Mats Karlsson Posted March 30, 2019 Posted March 30, 2019 (edited) Jag har alltid varit fascinerad av sjuor och framför allt byggprocessen. Jag köpte Ron Champions bok 2003 och sedan Chris Gibbs bok 2007 och läst dom samt följt alla byggen här på rejsa. Min son fyller 16 om tre år och tanken är att vi ska göra ett projektet tillsammans. För ett par veckor sedan byggde vi på skoj ett 1:5 chassi och om några veckor kommer det hem en laddning rör för bygge i fullskala. Målet med bygget är att bygga en bil som är rolig snarare än ultimat snabb. Känsla, välljud och glädje snarare än varvtider. En glassätarbil helt enkelt. Chassiet blir ett Haynes roadster chassie baserat på Sierradelar. Enkelt och väl beprövat. Motorvalet hamnar på en Volvo femma, enbart för ljudets skull. Just nu står 850 GLT 93-95 högst upp på listan över donatorbilar även om det bara är motor och kabelhärva och ecu som ska tas från den. Karossmässigt är väl inte tankarna helt färdiga ännu men det blir inget traditionellt Seven utseende. Snarare mer åt Hotrod hållet, en blandning av Ulf Bolumlids Superåtta och Ford 32 hur jag nu ska få ihop det. Edited April 7, 2023 by Mats Karlsson 5 Quote
Rikard Larsson Posted April 1, 2019 Posted April 1, 2019 Kul! Ulfs Superåtta minns jag från någon gammal bilsport. Riktigt cool. Härligt också med far/son-projekt 🙂 Quote
martin_ts Posted April 2, 2019 Posted April 2, 2019 Har du tänkt bygga med glasfiber kaross eller aluplåt? Ska bli kul att följa din tråd! /Martin Quote
Mats Karlsson Posted April 2, 2019 Author Posted April 2, 2019 Det är tänkt att göras med aluplåt, får se hur bra jag lyckas med det... Quote
Speedster Posted April 3, 2019 Posted April 3, 2019 Det ska bli riktigt roligt att föja Mats, jag själv har varit grymt sugen på att gå samma väg när det gäller kaross. Ulfs kaross är riktigt snygg, jag letade själv efter avgjutningar av den för några år sedan. Quote
Mats Karlsson Posted April 3, 2019 Author Posted April 3, 2019 Var utanför Borås i söndags och hyrde byggbord och jiggar av Martin, det kommer spara så mycket tid. Idag körde jag hem motordonatorn, en 850 GLT från 1994. Karossen är hemsk, chassit jättemjukt, bromsarna dåliga och handbromsen obefintlig. Motorn går däremot fint och drar skönt genom registret. Den är dessutom fri från oljekladdl vad jag kan se hittills. Motor och motorel ska plockas och sen har den gjort sitt. 4 Quote
Mats Karlsson Posted April 8, 2019 Author Posted April 8, 2019 Sonen börjar slakta sin första Volvo, jag har aldrig varit stoltare. 😂 4 1 1 Quote
Fjonkalicious Posted April 9, 2019 Posted April 9, 2019 Kul motorval! Hörde ett sådant bygge med volvofemma på kinnekulle i somras. Lät fantastiskt gott! Quote
Mats Karlsson Posted April 11, 2019 Author Posted April 11, 2019 Byggherrarna poserar stolt med det nyligen nedlagda bytet i bakgrunden. 4 Quote
Mats Karlsson Posted April 14, 2019 Author Posted April 14, 2019 I fredags fick vi ur elsystemet efter mycket grävande och svärande och idag plundrades lite små detaljer från donatorn innan den rullades ut för att hämtas av skroten i morgon. En lastpall med hjul blir perfekt att ha motor och växellåda på tills det är dags att lyfta dom på plats. Jag passade på att väga motorn och vågen stannade på ca 185 kg med grenrör och koppling, jag räknar med att få bort ca 10 kg när jag tar bort AC kompressorn och styrservopumpen. Quote
martin_ts Posted April 14, 2019 Posted April 14, 2019 Oj! Är den så tung alltså? Mer än vad jag trodde! Bra framsteg hittills! /Martin Quote
