JaBa Posted January 2, 2023 Author Posted January 2, 2023 Här kommer en liten uppdatering. Bensintank ca 40L i 1mm plåt. Använder Volvo 850 pump som jag har kortat. Det var betydligt svårare att få ur motorn nu när alla stag har kommit på plats. Dags att helsvetsa. Ramen klar att lyfta ner från bordet. Fick förlänga benen lite på min lyftkran ;-) Med lite motvikt där bak gick det bra. Nere nu på pallbockar. Monterar hjulupphängning och styrning. Passade på att dra bensinledningarna. Drog ochså dagvattenledningar från skuffluckan. En på var sida. Och så har jag inhandlat strålkastare. Opps...... Bilden på dom fick inte plats, jag har nått gränsen för vad man får ladda upp per tillfälle. Ni får vänta tills nästa gång för att se dom. 4 Quote
JaBa Posted January 23, 2023 Author Posted January 23, 2023 Här kommer en uppdatering. Strålkastarna som inte kom med sist. Strålkastarhuset är till en Beach Buggy. Insatsen Hella. Har även köpt lite elkomponenter till en reläpanel. Den får dock vänta ett tag till, annat kommer före. Har byggt ett fäste till startmotorn. Bengt (Belo) och jag har varit till Ludvika (ca 40 mil t.o.r) i snöslask och gjort byggbesiktning. Blev godkänd utan anmärkning. 7:an är nu nedmonterad igen. Nu håller jag och min tredje hand på och monterar plåtar, sedan blir det målning av ramen. 5 Quote
BeLo Posted January 23, 2023 Posted January 23, 2023 (edited) Snyggt som vanligt! Din tredje hand verkar ha bra räckvidd även om den sitter på en gummiarm. 🙂 Edited January 23, 2023 by BeLo Quote
JaBa Posted April 5, 2023 Author Posted April 5, 2023 Hög tid för en sista uppdatering inför sommaruppehållet. Plåtarbete. Passade också på att göra ett justerbart fotstöd för vänster foten. Ram till batteriet. Sparkplåt till frugan. Dags för golvplåt, fick låna Bengts elefantgrill. Den underlättade enormt. Eftersom min 7:a är bredare än Bengts så gick det inte att rotera helt runt. Fick vända fram och tillbaka, funkade dock fint. Målning med Quick Bengalack. Pensel och roller, blev riktigt nöjd med med resultatet. Montering av hjulupphängningen (OBS solen skiner!) 3 Quote
JaBa Posted April 5, 2023 Author Posted April 5, 2023 Bromsrör. Har även målat växellådan. Körde med Biltemas färg, blev bra. Motorn målas senare. Här får jag hjälp av mitt äldsta barnbarn med motorn. Åter på hjul. Tanken monterad. Bränslepåfyllning version 1. Bränslepåfyllning version 2. Slangen var väldigt styv så jag klarade inte av att få ditt den utan att flytta bak påfyllningen. Kopplingscylindern räckte inte till för att koppla ur helt. Fick köpa en större. Bränsleledningen dragen och batteriet på plats, varför inte prova att starta motorn. På med kabelhärvan från donatorbilen. Den startade naturligtvis INTE! Drar runt på startmotorn men tänder inte. Har försökt läsa mig till vad som kan vara fel/fattats men utan framgång. Har nu gett upp och beslutat mig för att köpa ett Maxxecu. Det sista innan sommaruppehållet var att montera gummitätningen runt skuffen samt lås. 6 Quote
BeLo Posted April 5, 2023 Posted April 5, 2023 Det blir så snyggt! Väldigt mycket bil plötsligt. Provtur innan sommaruppehållet väl? 😉 /BeLo Quote
Mats Karlsson Posted April 6, 2023 Posted April 6, 2023 Trist att du inte får igång den med orginalsprutet. Hade ju MaxxEcu på min förra bil och visst funkar det bra men vi fick aldrig till en bra kallstart på den men det var en kraftigt moddad luftkyld motor med ITB's. Förhoppningsvis finns det mer erfarenhet och möjligheter på denna motor. Att bara kunna vrida om nyckeln och den startar och går stabilt på tomgång utan man måste röra gasen är nåt man bara uppskattar när man vet hur det är att leva utan det. 🙂 1 1 Quote
