Hansol Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 On 2023-01-23 at 09:05, fege sade: Pluggar till "koppar" för bakljusen har också tillverkats och de väntar nu på lite spackel/slip innan det är dags för laminering. Kommer köra med separata baklkjus och blinkers som på de tidiga Mk 1:orna. Fege ,tänker du gå på Lucas L691 lampor eller tar du något i närheten ? 1 Quote
Johan Iwdal Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 Lite nyfiken, vart köper du dina Lucas lampor? Quote
fege Posted April 12, 2023 Author Posted April 12, 2023 Jag köpte mina på https://www.autoelectricsupplies.co.uk/ Quote
Hansol Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 Det är inte så att du ligger inne med en modell på dina "kopp-pluggar" som du skulle kunna tänka dig dela med dig ? Quote
fege Posted April 12, 2023 Author Posted April 12, 2023 5 timmar sedan, Hansol sade: Det är inte så att du ligger inne med en modell på dina "kopp-pluggar" som du skulle kunna tänka dig dela med dig ? Det skall vi nog kunna lösa! 🙂 Skickar PM. 1 Quote
fege Posted September 10, 2023 Author Posted September 10, 2023 Här har det inte hänt så mycket den senaste tiden men snart är ju "byggsäsongen" här igen. Lite kapande i glasfiber har det blivit nu när man kan vara ute och en adapter mellan ratt och snap-off lyckades jag få ihop i alla fall. 6 Quote
Arto Posted October 11, 2023 Posted October 11, 2023 👍Kul med flera byggen på gång, hoppas ni postar mycket så man får se vad som händer i garagen🙂 1 Quote
fege Posted October 12, 2023 Author Posted October 12, 2023 Ja, det har varit lite dött i garaget ett tag nu tyvärr! 😒 Men nu är byggsäsongen här och förhoppningsvis blir det lite fart på byggandet och uppdateringarna igen. 2 Quote
fege Posted October 20, 2023 Author Posted October 20, 2023 Lite roliga bromsdelar som dykt upp den senaste tiden. Jag tänkte om och insåg att jag behövde gå upp i bredd på mina skivor. Lite surt när oken var köpte för flera år sedan... Men det kostar ju inget att fråga tänkte jag och hör och häpna! Rallydesign gick med på att byta oken till en bredare variant trots att inköpet gjorts för kanske fyra år sedan. En stor eloge till dem! 🙌🙌🙌 Meck/svets/design av bakre chassiet och karossfästen står på tur (och kanske lite tillverkning av tankar). 5 Quote
fege Posted October 28, 2023 Author Posted October 28, 2023 Efter mycket mätande, funderande, mätande, CAD:ande och funderande känner jag mig nu redo för att fixa till bakre delen av chassiet. Lite ändringar här och var för att skapa utrymme för reaktionsstagen och för att stärka upp här och var. Före: Efter: En leverans av skurna fästen till reaktionsstagen och svarvning av ett par detaljer återstår. Pluggning av urtagen för bakljusen har också hunnits med. Nästa steg där blir att gjuta in "kopparna" till de dubbla bakljusen. 6 Quote
fege Posted November 3, 2023 Author Posted November 3, 2023 (edited) Pågående "virtuellt" arbete för att få till geometrierna i bakvagnen. Vi får se hur de slutliga versionerna blir. 😕 Edited November 3, 2023 by fege 2 Quote
swedishGT40 Posted November 3, 2023 Posted November 3, 2023 Snyggt! En fundering på en designdetalj, vad ska inringat tillföra förutom svårsvetsad tunn kant och huvudvärk när du skall trycka in bärarmen som skall monteras? Quote
fege Posted November 3, 2023 Author Posted November 3, 2023 (edited) Där har du helt rätt! Det var nog mer jag som tyckte det var roligt att fippla med CAD-ningen. 😊 Det kommer att justeras, om inte annat när jag skall skära ut det med vinkelslipen...🤣 Edited November 3, 2023 by fege 1 Quote
