när jag köpte en, men inte nu i efterhand. 1 Quote
tpau Posted February 23, 2018 Author Posted February 23, 2018 Jag kunde inte bärga mig utan har fortsatt med lådbilen lite till. För att bygga scuttle måste lådan runt pedalerna, plåten över passagerarens fotbrunn samt brandväggen på plats. Bara borra för nitar och nitmutter. Har ett smidigt nitmutterverktyg från memfast, upp till m6 skruvar man dit för hand, sen behövs nyckel. För att få rätt höjd på plåtarna sparade jag ur material ur pedallådan och fotbrunnstäckningem. Sen var det dags för den biten som Zero byggare oroar sig mest för; Vika tabbar och forma en sammanhängande och självbärande 3D struktur. Satte även här nitmutter för att skruva dit instrumentbrädan, hålen är för att fixera medan limmet härdar, de täcks sen av skelettlist. Delarna som formar scuttle. Lite bockning med hjälp av stort papprör och sen en massa småklammor. Efter lite inpassning såg det ut så här. Väldigt skön känsla! Nästa steg är att limma allt ihop, men det får nog vänta till efter cabmontage, tror inte limmet härdar så bra i minusgrader. Än så länge är metoden med små plåtflärpar förvånansvärt rakt fram, inte alls värt att fundera så mycket över som jag gjort. Men scuttlen är inte färdig och den stora utmaningen kvarstår, baksvepet... /T 1 Quote
tpau Posted April 20, 2018 Author Posted April 20, 2018 (edited) Det där tog alldeles för lång tid! Cabtrasan var galet tight så tog mycket längre tid och mer energi än planerat och när jag körde in i garaget var mazdan ganska inkontinent och lämnade stora oljepölar på garagegolvet. Jag har bytt bakre vevaxeltätning, men jag är inte hundra på att det är orsaken till läckaget. Någon före mig har kladdat massor av silikon runt tråget, men för att plocka av det måste motorn ur. Nåväl nu är det körsäsong kommer den igenom besiktning och oljenivån inte blir olidligt låg så får den rulla över sommaren. Ska rulla in sjuan i det nystädade garaget imorgon. ? /T Edited April 21, 2018 by tpau Quote
tpau Posted May 9, 2018 Author Posted May 9, 2018 (edited) Långsamt går det, men lite framsteg blir det. Scuttlen har limmats Då var det dags att bära upp baksvepet från källaren. Efter några timmar med fil för att få bort alla grader (plasmaskära alu funkar men blir vasst...) plockade jag fram ett lämpligt papprör och tog mod till mig. En timma senare såg bilen ut så här. Det är fortfarande en massa justerande innan det är dags för lim o nit, men det är ju långhelg så vi får se hur långt jag kommer... /T Edited May 9, 2018 by tpau Quote
steel Posted May 9, 2018 Posted May 9, 2018 Hej, vilken plåtkostnär du är. Bra med långhelg och du verkar ha tålamod Mvh Pär 1 Quote
tpau Posted May 15, 2018 Author Posted May 15, 2018 Långhelgen gick och inte blev det så många timmar som jag velat i garaget med en del blev det ju iaf. Men först; @steel plåten till baksvepet var en del i kittet, känns lite som om jag fuskar jämfört med er som bygger helt från grunden... Nåväl, nu är alla nithål borrade och p-listen som ska vara inklämd ät tillpassad och hålad. Nu ör det bara att skruva fast tanken, slippa rengöra och nita/limma. Sen har jag en smakfråga till er. Strävan bakåt från rullbågen fäster i alukonstruktionen och håller nog mer upp bakändan än skyddar vid en rundslagning. Denna skall fästas in mot baksvepet med skruv. Nedan ser ni en m6 samt en m8. Med tanke på uppgiften räcker nog en m6 konstruktionsmässigt och det blir ju nättare, men vad tycker ni ser bäst ur rent estetiskt? Kommer m6an att se för vek ut på plats? Det blev lite annat småplock i helgen också, passade bland annat på att bocka till instrumentpanel samt fästa fast resten av pedallådan Så till pedalerna, jag behöver lite anti halk på dom. Har någon något annat förslag än grepptejp? Om grepptejp är valet vilket märke och sort skulle ni välja? Någon som provat Biltemas? /T Quote
