Göran Nilsson Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 Jag har idag två stycken vajrar från växelspaken till växellådan, ca 1,8m långa. Det fungerar bra men jag funderar på hur det skulle kännas att ha ett system med vrid och push-pull stång istället. Har någon av Er erfarenhet av ett sådant system som jag beskriver, fungerar det bra, är det lätt/trögt att växla, är det underhållsfritt ? Här har jag skissat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 (edited) Vet att det var gjort så på Lotus Europa bilarna, blev lite svårväxlat när bussningarna blivit glappa. Är det inte så på alla gamla folkvagnar också ? Edited November 23, 2020 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 Gamla folkvagnen hade växellådan vänd framåt men jo växelspaken blev ganska sladdrig med åren pga slitage. ’i mitt fall är växellådan vänd bakåt därav den konstiga rörelsen på växelföraraxlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 Lotus seven har mittmotor så det blir samma som på din den fram till -72 hade dom drivlina från en renault 16 med växellådan längst bak, det finns också den lösningen med en folkvagnslåda i vissa kitcars med mittmotor och folkalåda du vänder motorn framåt och sen lägger du lådan upp och ner så blir åkriktningen rätt igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 Kan tänka mig en sån här lösning eller möjligen en länk till emellan om växellådan bara har en axel som sköter växlingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 24, 2020 Share Posted November 24, 2020 Sen tror jag att om du delar upp växelstaget i olika delar med knutar emellan så behöver sista delen ha dubbla styrningar så att den rör sig med en helt linjär och en roterande rörelse. fast å andra sidan det finns ju en anledning att alla moderna lösningar är med vajer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted November 24, 2020 Share Posted November 24, 2020 (edited) Tror det bästa är att bygga en prototyp av lite skrotbitar och känna sig fram. Man lär sig alltid något🙂 En variant jag gillar är att överföra vridrörelsen med en länkstång. Min andra bil har samma konfiguration, d.v.s. axeln sticker ut rakt bakåt på lådan och stången går hela vägen från spaken med en led på mitten. Det på bilden är egentligen prototypen för att senare göra snyggare och med bättre lagringar men det fungerade ändå dugligt. Skruven i mitten på undre länken skulle behöva bytas mot t.ex. en bronsbussning. Får man det helt glappfritt och allt går lätt blir känslan i spaken uber-skön. Det finns några bilder i nuvarande byggtråd på GT40:ian där en lösning syns på ungefär samma tema. Edited November 24, 2020 by Arto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted November 24, 2020 Author Share Posted November 24, 2020 14 timmar sedan, Kjelland28 sade: Sen tror jag att om du delar upp växelstaget i olika delar med knutar emellan så behöver sista delen ha dubbla styrningar så att den rör sig med en helt linjär och en roterande rörelse. fast å andra sidan det finns ju en anledning att alla moderna lösningar är med vajer Jag har sett några foton på just det området på växellådan där växelföraren kommer ut ur lådan och det verkar som at stången från växelspaken har varit stumt monterad till axlen ur lådan. Väldigt enkel koppling men svårt att förstå hur den fungerar. Jag har försökt simulera det hela i ett CAD-program men har inte lyckats att få till constraints. ’Din idé skulle skulle nog fungera som du beskriver men det blir väldigt många delar, knutkors mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted November 24, 2020 Author Share Posted November 24, 2020 10 timmar sedan, Arto sade: Tror det bästa är att bygga en prototyp av lite skrotbitar och känna sig fram. Man lär sig alltid något🙂 En variant jag gillar är att överföra vridrörelsen med en länkstång. Min andra bil har samma konfiguration, d.v.s. axeln sticker ut rakt bakåt på lådan och stången går hela vägen från spaken med en led på mitten. Det på bilden är egentligen prototypen för att senare göra snyggare och med bättre lagringar men det fungerade ändå dugligt. Skruven i mitten på undre länken skulle behöva bytas mot t.ex. en bronsbussning. Får