Chribbe Lundin Posted February 26 Posted February 26 Då har man skaffat sig lite pyssel i form av ett Gt40 chassie och glasfiberkaross från Tornado. Var egentligen på jakt efter ett Pantera projekt när denna dök upp på Blocket, så va fan varför inte GT40. Planen i skrivande stund är att plocka ihop bilen som en caferacer som man kan ha som bruksbil på sommarhalvåret. Har lite olika motorer att välja på, men det lutar åt att köra med en Ford modular 5,4 och låda från Audi R8. Började lite smått i helgen och provmonterade kaross på chassiet, var beredd på det värsta efter att ha läst lite på detta forum innan, men tycker nog prylarna lirade helt ok, vi får se när jag kommit längre i processen om jag är lika hoppfull.... 9 Quote
swedishGT40 Posted February 26 Posted February 26 Trevligt med ytterligare ett gt40 bygge. Har du måttat för den där lådan? Vill minnas jänkarna bestämt hävdar att den inte får plats innanför karossen på en gt40. Vore ju trist om du får problem med det längre fram i bygget tänker jag 😊 Quote
Chribbe Lundin Posted February 26 Author Posted February 26 12 minuter sedan, swedishGT40 sade: Trevligt med ytterligare ett gt40 bygge. Har du måttat för den där lådan? Vill minnas jänkarna bestämt hävdar att den inte får plats innanför karossen på en gt40. Vore ju trist om du får problem med det längre fram i bygget tänker jag 😊 Nix inte måttat nånting än, men får väl modda karossen lite i värsta fall, annars får det bli plan B med Windsor och ZF.... Quote
Hansol Posted February 27 Posted February 27 Då Graziano lådan är ~750 mm lång så borde du få in den under huven , jag har ju lyckats peta in Modena 360 lådan under karossen och den mäter ~850 mm. Sen hänger det ju lite på längden på modular motorn , men i värsta fall går det ju att peta paket lite framåt. The Graziano 6.pdf (dropbox.com) Här är en som plockat ihop en Graziano med Coyote motor inspirerande bilder om inget annat :) Quote
Arto Posted March 1 Posted March 1 (edited) Kul med en till GT40, karossen ser ju riktigt fin ut, Tornado eller? Min upplevelse är att dom motorerna är tämligen "omfångsrika", jag tyckte det var trångt nog att bygga med SB. Nu är det ju flera som "skohonat" ner både Modular och Coyote så det går bevisligen. Härligt med en till 40-tummare! Välkommen till träsket och stort lycka till!🙂 Edited March 1 by Arto Quote
Chribbe Lundin Posted March 2 Author Posted March 2 Jo det vart inget direkt smidigt paket det här😜 men på nåt sätt ska den väl få plats. Är för övrigt på jakt efter en LHD dash, någon som har en att sälja eller kan tänka sig att låna ut en som jag kan gjuta av, eller vet vart man någorlunda smidigt kan köpa en, tornadogubben verkar rätt krånglig att ha å göra med... Quote
swedishGT40 Posted March 2 Posted March 2 5 timmar sedan, Chribbe Lundin sade: Jo det vart inget direkt smidigt paket det här😜 men på nåt sätt ska den väl få plats. Är för övrigt på jakt efter en LHD dash, någon som har en att sälja eller kan tänka sig att låna ut en som jag kan gjuta av, eller vet vart man någorlunda smidigt kan köpa en, tornadogubben verkar rätt krånglig att ha å göra med... Är det en pantera man ser i bakgrunden? Quote
Chribbe Lundin Posted March 3 Author Posted March 3 23 timmar sedan, swedishGT40 sade: Är det en pantera man ser i bakgrunden? Yes, men inte min tyvärr... Quote
Chribbe Lundin Posted March 9 Author Posted March 9 Fixat vidare lite, front och baklucka hängda och låsta, dörrar med låskistor och handtag... 3 Quote
Laxen500 Posted March 11 Posted March 11 Hej. Trevligt att detta kitt fick en tråd! hade det på bevakning men det ligger lite fel i tiden med bil just nu så bevakande bara. hur är tornadon i kvalitet på karossen? Quote
Chribbe Lundin Posted March 24 Author Posted March 24 Maskineriet på plats, försökt få det så lågt monterat det går, tråget ligger ca 3cm under ramen i detta läge, men jag bygger om tråget sen så det ligger flush med ramen. Som synes så sticker lådan ut väl långt så det får bli hål i karossen i bak.... 1 Quote
Chribbe Lundin Posted March 26 Author Posted March 26 Vart inte så illa som jag trodde med lådan, sticker ut lite men helt ok... 3 Quote
Chribbe Lundin Posted March 30 Author Posted March 30 Försökt få till växellänkage, skaffade en Miataspak som jag tänkte kunde funka, givetvis gick den åt fel håll så jag borrade hål i botten och svetsade på en pinne att fästa wiren i. Så nu går den åt rätt hål i alla fall, kör med båtreglage kablar, känns lite klena men det känns bra i spaken och funkar just nu i alla fall. Kucklat lite med pedalställ också, tror även det kan funka. Vill få till alla reglage å sånt innan jag lackar ramen.... Quote
Chribbe Lundin Posted April 1 Author Posted April 1 Testmonterat fram å bakvagn, bak lirar men fram va inge ball, skrubben vart väldigt hög, mest pga av märkligt långa hjulnav. Så ska testa att svarva om dessa eller göra nya, och sedan förlänga eller göra nya längre länkarmar, bör gå att få in hela spindeln en sisådär 5-6cm i fälgen... 1 Quote
therealpinto Posted April 2 Posted April 2 Vad är det för spindlar? Tornado som levererat? Det ser inte ut att vara samma gjutning som andra Tornadospindlar jag sett. De ser ut att ha Taunus/Cortina eller kanske troligare Granada (1972-85) geometri och värt att veta är kanske att det finns flera leverantörer av spindlar med den geometrin från England, där hela konstruktionen är avsedd för en lätt Locost/Seven. Flera av dem är olämpliga för bilar med totalvikter över runt 1000 kg (RMD som Rally Design säljer säger till exempel max 950 kg totalvikt). Ett "enkelt" sätt att lösa viktfrågan kan vara att helt enkelt använda original Granadaspindlar (eller få spec på max designvikt från Tornado) men det löser ju inte scrub tyvärr. Egentligen skulle jag rekommendera en helt annan spindel och nya bärarmar för att rätta till geometrin... Quote
Jocke4U Posted April 2 Posted April 2 Nu löser det inte geometrin men jag köpte och skippade Tornados alu-gjutna spindar och skaffade original Granada stålspindlar/hubbar, mycket nättare och förtroendet för materialkvalitet större. Lagren passade inget vidare heller på Tornados hubbar. Nu byggde jag inte klart men hade samma approach som med sjuan att kompensera med fälgars ET som blev mycket lyckat med Cortina på Westfield. Quote
Chribbe Lundin Posted April 2 Author Posted April 2 6 timmar sedan, therealpinto sade: Vad är det för spindlar? Tornado som levererat? Det ser inte ut att vara samma gjutning som andra Tornadospindlar jag sett. De ser ut att ha Taunus/Cortina eller kanske troligare Granada (1972-85) geometri och värt att veta är kanske att det finns flera leverantörer av spindlar med den geometrin från England, där hela konstruktionen är avsedd för en lätt Locost/Seven. Flera av dem är olämpliga för bilar med totalvikter över runt 1000 kg (RMD som Rally Design säljer säger till exempel max 950 kg totalvikt). Ett "enkelt" sätt att lösa viktfrågan kan vara att helt enkelt använda original Granadaspindlar (eller få spec på max designvikt från Tornado) men det löser ju inte scrub tyvärr. Egentligen skulle jag rekommendera en helt annan spindel och nya bärarmar för att rätta till geometrin... Yes det är spindlarna som följde med kitet, vad menas med Granada/Cortina geometri? I mina ögon är det bara en spindel med runt 7gr kpi vilket känns som ett normalt värde. Känns som fel väg att gå att öka kpi för att minska skrubb, utan spindeln måste hamna längre in i fälgen. Så jag har svårt att se vad en annan spindel skulle tillföra för fördelar. Sedan vet jag inte hur hållfastheten är på dessa, men får kolla med Tornado om dom kan lämna nån spec på dom, som lekman har jag dock svårt att dom skulle va en svag länk, ser bastant och välgjord ut.... Quote
swedishGT40 Posted April 2 Posted April 2 En annan spindel kan göra så att navytan inte är så himla förskjuten som den är på cortina spindeln. Därmed förflyttas scrubben in i fälgen per automatik. Corvette c5 är ett bra exempel på en spindel som är kompaktare i axiellt led. Quote
Chribbe Lundin Posted April 2 Author Posted April 2 Men i detta fall är själva navet den stora boven, typ 10cm långa. Borde gå att minska till hälften tänker jag, skulle då få en skrubb på ca 3-4cm... Quote
swedishGT40 Posted April 3 Posted April 3 8 timmar sedan, Chribbe Lundin sade: Men i detta fall är själva navet den stora boven, typ 10cm långa. Borde gå att minska till hälften tänker jag, skulle då få en skrubb på ca 3-4cm... Är just det jag menar, navet på en c5 är mycket kortare och därmed kommer spindeln in i fälgen på ett annat sätt. Quote
therealpinto Posted April 3 Posted April 3 Det vi menar är att många engelska firmor har kopierat den spindel som under säg tiden 1975-1990 var kanske enklast att få tag på, dvs Taunus 1971-82 (eller Cortina då i England). Det gjorde man ju inte för att det var en bra spindel, den lider av kass scrub, lite caster, ingen trail, jättesmå bromsar - utan just för att den var billig och enkel att hitta. Hade man då designat en framvagn runt den, men inser att tillgången på originalspindlar viker är det "enkelt" att bara kopiera geometrin så man slipper förbättra resten av bilen 😉 Det finns tyvärr en hel del exempel på gjutna aluminiumspindlar som inte håller måttet, det förekommer både att materialet är för dåligt, att gjutningen i sig är dåligt utförd och att konstruktionen helt enkelt inte är tillräckligt bra. Nu är det inte meningen att säga att Tornados grejer är dåliga men det är till exempel klokt att fråga vad de har för dimensionerande belastning. När det gäller konstruktionen med relativt lång stubbaxel så kan ju det hänga ihop med val av lager (både typ och dimension). En kortare stubbaxel med modernare lager kanske korrigerar en del geometri om man fortfarande rymmer bromsar osv. men då flyttar man ju också in hjulet i hjulhuset så då kanske man behöver nya bärarmar ändå... 1 Quote
Chribbe Lundin Posted April 3 Author Posted April 3 6 timmar sedan, therealpinto sade: Det vi menar är att många engelska firmor har kopierat den spindel som under säg tiden 1975-1990 var kanske enklast att få tag på, dvs Taunus 1971-82 (eller Cortina då i England). Det gjorde man ju inte för att det var en bra spindel, den lider av kass scrub, lite caster, ingen trail, jättesmå bromsar - utan just för att den var billig och enkel att hitta. Hade man då designat en framvagn runt den, men inser att tillgången på originalspindlar viker är det "enkelt" att bara kopiera geometrin så man slipper förbättra resten av bilen 😉 Det finns tyvärr en hel del exempel på gjutna aluminiumspindlar som inte håller måttet, det förekommer både att materialet är för dåligt, att gjutningen i sig är dåligt utförd och att konstruktionen helt enkelt inte är tillräckligt bra. Nu är det inte meningen att säga att Tornados grejer är dåliga men det