Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

Eftersom du också måste ha nåt att skruva ditt nya grenrör i...

Jag skulle skickat grenröret eller en stålpackning till Robert i Härnösand... http://ajden.se/ajden/flansar/index.htm

Honom kan du säkert beställa rörstumpar av också, som är matchade till flänsarna, eller redan fastsvetsade.

Eller tryckt add to basket :)/>

http://www.ebay.co.uk/itm/24v-v6-cosworth-BOB-Stainless-exhaust-flange-Singular-plates-weld-fabrication-/190800462732

Jag har en klient som kommer att skära ut flänsarna åt mej.

Tänkte göra flänsarna i en hel längd och sedan kapa upp när rören är fastsvetsade, detta för att undvika skevheter.er att

Ser att det står "Postage: May not post to Sweden" på länken till ebay.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fredagskvällsnöjet i Konungarikets nordligaste Residensstad består i att ha tillverkat mallen till avgasflänsarna.

Tänker bulta fast den på en kraftig H-profil när jag svetsar dit rören, tänkte undvika att flänsen böjer åt något håll.

Efter svetsning kommer den att kapas i tre fristående flänsar.

Min hygglige klient M kommer att fräsa ut flänsarna i 10 mm plåt.

Antas

Dagisadept (klipp&klistra)

post-291-0-80881600-1362765112_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den intresserade läsaren ser naturligtvis att EGR-ventilen på Cosworthmotorn är avlägsnad och ersatt med en tätningsplatta av aluminium.

Till alla miljövänner - motorns utsläpp påverkas inte, snarare tvärt om!

post-291-0-24258600-1362850340_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ibland krävs det tankeverksamhet tom av en panschis!

På bilden är oljekyl+filterförlängaren till vänster. Cosworth 2,9 V6 24v BoB har denna konstruktion som sänker ner filter/kyl, problemet som uppstår på Locosten är att filter/kyl kommer under chassit.

Hur lösa detta?

Vill inte köpa en dyr filterförlyttare, vill ju fortsätta att leva efter Locostprincipen.

Jo, om jag kan få loss rörstumpen vid röda pilen så går den att gänga in i blocket där den gula pilen är anbringad. Det är på filter/kylens ordinarie plats på Ford 2,9 12v, Cosworth och 2,9 har samma block. Allt passar, har mätt och kollat.

Säg om något skulle vara enkelt! Hur får jag loss rörstumpen vid röda pilen? Jo, genom att dra fast två muttrar, låsa dom och sedan gänga ut rörstumpen.

Enda problemet är att få tag på två muttrar med rätt dim, gängstigningen är SAE 16. Har aldrig hört talas om den stigningen, måste vara något från yttre rymden!

Stigning och dia är samma som på oljefilter.

Kampen fortsätter mot gängstigningar och materien.

Antas

Gänglig man.

(Går inte att ladda upp bilder, jag kompletterar senare)

post-291-0-38078900-1363037227_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag försökte bifoga en bild men istället kommer det upp någon obegriplig text och meddelandet blir tredubblat och går inte att ta bort!

Hur i helve.. gör man för att ta bort de två överflödiga meddelandena och bifoga en bild i det som är kvar?

Link to comment
Share on other sites

Den tekniken den tekniken.......

Jag vill ha det till att det är 1 5/16-12, det ska vara samma som UNF-standard.

Inte för att jag är säker men jag ska undersöka vidare......

Ytterdia på bulten är ca 19 mm.

Provar att bifoga bilden igen.

Cealm tog bort de två överflödiga inläggen - Tack.

Nix, går inte att bifoga bil.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Ser att det är samma för Volvo, Ford och en del andra - det underlättar!

Ser också att du har drabbats av samma trassel med mångfaldigande av inlägg. Jag har skrivit ett meddelande till webmaster om detta.

Link to comment
Share on other sites

Får ni fortfarande samma fel?

Nu fungerar det.

Bilden är inlagd längre upp.

Tack för snabb åtgärd!!!

Jag blir alltid imponerad av de som kan fixa till sådana här obegripligheter.

Antas

Analog gubbe som föredrar OH-apparat.

Link to comment
Share on other sites

Den tanken har funnits men förkastats.

Oljefiltergängorna sitter på en relativt tunn plåt och går med stor sannolikhet inte att använda som "muttrar".

