Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

Vet inte om denna filmsnutt har visats tidigare men länkar ändå till den.

Som säkert alla vet håller jag på med planeringen av motorbyte till Cosworth V6 BoB.

Om den motorn går in i en Robin Hood så vore det väl fa.. om den inte ska gå in i en McSorley 442.

Motorbytet avvaktar tills jag har fått hem MT75 vx-lådan från sign "gka" i Blekinge. Misstänker att kardantunneln måste breddas för att kunna pressa in lådan.

Tänker även passa på att beställa en ny kardanaxel med knutar från England, då ryker Hardyskivan! På nuvarande kardan (Scorpio) finns det ett glapp. Knutarna är nitade på plats och går inte att byta. Har känt på flera kardanaxlar på bilskroten - samtliga var glappa! Vet inte vilken betydelse glappet har.

Här är en länk till en Robin Hood med Cosworth V6:

Behöver även råd vid köp av Megasquirt till motorn - ställer den frågan på annat ställe.

Lite off-side.

Har just hjälpt en klient att köpa komplett koppling till en Mitsubishi L200 från England. Pris i Sverige ca 4500 SEK, pris i England ca 850 SEK (inkl frakt)!

Antas

Motörgubbe.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I mitt huvud finns ett minne av att det går att beställa kardan med knutar i båda ändarna dvs med Hardyskivan eliminerad.

Fn vet jag inte om typ9 och MT75 vx-lådorna är lika långa, jag anar att MT75 är kortare vilket gör att jag troligen ändå måste ha ny kardan.

Link to comment
Share on other sites

I mitt huvud finns ett minne av att det går att beställa kardan med knutar i båda ändarna dvs med Hardyskivan eliminerad.

Fn vet jag inte om typ9 och MT75 vx-lådorna är lika långa, jag anar att MT75 är kortare vilket gör att jag troligen ändå måste ha ny kardan.

Kolla denna länk där finns längd på de olika växellådorna angivet

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken. Det är precis vad jag behöver.

Ska sätta mej ner och kolla mått och tänka, gör det före midsommarsnapsen för säkerhets skull.

I morse blev jag beordrad att fara för att inhandla kaviar till morgonäggen.

Självklart körde jag med stil och klass i rörhögen till OK.

När jag kom ut från butiken stod en intresserad grupp gubbar vid bilen, det blev visning och information tills hustrun ringde och undrade var i helve... jag hade tagit vägen! Ack dessa otåliga fruntimmer. När hon går in på klädaffärer ska jag som hämnd ringa och undra vad i helve.. hon gör där!

Link to comment
Share on other sites

Snart dags att börja plocka ihop Cosworthmotorn.

Det mesta är rengjort och genomgånget.

Idag beställdes nya tändkablar till det facila priset av 950 SEK.

Nästa steg blir att tillverka en kopia av motorrummet på Rörhögen att användas som provkörningsrigg samtidigt ser jag hur bl.a. gren/avgasrör ska utformas.

Men så var det detdär med Megasquirten men har allt löst sej hittills så kommer nog det också att fixa sej.

Antas

Tvättmaskinör av motordelar.

post-291-0-90430400-1371921811_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Från naken till första anständiga påklädningen med nytvättade detaljer med de flesta sömmar genomgångna. Fortsatt påklädning i morgon - måste ju se "Solsidan" på TV.

Nu testas alla detaljer på Cosworthmotorn för att så småningom snart vara galaklädd inför första debutantbalen dvs provstarten.

post-291-0-96568600-1372011624_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ahhh... jag blir nostalgisk när jag tittar på gamla bilder!

När massmedia skulle göra reportage om Rörhögen la jag ut delarna för att de skulle se var de skulle vara monterade.

När jag tänker tillbaka har det varit en fantastisk resa bilbyggeriet, ångrar inte ens en sekund trots att det fanns många belackare.

Kommentarerna har varit många:

-blir du aldrig vuxen

-häftigt

-är det inte billigare, snabbare och betydligt lättare att köpa en färdig bil

-det där idiotprojektet klarar du aldrig, möjligtvis sonen Ola

-kommer den verkligen att fungera

-man måste kunna mycket, du är ju inte ens bilmekaniker

-om jag skulle våga skulle jag också bygga en egen bil

-har du verkligen inbillat dej att den ska gå att besiktiga

-osv

post-291-0-75274600-1373446293_thumb.jpg

post-291-0-99456900-1373446310_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har norrmännen börjat invadera Norrbotten!

Besökte Biltema mm idag, överallt kommer norrmän fram och är intresserade av Rörhögen.

