Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

Nu har det regnat sedan i lördags och det lär fortsätta. Funderar på att lagföra SMHI för avsaknad av Seven-väder.

Eftersom det är olägligt att njuta av Seven-kultur passar jag på att förbättra "rörhögen".

En klient bistod mej idag med en Lexanskiva för att tillverka turbulensskydd på störtbågen.

Sågade ut en skiva som bultades fast i bågen med förhoppning att det ska minska turbulensen i sittbrunnen.

Hustrun och jag har beställt var sin läderhuva, röd till henne och svart till mej. De ligger på DHL-terminalen här i Luleå, vi kommer inte åt dom förrän på torsdag - trist!

När man går på stan kommer många fram och grattar eller hejar, många frågar om bygget och är intresserade, det märkliga är att hustrun är utsatt för samma (undrar vad hon svarar dom?). Massmedieexponeringen har fått märkbar effekt.

Bifogar en bild på en näst intill osynlig Lexanskiva på störtbågen.

Antas

Rainman

Erfarenheter av täckning bakom störtbågen.

Turbulensen minskar i sittbrunnen men inte så mycket som jag hade hoppats på. Iofs var det en billig åtgärd (gratis!) så jag ska väl inte klaga.

Ska prova ut lite mera åtgärder för turbulensminskning, får fundera under kommande mil.

I övrigt går bilen som en Guds skapelse!

Igår råkade jag ut för något intressant.

Stannade på en parkeringsficka på Storgatan i Luleå.

En äldre (85+) dam med rollator kom fram och undrade vad det var för bil, jag svarade "Antas" (den heter så i regintygen). Damen blev mäkta förvånad när jag upplyste om att det var ett hembygge. Hon undrade "går det verkligen att bygga en bil själv?". Därefter förhörde hon sej mycket noggrant och initierat om motor, hjulupphängning, hur den var att köra och mycket mera.

En observation jag har gjort är att yngre kvinnor inte törs titta eller komma fram, däremot om dom har småbarn som pekar - då törs dom, måste vara något med evolutionen.

Trodde aldrig i min enfald att en rörhög skulle väcka sådant intresse.

Man kan knappt stanna så kommer folk och frågar och är intresserade, många fotograferar med mobilerna. På Hertsövägen (Luleå) körde en bil i filen bredvid, passageraren filmade hela tiden (tur det inte var föraren som filmade!).

Bilen är så låg att man borde skaffa en flagga på pinne, samma som barnen har på sina cyklar!

Antas

Idag regnar det igen!

(Bilden från förra veckan, Foto Inger Anundby)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Härliga reportage! Bilen ser riktigt lyckad ut på bilderna. Kan tänka mig att det var något alldeles speciellt att rulla ut från besiktningen... Du har inte bara gått i mål med ett "lösvirkesbygge", du har gått de extra milen med framruta, vindrutetorkare, helt egen inredning, med mera. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Sufflett kommer hustrun att sy, själv kröker jag rören.

På ett tidigt stadium förberedde jag fästen för sufflett (se bilden).

Tonneau är också på gång.

Antas

Diskmaskinsutbytare

Hej Antas

Sitter inte de där fästet lite väl långt fram, blir så korta dörrar.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Hade inte tänkt mej några dörrar utan enbart tak.

Hur sidorna ner mot sufflettfästet ska utformas har jag inte tänkt färdigt om.

Tänkte sy (=hustrun syr) en första modell av lakansväv att ha som mall i "skarpt läge".

Återkommer med bilder under arbetets gång för att inhämta synpunkter från forumet.

Fn har jag drabbats av en svårartad förkylning som i mitt tycke gör att jag vistas i dödens förrum. Hustrun har ingen som helst förståelse för mitt oerhörda kroppsliga och psykiska lidande.

Antas

Återkommer om jag inräknas bland de levandes skara om en vecka.

Link to comment
Share on other sites

Hade inte tänkt mej några dörrar utan enbart tak.

Hur sidorna ner mot sufflettfästet ska utformas har jag inte tänkt färdigt om.

Tänkte sy (=hustrun syr) en första modell av lakansväv att ha som mall i "skarpt läge".

Återkommer med bilder under arbetets gång för att inhämta synpunkter från forumet.

Fn har jag drabbats av en svårartad förkylning som i mitt tycke gör att jag vistas i dödens förrum. Hustrun har ingen som helst förståelse för mitt oerhörda kroppsliga och psykiska lidande.

Antas

Återkommer om jag inräknas bland de levandes skara om en vecka.

hej antas

krya på dig - jag vet hur det känns - en man med en riktig förkylning kan vara riktigt sjuk - kvinnor har svårt att förstå det

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej Antas

Sån där pinne med flagga kör Uppsala sonen PeÅ med hela tiden, det utmärker bilen på ett säreget sätt och alla börjar känna till den nu. Funkar bra tycker jag på hans bil.

Känns som man skulle behöva en ibland när huvet inte ens kommer upp i överkant på långtradardäcken, då hoppas man de har tungan rätt i mun annars blir man väl en blöt fläck på vägen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Bilträff i kväll vid Gammelstads kyrka i Luleå.

Varje onsdag kl 18:00 samlas bilintresserade och visar upp sina fordon.

Jag var enda Seven-bilen övriga var ett hundratal amerikanska plåtmonster uppblandat med veteranbilar och motorcyklar.

Gissa vilken bil som drog till sej intresset! Som flugor runt en sockerbit.

Antas

Fortfarande förkyld.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: Detta är Postat: 11 06 2012 - 10:49

---- Fn har jag drabbats av en svårartad förkylning som i mitt tycke gör att jag vistas i dödens förrum. ---

--- Återkommer om jag inräknas bland de levandes skara om en vecka. ---

Postad Idag, 19:35

--- Bilträff i kväll vid Gammelstads kyrka i Luleå----

Förvisso --- Fortfarande förkyld. ---

Och sedan undrar du över:

---- Hustrun har ingen som helst förståelse för mitt oerhörda kroppsliga och psykiska lidande. ---

Link to comment
Share on other sites

Idag är det fredag och jag har långsamt börjat inträda i de levandes skara igen.

Konstaterar att jag aldrig skulle ha närvarit på bilträffen i onsdags pga den kraftiga förkylningen.

Nåja, jag gjorde i allafall en liten kille lycklig som fick sitta bakom ratten medan hans mamma fotograferade intensivt.

Mamman föreföll inte visa något intresse för mej - kan det bero på mitt hostande och snörvlande?

Antas

Ska snart ta itu med hustruns "att göra lista" - nä, nu jag blev dålig igen!

Kompletterande info.

NordNytt ringde för 2 min sedan och lät meddela att de måste skjuta fram inslaget om rörhögen. Lika bra det eftersom jag i mitt nuvarande tillstånd knappast är representabel för Locostbyggarnas ärofulla men lilla skara.

Tydligen har något dramatiskt inträffat och dit räknas nog inte rörhögen.

Inslaget ska nu produceras senare i sommar.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hej Antas.

Så här ser det ut när jag bara lagt suffletten överbågen och hängt dit en dörr.

post-126-0-41757200-1339584892_thumb.jpg

Mvh Nisse från ett Soligt Umeå idag B)

Intressant bild på suffletten.

Fästet på rutramen är det en U-profil som du trycker ner på rutramen?

Om så är fallet, hur sitter sufflettväven fast i U-profilen?

Har du möjlighet att ta några bilder är jag tacksam, helst också på främre "låsningen" mot rutramen.

Antas

Sängliggande i svårartad förkylning utan förbarmande från hustrun (som fyller år idag!).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kom på att jag borde nämna den speciella känslan igår när jag ändrade i min profil från "bygger Locost" till "har byggt Locost".

Det kändes nästan högtidligt, som att klippa band vid invigningen av en bro.

Passar även på att skriva ner morgonens filosoferande.

Kira har skött om sin förkylde reservhusse denna natt och morgon. Hon vet vad verklig omsorg och medkänsla betyder för en man!

Själv har jag hörlurar och glasögon för att se och höra vad som sägs i feberdimmorna.

Jo, bokhögen väntar på att läsas

-striderna på Karelska näset 1944

-Chris Gibbs bok om hur att bygga en egen bil

-Finska vinterkriget av Robert Edwards

-SFRO´s (röda) bygghandbok

-stridsflygare under Karelens himmel av Jorma Sarvanto

-förnyad genomgång av Klassiker (tidning för bilentusiaster)

-mm

Vadå, jag nörd?

Tillägg.

Kira är fd grannens hund, hon brukar vila upp sej ibland på Casa Eliasson/Bygdell (hustrun) när husse passar på att rumla om.

Hon är den fulaste hund jag känner men hon har ett fantastiskt psyke och sinnelag - vida överlägset andra hundar (och en del människor).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Igår fick grannfrun en "test-ride" i rörhögen.

Hon tyckte att det var något av det häftigaste hon någonsin hade färdats i.

Spontant sa hon "Antas, kan du inte bygga en sån här bil åt mej?" Mjaaaa....jag tror nog inte det.

Min hustru skäms när folk tutar, vinkar och hejar - grannfrun vinkade istället glatt tillbaka till alla!

Ser ut som att mitt skägg växer fortare än gräsmattan.

Antas

Grannroare.

post-291-0-57140800-1340344443_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det är kul nästan jämnt!

En kort sväng blev det idag, tur jag hann hem - bränslepumpen la av!!!!! Tvärstopp precis på min uppfart.

Får väl säga att det var tur i oturen.

I morgon ska jag kolla elen till pumpen och om den fungerar (elen) så får det nog bli en pump från Biltema för 399 SEK.

Antas

Trycklös.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

EUREKA, jag vet felet - tror jag!

Under midsommarnattens skönhetssömn (gäller knappast mej!) kom jag på ett möjligt fel.

Hann under nattens mardrömmar även införskaffa en nu pump med allt jobb med anpassningar innan det skulle fungera.

Nåja, kom på att det finns ett bränslepumpsrelä, tog loss det i morse och provde det. Inte fa... fungerade det!

Ska nu försöka få tag på ett relä som passar - Hoppas att Biltema eller OK har öppet idag.

Antas

Sanndrömmare

Link to comment
Share on other sites

Nu går den som Guds skapelse igen!

Det var inte relät som fallerade, felet var betydligt enklare än så.

Donatorbilen (Ford Scorpio) har en säkerhetsbrytare till bränslepumpen, jag valde av säkerhetsskäl att föra över den till rörhögen när jag byggde. Denna säkerhetsbrytare bryter elen till bränslepumpen vid hastiga rörelseförändringar - påkörning, tippning, kört på något hastigt.

Den återställes genom att trycka in en knapp, tydligen hade den utlöst!

En hel dag av kopplingar, provningar och funderingar till spillo. Nåja, man har ju alltid lärt sej något.

Antas

Har tagit sej en återställare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

---- har en säkerhetsbrytare till bränslepumpen ----

En Köpingklassiker alltså. Järnvägsbron som en gång i tiden var E18 genom Köping hade stora sättningar, och har det fortfarande. Så stora att just Fordbilar som körde för fort fick det problem du hade Antas. Det första bärgaren gjorde om det var en Ford på bron var att återställa pumpen. De flesta bilarna startade snällt igen.

Link to comment
Share on other sites

Varit ut på en 10-mila runda.

Rörhögen har uppfört sej exemplariskt.

Kylvätsketemp 87-93c

Oljetemp 90c

Oljetryck min 4 kg

EGT ca 400c

Diffoljetemp ca 50c

Bränsleförbrukn ca 0,85 l/mil

Antas

Njutare

Link to comment
Share on other sites

Kompisens dotter måste självklart provsitta rörhögen och sedan följa med på en provtur.

Nej, hon skrek inte som kvinnor brukar göra vid vissa tillfällen - hmm...kanske tystnade i skräck?

Nåja, hennes pappa har ju sysslat med biltestverksamhet så lugnet kanske har gått i arv.

Antas

Sättaskräckikvinnorförare

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kompisens dotter måste självklart provsitta rörhögen och sedan följa med på en provtur.

Nej, hon skrek inte som kvinnor brukar göra vid vissa tillfällen - hmm...kanske tystnade i skräck?

Nåja, hennes pappa har ju sysslat med biltestverksamhet så lugnet kanske har gått i arv.

Antas

Sättaskräckikvinnorförare

Link to comment
Share on other sites

Kan någon kunnig webbmaster eller vad det heter fixa till ovanstående inlägg.

Varför det blev som inlägget blev har jag ingen aning om.

Försökte ta bort det dubblerade men det blev istället som om jag har svarat på mitt eget inlägg!

Antas

Analog.

Link to comment
Share on other sites

Krångla nu inte Antas, du har gjort det perfekta inlägget dvs citera dig själv i inlägget du inte inte ännu hunnit skriva.

Bara låt det vara och låt oss andra förundras och tycka att du är inte bara en verbalt kvick äldre gentleman utan även en riktig "datorknutte".

Hmmm lite osäker där på ordvalet äldre gentleman men det borde vara ok....

Sedan den andra delen. Intressant vi har fått data på bilen. DEt är noterat men var är data på den äldre gentlemannen?

Vänligen fyll i tabellen:Varit ut på en 10-mila runda.

............. har uppfört sej exemplariskt.

Kylvätsketemp: .......

Oljetemp: ..........

Oljetryck min ...... kg

EGT ca .........c

Diffoljetemp ca ........c

Bränsleförbrukn ca ........ l/mil vänligen notera typ av bränsle ........

Link to comment
Share on other sites

Yngste sonen har kommit hem till civiliserade trakter från oländiga Västerås.

Hans skruvabstinens är olidlig! Pappa konstaterar att sonen behöver en verkstad för ett fullgott leverne.

Nu har han tom gett sej på jordfräsen. Planen är att byta motorn från 4 hp till 8 hp - vilket acc!!!

I bakgrunden väntar trädgårdstraktorn på blästring och sprutlackering.

Antas

Ej hinnamedare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Sådärja, då var båda inre drivknutarna bytta.

De yttre slits mest pga större rörelser, de bytte jag innan rörhögen togs i drift.

Har hört ett klonkande ljud vid på/avdrag, osäkert om det beror på drivknutar, diffspel (kronhjul/pinjong) och/eller bakre kardanknut.

Blir spännande att lyssna på ljuden efter bytet!

De tidigare inre drivknutarna var originalmonterade i donatorn, alltså har de varit i bruk ca 20 000 mil och har nog gjort sitt.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Inköpta på MIn Länk i Luleå.

Tillverkare: GLO (Italien)

Prod.nr: 4512 K

Pris: ca 530 SEK. Jag påpekade att Biltema tar 499 SEK för liknande drivknutar, priset prutades då till 490 SEK.

Kvalite´: förpackning, instruktion ger ett bättre kvalitétsintryck jämfört med Biltema. T.ex. var drivknuten dammtätt förpackad vilket inte Biltemas är.

Fick ett tips av Alex Bergsland via Facebook, citat:"Loctite på bultarna är heller inte fel, jag råkade ut för samma som stefan (sign. "Drake"), 2 bultar var borta, två hade gängats ur men satt kvar, de sista 2 slogs av i ett gupp".

Link to comment
Share on other sites

Fick ett tips av Alex Bergsland via Facebook, citat:"Loctite på bultarna är heller inte fel, jag råkade ut för samma som stefan (sign. "Drake"), 2 bultar var borta, två hade gängats ur men satt kvar, de sista 2 slogs av i ett gupp".

Med 12.9 bultar som är dragna med rekommenderat moment (40Nm) har mina suttit fint och jag har haft av dem ett par gånger utan att någon varit lös.

Link to comment
Share on other sites

Första utkastet till sufflett ver 1.0.

Hela dagen har gått åt till mäta, böja rör, mäta, böja igen, tillpassning så att takhöjd blir korrekt samtidigt ska suffletten gå att vika bakåt men framför reservhjulet, rören ska även ha en böj ca 10cm ovanför ramfästet för att följa linjen på karossen akterut - hoppsan det blev visst en båtterm!

Nu återstår sömnad och svärande.

Antas

Sufflettör.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut Antas :thumbsup:

Har inte glömt bort att ta några kort på min sufflet,varit så mycket annat som skall

göras...bland annat skruva ihop se7en inför bes och det gick bra UA :)

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS till bes UA!

Jag vet hur det känns, har haft ua på samtliga besiktningar.

Tacksam om du tar några bilder på suffletten.

Tänker göra en första sömnad av lakansväv och använda den som mall.

Antas

Sufflettsömmare

Link to comment
Share on other sites

Har fått hjälp av två fd Fordmekaniker att justera tändningen.

Att justera tändningen kan låta simpelt men inte i detta fall.

Justeringen kräver att databoxen kopplas ur innan t-läget kan justeras, efter justering ska datorns inställningar låsas.

Alltnog, nu är det fixat!

Resultatet blev en lugnare gång på låga varv.

Blev även rekommenderad att byta T-stift och att tömma spridarrensning i tanken.

Link to comment
Share on other sites

Efter rörhögen har verksamheten vad avser motordrivna fordon övergått till ombyggnad och modifiering av trädgårdstraktorer hos Casa Eliasson/Bygdell på Hertsön i Luleå.

Lägg märke till att snöspaden står i beredskap i bakgrunden.

Antas

Ständig jourreparatör.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Fick ett intressant besök av Tomas Lundberg från Piteå.

Hans bil är en "byggsatsbil", mycket intressant att se på lösningarna!

Betydligt trängre än mitt "lösvirkesbygge". Mindre, trängre och lättare än min.

Antas

Stor&tung

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Har tyckt att diffen varit högljudd, vet inte om det är normalt alt onormalt.

Oljan har varit enl föreskrivet för Fords diffar.

Har nu bytt till RedLine (Mekonomen art.nr. 41-30130).

Diffen blev betydligt tystare, iom lägre ljudnivå tycker jag också att klonkandet minskade - kan vara en psykologiskt effekt.

RedLine ser ut som en trögflytande, ogenomskinlig röd vätska. Burken innehöll ca 1 lit men det ryms 1,3 lit i diffen - jag kompletterade med vanlig GL-5.

Betalade 200 SEK, just nu förefaller det vara värt kostnaden.

Antas

Smörjare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Den röda är den tjockaste av schockproof.

Gul är tunnast den har jag i växellådan

Blå har jag i bakaxeln. ibland funderar jag på röd i bakaxeln men den ska vara för riktigt tunga bilar och extrem belastning.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- på röd i bakaxeln men den ska vara för riktigt tunga bilar och extrem belastning--- Då vet jag vad en av mina bilar behöver vid ett eventuellt oljebyta.

Link to comment
Share on other sites

Vi som inte har varit med på Kinnekulleaktiviteterna i Svea Rikes perifera område har fått ägna oss åt andra kulturella aktiviteter som t.ex. renovering av motorgräsklippartraktorer, den kan på bilden beskådas i all sin detaljrikedom.

Den ena traktorn har fått axla den ansvarsfulla uppgiften att vara organdonator.

Problemet med STIGA är att det är blandat mm och tumgängor på bultar och muttrar.

Amerikanerna har ännu inte nått upp till vår höga kulturella nivå av skruvförband med millimetermått.

I morgon vidtar sprutmålning av alla detaljer.

Antas

Organdonatoroperatör

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen efter att ha varit på entusiastbilträff i Gammelstad utanför Luleå.

Rörhögen var den enda 7-an som vanligt.

Kan bara konstatera att den väcker en oerhörd uppmärksamhet bland alla hästkraftsstinna amerikanska plåtmoln.

På väg till träffen körde en familjebil upp jämsides, vevade ner rutan och skrek att de var imponerade och beundrade bygget - kul att bli uppmärksammad!

Det finns även de som har kört bredvid och filmat - hustrun skäms och tycker att det är pinsamt. Själv försöker jag leva upp till regskyltens devis EGO-XXX!

Igår, utanför Biltema, lyckliggjorde jag en liten norsk kille som ville sitta bakom ratten för att pappa skulle kunna fotografera honom.

För de som ev inte har läst sista tidningsreportaget finns länken här: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6947114

Papperstidningen innehöll fina och bra bilder, tyvärr kunde de inte kombinera bilder och webb-tv (OBS! Två inslag).

Antas

Finkörare

Link to comment
Share on other sites

Rätt ska vara rätt!

Har blivit korrekterad av två medlemmar på Facebook ang. ordet "tonneau".

LG

Antas, enligt den franska ordboken jag har, sägs en tonneau betyda tunna eller fat och vad detta har med trafiksäkerhet att göra vet inte jag.

SB

Och inte vilken tunna som helst enligt Oxford Dict!!!! ;)

Definition of tonneau:

1 The part of a car, typically an open car, occupied by the back seats:

I sat rigidly in the tonneau of an asthmatic 1956 Chevrolet

short for tonneau cover.

2. A unit of capacity for French wine, especially Bordeaux, usually equal to 900 litres or 198 gallons.

Så antingen tillverkar Antas ett skydd för ett icke-existerande baksäte eller ett skydd för en rätt maffig Bordeaux-tunna???? ;) :D

Ett glas Bordeaux i ett icke existerande baksäte verkar inte bra, får nog bygga någon form av sittanordning på reservhjulet för att kunna avnjuta nämnda dryck.

Antas

Dryck och sittlös.

Link to comment
Share on other sites

Hade planerat att köra till Classic motormeet (MIn Länki Haparanda i morgon för att imponera på amerikanska plåtmonster. I morgon ska regnet öka i intensitet, lika bra att hålla sej inomhus och börja med mallen till suffletten.

Pappersmallarna ska överföras till sufflettväv.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Vår verkstad/garage innehåller motorer av allehanda slag och typ.

Alla har sin intressanta historia.

Skulle gärna få finnas ännu flera, hmmm....gärna V12-or eller varför inte en Wankel eller turbinmotor - MUMS!

Antas

Motör men segelflög (14 år) utan motor i yngre dagar.

Link to comment
Share on other sites

Hade planerat att köra till Classic motormeet (MIn Länki Haparanda i morgon för att imponera på amerikanska plåtmonster. I morgon ska regnet öka i intensitet, lika bra att hålla sej inomhus och börja med mallen till suffletten.

Pappersmallarna ska överföras till sufflettväv.

Ser bra ut det där Antas. :thumbsup:

Har tagit en del bilder nu på suffletten, vad har du för mail adress så skickar jag dom.

Halvmulet Umeå men det blir att åka en sväng idag :eclipsee_steering:

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- Skulle gärna få finnas ännu flera, hmmm....gärna V12-or eller varför inte en Wankel eller turbinmotor - MUMS! --- Din fru kommer säkert uppvakta dig med en Wankel- eller turbinmotor på din nästkommande födelsedag. Hon är ju så förstående till dina motor- och projektönskningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...