Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

finns ingen anledning med luckor, funkar fint ändå :prop: , våra tråg blir likadana och nu får jocke i 5 liter istället för 4,7 orginal.

oljenivån ligger på orginalhöjd 25mm ifrån delningsplanet.

Har nu testat mitt "nya"tråg i mycket hård kurtagning och acc och ingen lampa tänds som förut.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

finns ingen anledning med luckor, funkar fint ändå :prop: , våra tråg blir likadana och nu får jocke i 5 liter istället för 4,7 orginal.

oljenivån ligger på orginalhöjd 25mm ifrån delningsplanet.

Har nu testat mitt "nya"tråg i mycket hård kurtagning och acc och ingen lampa tänds som förut.

jörgen

Ja, det blir nog bra! Luckor kan man ju fixa dit sen om det skulle behövas.

Aha, bra info 25 mm. Jag mätte upp totalvolymen innan och skall även göra samma efter svetsningen så bör det bli ~ +3 dl

Link to comment
Share on other sites

Tack. Har nämligen dålig koll på hur mycket mindre mitt omsvetsade tråg rymmer. Har dessutom kortat röret till oljestickan. Kortade oljestickan lika mycket, men nu har jag glömt hur mycket och slarvat bort dem kortare stickan :)

Ska nog borra ett litet hål i tråget 25 mm under delningsplanet och se när nivån är rätt. Bara att gänga och plugga sen.

Link to comment
Share on other sites

Rikard Larsson: Smart! -- Ska nog borra ett litet hål i tråget 25 mm ---.

Det där tipset skall jag lägga in i min (h)järn Dropbox-minnesbank.

Sen är det som vanligt du vet: Bild = finns ingen bild=hålet och konstruktionen finns inte!

Link to comment
Share on other sites

Jag pallade upp tråget i våg och sen med liter och deciliter mått och vatten. Dock än så länge utan pickup etc, bara för att se skillnaden före/efter. Jag har med mitt moddade 900 tråg +2 dl jämfört med 9000 original.

Har svetsat klart tråget men måste nog lämna in det för planing då det "stack iväg" lite. Var gör man bäst sådant? Motorverkstäder som planar toppar? Billigast möjligt :)

Link to comment
Share on other sites

Lite blev gjort i helgen.

Tråget har svetsats. Ställde det med vatten ett tag och det kom ut några droppar. Skall komplettera dessa ställen lite. Sen får det lämnas in för planing.

Svetsarna vinner inget skönhetspris men hoppas funktionen finns där och att det håller tätt :)

IMG_0741.JPG

IMG_0742.JPG

IMG_0743.JPG

IMG_0744.JPG

IMG_0745.JPG

Kånkade sedan fram lådan med elsystemet från SAABen och började tråckla i detta. Jäklar vad kablar :) Passande nog noterade jag att dom spelade "Elektrisk" från melodifestivalen precis då

Dock ledsnade jag på detta och fixade med annat istället. Bakvagnen börjar bli klar, elsystemet kvarstår.

IMG_0749.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fint svetsat. Ett tips vid läcksökning, Vatten har hög densitet så antingen tar man diskmedel i eller provar med nåt mer lättflyktigt som Diesel, Bensin Thinner t.ex. Varm olja kryper genom vid minsta lilla antydan.

Link to comment
Share on other sites

Kanon Jocke, det där tråget ser bra ut. Jag satte i skvalpskott ung så på mitt också, men mitt är lägre, Ville inte ha det under ramen för långt, då det kan hotas av de Svenska vägarna..

Spraya på lite diskmedelsvatten på svetsarna och blås sedan på andra sidan med tryckluft. Eventuellt kan du få upp lite tryck i tråget om du ställer tråget med flänsen mot en plan yta och blåser in i hålet till oljepluggen.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Jo, skall testa lite mer för det är ju retligt om det läcker som ett såll när varm olja är i tråget.

Växellådan är min lägsta punkt, men tråget ligger bara 5-10 mm över.

Jag har även en båge under växellådan (del av chassit) men denna måste modifieras då bilen inte kommer ur garaget (pga en dum bula vid porten).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick tillbringa förra veckan i Indien och då blev det inte mycket gjort på bilen. Dock när jag kom hem i helgen så tog det inte lång stund innan finkläderna var på och ute i garaget :)

Provtryckte tråget med en träskiva, cykelventil och lite tätningslist ungefär som Christer tipsade om. Hittade några små läckor som bättrades på. Skall nu lämna in det på planing.

Fixade även dit några vacuumanslutningar på insuget

IMG_0772.JPG

IMG_0768.JPG

Har även börjat nysta i elen och många kablar är det ....

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Ja, men mycket skall ju bort :) Motorkablaget är lätt men resten...

Jörgen/Kilkenny: Tackar!

LUPUS: Ligger före?? Har du lyft ur motorn och håller på med den nya preppade?

Link to comment
Share on other sites

Morty: Ja fy tusan.... fasiken vet om det går...dock bokat en del semester och undrar vad jag skall göra :D Har dock planerat besök på Autoexperten imorgon och köpa olja, glykol, drivrem,... Tråget inlämat på planing...lite grejer under transport........men förmodligen massa mer som behövs :blink:

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer från garaget nu och det enda jag gjorde var att såga sönder främre. A armen . Det skulle bli en liiiiten justering det börjar kännas som lite mera. Kanske får uppdatera min tråd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pysslat lite i veckan men nu gäller det ...och inget halvdant tempo....

SFRO 2 bokad - OK

Buller - Anmält intresse

Ursprungskontroll - ett stort kuvert ligger i hallen att postas och redan betalt

Den största utmaningen är elsystemet, nystar och nûstar....blir mindre kablar i alla fall jmfr med SAAB originalsystemet ...hoppas att allt som klipps bort är rätt ;)

Det är jäkla mycket kvar och tiden knapp så risken för inställd SFRO 2 är överhängande men försöker i alla fall :prop:

PS. I mitt ordinarie jobb så är det sjukt mycket att göra så man blir inte annat än idiotförklarad :) DS.

PS2: Nu skall jag lägga mig tidigt och ha 4-5 dagar i garaget och hoppas på mirakel :) DS2

Link to comment
Share on other sites

Har idag skruvat lite och fått lite ombonat, instrument och omkopplare på plats. Inte nöjd med blinkersspaken men det får duga just nu...bara att det tog en sån jäkla tid för fästet till blinkersspaken gör det inte bättre :banghead: :banghead:

IMG_0777.JPG

Sen var det andra...för att få allt att fungera :( Har rensat en hel del från SAAB'ens elsystem men det finns mycket skit kvar....

IMG_0779.JPG

IMG_0780.JPG

IMG_0783.JPG

IMG_0782.JPG

Tur att det är några dagar kvar i (lång)helgen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som man inte har tillräckligt att göra att få klart sjuan så blir jag påkörd i morse.....5 bilar inblandade, jag 3:e och hann stanna i panikbromsningen. Sen kommer en Kia Picanto i min Volvo V50 bak och i dennes bak så far det en Toyota "buss". Har en del plåtskador på min bil men kan väl säga att Kia'n blev som en deformeringszon ....den var "något" kortare.

Slängde upp några bilder på facebook och man säger att jag skall till sjukan.....fasiken inga problem men armen är lite öm. Skall dock se om företagshälsan har tid imorgon...........hinner inte......

Link to comment
Share on other sites

Gå till sjukan och få inskrivet att du varit med om bilolycka och blivit påkörd bakifrån så det finns i dina "papper#.

Om du t.ex. får wiplash om 10-20år så får du inte tillgodo räkna det om det inte finns inskrivet.

Link to comment
Share on other sites

Precis, det är inget att fundera på.

Jag lärde mig det efter att ha jobbat (som elektriker) i två veckor med ett ben i handen (mellan knogen och handleden kan man säga) som var helt av och benpiporna hade pressats ihop och låg i kors.

