Leffe Posted July 31, 2019 Posted July 31, 2019 (edited) Hej Alla! Har då råkat ut för en kortslutning i mitt elsystem har en Leash promodule.Den är nu kass;)! Funderar på en m-unit från motogadget. Då är min fråga är det någon här som har använt sig av en så här ? Och så fall vad tycker ni? eller vad tror ni att använda en sån,man får ju en hel del grejer med på köpet så att säga. Edited July 31, 2019 by Leffe Quote
vedde Posted August 1, 2019 Posted August 1, 2019 Jag kör en motogadget för hela "vanliga" bilelen och den är det bästa jag köpt på länge. Jag är kass på el men med denna vart allt busenkelt. Inga relän eller säkringar utan allt rakt in i modulen. Funkar klockrent. Min har ett par år på nacken så de kanske är både dyrare och bättre idag.Finns att skåda på Kinnekulle i helgen./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote
vedde Posted August 2, 2019 Posted August 2, 2019 Läste på lite och grymt med Bluetooth, fanns inte när jag köpte men då kostade den knappt 1500kr. Quote
Johan Weinö Posted August 2, 2019 Posted August 2, 2019 Har använt M-Unit på flera motorcykelbyggen, fantastisk mojäng. Ska bli intressant att se hur du byggt det i bilen, då elsystemet på min egna ska ses över kommande vinter. 1 Quote
guldgroda Posted August 2, 2019 Posted August 2, 2019 Jag hade inte pengar till detta nu, men har förberett mitt system för att så enkelt som möjligt kunna koppla in en sån här i framtiden. Spännande att se hur det går för dig! 👍 /Gustaf Quote
Rockhound Posted August 7, 2024 Posted August 7, 2024 Hallå. Jag har en Mk Indy med Saab motor. Har en box till motorn och ska köra T5(.5?), men tänkte köra allt annat med knappar, blinkers, tuta, start, huvudström och sedan en dash. Har även tänk köra en Motogadget. Är det bara Motogadget som gäller, eller finns det andra märken/modeller? Vad säger experterna om Dash? Vad är billigast och bäst? Quote
Mats Karlsson Posted August 7, 2024 Posted August 7, 2024 Jag körde med Leash Prostreet på min bil och det fungerade bra. Quote
Christer J Posted August 7, 2024 Posted August 7, 2024 Jag ska köra M Unit och M button. Knappar i ratten till allt nödvändigt. Smidigt med en tråd till 6 funktioner. Plus allt annat smart som ingår Christer J Quote
vedde Posted August 7, 2024 Posted August 7, 2024 Jag kör en gammal Motogadget utan BT men den är klockren för all Bil el d v s inte motor.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Rockhound Posted August 7, 2024 Posted August 7, 2024 Lutar mer o mer åt motogadget. Speciellt med tanke på BT och lite andra finesser. Men Christer J, var det du som hade köpt en lösning för knappar i ratten som du byggde om själv? Såg lite för avancerat ut för mig. Har inte riktigt tid till så avancerad lösning. 🙂. Men vart ifrån köper ni kabel till alla lampor mm? Tänker att jag ska ha olika färger på allt och sen koppla det till Motogadgeten. Självklart enbart bilel, inte motorstyrning. Motorstyrning tänkte jag som sagt använda T5 och hoppas hitta någon som kan mappa. Quote
Christer J Posted August 7, 2024 Posted August 7, 2024 Jag tänkte använda en airbagrulle där ena ledaren ger ström till belysningen i knapparna och den andra till m button. Om jag väljer ett löstagbart nav så blir det två fjädrande stift som kontakt från ratt till rattnavet och vidare till kabelrullen Christer J Quote
Rockhound Posted August 7, 2024 Posted August 7, 2024 Hmm. Smart lösning. Det ska jag kolla på ”vart eftersom”. Just nu är fokus på att få allt att fungera. Sen i nästa eller näst nästa skede kanske man hinner med sån ”lyx”;) Quote
tpau Posted August 8, 2024 Posted August 8, 2024 Jag har köpt från Carbuildersolutions, bra utbud och bra färger Annars är BJP race i Sverige helgrymma och har massor av bra el saker som kontakter osv Quote
