Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såvitt jag har kunnat utröna väger den ung samma som min nuvarande motor (2,9 12 v) ca 160 kg vilket också ska vara ung som Volvo B 230.

Cosworth har alu-topplock medan 2,9 har gjutjärn. Blocken är identiska (nästan).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Till er alla söder om Daläven som får ägna er åt kulturaktiviteten "snöskottning" visar jag snöläget i Luleå idag 1 dec kl 12:00.

Trädgårdskrattan som står mot väggen är i beredskapsläge för vårens kommande gräsmatteputsning.

Antas

Långkalsong på (from 1 maj)!

post-291-0-88894100-1354360802_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaha, så blev man igår godkänd för högre körkortsbehörighet i ytterligare 10 år efter godkänd läkarbesiktning.

Får fortsätta att köra tung lastbil med släp.

Egentligen har jag ingen nytta av den högre behörigheten längre utom för att kunna dra tungt släp över 750 kg totalvikt efter familjebilen (Mitsubishi Pajero 2,8 TD) men alla bokstäver på körkortet känns ju bra ändå.

Flygcertifikatet har förfallit för många år sedan.

Dykcertifikat skulle ha varit bra också, då hade man täckt allt från "botten till toppen".

Men som varande gubbe får man drömma sej tillbaka till flydda tider - låter nästan som ett citat ur Johan Ludvig Runebergs "Fänrik Ståls sägner".

Antas

Fortsatt trafikfara.

Link to comment
Share on other sites

Snart vänder det!

Midvintersolståndet inträffar om 17 dagar (21 dec).

Detta (bilden) är så högt solen orkar idag, kan det bero på att det är -20 c?

Hustrun har stannat hemma från jobbet idag, inte pga kylan utan mera beroende på allmän städgalenskap.

På mindre än två tim har hon lyckats fylla tre sopsäckar med uttjänta kläder (uttjänta enl hennes förmenande!), riva ner persienner och KOMMENDERAT mej att sätta upp nya.

Hon stör mina dagliga pensionärsrutiner å det grövsta - jag måste nog fly ut i verkstad/garage eller tom skotta det lilla snö som finns.

Antas

Hårt prövad panchis.

post-291-0-68136500-1354618464_thumb.jpg

post-291-0-70868900-1354618476_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ack så sant!

Du är en klok man fylld med levnadsvisdom.

Krävdes lång planeringsperiod - men då blir det bra minsann.

Antas

Persiennbrytare, flåt persiennbytare (omedveten felskrivning!)

Link to comment
Share on other sites

En stilla undran - hur mycket skor kan en kvinna samla på sej?

Hustrun har nu fyllt en stor väska med skor, en del förefaller obegagnade, för transport till Röda Korset.

Ett i-landsproblem som snart kommer att gynna ett u-landsproblem.

Undrar om det istället går till att finansiera Röda Korsets styrelse? Minns debatten om Röda Korsets kriminelle informationschef (förskingring) och dess styrelseordf Bengt Westerbergs fullständigt horribla arvoden för några sammanträden per år - då stod minsann inte Röda Korsets devis om solidaritet, empati och hjälp till nödlidanden högt i kurs. Det är skillnad på moral och moral.

För kostnaden av dessa skor hade jag kunna köpa packningssatser, kolvringar, avancerade instrument, kopplingar och mycket annat betydligt nyttigare och intressantare.

Det är dyrt med en hustru hemma från jobbet.

Nog filosoferat denna em.

Antas

Hårt prövad.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ni sydlänningar som har möjligheter att köra på bana kan ju optimera era bilar för det trevliga ändamålet.

Vi som bor i kultiverade regioner och inte har samma möjligheter att testa rörhögarna på banor får optimera annat.

För tillfället håller jag på att färdigställa ett "bagageräck" som brukar vara vanligt på engelska sportbilar.

Räcket hakas fast och fästes med två vingbultar, lastytan blir ett antal mahognylister.

All metall är rf.

Återkommer med illustration när det är färdigt.

Antas

Hattasktransportör.

post-291-0-98746100-1354723288_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Antas: ---- Vi som bor i kultiverade regioner och inte har samma möjligheter att testa rörhögarna på banor får optimera annat. ---

Ni är inte i något avseende underbemedlade. Vi har två begrepp, vägar och bana. Ni har exakt samma begrepp fast i en och samma kategori, vägar. Då var det sagt........

Link to comment
Share on other sites

Så har då säsongens första match med snöslungedjä... gått av stapeln.

Årets fel på snöslungan är lokaliserat. Ett remhjul bestående av två plåtskivor har spruckit.

Amerikanerna må ha farit till månen men snöslungor klar dom inte av att bygga/konstruera.

Konstruktionen på remskivan är bland det sämsta jag har skådat.

Den har inbyggd "gåsönderfaktor".

Nåja, med svets och våld går det mesta att fixa.

Eller som Mikael Persbrant yttrade i en Beckfilm "om det inte går med våld gäller ännu mera våld!"

Antas

Snöslungebrottare.

post-291-0-06108600-1355071152_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Slungaggregat+seven=sant?

Har själv haft många tankar på ett bygge av gårdstraktor/bandvagn/snöplog/leksak... fast först ska jag flytta från lägenhet till hus med lite snöröjningsbehov också :)

Link to comment
Share on other sites

Slungaggregat+seven=sant?

Har själv haft många tankar på ett bygge av gårdstraktor/bandvagn/snöplog/leksak... fast först ska jag flytta från lägenhet till hus med lite snöröjningsbehov också :)/>

Inte behöver man ha hus för att ha snöslunga!

Tänk vilken avundsjuka det blir i lägenhetshuset när du varmkör slungan ute på parkeringen med lite ojämna mellanrum, företrädesvis på nätterna.

Antas

Härdad snöslungemekaniker.

Link to comment
Share on other sites

Så var man då ägare till ytterligare en bil (äger 5st - tror jag?).

Grannen tröttnade på den och överlät den gratis.

En något udda Volvo modell med automatlåda, dubbdäck och lite annat krafs, tom radiokoden finns kvar.

Ca 18 000 mil, lite rost i dörrarnas nederkanter men är man ägare till två svetsar ser jag det som ett nöje.

Försökte förhandla mej till garanti men säljar... flåt givaren var omöjlig, vägrade att lämna några utfästelser. Nåja, man kan väl inte få allt för 0 SEK.

Stigge, nu har du och jag snart komplett fordonspark av skrot... flåt hobbybilar.

Antas

Skrotbilsförare

post-291-0-97746700-1355244954_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

En "runt hörnet garanti" borde du klarat av att förhandla till dig. Där blir jag lite besviken faktiskt men grattis nya åkdonet låt den inte bara ta över så du helt slurar att köra Seven-bil när 2013-säsongen kommer.

Link to comment
Share on other sites

Denna är enbart för transporter av min enkla lekamen som är bristfälligt formad av slit på gymmet.

Rörhögen är till för de sköna konsterna och njutbara färder i geografin och för populasens oerhörda avundsjukas skull.

Antas

Spännare över hela spektrat.

Link to comment
Share on other sites

Översättare:

Denna är enbart för transporter av min enkla lekamen som är bristfälligt formad av slit på gymmet.= "Fådd Volvo" transportkrav saknas.

Rörhögen är till för de sköna konsterna och njutbara färder i geografin och för populasens oerhörda avundsjukas skull. = Brudmagnet......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Med lite internationell stavning blir din översättning "Fådd Volvo" = Fadd Volvo - i Konungarikets befriade område betyder det ung: "avslagen Volvo". Om man stavar lite fel blir det "Född Volvo".

Vad gäller din tolkning till "Brudmagnet" så torde den magnetiska effekten vid min ålder inskränka sej till "brudar" med rollator av stål, tveksamt med rollator av alu. Yngre "brudar" dvs de under 65 år brukar enl. mitt förmenande se ut att tänka "gubbsjuke gubbdjä.....", de som uttrycker sej tydligare oralt säger "ska vi hjälpa farbror över gatan" och talar då högt och långsamt till mej.

