dmc12Hank Posted August 5, 2022 Author Share Posted August 5, 2022 Har pysslat med aluminium i cupen och instrumentbrädan idag. Men nu middag och vin. Ha en trevlig helg alla bilbyggare. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted August 8, 2022 Author Share Posted August 8, 2022 (edited) Har tagit av karossen igen och plastat på puckeln bakom föraren. Vingen är ditnitad på vissa gamla bilder som jag sett så jag tänker göra likadant tror jag. Vingen är bara ditlagt och dittejpad som det är nu. Det är nog världens enda D-type med vingen på vänster sida. Jag har även satt dit vinyl på passagerarsidan. Det blir svart. Fortsätter imorgon. Edited August 8, 2022 by dmc12Hank 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted August 8, 2022 Author Share Posted August 8, 2022 (edited) Glömde att jag trixat med instrumentbrädan också. ska krymplacka den svart tänker jag mig. Edited August 8, 2022 by dmc12Hank 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted August 9, 2022 Share Posted August 9, 2022 Jag föreslår rosenpolerad instrumentbrädan (Bild från en annan forum ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted August 10, 2022 Author Share Posted August 10, 2022 On 2022-08-09 at 09:43, sorin sade: Jag föreslår rosenpolerad instrumentbrädan (Bild från en annan forum ) Ja det är jättefint. Men jag har fått för mig att jag ska ha svart krymplack. Det kanske blir mitt största misstag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted August 10, 2022 Author Share Posted August 10, 2022 Mer svart vinyl. Lite Dart Vader över cupén nu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted August 11, 2022 Author Share Posted August 11, 2022 Håller på att fixa gångjärn och passa in dörrarna. Dom behöver mycket justering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted August 23, 2022 Author Share Posted August 23, 2022 Det kommer ta en evighet att få till dörrarna. Men jag har kommit en bit i alla fall. Monterat dörrlås och låsvajrar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 2, 2022 Author Share Posted September 2, 2022 Handlade slang till oljekylet till växellådan på Hydroscand idag. Fick medlemsrabbaten 50%! så bra men det blev dyrt ändå 😁😬 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 8, 2022 Author Share Posted September 8, 2022 Testar lite med gångjärn och handtag. Blir nog helt okej. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 8, 2022 Author Share Posted September 8, 2022 Dom är bara ditlagda än så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 14, 2022 Author Share Posted September 14, 2022 Har justerat färdigt dörrarna för tillfället. Fick förlänga passagerardörren för att springan var för stor. Inte världens bästa passform direkt. Håller nu på med elhärvan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 14, 2022 Author Share Posted September 14, 2022 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 15, 2022 Author Share Posted September 15, 2022 Roligt att bygga bil. Man får axla många olika yrkesroller. Har ikväll sytt en skinnkudde till bakom förarens huvud. Köpte ett par helt nya skinnbrallor från Stadsmissionen för 100 spänn som jag klippte sönder. Blev bra tycker jag. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 3, 2022 Author Share Posted October 3, 2022 Håller på att göra klart instrumentbrädan. Nu är jag inne på att köra vinyl/läderimitation på den. Det borde bli bra. Har kört krymp på vinkellisten i överkant. Blev helt okej. Den ska jag krymplacka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 3, 2022 Author Share Posted October 3, 2022 Ska sätta dit ett handtag på instrumentbrädan så passageraren kan ta sig upp ur sätet. Blir allt svårare ju äldre man blir 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 3, 2022 Share Posted October 3, 2022 Du kan ju alltid installera hjälpfjädrar under sätet som hjälper en upp, kan behövas vid äldre dar 😄 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 5, 2022 Author Share Posted October 5, 2022 Har kontaktlimmat konstläder/vinyl på instrumentbrädan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 10, 2022 Author Share Posted October 10, 2022 Blir rätt bra tycker jag. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 15, 2022 Author Share Posted October 15, 2022 Drar el till intrumentbrädan, blir ju några kablar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 16, 2022 Author Share Posted October 16, 2022 Har dragit klart alla kablar bakom instrumentbrädan. Testade att hänga dit den för att se så allt passar. Det ska eventuellt dit en brytare för vindrutetorkare också. Visst måste man ha torkare med två hastigheter med parkering om rutan är i ens synfält om jag inte minns fel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 17, 2022 Author Share Posted October 17, 2022 Nån som har koll på om det behövs torkare eller ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted October 17, 2022 Share Posted October 17, 2022 Har du vindruta så måste du ha torkare och defroster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 17, 2022 Author Share Posted October 17, 2022 47 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Har du vindruta så måste du ha torkare och defroster. Måste man ha defroster om kupén är öppen. Kommer ihåg att jag undrade det när jag byggde sjua också. Det har fallit ur minnet. Men har för mig att man inte behöver det om man inte har nåt tak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted October 18, 2022 Share Posted October 18, 2022 Förlåt jag hade nog fel där. Denna nedan gäller ju inte för dig du då inte har nåt tak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollexe Posted October 18, 2022 Share Posted October 18, 2022 Jag köpte en enklare 12 volts kupévärmare och använde det som defroster. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted October 21, 2022 Share Posted October 21, 2022 On 2022-10-16 at 23:35, dmc12Hank sade: Har dragit klart alla kablar ............................ Riktigt kul att se att flitens lampa lyser i Vällingby, blir en frän bil det där👌 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 23, 2022 Author Share Posted October 23, 2022 Med risk att bli tjatig, håller fortfarande på med instrumentbrädan. Har gjort världens minsta handskfack. Men får plats med… ja just det ett par handskar. Har monterat dit en vindrutetorkar switch också. Plus att jag satte dit laddningslampa som jag hade glömt. nu ska jag försöka göra klart pedalerna och mecka dit en torkarmotor och dra alla kablar som ska mata instrumenten innan jag fäster dit instrumentbrädan. När den väl är på plats blir det ett helvete att göra nånting alls där bakom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 23, 2022 Author Share Posted October 23, 2022 Det svåra nu när det blir mörkare är att hålla energin uppe och orka bygga. Jag jobbar heltid och då orkar jag inte göra så mycket på vardagkvällarna och på helgerna så är det alltid nåt inplanerat. Det brukar bli söndagarna som jag bygger. Och när man börjar få upp ångan så är det måndag igen. Vet inte hur ni har det. Men det går långsamt framåt i alla fall. Vi hörs nästa vecka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted October 24, 2022 Share Posted October 24, 2022 Jo jag känner precis likadant nu, det tar emot lite mer när det är mörkt och brist på solljus. Det jag tycker är bra är att ha en lista på småjobb, 10-30 minuters grejer som man kan välja en, gå ner i garaget och fixa den, sätta en kryss i listan och sen är det bra för den dagen. Ibland är det så lätt som att städa och plocka i ordning på verktyg osv. Bara man gör nåt litet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 24, 2022 Share Posted October 24, 2022 Som Mats tipsar om så är en lista på saker man kan jobba med parallelt ett bra sätt att hålla igång arbetet istället för att fundera och inte få något gjort. Låt listan leva och klura fram saker som komma skall medans du INTE mekar på bilen, så när du väl mekar har du ett tydligt mål. Lite bokstavskombinationer och förstående sambo hjälper också, då kan man orka pilla lite varje dag 😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 24, 2022 Author Share Posted October 24, 2022 Bra idé! Ska skriva ut ett A4 med checkboxar på småjobb som ska göras. Och sen checka av dom. tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 24, 2022 Share Posted October 24, 2022 Om man går ner till garaget utan någon egentlig målsättning/arbetsorder kan det finna en chans att man lämnar garaget utan att ha fått något jobb gjort. När jag byggde bilen så hade jag alltid med en lista på vad som skulle göras, det vara att köra igång. Listan kunde planeras framför tv eller på någon annan plats. Jag kände mig mycket nöjd efter att ha arbetat av listan. Så länge man vet vad man skall göra så går det fort. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 24, 2022 Author Share Posted October 24, 2022 Börjar gruva mig lite för elhärvan kring motorn. Jag har koll på dom flesta kablarna men det är några som är lite oklara. Snart så är det dags att lyfta i motor och låda. Ska byta vattenpump vilken jag har hemma. Men jag borde nog byta packboxar till lådan både fram och bak. Det vore ju så trist om det läcker direkt. Men dom måste jag beställa. Motorn har ju inte varit igång på ett tag så jag tar gärna emot tips på saker att tänka på innan / under uppstart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 24, 2022 Author Share Posted October 24, 2022 Det är alltså en Chevy smallblock med tpi insptrutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 (edited) Jag kan inget om dom motorerna men det handlar mest om att vara strukturerad i arbetet. Koppla ihop så mycket som möjligt. Gör en lista på okända sladdar och ta bilder på dom och vart dom sitter i kabelhärvan och ställ frågor på ett cheva forum med så mycket info som möjligt om donatorbil etc. Edited October 25, 2022 by Mats Karlsson 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 31, 2022 Author Share Posted October 31, 2022 Testar lite sittbrunnsavskiljare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 31, 2022 Share Posted October 31, 2022 Kom o tänka på en sak. Kanske kan vara värt o ha avskiljaren på dsuz fästen eller dyl? Då skulle du kunna välja mellan utseendemässigt korrekt och praktisk hytt efter dagens behov. Eller svor jag i kyrkan nu? 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 31, 2022 Share Posted October 31, 2022 Det ser lite läskigt ut att ha såna kanter i halshöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 31, 2022 Author Share Posted October 31, 2022 (edited) 18 minuter sedan, Christer J sade: Det ser lite läskigt ut att ha såna kanter i halshöjd. Det är i axelhöjd. men fattar vad du menar. Edited October 31, 2022 by dmc12Hank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 31, 2022 Author Share Posted October 31, 2022 15 timmar sedan, swedishGT40 sade: Kom o tänka på en sak. Kanske kan vara värt o ha avskiljaren på dsuz fästen eller dyl? Då skulle du kunna välja mellan utseendemässigt korrekt och praktisk hytt efter dagens behov. Eller svor jag i kyrkan nu? 🤔 Jag har tänkt att man ska kunna ta bort den enkelt. Vi få se om jag använder den över huvud taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 31, 2022 Author Share Posted October 31, 2022 Kanske nån sån här låsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted November 1, 2022 Share Posted November 1, 2022 6 timmar sedan, dmc12Hank sade: Kanske nån sån här låsning. Dom där har en tendens o klappra, personligen skulle jag nog hålla mig till excenterlås eller fjädrar skruvlåsning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted December 23, 2022 Author Share Posted December 23, 2022 Har lite vinterdvala på byggfronten men snart ska jag sätta igång igen. Ville bara önska god jul till alla bilfabrikörer där ute. Vi ses på andra sidan 😁 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted December 23, 2022 Author Share Posted December 23, 2022 Just nu, dmc12Hank sade: Har lite vinterdvala på byggfronten men snart ska jag sätta igång igen. Ville bara önska god jul till alla bilfabrikörer där ute. Vi ses på andra sidan 😁 Obs. Inte min bil. 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted February 25, 2023 Author Share Posted February 25, 2023 Rullade ut bilen idag. Lyfte in motorn mitt i garaget så det gick att jobba på den enkelt. Jag och min son bytte vattenpump, packboxar i lådan och monterade tourque convertern. Har skruvat ihop motor och låda. Ska bara ha på locktite på bultarna till convertern och momentdra dom. Nu är vi igång igen. Det var på tiden. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted February 26, 2023 Author Share Posted February 26, 2023 Motorn tillbaka i bilen igen. Hoppas för sista gången. 😀 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted February 27, 2023 Author Share Posted February 27, 2023 Det blev lite panik när jag lyfte i motorn, plötsligt halvvägs ner i bilen sjönk kranen bara neråt . Spelade ingen roll hur mycket man pumpade. Jag öppnade ventilen och stängde den snabbt och då blev den tät. Fick känslan av att det hamnat nåt skit i ventilen så att den blev otät. Läskigt var det i alla fall. Blir lite svårt att lita på den efter det här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted March 1, 2023 Author Share Posted March 1, 2023 Håller på med kabelhärvan till motorn. Allt börjar falla på plats! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted March 2, 2023 Author Share Posted March 2, 2023 Kylsystemet snart inkopplat. Ska dra elen till motor i helgen. Jag är sjuk så min son Allan har gjort det mesta. Uppstart är inte så långt borta! Fan va läskigt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts