LUPUS Posted May 13 Author Posted May 13 On 2024-05-10 at 14:21, Sören K sade: Såg på Facebook att du har lyckats hinna med att bli stoppad av farbror blå! Mera detaljer tack. Nja , det var inte så farligt , mer än att jag troligen kan enskild regg lagarna bättre än polisen 🙂 På väg från reggbsiktningen såg vi på google maps att det troligen var en trafik olycka på motor vägen. Vi tänkte åka runt men samtidigt att det kan väl inte va så illa och det verkade inte va stopp. Men det visade sig att det inte var en olycka utan 3 km kö på dubbelfilig motor väg. Polisen hade mega kontrol , jag gissar 10 bilar och 30+ poliser inklusive mc patruller som stod på tillfartsvägar före och efter . I vilket fall som helst så slipper inte en 92e utan skyltar igenom en sådan trålning. Så jag fick förklara varför jag inte hade nummer skyltar. Pappers bevis om reggning några timmar tidigare dög inte utan min ( mycket trevliga) polis prata med sin överordnade om repressalier . Han i sin tur gick med på att släppa mig med en skarp varning trots att det borde vara böter ...... Jag borde ju fått röda skyltar med mig från besiktnings stationen var domen (vilket inte sker) . Att bilen redan fanns i systemet och allt annat var i ordning inklusive bevis på att bilen bara existerat några få timmar var ingen ursäkt . Bet mig i tungan och önskade trevlig helg. Ingen mening att få rätt när det löste sig ändå # Lagen säger att man kan köra TILL och från från enskild besiktning om man har trafik försäkring på chassinummer# Som försvar till polisen kan man nog dock säga att erfarenheten att stoppa ny reggade amatör byggen troligen är låg . Jag tror de använde import reglerna i sin bedömning. Killen framför mig med 20 + osurrade lastpallar på motorväg i en pickup klara sig dock inte 🤑, det var bara lämna kvar på plats 7 Quote
LUPUS Posted May 19 Author Posted May 19 Den s.k reelen som Jonas gjorde har passerat 100 000 visningar , vem trodde det när den gjordes 😂. Snart influenser för övrigt justerade lite små saker . Fått ordning på insatserna till orginal lamporna och dessa är nu monterade. pre 1954 look med färska innanmäten bromsljus och blinkers på samtidigt , man lär synas 5 Quote
Mats Karlsson Posted May 22 Posted May 22 Kul att få se den i verkligheten idag! Det blir förhoppningsvis fler gånger i sommar med glass och tillbehör. Viktigt att äta glass för att uppfylla T12BF kraven. 😂 1 Quote
LUPUS Posted May 22 Author Posted May 22 (edited) 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Kul att få se den i verkligheten idag! Det blir förhoppningsvis fler gånger i sommar med glass och tillbehör. Viktigt att äta glass för att uppfylla T12BF kraven. 😂 Det samma . Och precis bara onödiga turer på knixiga vägar är tillåtet 🙂 . 67% SOC när jag var hemma efter ca 7 mil . Tror faktiskt batteriet nu med lite cykler/motion håller ut bättre eller så räknar datorn lite som den vill. Halva tiden var ju inte lugn körning Edited May 22 by LUPUS Quote
LUPUS Posted June 9 Author Posted June 9 Saab festival i några dagar nu . Trots vädret massor med folk vet inte hur många hundra som tittat förbi el kusinerna samlade 14 Quote
sorin Posted June 27 Posted June 27 On 2024-05-13 at 17:33, LUPUS sade: # Lagen säger att man kan köra TILL och från från enskild besiktning om man har trafik försäkring på chassinummer# Hej @LUPUS Jag ska reggbesiktiga min Maxi snart och funderar på att köra till besiktningen som du gjorde. Besiktningen ligger rätt så nära garaget men vill ändå vara förbered om farbror blå stoppar mig . Vet du var jag kan hitta den lagen eller info som säger att man kan köra till och från reggbesiktning ? Vilket försäkring använde du för att få trafikförsäkring på chassinummer ? Tacksam för ditt svar Sorin Quote
LUPUS Posted June 27 Author Posted June 27 (edited) @sorin Jag gick på detta, finns säkert en paragraf någonstans oxå. Försäkringen har jag för mig var IF , ring någon dag innan då den måste vara betald och registerrad för exact den dagen , de var oxå inte helt vana ( på chassinummer) kosta ca 350 spänn så inte billigt. Jag tolka skriftligt som att mejl kallelsen var tillräcklig https://www.transportstyrelsen.se/Tillfallig-registrering-vid-import Ta ett oregistrerat fordon till och från registreringsbesiktning När det importerade fordonet varit i Sverige i sju dagar krävs en tillfällig registrering för att du ska få använda det. Det enda undantaget för att få köra fordonet efter den sjunde dagen utan tillfällig registrering är om du ska köra till registreringsbesiktning eller provning inför enskilt godkännande. Du får köra kortast lämpliga väg till och från besiktningsföretaget, under förutsättningen att du har en skriftlig kallelse dit (bevis om avtalad tid) tillsammans med en giltig trafikförsäkring. Den skriftliga kallelsen kan du få från besiktningsföretaget som du har tid hos. Utan tillfällig registrering eller "Bevis om avtalad tid" får fordonet bara fraktas på släpvagn eller trailer. Du bör ansöka om tillfällig registrering om du behöver använda fordonet en längre tid från det att din ansökan om ursprungskontroll är godkänd tills du ska åka för registreringsbesiktning eller provning för enskilt godkännande. Det kan till exempel vara för att köra till och från en verkstad. Edited June 27 by LUPUS Quote
LUPUS Posted June 27 Author Posted June 27 (edited) Passera nog med råge totalt 100+ mil idag . Prata även halsen trött på veteran träff på slottsruinen i gräfsnäs ( de släppte in 2024 årsmodell) Mycket fina bilar , men fick inte ens tid att titta på jänke avdelningen några sjuor oxå men han aldrig prata med någon. fick oxå 20 mila tur idag för att hinna till bilträffen , laddar med de andra ”tjänstebilarna” på Lindholmen Gbg Edited June 27 by LUPUS 6 Quote
Mats Karlsson Posted June 28 Posted June 28 Såg dig där igår men du hade så fullt upp att jag inte ville störa. 🙂 Quote
LUPUS Posted July 4 Author Posted July 4 Hoppsan , farligt att googla norska skrotar på semestern . blir lång tur till Norge big block 😝. 218 hp 😎 6 Quote
LUPUS Posted July 4 Author Posted July 4 6 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Ska du börja tävla i såna där burn-out tävlingar? 😆 Safety first ! säkra omkörningar är A och O 😎 2 Quote
Christer J Posted July 4 Posted July 4 55 minuter sedan, LUPUS sade: Safety first ! säkra omkörningar är A och O 😎 En av Saabs motiveringar till turbobilarna var väl att vara på fel sida av vägen så kort tid som möjligt 1 Quote
LUPUS Posted July 5 Author Posted July 5 12 timmar sedan, Christer J sade: En av Saabs motiveringar till turbobilarna var väl att vara på fel sida av vägen så kort tid som möjligt Hmm , behöver fixa en overboost funktion 😝 1 Quote
LUPUS Posted July 6 Author Posted July 6 Se på fasen bilsport skriver om en liten veteran Saab ! ( i ett hörne 😂) 10 Quote
LUPUS Posted July 13 Author Posted July 13 Fick till slut tag i fordonstillverkarens eftermarknads avdelning och efter mycket klagande på knirrande bakvagn ( teflon bussningar) så tog han på sig att det var ett klart fall av re-call och byte till vanliga orginal 9-3 gummibussningar på garanti 😀 Så nedtagning av hela bakaxeln och slägga våld och smörjmedel så var de bytta. Nu är det nästan helt tyst , får jag bara tag i stötdämpare med gummi bussning istället för kula blir det nog perfekt. Slamrar lite på ojämn väg 7 Quote
LUPUS Posted July 23 Author Posted July 23 wheels & wings i helgen , 40 mil snabb resa och DC laddning med ny rekord fart 47kw. 👍 Vädret var magiskt med flera tusen personer och bilar utefter crusing slingan. Måste va nytt rekord. pensionärerna tog kort , tjejerna ropa att bilen var ”söt” och förstå sig påare såg helt vilsna ut då inget stämde i deras bil mall 😎, några kom springande efter då de bara måste veta vad det var. 11 Quote
LUPUS Posted August 5 Author Posted August 5 (edited) Lånade bilder från i lördags Körde 1.5 varv det sista och frågan är om jag inte kommer med bättre däck och kör nästa år Saab med Nissan motor och sjua med Saab motor 😜 Edited August 5 by LUPUS 7 Quote
EUSSVEN Posted August 18 Posted August 18 Tack för åkturen, verkligen trevligt🙂 Fantastiskt fint bygge 👍🏻med vacker patina. Quote
LUPUS Posted September 25 Author Posted September 25 den tiden skall nog gå att utmana nästa år 😎 2 Quote
LUPUS Posted September 25 Author Posted September 25 Den går med dagens uppsättningen redan fortare på rakan och accelererar betydligt bättre . så är nog mest en däck fråga 2 Quote
LUPUS Posted October 27 Author Posted October 27 (edited) Sista pusselbiten på plats för 92 2.0 ett 40kwh batteri istället för 24kwh . Kommer nog ge ca 30 ärliga mil MEN viktigare kan leverera ström till nya motorn 😎 utan att skjuta säkringen ( 175 amp i förr ) en hel del till nu 😜🔋 Hade slängt alla gamla plåtfälgar jag svetsat ihop för 70cm pallbock , så liiite lurig balansering 6 skruv senare och två kablage kontakter senare . inte bara xpeng som har ” snabb ” bytes stationer . SaabEl international siktar på liknande 😂 IMG_3440.mov Edited October 27 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted November 3 Author Posted November 3 Batteriet på plats och provspunnit lite på lyften , verkar fungera med nya batteriet . Nerd fact —> följer bra balans och 91% kvar sedan ny , det var lite mindre än skroten lova 93% men vem vet kanske hoppar tillbaka vid användande och laddning . Nästa steg är motor ur ! fronten plockas bort på några få timmar. Nu är det bara hitta en större mutterknack. Drivaxlarna sitter som F 4 Quote
LUPUS Posted November 14 Author Posted November 14 Rivit av locket på PDM:en för att byta matnings kabeln HV . Det går inte att se skillnad på dem 80 vs 160 kW men borde va någon skillnad i kabel tjocklek kan man tycka på bilden syns i kommande kabel närmast och sedan 12dcdc , 220v typ1/typ2 OBC och till vänster de stora DC reläna för chademo laddning 1 Quote
DomiSeven Posted November 18 Posted November 18 Det här kanske kan vara nåt? https://www.instagram.com/reel/DCUBX0uR8Tf (Ett klipp med ett manuellt skapat motorljud för elbilar 😉 ) 2 Quote
LUPUS Posted November 18 Author Posted November 18 (edited) 1 timme sedan, DomiSeven sade: Det här kanske kan vara nåt? https://www.instagram.com/reel/DCUBX0uR8Tf (Ett klipp med ett manuellt skapat motorljud för elbilar 😉 ) jo jag har sett den , så klock ren , fram för allt låter det boxer oxå 😆 Plan B är ju --> Edited November 18 by LUPUS 2 Quote
LUPUS Posted November 25 Author Posted November 25 Dennis. …. Photoshop service Hur nära är färgen RAL 7040 den grå jag redan har på det grå bleka , bilden på lyften ( eller lämplig ) . borde finnas som val i paletten ? JAS 39 är nästan den färgen säger modelhobby forum kanske ett möjligt val ( lite flyg oxå ) . Karossen är snart helt naken och fönster lister skall bytas . Vore nog dumt att inte göra något på iallafall kaross Quote
Cyberdennis Posted November 26 Posted November 26 Oooh, så svårt att säga. För det första är det tufft att säga genom ett foto vilken kulör det egentligen är. Kameran justerar ju en del själv. Sedan varierar ju RAL7040 på bilder på nätet också. Se bara den sökningsbilden jag skickar med här. Jag lägger in en RAL-färg på två gråa ställen på din bild på bilen på lyft. Ljuset på bilden har ju också betydelse. JAS-39-färg hittar jag inte vilken det är när jag söker. Quote
LUPUS Posted November 26 Author Posted November 26 nä det ser ju ut att sprida lite 😞 , fan svårt detta med lack. Vill egentligen inte ha en tok blank orginal renoverings färg. Men 50 års patina grå ( eller grön) verkar svårt att köpa över disk 1 Quote
