Jump to content

Fredrik "fege" bygger GT40


fege

Recommended Posts

On 2023-01-23 at 09:05, fege sade:

 

Pluggar till "koppar" för bakljusen har också tillverkats och de väntar nu på lite spackel/slip innan det är dags för laminering. Kommer köra med separata baklkjus och blinkers som på de tidiga Mk 1:orna.

 image.thumb.jpeg.35db2ad17489b2f036bd8d022ffa0a27.jpeg

Fege ,tänker du gå på Lucas L691 lampor eller tar du något i närheten ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Hansol sade:

Det är inte så att du ligger inne med en modell på dina "kopp-pluggar" som du skulle kunna tänka dig dela med dig ?

Det skall vi nog kunna lösa! 🙂 Skickar PM.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Här har det inte hänt så mycket den senaste tiden men snart är ju "byggsäsongen" här igen. Lite kapande i glasfiber har det blivit nu när man kan vara ute och en adapter mellan ratt och snap-off lyckades jag få ihop i alla fall.

 

20230907_195600.jpg

20230909_120454.jpg

20230909_120515.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Lite roliga bromsdelar som dykt upp den senaste tiden.

Jag tänkte om och insåg att jag behövde gå upp i bredd på mina skivor. Lite surt när oken var köpte för flera år sedan... Men det kostar ju inget att fråga tänkte jag och hör och häpna! Rallydesign gick med på att byta oken till en bredare variant trots att inköpet gjorts för kanske fyra år sedan. En stor eloge till dem!  🙌🙌🙌

Meck/svets/design av bakre chassiet och karossfästen står på tur (och kanske lite tillverkning av tankar).

image.thumb.jpeg.7221dd0449327aff445388550cbaf6cf.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter mycket mätande, funderande, mätande, CAD:ande och funderande känner jag mig nu redo för att fixa till bakre delen av chassiet. Lite ändringar här och var för att skapa utrymme för reaktionsstagen och för att stärka upp här och var. 

Före:

 image.thumb.jpeg.e407ed6bd257e915b851eef3c831f3c7.jpeg

Efter:

image.thumb.jpeg.930557917cd1d3b9e74c6ba86e78d5ac.jpeg

En leverans av skurna fästen till reaktionsstagen och svarvning av ett par detaljer återstår.

Pluggning av urtagen för bakljusen har också hunnits med. Nästa steg där blir att gjuta in "kopparna" till de dubbla bakljusen.

image.thumb.jpeg.29656ab23b165d82d2a003299aa4951a.jpeg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Där har du helt rätt! Det var nog mer jag som tyckte det var roligt att fippla med CAD-ningen. 😊 Det kommer att justeras, om inte annat när jag skall skära ut det med vinkelslipen...🤣

Edited by fege
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaha ja! Då har man hämtat upp lite skurna delar och så skall man vara tvungen att åka på konferens i helgen?!?! Det finns ju viktigare saker att göra...😜😜😜

20231123_194234.jpg

Edited by fege
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tycker det är oroväckande tyst här på forumet, snickras det något?:image018: Eller sker allt kanske i smyg?😱

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, oroväckande tyst är det... 🙂 Det har tyvärr varit en hel del på jobbet ett tag och så skulle det stickas emellan med lite renovering hemma. Men lite verksamhet på tankeplanet har det varit så snart blir det garagetid och lite mer handfasta framsteg hoppas jag. 

Bra med någon som "sparkar på" där bak så fortsätt så @Arto 😁 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Efter lite moppemeck med grabben och ommöblering i garaget är nu tillverkningen av bakre karossfästet på gång. Blir att bygga klart alla infästningar för bärarmar m.m. i bakvagnen när jag ändå är inne i ett stim. 😀 Ett rör kvar att passa in på fästet och sedan bortkapning av "jiggrören" så skall det vara check på det momentet.

image.thumb.jpeg.2f485b81b65d3d538750ffed754f6a74.jpeg

Edited by fege
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det händer lite smått och gott i garaget även om det inte är så mycket att lägga upp då det mest är enstaka rör här och var som svetsas fast. Planen är att göra klar bakre delen innan jag fortsätter framåt på chassiet.

