Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Ett STORT GRATTIS till dig (och bilen).

Visst är det kul att prova, du verkar ha det bra där ner på västsidan, 1,5 km avlyst väg, smidigt. Jag har bara 250 meter blöt liten avlyst grusväg.

Själv sitter jag och längtar efter att få prova min bil också. Har också lite kopplingsjobb att göra.

Grattis igen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Härligt!

Kul att allt fungerar och känns bra! En provtur gör underverk på byggivern, eller hur. ;-)

Grattis!

/Bengt

PS Min 7:a tog sig hem från Kinekulle, så småningom på alla fyra, men i helgen tog jag definitivt knäcken på den när 201 m skulle avverkas. Vintern är räddad... DS

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis !

Visst är det underbart att provköra första gången ! Känner igen det där men alledels för mycket intryck på en och samma gång....... tar några timmar att smälta.

Snyggt bygge och bra motorval !! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Grattis till dig och provkörningen

Jag hoppas på desamma till helgen, har lite småfix kvar samt hjulinställning men det blir en provtur utan någon nogrannare sådan.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket allihopa!

det är inte kul å sitta på jobbet längre, jag vill hem! :)

Och nej. jag har inte dump, mer än det som sitter original på/i turbon, fast det låter en del ändå, bara en luftmassemätare mellan turbon och atmosfären.

Vet du vad som vart fel Bengt? jäkla surt att inte få köra hela dagen.....hopppas det inte vart något allvarligt

ang väg så den väl inte så avlyst som den borde vara, mötte en och annan förvånad bilförare...

Roligast var ändå svamplockarna/hippiesarna som kom gående förbi när jag stannat för att kontrollera cirkulationen i kylaren.

Hon: Är det en sån där miljöbil?

Jag: Javisst! etanol vettu! (ljug)

Hon: oj va bra, har du byggt den själv?

Jag: javisst!

Bägge: oj va kul!

Han: hur stor är motorn?

Jag: 2,3 liters!

Bägge tystnar då tvärt och får en något butter min och fortsätter långsamt knalla, kollandes lite misstänksamt över axeln.

Roligt folk man träffar längs vägarna :P

Link to comment
Share on other sites

Man får gratullera !!!

Jag minns fortfarande den känslan trots det är runt 6 år sedan....

Passa dej när hornen växer ut vid provkörningarna, själv krökte jag

bärarmsinfästningarna på bakaxeln vid sådant tillfälle innan allt var klart.

Jag kan även upplysa om att det skiljer 2 splines i antal mellan

M45-46-47 jämfört med M90 växellådans ingående axel.....Så prova inte det fler gånger :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Innan dagens provkörning väghållningsstudie , så hittade jag en Pari-klämma på trycksidan turbon som inte var fastdragen.

Ångrar inte en sekund att jag drog åt den innan körning om man säger så :D uj vad den går nu....

Link to comment
Share on other sites

Grattis Björn!!!

Jag gjorde min första tur för ett tag sedan. Fantastiskt roligt! Dock går min bil skit! Jag har haft riktigt rolig felsökning med ombyggnad mellan MS2 och old school och tillbaka igen femtielva gånger. Nu tror jag att jag har lösningen på pränt. Jag behöver modifiera varvtalsignalen från spolarna med motstånd eller dioder så förhoppningsvis funkar det sen! Ja, det skall mappas oxå men det blir en baggis nu när den vill gå över 6000 rpm!

Jag såg dig smyga runt i depåboxarna på Kinnekulle, jag gjorde samma sak efter jag stått och surat över att inte jag fick köra med min bil på Kinnekulle i år. Sedan var man inspirerad igen att ta itu med felsökning igen. Det är fantastiskt vad lätt man laddar om på nytt igen, bara det handlar om " rätt saker"

Syns vi på banan nästa år?

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Visst är det barnsligt roligt?

hoppas det går bra med konverteringen, funderar själv att sätta på riktigt sprut innan besiktning, och få koll på lambda värden och sånt.