john koskela Posted April 14, 2019 Posted April 14, 2019 När du tagit bort ac och servopump så måste du flytta ner spännrullen några cm för att den ska kunna sträcka remmen. Orkade hitta en rem på biltema som passade tillslut. Kommer inte ihåg längden på den men kan mäta om det skulle behövas. John Koskela 1 Quote
Mats Karlsson Posted April 15, 2019 Author Posted April 15, 2019 21 timmar sedan, john koskela sade: När du tagit bort ac och servopump så måste du flytta ner spännrullen några cm för att den ska kunna sträcka remmen. Orkade hitta en rem på biltema som passade tillslut. Kommer inte ihåg längden på den men kan mäta om det skulle behövas. John Koskela Har du möjlighet att mäta det nån gång så tar jag tacksamt emot den informationen. Ingen brådska dock, tar nog ett tag innan det är dags. 🙂 Idag plockade vi bort AC kompressor och servoumpen, ihop vägde dom ganska exakt 10 kg, så 175 kg kvar. Quote
Mats Karlsson Posted April 18, 2019 Author Posted April 18, 2019 Satt och ritade upp dom bakre hubbarna igår och med lite hål och finlir så kan man nog minska vikten från 2,4 till precis under 2 kg. Blir till att rita upp så mycket som möjligt under påsken så jag dra igång laserskärning och bocking m.m nästa vecka. :) 2 1 Quote
Mats Karlsson Posted April 25, 2019 Author Posted April 25, 2019 Här är min bild på min nya bil !! (använd er fantasi) 🙂 2 Quote
kengren Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 Drömma är gratis, följer dina byggplaner. Nya tankar och idéer är alltid trevligt Quote
Mats Karlsson Posted April 29, 2019 Author Posted April 29, 2019 (edited) Fredag 26/4 drog jag och grabben igång, mäta, köpa, mäta kapa.... blev väl ca 3 timmar innan hungern satte stopp men vi fick ihop en bit. På lördagen fortsatte vi med bottenlagret och dagen avslutades med lite nästning av delar. På söndagen var jag själv i garaget och pysslade med front ramen större delen av dagen, den är lite pysslig att få till men det gick tillslut men jag fick göra om FF3 en gång efter en felkapning.....😫 Edited April 29, 2019 by Mats Karlsson 2 Quote
martin_ts Posted April 29, 2019 Posted April 29, 2019 Bra jobbat! Dina kapningar/vinklar är jättefina. Vad använder du för maskin? /Martin Quote
Mats Karlsson Posted April 29, 2019 Author Posted April 29, 2019 Jag fick låna hem denna från jobbet, ett riktigt as till maskin men jädrar vad lätt det går att kapa. 🙂 1 Quote
martin_ts Posted April 29, 2019 Posted April 29, 2019 Åh det där är ju drömmen! Den där underlättar rejält! Quote
Mats Karlsson Posted April 30, 2019 Author Posted April 30, 2019 Jo det är en stark motor och vass klinga, det enda minuset är väl vinkelskalan som bara är graderad i fem graders intervall och inte direkt pålitlig. Jag ställer den ungefär, gör ett kap i en spillbit, mäter och justerar tills jag får rätt vinkel så det tar lite extra tid vid varje vinkeländring. Quote
Mats Karlsson Posted May 5, 2019 Author Posted May 5, 2019 Lite mera jobb gjort i helgen. Mäta, mäta, kapa, kapa, prova, mäta, justera och sen en liten svetsplutt.... Många pinnar blir det.... 🙂 3 Quote
Mats Karlsson Posted May 8, 2019 Author Posted May 8, 2019 Insåg igår att främre V't måste bort igen för att kunna få dit fixturen till dom nedre länkarmsfästena.... Quote
martin_ts Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 (edited) Hej! Det finns två fixturer för det. Använd den andra som är delad så borde det gå! Kanske skulle du helsvetsa ramen först innan du monterar bärarmsfästen för att på så sätt ha exakt spacing även efteråt om ramen vrider sig lite? Edited May 8, 2019 by martin_ts 1 Quote
