Jump to content

martin_ts

Forumdeltagare
  • Content Count

    141
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

martin_ts last won the day on June 14

martin_ts had the most liked content!

Community Reputation

51 Excellent

About martin_ts

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Martin
  • Ort
    Borås

Recent Profile Visitors

1110 profile views
  1. Haha kan ju hoppas. Vilken tid siktar du på i år då? Hade du kört 1.04?? Det lär du ta i år! När ska vi dra ihop en liten träff för vårat område då? /Martin
  2. Har inte hänt mycket här på sistone pga tillskott i familjen men några nyheter har det blivit Aeroscreen och nya backspeglar Superleggera fälgar med toyo r888 däck. Från 16kg till 12 kg per hjul. = tot 16kg viktbesparing märks tydligt att fjädringen arbetar mkt effektivare nu! Bilen är nu ochså reggad med hayabusa motorn. Fick dispens för 20kw/100kg och besiktnings befrielse. Blev lite knas kanske betr vikt/hk i pappren men det viktiga är att den är helt laglig att köra nu! Idag har vi kört 10mil. Bilen går verkligen Skit bra! Kul med sommar och bilåkande 🙂Hoppas det blir lite fler träffar med 7or snart
  3. Jag har kört några bankörningar och väger 115kg. Aldrig haft några sådana problem! Jag gillar mina skarpt trots detta med nackstödet. Vet man om det så är det ju inga problem. Jag beställde mina med stolsvärme:-)
  4. Kul med nytt bygge! Jag har likadana stolar som dig. En varning bara. När man beställer dom med genomförning för bälten blir det väldigt lite material (tunn glasfiber) som håller nackstödet i sidorna. Många som provsitter vill gärna ta tag i nackstödet som stöd när dom sätter sig. Min gick rätt av och blev hängande i klädseln. Då såg jag att nackstödet bara hade kanske 15mmx2mm glasfiber det hängde i... Synd att dom inte har någon förstärkning där. Typ ett kolfiber rör eller något! Dom gick med på att åtgärda förarsidan men inte passagerar sidan. Så den sviktar ganska bra om man lutar mot den. Synd för intatrim gör sjysta stolar annars. /Martin
  5. Normalt sett måste ju en hallgivare ha ett hjul med magneter men läste precis att det finns vissa hallgivare där man med en metall kam kan bryta ett magnetfält skapat av givaren istället. Och därmed få en signal. Så det måste vara en sån det sitter i din då! Man lär sig något nytt varjedag:)
  6. Men bytte du kammar samtidigt då? Kan aldrig tänka mig att det är rätt puls hjul på kammarna annars
  7. Nu har jag fått dispensen godkänd! Mkt tidigare än vad transportstyrelsen först lovade! Äntligen kan jag få min bil laglig 🙂 /Martin
  8. Hej! Tråkigt att det inte gick bra på mappningen. Jag bygger själv en bil med duratec så följer detta med spänning! Några frågor. Vad har du för motor och årsmodell? Är det inte så att en del tidigare duratec använder vr kam givare medans mazda använder hall? Detta gör att det är skillnad på kamaxlarnas pulshjul mellan mazda och duratec. Det är inte så att du monterat en hallgivare bara för att det var det ditt VEMS ville ha? Men att du igentligen har kammar för en som ska ha Vr givare? Men du kanske har haft bilen med den motorn iordning och fungerat riktigt innan? Har inte följt hela tråden. Jag hade nog ändrat inställningarna så du kör wastfire utan kam synk och provat hur den funkar då
  9. Söker man på servotabs hittar man detta på wiki. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Servo_tab Tror det kallas lättroder i Sverige
  10. Om vi nu pratar om flygplansvingar. Det fanns väl något som kallades lättroder. Ett litet roder som gick åt motsatt håll som det vanliga rodret. Luftströmmen påverkade lättrodret som sedan påverka det riktiga rodret. Som ett aerodynamiskt servo. Hade minskat belastningen på din torkarmotor och länkage och hade sett fräckt ut 😄 /Martin
  11. Aha smart! Styra direkt med arduino såklart! Måste lära mig dom där.. Fördelen med en torkarmotor är ju att dom flesta använder en snäckväxel. En sån växellåda är ju låst om inte motorn snurrar. Medans ett vanligt servo. Även den du visar på bilden tror jag använder vanliga drev och då krävs det ju att motorn låser den elektriskt i position. Kan bli ett jäkla ryckande i den i lite farter? Den kommer behöva styra ut spänning för att behålla korrekt position. Orkar den att vara under konstant belastning tex 20min på kullen? Anges det ngn intermittens på dom? Tror det kan vara skönt att ha en mekanisk låsning i växellådan! Då behöver inte motorn belastas mer än under flyttning av position på vingen? Torkarmotorer finns ju i alla storlekar ochså!
  12. Grymt jobbat! Ska bli riktigt kul att se när allt är ihopsatt! Arduino skapar nya möjligheter som inte fanns innan. Hur har du lärt dig kodspråket?? Vingen skall alltså vara ledad på något sätt och sedan ska ett servo justera vinkeln? Kommer servot orka flytta vingen i hög hastighet? Borde inte det kräva stora krafter? Jag såg en kille på Youtube som använde ett kretskort ur ett vanligt hxt900 servo. Detta styrde ett fartreglage som i sin tur styrde en torkarmotor. = Locost jättestarkt servo! Eller har du någon annan smart plan? /Martin
  13. Idag pratade jag med Gustav Ridderstolpe ordförande för SFRO ang mitt tidigare inlägg med problem jag haft i SFRO. Han lyssnade till vad jag sade och verkade visa ett genuint intresse av att reda ut detta på bästa sätt. Jag var aldrig ute efter att slå ner på SFRO som organisation. Dom gör ett jäkla bra jobb för oss bilbyggare och utan dom hade mycket inte varit möjligt. Sedan kan allt bli fel mellan kund/besiktningsmän pga olika orsaker, personkemier och missförstånd. Och då är det kanske bättre att vända sig mot en annan besiktningsman inom SFRO. Jag är glad att SFRO har tagit detta på allvar även om det inte var min tanke att detta skulle blåsa upp och bli så stort. Jag har redigerat bort mitt tidigare inlägg pga respekten och det proffsiga bemötande jag fick av ordförande och inget annat. Problemen jag haft med SFRO har jag nu tagit direkt med honom Ber om ursäkt om övriga icke inblandade inom SFRO tagit åt sig av det jag tidigare sade /Martin
  14. Vilka intyg skicka du med? Hur beskrev du ärendet? Vad blev utfallet? /Martin
  15. Jag ringde transportstyrelsen idag för att försöka skynda på dom. Det visade sig att dom har väntetid på ca 3mån. Så är det fler som vill ha dispensen i sommar så är det dags att ansöka 🙂 /Martin
×
×
  • Create New...