vedde Posted August 9, 2024 Posted August 9, 2024 Det var jag som gjorde en helt trådlös rattknappslösning. Enkelt var det och billigt Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Rockhound Posted August 10, 2024 Posted August 10, 2024 12 timmar sedan, vedde sade: Det var jag som gjorde en helt trådlös rattknappslösning. Enkelt var det och billigt Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Haha. Ok. Har läst så många trådar så jag blandar ihop folk. 🙂. Men snygg o smart lösning. Quote
Rockhound Posted January 19, 2025 Posted January 19, 2025 Hallå. Jag har börjat koppla in min Mo Unit till bilen. Tänker att den får styra alla lampor, tuta, fläkt, mm. Men även startmotor, bränslepump, mm Lampor mm tror jag är den lätta biten. Det kluriga är att veta vilka kablar från motorstyrningen som styr bränsle och startmotor. Är det någon som har ett bra elschema för inkoppling av Mo Unit till huvudrelä, bränslepump och startmotor. Gärna till en Saab T5 :):):) Quote
Christer J Posted January 20, 2025 Posted January 20, 2025 Bränslepumprelät styrs från T5 boxen och ska inte kopplas till Mo Unit, och kabeln till startmotorn kommer från tändlåset från början. Quote
Rockhound Posted January 20, 2025 Posted January 20, 2025 Men varför kan jag inte använda Mo Unit som bränslepumprelä? Jag tänker att även startmotorn ska gå via Mo Unit. Både bränslepumprelät(Mo Unit) och Startmotorn ska styras via Mo Unit som får signaler från styrboxen. Tänker att startmotorn får signal när jag slår på en switch(samma som tändning på nyckeln). Sedan har jag en fjädrande knapp som ger signal till startmotorn. Tänker jag helt fel? Quote
therealpinto Posted February 1, 2025 Posted February 1, 2025 Normalt sett vill man att pumpen bara ska gå när motorn är igång eller ska startas. De allra flesta ECU har en funktion som kör pumpen några sekunder när man vrider på nyckeln, men om man inte får varvtalssignal så stoppas den. Anledningen är att man vill undvika att bränslepumpen fortsätter gå om man är med om en olycka där motorn stannar men tändningen är på. Quote
Rockhound Posted February 1, 2025 Posted February 1, 2025 Förstår. Smart. Men det borde väl min Trionic 5 styra? Mo unit borde väl bara agera relä? Tror Trionicen startar bränslepumpen i tre sekunder när man vrider om nyckeln?! Quote
therealpinto Posted February 1, 2025 Posted February 1, 2025 Ja, Trionic styr säkert det så har du en ingång i Motogadget som triggar bränslepump funkar det ju. ECU brukar skicka jordsignal till reläet så det gäller ju att Motogadget är minusstyrd så att säga. Quote
Rockhound Posted February 2, 2025 Posted February 2, 2025 Nu håller jag på och kopplar lite. Finns det någon här som kopplat in en Mo Unit för tändning och start? Får tändningen att funka på en brytare. Men när jag trycker på startknappen händer inget. Ut från ingången på ”Start” har jag dock 11,68v. Det låter ju lite lustigt. In i startknappen har jag 12,92v(från batteriet). Det innebär alltså att jag har 12,92v på ena sidan av startknappen och 11,68v på andra sidan av startknappen. Vad händer????😂 Tänker jag fel?? Antagligen. 🙈😂 Quote
tpau Posted February 2, 2025 Posted February 2, 2025 Blir den lägre spänningen när du trycker på knappen eller är den spänningsatt redan innan? Om den är spänningsatt redan innan, kan det vara så att du ska jorda stiftet på m-unit ut för att aktivera? Den typen av signal är vanlig för motorstyrenheter. Om spänningen faller över knappen när den är aktiverad, dvs att du mäter olika spänning på varje sida av knappen så innebär det att de är motstånd över knappen (kanske lite mycket om det är ett mätbart spänningsfall). Googla på Kirchhoffs spänningslag om du är nyfiken på varför. Quote