Mats Karlsson Posted May 8, 2019 Author Posted May 8, 2019 (edited) Aaah, jag kollade bara på den hela, tack Martin ! 👍 Finns det nån nackdel med att göra D1/D2 (snedstagen som triangulerar långsidorna på motorutrymmet) i 25x25 istället för 19x19 som det står i boken? Den övre snittytan kommer ju sticka utanför mötande rör litegranna men det går ju lätt att svetsa för med en bit spillplåt? Edited May 8, 2019 by Mats Karlsson Quote
vedde Posted May 9, 2019 Posted May 9, 2019 Klart det finns - Vikt -din största fiende på en sjua. Annars inget om du får till det./Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mats Karlsson Posted May 10, 2019 Author Posted May 10, 2019 I onsdags så gjorde jag klart det sista på bakre delen av ramen. Jag skulle fått en bunt med chassiplåtar idag men dom hann inte igenom laserskärningen och bockningen på jobbet så dom får jag väl nästa vecka nån gång. Så idag efter lunch så började jag kapa upp alla delarna till basen för den bakre hjulupphängningen. 1 Quote
Mats Karlsson Posted May 24, 2019 Author Posted May 24, 2019 Har fått lite delar laserskurna och bockade. Allt material är S355. Lite bockade delar. CP10 plåtarna/difffästena på plats. Ibland så lyckas till och med en amatör som jag lägga några hyfsade svetsar. Mycket gas går det åt....... CP3/4 påbörjade och snart monterade, detta gjordes idag. CP3/4 fastpunktade och bakre ramen påbörjad. Nu börjar man se lite skillnad mot en helt standard Haynes bok ram. Planen är att få alla rör på plats under helgen för att nästa veckas långhelg börja helsvetsa ramen. 2 Quote
Mats Karlsson Posted May 30, 2019 Author Posted May 30, 2019 Har bytt ut mitt lilla garage mot en lite ljusare och rymligare arbetsplats för ett par dagar. Där finns också trevlig utrustning som denna. Vilken skillnad det är att svetsa med en riktig svets istället för min leksak från verktygsboden. 3 Quote
Jocke4U Posted May 30, 2019 Posted May 30, 2019 Det kan man kalla svetsbord 😄😉 behövs inte att gnaga igenom rost och färg för att hitta bra jord Quote
LUPUS Posted May 30, 2019 Posted May 30, 2019 (edited) Snyggt ! Fråga: var laser skär du någonstans ? Edited May 30, 2019 by LUPUS Quote
Mats Karlsson Posted May 31, 2019 Author Posted May 31, 2019 11 timmar sedan, Jocke4U sade: Det kan man kalla svetsbord 😄😉 behövs inte att gnaga igenom rost och färg för att hitta bra jord Jo det är ganska stabilt, nästan lite för brett för det finns inga tvingar som når in till ramen från långsidorna. 🙂 9 timmar sedan, LUPUS sade: Snyggt ! Fråga: var laser skär du någonstans ? Trestad Laser (jag jobbar där som beredare/inköpare/konstruktör) Quote
LUPUS Posted June 1, 2019 Posted June 1, 2019 Då har du resurser ! Fråga : Tar ni / firman lite halv privata jobb ? Har lite idéer till nästa bygge på plåt förstärkningar och det är satans tråkigt att köra vinkelslip. Quote
Mats Karlsson Posted June 1, 2019 Author Posted June 1, 2019 5 timmar sedan, LUPUS sade: Då har du resurser ! Fråga : Tar ni / firman lite halv privata jobb ? Har lite idéer till nästa bygge på plåt förstärkningar och det är satans tråkigt att köra vinkelslip. Den möjligheten fanns för en månad sedan men den är nerstängd för tillfället. 😕 Quote
Mats Karlsson Posted June 15, 2019 Author Posted June 15, 2019 Senaste veckan eller så har ägnats åt länkarmsfästena- Har gått supersmidigt att använda Martins fixturer för att få dom på rätt plats. Idag passade jag på medans det var fint väder att rulla ut garagekompisen några timmar så jag kunde lyfta ner ramen från bordet och vända den fram och tillbaka på golvet för att komma åt och svetsa fästena runt om. Har lite kvar att göra i fram men det är ca 90% klart. Lite svetsbilder också, inte så vackert men de blir bättre och bättre. 1 Quote