är till exempel klokt att fråga vad de har för dimensionerande belastning. När det gäller konstruktionen med relativt lång stubbaxel så kan ju det hänga ihop med val av lager (både typ och dimension). En kortare stubbaxel med modernare lager kanske korrigerar en del geometri om man fortfarande rymmer bromsar osv. men då flyttar man ju också in hjulet i hjulhuset så då kanske man behöver nya bärarmar ändå... Vad är "trail"?. jag vet inte om man kan säga att spindeln har dålig skrubb, utan det är mer en fråga om offset på prylarna man sätter på den, nav fälgar osv. Och som jag skrev tidigare, känns konstigt att ha en överdriven kpi på spindeln (även om det kan va enda utvägen med mkt offset på framfälgarna) som jag förstått det så kräver en hög kpi även mer caster för att lira, och då har man kanske ett hjul som ändrar camber på ett oönskat sätt vid sväng. Då jag ska köra med fälgar med et 35 bör det funka med 6-7gr kpi och ett kompakt navpaket, självklart med längre länkarmar. Bild på BMW e46nav vs Tornados. En annan pryl är att belastningen på spindeln torde bli markant mindre med korta hjulnav oxå.... Quote
therealpinto Posted April 4 Posted April 4 Spindeln är ju gjord för ett visst nav, och Tornados nav ser ut som en kopia på Granada (logiskt kanske) som har en "djup" skiva som skruvas bakpå navet, alltså inte kläms mellan fälg och nav. Får man till en stubbaxel för BMW-navet istället med lager som klarar vikten ser det betydligt bättre ut och då är det helt andra förutsättningar (samtidigt som en del av skillnaden "äts upp" om BMW-navet har skivan mellan nav och fälg). Givetvis förutsatt att man ändå rymmer bromsskiva och bromsok... Det jag menar med "trail" är att hjulaxeln inte sitter i centrumlinjen mellan spindellederna. Det ger en form av självcentrerande effekt. Hjulupphängningar är en kompromiss mellan en massa saker och någonstans gäller det att balansera kompromissen så det fungerar tillräckligt bra på gata. Det känns ju som du för ett sådant resonemang med insikt så det ska nog lösa sig. Quote
swedishGT40 Posted April 4 Posted April 4 On 2024-03-26 at 18:28, Chribbe Lundin sade: Vart inte så illa som jag trodde med lådan, sticker ut lite men helt ok... Om du inte ska försöka gå stenhårt på "original look" så kan du ju alltid plasta in en täckbit i mitten över växellådans ände som bygger ner en bit, och sen utnyttja höger o vänster sida av den för att bygga diffusortunnlar 😄 Typ som bild om du förstår vad jag menar (röda linjen är nedbyggnad i karossplasten) 1 Quote
Chribbe Lundin Posted April 6 Author Posted April 6 On 2024-04-04 at 13:12, swedishGT40 sade: Om du inte ska försöka gå stenhårt på "original look" så kan du ju alltid plasta in en täckbit i mitten över växellådans ände som bygger ner en bit, och sen utnyttja höger o vänster sida av den för att bygga diffusortunnlar 😄 Typ som bild om du förstår vad jag menar (röda linjen är nedbyggnad i karossplasten) Ja kanske blir någon variant i bak, dock tror jag inte man tänker på lådan när slutrören kommer dit... Quote
Chribbe Lundin Posted April 6 Author Posted April 6 Börjat kolla lite på drivaxlar, är såklart två olika storlekar på flänsarna 86cc mellan bultarna vid hjulen och den större på lådan. har en drivaxel som passar på lådan och noterade att den är av rörtyp, så jag har en ide om att försöka skarva ihop den med den yttre delen genom att sticka in den axeln i röret och svetsa ihop det hela. Åkte till den lokala skroten och kollade på en sisådär 500 drivaxlar och lyckades hitta en axel med rätt knut och exakt rätt yttermått för att passa med sugpassning i den andra