Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

Förhoppningsvis sitter diffen på plats till helgen.

Jag undrar vad det var för klantarschel som byggde bilen som inte tänkte på att underlätta urtagningen!

Antas

Motvilligt skyldig.

Aha!

Jag la mer tid på att klura ut servicevänliga lösningar än jag la på själva byggandet.

Det har betalat sig flera gånger om.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, man ska tänka efter före så att det blir bra efter.

Tack och lov för min klient fd Fordmekanikern.

Han har nu bistått mej med massor av kunskaper och erfarenheter och dissekerat och analyserat diffen. Han hade sett betydligt sämre diffar, denna var enl hans förmenande i perfekt skick.

Konstaterade att lagren är i perfekt skick, likaså dreven.

Vi lät lagren vara och bytte enbart packboxarna. Han hade syntetolja avsedd för lastmaskiner, oljan har superhög kvalité, fick oljan gratis = Locost!

Med lite justeringar blev diffen lite tightare än tidigare. De ljud jag har hört tror vi båda kommer av att diffen är stumt monterad i chassit.

I morgon börjar återmonteringen - känns bra att ha gjort en hälsokoll på den.

Antas

Difför.

post-291-0-42014400-1368725113_thumb.jpg

post-291-0-93935500-1368725128_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Provkörning efter genomgång av diff utförd - ua.

Ljudet blev lite annorlunda och allt känns bra.

Nu återstår några mindre operationer - byte av motor och växellåda.

Det är intressant att köra rörhög, många gör tummen upp, tutar eller vinkar, fotgängare stannar upp och tittar. EGO:t får rejäl påfyllning!

post-291-0-05003400-1368882642_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

När jag läser om alla racingmöjligheter som finns i periferin sett från Luleå kan jag erkänna att en viss avundsjuka kan kännas.

Nåja, vi i Konungarikets centrala delar har andra fördelar.

T.ex. behöver jag inte jaga gram och hekton för att bli "räsig". Då kan man kosta på sej att tillverka ett lasträcke som sitter ovanpå "bagageluckan".

Allt mtrl var gratis, rf-rör och några bitar mahogny. Jag gillar Locostfilosofin!

Antas

Transportör av hustruns hattaskar.

post-291-0-67592300-1369328614_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ju tjusigt. Men hur fäster du bagaget på den hyllan ??

Med spännremmar och fästöglor kanske ??

Och det lilla blå plastlocket är väl till bränsle-påfyllning eller ??

Det ser ut att komma från någon båt-tillbehörs-katalog.

Link to comment
Share on other sites

För att vara stilenlig borde man ha en resväska av flätad rotting på stället.

Mjaa.. vet inte om det blir så mycket lastat, tror nog att det mera kommer att bli "skådebröd" som det heter på Ångermanländska.

Fastspänning sker nog med lastremmar, hmm... borde kanske vara av läder för att hålla stilen.

Det blå är tanklocket och ja - det är införskaffat från en båttillbehörsfirma. Tidigare hade jag lock av metall men det ligger någonstans på E4:an vid Skellefteå. Vid tankning blev jag distraherad av en intresserad person som ville fotografera rörhögen och glömde då att skruva på locket (fanns bara av plast när jag köpte nytt).

När jag tillverkade fästet för tankstosen gjorde jag en fläns (höjd ca 10 mm) runt tanklocket med öppning bakåt. Om det skulle rinna över vid tankning slipper jag att bränsle rinner ner i bagageutrymmet.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Denna varma försommardag har jag bevistat ett bilmöte på Biltemas parkering i Luleå.

Flera hundra fordon, mest amerikanska gjutjärnsmonster. Såvitt jag såg var jag det enda "hemmabygget". Funderade en stund på om jag skulle bli utskrattad och/eller mobbad eftersom min bil är liten och bara har 6-cyl motor.

Nejdå, förvånande många var intresserade och fällde uppskattande omdömen om rörhögen.

Hustrun föredrog att lösa melodikrysset sittande i rörhögen - väckte viss munterhet!

Det är fa.. vad vissa jänkare bullrar - NEJ DÅNAR, och spelar s.k. "musik" med så hög volym att det är omöjligt att föra ett samtal 25 m ifrån. Skäms på er och visa hänsyn till andra också!