steel Posted May 16, 2018 Posted May 16, 2018 Ok, men ändå !! Skulle gå på M8, ser alltid bättre ut men rejälare grejer, ( kanske miljöskadad, jobbar på sågverk, allt går sönder). Biltemas halktejp funkar förvånadsvärt bra, hade det på en båt en gång, höll över förväntan. Mvh Pär 1 Quote
r Anders Posted May 19, 2018 Posted May 19, 2018 Jag kör också med Biltemas halktejp, och den funkar bra. 1 Quote
tpau Posted May 27, 2018 Author Posted May 27, 2018 Igår var fru och barn borta så det blev ett 6 timmars pass i garaget. Målet för kvällen var att montera baksvepet, men lagom mitt i fick jag lite ångest. Tanken som jag har följde med kittet, den är TIGad och hantverket är snyggt, så jag har trott på att den är tät men det vore jobbigt att inse att den behövde ut efter att baksvepet monterats. Jag funderade en stund sen blev det en avkapad cyckelslang på påfyllningshålet och lite tape på hålet för nivågivare. Därefter kom barnens såpbubblevatten fram för läcksökning. Härligt nog var allt tätt! Sen åter till montering av baksvepet. Här skulle det in gummilist också, en runt hela och två korta på insidan av halvmånarna fram. Det blev massa kladdande med svart Sika 291i, jag har vid det här laget lärt mig att rödsprit och Ikeas kräkstrasor i frote är ovärderliga för att ta bort limkladd. Det är bara att spreja på och torka av. Även här måste sägas att det är inte alls så svårt som jag trott. Som jag skrivit tidigare är detta det moment jag oroat mig mest för. Resultatet är inte fantastiskt men helt klart godkänt. 23:07 var allt på plats och jag firade med en folköl medan jag sanerade verktygen. /T 1 Quote
tpau Posted June 13, 2018 Author Posted June 13, 2018 (edited) Här var det länge sen uppdatering, det har däremot hänt en del i garaget inklusive en ganska stor milstolpe. Jag har monterat bakre hjulupphängningar, grymm känsla med nymålade fina grejer. bromsrör, kabelmatta och handbromsvajer. Zerons tunnel är ganska ihopklämd för att maximera rumputrymme, men det gör det också ganska trångt. Sen var det till milstolpen, motor och växellåda åkte i i helgen. 🍻🎉🎉 Det är fullt möjligt att den kommer stanna där till efter godkänd besiktning. Nu är jag mitt i elarbete, håller på och gå igenom kabelhärvan, kollar av längder och kontakterar. /T Edited June 14, 2018 by tpau 5 Quote
Rikard Larsson Posted June 14, 2018 Posted June 14, 2018 Härligt. Gillade rörisoleringen som skydd. Den ska jag komma ihåg! 1 Quote
tpau Posted June 22, 2018 Author Posted June 22, 2018 (edited) Rörisoleringen är ett tips som jag hittat på locostbuilders, helt klart skönt att inte behöva vara lika försiktig, speciellt när man är ensam med motorlyften. Igår dök det upp paket från Burton, CBS, Moss, samt AutoBella AutoBella levererade blinkers från en Fiat Uno mk2, e-märkt och med siffran 5 och ganska små och nätta för 29 pund levererat. Jag gick loss och beställde det mesta jag behöver för att koppla ihop elen. Bland de coolare sakerna finns en hastighetsgivarsensor som fästes i vajerutgången på växellådan, helt klart julafton för en bilnörd 👍 Nu är det bara fortsätta bygga elsystem, uppdatering kommer. /T Edited June 22, 2018 by tpau 1 Quote
tpau Posted July 7, 2018 Author Posted July 7, 2018 (edited) Elarbetet pågår, kraftkarlarna är färdiga Kylfläkt och tutor inkopplade med reläer, saknar och reläerna så de måste beställas. Jag har kopplat upp motorn och de kablar som ska mellan motorkablaget och chassiekablaget, samt kopplat in tändspolen. Jag är väldigt nöjd med givaren för handbromsen. Det har varit en ganska tålamodskrävande att identifiera vilka kablar som ska möta vilka mellan styrspakar och chassikablage, men nu är det bara skarvandet kvar. Har någon tips på vart man beställer enstaka tändkablar? De flesta firmor har bara bilspesifika kit i sina kataloger. /T Edited July 7, 2018 by tpau Quote