axeln. Tanken är att borra ett gäng hål i rördelen och svetsa i och kanske svetsa några punkter i ändan, vill inte mata på all svets i ändan då jag misstänker att det kan bli en avhärdning i axeln just där. Och skulle det inte hålla så tänker jag att svetsarna släpper och axeln bara "frihjular". Om inte annat har jag en perfekt mall för att beställa dyra customaxlar senare, och lär garanterat kunna provköra bilen å se om allt lirar som tänkt. Även köpt ett gäng mätare från Taiwan för fikapengar som jag tänkte se om dom funkar, tycker dom ser ut att kunna passa hyffsat.... Quote
Kjelland28 Posted April 6 Posted April 6 Räkna inte med att drivaxlarna ska hålla. Kolla med https://www.northwestpropshafts.com/ eller http://www.jkpg-motor.se/ finns säkert många fler men dessa har använts förr av medlemmar här vet jag. 1 Quote
Chribbe Lundin Posted April 7 Author Posted April 7 Jobbat vidare lite med spindlarna, vart lite osäker på stålkvalitet på nya stubbaxlar till BMW naven. Så jag köpte ett par BMW E46 spindlar på skroten och kapade loss stubbaxlarna, sen var det bara stå å nöta i svarven några timmar. Vart en betydligt biffigare anslutning i spindeln samt en grövre bult. Vinsten totalt vart 4cm tightare navpaket.. 7 Quote
Chribbe Lundin Posted April 27 Author Posted April 27 Lite nytt har hänt i garaget, har jobbat vidare med framvagnsprylarna, gjort fästen till bromsok och promonterat prylarna, länkarmarna behövde förlängas 6cm för att få hjulen på rätt plats, skrubben verkar hamna på ca 2-3 cm grovt mätt, stor skillnad i vart fall.... 4 Quote
Chribbe Lundin Posted April 30 Author Posted April 30 Bakbromsar på plats, vart handbromsok från nån Lincoln då dom har en kolvstorlek som jag tror kommer funka med framoken, samt är breda nog för ventilerad skiva..... 1 Quote
Chribbe Lundin Posted May 5 Author Posted May 5 Testar stuket lite, har lite problem att få till en bra rideheight, tänkte man skulle ha en rake på chassiet på minst en cm+ i bak, men då blir den väldigt låg fram(som på bilderna) Får nog köra rakt chassie och höja fram lite. Och trattarna fick plats under rutan Jippie!! vart lite orolig för dessa...... 3 Quote
Arto Posted May 5 Posted May 5 (edited) Håller med Niclas, här går det undan! Jag har RH 100mm fram och 125 bak vilket inte alls är ovanliga siffror. Det går att plussa på några mm. för skogskörning om man vill😉 Edit: Inga luftfilter? Edited May 5 by Arto Quote
Chribbe Lundin Posted May 5 Author Posted May 5 Gissar att dom flesta kör med högre gummin i bak än dessa 285-35-18, tycker det blir lite Paris/Dakar stuk om jag höjer den mer i bak. Har 110 bak 100 fram nu. Kanske skulle ha lägre gummin fram oxå, men måste ha minst 18" fälgar med dessa bromsar, så jätte mycke lägre blir det inte... Quote
swedishGT40 Posted May 10 Posted May 10 Jag kör RH 114mm fram och 127mm bak. Den känns ändock låg, så du kan nog höja 10+mm bak utan o tveka tycker jag 😊 Quote
Chribbe Lundin Posted December 2 Author Posted December 2 Gått lite trögt med GTn, men nu rullar projektet igen. Väntade på ett par stolar i typ 10 månader vilka jag ville ha för att placera pedalställ mm rätt. Nu är stolarna äntligen här och jag fick ny fart med bygget. Strippat ner bilen och målat ramen, gjorde det lätt för mig och penselmålde den, även byggt om ramen en del vid brandväggen, tagit bort "knäcken" så jag nu har en helt plan vägg och stolen kunde flyttas ca 5cm längre bak... Quote
Chribbe Lundin Posted December 2 Author Posted December 2 Nya plana väggen. Funkar med modular maskin att ha det såhär då den har ett rätt kompakt front paket... 1 Quote