Träffade SFRO:s besiktningsman från Kalix, S-E Evling (den skäggige mannen på bilden).

Hans besiktningsarbete är jag imponerad av, noggrann, kunnig, informativ och trevligt bemötande. Han inger förtroende för SFRO.

Träffade sign "jol" (Peter Strandberg) på bilmötet. Tänk att han finns i analog form också! Han rörde sej och talade, det måste ju betyda att han inte exsisterar enbart i digital form.

Antas

Halvdöv efter att ha tvingats "njuta" av raggaroväsende.

post-291-0-06930800-1369489425_thumb.jpg

post-291-0-80770500-1369489455_thumb.jpg

post-291-0-09901800-1369489479_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Små Sevenbilar med alla variationer på antal cylindrar är alltid välkoma bland "jänkejärnen". Som Sevenåkare bland jänkare får man en visuell erfarenhet av V8-ornas undersida. Tex avgassystem-dragning, bultning av bakaxel samt allt övrigt intressant från gatunivå upp till cirka 50cm. Musiken brukar ligga med peak på 100 till 130cm över gatunivå och horisontell utbredning, dvs med en bra hjälm på så är jag sällan berörd......

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en bild från gårdagens bilmöte på Biltema i Luleå.

Hustrun är måttligt intresserad av fordon, hon ägnar sej istället åt Melodikrysset.

post-291-0-95747700-1369535882_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nä nu anders går du och lägger dig, eller lägger dig igen klockan är ju bara 03.38!!!

Vissa sover vid den tiden och andra sitter på forat... :notworthy:

Svårt att sova när det börjar bli ljust!?

Ps. Du kommer väll ihåg mors dag! Annars blir det att sova i vebon igen, jag har en säng bäddad uppe på veträna! :wacko:

Trevlig söndag!

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Haha... det var bara ett provsmak!

Nyss inkommen efter att ha klippt gräsmattan på Casa Eliasson/Bygdell och hos två grannar.

Jag fungerar som kvarterets "house boy" både på sommar och vinter.

Antas

Lokal serviceman.

Link to comment
Share on other sites

Hade ett samtal med SFRO-besiktningsmannen från världsmetropolen Kalix under bilmötet på Biltema i Luleå i lördags.

Jag har haft en nästan oemotståndlig lust att skaffa ett Aston Martin liknande tanklock. Det låses med en "klack" och fälls uppåt.

De är ju sååå snygga!

Han sa att SFRO inte var speciellt förtjusta i denna typ av tanklock eftersom det kunde gå upp om man hamnar upp och ner och då riskerar att överskjöljas av bränsle.

Något att tänka på, säkerhet ska inte underskattas.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

+26,8 c i Luleå!

I förmiddagens hetta har jag svetsat fast nippeln till avgastemperaturmätaren på flexskarven på högra sidan på rörhögens avgassystem.

Behövs avgastemp? Knappast - men kul är det!

Flexskarven är galvad därav den mindre vackra svetsen - iallafall går det att skylla på galven!

post-291-0-22939800-1369916019_thumb.jpg

post-291-0-29677900-1369916041_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

I gårkväll kom jag hem efter att ha bevistat ett bilmöte i min ungdoms hemstad Sollefteå. Kände mej apart med rörhögen bland mer än 200 stora amerikanska plåtmoln med V8:or av gjutjärn. Iofs var majoriteten pietetsfullt renoverade men det är ändå inte riktigt min bilstil.

Jag var den enda som hade byggt en bil helt från grunden vilket väckte uppmärksamhet. En liten kille ropade upphetsat till sin mamma "titta en riktig jäserbil!!" Självklart fick han sitta bakom ratten varvid hans mor fotograferade flitigt - så var sommaren räddad för den blivande "jäserföraren".

Två bilar fångade mitt intresse, 4-hjulsdriven Jensen och en av min ungdoms drömbilar Ford Cortina GT.

Körningen Luleå - Sollefteå (50 mil) på fredag skedde i +28-29c, inte ofta man kan köra nercabbat iklädd enbart kortärmad skjorta. Trots att kylvätsketemperaturen steg uppåt det röda fältet höll sej oljetempen runt 92-95 c, oljetrycket var konstant 3 kg oavsett temp. Avgastempen pilar gärna iväg uppåt 500 c om man drar på men håller sej omkr 400c vid jämn körning vid ca 110 km/tim.