gka Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 Jag tycker det blir fina svetsar, kör du TIG? Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk 1 Quote
Mats Karlsson Posted June 26, 2019 Author Posted June 26, 2019 Förstärkte upp de främre övre fästena med en plåtbit, gillade inte riktigt uthänget som inte hade nåt stöd. Medans resten av Sverige vaknade i lördags med lite trötthet efter midsommarafton så ställde jag mig för första gången på 20 år oövervakad vid supportsvarven och började experimentera med lite dimensioner på bussningarna. Tog fram fungerande mallar och gjorde en ritning på dom slutgiltiga dimensionerna. De rostfria innerhylsorna hade jag redan kapat till längd så de skulle bara borras upp invändigt. Efter det ska dom trumlas för att få bort grader och få bort den betade råytan. Med de första ytterhylsorna klara var det bara att börja slipa in passningen på hydraulrören och slipa rent och tvätta alla delarna innan dom sattes upp i Martins fina jiggar och nästes ihop. Dessa ska sen en av svetsarna på jobbet helsvetsa åt mig så det blir lite snyggare än vad jag presterar på egen hand. Nu blir det lite paus i bygget för semester men regnar det så kan det nog blir garagetid, har laddat upp med arbete att göra "just in case" 2 Quote
Mats Karlsson Posted July 12, 2019 Author Posted July 12, 2019 Lite semesterarbete, svetsade ihop fästena till diffen och hängde den på plats i ramen. Kändes genast mer som en bil än bara en rörhög. 🙂 Fick kapat till lite mer 25x25 rör till början på kardantunneln också. När diffen kommit på plats vart motorn lite avis så bort med insug och grenrör och så rullades den på plats mest för att prova lite. Sen låg ju alla delarna till bakre naven och väntade på sin tur så dom punktades ihop lite snabbt dom med. Kul att jobba med delar med bra passform och bra fixturer. Måste också passa på att tacka Martin för möjligheten att hyra byggbord och jiggar. Klart värd den lilla slanten det kostade och jag kan verkligen rekommendera andra framtida Haynes byggare att göra detsamma. Idag har det spenderats ett gäng timmar i garaget. Mestadels filande på rören för att få ihop den första bakre länkarmen. Här ligger den och svalnar efter punktning i sin fixtur. Quote
martin_ts Posted July 12, 2019 Posted July 12, 2019 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Lite semesterarbete, svetsade ihop fästena till diffen och hängde den på plats i ramen. Kändes genast mer som en bil än bara en rörhög. 🙂 Fick kapat till lite mer 25x25 rör till början på kardantunneln också. När diffen kommit på plats vart motorn lite avis så bort med insug och grenrör och så rullades den på plats mest för att prova lite. Sen låg ju alla delarna till bakre naven och väntade på sin tur så dom punktades ihop lite snabbt dom med. Kul att jobba med delar med bra passform och bra fixturer. Måste också passa på att tacka Martin för möjligheten att hyra byggbord och jiggar. Klart värd den lilla slanten det kostade och jag kan verkligen rekommendera andra framtida Haynes byggare att göra detsamma. Idag har det spenderats ett gäng timmar i garaget. Mestadels filande på rören för att få ihop den första bakre länkarmen. Här ligger den och svalnar efter punktning i sin fixtur. Jäklar det går undan ditt bygge! Tack för reklamen ochså. Det vore kul om fler ville hyra grejerna! Men du Mats jag tänkte på en grej. Du har ju monterat diffen nu. Skulle du kunna mäta vinkeln på Diff flänsen i förhållande till dom nedre ramrören? Jag reflektera inte över det fören jag bytte till hayabusa motor och var väldigt noga med kardan vinklarna! Jag måste fått något fel första gången eller så är den vinklad väldigt mkt enligt måtten boken. Har inte grävt ner mig i detta men hade varit kul att veta hur din fläns hamna! Quote