Jag tyckte inte det var så farligt, det var inga problem att jobba med och gjorde knappt ont, men sen när svullnaden gått ned och det fortfarande var en hård knöl kvar på ovansidan av handen fick det bli röntgen i alla fall.

Det är ju inte riktigt samma som ditt fall men principen, kolla upp det.

Dock var det f-hälsan (och sjukvårdsupplysningen) som på olycksdagen sa att om det inte gjorde ont så var det nog inget att bry sig om.

På röntgen garvade de när de visade bilderna på handen.

Just do it!

Link to comment
Share on other sites

Gick rätt bra för mig. Är lite stel i nacken och ryggen. Har varit hos f-hälsan idag, skall kolla extra med försäkringsbolaget.

Min är den silverfärgade V50'n och sen står det 2 bilar framför mig. Dom två sista hann inte stanna.

post-3181-0-60305900-1308244876_thumb.jpg

Hon i den blå Kia'an blev chockad och fick säkert lite smäll, vet inte detaljer hur det gick men enligt polisen i går kväll så var det ok.

Med sjuan så går det framåt och det närmar sig för uppstart, har lite el kvar och lite annat smått innan startmotorn skall testas.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Gick rätt bra för mig. Är lite stel i nacken och ryggen. Har varit hos f-hälsan idag, skall kolla extra med försäkringsbolaget.

Min är den silverfärgade V50'n och sen står det 2 bilar framför mig. Dom två sista hann inte stanna.

post-3181-0-60305900-1308244876_thumb.jpg

Hon i den blå Kia'an blev chockad och fick säkert lite smäll, vet inte detaljer hur det gick men enligt polisen i går kväll så var det ok.

Med sjuan så går det framåt och det närmar sig för uppstart, har lite el kvar och lite annat smått innan startmotorn skall testas.

Hallå! Med tanke på vad som har hänt i den påkörningen bakifrån.

Hur många locostbilar åker med säkerhetstank ?? Hur många är det som har

någon forma av skumfyllning i sin bränsletank ?? I dag så finns ju sånt att köpa som

man kan stoppa i själv i tanken.

Link to comment
Share on other sites

Hallå! Med tanke på vad som har hänt i den påkörningen bakifrån.

Hur många locostbilar åker med säkerhetstank ?? Hur många är det som har

någon forma av skumfyllning i sin bränsletank ?? I dag så finns ju sånt att köpa som

man kan stoppa i själv i tanken.

Det är helt sant. Men jag bygger ju inte sjuan för den ska vara säker... Ser det lite som en MC säkerhetsmässigt fast med liiiite högre säkerhet :)

Å till jocke hoppas du kommer klara dig även i fortsättningen utan känningar, och ang sjuan så önskar jag all lycka till din första uppstart. Den kännslan du får när den startar är obeskrivlig. Jag hade mitt moment idag :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Håller med Kristoffer, jag bygger inte sjuan för att åka i en säker bil....då är det bättre att åka Volvo (eller annan säker bil....kanske inte Kia dock ;) ). Kört MC i olika former under flera år och nu var det dags att äka 4 hjul med skön känsla ...därav sjuan

Tackar Kristoffer, hoppas att få igång den inom kort, lite för mycket klippa och fixa i elsystemet....annars är det mesta klart för uppstart. Har en hel helg i garaget....kanske ....kanske.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med Kristoffer, jag bygger inte sjuan för att åka i en säker bil....då är det bättre att åka Volvo (eller annan säker bil....kanske inte Kia dock ;) ). Kört MC i olika former under flera år och nu var det dags att äka 4 hjul med skön känsla ...därav sjuan

Tackar Kristoffer, hoppas att få igång den inom kort, lite för mycket klippa och fixa i elsystemet....annars är det mesta klart för uppstart. Har en hel helg i garaget....kanske ....kanske.. ;)

PS. Nacken och ryggen är inte 100%...hoppas det går över om några dagar. DS

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har denna helgen passerat också. Har dock fått lite gjort...

Merparten av elen är dragen, skall dock snygga till det. Dock är det funktion som är prio 1 och att det sitter buntat etc. Många kablar blir det, finns möjligheter till förenklingar i framtiden. ECU'n är tillfälligt kopplad.

IMG_0806.JPG

IMG_0807.JPG

Har dragit alla kylvattenslangar/rör, alla luft/vakuum slangar/rör

IMG_0802.JPG

IMG_0803.JPG

IMG_0804.JPG

IMG_0805.JPG

Men på det stora taget har det varit en bra helg...

..just det...höll på att glömma.......

.....första uppstarten också :D

Provade först men då ville den inte starta. Efter lite felsökning upptäcktes att bränslematningen gick till bränsletrycksregulatorn/returen :banghead: När väl detta var fixat så spelade jag in ovan film, hoppade igång utan protest (lättare det finns lite att tända till på :) )

Några grejer har hittats som inte funkar eller måste åtgärdas

- Kontrollern till den elektriska vattenpumpen funkar inte. Efter första starten så kopplade jag pumpen på konstant drift via externt batteri.

- Laddningslampan tänds efter att ha gett lite gas

- Lite oljeläckage vid oljefilterhållaren (slanganslutningen kanske behöver lite gängtätning)

- Lite vattenläckage vid ingången till blocket (har lagt dit silikon men kanske skall vara generösare)

Prio 1 är att få ordning på kontrollern. Får maila säljaren samt Davies Craig

Link to comment
Share on other sites

Grattis Jocke! :D

När du fått iordning grejorna på första trappsteget i maslovs-trappa är det dags att leta luftläckage runt insuget. Ett tips: såpvatten på blomspruta är grymt effektivt på att blåsa såpbubblor där luften smiter förbi. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Vad har du för generator? är det original? Låter som om du har kopplat laddlampan fel om den tänds när du varvar till. Den ska ha +15 ( tändnings+) i serie med laddlampan till D+ på generatorn. Isolerad tvåpolig lamphållare.

Link to comment
Share on other sites

Christer: Det är original generatorn. Ja, har nog kopplat den fel, tror jag har D+ och jord till lampan, men måste kolla för att vara säker. Kollade schemat och det står ju tydligt som du säger. Skall fixa detta men just nu är det vattenkylning...controllern är idag skickad till Australien och skall nog sätta ett tillfälligt relä till pumpen och sen köra pump och fläkt manuellt så jag kan testa vidare.

Likaså behöver jag ta bort vattenkylningssnslutningen och dra på mer silikon så det blir helt tätt, läcker pyttelite.

Sen vad det gäller oljeläckaget vid adapters mellan slangar och oljefilterhus så funderar jag på om det är gängtätning som är bäst?!

Funkar det med LOXEAL 55-03 (som jag redan har) eller skall jag köpa LOXEAL 58-11...eller annat tips?

LOXEAL 55-03

Medelstark gänglåsning. Tätar gängade anslutningar upp till 3/4". Resistent mot oljor med temp. område –60° till +150°C.

LOXEAL 58-11

Hydrauliktätning över 3/4". DGVW gokänd för gas-, olje- och vattenavtätning. Ger täta fogar utan att kopplingarna behöver dragas stumt. Temp. område –60° till +150°C.

Link to comment
Share on other sites

Grattis från Ingared! Snyggt jobbat!!!

Jag kommer förbi med den orangea när Ville är färdig på bilprovningen i A-ås.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Jäkla byråkrati.. fick godkänd ursprungskontroll idag och tänkte boka tid för regbesisktning....men nähäpp. De måste ha totalvikten för att kunna boka...!?! Varför då??

Dom väger väl vid regbes och det är väl detta som hamnar i registreringen...

Kan man hugga till med nåt lämpligt värde bara för att få tiden bokad?

Har ju inte byggt färdigt så det dröjer ju innan jag kan väga den för att bara kunna boka regbes :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...