Rockhound Posted February 2, 2025 Posted February 2, 2025 Den är spänningssatt sen innan. Om jag kopplar bort den från startknappen så har jag fortf 11-ish volt. Vid skruvmejseln är det ingång, men jag har 11v där. Därför jag undrar om någon kopplat in en sån tidigare?! Jag har svårt med minus-tänket. 😂😅😅 Quote
tpau Posted February 2, 2025 Posted February 2, 2025 ett försiktigt experiment; Vad händer om du kopplar ingången till startknappen mot Minus/Jord och försiktigt duttar på knappen, vaknar din utgång då? Kapitel 8.7 Handlebar controls säger att alla ingångar utom Lock ska ha en negativ ingång. Dvs att brytarna ska ha andra ändan koppland mot minus. /T 1 Quote
vedde Posted February 2, 2025 Posted February 2, 2025 Inget går ju sönder, det börjar bara blinka på en diod om det är fel eller paj. Inga säkringar eller reläer, allt i ett!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Rockhound Posted February 2, 2025 Posted February 2, 2025 Japp. Så var det. Kopplade på minus ist så funkar det, klockrent. 👍👍 Nu är det bara resten kvar. Ska försöka koppla in denna härva mot Mo Unit. 😂 1 Quote
DomiSeven Posted August 3, 2025 Posted August 3, 2025 Nu är jag lite sen på bollen men eftersom det är en bra pryl och det finns lite intresse lägger jag upp mitt elschema så man kan se hur man kan göra. Precis som @tpau skriver så är det minus till alla ingångar förutom startspärren (LOCK). Startspärren måste ha ström för att resten av mo.unit ska hoppa igång. Man kan ställa in den så den passar ens bil, inte hur som helst, det är lite begränsat. Läs manualen. Jag har en vippa för blinkers, så en minus till mittenstiftet och två signaltrådar tillbaka till mo.unit, en för vänster och en till höger. Vippar jag vänster/höger tre gånger går varningsblinkers igång. Tidigare hade jag tre knappar för positionsljus, halv och hel. Men nu är det bara helljusknappen som används, den fastnar i sitt läge (latching) så normalt är det halvljus på när motorn startat. Sen helljus om jag trycker in knappen. Det går även att slå på halvljus/helljus med motorn av om man trycker på knappen i det läget. Jag valde att köra pump och fläkt via relä eftersom jag har dessa som signaler från ECU, samt att jag vill att fläkten bara ska vara på om motorn är igång. En av anledningarna till att jag började kika på en mo.unit var mina startproblem, de är helt borta nu och jag kör solenoiden direkt på START-utgången. Jag håller in startknappen för att starta motorn, och sen två snabba tryck för att stänga av, eller vrida av nyckeln. Funktionen för AUX1 och AUX2 kan man välja själv. Jag har, som det står på schemat, ström på den ena när nyckeln är i tändläget och den andra för ström när motorn är igång. Men man kan välja att dessa ska fungera som rena ingångar och istället aktiveras av nåt annat. Jag ska gå igenom elsystemet mer grundligt i vinter, plocka ur motor och växellåda så jag kommer åt allt. Det kommer bli ändringar. Bromsljus, dimljus och backljus är än så länge inte kopplat via mo.unit. Just ja, det finns lite fler funktioner i appen, men det känns som bling bling. Den loggar turer och anger hur många procent kul turen var, om mobilen är i närheten under turen. Det funkar för väg, men igår på Kinnekulle blev det bara en massa raka streck, men 100% "Fun" 😁. Det går att hitta bilen genom att den blinkar och tutar, men då ska man vara inom räckvidd för blåtand. Det finns nån larmfunktion som jag inte testat, så den larmar (tuta och blinkers eller nåt sånt) om nån flyttar på bilen. Det finns grejer att köpa till så att man kan ha en NFC-tagg istället för nycklar, eller bara ha mobilen i närheten för att kunna starta. Man kan ha service-schema i appen, jag har inte testat, jag använder aCar istället. Det finns ju en variant som saknar bluetooth, antagligen är den likadan som den @vedde har. Där ställer man in allt med knappar på enheten, eller nåt sånt. Alla funktioner finns (förutom app-grejerna, loggning, keyless start o.s.v. såklart) och den är billigare. Men det är ganska praktiskt att ställa in med appen. 2 Quote