En tröst är att hustrun brukar säga att jag är som en 15-åring - hur man nu ska tolka det?

Link to comment
Share on other sites

Hoppas hustrun uppskattar den.

Mörkret har lagt sej som ett skyddande täcke över villaområdet.

Morgondagens inträdande ljus får visa om hon uppskattar sin nya "julklapp" som står dold bakom släpvagnen i hörnet på en lätt snötyngd gräsmatta.

Dock bävar jag inför vad morgondagen bär i sitt sköte.

En viss frist kan man hoppas på enär mörkret ligger tungt över nejden när hon vid morgonens inträdande med lätta steg färdas till sitt samhällsviktiga (?) arbete.

Antas

Modern man has a hard time.

Link to comment
Share on other sites

---- en 15-åring - hur man nu ska tolka det? --- Att det är 5 år till du själv får köpa ut på bolaget. Vill du få köpa etanol lagligt tidigare går det bra om 3 år dvs när du blir 18 och etanolkonverterat "brudmagenten" Och vad skulle annat kunna passa en än 18-årig Antas-pöjk raggandes runt på Luleå-gatorna där de jämnåriga damerna med trånande blick tittar på ekipaget som brummar förbi och drömmer att just de får åka med den stiliga 18-åringen.

Det är vad jag tror hon menar, kolla för säkerhets skull så jag inte tolkat fel... Eller delar du inte min åsikt Antas?

Link to comment
Share on other sites

Min förhoppning är att ditt bevisligen goda omdöme gör att din förutsägelse är korrekt.

Hmmm...jag har nu varit gift med samma kvinna i snart 35 år (på nyårsaftonen).

Om man skulle byta upp sej..eller blir det ner sej till en 18-åring?

Hmmm...fan, då måste man ju vara trevlig igen och Mumma sej under armarna.......NÄ, jag tror att jag fortsätter med samma häx..hustru. Hon sydde ju suffletten till rörhögen så än är hon brukbar.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Garanti!!

Eftersom hon inte är näringsidkare gäller inte kkl (konsumentköplagen) utan här sker händelsen mellan två likvärdiga parter (likvärdig är enl hennes förmenande att jag är underställd!) alltså gäller kl (köplagen).

Den är dispositiv vilket betyder att den kan förhandlas bort (vilket inte gäller kkl).

Många förväxlar "garanti" med reklamationsrätt. "Garanti" är ingen rättighet utan ett avtal mellan två parter t.ex. köpare och säljare. Hur och vad garantin gäller för står inskrivet i "garantivillkor" och följer alltså avl (avtalslagen). Reklamationsrätten följer inte avl utan är ovillkorlig i kkl men kan i kl förhandlas bort.

Min hustru tolkar lagar, rättspraxis och förordningar som fan läser bibeln och jag vet därför att "garanti" inte har någon som helst betydelse vad gäller suffletten.

Mitt problem är dubbelt, hon är nämligen specialist på familjelagstiftningen!

Detta var en kort föreläsning i affärsjuridik och moderna mäns utsatthet i samhället.

Jag har en kompis som brukar följa Mao Tse Tungs devis "läs fiendens skrifter" - han läste därför Femina, Amelia, Damernas Värld och Hänt i Veckan.

Antas

Tisdagskvällsfilosof.

Link to comment
Share on other sites

Fakta Antas är att inte bara du utan ni båda är näringsidkare. I inlägg 1127 deklarerar du tydligt att ni haft en affär i 35 år till nyåret.

Det om något är väl affärsverksamhet?

Hur går det för din kompis, läser han bara eller har han anslutit?

Link to comment
Share on other sites

Inspirerad av denna norska traktor funderar jag på att sätta lite bling-bling på min rörhög och använda den som juldekoration på den snötäckta gräsmattan.

Tycker ni att det ska vara blinkande eller fast sken?

Det går ju att komplettera med blinkers/varningsblinkers och broms/bakljus också.