tpau Posted August 30, 2018 Author Posted August 30, 2018 Den här semestern blev det inte så mycket sjua, men bra ändå 😱 Jag har i alla fall gnetat på med elen, men mycket återstår... Som motivationshöjare monterade jag förarstolen och började titta lite på intstumentplacering. Jag har lite kortare ben o längre bål än de flesta så i många bildar skymmer ratten övre halvan av mätarna, tyvärr verkar det bli så här också... har dock en ratt som är 26 cm på insidan och är sugen på att byta till en som är 29 cm på insidan, sen går det att lyfta rattstången någon cm. Ska labba lite för det här känns inte helt optimalt 🤔 /T 1 Quote
tpau Posted September 7, 2018 Author Posted September 7, 2018 Mitt mål är fortfarande att få ihop elsystemet. I bak är det lampor som saknas, men de ska monteras på stänkskärmen, vilken ju då behöver monteras. Men för att kunna passa in mot hjulet behövde jag först ha dit drivaxlar o lager. Började med att passa in mot kurvaturen på karossen (tror Britterna kallar den för cresent panel). Därefter montera hjul och kolla att det passar i hjulhuset, passagerarsidan gick bra men förarsidan behövde lite övertalning. skärmen fäster jag med 9 st M5x20, 25 mm bricka o gumminitmutter, förhoppningen är att få ett lagom starkt förband om olyckan är framme så inte hela karossidan blir bullig. Bilen blev galet bred med skärmar på. Nu är det bara fästa förarsidan, sen av och montera gummilist emellan. Funderingarna har även börjat gå mot hur jag ska fästa stensprutsskydden på bakskärmarna, min favorithypotes just nu är rostfri M3 med kullrig insexskalle o gumminitmutter då blir skallen nästan lika liten som en popnit, men det känns som om jag övertänker det lite. Hur har ni gjort? Vad var lärdomarna? 1 Quote
tpau Posted September 12, 2018 Author Posted September 12, 2018 Har fortsatt arbeta med vinyllister mellan skärm o kaross. En massa trianglar urklippta, plåtsaxen visade sig vara bästa redskapet. Och på plats gör det enorm skillnad. Sen kom det ett paket igår En likadan ratt som jag har i Miatan fast silvrig, det kanske Är möjligt att jag kan ha instrument där GBS tycker... Kan för övrigt även passa på att uttrycka att det är viss skillnad mellan Momo o Mountney i hantverk, märks att det är olika prisklasser. Nu när skärmarna är på är det dax för baklampor, blir fyrkantiga Caterham lampor. men vad betyder egentligen höjderna som står i SFRO boken? Min 300mm Medel Min 600 Innebär det att mitten på lampglaset måste vara 600 över marken? Det kommer att se osnyggt ut jag lyckas inte sätta dom högre än så här... 1 Quote
tpau Posted September 13, 2018 Author Posted September 13, 2018 Nu har jag sovit på saken och kollade igen på lampplacering. Mellan min är ju så klart minimiavstånd mellan lamporna i horisontalplan... 😳 /T Quote
guldgroda Posted September 15, 2018 Posted September 15, 2018 Ser jäkligt bra ut, snyggt bygge! Inte mycket kvar 💪 1 Quote
therealpinto Posted September 17, 2018 Posted September 17, 2018 Måtten för placering är till "närmaste kan av lysande ytan" dvs i höjdled ska det vara minst 350 mm till underkant av glaset. Gustaf 1 Quote
tpau Posted September 17, 2018 Author Posted September 17, 2018 On 2018-09-15 at 21:08, guldgroda sade: Ser jäkligt bra ut, snyggt bygge! Inte mycket kvar 💪 Tack Gustav! Jag börjar få segervittring börjar kunna tro att den kan rulla för egen maskin nästa sommar. 10 timmar sedan, therealpinto sade: Måtten för placering är till "närmaste kan av lysande ytan" dvs i höjdled ska det vara minst 350 mm till underkant av glaset. Gustaf Tack för förtydligandet👍 Det blir nog att försöka få dom så höga jag kan utan att det ser kass ut för att få god synbarhet. Helgen var barnfri och jag unnade mig lite längre tid i garaget så mer elsystem o belysning, uppdatering kommer... /T Quote