Chribbe Lundin Posted December 2 Author Posted December 2 Även gjort om framvagnen igen då jag hört att Testa inte godkänner uniballs överhuvudtaget längre, så nu vart det gummilänkhuvuden från Jocar... 1 Quote
Chribbe Lundin Posted December 14 Author Posted December 14 Värmepaket/ac på plats, en vintage air grunka för jänkebil jag hade i gömmorna, inte den smidigaste prylen men ska nog funka.. Quote
Chribbe Lundin Posted December 14 Author Posted December 14 Frambromsar på plats, dessa är lite coola då det är Ford gt -05 bakbromsar... 1 Quote
therealpinto Posted December 14 Posted December 14 Jag skulle kanske ha kommenterat tidigare men min erfarenhet från att ha besiktat några GT40 är att man brukar behöva ungefär lika stora bromsar bak som fram. Bilen är så baktung att det inte går att jämföra med en frontmotorbil. Jag tror det finns en klar risk att retardationen blir för låg med bara enkolvs glidok bak även om de på bilden är ganska stora. 1 Quote
Chribbe Lundin Posted December 14 Author Posted December 14 3 timmar sedan, therealpinto sade: Jag skulle kanske ha kommenterat tidigare men min erfarenhet från att ha besiktat några GT40 är att man brukar behöva ungefär lika stora bromsar bak som fram. Bilen är så baktung att det inte går att jämföra med en frontmotorbil. Jag tror det finns en klar risk att retardationen blir för låg med bara enkolvs glidok bak även om de på bilden är ganska stora. Det är främst en fråga om balans med kolvarea på oken mellan bak och fram, just dessa bakok har relativt stora kolvar och borde kunna lira med framoken, kolla på Panteras originalbromsar exempelvis, nästan exakt samma setup. Men det visar sig vid provkörning om det lirar, att framoken ser större ut och har fler kolvar är egentligen ointressant även om det hade vart snyggare med samma look bak, men det är jhu det där skiten med handbroms som ställer till det jämt..... Quote
therealpinto Posted December 15 Posted December 15 Jo, men även beläggsarea spelar in. Det stämmer som du säger, provkörningen får avgöra. Separata P-bromsok bak är ofta en bra lösning för den här typen av bilar. Quote
Chribbe Lundin Posted Thursday at 08:16 PM Author Posted Thursday at 08:16 PM On 2024-12-15 at 10:35, therealpinto sade: Jo, men även beläggsarea spelar in. Det stämmer som du säger, provkörningen får avgöra. Separata P-bromsok bak är ofta en bra lösning för den här typen av bilar. Med mindre beläggsarea så blir väl trycket högre per area och beläggen slits fortare, men bromsverkan blir ungefär densamma, som jag förstått saken i alla fall... Quote
Chribbe Lundin Posted Thursday at 08:22 PM Author Posted Thursday at 08:22 PM Så vart det dags att ta itu med motorn, har legat i delar flera år då jag tänkt byta både det ena och det andra, då jag hade nån ide om att köra turbo i nästa version. Men nu när dollar å frakt e så jävla dyrt så slår jag ihop maskin som den är, enda avsteget från originalet är lite portade toppar och ir insug.... Quote
Chribbe Lundin Posted Thursday at 08:27 PM Author Posted Thursday at 08:27 PM Fina prylar, skulle nog kunna leverera bra med lite mer kam, ger 330 hp original, kanske lite till med insug å headers... Quote
Chribbe Lundin Posted Thursday at 08:28 PM Author Posted Thursday at 08:28 PM Lite trixigt med alla kedjor å grejjer.. Quote
Chribbe Lundin Posted Thursday at 08:32 PM Author Posted Thursday at 08:32 PM Choppade tråget 3cm så det ligger jäms med undersidan på chassiet, vart en lite tillbyggnad framåt för att få lite extra olja, även skvalpskott och "svängdörr" på plats.... 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.