Om vi syns på banan? You bet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På inrådan av Bengt Löwenhamn så kapades den en del av den gamla rambalken bort och en ny sträva sattes innnanför ramen, då kan scuttlen vila på den frigjorda ytan hela vägen, piece of pie. :thumbsup:

IMG_0742.jpg

Vevade ihop en "instrumenbräda" och satte dit nya scuttle bågar, 25mm hydraul, stabilt!

IMG_0754.jpg

Och så här ser det ut i skrivande stund, mycket mjölkpapp blir det, bakstammen vet jag inte hur den blir ännu, men det lutar åt original, sparar mycket tid. :hypocrite:

IMG_0746.jpg

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

blir glad varje gång jag ser dina svetsar... klockrena!!!

tänk om alla kunde svetsa så.. är jyu inte utan betydelse att svetsar blir starka.. blir dom sedan snygga är det ingen nackdel.

tyvärr helsvetsar en del, allt i tron att det blir fantastiskt starkt, när man i själva verket bygger in massor av spänningar, som inte helt sällan leder till utmattningsbrott.

ql att se att du vet vad du gör!

Link to comment
Share on other sites

Tack kompis!

och som du säger så strängsvetsas det för lite eller så vet folk inte om att det existerar ens, att mindre svets kan faktiskt bli hållbarare, i vissa fall.

(Och om man har en svetmaskin som är inställd/skött på rätt sätt så kan ALLA lägga fina strängar, jag är absolut inget proffs, jag bommade tex stort när jag skulle lägga licens på förra jobbet ) (MMA då)

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Version ett (1) av aktern, blev lite väl mycket blomlåda tror jag,

IMG_0755.jpg

IMG_0757.jpg

Testade en helt annan approach och det blev såhär:

IMG_0762.jpg

IMG_0761.jpg

Rätt snyggt men vinkeln gör att bågen ser högre ut, testade istället detta, en klassisk men bantad version:

IMG_0765.jpg

IMG_0768.jpg

Tror det blir denna, ser lite stubbig ut, bygger karossen framifrån så får vi se när jag kommer till detta :)

En till:

IMG_0782.jpg

Sen så har jag kladdat på huven lite, ostbågeformen gillar jag, den får nog stanna, sen blir det blir en bula över hela motorn, kanske nitad dit för flyplanskänslan, dock utan flames, kanske... :D

IMG_0776.jpg

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Har också haft den tanken, två stycken breda venturi, mums....

Hmmm, kanske skulle lärt mig photoshop, fast sax är ju rätt kul det också.

Förövrigt nyss hemkommen från Verktygsboden i Borås, där jag handlat mig lycklig :)

Sandsäck, äggformad hammare, plåtslagarhammare, Clecos-sats, pneumatisk sticksåg, osv :wub:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Jag gillade ju bild 3 och 4 för de verkar vara samma bild men två vinklar. MEd Alfa-Ronnys ytterligare förbättring så ....... Du har handlat verktyg --- >> Bygg!.

Och som grädde på moset med Alfa-Ronnys bild som grund då borde bakaxeln synas eller hur. Den skall vara GUL.

Gul och fin.

--- Sandsäck, äggformad hammare, plåtslagarhammare, Clecos-sats, pneumatisk sticksåg, osv ---

Det där är väl till plåten eller hur även om Clecos-sats mer låter som ... ja just det vad låter det som. Måste Googla på vad det kan vara egentligen.

Edit: Tillägg efter Googling: PLÅTSTIFT (Cleco)

Klämstiften sätts i genom hålet på två plåtar och håller därefter ihop dessa vid inpassning, nitning etc. För att montera klämstiften behövs en tång enligt nedan.

Då vet jag vad det är.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kilkenny: --- glömde dessutom minneskortet --- Redan fyllt 50, det gick fort du så så ung ut vid Kinnekulle men jag misstog mig nog...........lätt gjort.

