Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

Nu står Cosworthen i garage/verkstad.

Fick ta hjälp av en klient med traktor med gafflar för att lyfta ut den ur Pajerons lastutrymme.

Än så länge ser allt bra ut utom att tändkablarna på vänstra sidan är avbrutna.

Någon som har 3 st tändkablar?

Ska anamma sign "Tabacs" idé att göra en kopia av motorrummet i trälister.

Denna motor har gått ca 18 000 mil medan den som sitter i rörhögen (Ford 2,9 V6) hade gått ca 22 000 mil vid montaget.

Antas

Motör.

post-291-0-55866700-1359215273_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu är Cosworthmotorn vägd. Köpte 2 badrumsvågar på återvinningen för 40 SEK = Locost.

Vägd inkl generator, grenrör, svänghjul, olja - inga detaljer är demonterade (EGR mm).

Vikt 166,1 kg.

Startmotor ingår ej i vikten. Skulle vilja ta bort servopumpen helt men det medför problem med multiremmen (ett hjul fattas).

Vikten är i mitt tycke helt acceptabel eftersom jag inte ska tävla. Den motor jag har nu, Ford 2,9 V6 12 v, har topplock av gjutjärn och väger ca 160 kg.

6,1 kg viktökning för 55 hp!

Än återstår mycket innan motorn är kollad och klar.

Skulle behöva varmgrader utomhus för att kunna högtryckstvätta, hmm....börjar se fram emot våren....

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Du har minus 0,8C just nu. Klart du kan högtryckstvätta idag. Du behöver inte vänta på våren. Koppla på så du kan köra ljummet vatten i högtryckstvätten. Blir ett mycket bättre resultat då.

Link to comment
Share on other sites

Idag knorrar och gnisslar tom snöslungan, tung blöt snö i rikliga mängder har Herran beskänkt oss med på januaris sista dag uti detta nådens år.

Konstaterar att "än så är det långt till vår" som det står i barnvisan.

Det är märkligt att ju äldre man blir desto tyngre blir snön och ju längre ligger den kvar.

Bilden visar vår gräsmatta i dagens situation - inte kul!

Tänkte gräva mej fram till förrådet bakom huset för att ta fram svänghjulet och startmotorn (båda ur Ford 2,8) som ska monteras på Cosworthmotorn.

Efter två meters kämpande bestämde jag att det är behagligare att köra ner till stan och avnjuta en latté och samtidigt begrunda läget.

Pensionärstillvaron är hård!

Antas

Snöslungemaskinist.

post-291-0-27180800-1359626971_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Nu är Cosworthmotorn vägd. Köpte 2 badrumsvågar på återvinningen för 40 SEK = Locost.

Vägd inkl generator, grenrör, svänghjul, olja - inga detaljer är demonterade (EGR mm).

Vikt 166,1 kg.

Startmotor ingår ej i vikten. Skulle vilja ta bort servopumpen helt men det medför problem med multiremmen (ett hjul fattas).

Vikten är i mitt tycke helt acceptabel eftersom jag inte ska tävla. Den motor jag har nu, Ford 2,9 V6 12 v, har topplock av gjutjärn och väger ca 160 kg.

6,1 kg viktökning för 55 hp!

Än återstår mycket innan motorn är kollad och klar.

Skulle behöva varmgrader utomhus för att kunna högtryckstvätta, hmm....börjar se fram emot våren....

Att motorn heter Cosworth; betyder inte det att den ska väga mindre och ha mera effekt ??

Ett motorblock i Magnesium vore väl inte fel ??

Link to comment
Share on other sites

Varför blir det inte sommar snart ?

Grannbarnen ville åka runt kvarteret i det vackra sommarvädret förra sommaren.

Självklart ställer gubben upp med så fina och krävande damer som passagerare.

Man får väl drömma om den varma årstiden i natt, om det blir mardrömmar handlar det nog om den kommande snön och trilskande snöslungor.

Antas

Slutatvaravänmedsnögubbe.

post-291-0-25467800-1360095486_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sådärja, då är Cosworthmotorn befriad från 7 kg servopump och remspänningshjul.

Håller på att fundera ut någon konstruktion för att montera generatorn utan remspänningshjulet och istället använda generatorn som remspännare.

Behövs en kortare multirem för att få det att fungera......hmm.........undrar hur svårt det blir att få tag på en sådan?

Har haft ett mycket givande infoutbyte med "Therealpinto" ang uppgradering av bromsarna.

Nuvarande är från donatorn (Scorpio 2,9), Cosworth 2,9 24v har bromsskivor med större diameter och bakre skivor är ventilerade.

Skrev om det under "Köpes".

