Jump to content

kinekullefestival


Anders

Recommended Posts

Stort tack till de som drog arrangörslasset! Plus alla trevliga locostmänniskor som körde.

Tyvärr höll varken motor eller rygg måttet för min del.

Ska slänga upp några filmklipp någon dag.

Inte upplagd för stolsittning i kväll...

Link to comment
Share on other sites

Instämmer! Stort TACK för en fantastiskt helg!!

Att trots prognoserna fixa vädret imponerade mest. ;-)

Massor av kul körning och massor av trevligt folk! Toppenarrangemang!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Stort tack till de som drog arrangörslasset! Plus alla trevliga locostmänniskor som körde.

Tyvärr höll varken motor eller rygg måttet för min del.

Ska slänga upp några filmklipp någon dag.

Inte upplagd för stolsittning i kväll...

Tråkigt med ryggen. Jag har lite erfarenhet av det.

Att ligga i en mjuk säng eller sitta i en mjuk soffa är helt förkastligt!

När jag får problem så sover jag på golvet med en elektrisk bäddvärmare under.

Värme gör underverk. När det blir varmt så slappnar musklerna av.

Underst ligger golvmattan och ovanpå den en dubbelvikt filt.

Så det är inte direkt stenhårt.

Vill man ligga på sidan så kan man stoppa in en dubbelvikt badhandduk under höften.

Link to comment
Share on other sites

Oj vilken rolig helg, bensin lukt, varvande motorer, sol och en massa trevliga människor. Kan det bli bättre?? Stort tack till alla i ledningen!!! :notworthy:

Första gången på bana va det, men absolut inte sista!!! :) Kul att få stå på, utan att vara livrädd för djur, traktorer, idioter och harry haffa som kan komma ivägen. Nu känns det lite meningslöst att köra fort på vägen, kommer aldrig att bli lika kul som på banan ändå!

Till sist, stort TACK alla som hjälpte till på lördags kvällen me att fixa våran hub som vek sig!

Helt otroligt vilken uppslutning det är när någons bil går sönder, bilarna SKA bara igång igen....

Ps. Vi borde hinna me 4 st locostfestivaler om året tycker jag....

//Björn och Micke

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för en kul banåkarhelg. Med 2 dagar på banan så det fans tid för rundsnacket också, det är ju halva grejen. En av mina stora höjdpunkter var att få jaga Bugattin i regnet, snacka om 1:a parkett.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för en super trevlig helg!

Det blev en hel del åkande fastän bilen strulade lite, har drygt 80 loggade varv och då var ändå inte loggern igång hela tiden. Nu väntar mekande (byta topplockspackning) och rejäl tvätt av glykolsörjig bil.

Link to comment
Share on other sites

20120707_101353.jpg

Och nu kan väl dom flesta av oss banan i mer detalj än vad vi trodde var möjligt. :lol:

Någon sa att det var 70 meter av banan som inte blev sopad, men det är ju bara en sekund i en 7a..

Toppenkul att komma och kolla in alla bilar i alla fall. thumbsup.gif

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag vill också tacka arrangörerna för en kanon helg! Snyggt jobbat! :notworthy:

Jag vill också särskilt tacka vedde , libell, micke r1 och gänget för en trelig grillning och för maten under lördagskvällen!

Link to comment
Share on other sites

Vi vill också tacka för en riktigt rolig helg.

Lagom dos banåka blandat med allmänt prat i depån.

Jag fick 3kg sand med mig hem från avåkningzonen bakom bron. Jämt fördelat i och på bilen. :racesmile: :515:

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Tack för en super helg! :notworthy: :racesmile:

Jag fick köra så mycket jag orkade och snacka mer än borde, men med så roligt och trevligt arrangemang och så fantastiska människor kan man inte annat!

Stort tack till Cealm som kom och basade men inte körde själv! Super snällt av dig!

Stort tack till R1Micke som lånade ut sina R däck till mig så jag fick uppleva hur det skall vara att köra bana på riktigt, samt gästfriheten under tältet på kvällen. Ledsen att vi inte hjälpte dig plocka ihop allt :icon_oops:

Tack även till mitt resesällskap Donkervoort-Stefan och R Anders, Lilja, Pelle17B, Libell, Wankel-Christer, Fege och alla andra som gjorde det så trevligt att åka på dessa träffar.