Göran Nilsson Posted August 3, 2025 Posted August 3, 2025 Tack så jättemycket för informationen, hitintills har jag gjort ungefär som du . Lagt positionsljus utanför mo.unit. Jag har nyckel som strömsätter mo.unit, startknapp och killknapp. Det som känns ovant är blinkers och hel/halvljus om kopplingen. Sedan har jag inte utforskat variantinställningarna på mo.unit. A, B, C mfl. Quote
DomiSeven Posted August 5, 2025 Posted August 5, 2025 Hur har du blinkers och hel/halvljus nu? Eller vad har du för knappar som ska användas till det? Quote
Göran Nilsson Posted August 5, 2025 Posted August 5, 2025 17 minuter sedan, DomiSeven sade: Hur har du blinkers och hel/halvljus nu? Eller vad har du för knappar som ska användas till det? Blinkers spak, on-off-on fjädrar ej tillbaka Hel/halvljus spak , on-off-on. Återfjädrande till off Quote
DomiSeven Posted August 5, 2025 Posted August 5, 2025 Blinkersen borde vara som min, då drar du en jord/minus till mittenstiftet eller det som så att säga är matningen. Sen en tråd från de andra två stiften till Turn L och Turn R på mo.unit. Då behöver du ha Configuration C eller D (3-way swtich). Jag valde C, så för mig är hel och halvljus en "switch", den fastnar i sitt läge. I ditt fall borde det funka med D (pushbutton, återfjädrande), då kommer du bara använda ena ON på din spak. Alltså minus till det gemensamma stiftet och en tråd tilllbaka till LIGHT. Quote
Göran Nilsson Posted August 6, 2025 Posted August 6, 2025 23 timmar sedan, DomiSeven sade: Jag valde C, så för mig är hel och halvljus en "switch", den fastnar i sitt läge. I ditt fall borde det funka med D (pushbutton, återfjädrande), då kommer du bara använda ena ON på din spak. Alltså minus till det gemensamma stiftet och en tråd tilllbaka till LIGHT. Blir det lättare om jag byter till. On-off-On. Ej återfjädrande. Upp— helljus. Ner—halvljus. Mittenläget—ljuset av Quote
DomiSeven Posted August 7, 2025 Posted August 7, 2025 19 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Blir det lättare om jag byter till. On-off-On. Ej återfjädrande. Upp— helljus. Ner—halvljus. Mittenläget—ljuset av Det blir ingen skillnad tror jag, nu har jag inte manualen framför mig men jag har för mig att skillnaden på C och D bara var om startknappen var återfjädrande eller ej. Med återfjädrande kommer du starta med halvljus, varje tryck eller vipp kommer ändra läge mellan hel och halvljus. Ej återfjädrande blir lite samma sak, du börjar med halvljus och om du sluter kontakten blir det helljus, om du öppnar den blir det halvljus. Om du byglar dina On-stift blir det ändå samma funktion på bägge On. Det spelar ingen roll om de är återfjädrande eller ej. Är du med? Off-läget i mitten kommer alltså inte vara ljus av, utan halvljus på. Med förbehåll för att det kan finnas inställningar för hur hel och halvljus beter sig, jag minns inte. Men kan kolla upp i kväll. Redigering, detta är det du kan ställa in för halvhjus: Menu 8 – Low Beam configuration A) Low Beam on after engine start B) Low Beam on with ignition on C) Manual switch-on (light switch) D) Low Beam on after engine start – and off with KILL E) Low Beam on after engine start – and off after 60s of ignition off (garage light) F) Hyperbeam (Low Beam after engine start / High Beam = Low Beam + High Beam) Jag har A, alltså standardinställningen. Val av knapp påverkar ju inte detta utan det är mer om halvljus är på från början eller ej. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.