Antas

Ständig ombyggare.

post-291-0-38309600-1360167633_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Jag hade ingen aning om att det finns en standard för multiremmar, det gör det lättare att hitta en lämplig rem.

Nu gäller det att aktivera de få hjärnceller man har och försöka konstruera ett generatorfäste som gör att det går att spänna remmen med generatorn.

Igår skulle jag provmontera startmotorn men stötte på problem.

Det finns oljedränering från topplocken på Coswortmotorn. De dränerar olja ner till oljetråget, slutar i en "nippel" som är fäst på oljetrågets sida.

Alla Cosworth 2,9 24v har suttit på automatlådor men jag använder manuell typ 9 växellåda (planerar att byta till MT75), motorn måste ha svänghjul från Ford 2,8.

Jag antog att startmotorn ur 2,8:an skulle passa men ack nej!

Det visar sej att startmotorn tar i "nippeln" på oljetråget och därmed hamnar snett några grader.

Tänker prova att slipa av höljet på startmotorn för att försöka få den att linjera i rät vinkel mot svänghjulet.

Jag har en mindre startmotor ur svägerskans SAAB 900 - undrar om den passar?

Solen skiner kl. 09:00 och det är -13c, ska strax "veva igång" Pajeron och fara på jobb hos en klient - detta trots att jag numera är en arbetsskygg pensionär.

Antas

post-291-0-82035400-1360225944_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jo (märk den korthuggna norrbottniska intonationen), jag har planerat en ny "Eriksgata" till de oländiga och förmodligen bebodda regionerna söder om Dalälven även detta år.

Hållpunkter blir Sollefteå (min hemstad), Västerås (yngste sonen bor där) och Ronneby (lillasyster bor där) i övrigt är resvägen fri och oplanerad.

Förra årets resa var en fantastisk upplevelse med alla bilbyggare jag fick träffa, hoppas att det upprepas även i år.

Den negativa delen förra året var att jag inte hann träffa alla som kontaktade och bjöd in mej.

Hoppas att jag kan färdas med stil och elegans bakom Cosworthens 210 hp denna gång även om man inte ska förakta nuvarande 155 hp heller.

Hmm...kanske kan hämta upp en växellåda hos sign "gka" då? Hur får man in den i en Locost, den kanske går att rulla ihop?

"Gentlemen always travel behind six cylinders".

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kollade startmotorn på 2,9:an (den som sitter i rörhögen). Den är betydligt smalare och nättare än 2,8:ans startmotor.

Med lite tur kanske det räcker med att flytta över den startmotorn till Cosworthen.

Det är ett djä.. pusslande och provande men det är ju en del av nöjet.

Antas

Provar startmotorer som kvinnor provar kläder.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

För några sedan minuter beställde jag bromsokshållare till Cosworth 2,9 24v.

Har funderingar på att uppgradera bromsarna från nuv från donatorn (Scorpio 2,9) till Cosworth.

Skillnaden är att Cosworth har 278 mm dia fram medan 2,9:an har 260 mm. Oken och bromsklossar är samma, skivornas tjocklek är också samma (ca 24 mm).

18 mm kan tyckas lite i diameterökning men iom att bromskraften kommer längre ut i periferin på skivan så ökar bromsverkan.

Iom att oken kommer längre ut behövs nya bromsokshållare. Mätte igår om oken går fria från fälgarna och det tycks dom göra, blir spännande att se hur det blir när det är monterat!

Skivor kan jag skaffa via div omvägar till "Locostpris". För okhållarna betalar jag 150 SEK/st. En billig uppgradering.

Anledningen till att jag började fundera på bättre bromsar är det kommande motorbytet.

Oavsett om det behövs bättre bromsar eller ej så är det kul att optimera och förbättra.

SBP tyckte vid enskilda godkännandet att mina bromsar bättre än bra (tack vare Ferodo-beläggen!).

Återkommer med mera info längre fram.

Antas

Bromsör.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Lördagsmorgonens filosoferande och funderingar runt Cosworthmotorn.

Oljefiltret sitter på motorns högra sida på en adapter (blå pil) som gör att filtret sitter djupt ner. Om jag behåller originalmontaget kommer filtret ner i jämnhöjd med undersidan av chassit, ett vitalt chassirör måste då kapas - jag anser att det är direkt olämpligt!

Eftersom blocket är samma som 2,9 motorn kan bulten som håller adaptern (Pos 2) ha samma dimension, om jag har tur (!), som filter och oljekylshållaren (Pos 1).

Om så är fallet går det att flytta upp filter och oljekyl utan problem - nästan!

"Nästan" kan betyda att filtret kommer för nära grenröret och riskerar överhettning. Det grenrör som syns på bilden (röd text) ska tas bort och jag ska utforma och svetsa egna grenrör.