man det helt glappfritt och allt går lätt blir känslan i spaken uber-skön. Det finns några bilder i nuvarande byggtråd på GT40:ian där en lösning syns på ungefär samma tema. Uber-skön känsla i spaken är precis vad jag söker med så få delar som möjligt. Mekaniken i din bild är enkel att förstå, det är en bra kandidat i mitt sökande. ’Jag skall kolla i GT40 byggtråden och skall försöka hitta lite mer detaljer i hur de löste det hela på Formel VEE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted November 24, 2020 Author Share Posted November 24, 2020 Denna varianten har jag svårt att förstå hur den fungerar men den har väldigt få komponenter 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 24, 2020 Share Posted November 24, 2020 (edited) Klurigt länkage och klurig tankenöt! kan böjen ha något med saken att göra? Rotationen från spaken följer kanske den röda axeln och det bildas en hävarm som lyfter eller sänker enligt blå pil. Men för att det ska funka borde det vara en glidskarv vid den gröna pilen... Att välja gaffel kanske är att dra pinnen ut och in vilket skulle kunna göras genom att hela alter knuffad fram och tillbaka men hur det går ihop med den gröna glidskarven har jag svårt att få huvudet runt... /T PS Jag tror att vajerlänkage är vanliga för att det blir monteringsvänligt, alla toleranser kan sättas i lösvikt och blir oberoende av bil mot motor och vart exakt den monteras. Sparar helt enkelt en massa tid på line och minskar behovet av snäva toleranser över ganska långa toleranskedjor. Det tillsammans med att det ger fler frihetsgrader vid packeteringen är nog stora pluss. Edited November 24, 2020 by tpau Autocorrect Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 24, 2020 Share Posted November 24, 2020 Snurrade lite mer. Det borde funka utan glidskarv, blir en aningen rörelse fram och tillbaka när men roterar axeln men rätt dimensionerat borde det gå att arbeta runt. Och såklart byter man gaffel genom rotation och flyttar synkarna fram och tillbaka genom att dra ut och in på pinnen. Känns som att man behöver labba en hel del med hur stor böj det ska bara på pinnen. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 Håller med det länkaget funkar nog, hade vart intressant att vara med under design processen ! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 Ni skulle se växellänkaget på min 914 som måste gå runt den mittmonterade motorn för att komma fram till lådan som sitter längst bak. Detta är ändå den senare modellen kallas "sideshift" som ska vara mycket bättre än den gamla "tailshift" varianten. Knuten med nr 26 sitter bakom bakre brandväggen och 27 staget går vid sidan om motorn/under cylinder1-2 och bak till växelföraren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 39 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Ni skulle se växellänkaget på min 914 som måste gå runt den mittmonterade motorn för att komma fram till lådan som sitter längst bak. Detta är ändå den senare modellen kallas "sideshift" som ska vara mycket bättre än den gamla "tailshift" varianten. Knuten med nr 26 sitter bakom bakre brandväggen och 27 staget går vid sidan om motorn/under cylinder1-2 och bak till växelföraren. Ser välbekant ut, Alfa Romeo körde ju så på alla 116 serie bilar. (i lite olika variation pga. diffar på lådor) Funkar kanon så länge plastbussningarna är tighta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 Hej @Göran Nilsson Här kanske kan du få lite inspiration eller svar på dina funderingar . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 Den filmen var bra👍 Han nämnde att knutarna var dyra. Att bygga med styraxelknutar går finfint. Dom håller för evigt, är helt glappfria och har väldigt ofta samma dimensioner på olika bilmodeller, det går m.a.o. att kombinera prylar nästan lite hur som. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted January 6, 2021 Author Share Posted January 6, 2021 2 timmar sedan, sorin sade: Hej @Göran Nilsson Här kanske kan du få lite inspiration eller svar på dina funderingar . Hej @sorin Tack för tipset , jag skall genast kolla filmen med förhoppning att förstå systemet bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.