Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tog en lusttur ner till Luleå centrum idag med Rörhögen. Jo, en kompis som är journalist har påpekat att rörhögen ska stavas Rörhögen!

När jag parkerade kom en ärevördig dam i 80+ åldern fram. "Ååhh... är detta återvinningsbilen som jag såg på TV och har läst i tidningarna om!! Som jag har längtat efter att se den!"

Damen hivade fram mobilen och fotograferade friskt. Jag erbjöd henne att sitta i bilen så skulle jag fotografera henne. "Jag är ju bara en gammal kärring som skulle misspryda denna intressanta skönhet" varvid hon skrattande avböjde.

När jag senare tankade kom en mamma med två söner (ca 4-6 år) och intresserade sej för ekipaget. Erbjöd hennes söner att sitta i bilen så kunde hon fotografera dom, pojkarna sken av stolthet och lycka!

På hemvägen blev jag stoppad av en polispatrull som ville se på bilen, pliktskyldigast fick jag även blåsa i alkometern. Försökte få poliserna att ställa upp på en bild med Rörhögen men de avböjde.

Under dagen har även en dörr funderats ut och konstruerats på förarsidan. Hustrun håller just nu på att sy dörren. Jag återkommer senare i denna fråga.

Antas

Rörhögsryttare i norr.

Link to comment
Share on other sites

Återkommer nu ang "dörr" på Rörhögen.

Har märkt att det blåser betydligt mindre om jag håller i ratten med ena handen kl 10, armen dämpar då turbulensen mot föraren.

Fick då idén att göra en "dörr". Mtrl är några vinylbitar, några snäppfästen (6 och 8mm hals) och ett rör från en TV-antenn.

Efter provkörning konstaterar jag att turbulensen blev mindre. "Dörren" är byggd så att den kan vara uppsatt när suffletten är uppfälld.

Två av bilderna visar främre och bakre fästen, den är lätt demonterbar. Återstår att tillverka samma för passagerarsidan.

Hustrun svarade för symaskinsoperationerna.

Antas

Kör bakom stängda dörrar.

post-291-0-49460500-1375801130_thumb.jpg

post-291-0-00396700-1375801149_thumb.jpg

post-291-0-82959100-1375801171_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta är ingen uppdatering av mitt bygge.

Hustrun och jag är nyss hemkomna från bilmöte i Badhusparken i Piteå, vädret var vackert och fint. Många bilar av allehanda slag och typer hade samlats.

Två Piteåbröder har enl mitt och andras tycke byggt en fantastisk bil.

Under 500 kg med mc-motor och turbo. Deras mamma hade vävt (!!!) tyget till stolar och inredning! En av bröderna sa att trots att tyget var perfekt var hon ändå inte nöjd.

Allt var optimerat in i minsta detalj, de hade sparat på varje gram. För att få till gälarna hade de tillverkat ett specialverktyg. Chassit var gjort av 30x1,5 mm rör. De var missnöjda med spindlarna fram (Ford Taunus?) de gav en mycket stor styrradie (ca 100 mm) men hade fått det godkänt ändå eftersom bilen var lätt. Nu övervägde de att tillverka egna spindlar. Skärmarna tillverkade de av aluminium, mallar var plastskärmarna som de var missnöjda med.

Konstaterade att denna bil är liten jämfört med min.

Bilderna är oskarpa eftersom jag är ovan vid nya mobilkameran, flåt - ska bättra mej! Tar ändå med dom eftersom bygget imponerade.

post-291-0-54609400-1375993699_thumb.jpg

post-291-0-80387200-1375993715_thumb.jpg

post-291-0-17789900-1375993737_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Endast vädret är bra idag!

Nyss hemkommen märker jag missljud från högra framhjulet på Rörhögen.

Hissade upp på domkraften, snurrade hjulet - jodå, något lager har hälsat hem till djä... själv!

Spindlarna är Scorpio 2,9 -88.

Någon som har bytt dessa lager? Förfarande?

Antas

Föredrar lagar istället för lager.

Link to comment
Share on other sites

Är det säkert att du måste byta lager? Kanske räcker att spänna upp aningens. Det verkar vara det stående tipset för Cortina-spindlar på en Westfield. Om inte det hjälper så har man ju inte förlorat mer än lite tid. Tydligen lite av en konst att spänna upp dessa på en Cortina då de skall vara väldigt lite moment på dem. Känsla verkar var det som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en dammkåpa som täcker muttern. Har fått info om att den inte går att återmontera efter losstagning.

Om jag visste att dammkåpan går att återmontera skulle jag prova att spänna muttern. Hjulet är glappt på lagren.

Undrar om lagersatser innehåller denna dammkåpa?

Bilden är ur Haynes handbok.

post-291-0-94849000-1376153212_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det där är väl inget justerbart lager?

Mutter motsvara väl den som sitter på drivaxel på en framhjulsdriven bil.

Dvs dragen med ett högt moment.

Om lagret inte är justerbart borde det innebära att lagret är havererat.

I Haynes handbok står på sid 11:8 avd 17 pkt 4 "Lossa navmuttern. Den sitter mycket hårt." osv.