Bakdelen med karossfäste klart

image.thumb.jpeg.8fe16d4070b021f0dbd7378424fef785.jpeg

Främre fästen till reaktionstagen klara. Nu skall de bara svetsas in i chassiet.

image.thumb.jpeg.3ec9ce2fcabbd731d13103d1984a2fae.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tjusigt, kul med lite uppdateringar! 

Jag för egen del tyckte mig ha problem med att fästet till bakhuven svajade en aning vilket gjorde justerandet av plasten till ett litet helsike. Nu har inte jag röret som du har mellan gångjärnen så det kanske är stabilt så det räcker? I mitt fall bidrog två rörstumpar enligt nedan till en bra triangulering (och som därmed gjorde susen🙂).

nr2.thumb.jpeg.4640fb2592f64b9c7afec6ab6ea91e89.jpeg

Kul att det jobbas på!

Edited by Arto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gick i samma funderingar själv faktiskt. Tvärröret styvade upp det rejält och skall gå fritt från växellådan. Om det inte räcker får det bli din lösning istället. 👍

Kul med lite hejarop!  🙂

Nu är fästena loppade på plats i chassiet och det ser ut att lira fint!

 image.thumb.jpeg.0b4d0e3e4d9ca51599a9ef5017c7cc9f.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag passerades åtminstone en milstolpe... Första gången motor och låda baxats i! 😀 

Nu skall paketet mätas in så att allt lirar (tror den skall fram lite) och sedan blir det till att bygga klart motorfästena.

image.thumb.jpeg.d340b8a8cf8954c17b222698f4822a18.jpeg

image.thumb.jpeg.c7881a6fbdda14c60ae86a59f0d30f03.jpeg

image.thumb.jpeg.2c2c6bda0a4d1d38b175c422fda4e576.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det stämmer! Passform och kvalitet känns helt ok. Det jag upptäck hittills är att vissa hål till bultarna som håller insuget sitter nära trottelhusen så det blir lite tight med brickor. Men det skall nog lösa sig. Jag köpte mitt för läääänge sedan på ebay och den firman är inte kvar. Hade väldigt bra priser dock och det är kanske därför de inte finns kvar.... 😁

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, DomiSeven sade:

Ingen hojmotor i denna? 😁

Nä inte denna gång. Drömmen Hade väl varit en högvarvig race 289:a. 🥳🥳

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, fege sade:

Det stämmer! Passform och kvalitet känns helt ok. Det jag upptäck hittills är att vissa hål till bultarna som håller insuget sitter nära trottelhusen så det blir lite tight med brickor. Men det skall nog lösa sig. Jag köpte mitt för läääänge sedan på ebay och den firman är inte kvar. Hade väldigt bra priser dock och det är kanske därför de inte finns kvar.... 😁

Ok, låter intressant då jag funderar på om jag ska köpa trattar direkt till motorn istället för senare som var tanken.

Men dom är bara speccade till 7k rpm, du råkar inte veta varför dom inte gillar 7,5-8k som jag önskar varva?

Är spjällen koniska eller raka?

Ursäkta frågorna, men bättre o få svar från någon som köpt det man är intresserad utav 😊

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Ok, låter intressant då jag funderar på om jag ska köpa trattar direkt till motorn istället för senare som var tanken.

Men dom är bara speccade till 7k rpm, du råkar inte veta varför dom inte gillar 7,5-8k som jag önskar varva?

Är spjällen koniska eller raka?

Ursäkta frågorna, men bättre o få svar från någon som köpt det man är intresserad utav 😊

Har ingen aning faktiskt då jag inte undersökt detta närmare. Skruvade av en av trattarna och när jag känner med fingret i spjällhuset så känns det konat fram till spjället åtminstone. Ser också att man behöver jobba lite med övergångarna mellan spjällhus och insug då det finns vissa kanter att bearbeta här. Inget stort arbete dock. 