Jag hade kul och bilen höll - jag är nöjd men tycker lite synd om er som fick haverier, på't igen nästa år!

/Fredrik(Vedde)

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Stort tack till Cealm som kom och basade men inte körde själv! Super snällt av dig!

Japp ! håller med,bra jobbat :thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Riktigt rolig helg. Mycket bra arrangerat :thumbsup:

Jag har editerat ihop alla filmsnuttar jag har där andra bilar finns på bild. Uppladdningen till youtube går lååååånnnnggggsssaaammmmtttttttttt tttt ttt!!!!! Har nått 50% sen kl10 i morse.

Jag har lyckats ladda upp en kort film där jag labbade med Race renderer och lite logger data dock. Kvaliteten från kameran blir inte den bästa tyvärr, och det går inte så fort i relation till många andra, men jag har riktigt kul! Länken:

.

Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Japp, klart bäst helg :) Stort tack till alla närvarande!!!! I dag är man lagom mör efter allt åkande ;)

Lokalblaskan kostade på sej färgbilder t.o.m. ;)

Photo%202012-07-09%2023%2014%2050%20%281%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för filmerna, lägg gärna upp fler och mer bilder vill vi se. :D

Hur många bilar blev ni till slut? Regnade det på lördagen där också?

Link to comment
Share on other sites

Älska Youtube!

Jag kollade max tillåten filmlängd innan och det skall vara 15 minuter.

Nu har det tagit över 12 timmar att ladda upp en film på 14 minuter till Youtube. Den har därefter efterbearbetat filmen i en halvtimme och meddelar sedan att de tagit bort den därför att den är för lång.

Fan va smidigt!!!!!! :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Nu jävlar skiter jag i det här och går och lägger mig!

Film är bäst på bio!

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Skickade ut ett tack-SMS till samtliga 53 som var förare. SMSet gick i två omgångar. Omgång 1 har något ord som skiljer Omgång 2 nedan.

SMS-utskick.

Hej. Tack skall ni ha för två Kinnekulle-dagar. Det var trevligt att träffa så många med Sevenbil (eller liknande) intresse. Även om jag kanske inte hann prata så mycket med var och en så kunde jag i alla fall se att ni inte bara körde utan även träffades i depån mm och hade trevligt. Det är roligt när både bana och depå lockar. Vi fick ett bra betyg på vår körning av både av banförhyraren och av 'ambulansen'. Det var också snyggt, fint och städat i depån när vi var klara. Bli inte förvånad om du får något mer SMS som är kopplat till klubben och körning i år eller nästa år. Jag har ju era telefonnummer nu. Jag vill ockå nämna att vi fick tre nya medlemmar på Kinnekulle. Välkomna till klubben. Hälsningar Calle (cealm). PS om någon inte vill få SMS meddela mig på enklaste sätt.

Några korta administrativa reflektioner.

- Även fast vi hade listor mm så tar incheckningen lång tid. Jörgen och jag startade betydligt före 0800 dvs så fort det fanns folk på plats att pricka av. Tack vare det så var vi klara till förarmötet 08:40.

- Ungefär hälften hade fyllt i PDF filen redan hemma så vi bara hade att kontrollera körkort, SMA-licens och pricka av. Andra hälften fick skriva på plats och det tar tid.

- En checklista skall tas fram så förarmötet innehåller allt som behövs, det är så lätt att glömma att säga saker.

- Inför Kinnekulle dök det upp ett antal frågor, några var enkla andra lite knivigare. Inlägg #1 där anmälan sker skall innehålla all samlad viktig dokumentation såsom regler i PDF, förtydliganden mm. Den här gången blev det nästan tre trådar med lite olika innehåll ibland småprat ibland viktigheter. Allt väsentligt för själva körningen skall redigeras in i Inlägg #1. Program och allt annat kan gå i egna trådar som kan ha en länk till sig i Inlägg #1. Detta är i alla fall noterat.