Link to comment
Share on other sites

Det är många saker som inte ska gå att demontera där det går aldeles utmärkt, om man bara är lite försiktig.

Det kan ju vara värt att försöka, funkar det inte köp nya täcklock.

Jag hade problem med att mina hade rosthål, så jag letade upp dessa på nätet

http://www.kitspares.co.uk/shop/item.php?cat=3&product=9011&catsub=0

I slutändan hittade jag ett par split nya spindlar till rätt pris så jag har inte provat Kitspares och kan inte säga något om kvaliteten

/Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

Det är kul nästa jämt!

Dammkåporna gick alldeles utmärkt att montera tillbaka på spindlarna efter lagerbytet.

Framhjulslagret på höger sida hade gått torrt (nästan), lagret har körts ca 21 000 mil. Bytte för säkerhets skull på båda sidor.

Nu till det mindre roliga.

Rörhögen gled ner från domkraften och noskonen slog i verkstadsgolvet med ett brak! Plasten knäcktes på några ställen, tur i oturen var att kylaren förblev intakt! Eftermiddagens övningar har varit att demontera noskonen och plasta igen skadorna. det måste vara klart till tisdag eftersom massmedia ev vill göra reportage.

Att bilderna är suddiga beror på att det är lagerfett på linsen!!!

Antas

Svär och dundrar.

post-291-0-13894500-1376669341_thumb.jpg

post-291-0-04167000-1376669357_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo, är väl medveten om det.

Behövde bara lyfta för att få loss hjulen och sedan sänka ner, inga kroppsdelar fanns eller skulle finnas i riskområdet (nogrannt tillsett!).

Murphys law gjorde att den gled ner från domkraften.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att ni brinner av intresse och nyfikenhet på hur ett havererat bakhjulslager ser ut.

Körde ca 25 m igårkväll, det brakade och knastrade och så var den sagan all.

Nåja, idag rullar Rörhögen igen.

post-291-0-30398700-1376992637_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dagens kommentar har hustrun stått för.

Vi var på Storheden (handelsområde i Luleås utkant), självklart färdades vi med stil och klass i Rörhögen.

På parkeringen kom en mycket "överförfriskad" äldre man och stack in huvudet under suffletten, man blev nästan berusad av hans andedräkt!

"Häftig bil, har du en tia till bussen?" sluddrade han fram.

Hustruns sarkastiska kommentar: "det är STORT intresse för Rörhögen!"

Link to comment
Share on other sites

Rapport från provkörning av startmotorn till Cosworthen som sign "gka" överlät till mej. Hade sökt just en sådan med ljus och lykta!

Eftersom jag anar att alla brinner av förväntan att få veta hur startmotorn går om den överhuvudtaget fungerar kommer denna provkörningsrapport.

Nu kan jag officiellt meddela till mänskligheten att den går utmärkt och befinner sej väl och i utmärkt skick!

Återstår att provköra växellådan men det får nog bli en våröverraskning.

Antas

Startör.

post-291-0-95253900-1379170998_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Glädjande att höra att Startmotorn klarade den långa färden norr över. Måste ju nästan blivit en kultur schok för den att komma till ett Norrländskt garage och bli tvingad att visa sin duglighet utan stål krans att driva runt.

Vi sörlänningar kanske inte kan vänta tills din vår kommer så vi ber dig ödmjukast att rapporten åtminstone överensstämmer med när våran vår infaller.

Vi vill se video bevis senast i April. Kanske till och med 20140401 skulle vara en bra dag

Peer O

Link to comment
Share on other sites

Glädjande att höra att Startmotorn klarade den långa färden norr över. Måste ju nästan blivit en kultur schok för den att komma till ett Norrländskt garage och bli tvingad att visa sin duglighet utan stål krans att driva runt.

Vi sörlänningar kanske inte kan vänta tills din vår kommer så vi ber dig ödmjukast att rapporten åtminstone överensstämmer med när våran vår infaller.

Vi vill se video bevis senast i April. Kanske till och med 20140401 skulle vara en bra dag

Peer O

Ska anstränga mej till det yttersta för att uppfylla förväntningarna.

Tror dock att snön ligger alldeles för djup 20140401 för att kunna köra ut ur garage/verkstad.

Tidigare var det hundspannsäsong fram till ung 5-7 maj.

På bilden kör jag i Sareks nationalpark under första veckan i maj för många år sedan.

post-291-0-16219900-1379183865_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finns mycket snö åxå...

Det där med snöröjning är dock testat för många år sen när grabben ville köra radiostyrd bil en påsk. Visst fick vi fram asfaltbanan, men fästet var inte det bästa i 90km/h. Och stelt i fingrarna efter en stund.

Link to comment
Share on other sites

Finns mycket snö åxå...

Det där med snöröjning är dock testat för många år sen när grabben ville köra radiostyrd bil en påsk. Visst fick vi fram asfaltbanan, men fästet var inte det bästa i 90km/h. Och stelt i fingrarna efter en stund.

Hoppsan, en intresserad/byggare i Luleå!

Du är mycket välkommen till mej för att bese mitt bygge.

Antas på Hertsön.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...