Sedan finns det ju detaljer såsom att spjällhusen sitter med insex medan trattarna med sexkantsbult som är bra tighta mot själva trattarna. Blir till att byta till insex här med så man kommer åt med verktygen ordentligt. Men som sagt så känns det ändå helt ok som utgångsmaterial.

Kolla med Speemaster så har de säkert svar. 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Niclas Börjeson sade:

Snacka om motivationsboost, bra jobbat!

 Ser ut att passa bra, har du testat med vinklarna till drivaxlarna också?

Tackar! Ja, helt klart inspirerande när grejerna äntligen börjar komma på plats och inte bara samlar damm i hörnen...

Ja, vinklarna ser helt ok ut. Skall faktisk sänka fästena ca 10mm till och flytta fram allt ca 10mm också. Kan bli tight med trattarna och eventuella filter mot bakrutan annars. Fick detta som tips av en byggare i England som har samma chassie och får nog bekräfta detta när motorn nu är på plats.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Försöker att spika motorns position så jag kan bränna ihop motorfästena.

Hur mycket frigång tror den samlade expertisen det behövs mellan låda och ramrör? Växellådan kommer ha ett fäste på vardera sidan med motorkuddar med rallyspec från en Volvo 240.

image.thumb.jpeg.150cafce523f9bb00b5f15a6668832f1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kul att det postas när flitens lampa lyser i garagen.👍

Jag är förvånad över hur lite saker rör på sig, lokalt i motorrummet alltså. (bilen i färdriktning=ok😉) Motorn vill i mitt fall lyfta endast några få mm i framkant.

Jag tycker det tyder på att man kan göra det väldigt stumt utan att det upplevs störande. Skulle behov uppstå kan ett extra momentstag någonstans kanske lösa problemet?

Edited by Arto
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Efter att på egen hand ha kranat, baxat, puttat och "domkraftat" i ,vad som känns som en evighet, i tropikvärmen är motorfästena nu loppade på plats. Väl mödan värt då jag till slut fick lagom frigång till väsentliga delar i omgivningen. 

Så nu sitter hon rakt och fint på alla ledder (eller lika snett på båda sidor... 😁)

Nu är det paus för idag!

image.thumb.jpeg.63813c90fb084ba3250afb7671034b6c.jpeg

image.thumb.jpeg.f437cc0e813794d11c4aa5ccfbc604ff.jpeg

image.thumb.jpeg.79b094c16a3fcbf02681c1a8844490f1.jpeg

Edited by fege
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Metallslöjdandet fortsätter i varierande tempo. Det börjar i stora drag närma sig klar fram till huvudbågen sånär som på mindre fästen till bromsrör osv. Mina tankar kring tankar är också spikade så snart kan man lägga ritandet av dem till handlingarna.

Kanske inte världens roligaste bild men av egen erfarenhet så kanske den kan vara till nytta för någon. 🙂

 

image.thumb.jpeg.3f1063f7780bb11a5eb587aa2d235c42.jpeg

Edited by fege
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Efter påfyllning av gas och tillsatsmaterial är jag på't igen! Något pass till så får man betrakta bakdelen som "klar" 🙂

Man blir ju lätt yr när man ser ramen såhär på bild med all brôte i bakgrunden... 🤪

 

image.thumb.jpeg.f7ee118843058be72f7ce906aabb58e7.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Mera slöjdande! Nya fästen till växellådan då jag sänkte och flyttade fram hela drivpaketet. 

Snart dags att baxa i det hela och börja med kupén.

 

image.thumb.jpeg.aa6f1f6981cf5c649d321f9ecf04c156.jpeg

image.thumb.jpeg.a7991957ebab0a9d23569d909d1b5521.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...