tpau Posted September 18, 2018 Author Posted September 18, 2018 (edited) Helgen och även gårdagskvällen dominerades av sjua. 🎉 När jag gick bet på baklysena fick det bli framlysen istället. Största funderingen har varit hur jag ska få det att se snyggt ut med undersidan (förutom det att jag inte kunde hålla mig från att byta ut befintligt kontaktdon och sladd till nya som färgmatchade kabelmattan för bilen) I slutändan landade jag på korrugerad slang och ett kabelskydd för batterikablar. Vi får se om det kommer klara miljön men just nu ser det bra ut för en rimlig insats o peng. Nästa lampa fick bli skyltbelysning, där famns det redan 3 hål i baksvepet och en lampa som följde med byggsatsen, men hur göra med kabelgenomföring? Enligt gammalt brittiskt talessätt; ”If the only tool you have is a hammer, then every problem is a nail” Mindre version av polskydd passar klockrent i ett 12mm hål. 👍 Nästa del tog många timmar, noskonen har förvarats på diverse ställen i 8 år nu och har inte helt rätt form. Dessutom behövde jag trimma upp ursparningarna för bärarmarna. Nåväl jag gjorde några små första utkast till fästen med skruv och gumminitmutter Litet hål för att markera hål på panelen, och brickor för att justera höjd. Jag har länge funderat på om jag ska ha undre färspunkterna på sidan eller underifrån men till slut vann estetiken och det blev underifrån (ledsen för suddig bild) Sen av och på ett dussintal gånger för att placera hålen och tillslut har jag en noskon som kan sitta fast. Nästa steg blir att göra nya fästen och montera dzus, det kommer inte funka att försöka få i skruvarna underifrån när bilen står på hjul, dessutom är juryn fortfarande ute på om inte det ska bli fäste nere på sidan istället. Med noskonen och scuttle på plats var jag tvungen att kolla om huven skulle gå på, men tyvärr... Notera att pinnen flyger i framkant, verkar som om det bara är at ta bort mina fina alu spacers från motorfästena igen... /T Edited September 18, 2018 by tpau 1 Quote
tpau Posted September 29, 2018 Author Posted September 29, 2018 On 2018-09-19 at 08:12, Rikard Larsson sade: Snygga små lösningar! Tack Rickard Jag har arbetat med att få dit min ratt, det blev inte så enkelt som jag tänkt mig... Jag beställde ett Ford Cosworth rattnav som såg väldigt nätt ut men med 76 mm bultcirkel och tänkte att mitt BG snapoff som skulle ha 70 och 74 borde passa. Men snapoffen hade 5 mm hål och navet m6 gängor, det hade gått att göra plats men hade aldrig sett snyggt ut. Som salt i såret insåg jag dessutom vid provmontering att muttern mot styraxeln inte fick plats inne i snapoffens handel. Efter en del övervägande beställdes et Momo rattnav För sierra, men när jag monterade det såg det ut så här: 14 cm mellan kringla o blinkers funkar inte riktigt, dessutom det det ganska dumt ut. Efter lite funderande insåg jag att det borde funka med Ford navet och en 10mm adapter, men vart köper man en adapter med 76mm bultcirkel... Fick helt enkelt bli att försöka tillverka en själv. Jag ska inte visa bilder på hur det blev runt då jag nog inte ska uppmana någon annan att använda pelarborr och vinkelslip samtidigt 🤫 efter lite arbete blev det något sånt här: Lite gängtapp och så stort hål i mitten Slutresultatet 12 cm mellan kringlans framsida och blinkersspak, precis så jag når... Dessutom ser jag faktiskt instrumenten, nu är bara frågan om jag verkligen vill ha bussratt Nu kommer nästa utmaning, plastbitarna från Ford för att täcka in styrstammen blockerar såklart också mätarna, funderar på om man kan hammarforma något i Alu för att få det lite rundare o nättare... Får de vad jag tar mig för. /T Quote