De flesta är fullständigt oblyga och det är ju roligt. Hmm.... roligt betyder lugnt på norska, om man tänker efter så är det logiskt!

Antas

Demonstratör.

Link to comment
Share on other sites

Jag visade forumet och min byggtråd för min norske förman på min senaste jobbtur, och han ville inte gå från datorn sen. De har verkligen saknat möjligheten att bygga som vi. Nu kan dom det, men det blir ganska kostsamt med deras avgifter. Och det är alltid kul att höra att dom gillar ens nerlagda jobb.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

"Är man stor måste man vara snäll" var en reklamslogan.

Rörhögen är liten men kaxig bland alla stora plåtschabrak på dagens bilmöte i Haparanda.

Jag behövde bara köra in på området så samlades folk runt den, EGO-XXX fick verkligen göra skäl för regnumret och tanka upp husses ego till oanade höjder.

Ett par kom fram och förtäljde att de hade kört efter mej (E 4:an) från Luleå till Kalix. Mannen sa att trots att han hade en motorstark bil var han chanslös att hänga med vid omkörningar, han påstod att Rörhögen accelererade som en raket.

Farthållaren fungerade klanderfritt - bekväm anordning!

Antas

Östfarare.

post-291-0-15227700-1373651021_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

En milstolpe!

Nu är 1000 körda mil passerade med Rörhögen.

Kan bara konstatera att det har varit 1000 mil av skakig och bullrig men trevlig körning.

Link to comment
Share on other sites

Vad har skett för syndigt på denna vilodag?

Har njutningskört med Rörhögen några mil.

Man ska vara snäll med grannar och egna öron. Trädgårdstraktorn för ett djä.. (flåt, det är visst söndag) oväsen när den är i aktion. Dagen har därför till stora delar ägnats åt plåtsnickeri för att konstruera en bättre och effektivare ljuddämpare till trädgårdstraktorn. Enkel konstruktion som kräver mycket tänkande.

Originaldämparen är ett skämt, inte konstigt att den är högljudd!

post-291-0-02485500-1373830102_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att du tagit höjd för att du med den uppgraderade supertysta gräsklippardj#¤%#"¤% kan få alldeles för mycket klippningsuppdrag. Eller det kanske är det du vill.

Dämpa på mera.

Link to comment
Share on other sites

Man ska glädja sina medmänniskor.

Därför gläder jag er alla med resultatet av många timmars omfattande konstruktionsarbete, tänkande, svetsande, rörsökning på skrotfirmor mm.

Inte fa.. blev gräsklippartraktorn tystare - snarare högljuddare! Ett fullbordat fiasko!

Nåja, jag klarar nog omgivningens, både digitala och analoga, gyckel och skadeglädje. Besitter viss vana vid det.

Något projekt måste ju misslyckas annars är det lätt att bli övermodig!

Antas

Fortsättare med odämpad kreativitetslusta.

post-291-0-70215700-1373964502_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

---- supertysta gräsklippardj#¤%#"¤% kan få alldeles för mycket klippningsuppdrag ----

Jag tror inte det var ett misslyckande utan snarare ett mycket lyckat projekt. Du kom säkert till insikt något inlägg upp vad en tyst gräsklippare kan föra med sig i oväntat arbete. eller så kom du till insikt efter att ha läst en helt annan tråd där gräset växer sig stor och ståtlig till Guinessrekordlängd (?) med 185cm.

Link to comment
Share on other sites

Projektet kan med lite eftertänksamhet bli mycket lyckat som du indikerar.

Fortsatt utveckling av projektet blir införskaffande av högkvalitativa hörselskydd för förare och nu kommer fördelen: grannarna vill troligtvis ej att jag klipper åt dom pga olidligt oväsen!

Se där, man ska alltid tolka in positiva detaljer i misslyckanden, oavsett omgivningens högljudda gapskratt och pekande med finger!!!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Så var då besiktning av järnhästen utförd i arla morgonstund.

Som vanligt ingen anmärkning. I fjol fick den sträcka ut i hela 5 mil undrar hur många mil det blir under detta nådens år 2013?

Rörhögen har utkonkurrerat järnhästen!

Måste nog ha några tröstande samtal och några terapistunder med järnhästen innan den får psykiska besvär.

post-291-0-59719600-1374128980_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaha, vad har sig tilldragit denna lördag?

Körde till bilmöte vid Arcushallen (idrott- och utställningshall) i Luleå.

Det blev en intressant diskussion bland arrangörerna vid infarten:

-är det en custom?

-nä (jag)

-är det en epa-traktor?