Hustrun föredrar melodikrysset med bistånd av Jack Russeln "Semla" i knät - en del har enkla problem att bry sin hjärna med!

Mycket funderande, jag tror att jag kör ner på stan och fortsätter tänkandet över en latté och en semla.

Antas

-20c i Konungarikets mitt.

post-291-0-52349500-1360405871_thumb.jpg

post-291-0-17611400-1360405972_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jo, det är bara 38 mil till Ö-vik.

Iofs passerar jag där lite titt som tätt, man ser företaget från E 4:an på södra sidan i Arnäsvall.

Ska åka in där nästa gång jag passerar.

Antas

Passör.

Link to comment
Share on other sites

Sväng av direkt efter nedförsbacken, mot flygplatsen. http://goo.gl/maps/eGtZl

//Uppvuxen i Örnsköldsvik

Överkurs: Hade det varit en kylare inblandad i slingan skulle jag rekommenderat en med termostatfunktion.

http://www.frsport.com/Greddy-12401114-Remote-Oil-Filter-Relocation-with-Thermostat_p_12814.html

Link to comment
Share on other sites

Blev just erbjuden en Ford Sierra med twin cam motor, bilen står i Umeå till den facila kostnaden av 1500 SEK.

Besiktad och körklar.

Hustrun blir nog vansinnig (ännu mera!) om jag kommer hem med ytterligare en bil ("vrak" enl hennes terminologi).

Antas

Viktiga saker samlare.

Link to comment
Share on other sites

Då blev jag ägare till en Ford Sierra Twin Cam -88.

Det börjar bli lite väl många bilar nu men snart smälter snön undan, hmm.....undrar om det kommer fram ytterligare fordon då?

Link to comment
Share on other sites

---- Hustrun blir nog vansinnig (ännu mera!) om jag kommer hem med ytterligare en bil ----

DEt är väl hanterbart Antas.

Hem = Luleå. Du kommer hem (Luleå) med en ny bil då parkerar du hos någon bekant men inte någon bekant på Harslingan.

Link to comment
Share on other sites

Hon har inte kommit hem från jobbet än..................

Citerar ur Bibeln: "uppskjut ej vad du kan utföra idag ty morgondagen har nog av sin plåga".

Plågan kommer nog när hon sätter in fötterna innanför hemmets tröskel.

Jag tror att jag tar mej en eftermiddagslur innan det brakar loss..............

Jodå, den kommer tv att parkeras i ett varmgarage några kvarter bort.

Föregående ägare är sonen till en bekant som har hus i närheten, fadern kör upp bilen från Umeå.

Med lite tur får jag njuta av frid ett tag till men enär jag känner min hustru lär hon lukta sej till vad som är på gång.

Link to comment
Share on other sites

Hon kommer hem om 1 tim 45 min!

Möjligtvis skulle jag kunna skotta över med snöslungan, ser ju iallafall välskottat ut då - det gillar hon!

Hmm... välskottat? Det gör nog henne bara misstänksam......

Link to comment
Share on other sites

Skruva av det du behöver snabbt som attan och skyll på att någon måste ha dumpat bilen på uppfarten... :)/>

Kvinnor är också människor men konstiga sådana - har alltid allergi mot "gamla,fina" bilar - när man lägger sig på sofflocket och mår som bäst -reagerar de som att man utsöndrar någon konstig form av "lukt" som gör att man absolut MÅSTE väckas. Som nybliven pensionär har man lugna dagar nu för tiden. Ja du antas när man själv växte upp så var gårdarna fulla av kvinnor, nu är det vi män som har tagit över gårdarna och låter våra trogna kvinnor ordna försörjningen

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tiderna förändras.........om det är till det bättre/sämre ska vara osagt.

Hustrun till en av mina kompisar (panchis) har tagit pension. Kompisen var mycket bekymrad över att hustrun störde honom å det grövsta i hans fulltecknade pensionärstillvaro. Alltnog, hans hustru blev inkallad till jobbet igen, min kompis drog en suck av lättnad - ordningen återställd.

Min hustru går i pension den 1 juni, jag bävar redan!

När i helve.. ska jag bl.a. få läsa tidningarna i min ordning?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade min dollyvagn hos en kompis som gjort sig skyldig till gentjänster (tex för dollyvagnshyra), så när han var borta grävde jag ner dollyn mellan två buskar på gården :hypocrite:

Så du hade ju kunnat slunga ut en 3x5 ruta och parkera in fyndet, sedan slunga tillbaka allt

Link to comment
Share on other sites

Har grävt mej fram genom snön till "gratisbilen" som vi fick av grannen - Volvo 460-92.