Mildseven Posted April 6, 2023 Posted April 6, 2023 17 timmar sedan, JaBa sade: Bromsrör. Har även målat växellådan. Körde med Biltemas färg, blev bra. Motorn målas senare. Här får jag hjälp av mitt äldsta barnbarn med motorn. Åter på hjul. Tanken monterad. Bränslepåfyllning version 1. Bränslepåfyllning version 2. Slangen var väldigt styv så jag klarade inte av att få ditt den utan att flytta bak påfyllningen. Kopplingscylindern räckte inte till för att koppla ur helt. Fick köpa en större. Bränsleledningen dragen och batteriet på plats, varför inte prova att starta motorn. På med kabelhärvan från donatorbilen. Den startade naturligtvis INTE! Drar runt på startmotorn men tänder inte. Har försökt läsa mig till vad som kan vara fel/fattats men utan framgång. Har nu gett upp och beslutat mig för att köpa ett Maxxecu. Det sista innan sommaruppehållet var att montera gummitätningen runt skuffen samt lås. Har du inte styrboxarna monterade? 2 Quote
JaBa Posted April 11, 2023 Author Posted April 11, 2023 Ja, jag hade boxen monterad men inte just på detta kort. 1 Quote
JaBa Posted September 29, 2023 Author Posted September 29, 2023 Har hört att man måste ha katalysator om man ansöker om 20 kW/100 kilo, stämmer det? Quote
Mildseven Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 21 minuter sedan, JaBa sade: Har hört att man måste ha katalysator om man ansöker om 20 kW/100 kilo, stämmer det? Jag hade inte det Quote
Mats Karlsson Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 Jag har kat men har senare hört att det inte är ett formellt krav men det skadar ju inte när man ska motivera varför man ska få dispens. 1 Quote
MikaelG Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 Vilken storlek har du på kat. 100 200 eller 300 Mats ? Quote
Mats Karlsson Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 14 timmar sedan, MikaelG sade: Vilken storlek har du på kat. 100 200 eller 300 Mats ? Jag har en vanlig billig 100 cells och det verkar funka bra med min motor. Quote
JaBa Posted November 9, 2023 Author Posted November 9, 2023 Det var ett tag sedan jag uppdaterade sidan. Skärmar inhandlade. Alla måste dock breddas och framskärmarna även förlängas. MaxxECU och kablar inköpta. Lite rörmokeri. Kopplade in MaxxECU:n för att provstarta utan vatten och ljuddämpare. Startade direkt och gick fint på tomgång. Härligt ljud! Provstartade flera gånger vilket visade sig vara bra för jag upptäckte oljeläckage vid svänghjulet. Lika bra att fixa problemen direkt. Ur med motorn! Det läckte förbi gängorna på svänghjulsbultarna. De är genomgående på Volvo, har jag nu lärt mig. Plastat för förta gången i mitt liv. Var inte alls svårt 😉 Instrumentbrädan har jag lagt mycket tid på. Det är ju den man ser hela tiden man kör så den vill jag vara nöjd med. Lite plåtsmide bakom handskfacket. Eldragning påbörjad. Lampor monterade. Har kollat den ofjädrade vikten, den var inte liten. Jobbar vidare...... 3 Quote
BeLo Posted November 9, 2023 Posted November 9, 2023 Så snyggt och prydligt, Jan!! Nu vill vi se scuttle och karossplåtarna ta form! 🙂 Quote
JaBa Posted January 7 Author Posted January 7 Elen äntligen klar förutom baklyktorna. Luftfilter Strålkastare Avgassystem Sidoplåtar 4 Quote
Mats Karlsson Posted January 8 Posted January 8 Klarar du siktkravet på sidoblinkersen om den sitter så lågt? (5° från centrumlinjen bakåt) Quote
BeLo Posted January 8 Posted January 8 Verkligen snyggt! Jag saknar en bild på scutteln, så jag får väl bidra med den själv. 🙂 2 Quote
Jonas Jonsson Posted January 11 Posted January 11 Väldigt fint bygge. Tänkte tipsa om att avgassystemet troligen behöver lite större dämpare. Sugmotor och så små dämpare med din cylindervolym tror jag kommer låta för mycket. Jag har en opel 16v och åker dubbla ovala appel racing som ser ut att vara längre än dina på bilderna. Men du kanske gillar när det låter ordentligt 🙂 Quote