tpau Posted November 11, 2018 Author Posted November 11, 2018 (edited) Det har varit stillestånd i garaget en månad nu, bästa bilrelaterade är att garaget nu har 3-fas 20A istället för 1x10A. Men nu är växthuset vinterförberett, Miatan står i tält och idag fick jag några timmar själv i garaget. Jag har beställt mätare från ETB, trevliga att ha och göra med och snabba att leverera. Mätarna går att beställa med alla normala varningslampor inkluderade för 30 GBP extra, dessutom verkar de ha förstått att fraktbolagen inte är speciellt ömsinta om paket. Mätarna kom i sepparata lådor i en låda i en låda, med mycket frigolit o stötdämpning! Jag började dagen med att försöka skapa en täckplåt att sätta bakom hörnet på aluinstrummentbrädan. Jag har tidigare rullbockat denna men utskärningarna är tydliga på framsidan och jag kan inte svetsa Alu. Hade en idé om att banka till en plåt att nita bakifrån och sedan lägga en ditt spackel i skåran. Tänkt slutfinish på brädan är krymplack. Idag så vann dock aluplåten, blev mest lite fula ölkapsyler i skala 10:1. Idag är jag mest sugen på att bara köpa en glasfiberbräda. Efter misslyckandet med plåtformning blev det lite morot, monterade i alla mätare och torrkörde lite. Jag har satsat på soppa, vattentemp, oljetryck och oljetemp. Så långt allt bra men vart ska man sätta oljetemp på en pinto, någon som vet? /T Edited November 11, 2018 by tpau Quote
therealpinto Posted November 12, 2018 Posted November 12, 2018 Det finns lite olika tankar om placering av oljetempgivare, men de flesta sätter den ändå i oljetråget. Har man en "donut" för externt oljefilter så kan en placering i kanalen som går in till motorn vara bra för att veta vilken temperatur oljan in har. Men i de flesta fall skulle jag säga att det inte har så stor betydelse. Gustaf 1 Quote
Christer J Posted November 16, 2018 Posted November 16, 2018 (edited) Jag kan rekommendera det här limmet istället för spackel på brädan. Jag använde det för att limma brädan mot "locket" ordentlig klick och smetade ut i skarven med en bricka för radie. Starkare än spackel och sprack inte på min så länge jag hade den. Finns hos bildelsbutiker och lackfirmor. Edit, det är 2K och ska egentligen bara en pistol man sätter tuben i, men jag satte i två rör och klämde ur med pressen. Edited November 16, 2018 by Christer J 1 1 Quote
tpau Posted December 26, 2018 Author Posted December 26, 2018 (edited) December har varit en hektisk månad, mycket på jobbet och så det där med 🎅🎄 En del småsaker har jag hunnit med, givare till mätarna är monterade och elen indragen i bilens kabelmatta: : Min sjua ska bli en glassätarbil, och därför ska den ha ett värmepaket, har gjort många skisser under åren och jag tror att det konceptet nedan blir en bra kombination av prestanda, passform och tillverkbarhet. IOM att mina plåtslagarfärdigheter är begränsande har jag lite accepterat att det blir de mått som det blir, så detaljkonstruernandet får bli under tillverkning. Steg ett var att göra lock plåten. Sen fylla på med gavlar och inkrom. Det blir värmepaket och fläktmotstånd från sierran med en motorrumsfäkt för båtar. Spolarbehållaren hänger monterad på sidan. Jag väntar på en torkarmotor jag beställt från England innan jag placerar paketet och luftrören slutgiltigt. Nästa projekt är tunnellock, Zeron har ett platt lock med 90 graders bockar som hörn. Jag vill ha något lite rundare och har precis tillverkat första biten, det blev runt och snyggt fram tills att jag försökte få i toppradien. d130 röret gav viss bock men det räckte inte riktigt så jag försökte lite försiktigt i kantbocken, blev tyvärr tydliga bockar 🤬. Juryn är fortfarande ute om denna version är den slutgiltiga. God fortsättning! /T Edited December 26, 2018 by tpau 2 Quote