Mats Karlsson Posted July 13, 2019 Author Posted July 13, 2019 Ramen i våg. Vinkel på diff fläns. @martin_ts Quote
martin_ts Posted July 13, 2019 Posted July 13, 2019 2 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Ramen i våg. Vinkel på diff fläns. @martin_ts Tack! Det ser skit bra ut. Blir det kardan i en del bara? Vad får du för vinkel på lådan? Quote
Mats Karlsson Posted July 14, 2019 Author Posted July 14, 2019 Ja troligtvis odelad kardan, den blir ju inte mer än ca 5-600 mm lång. Vet inte ännu, har inte kommit så långt än. Vill försöka göra klart länkarmarna så mycket som det går. Du hade gjort om dina främre över armar kommer jag ihåg men vad var anledningen? Kan du lägga upp en bild på dom? 🙂 Quote
martin_ts Posted July 14, 2019 Posted July 14, 2019 Jag fick anmärkning på sfro 1 att det inte fanns en caster justering. Iom att stötdämparvinkeln måste rätas upp fram till max 30 grader så kommer fjädern hamna väldigt nära övre bärarmsrören. Så även om du ordnar en caster justering så kommer inte du kunna justera för fjädern tar i röret. Jag använde mig av jiggen du har. Den har fortfarande rätt "mått" men istället för bussningar montera jag två uniballs för att kunna justera camber/caster. Utöver det måste man bocka rören för att få mer plats för fjädern. Jag bockade mina i en U-form istället för två raka i V form som boken beskriver. Dock ska tilläggas att en annan kille sfro1 besiktiga sin bil förra veckan utan caster justering och fick ingen anmärkning.. Min åsikt är ändå att man skall ha allt så justerbart man kan Jag är inte hemma på ett par dagar men fixar bilder när jag kommer hem! Quote
mloisg Posted August 4, 2019 Posted August 4, 2019 Fint bygge och kul att få göra det med grabben👍 1 Quote
Christer J Posted August 4, 2019 Posted August 4, 2019 Jag besiktade utan justering för caster, nära 40 grader på dämparna. Inga direkta bekymmer, även om det självklart hade gått att köra fortare än 1.15,8 på Gelleråsen med annat än 17" hjul och stel bakaxel osv osv. Det beror mycket på vad man vill använda bilen till och hur mycket extra tid/pengar man vill satsa. Ofta kommer man på saker man vill ändra i efterhand, så det bästa är att tänka efter före och kanske lägga det där lilla extra i alla fall. 1 Quote
mloisg Posted August 4, 2019 Posted August 4, 2019 Tror efter många år i sportvagnsserien och med ssk racing, att mycket av det man anses behöva ha för att åka fort, bara ställer till det när man ska sortera ut. Visst är delad bakvagn, bromsvåg och låg ofjädrad vikt av godo, men det blir många fler parametrar att räkna med och tillfällen att sortera ut grejorna inte tillräckligt många. Samma med vikthetsen: Bygg så det håller och Du kan vara med och lära känna dej själv och bilen. Det kapar tiderna mer än några ynka kilon här och där. Bara min högst personliga filosofi. 1 Quote
Mats Karlsson Posted August 4, 2019 Author Posted August 4, 2019 Jo hela idén med denna vagnen är en rolig bil att köra och njuta av, inte nödvändigt snabb runt bana. Bromsvåg kommer jag försöka undvika, har haft det på tidigare byggen och jag vill ha nåt som mer känns "OEM" och som inte tar så mycket benkraft. Tanken är att även frugan ska kunna köra denna bilen utan knot. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.