Cyberdennis Posted November 26 Posted November 26 Se bara här där jag använder samma RAL7040-färg och visar den på två olika dataskärmar. Dessa skärmar har jag ändå försökt ställa in bildmässigt så lika varandra som går, men som du ser är det stor skillnad här. Dessutom är kortet taget med mobilkamera vilket förvränger färgen ytterligare. Du behöver nog få ett riktigt färgprov att hålla i handen för att komma dit du vill. Quote
Cyberdennis Posted November 27 Posted November 27 Du håller ju ändå på att greja med bilar och kan behöva lite färgprov då och då. Då är det väl lika bra att köpa en RAL-färgkarta så har du för framtiden. Så mycket kostar de inte. https://www.ralfarger.se/kop-ral-fargflakt Quote
LUPUS Posted December 4 Author Posted December 4 Kluvit växellådan . Två anledningar * kolla hur diffen ser ut i verkligheten och se om det verkligen är omöjligt att lura in en LSD ( finns risk för spinn på innerhjulet) Och det ser nog ut att va så , väldigt smal diff , inte så troligt att något rwd går att byta in. NISMO skall tydligen sälja en för 20’ 🥳 men även om man hade tyckt det var billigt verkar ingen leverans ske . Troligen tillverkades de bara för japansk racing serie finns som artikel nummer men inte i verkligheten. * ta bort p-spärren , det är troligen 2 kg skrot och motorn man kontrollerar den med är för krånglig att få igång . Så mindre saker som krånglar och lite super seven tänk . Ingående , mellan axel , diff . Ca 1:9 total utväxling stora kuggarna skall svarvas bort , får se hur härdningen är 2 Quote
bexander Posted December 5 Posted December 5 Härdningen av ingående axel i växellådan var ganska ytligt, när jag väl kommit igenom den så gick det relativt enkelt att svarva ner. I alla fall på den leaf-lådan jag skrotade. Vilken årsmodell kommer din låda ifrån? Den jag skrotade ner hade öppna lager och den du har är tätade lager så borde vara lite nyare. Quote
LUPUS Posted December 5 Author Posted December 5 11 timmar sedan, Mildseven sade: R spärren då? Den sparas , kommer lämnas med R växeln i ( racing ) Quote
LUPUS Posted December 5 Author Posted December 5 12 minuter sedan, bexander sade: Härdningen av ingående axel i växellådan var ganska ytligt, när jag väl kommit igenom den så gick det relativt enkelt att svarva ner. I alla fall på den leaf-lådan jag skrotade. Vilken årsmodell kommer din låda ifrån? Den jag skrotade ner hade öppna lager och den du har är tätade lager så borde vara lite nyare. tror det var 2021 -ish Jag tror det oxå , man vill ju ha sega axlar men hårda kugg ytor , skall testa först med svarven och se om jag kommer åt att sticka av den från sidan utan att tan ner hela hjulet, annars har jag en monster bänk slip på 4-5 hästar får bara plasta in alla lager ordentligt och inte köra för varmt 1 Quote
LUPUS Posted December 8 Author Posted December 8 22kg ! 10% vikt reducering 👍 2.17 kg kostar det att ha p-spärr med elektrisk aktivering. Kanske inte värt jobbet egentligen men nu är det gjort . Svarvat axeln , kapat bort alla fäst flänsar , pressat ut stål hylsor . Svarvningen ger teoretiskt lägre tröghet oxå . Borde kapa 0.002 sec på 0-100 tiden 🤘. Hela främre infästningen av aktivering borta . Plast plupp kvar 2 Quote
Tomas Posted Wednesday at 08:17 AM Posted Wednesday at 08:17 AM @LUPUS är det bara invertern som skiljer mellan 110 och 160kW? eller skiljer det på pdm'n också? Quote
LUPUS Posted Wednesday at 04:10 PM Author Posted Wednesday at 04:10 PM (edited) Inverter har framgångsrikt bytts mellan de två så det borde vara samma grund motor. Dock måste du skriva in offseten i invertern. De nya pdm med plastlock är samma, tror de mesta är 7kw och typ2 , OBS klarar dock inte chademo standalone. Då behövs gamla PDM:en Edited Thursday at 09:48 AM by LUPUS Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.