Har sedan tidigare monterat en "extrakylare" på sidan - den behövdes! Den intresserade läsaren kommer naturligtvis ihåg mitt ofantliga krångel med överhettning för två år sedan!

På lördagskvällen var det "raggarkörning" med alla bilar runt Sollefteå, kände att detta inte riktigt var min grej heller. Med tweedkavaj och engelsk keps passar man inte in i bilden av fransig jeansväst, Brylcreme i håret och en Pripps i handen speciellt när man föredrar årgångsviner istället. Valde att köra till en tidigare kollega i Nordingrå (Höga Kusten i Ångermanland) för natthärbärge.

En kul händelse på lördag kl 07:30 observerade jag på Storgatan (gågata) i Sollefteå.

Hörde på avstånd "klopp-klopp-klopp......", två hästar kom i sakta mak dragande på gräsklippningsaggregat - det är vackert och naturnära i småstäder!

Konstaterar att rörhögen väcker uppmärksamhet överallt, EGO-XXX är nog rätt regnr!

Hos kollegan fick deras stora och stöddig muskeltraktor flytta ut ur garaget när en liten och uppkäftig rörhög visar musklerna!

På "långkörningar" har man gott om tid att fundera ut förbättringar på bygget.

Gasfotens yttersida som jag brukar vila mot kardantunneln blir "överhettad". Kardantunneln blir mycket varm, måste tillverka någon slags värmeisolering på tunneln - jo, jag har konstruktionen klar för mej. Nästa fundering är att öka toe-out 1-2 gängvarv på högra styrstaget.

Väl hemkommen kommenderade hustrun gräsklippning idag! Hon gick i pension i fredags, jag bävar över vad som komma skall!!!!

post-291-0-45214300-1370248691_thumb.jpg

post-291-0-29453200-1370249154_thumb.jpg

post-291-0-69364600-1370249168_thumb.jpg

post-291-0-87434700-1370249191_thumb.jpg

post-291-0-91254400-1370249267_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Självklart får en stor och stöddig muskeltraktor flytta ut ur garaget när en liten och uppkäftig rörhög visar musklerna! "När man är stor och stark måste man vara snäll" var en känd reklamslogan.

post-291-0-65883500-1370265299_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dagens plåtsnickeri med klipp och klistra.

Erfarenheter av längre körningar är att kardantunneln blir olidligt varm.

Speciellt hett blir det på gasfotens yttersida. För att avhjälpa detta klippte och formade jag en galvplåt efter tunnelsidan, på baksidan limmades 10mm liggunderlag som värmeisolering.

Värmeskyddet skruvas fast med försänkta M5 i mutternitar i tunneln.

Ser fram emot lägre volymer fotsvett i fortsättningen!

Antas

Hetgasare.

post-291-0-54411700-1370366330_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blev filmad idag i Älvsbyn.

8 juni, prinsessan gifte sej med sin Chris idag.

Eftersom jag måste ha slarvat bort inbjudan till bröllopet for jag istället till Älvsbyns bensinmuseum och sedan vidare till Retro café i Boden där kaffe intogs.

Parkering blev jag hänvisad till i "Engelska hörnet".

Likheten mellan mej och seriefiguren Kronblom är slående.

MIn Länk

post-291-0-54223500-1370710726_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Åter till barndomen!

Skulle vilja bygga en sådan här 3-hjuling men det stöter på hårt och oöverstigligt motstånd från hustrun - vad göra?

Intressant är att han även gör jämförande körning med en Seven.

Antas

Kanske smygbyggare.

Link to comment
Share on other sites

Har man redan en fyrhjuling kan det ju vara intressant med en "threeWheeler"

Svågern har en sådan, kolla på JZR, med guzzi motorcykelmotor

Ganska rolig men inget fartvidunder.

Lars

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det är som att svära i kyrkan att sätta farthållare på en Seven. Eftersom jag är ogudaktig så har jag ändå monterat farthållare på Rörhögen.

Det har varit sju sorger och mycket bedrövelser innan jag har fått allt att fungera.

