LUPUS Posted July 7, 2020 Author Posted July 7, 2020 Regn ! På tvären 😜 Semester 👍 Första sena kvällen trodde jag var klar i bakvagnen och bara hade in infästning av coilovers kvar. Enkelt ! Orginal bilen har en super styv torisions låda bakom baksätet för fjädring och trodde jag enkelt kunde använda dem som bas. ( bara 10 cm till infästning) Men vid full i fjädring tar bakaxeln i - 5cm . Detta i den plåt boxade lådan ( flyg konstruktions tunna skal på riktigt) Kapar man i lådan det minsta är den värdelös som struktur . funderade länge..... men den enda lösningen heter vinkelslip 🙈 mao luftigt nu är det en geometriskt helt rätt konstruktion på plats för dämpare men tyvärr ingen struktur än , mest en rak pelar last eueler III ( för er dom vet vad det är) förhoppnings vis växer den fram innerskärm och undre bak sätes stag som harmonierar med resten och gör detta automagiskt bra ( man borde använt cad) lutar åt en sjua bakåt i rygg konstruktionen , knepig blandning av balk ram och rör ram just nu 10 cm fjädrings väg + 2cm bumpstop räcker det ? Detta är ju ingen sjua men samtidigt ingen terrängbil heller 🤔 skall fundera på detta en vecka ( gasen slut ändå) annars kommer det bara va tråkig plåt svets av innerskärmar . Insett att ju mer plåt jag byter desto bättre inför bläster 2 Quote
therealpinto Posted July 7, 2020 Posted July 7, 2020 Är det 10+2 cm total fjädringsväg, eller infjädring? Du har ju säkert läst om SFROs normala rekommendationer, minst 60 mm in och 60 mm ut (mätt på hjulet) bak. 60 mm är ganska lite, på en bil av mer brukskaraktär skulle jag försöka få mer om det går. Jag brukar också tycka att det är bra att ha utrymme för att ändra ride height en del utan att det försvinner för mycket fjädringsväg åt något håll (olika hål/konsoleer för infästning av fjäder/dämpare till exempel). Gustaf Quote
LUPUS Posted July 7, 2020 Author Posted July 7, 2020 (edited) 4 timmar sedan, therealpinto sade: Är det 10+2 cm total fjädringsväg, eller infjädring? Just nu 12 kanske 14 cm ? med fullt ihoptryckt bumpstop cm = total fjädrings väg. Andelen in och ut går forfarande justera med undre fästet . Inser idag att man nog skall göra det skruvbart som du föreslår och därmed lösa finjusteringen senare Flyttar nog in fästet på armen lite oxå så jag når lite bättre ” motion ratio” och kanske 15 cm slag oxå . Citat Du har ju säkert läst om SFROs normala rekommendationer, minst 60 mm in och 60 mm ut (mätt på hjulet) bak. 60 mm är ganska lite, på en bil av mer brukskaraktär skulle jag försöka få mer om det går. Jag brukar också tycka att det är bra att ha utrymme för att ändra ride height en del utan att det försvinner för mycket fjädringsväg åt något håll (olika hål/konsoleer för infästning av fjäder/dämpare till exempel). Gustaf Coilovers är ju köpta på överblivet här på forat , egentligen borde man nog beställt med extra lång slaglängd direkt Edited July 7, 2020 by LUPUS Quote
LUPUS Posted November 2, 2020 Author Posted November 2, 2020 (edited) Inte så mycket att skriva då det är mest tråkigt rost lagning som sker. men det håller oxå lite på att "binky" eskallera till att skapa nya inre plåt "bracket" strukturer. Så lite bilder på rost och blank plåt , det är ju inte så jätte mycket sånt här i vanliga fall på forumet Inre hjulhuset tätas till med 1.5mm plåt då nedre är lite infästning till kofångare och det fantastiska krock skyddet i en 1955 års model. Försöker oxå bygga upp orginal plåt veck runt nya tornen, fullständigt meningslöst men lite kul när det blir klart. "orginal" så att säga Inte säker på om det skall tig svetsas eller miggas ihop senare Innerskärmar som bockats och krympts i två plan med liten förstärknings ribba . Märk väl testning av 145 bredds fälgarna , när broms oken är bredare än däcken har man tillräckligt prestanda då. hela torped plåten in under rutan och de på skarvade sidorna inpassade, skulle från början bara riktats och slipas av , men det ena gav det andra och nu skall det bara skaffas bra svetsprimer för de ytor man skall svetsa igenom med dubbel plåt. Stående plåten med hål i på gång oxå blir första utmaningen på en plåt med fals som svänger krymper Har oxå lite löst skissat på att sicka in rillor enligt tusch pennan. Någon med bättre design förslag ??? Ratt stångs tätningen är byggd av en stegmuff från biltema och en drivaxel tätning från en fiat Före ganska nöjd med hjulhusen , bock som svänger efter krymp , litet välvt lock framför fäste till bakre vxl bussning mallande , plåten är inte fyrkantigt utan kilar , 127cm lång och har urtag för b och c stolpe. Lite pill att få det exact rätt i 1.5mm plåt Båda sidor gjorda , nu skall tröskeln snittas och sedan svetsa kant i kant . blir nog löjligt starkt med batteriet som kryss stag . (DOCK inget SFRO ville ha med som bärande del i bedömmning) Pedaler är injusterade och framför batteriet får det senare bli någon liknande plåt fast lite väld för att gå fri HW kablar och samtidigt ge plats för fötter Så nästa steg är att våga svetsa fast allt eller fortsätta bakåt och tillverka mer plåtar SFRO kanske borde planeras in snart Edited November 4, 2020 by LUPUS 4 Quote