-nä (jag)

-är det en veteranbil, årsmodell före -55?

-nä (jag)

-ska den vara med bland billjudet?

-nä (jag)

-?????????? - ställ dej var du vill!

Som vanligt drog Rörhögen till sej många intresserade.

När jag parkerade kom två journalister från NK (Norrbottenskuriren) ivrigt fotograferande och skrivande därefter kom en journalist från TV24 (Norrbotten) och gjorde en lång intervju med filmning. Det blir intressant att se om det blir ett inslag.

post-291-0-13995500-1374331180_thumb.jpg

post-291-0-24928900-1374331207_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Apropå dagens bilmöte i Luleå.

Norrbottenskurirens skrivning om Rörhögen finns i artikeln.

Bild finns på nr 2 (klicka på bilden). OBS! Det är inte jag på bild nr 1!

MIn Länk

Håller på att försöka få fram länken till TV-inslaget, jag återkommer i den frågan.

Link to comment
Share on other sites

Olje- och filterbyte klart efter 1005 mil.

Vem i helve... har byggt och konstruerat en bil som är så kompakt att mycket måste demonteras för åtkomlighetens skull!

OK, jag tar på mej skulden......

post-291-0-08160800-1374496695_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pinsamheters pinsamhet.

Var på väg hem med Rörhögen.

I stans värsta korsning står jag först vid trafikljuset - SVART-TVÄRSTOPP!!!

Huvudsäkringen utlöste! Jag kom ingenstans. Trots att jag förorsakade trafikstopp var folk vänliga. Fick ringa efter sonen för hembogsering.

Felet som inträffade var bagatellartat, en kabel hade lossnat som sekundärt medförde överbelastning på en annan kabels säkring.

Det positiva i pinsamheterna var att jag fick prova min egenkonstruerade losstagbara bogserögla. För att inte glömma att ta bort den är den orangefärgad.

post-291-0-12417600-1374513256_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

En fin varm och vindstilla dag och kväll, inte ett moln i skyn.

For till en bilträff i Gammelstad utanför Luleå.

Mycket bilar och motorcyklar av olika typ och valör. Fortfarande är jag ensam om att ha byggt en egen bil. Förvånande många hade sett TV-inslaget och läst måndagens (22 juli) artikel i Norrbottens Kuriren.

Till min stora förvåning följde hustrun med!

post-291-0-92346400-1374693451_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det mycket att titta på på bilträffar eller snarare fordonsträffar. Tröttnar man på fordon brukar det fortfarande finnas mycket att titta på.

Är det ett "win-win-förhållande"? Hmmm, tål att tänka på.

Link to comment
Share on other sites

Vädret är stabilt vackert några dagar.

Tänker passa på att göra en rundtripp med Rörhögen, Luleå-Narvik-Bodö-Luleå.

Självklart ingår kulturaktiviteter i färden. I Narvik tänker jag besöka Röda Korsmuseét (Krigsmuseét) och i Bodö Norskt Luftfartsmuseun. I Rognan avser jag att återigen besöka kyrkogården och minnesmärkena över krigsfångarna som byggde bl.a. Blodsveien. Hotellen har överkomliga priser under sommarhelgerna ca 800-875 SEK/dygn.

Hustrun lär nog komma med gliringar om att jag kör till vårt västra broderland där EGO:t (regnr på Rörhögen)kommer att väcka uppmärksamhet. Jag tar det som en man!

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka efter 130 mil på norska och svenska vägar. Luleå-Narvik-Bodö-Luleå.

Konstaterar att svenska vägar befinner sej i ett mer än uruselt tillstånd. Speciellt märks den dåliga vägstandarden i Rörhögen med styv fjädring och poluretanbussningar i hjulupphängningar.

Vädret har varit perfekt, för ovanlighetens skull har det tom varit FÖR varmt.

Farthållaren på Rörhögen är ett fantastiskt hjälpmedel att undvika fortkörningsböter! Att den dessutom är bekväm gör inte saken sämre.

Överallt väcker Rörhögen uppmärksamhet. I Narvik blev jag uppringd av en tidning, tyvärr hade jag då redan kört några mil mot Bodö. Priserna i Norge på allt är avskräckande, inte konstigt att norrmännen föredrar att semestra i Sverige. På Silvervägen (Rognan-Luleå)var svenska bilar i minoritet.

Silvervägen i Norrbotten mellan Vuogattjålme och Jäkkvik är i bedrövligt skick. Där det är asfalt är den så guppig att Rörhögen studsar omkring.