tpau Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 Långsamt så går det framåt (det är tiden i garaget som saknas inte att det är så många mantimmar) Jag har bockat 2 till bitar, så när är alla bitar till locket klara. enklaste metoden visade sig vara, 1. Såga biten enligt formen av tunneltopp +5 cm 2. Bocka in den stora radien genom att försiktigt massera mot ett stort rör. 3. Lägga biten uppepå tunneln och markera vart rören går. 4. Lägga min trälist som bockningsradie i kantbocken -1,5 x plåttjocklek, och sen bocka. Passformen blev 90% på första försöket (inte helt sant första försöket ligger under bänken för jag slarvade när jag mätte, men försök 2 utan slarv blev 90%). Sen några tungor undre fram o bakbiten och lite tillkapning så blev det så här Bilder har svårt att förmedla hur mycket snyggare det blev än bara 90 graders bockar o platt lock, helt klart en övning som rekommenderas. /T 2 Quote
tpau Posted January 20, 2019 Author Posted January 20, 2019 Små steg framåt, blev nån timma i garaget i alla fall. Har fått dit luftdragningen till fotbrunnen, lite defroster delar från CBS och 90 mm krympslang med lim så sitter de ihop, det blir trångt i tunneln. Spårskruven ska bort men jag hade inte så många M4 i samlingarna. Slutresultatet känns väldigt diskret. /T 1 Quote
tpau Posted February 7, 2019 Author Posted February 7, 2019 I förrgår fick jag ett stort paket! Inehöll bland annat en ny noskon som inte är skev, en vindrutetorkarsats, ljuddämpare, instrumentbräda, inkädning till bagageutrymmet, tanklock och en hel del till småsaker. Den nya noskonen var hel och såg snygg ut vid första anblick och jag tänkte att GBS verkligen skärpt upp sig, sen öppnade jag instrumentbrädan, det är luftbubblor i hela gelcoaten och den är vågig med massor av penselmärken, undrar hur den kom igenom kvalitetskontrollen... Jag hade tänkt att mitt liv skulle vara enkelt om jag köpte nya generationen av ljuddämpare och att den skulle passa mitt grenrör, men tji fick jag. Tror att enklaste lösningen är att ersätta stumpen efter kollektorn, det blir till att försöka klura ut vad det står på grenröret och vad det ska till för svetstråd osv. Är det någon som råkar känna igen beteckningarna som står där? Tanklocket åkte på efter jobbet idag, så nu är bränslekretsen helt sluten, det känns bra. Och så har jag börjat labba med infodringarna för bagagerummet, IOM att jag svetsat in fästena för säkerhetsbälten passar delarna inte helt, men det är ett bra utgångsmaterial. /T Quote
tpau Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 (edited) PåDet har varit stiltje med sjuan i snart en månad nu. Istället har det blivit uppgradering av garaget, i våras la vi om garageuppfart och passade på att peta ner en kulvert för värme o vatten. Sista månaden har jag hängt in ca 50 m kopparrör, två rediga ellement, samt en liten diskho. När ändå arbetsbänken behövde flyttas passade jag på att justera layouten lite för att få in mer bänkyta och en bättre position för skruvstäd o pelarborr. Nu har jag kommit så mycket i ordning att jag kan arbeta i garaget igen, det är inte färdigt med byggsuget för bilden är större än garaget. Jag håller ju på och bygger värmesystem även i sjuan. En del i värmesystemet är defroster, och för att veta vart defrostermunstyckena ska sitta är det bara att bita ihop och montera vindrutan. En del av lådan från GBS var två färdigmålade och färdigböjda A-stolpar. Kvar var bara att bita ihop och börja klura. Steg ett är att korta ner de färdigbockade aluminiumprofilerna till rätt längd. Efter lite gissande blev det en längd även om den skulle visa sig lite kort i slutändan, färdigkapade delar på nyslipade arbetsbänken (skulle nog gå att sälja dyrt som