Vad har du gjort nu? Vad är det som kräver sönderkapning? Eller försöker du toklätta bilen men det är fel metod att ta bort hela delar. Normalt har jag hört talas om borrade hål istället. Förresten skall bakaxeln vara gul det finns en lag på det (på din bil).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gör du det, det är helt ok så länge du också kör på internationellt vatten. Men kom i land där VVFS 2003:22 gäller och då skall bakaxeln sprutas (penselmålas) gul!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag litar på att du står med lagboken i hand när jag lägger till ;)

Hursomhelst så visade det sig att sidobågarna satt för lågt = full fjädringsväg gick inte att uppnå.

Svetsar dit dom när bakskärmarna sitter på plats istället.

Stötdämparinfästningen satt 30mm för högt och var dessutom för klen enligt SFRO1, bara att kapa bort.

Ersatt av en betydligt kraftigare modell, 3mm u-profil som sträcker sig ned till ett trianguleringsstag, och i rätt höjd dessutom :)

Sen tog gasen slut...

Link to comment
Share on other sites

-- och minnet i kameran också --- ha ha skall jag säga som inte publicerat bilder på evigheter.......

Bilder tack, jag har immunitet tills SFRO 2 är klar plus 1 dag så det är ingen idé att du bråkar på mig än.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gasen påfylld!

Minneskortet fullt med bilder!

Blev nästan full efter att jag halsat en folköl! Wooo!

Såhär såg det ut

IMG_0791.jpg

Å så här ser det ut nu

IMG_0789.jpg

IMG_0797.jpg

Centrera kan man göra med svetstråd

IMG_0800.jpg

Nedre infästningen fick sig lite plåt med

IMG_0812.jpg

Så nu har jag nyktrat till... :)

Link to comment
Share on other sites

Vadå satt 30 mm för högt? Varför fick inte stötdämparefästet sitta så? Kollade han lutningen på stötdämparen också? Enligt handboken skall den helst vara mellan 20 och 30 grader men när man ser bilder på bilar ligger en del på 40-45 grader. Vedde fick backning på lutningen och skall man då räta upp dämparen så kommer fästet högre upp, det blir ett moment 22 som resulterar i inköp av nya dämpare!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Pågen - mina dämpare hamande inte så värst mycket högre upp bara längre ut på övre fästet vilket gav mindre vinkel, jag brukade också 3 mm fyrkantsbalk där jag tog ur en sida en liten bit för att skapa en u profil som dämparen sitter i. Håller med att det är olika givar vart man vänder sig, börjar likna diskussionen om styraxelförlängning detta.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

att dom satt 30mm för högt är mitt fel och ingen annans :icon_oops: , det Uno Germsjö ville ha var någon form av stötta,

att varje fäst-öra skulle sträcka sig vidare till någon stabil punkt i chassiet.

Resonemanget var att det håller såkert som det var, men över en 10-20 årsperiod då? kan bli sprickor å annat elände, eftersom det bara blir en vridande kraft, nu är det mest tryckande.

Så, ingen skugga över Uno och det blev faktiskt bra mycket bättre såhär :)

Link to comment
Share on other sites

Då satt de alltså inte för högt från början utan det vara avsaknad av stöd som var felet. Jag trodde det fanns någon maxhöjd jag missat. Jag blev orolig då jag flyttat ut mina och höjt dem, kommer att använda det fästet till fästen för blinkers och lyktor. Får se till att göra det vridstarkt från början, Cealm kanske kan bidra med tips ;-)

Link to comment
Share on other sites

Pågen: Grundtips, allt under 5 mm är klenplåt, undvik aluminium, se till att du har tillräcklig höjd på lysen så inte skärmen "bumpar i" vid infjädring, använd ploglampor med inbyggd blinkers och parkeringsljus. Ja då vet du hur du skall göra. Där sparade jag dig värdefull tid.