fege Posted November 23, 2023 Author Posted November 23, 2023 (edited) Jaha ja! Då har man hämtat upp lite skurna delar och så skall man vara tvungen att åka på konferens i helgen?!?! Det finns ju viktigare saker att göra...😜😜😜 Edited November 23, 2023 by fege 3 Quote
Niclas Börjeson Posted November 23, 2023 Posted November 23, 2023 Attans, när man är sugen på att skruva! 😅 2 Quote
Mats Karlsson Posted November 24, 2023 Posted November 24, 2023 Konferens på en helg? Jag hoppas du får övertidsbetalning för det inkränktar på helig garage tid. 🙂 1 Quote
Arto Posted March 26 Posted March 26 Tycker det är oroväckande tyst här på forumet, snickras det något? Eller sker allt kanske i smyg?😱 3 Quote
fege Posted March 27 Author Posted March 27 Ja, oroväckande tyst är det... 🙂 Det har tyvärr varit en hel del på jobbet ett tag och så skulle det stickas emellan med lite renovering hemma. Men lite verksamhet på tankeplanet har det varit så snart blir det garagetid och lite mer handfasta framsteg hoppas jag. Bra med någon som "sparkar på" där bak så fortsätt så @Arto 😁 5 Quote
fege Posted June 8 Author Posted June 8 Tillverkning av bakre fästet/gaffeln till karossen. Tack @Niclas Börjeson för lånet! Mycket smidigt och snabbt att ta fram mått när man har något att utgå ifrån. 👍 4 Quote
Niclas Börjeson Posted June 9 Posted June 9 22 timmar sedan, fege sade: Tillverkning av bakre fästet/gaffeln till karossen. Tack @Niclas Börjeson för lånet! Mycket smidigt och snabbt att ta fram mått när man har något att utgå ifrån. 👍 Den passade som en sportmössa! Kul att man kan bistå 😊👍🏼 3 Quote
fege Posted July 10 Author Posted July 10 (edited) Efter lite moppemeck med grabben och ommöblering i garaget är nu tillverkningen av bakre karossfästet på gång. Blir att bygga klart alla infästningar för bärarmar m.m. i bakvagnen när jag ändå är inne i ett stim. 😀 Ett rör kvar att passa in på fästet och sedan bortkapning av "jiggrören" så skall det vara check på det momentet. Edited August 5 by fege 3 Quote
fege Posted August 5 Author Posted August 5 Det händer lite smått och gott i garaget även om det inte är så mycket att lägga upp då det mest är enstaka rör här och var som svetsas fast. Planen är att göra klar bakre delen innan jag fortsätter framåt på chassiet. Bakdelen med karossfäste klart Främre fästen till reaktionstagen klara. Nu skall de bara svetsas in i chassiet. 4 Quote
Arto Posted August 6 Posted August 6 (edited) Tjusigt, kul med lite uppdateringar! Jag för egen del tyckte mig ha problem med att fästet till bakhuven svajade en aning vilket gjorde justerandet av plasten till ett litet helsike. Nu har inte jag röret som du har mellan gångjärnen så det kanske är stabilt så det räcker? I mitt fall bidrog två rörstumpar enligt nedan till en bra triangulering (och som därmed gjorde susen🙂). Kul att det jobbas på! Edited August 6 by Arto 2 Quote
fege Posted August 6 Author Posted August 6 Gick i samma funderingar själv faktiskt. Tvärröret styvade upp det rejält och skall gå fritt från växellådan. Om det inte räcker får det bli din lösning istället. 👍 Kul med lite hejarop! 🙂 Nu är fästena loppade på plats i chassiet och det ser ut att lira fint! 3 Quote
fege Posted August 24 Author Posted August 24 Idag passerades åtminstone en milstolpe... Första gången motor och låda baxats i! 😀 Nu skall paketet mätas in så att allt lirar (tror den skall fram lite) och sedan blir det till att bygga klart motorfästena. 6 Quote
fege Posted August 24 Author Posted August 24 Den är lite hopkok.. En 289:a med 302 vev. Sedan är den lite överborrad så den slutde på på 311 ci. Quote
swedishGT40 Posted August 25 Posted August 25 Ser ut som insug från speedmaster79, får man fråga hur du upplever passformen, kvalitet och pris?(Vart köptes dem ifrån?) Quote