Antas

Julplanerare.

post-291-0-50935600-1355560887_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Välj både blinkande och färgskiftande slingor samt slingor med fast sken. Ska det vara så skall det vara. Inget småsnålande nu. Det gäller att vara tydlig. I djurvärlden skall ju hannarna vara färggranna och imponerande. Det kommer bli succe hemma och i grannskapet.

Link to comment
Share on other sites

Hustruns julklapp (gratisbilen) står, på vår gräsmatta.

Grannen var less på den. Hans hustru var lycklig över att bli kvitt bilen och min hustru var sur över ytterligare ett vrak (förutom mej), i hustrugenomsnitt var det ändå lagom.

Det blir ett nöje att fixa till smådetaljerna som grannen inte var motiverad att åtgärda.

Motorn går jämnt och fint, inga missljud - det blir en bra andrabil. Dock föredrar jag vår bespottade 4 WD (Mitsubishi Pajero) i det snöfall och väder som har rått i en vecka. Känns alltid lyxigt att köra förbi de som frenetiskt försöker skotta loss sina ynkliga små leksaksbilar.

Antas

Har både händer och fötter på vägen = 4 WD.

post-291-0-39909400-1355580784_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Först kom ingenting, sedan ingenting därefter vredgades Herran och vräkte ner rikliga mängder snö från sin himmel.

Undrar vad vi har gjort för ont för att vara utsatta för denna ofantliga vrede?

Kan det bero på debatten om terminsavslutningarna i Hans hus?

Nåja husbonden på Harslingan 3 tänker minsann inte låta sej hunsas, tom snöslungan har tagit reson och fullgjort sin skyldighet utan obstruerande.

Antas

Snöslungechafför.

Link to comment
Share on other sites

Så skall det se ut!!! Om du råkar missa och komma för nära någon vit Volvo eller så då skall bara slungan tappa max 100 r/m, skrammla lite och sedan är det rent igen.

Link to comment
Share on other sites

Så var då snön röjd undan för sista gången inför undergången imorgon. Tänkte att det skulle vara fint och putsat inför domedagen.

Om inte snöslungan hade startat idag hade jag iklätt mej rollen som omutbar domedagsprofet och låtit den få uppleva en smärtsam undergång redan idag.

Den ville nog uppleva och njuta av livets glädjeämnen ytterligare en dag så den valde att starta snällt.

Hmm... undrar vad jag ska glädja den med nu på den yttersta dagen?

Nu ska jag ut och sopa snön av gratisbilen, kan ju behöva den om man måste fly till någon värld som har längre överlevnad.

Blir spännande att se vad undergången innebär - ska nog sitta uppe hela natten och vara nyfiken!

post-291-0-58108200-1356015926_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Alla som vet vad "42" innebär vet också vad undergången innebär. Du vet väl det Antas? Vet du inte och heller inte vill ha en viktiga fråga (weller egentligen ett svar) obesvarad så här dagen för föreslår jag att du Googlar 42 och sedan vidare på Wikipedia....

Ps hälsa Snöslungan från mig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Antas: Nu börjar ni i Luleå hamna farligt nära köld-divisions-nedflyttning. På TopTen-minus är ni på tionde plats. Släck några adventljus så kanske ni kan sega er ner två tiondelar till nionde plats. I söder ligger Löderup farligt nära att gå upp en köld-division. På nionde plats Malmö / Dammfri. Kan det möjligen vara Malmös mest välstädade område?

TopTenminus2012-12-25.jpgTopTenplus2012-12-25.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hemma efter en lång färd för att hämta en Cosworth V6 (BoB).

Sonen tog min Pajero ner till Västerås efter nyår. Han och flickvännen hämtade sedan motorn i Småland (2x30 mil).

Pappa (jag) körde ner (Luleå-Västerås) hans Jaguar, som jag hade fått förtroendet och äran att reparera, och sedan ta Pajeron tillbaka till Luleå - mycket logistik!

Nåväl, nu är Cosworthmotorn i tryggt förvar i sitt nya hem i Luleå.

Betalade 1000 SEK för motorn inkl generator, den har gått 18000 mil - den gick bra vid urtagningen, inga läckage syns och allt annat ser bra ut.

Funderar på att helt demontera den för uppmätning, ventilslipning mm - det kanske är "to overdo it"?

Tänker nog göra en gigg och montera den på för provkörning.

Måste också fixa Megasquirt - saknar erfarenhet av detta, kommer nog att plåga er forumdeltagare längre fram i detta ämne.

Hmm.... "färgtrimmning" och alupolering får ske i vårsolens sken.

Antas

Sir (tilltalas så efter 100 mil i Jaguar)

post-291-0-73699500-1359041194_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sir Antas

Ser ut som att du behöver både ett och två skohorn.

Lycka till med motorbytet som vi alla på forumet kommer att följa.

(många bilder önskas)

Lars

Edited by lassen50
Link to comment
Share on other sites

Tänkte använda skohorn på båda sidor och vaselin men får en del in en Rover V8 så varför ska inte denna gå in.

Jo, borde kanske nämna att mitt chassi är McSorley 4+772 vilket gör att det är 5 cm högre, 5 cm bredare och 10 cm längre i motorrummet.

Link to comment
Share on other sites

--- Sir (tilltalas så efter 100 mil i Jaguar) ----

Men hur går det sedan med balansen efter 100mil i en Pajero, är du då tillbaka igen och Sir försvann Antas? Om det är så kan du säkert låna sonens bil och fylla på Sir-kontot vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Här är en Robin Hood med Cosworth V6 BoB.

Såvitt jag vet är detta chassi (=bokbil?) mindre än min McSorley.

Detta är en BoA motor (195 hp). Denna motor har inte variabla insug, vissa andra skillnader finns också.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

--- Sir (tilltalas så efter 100 mil i Jaguar) ----

Men hur går det sedan med balansen efter 100mil i en Pajero, är du då tillbaka igen och Sir försvann Antas? Om det är så kan du säkert låna sonens bil och fylla på Sir-kontot vid behov.

Faktum är att det kändes lite svajigt när jag kom hem.

Är det Jaguar- eller Pajeroeffekt?

Vad gäller "Sir" så lånar jag den titeln i fortsättningen eftersom Cosworth är engelsk.

Link to comment
Share on other sites

--- McSorley 4+772 vilket gör att det är 5 cm högre, 5 cm bredare och 10 cm längre i motorrummet. ----

Det är korrekt men om du använder McSorley 7:442 så kommer du upptäcka att bredd mellan övre ramrören är smalare an vad man kan tro "för bilen anses ju större" men det är den inte helt och hållet i motorutrymmet och det beror på att den är längre dvs du har samma pyttelilla 620-nos. Det är just detta problen som är tillrättalagt i McSorley 7:442E den är 10 cm längre som en 7:442 men har en 720-nos. Och då nästan "halkar" en V8a in i ramen. Det är an av orsakerna till att jag ännu inte bestämt mig om jag skall kapa bort hela biten från torpeden till 620-nosen eller bara fixa den lite bredare fram dvs göra en 720-nos så jag får ut övre ramrören något Underdelen spelar ingen större roll för nedanför avgasutblåsen är en V8 smal nästan vädigt saml men just över utblåsen där är partiet brett så det räcker.

Link to comment
Share on other sites

Det här blir en spännande konvertering!

Ett tag funderade jag på att "provmontera" motorn men kom på att det nog skulle bli så mycket provande och ombyggande så att jag skulle bli utan rörhög i långa perioder.

Tänkte också prova med pappmallar i profil tvärs/längs.

Tänkandet fortsätter, tar tacksamt emot alla synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske kan göra en kopia av motor-rummet i fyrkantträ ??

Det var en klok idé!!

Hade faktiskt inte tänkt mej den mätmodellen, verkligen värd att provas!

På det viset kan jag klura ut utformningen av grenrören utan att lyfta motorn ur och i massor av gånger.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...