- otydlig monteringsanvisning

- felaktigt kopplingsschema

- mm

Har begärt förtydligande från säljaren (Conrad) men det enda de bistått med är en Googleöversättning av tyska monteringsanvisningen. "Förklaringarna" är fullständigt obegripliga!

Efter mycket eget tänkande tycks det fungera nu dock ej urkoppling av farthållaren när man trampar på kopplingspedalen. Tror att det måste kopplas via egen +12v kabel och en diod och relä - står inget om detta i monteringsinstruktionen!!!

Nåja, nu håller Rörhögen konstant fart, vid växling måste jag tv nudda bromspedalen först.

Antas

Kontaktbar.

post-291-0-65335000-1371462485_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det är inte som att svära i kyrkan med farthållare på Sevenbilar.

Köpte två stycken farthållare för cirka 25 år sedan och för 3 år sedan kom jag på att en borde monteras i CealmSevenbilen. Ännu inte klar med monteringen............

AP50 farthållare

Link to comment
Share on other sites

Fungerar den att avbryta farthållningen när du bromsar?

Ett par strömbrytare, seriekopplade över båda pedalerna, som klipper manöverströmmen till farthållaren kanske är en gungerande quick and dirty lösning?

Link to comment
Share on other sites

Jo, så kommer det att bli.

Ta en titt på monteringsanvisningens elschema.

Farthållaren ska koppla ifrån när bromsljuset tänds och/eller kopplingen trampas ner (logiskt!). Elen följer de bruna pilarna, när bromsen ansätts (bromsljuset tänds) ska strömmen gå till "clutch switch" och vidare in i elektronikmodulen som därmed slår ifrån farthållaren (enl schemat!).

Om detta ska fungera förutsätter det att både broms och kopplingspedal trampas ner samtidigt. Om enbart bromspedalen trampas ner blir elförbindelsen till elektronikmodulen bruten vid kopplingspedalen och farthållare kopplar inte ur (inget 12 v till modulen). Om bara kopplingspedalen trampas ner (=normal växling) så kopplar farthållaren inte ur eftersom kabeln mellan bromsljuskabeln och kopplingspedalen är strömlös (=bromsljuset ej tänt) .

Jag tänker åtgärda det på detta vis.

Kopplingspedalen får en egen strömkrets som sluts när pedalen trampas ner, kabeln kopplas till den bruna kabeln till elektronikmodulen. På bruna kabeln till bromsljusledningen sätter jag en diod som förhindrar att el går "fel väg" till bromsljuslampan (annars tänds bromsljuset när kopplingspedalen trampas ner). Har kvar kabeldioder från donatorns elsystem - bra att samla på allt!!

Jag vill gärna ha synpunkter och inspel från forummedlemmarna.

Att få något vettigt svar från Conrad har jag gett upp!

post-291-0-11429600-1371483447_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Regnet vräker ner i Norrbotten, himmelen är blåsvart.

Nu är det färdigkopplat enl min åtgärdsplan ovan.

Provkörning i morgon - om det inte regnar förståss.

Link to comment
Share on other sites

Jo, så kommer det att bli.

Ta en titt på monteringsanvisningens elschema.

Farthållaren ska koppla ifrån när bromsljuset tänds och/eller kopplingen trampas ner (logiskt!). Elen följer de bruna pilarna, när bromsen ansätts (bromsljuset tänds) ska strömmen gå till "clutch switch" och vidare in i elektronikmodulen som därmed slår ifrån farthållaren (enl schemat!).

Om detta ska fungera förutsätter det att både broms och kopplingspedal trampas ner samtidigt. Om enbart bromspedalen trampas ner blir elförbindelsen till elektronikmodulen bruten vid kopplingspedalen och farthållare kopplar inte ur (inget 12 v till modulen). Om bara kopplingspedalen trampas ner (=normal växling) så kopplar farthållaren inte ur eftersom kabeln mellan bromsljuskabeln och kopplingspedalen är strömlös (=bromsljuset ej tänt) .

Jag tänker åtgärda det på detta vis.

Kopplingspedalen får en egen strömkrets som sluts när pedalen trampas ner, kabeln kopplas till den bruna kabeln till elektronikmodulen. På bruna kabeln till bromsljusledningen sätter jag en diod som förhindrar att el går "fel väg" till bromsljuslampan (annars tänds bromsljuset när kopplingspedalen trampas ner). Har kvar kabeldioder från donatorns elsystem - bra att samla på allt!!