Bara snöhelve... skulle försvinna så att jag kan byta samtliga filter, oljor, bromsvätska, kamrem med spännhjul mm, och fixa till lite annat.

Vi behöver en billig (Locost är mums!) andrabil och då passar denna perfekt.

Desto äldre man blir ju längre tycks vintrarna bli.

Idag är det +6 grader, känns hoppingivande!

post-291-0-61244300-1361710700_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eftersom hustrun är i Fjollträsk får jag roa mej på egen hand...HURRA!

Har tagit loss grenrören från Cosworthmotorn.

Grenrörspackningarna är tunna stålskivor - går de att återanvända? Jag tycker att de borde täta om man bestryker dom på båda sidor med ett tunt lager tätningspasta för avgasrör.

Avgasporten är rektangulär med rundade kortsidor (se bild). Funderar på att klyva ett runt rör, bryta isär och svetsa in kilar på båda sidor så att det får ungefär samma form som porten - längd ca 3-5cm.

Hur noggrann passning mellan port och grenrör är rekommendabel? Förmodligen blir grenröret något större jämfört med avgasporten, tvärtom skulle såvitt jag förstår påverka flödet negativt (större motstånd).

På bilden syns även den restaurerade generatorn, måste fixa till ett fäste som gör att remmen kan spännas.

Jag önskar synpunkter, tips och funderingar från forumets eminenta och kunniga medlemmar.

Antas

Avgasportör.

post-291-0-13750300-1362674822_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

OK. Är det inte likt porten

Jo, men jag gör egna grenrör eftersom originalet inte passar för att få in i bilen.

Fick göra samma konstruktion till nuv 2,9 motor men på den är portarna runda.

En klient ska fräsa grenrörsplattan mot topplocken så det blir inget problem däremot måste rören vara ovala.

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan göra som du tänkt. Ibland så går det att paltta till röret (helst upphettat) och forma det efter porten. Eller lite större.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är också en metod som har farit genom mitt huvud.

Tror att det är svårare med tillplattning eftersom det blir svårare att ha kontroll över formen.

Risken finns att det blir en fals mellan plattan och röret, det borde skapa turbulens i avgasflödet. Om det har någon betydelse vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Grenrörspackningarna är tunna stålskivor - går de att återanvända? Ja!

Jag tycker att de borde täta om man bestryker dom på båda sidor med ett tunt lager tätningspasta för avgasrör. Behövs inte.

Avgasporten är rektangulär med rundade kortsidor (se bild). Funderar på att klyva ett runt rör, bryta isär och svetsa in kilar på båda sidor så att det får ungefär samma form som porten - längd ca 3-5cm. Låter som en plan.

Hur noggrann passning mellan port och grenrör är rekommendabel? Förmodligen blir grenröret något större jämfört med avgasporten, tvärtom skulle såvitt jag förstår påverka flödet negativt (större motstånd).

Större rör än avgasport är det du ska ha. Det ger mer vrid genom att förhindra återströmning på låga varvtal.

Den gamle (salige) legendaren Smokey Yunick satte till och med in en kona som bromsade återströmningen. En så kallad AR-kona. (Anti Reverse)

Antas

Avgasportör.

Link to comment
Share on other sites

Större rör än avgasport kommer att underlätta betydligt!

Jag har alltid trott att det bör vara en jämn övergång, utan utstickande falsar, mellan port och rör.

Vad gäller packningarna, brukar det inte vara en "svulst" på plåtpackningar som pressas ihop och tätar?

Jag har aldrig sett plåtpackningar tidigare.

I min logik borde inte en slät (nästan) plåtskiva täta.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag önskar synpunkter, tips och funderingar från forumets eminenta och kunniga medlemmar.

Eftersom du också måste ha nåt att skruva ditt nya grenrör i...

Jag skulle skickat grenröret eller en stålpackning till Robert i Härnösand... http://ajden.se/ajden/flansar/index.htm

Honom kan du säkert beställa rörstumpar av också, som är matchade till flänsarna, eller redan fastsvetsade.

Eller tryckt add to basket :)

http://www.ebay.co.uk/itm/24v-v6-cosworth-BOB-Stainless-exhaust-flange-Singular-plates-weld-fabrication-/190800462732

Link to comment
Share on other sites

Till mina grenrör tog jag några massiva fyrkantprofiler av lämplig dimension som jag svetsade ihop och sedan slipade jag till en lång kon med övergångfrån rund till portens form. Därefter var det "bara" att banka in konan i röret kombinerat med lämplig massage på utsidan. Funkade förvånansvärt smidigt att ge alla rören samma form.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...