- Ansvarsfrågan är den absolut viktigaste och kommande gånger om jag ingår i någon typ av banledning som kommer några saker vara extra viktiga dvs "Grundregler" såsom:

Endast Registrerade bilar och inga undantag från detta, Endast myndiga passagerare samt giltig SMA-licens. Till detta kommer diverse andra regler och säkerhetsanvisningar som också är viktiga men jag vill redan nu lyfta fram Grundreglerna. Detta kommer styrelsen att diskutera på kommande möte.

- Kommunikationen med walkietalkie behöver ses över. Det kan vara så enkelt som att komplettera att starten har ett headset med hörselkåpa. När bilar passerar förbi och någon ropar in så oavsett om talet var ok så överröstas allt av motorer på minst 7000 varv. Där finns en del att göra.

Övrig reflektion kring Kinnekulle 7- och 8 juli är mycket positiv. Det var roligt att träffa och se så många personer och bilar på en gång även om jag ibland inte kom ihåg eller råkade förväxla namnen eller bilen. Sånt händer, det var rätt mycket på gång hela tiden. Vädet var bra. solbrännan fick en omgång dag 1 och sedan var det täckjacksväst och mössa på dag 2 i alla fall till ungefär lunch. Jag fick även prova mitt allra största paraply cirka 1,5 timme på förmiddagen dag 2. Ni som körde fick prova en blöt bana. De som verkade ha roligast på den blöta banan var Båging och Anders Ahlzén fast jag tror faktiskt alla tyckte det var en bra "halkövning" och inte bara Båging och Anders A. Vilket engagemang när banan behövde oljesaneras. Senare dag två var det inte lika roligt när en bli hamnade efter sladd in i avbärarräcket. Dessbättre gick det vad jag förstår rätt bra för föraren trots allt, bilen däremot behöver en del renovering samt nya delar som till exempel en framvagn. Den var dock rullbar upp på trailern igen.

En upprörande och livsfarlig incident var när två åskådare gick rakt över målrakan mitt under körning. Hur de tänkte är för mig obegripligt men likafullt gick de över banan. Jag kallade upp dessa individer till starten och jag bedömer att de ALDRIG kommer göra liknade livsfarlig promenad efter en tydlig uppläxning och säkerhetsinformation. Livsfarligt för såväl dem som för förarna på banan samt övriga åskådare som står på rätt sida staketet. Till alla er övriga ber jag om någon ser ens ett försök till att korsa banan under körning, ta all kraft ni har till att stoppa försöket!

Till sist. ett Tack till alla!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lokalblaskan kostade på sej färgbilder t.o.m. ;)

Hmm känner ju inte direkt igen att jag någonsin sa just de orden hon skrev ...... men det kanske är så det är att bli intervjuad/citerad blink.gif

Link to comment
Share on other sites

Oj vilken rolig helg, bensin lukt, varvande motorer, sol och en massa trevliga människor. Kan det bli bättre?? Stort tack till alla i ledningen!!! :notworthy:

Första gången på bana va det, men absolut inte sista!!! :) Kul att få stå på, utan att vara livrädd för djur, traktorer, idioter och harry haffa som kan komma ivägen. Nu känns det lite meningslöst att köra fort på vägen, kommer aldrig att bli lika kul som på banan ändå!

Till sist, stort TACK alla som hjälpte till på lördags kvällen me att fixa våran hub som vek sig!

Helt otroligt vilken uppslutning det är när någons bil går sönder, bilarna SKA bara igång igen....

Ps. Vi borde hinna me 4 st locostfestivaler om året tycker jag....

//Björn och Micke

Det vore intressant att få veta vilken typ av Hub du har och varför den vek sig. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det var en MK Indy hub. Det hade varit någon form av glapp i den övre dämparinfästningen som i kombination med två i bilen på banan gjorde att huben gav upp. Nalleman har säkert mer detaljer och kanske bilder på det hela. Jag låg bakom precis innan de åkte in i depån och det var stark Bugattivarning på cambervinkeln bak kan jag säga... :)

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Riktigt kul har det varit och tack till ledningen och alla inblandade notworthy.gifracesmile.gif

Tyvärr blev det bara ett och ett halvt pass för mig innan motorn stannade.