JaBa Posted January 15 Author Posted January 15 Sidoblinkers vill jag inte ha på scutteln eftersom den ska gå lätt att ta av för att kunna komma åt elsystemet. Sitter lite under 500mm, men jag hoppas det går bra. Vad gäller avgassystemet låter det inte alls högt. Dämpare är av baffel typ, https://www.thrushexhaust.com/mufflers/thrush-rattler-muffler/ avsedda för V8 motorer. Jag ska försöka mäta ljudet till våren och om det då är för högt, har jag några knep jag kan ta till. Nedan kommer lite byggbilder på scutteln som var rätt knepig att få till, men med god hjälp av Bengt (Belo) så gick det bra. Tusen tack Bengt för hjälpen. Först den obligatoriska CAD modellen. Lite kapning med rondellen Kanten mot sittbrunnen ville jag ha dubbelvikt, med en rundad kant. Lite prov gjordes, innan vi vågade oss på den riktiga scuttelnplåten. En böjanvisning gjordes med dessa hjul. Efter ca 4 pass fick vi kanten böjd upp till ca 50°. Därefter hamrade jag in den, så det var ca 45° kvar. Sedan tryckes plåten ner så det var ca 3 mm kvar. (Provbit) Till slut ett pass där jag tryckte ner plåten dikt an en bit in, så en jämn och fin radie bildades. Kant för motorhuven rullades sedan. Vi spände ner scutteln så vi kunde märka ut (från insidan) var vi skulle bocka in sidorna. Här har vi ETT försök.... Det gick bra! Jag har en kederlist (funkar som skugglist) mot sittbrunnen. För att hålla ner kanten på scutteln har jag ett vinkeljärn med en bit gängstång påsvetsad igenom ramröret med en vingmutter under, som lätt kan lossas för att frigöra scutteln. Har också tillverkat en mittkonsol. Med förvaring Lite städning av kablar. 6 Quote
BeLo Posted January 15 Posted January 15 Så snyggt in i minsta detalj! Vi glömde starta motorn vid förra besöket, Jan! Dvs jag kommer snart igen för att få lyssna på 5:ans välljud! 😉 /Bengt Quote
therealpinto Posted January 16 Posted January 16 Snygga arbeten! Min erfarenhet av regbesiktningar är att millimetrarna är rätt viktiga när det gäller placeringen av belysning. Jag har haft kunder som fått backning på saker som sitter 5 mm fel. Pratar vi sidoblinkers är också siktvinklarna (som Mats var inne på) viktiga. Sidoblinkers ska gå att se nästan rakt bakifrån bilen (i samma höjd som den sitter på), den får vara dold i en vinkel 5 grader ut från karossen men inte mer. I praktiken betyder det att sitter blinkersen på "karossen" så måste den sitta över bakskärmen/bakhjulet i höjd, annars skymmer ju skärmen/hjulet sikten. 1 Quote
super7 Posted January 16 Posted January 16 3 timmar sedan, therealpinto sade: Min erfarenhet av regbesiktningar är att millimetrarna är rätt viktiga när det gäller placeringen av belysning. Jag har haft kunder som fått backning på saker som sitter 5 mm fel. Pratar vi sidoblinkers är också siktvinklarna (som Mats var inne på) viktiga. Sidoblinkers ska gå att se nästan rakt bakifrån bilen (i samma höjd som den sitter på), den får vara dold i en vinkel 5 grader ut från karossen men inte mer. I praktiken betyder det att sitter blinkersen på "karossen" så måste den sitta över bakskärmen/bakhjulet i höjd, annars skymmer ju skärmen/hjulet sikten. Hur mycket har reglerna ändrat sig sen 2001..🙃 Jag åkte på felaktig placering sidoblinkers x-antal cm för lågt, flyttade upp dom så satt på rätt höjd var inget prat om siktvinklar. Gustaf du har ju sett min se7en och vet hur bred den är över baken😊 //Nisse Quote
therealpinto Posted January 16 Posted January 16 2 timmar sedan, super7 sade: Hur mycket har reglerna ändrat sig sen 2001..🙃 Jag åkte på felaktig placering sidoblinkers x-antal cm för lågt, flyttade upp dom så satt på rätt höjd var inget prat om siktvinklar. Gustaf du har ju sett min se7en och vet hur bred den är över baken😊 //Nisse Reglerna har inte ändrats alls när det gäller placering av belysning sedan dess, såvitt jag vet (tänker inte gräva fram gamla regler). Men sitter den bara tillräckligt högt så man ser den över skärmen så klarar man ju siktvinklarna också. Sedan kan det skilja i vad olika regbesiktare kan (eller kanske vad de bryr sig om). Quote