fege Posted August 25 Author Posted August 25 Det stämmer! Passform och kvalitet känns helt ok. Det jag upptäck hittills är att vissa hål till bultarna som håller insuget sitter nära trottelhusen så det blir lite tight med brickor. Men det skall nog lösa sig. Jag köpte mitt för läääänge sedan på ebay och den firman är inte kvar. Hade väldigt bra priser dock och det är kanske därför de inte finns kvar.... 😁 Quote
fege Posted August 25 Author Posted August 25 3 timmar sedan, DomiSeven sade: Ingen hojmotor i denna? 😁 Nä inte denna gång. Drömmen Hade väl varit en högvarvig race 289:a. 🥳🥳 1 Quote
swedishGT40 Posted August 25 Posted August 25 4 timmar sedan, fege sade: Det stämmer! Passform och kvalitet känns helt ok. Det jag upptäck hittills är att vissa hål till bultarna som håller insuget sitter nära trottelhusen så det blir lite tight med brickor. Men det skall nog lösa sig. Jag köpte mitt för läääänge sedan på ebay och den firman är inte kvar. Hade väldigt bra priser dock och det är kanske därför de inte finns kvar.... 😁 Ok, låter intressant då jag funderar på om jag ska köpa trattar direkt till motorn istället för senare som var tanken. Men dom är bara speccade till 7k rpm, du råkar inte veta varför dom inte gillar 7,5-8k som jag önskar varva? Är spjällen koniska eller raka? Ursäkta frågorna, men bättre o få svar från någon som köpt det man är intresserad utav 😊 Quote
Niclas Börjeson Posted August 25 Posted August 25 Snacka om motivationsboost, bra jobbat! Ser ut att passa bra, har du testat med vinklarna till drivaxlarna också? 3 Quote
fege Posted August 26 Author Posted August 26 13 timmar sedan, swedishGT40 sade: Ok, låter intressant då jag funderar på om jag ska köpa trattar direkt till motorn istället för senare som var tanken. Men dom är bara speccade till 7k rpm, du råkar inte veta varför dom inte gillar 7,5-8k som jag önskar varva? Är spjällen koniska eller raka? Ursäkta frågorna, men bättre o få svar från någon som köpt det man är intresserad utav 😊 Har ingen aning faktiskt då jag inte undersökt detta närmare. Skruvade av en av trattarna och när jag känner med fingret i spjällhuset så känns det konat fram till spjället åtminstone. Ser också att man behöver jobba lite med övergångarna mellan spjällhus och insug då det finns vissa kanter att bearbeta här. Inget stort arbete dock. Sedan finns det ju detaljer såsom att spjällhusen sitter med insex medan trattarna med sexkantsbult som är bra tighta mot själva trattarna. Blir till att byta till insex här med så man kommer åt med verktygen ordentligt. Men som sagt så känns det ändå helt ok som utgångsmaterial. Kolla med Speemaster så har de säkert svar. Quote
fege Posted August 26 Author Posted August 26 11 timmar sedan, Niclas Börjeson sade: Snacka om motivationsboost, bra jobbat! Ser ut att passa bra, har du testat med vinklarna till drivaxlarna också? Tackar! Ja, helt klart inspirerande när grejerna äntligen börjar komma på plats och inte bara samlar damm i hörnen... Ja, vinklarna ser helt ok ut. Skall faktisk sänka fästena ca 10mm till och flytta fram allt ca 10mm också. Kan bli tight med trattarna och eventuella filter mot bakrutan annars. Fick detta som tips av en byggare i England som har samma chassie och får nog bekräfta detta när motorn nu är på plats. 3 Quote
fege Posted September 2 Author Posted September 2 Försöker att spika motorns position så jag kan bränna ihop motorfästena. Hur mycket frigång tror den samlade expertisen det behövs mellan låda och ramrör? Växellådan kommer ha ett fäste på vardera sidan med motorkuddar med rallyspec från en Volvo 240. Quote