På en mycket lång sträcka, troligen längre än 10 km, gick det bara att köra ca 10-15 km/tim, jag trodde att bilen skulle skaka i bitar. Vid ett tillfälle mötte jag en utlänning med en stor Cadillacliknande bil som stoppade mej och frågade på engelska om detta elände fortgick långt!

Var orolig för att skärmarna skulle lossna, de vibrerade oroväckande.

Försökte filma men det var svårt.

För de som ev är intresserade finns bilder mm här:

MIn Länk

MIn Länk

MIn Länk

Hmm... med min analoga hjärna och fingrar är det inte säkert att länkarna fungerar.

Sitter just nu och funderar över en färd till Finska vinterkrigets slagfält i Suomussalmi.

Först måste/bör bakre hjullagren diagnostiseras.

Märkte i Norge att vid högerkurvor får jag ett svagt missljud och en lätt vibration från bakvagnen, vänsterkurvor ger inget sådant. Ljudet kommer alltså endast vid sidobelastning av vänster bakhjul. Att köra Rörhög är som att flyga, man lyssnar hela tiden på ljud/missljud och funderar hela tiden på vad det kan vara.

Bilden är från avfärden i fredags.

Antas

Rörhögsryttare.

Samtliga lager och drivknutar är bytta. Jag misstänker att det kommer från vänster bakre hjullagret eller diffen

post-291-0-95897800-1375177324_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med anledning av artikeln: Det är kanske läge att byta till gummibussningar ??

Jag funderar på hur plastbussningarna påverkar svetsfogarna i hjulupphängningen.

Har du koll på hur många mil du avverkat hittils i år ??

Link to comment
Share on other sites

Det är en tanke som aldrig har slagit mej!

Av allt jag har läst och diskuterat om bussningar har de flesta förordat plastbussningar, ingen har nämnt något om svetsfogarna.

SFRO-besiktningsmannen hade inga synpunkter.

Hittills har bilen rullat ca 1150 mil.

Jag nämnde ett svagt missljud i bakvagnen i mitt föregående inlägg.

I em lyfte jag bakpartiet och kände på glapp och missljud. Konstaterade ett glapp i vänster bakre hjullager - ska dissekeras imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Hårda slag kan utmatta och poluyrethane bussningar är lagom hårda tycker jag. nEtt mellanting.

Det här är intressant!

Hmmm... kan du specificera vad du menar?

"Hårda slag utmatta..." - menar du att svetsfogarna och/eller rören blir utmattade?

"...poluyrethane bussningar är lagom hårda tycker jag. nEtt mellanting." - Finns det olika hårdheter på polurethanbussningar? Såvitt jag har förstått är alla hårda jämfört med gummibussningar (s.k. trådrullar). Polurethanbussningar har jag på länkarmarnas inre bussningar (4st/sida), de yttre är uniballs (4st/sida).

Link to comment
Share on other sites

Efter vad jag förstått så är det så här: (Rätta mig om jag har fel.)

Gummibussningar tar upp vibrationer-

och div. oljud för att passagerarna

ska åka komfortabelt.

Plastbussningar vidare-befodrar vibrationer till chassit och svetsfogar vilka då i längden kan påverkas negativt-

Första stadiet av utmattning är ju mikroskopiska sprickor som kan växa i storlek och omfattning.

Fast du åker ju mest på slät asfalt så risken kanske inte är så stor ??

Link to comment
Share on other sites

Citat "Gummibussningar tar upp vibrationer-

och div. oljud för att passagerarna

ska åka komfortabelt."

Detta kan jag verkligen verifiera! Brukar ha hörselskydd vid längre körningar.

Min SFRO-besiktningsman påtalade också att (o-)ljudet sprids med polybussningar.

När jag byter motor (Cosworth V6) under hösten kommer även vx-lådan att bytas från typ9 till MT75. Tänkte samtidigt ev byta kardanaxel och ta bort Hardyskivan. SFRO-besiktaren påtalade att det inte alls är någon nackdel att ha kvar Hardyskivan, den isolerar (o-)ljud och ger mjukare kraftöverföring. Han rekommenderade att jag har den kvar om det finns plats för den.

Skulle vara intressant att höra flera byggares synpunkter och erfarenheter om poly/gummibussningar och påfrestningar mm. som har framförts i dessa inlägg.