BeLo Posted January 16 Posted January 16 Lite hårt med 5 grader väl? Om man befinner sig 5 grader från bilens mittlinje så lär man primärt se bakljusen. 🙂 Jan, du får kanske komplettera med sidoblinkers på backspeglarna, som många moderna bilar har? /BeLo Quote
therealpinto Posted January 16 Posted January 16 Det är inte superenkelt att beskriva detta utan att fysiskt vara på en bil och mäta och peka. Men de 5 graderna är ju från glasets mitt. Det är alltså i den vinkeln (5 grader ut från karossen) som sidoblinkersen inte behöver synas. Jag försökte kladda till en illustration: Den röda triangeln är alltså den yta som får vara "död", där man inte behöver kunna se mitten av glaset. Men från de 5 graderna och utåt (den gröna triangeln) ska mittpunkten vara synlig. Ett sätt att tänka är att man ska kunna sätta en pyramid med spetsen i mitten av glaset. Vinkeln på pyramiden bakåt och framåt ska vara 5 grader, nedåt 15 grader, uppåt 15 grader. Inget får då vara i vägen för pyramiden. Har man då till exempel 275 mm bakhjul som sticker ut från kaross-sidan är det ju risk att pyramiden tar i dem... 1 Quote
JaBa Posted February 8 Author Posted February 8 Sidoplåterna fram nu klara. Vatten påfyllning. Eftersom expansionskärlet är lite lågt har jag fixat en avluftning på den högsta punkten på motorn. Jag tog en däckventil som jag skär och brände bort allt gummi och sedan monterade den på termostathuset. Rattnavet är nu målat och klart. Har också monterat den inre backspegeln. Nej, den är inte felvänd. Den har spegelglas på både sidorna. Nu kommer det som jag har fruktat en längre tid, att klä bakstammen! Som vanligt blir det först en CAD modell. CAD modell läggs seden på en alu-plåt (1,5mm) och skärs ut med rondell. Då var det bara resten kvar. Första hörnet gick bra, börjar känna mig lite kaxig nu. Andra hörnet med. Nu ska det bli spännade att se hur resten går. 6 Quote
JaBa Posted February 11 Author Posted February 11 Nu återstår bara hörnen. En massa övertalning med hammare och gaslåga, så blev resultatet så här. Näst att göra blir motorhuven, med scoop eftersom motorn är för hög. 8 Quote
BeLo Posted February 12 Posted February 12 Imponerande att hörnen gick att få till så bra! Snyggt! Gissar att tricket är att värma på emellanåt, vilket jag inte hade förstånd till. Quote
Göran Nilsson Posted February 12 Posted February 12 23 timmar sedan, JaBa sade: En massa övertalning med hammare och gaslåga, så blev resultatet så här. Ja, det var imponerande hantverk, kan man få en lite mer förklaring hur det gick till . Quote
JaBa Posted February 12 Author Posted February 12 Jag använde en limträbit av fura som jag slog på i början. När jag hade böjt över halva röret använde jag en annan limträbit som var rundad i änden till samma radie som hörnet. Dessutom var änderna slipade till en fin yta. Grovt ändträ ger märken. Först böjde jag över plåten som i den första bilden ovan och sedan glödgade jag plåten d.v.s värmde den med gaslåga till ca 100° vilket räckte för att göra materialet mjukt igen. Jag hamrade över plåten mer och mer, hela tiden arbetande från utsidan inåt. Man får INTE slå på de höga ryggarna som bildas, för då viker sig plåten dubbelt. Sedan glödgade jag igen och fortsatte arbeta över plåten. Man kan glödga hur många gånger man vill. Till slut filade jag ner de värsta ryggarna och putsade med en bit smärgelduk tills plåten var jämn och fin. Körde också lite med en polertrissa på borrmaskinen, tills frun kom ut i garaget och sa - nu duger det 😉 5 Quote