Link to comment
Share on other sites

Bände loss en styrväxel från en 240 med servo osså idag, mätte å räknade lite:

Nuvarande: 2,4 varv 98mm slag -----> 98 / 2,4 = 40,8 mm per varv

240 servo: 3,3 varv 160mm slag -----> 160 / 3,3 = 48,5 mm per varv

Har god förhoppning om att detta löser svängradiebristen och rappheten i styrningen, annars finns det ju rally-drevsats som håkan tipsade om :thumbsup:

Kaross å golvplåt är också beställd :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Jag ser att du har två olika höjder på infästningarna för A-armarna fram... det är en för gatu-höjd och en för race-höjd? :D

Har nämligen lurat på ngt dyliht själv. PÅ bana vill man ju komma ned på 40-50mm rideheight för att skapa markeffekt... :prop: :racesmile:

Jag kommer oxå använda 140/160-spindlar men det där med styrväxeln tål att funderas på. Vill ju inte ha vevig styrning utan snabb nog att det ska räcka med korsade armar på även krokiga räserbanor. Vad hade du som var 2,4-varvs? Éskrot MkII??

Link to comment
Share on other sites

Iden med två höjder är bra om man vill ha glassätarfälgar till vardags och små lätta fälgar på bana, men man kna ju som du säger köra låga läget med små däck, bara underlaget är slätt så.

Min styrväxel köpte jag på Roadster.se, i tron att det var en snabb variant, det är det inte. den är dessutom kortad för att passa min framvagn.

Den kan nog bli till salu när jag fått den nya att funka.

Link to comment
Share on other sites

Istället för att totalt trascha Cealms tråd så fortsätter mina förvånansvärt vetanskapliga teorier om luftflöde här :stupid:

I mitt huvud beter sig luft såhär, något överdrivet dock:

IMG_0819.jpg

Skulle kunna bli mindre turbulens med en mjukt kurvad avvisare + en "vinge" som skyfflar in luften och bildar en stråle uppåt, kanske.....

Cealm?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

om man ökar hastigheten på luften kommer virveln att hamna längre bak. kan va värt att fundera på en "tratt"

om tanken är att få mindre turbulens i "cupén" bör man se till att bli av med undertrycket som orsakas av vindrutan och utsuget bakåt, dvs en sorts vägg bakom nackstödet.

Link to comment
Share on other sites

Min teori om "lugnt och stilla i kupén" bygger på att vara rätt våldsam mot vinden dvs skär av luftströmmarna så de inte bygger upp igen förrän det är försent dvs bakom dig. Jag har provat med en rakskärm och det behövs inte så mycket för att vindtrycket skall minska radikalt. Min SFRO besiktare hade en intressant synpunkt: gör ungefär som du ritat Kilkenny men vänd allt 180 grader i horisontalplanet så "skärmen" är riktad framåt. Han hade ett exempel på modellen som var lyckad. Det är jättelätt att prova på en reggad bil för då kan man ha en plåt och på (om scuttlen är av magnetiskt material, länge leve stålplåten) plåten använda Clas Ohlsons stora neodymmagneter. Då går det att vända och vinkla och prova i alla led. Ett extra tips kan vara att ha en persiennlina tex som garanterar att allt hänger kvar även om neodymmagneterna skulle tappa fästet om farten blev för hög.

Link to comment
Share on other sites

Lugnar hjärncellerna från aerodynamikräknandet och växlar till vanligt hederligt mekkande.

IMG_0840.jpg

Då ska vi se....Kaffe, jupp.....Öl, självklart......Styrväxel, yes.....

den var lite bråkig men den trillade isär tillslut.

Ska försöka korta och få ihop den tills imorrn, siktar på samma placering som innan.

:racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Det här, mina damer och herrar, tror jag nog skall räcka till.

IMG_0847.jpg

IMG_0845.jpg

kolla in min nya stötdämparinfästning in action för första gången också, nu sitter dämparen i det undre hålet i bärarmen :thumbsup:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

De ska sitta under styrpinnarna och trycka in beläggen i riktning mot navet.. de små öglorna du satt runt styrpinnarna här ska ligga över beläggets kant enligt bilden... rostigt men.. du ser. :)

post-361-125603470278_thumb.jpg

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...