Jag vill gärna ha synpunkter och inspel från forummedlemmarna.

Att få något vettigt svar från Conrad har jag gett upp!

Hallå.

Ett litet missförstånd har skett. Kopplingsbrytaren är av brytande typ och är sluten när pedalen är opåverkad och den bryter kretsen till lamporna när du kopplar. Antagligen följde det med magnetkontakt till detta?

Alltså, bromsljuslamporna jordar den kretsen och när den bryts slår det ifrån. Det som händer när du bromsar är i princip att jordningen bryts pga att det blir 12 v på bägge sidor om kopplingskontakten.

Om du mäter på den bruna som går från elektronikmodulen till kopplingspedalen, så har du 12 V på den när kontakten är bruten. Det är bara för enkelheten att slippa montera två brytare man valt att göra så. Annars skulle båda vara av brytande typ för säkerhetens skull. Om en slutande kontakt används, och antingen kontakten kabeln går asönder så slår inte farthållaren av när du bromsar.

De bruna pilarna visar bara riktningen på strömmen när du bromsar.

Edit: om bromsljuslaporna pajar funkar inte heller frthållaren

Edit igen; koppla så som schemat säger. Kola på symbolen på de olika brytarna så ser du att kopplingsbrytaren är NC normalt sluten (opåverkad sluten) och bromsljuskontakten är NO normalt öppen

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hmmm... fungerar farthållaren som jag har tänkt med dioden?

Jag tog vid försöken bort kopplingskontakten och använde bara bromskontakten, jag antog då att det måste vara 12v på kabeln till modulen för att slå av farthållaren.

Mitt antagande blev att det då även måste vara 12v från kopplingen till modulen för att koppla ur farthållaren.

Mätte magnetkontakterna och fick att de är brytande när man för isär dom.

Är det antagandet fel?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

ja det är fel.

Clutch kablen ska vara jordad för att det ska fungera. den jordas genom bromsljuslamporna om du sätter brytare med 12 V matning så får du ingen jord till den bruna, varken när du bromsar eller kopplar.

Det funkar så här, den bruna kabeln är i elektronikmodulen seriekopplad med ett relä som matas med 12V inuti modulen, den andra sidan på spolen (den bruna kabeln som kommer från modulen) jordas genom bromsljuslamporna och kretsen är sluten. Bromsljuslamporna leder strömmen så relät drar, men den är för svag för att tända dom. När du kopplar bryter magnetkontakten kretsen och relät släpper, alltså koppas farthållaren ur. När du bromsar matas strömmen från bromsljuskontakten in i lamporna, men också genom kopplingskontakten in till reläspolen, och ger då 12V på spolen från andra hållet också, vilket gör att relät släpper.

Koppla enligh schemat och se till att magneten ligger intill kontakten när kopplingspedalen är släppt.

Link to comment
Share on other sites

Att elektronikmodulen innehåller ett relä hade jag ingen aning om.

Det är därför min logik inte är kompatibel med instruktionen.

Nu ut och göra om!

Går det att använda en vanlig vippbrytare (har en NO på bromsen) som är NC vid kopplingen istället för magnetkontakten?

Link to comment
Share on other sites

Du kan använda vilken brytare som helst, bara den är NC. Om det är ett relä, eller transistorstyrt det vet jag inte heller, men principen är densamma oavsett. Något håller kretsen igång i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Christer, tack för kompetent rådgivning och begripliga förklaringar! Conrad ligger långt ifrån din kompetens!!!!

Nu har jag gjort omkopplingar enl dina instruktioner och tagit bort mina inkompetenta klantigheter.

Luncherande väntar därefter ska en spännande provkörning gå av stapeln - jag rapporterar senare hur det gick.

Antas

Ibland jordad, ibland strömlös.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Rapport efter provkörning.

Farthållaren fungerar utan anmärkning dessutom tar den mjukt upp farten igen efter bromsning/urkoppling.

Jag visste att man kan lita på detta forums kompetenta medlemmar - återigen!

Tack Christer för din hjälp.

Antas

Sparare av fortkörningsböter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...