Jag antar att det krävs relativt stort moment för att dra loss rörhylsan ur aluminiumförlängaren även om jag värmer aluminiumen, sedan ska den ju dras fast i blocket också.

Har talat med en klient som har tillgång till en stor mekverkstad, han ska försöka fixa muttrar.

Återkommer med resultatet om det lyckas annars återkommer jag för att låta alla njuta av den sanna glädjen - skadeglädjen. Man ska unna folk att ha roligt!

Min livsfilosofi är "har jag gjort ett misstag så att folk får skratta åt mej då har jag gjort en välgärning för mänskligheten!".

Antas

Muttrar ofta.

Link to comment
Share on other sites

Locostforumets medlemmar är fantastiska!

Sign "PeÅ" meddelade nyss att han har muttrar med rätt gäng och dim.

Han skickar upp två muttrar till dessa civiliserade och snötyngda trakter.

Man upphör aldrig att imponeras över detta forums medlemmar.

Det är en förmån att få tillhöra denna skara.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Idag har guldklimparna anlänt till civiliserade och bebodda trakter, jag vet att muttrarna kommer att trivas förträffligt så efterlängtade de har varit.

De ska få mycket god omvårdnad.

Nu kan jag dra loss rörstumpen från förlängaren och flytta den till blocket.

Kom hem nyss, kunde inte ge mej till tåls, hastade ut i verkstan och drog med bultande hjärta fast muttrarna - och si, de passade.

Tack PeÅ för hjälpen!

Antas

Muttraren

post-291-0-94191300-1363279687_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Olika äro våra njutningar på fredagseftermiddagarna (lät som byråkratisk gammelsvenska).

Efter två tim på gymmet har em ägnats åt att få loss den förb... rörstumpen i oljefilter/kylförlängaren.

Simsalabim, det gick över förväntan tack vare PeÅs muttrar.

Nu kan oljefilter+kyl flyttas från Pos1 till Pos2.

Min klient M kommer att fräsa ut grenrörsflänsarna till de nya grenrören. Återkommer om detta senare, måste göra ett ovalt rör av ett runt - det fixar sej nog!

Antas

Njutningslysten panschis.

post-291-0-10748400-1363356110_thumb.jpg

post-291-0-68247300-1363356139_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pust... har tömt diskmaskinen enl order.

Smög sedan ut till verkstan och provade om flytten av oljekyl+filter skulle fungera.

Tänk att det fungerade över förväntan, känner mej riktigt fredagsnöjd - "nöjderiet" kommer nog att räcka för hela helgen!

Antas

Tänker ockupera sofflocket som seriefiguren Kronblom.

post-291-0-69907500-1363361621_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sådärja, då är en lagersats till diffen beställd från UK.

Återstår nu att byta alla lager, blir ett spännande och grannlaga jobb.

Hoppas att missljuden från diffen upphör!

Priset inkl frakt till Luleå slutade på 1 000 SEK.

MIn Länk

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jahapp!

Satte mej ner och begrundade Cosworthmotorn.

Oljekyl/filterförflyttningen skulle bli ännu bättre om kylvätskerören kunde riktas mera uppåt, slangarna kommer då inte att sticka ut bakom motorn.

Tyvärr tar kylen i ett utskott på blocket som såvitt jag förstår inte fyller någon funktion.

Tänker ta Tigersågen och såga bort utskottet vid röda linjen.

I vilket fall som helst känns det lite kymigt att såga i blocket men livet kan inte levas riskfritt så jag tänker prova!

post-291-0-76602200-1363691361_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ta vinkelslipen "under-upp" och slipa bort det lilla som behövs. OBS! Det rådet är bara till för de som inte ständigt vill leva "on the edge" Övriga tuffingar som Antas tar Tigersågen. Gärna en 380V 3-fas Tigersåg om nu sådana finns.

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte hålla mej!

Gick ut i verkstan, tätade alla öppningar på blocket bl.a. med en täckbricka utsågad ur en skärbräda och fingrar från en diskhandske.

Återigen fick köket släppa till material!

Kände en viss ängslan inför vad som skulle döljas bakom utskottet, skulle det komma fram ett "slukhål" eller något annat otäckt?

Tigersågen och elbandfilen gjorde ett utmärkt jobb och allt gick bra.

Nu fick oljekylen en bättre position, mera upprätt.

post-291-0-57290700-1363710823_thumb.jpg

post-291-0-76703700-1363710837_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hustrun har inte trätt in i köket än.

Tror att jag klarar det med att stöka omkring en del, det medför lite skäll jämfört med vad som komma skall när hon upptäcker .........

Link to comment
Share on other sites

Sådärja, då är en lagersats till diffen beställd från UK.

Återstår nu att byta alla lager, blir ett spännande och grannlaga jobb.

Hoppas att missljuden från diffen upphör!

Priset inkl frakt till Luleå slutade på 1 000 SEK.

MIn Länk

Beställde i morse.

Fick nyss ett meddelande om att lagersatsen är skickad, här går det minsann fort!

Blir spännande att se om svenska Posten anser att det är "farligt gods" och skickar tillbaka godset - minns mitt debacle med Posten och stötdämparna (se tidigare inlägg).

Antas

Lagrad (inte som illaluktande ost).

Link to comment
Share on other sites

Detta meddelande är riktat till "therealpinto" eftersom det inte går att sätta in bilder i meddelanden.

Du nämnde vid vår tidigare diskussion om Cosworthmotorn att det var absolut nödvändigt att kolla kamkedjesträckarna.

Nu har jag öppnat högra ventilkåpan och tittat ner på sträckaren.

Såvitt jag kan bedöma är det ett spår efter kedjan i sträckaren, spårets djup kan vara max 1 mm (svårt att se).

Bör jag byta sträckarna?

Kamnockarna tycker jag ser bra ut.

Cealm instruerade med nyss om hur man sätter in bilder i "meddelanden".

Detta inlägg får stå kvar med förhoppningen att "therealpinto" läser det.

post-291-0-43620800-1363886887_thumb.jpg

post-291-0-32628700-1363886920_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Spår brukar det bli på sträckaren om den är av nåt composit plast etc. Men viktigare är väl funktionen av den och att det inte är fullt ut så kedjan bör bytas.

Link to comment
Share on other sites

Bara det blir snöfritt så att jag kan ta ut motorn och hetvattentvätta den kommer jag att ta av bröstkåpan.

Är det oljetrycket som trycker ut kamkedjespännaren?

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt det på isoleringen på alla kablar på motorn.

Kamkedjesträckarna förefaller inte vara spröda såvitt jag kan se och känna, får väl se hur de ser ut när jag får bort bröstkåpan.

Link to comment
Share on other sites

Påskgodiset har anlänt från England, väl inslaget och transporterat av FedEx.

Lagersats med tätningar för renovering av diff.

Att sedan kostnaden är hälften jämfört med att köpa samma sats i Sverige gör lyckokänslan ännu mera njutbar.

6 dagar från beställning till att paketet ligger utanför min dörr tycker jag är bra service, har på¨talat det i ett meddelande till säljaren.

"På köpet" fick jag en engelsk dagstidning så nu är helgläsningen räddad - Expressen/Aftonbladet blahablaha......

Antas

Väl lagrad som god årgång av norrländska specialitén - surströmming.

post-291-0-43545100-1364304993_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Många brukar ha synpunkter på Biltema.

Idag var jag dit för att titta på deras inspektionskamera: MIn Länk

Vill gärna titta in i Cosworthmotorns cylindrar innan jag bestämmer mej för att demontera topplocken.

Vid informationsdisken stod jag och vände och vred på apparaten, Biltemas chef kom förbi och hejade glatt.

"Ta med dej kameran hem och kolla cylindrarna, du får låna den" var hans trevliga besked, "du kan lämna tillbaka den när du är klar".Känn inget köptvång.

Nu har jag provat kameran.

Erfarenheter:

-man måste ha ett tränat öga för att tolka vad man ser. Dock kunde jag konstatera sotkanter längst upp i cylindrarna, om det finns vändkanter kan inte avgöras.

-man får vrida och lyfta/sänka linsen mycket för att scanna av hela cylinderloppet.

-blanka cylindrar ger reflexer som kan förvilla.

-kameran var lätt att hantera, svårigheten att tolka bilderna är inte en brist i kameran utan snarare hos tolkaren.

Motorn har gått ca 18000 mil så jag antar att det som syns är normalt slitage för den körsträckan.

Med inspektionen som grund har jag bestämt mej för att inte demontera topplocken. Nästa steg är att försöka få tag på en passande startmotor för att kunna göra ett kompprov.

Biltema i Luleå MIn Länk tycker jag har ett servicetänkande och handlande som hedrar dom.

Kommer nog att fortsätta köpa det jag behöver av dom.

Antas i snöhelvetet.

post-291-0-16113000-1364313245_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Har tagit loss alla kablar till insprutarna på Cosworthmotorn.

Konstaterar att kabelisoleringen inte är av bästa kvalité, den har torkat och spruckit på massor av ställen.

Tur att jag har en hel säck med kablar från donatorn (Ford Scorpio 2,9 V6), förhoppningsvis hittar jag där kablar med rätt färg och märkning.

OBS! Det är olika färg och märkning på kablarna för alla 6 insprutarna.

Antas

Lever ett liv i isolering.

post-291-0-32754000-1364325419_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi hade tyvärr samma bekymmer med motorkablaget i den 24v vi byggde till en Capri för snart 10 år sedan. Just kablarna som ligger i motorns "V" verkar fara illa.

Gustaf

Detta är kablarna som ligger i motorns "V". Blir nog för varmt för isoleringen.

Kablarna utanför detta parti har klarat sej bra.

Har lite funderingar på att "lyfta" upp kablarna och dra dom ovanför plenumet - ska tänka en liten stund till.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Smart! Tack för tipset.

Hmm... istället för att skicka efter från utrikes kan det gå att sy "slangar" av avgasbandage - ska fundera en stund på detta också.

Link to comment
Share on other sites

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasror/Varmeskold-79449/

Ganska högt kvadratmeterpris, men den kan du linda runt kablar och sy som en strumpa att trä kablarna i. Jag har liknade som ska användas till värmesköld runt bromscylindrarna som inte sitter alltför långt från mitt avgasrör.

Link to comment
Share on other sites

Kommentar till "Christer J:s" inlägg.

Det var det mtrl jag avsåg i mitt tidigare inlägg.

Borde gå att sy ett "rör" som skyddar ev kompletterat med en "ränna" som höjer upp kablarna så att de inte ligger på blockets "V".

Antas

Hetlevrad.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kommentar till "Christer J:s" inlägg.

Det var det mtrl jag avsåg i mitt tidigare inlägg.

Borde gå att sy ett "rör" som skyddar ev kompletterat med en "ränna" som höjer upp kablarna så att de inte ligger på blockets "V".

Antas

Hetlevrad.

Jag förstår, men avgasbandagen är mycket tjockare än den där folieklädda glasfiberduken, så jag tänkte att den blir smidigare att sy.

Link to comment
Share on other sites

Det lönar sej alltid att vara prismedveten på bildelar.

Gratisbilen (Volvo 460) som jag fick av grannen ska få omvårdnad.

Har ingen aning om när kamremmen med tbh byttes, den ska bytas vid 8000 mil och bilen har gått ca 19 000 mil.

Volvo vill ha ca 2 500 SEK för kamremssatsen, Auto Ohjanperä (MIn Länk) tar för samma sats 825 SEK.

Ingen tvekan om vem som får sälja!

Antas

Prisjägare

post-291-0-89619200-1364477791_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar inga kamremssatser där.? under produkter

Om det är en INA sats du fått så är det kanon. INA är nämligen "original" på de flesta bilar med kamremshjul o ventiltryckare t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Jo (märk det korthuggna norrbottniska uttryckssättet), det är fabrikatet INA.

Dina ord gör mej ännu mera nöjd!!!!

Passar bra på en bil som har gått ca 19000 mil (Locost rules!).

Antas

Sprätter som en påsktupp!

Link to comment
Share on other sites

Även om man köper en Gates, Continental eller SKF sats så är det oftast olika fabrikat i satserna iom att Gates och Continental gör remmen, INA och SKF gör spännare.

Däremot så är originalnumren (tex Volvos) bortslipade eller ommärkta.

Link to comment
Share on other sites

Ovan nämnde jag gratisbilen (se bilden).

Till alla som måste pinas i områdena söder om Dalälven visar jag en bild på att våren har anlänt till Luleå.

Er avundsjuka är speciellt njutbar för oss som får uppleva riktig vår!

Bilden är tagen idag 28 mars kl 15:15.

Antas

Ute med bar överkropp.

post-291-0-60921000-1364480401_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...