shabby chic 🙊) Provmontera, borra gänga hål för A-stolparna, sen montering. Rutan sitter inklämd med en gummiduk, och hela paketet hålla ihop med en skruv i varje hörn. 2 timmar försvann i ett ögonblick när jag skulle börja montera, ganska klurigt att få ihop allt och passa rätt men efter några försök blev det typ bra. Och så monterat på bilen. Jag fortsätter båttemat med försänkta rostfria skruvar i tjocka brickor med försänkning. Nu är frågan hur jag gör med den glipa som blev i hörnen, ska den ignoreras eller kanske fyllas med en neopren list? Någon som har provat något av alternativen? Så var det äntligen dags för defrostermunstycken, det blir dito från en mini. Det är trångt mellan baksidan av instrumentpanelen och vindrutan men det ska nog bli bra. /T Edited March 9, 2019 by tpau 1 Quote
Göran Nilsson Posted March 10, 2019 Posted March 10, 2019 Vet du om Volvo 140 vindruterorkararmar passar på de spindlarna ? Quote
tpau Posted March 11, 2019 Author Posted March 11, 2019 @Göran Nilsson Har faktiskt ingen aning men de ser ju väldigt lika ut, Lucas kopian som jag har har 13,5 mm spline. /T Quote
Jörgen Posted March 12, 2019 Posted March 12, 2019 (edited) saaab 99 torkararmar ....är faktiskt i rostfritt under den svarta färgen. sitter på min sjua och polerade, sen köpte jag strålkastartorkare till volvo 850 vilka endast är 250mm långa och passar fint till vindrutan. tror du kan kolla in min tråd så ser du lite. Edited March 12, 2019 by Jörgen 2 Quote
tpau Posted May 12, 2019 Author Posted May 12, 2019 (edited) Långsamt går det men lite småpillat har det blivit. Baklamporna är monterade och elen är dragen dit, känns lite fel att ha en kontakt inne i hjulhuset men så får det bli fram tills dess att det blir problem. Biltema Supersealkopia och en hel del krympslang med lim. Spikbandet känns lite väl hemmapulat men det gör jobbet. Den gråa färgen är CBS högflexibla färg, den blev ganska hård så undrar om den gör jobbet... Uppsidan är att skärmen slutat vara stickig på insidan samt att efterklangstiden gått ner rejält. I fram har jag fortsatt med värme. Det hemmabyggda värmepaketet börjar komma på plats och diverse småsaker runtikring. Det blir lite katten på råttan, vindrutespolare behövde ha en plats. Torkarmekanismen behövde också det. Och för att sätta reglagen med manövervajrar så behöver instrumentbrädan komma på plats för att jag ska kunna tillverka den lilla panelen där spakarna ska sitta. GBS visade god serviceanda och skickade en ersättare för den förra panelen som hade fiskögon i hela gelcoaten. Bra svar på tal och levererade på utlovad tid (6v). jag behöver också färdigställa tunneltopspanelerna och har funderat massor på hur dessa ska sitta fast bra. Jag tror det var Morty som rekommenderade att gänga M4 rakt i chassierören. M4 har 0,7 stigning så det blir nästan 3 gängvarv. Fungerar bra så här långt och med försänkta skruvar blir det snyggt o slätt. Notera även de försänkta popnitarna som håller tungan mellan de två panelerna. 1 av tre paneler färdig... /T Edited May 12, 2019 by tpau 1 Quote
tpau Posted May 24, 2019 Author Posted May 24, 2019 (edited) Efter att ha flyttat arbetsbänken blev det lite mörkt vid den. Tänkte köpa fler av Julas lågprofil lysrör, 2x36w men de har utgått. Blev deras 54w LED armatur för 399kr istället. Nominellt ska de ha ca 20% färre lumen men ärligt så blev det ljusare från den än armaturerna bredvid (LED till höger). Vet inte om den håller i längden men så här långt kan jag rekommendera. Edited May 24, 2019 by tpau Apple autocorrect Quote
tpau Posted October 16, 2019 Author Posted October 16, 2019 Har gått långsamt ett tag, men fått lite go sista veckorna. ikväll pysslade jag med det här... hålet är 53mm. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.