Arto Posted September 2 Posted September 2 (edited) Kul att det postas när flitens lampa lyser i garagen.👍 Jag är förvånad över hur lite saker rör på sig, lokalt i motorrummet alltså. (bilen i färdriktning=ok😉) Motorn vill i mitt fall lyfta endast några få mm i framkant. Jag tycker det tyder på att man kan göra det väldigt stumt utan att det upplevs störande. Skulle behov uppstå kan ett extra momentstag någonstans kanske lösa problemet? Edited September 2 by Arto 1 1 1 Quote
fege Posted September 2 Author Posted September 2 Toppen! 👍 Då känns det som att jag kan lägga den ganska tight. Som du säger går det att staga upp senare om det skulle behövas. 1 Quote
fege Posted September 4 Author Posted September 4 (edited) Efter att på egen hand ha kranat, baxat, puttat och "domkraftat" i ,vad som känns som en evighet, i tropikvärmen är motorfästena nu loppade på plats. Väl mödan värt då jag till slut fick lagom frigång till väsentliga delar i omgivningen. Så nu sitter hon rakt och fint på alla ledder (eller lika snett på båda sidor... 😁) Nu är det paus för idag! Edited September 4 by fege 2 Quote
fege Posted September 22 Author Posted September 22 (edited) Metallslöjdandet fortsätter i varierande tempo. Det börjar i stora drag närma sig klar fram till huvudbågen sånär som på mindre fästen till bromsrör osv. Mina tankar kring tankar är också spikade så snart kan man lägga ritandet av dem till handlingarna. Kanske inte världens roligaste bild men av egen erfarenhet så kanske den kan vara till nytta för någon. 🙂 Edited September 22 by fege 3 Quote
Kjelland28 Posted September 24 Posted September 24 Där har du tankt klart alltså ! 🙂 kunde inte låta bli ! 🙂 1 Quote
fege Posted September 24 Author Posted September 24 (edited) Ja, det är tanken.... Men man vet ju aldrig. Kanske kommer jag på andra tankar om någon dag eller så. 🙂 Edited September 24 by fege Quote
fege Posted October 1 Author Posted October 1 Efter påfyllning av gas och tillsatsmaterial är jag på't igen! Något pass till så får man betrakta bakdelen som "klar" 🙂 Man blir ju lätt yr när man ser ramen såhär på bild med all brôte i bakgrunden... 🤪 7 Quote
fege Posted October 6 Author Posted October 6 Mera slöjdande! Nya fästen till växellådan då jag sänkte och flyttade fram hela drivpaketet. Snart dags att baxa i det hela och börja med kupén. 8 Quote
fege Posted October 12 Author Posted October 12 Då var fästena klara och paketet på plats! Bara resten kvar... 🙂 8 Quote
Jocke4U Posted October 13 Posted October 13 (edited) Snyggt jobbat @fege Edited October 13 by Jocke4U 1 Quote
fege Posted November 28 Author Posted November 28 (edited) Framfarten i garaget har varit lite ryckig och kanske mest på planeringsplanet. Men ett par mellanväggar att fästa bakre karossfästena i har det i alla fall blivit. Det blir gott att kunna förvara bakhuven på bilen så det blir lite mer svängrum i garaget! Edited November 28 by fege 4 Quote
Arto Posted November 28 Posted November 28 (edited) Ser fint ut! En liten bit i taget så... Ja, det tar en jädra plats med plasten och det ska vara trevligt att vara i garaget. Går det möjligen att fixa en provisorisk förvaring utomhus? Om platsbristen är kritisk?: För mig funkade det med en liten träkonstruktion med plankor och träbitar så karossen fick stöd på samma sätt som sedan på ramen, på med karossdelarna och dra lite tejp på lämpliga ställen så det "hänger ihop". Jag hade turen att ha en dubbel-carport med lite ledig yta men lite skydd borde ju gå att snickra till om inte sådant finns? Kämpa på så vi blir fler som är ute och gasar. Edited November 28 by Arto 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.