JaBa Posted March 3 Author Posted March 3 Då var det dags för motorhuv. Först en pappmall. Sedan lades mallen..... ja, gången kan ni nu. När det ska bockas kallas Bengt in, tack igen för hjälpen. Hörde att man bör ha värmeskydd på ljuddämparen så jag böjde till en enkel i aluplåt. Har börjat med skärmbreddning, skärmar ska passa två olika fälguppsättningar / däcksbredd. Provkörning och slutbesiktning närmar sig, ska bli riktigt spännande att se hur bilen går. Hur blir bromsarna? Väghållning? Styrning? Ax? Komfort?! Ljudnivå? Acceleration? Toppfart? Prestanda? Ballfaktor? Vilka bilar kommer jag att kunna dra ifrån vid rödljusen? Ja, frågorna är många. 4 Quote
JaBa Posted March 26 Author Posted March 26 Bakskärmarna plastade. Navbult till framnaven svarvade. Drogs till 216Nm. Navringar svarvade. Har börjat bredda och förlänga framskärmarna. 5 Quote
JaBa Posted May 14 Author Posted May 14 Här kommer en liten uppdatering. Köpt fjärdar blev 250lbs fram och 300lbs bak. Distanser till dämparna. Bakskärmar. Äntligen har jag hittat godkända blinkers fram. Hjulinställning. Börjat med en vindavvisare. Första gången utanför garaget. Passade också på att ta den första turen, härlig känsla. Fästen till framskärmarna. Backspeglar. Måndag den 20:e maj blir det slutbesiktning, Testa 2. 1 Quote
BeLo Posted May 14 Posted May 14 Fantastisk "snygga" blinkers! 😉 Ingen kan misstänka att du kommer att byta ut dessa redan på väg från besiktningen, Supersnyggt bygge! Jag ser fram mot att få åka med! Quote
vedde Posted May 15 Posted May 15 Tips! OM du vill ha en liten USA skylt i bak så sätter du en skylthållare som bara USA skylten passar i och anvisar att den är designad för att passa registreringsskylten då det är du som byggare/designer som avgör. Quote
JaBa Posted May 15 Author Posted May 15 Jag har faktiskt hållare monterade nära varan avsedd för den lilla skylten men det kanske inte är tydligt nog. Quote
Göran Nilsson Posted May 15 Posted May 15 Du gör ett väldigt fint jobb, det är roligt att se. Du har säkert koll på läget men det vore tråkigt om alla skarvarna i skärmarna och nosen blev synliga efter ett par år. Det kan undvikas om du slipar ur skarvarna ordentligt, från den synbara sida, och fyller upp med polyester/glasfiber. Quote
JaBa Posted May 15 Author Posted May 15 Tack, det ska jag naturligtvis göra, vill bara få den besiktad och körklar just nu 😉 Quote
vedde Posted May 16 Posted May 16 16 timmar sedan, JaBa sade: Jag har faktiskt hållare monterade nära varan avsedd för den lilla skylten men det kanske inte är tydligt nog. Tror det är bra att vara övertydlig här och "sätta ramarna" helt. jag köpte en sån här på min närmsta Mekonomen: https://www.mekonomen.se/nummerplatshallare-for-personbil-usa-formac-12705564?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwupGyBhBBEiwA0UcqaE7xMB8GhMDvJbwSo-tghns7MsHmoYHEtSpucXAP0nGDj8FoRQOKShoCnZMQAvD_BwE /Vedde Quote
JaBa Posted June 12 Author Posted June 12 Blev lite orolig för bullerkontrollen så innan Testa 2 bytte jag ut en av dem små dämparna till en större samt monterade en insats i ändröret. Limmade också en 10mm isoleringsskiva under motorkåpan. Packat och klart för avresa. Testa 2 avklarat utan anmärkning! Otroligt skönt! Väntar nu att få klart med ursprungskontrollen. Hur länge ska det behöva ta? Under tiden har jag gjort klart vindavvisaren och höjt sidobackspeglarna. Har också byggt ett fäste för brandsläckaren i framkant på passagerarstolen. 2 Quote
BeLo Posted June 12 Posted June 12 Wow! Vindavvisaren blev ju supersnygg! Min börjar blir repig och dags att byta ut min efter 5000 mil... Quote
JaBa Posted July 10 Author Posted July 10 Hur lång tid tar det att få regskyltar efter godkänt regbesiktning? Quote
Christer J Posted July 10 Posted July 10 Det kan ta några dagar. Det ska ju egentligen göras en förlustanmälan, men en förstående polis ordnar gula skyltar på några minuter. Quote
JaBa Posted July 23 Author Posted July 23 Här kommer sommarens sista uppdatering. Nu är det bara att vänta på regskyltar, SÅ SKÖNT! 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.