Tack även ni som försökte hjälpa mig komma på vad det var för fel. Det var en skruv (som håller fast plåten man skruvar kamremskåpan i) som lossnat och följt med runt. Bägge kammar hade flyttat sig lite så en eller kanske två kugg kan jag tänka mig att remmen rappat. Jag återkommer i min egen tråd när jag vet mer. 515.gif

Link to comment
Share on other sites

Här har nu Youtube äntligen behagat ladda upp filmen.

Jag har helt planlöst klippt ihop de filmsnuttar där andras bilar fastnat på bild när jag kört. Ingen superkamera så kvaliteten är därefter.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Vore trevligt att se lite fler bilder och filmer från helgen.

Jag tyckte jag såg kameror lite här och var både i och utanför bilarna så kom igen nu! Sitt inte och håll på bilderna! Upp med dem i tråden.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en liten snutt. Har provat att lägga in lite data i filmen med RaceRender och det funkade med denna korta film, men strular när jag försöker göra en längre :banghead:

Edited by Libell
Link to comment
Share on other sites

Tack för en trevlig träff alla närvarande och särskilt arrangörerna.

Jag vill också be om ursäkt för förseningen i programmet efter att jag oljat ner banan.

En av de fina blå/guld eloxerade oljeslangarna var fusklagad med slangklämmor ( tidigare ägare), istället för klämringskopplingar.

Jag har inte sett det tidigare då just den slangen sitter sämst synlig .

post-2279-0-90473000-1342027926_thumb.jpg

Efter att ha fått notan på min nya slang med rätt kopplingar kan jag förstå att man söker en billigare lösning men de här kopplingarna har helt enkelt inte

tillräckliga "valkar" för att säkert låsa slangen med en slangklämma.

Det var en returledning från övertrycksventilen före oljefiltret så därför kunde jag köra så långt och märkte ingenting förrän oljan tog slut och oljetryckslampan tändes.

Returledningen har inget högt tryck o det var antagligen därför som det hållt så länge som det gjort. Jag har haft bilen i över ett år och använt den ganska flitigt, och hur lång tid det har hållt innan jag köpte den har jag ingen aning om men till slut lossnade den och då skar även vevlagren.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

synd på lagren. :(

Sopandet var en annorlunda typ av social samvaro men det där kan hända vem som helst.

Hahaha, ja jag fick sanera skuffen på Cittran.... röd sand i halva bilen ;) :D

Och ja, det kan hända precis vem som helst och när som helst..... inget att be om ursäkt för!!!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Henrik (med GT40n) inte är så frekvent gäst på vårt forum tänkte jag berätta vad som ledde till det snöpliga slutet på provkörningen. Vi upptäckte redan i depån att axeln som driver oljepumpen gått av, vilket förklarade tryckbortfallet. Väl hemma i Karlstad plockade Henrik ner tråget och oljepumpen och konstaterade att pumen låst sig pga av ett litet metallspån. Troligen är det rester från bafflingen av tråget som råkat bli kvar och som hamnade i pumpen när oljan fick skvalpa runt lite.

Lärdom: Tvätta mer än du tror är nödvändigt och låna därefter någons högtrycksavfettningsanläggning (eller nå´t ditåt). ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Libell: Nu vet jag hur fort man kan köra, efter att ha åkt med Micke på liknande varv och nu ser hastigheterna på din film - imponerande körning av er båda(trots bakelitpuckar!) :racesmile:

Oljesaneringen gjorde inget för som sagt det kan vara jag nästa gång, tråkigt med lagren.

Angående metallspån i sumpen har jag som regel att köra med en neodynmagnet på oljepluggen då tar den allt som är av järn i alla fall. Har funkat för mig i pinton i alla fall. - Ett litet tips osm kanske fler har nytta av.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Vedde

Tur att han inte hade nya däck istället för bakelitpuckarna, då hade det gått riktigt fort :D

Jag är riktigt nöjd med tiden, samtidigt som det utan tvekan finns mera tid att hämta utan större problem (inte flera sekunder dock).

Hovsta:

Klarade veven sig ?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Har ingen film ....bara stillbilder :)

Niclas ! Nu börjar suget på mittsverige banan bli stort. :racesmile:

Vedde ! När du åkte med så åkte vi på 59,65 som bäst.

post-3782-0-12810200-1342106864_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Jag är osäker på vad som behöver göras med veven, vevtapparna är missfärgade av värmen (det är även vevstakarna) och är lite ojämna. Vet inte om det är repor i tappen eller utsmetat lagermaterial. Det kanske räcker med en polering.

Tänkte låta ett proffs titta på den och har hört gott om Stig i Axvalla men han har semester. Kanske kan få ett tips här på någon i mellansverige då jag bor i Örebro.

Finns ju förresten mycket kunniga människor här så jag lägger upp en bild.

post-2279-0-59873600-1342109397_thumb.jpg

Lite suddigt, jag kanske skulle låna en bättre kamera.

post-2279-0-04857300-1342109348_thumb.jpg

Ramtapparna och även lagren såg först ok ut men med glasögonen på kunde jag se att det yttersta lagret hade en liten repa (som ett hårstrå)där man såg kopparn och även något som liknade en spricka som jag faktiskt kunde känna med nageln.

Försöker att hitta en lösning så att jag kan få ut bilen så snabbt som möjligt och söker därför en Blackbirdmotor helst med förgasare.

post-2279-0-87056600-1342109365_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att få veta vilken typ av Hub du har och varför den vek sig. :huh:

Bilen är en Mk indy. Hubarna tror jag ser lika ut på alla Mks, kanske att dom är förändrade nu. Vi åkte 2st på banan men vi hade inga R däck så det va inte jätte hög belastning. 2 gånger har bärarmarna suttit lite löst, kanske berodde lite på det också om materialet blivit lite utmattat. Men jag tycker att konstruktionen är lite klen på Mk jämfört med andra. Vi gjorde en förstärknning på dom jag har så dom får duga så länge, starkare nu än när dom va nya. Dom ska ju inte kunna vika sig om man inte kör in i något, så jag skulle nog förstärka upp dom lite. Vill inte att det ska hända ute på vägen i 119 knyck, kan bli tråkigt då...

Tyvär så blev det inte något foto på den trasiga hubben, efter ett par öl och en dag i sjuan så hade fotojärnan slutat fungera... :unsure: Men jag har ritat lite....

post-3755-0-98246200-1342127398_thumb.jpg

Bild 1. Som den ska vara när den är hel!

Bild 2. Pilarna visar vart den gav vika, den delen som stötdämparen och övre bärarmen sitter i hade vikt in sig ca 7cm. Damasken och driv knuten fick sig ett litet slip!

Haynes roasters ser ganska starka ut, hittade en firma som säljer färdiga hubbar både till haynes och Mk. Ska se om jag hittar den sidan igen.

Bara att höra av sig om något är oklart, så förklarar jag mer! :)

//Björn

post-3755-0-73240200-1342127382_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Intressant med bakhubarna. Jag har också en Mk Indy som jag plågat så mycket jag kan på bana. Är i full gång med att bygga nya bärarmar för att använda länkhuvud istället för polyuretan bussningarna.

Det jag har upptäckt är att bakfjädrarna är alldeles för mjuka original. Har för mig att det är 200lbs fjädrar och jag körde i ändstoppet ofta. Det kan kontrolleras genom att flytta ner ändstoppet på kolvstången och se efter en körning hur lång upp det hamnat. Kanske är så att du kört fjädringen i botten och kraften av det fått huben att ge sig. I sidled är däckens grepp förmodligen begränsningen annars skulle mina ha vikt sig sedan länge.

Link to comment
Share on other sites

Att slå i ändstoppen kan generera mycket stora krafter på hjulupphängningen med stor risk att något går sönder.

Det ger också ett lömskt uppträdande hos bilen. Jag körde med för mjuka fjädrar i början och slog i ändstoppet bak då jag körde konbana. Resultatet var att bakvagnen plötsligt tappade greppet på ett mycket obehagligt sätt då man svängde kraftigt.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...