Jo, oftast kör jag på slät asfalt - tack och lov!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Polyuretan finns i olika hårdheter men det är inte alltid så enkelt att jämföra. Inte alla tillverkare listar sina data och så vet man sällan hur hårda standard gummibussningar är. Min egen erfarenhet är att normala polyuretanbussningar (inte de som kallas "polyrace") inte sliter mer på sakerna runtomkring än gummi. Jag tycker inte heller att de brukar ge märkbart mer ljud och vibrationer, i alla fall inte om man jämför med klassiska, solida gummibussningar (ihåliga och/eller hydrauliska är en annan sak).

Även om man inte ska underskatta funktionen hos fräscha (=nya) gummibussningar av bra kvalitet så tror jag egentligen inte att man märker så stor skillnad på komforten i en bil av Locosttyp. Det är mycket annat som lever om...stumt monterade differentialer till exempel :-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Min diff är stumt monterad - och det hörs!

Trodde att det var något fel på innanmätet i diffen men det visade sej vid dissektion att allt var korrekt och i mycket bra skick.

En i mitt tycke stor (o-)ljudskälla är däcken.

Link to comment
Share on other sites

Citat från mitt inlägg ovan:

"Märkte i Norge att vid högerkurvor får jag ett svagt missljud och en lätt vibration från bakvagnen, vänsterkurvor ger inget sådant. Ljudet kommer alltså endast vid sidobelastning av vänster bakhjul. Att köra Rörhög är som att flyga, man lyssnar hela tiden på ljud/missljud och funderar hela tiden på vad det kan vara."

Felet är funnet och åtgärdat!

Det visade sej att centrummuttern på vänster bakhjul hade lossat lite - mycket märkligt!

Förmodligen tog bromsskivan i bromsklossen vid högersvängar.

Muttern är nu åtdragen och låst med flytande stark gänglåsning. Har lyssnat med stetoskop, inga missljud hörs.

Har även passat på att lyssna på diffen med stetoskopet, hörs bra där också. Ibland hörs gnissel från polurethanbussningarna, gnisslet hörs när man lyssnar mot chassit.

Antas

Rörhögsdoktor.

post-291-0-27168600-1375279891_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Körde Luleå-Boden idag.

Yngste sonens kompis körde så jag hade möjlighet att leka med kameran. Kvalitén är urusel men det var iallafall några försök till filmning.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tog en stund innan jag upptäckte ett mera sofistikerat fordon på bilden!

Förmodligen är jag på hemväg från Boden då jag bl.a. filmade inslagen i det tidigare inlägget.

Du skulle ha ringt, viftat med parasollen från bordet eller vidtagit annan tydligt märkbar åtgärd så hade vi kunnat ses.

När du skrev raggare såg jag bara plåtmolnet till vänster på bilden.

Link to comment
Share on other sites

Jo hade egentligen tänkt kolla om det gick ordna ett studiebesök när man var i krokarna, men alla andra i familjen var inte lika intresserade av dylika påhitt.

Kom just ut från matstället när jag såg dig passera, han bara dra fram mobilen och trycka av. Hade jag vetat att du skulle passera en gång till efter bara någon minut hade jag gått ut till vägen å hälsat, men denna gång stod jag mitt på parkeringen så jag tror inte det hade varit så lätt att bli upptäckt.

Link to comment
Share on other sites

Fick ett infall att skaffa ny telefon.

Ny tillstöter problemet för en analog gubbe som mej att lära sej alla finesser.

Nåja, jag tror att det blir som vanligt, man nyttjar bara några % av vad som finns i den nya manicken. Viktigaste säljargumentet som jag föll för är:

-HD filmning möjlig

-kamera 13 Mpixels

-GPS (Onödigt för er som kör på bana!)

-går att ringa med

-abonnemanget är samma som jag har haft tidigare men 50 SEK billigare per månad!!!

Resten är obegripligheter tills vidare!

Ny mobil, nya utgifter!

Det är fascinerande hur mycket som kan göras med "smart phones".

GPS kräver hållare till bilarna. Inköpt på Biltema till det facila priser av 75 SEK.

Har aldrig haft en mobil med inbyggd GPS utan har använt separat GPS-apparat (har 2 st). Dessa blir nu överflödiga.

Har också provat mobilens 13 Mpixels kamera och HD-filmning - fungerar utmärkt. Marknaden för allmänhetens video- och digitalkompaktkameror måste minska med dessa mobiler på marknaden!

Försökte idag köpa en adapter för drift av mobilens GPS i bilen - Biltema, MediaMarkt hade sålt slut. Elgiganten ville ha 199 SEK. En kompis till yngste sonen beställde en adapter på nätet för 13 SEK!

Det är en märklig värld vi lever i.

Antas

Snart digital.

post-291-0-63362400-1375639580_thumb.jpg

post-291-0-58072700-1375639601_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...