steel Posted November 4, 2020 Posted November 4, 2020 Snyggt !! Funderade just vad du sysslat med sedan 7:e juli, fick svar på det nu, tack. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 4, 2020 Author Posted November 4, 2020 2 timmar sedan, steel sade: Snyggt !! Funderade just vad du sysslat med sedan 7:e juli, fick svar på det nu, tack. Mvh Pär Det har allt hänt mer men de är direkt Saab 92 baserade saker som bara ett fåtal är intresserad tex - injustering två nya dörrar som nu faktiskt passar, 100 mils resa för två nästan gratis dörrar blev Lösningen - byggt två pedals Fäste slängt de och byggt ett tredje 😫 som inte krockar med styrväxel - klar med backvagnen med bra rörelser kanske viktigare lurat ner två till i träsket 😉 så kanske två OG 900 kusiner byggs 1 Quote
SimonC Posted November 5, 2020 Posted November 5, 2020 Fantastiskt att se framsteg med detta projekt! Allt ser fantastiskt ut och väldigt imponerande. Mitt projekt har gått bakåt - karosseriet målades i juli och då fann jag att golvet var mer ruttnat än jag trodde - så jag har klippt ut bitar och bytt ut dem sedan dess - det är en mycket lång process! -- Great to see progress being made on this project! It all looks amazing and very impressive. My project has been going backwards - the bodywork was painted in July and then I found the floor was more rotten than I thought - so I have been cutting bits out and replacing them ever since - it's a very long process! Quote
LUPUS Posted November 5, 2020 Author Posted November 5, 2020 53 minuter sedan, SimonC sade: Fantastiskt att se framsteg med detta projekt! Allt ser fantastiskt ut och väldigt imponerande. Mitt projekt har gått bakåt - karosseriet målades i juli och då fann jag att golvet var mer ruttnat än jag trodde - så jag har klippt ut bitar och bytt ut dem sedan dess - det är en mycket lång process! - Great to see progress being made on this project! It all looks amazing and very impressive. My project has been going backwards - the bodywork was painted in July and then I found the floor was more rotten than I thought - so I have been cutting bits out and replacing them ever since - it's a very long process! Normally winter time is when things happen in the garage so i hope speed will pick up now (no seven driving, no farming and no beach stuff only normal 8-17 work ) Floors are often rotten , i actually was close to buy one more 92 but hesitated a week because of the floor ( so i missed it ) Quote
LUPUS Posted November 5, 2020 Author Posted November 5, 2020 Hitta en bild till från sidan på rattstång och tätning 288mm bromsar på en bil med orginal 24 HP . ska finnas tunnare EJ ventilerade mycket lättare skivor , letar efter sådana 320 mm finns bolt on för tyngre bil och sämre väghållning Quote
Morty Posted November 5, 2020 Posted November 5, 2020 (edited) Snyggt jobbat 👍 Wilwood har passande bromsskivor. Du får leka fram passande nav i svarv/fräs bara. Edited November 5, 2020 by Morty Fel bild Quote
LUPUS Posted November 5, 2020 Author Posted November 5, 2020 (edited) alu bells 🙂 det är ju ännu finare men det jag är ute efter är tydligen solida skivor från någon snik omega, men google hjälper inte till mycket kanske utgått är ju några år gammalt nu Edited November 5, 2020 by LUPUS Quote
bexander Posted November 5, 2020 Posted November 5, 2020 (edited) Denna sida brukar vara bra för att söka efter bromsskivor. https://www.bremboparts.com/europe/en Går att söka efter bil eller att söka efter dimension. Edited November 5, 2020 by bexander Quote
LUPUS Posted November 5, 2020 Author Posted November 5, 2020 nu blir nog detta ett senare project . Faktiskt lika rolligt optimera minimal effekt förlust som tvärtom i en sjua. BLI KLAR får nog bli prio 1, 2, 3 🙂 Quote
steel Posted November 6, 2020 Posted November 6, 2020 Hej, "BLI KLAR får nog bli prio 1, 2, 3 🙂 " !! Mycket klokt..... Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 7, 2020 Author Posted November 7, 2020 ja egentligen skulle ju detta bli ett snabb project koppla lite HV kablar och pilla med aurdinos , vet inte hur jag fastna i svetsa plåt träsket så snabbt . Troligen det berömda " det spåra ur " 1 1 1 Quote
LUPUS Posted November 8, 2020 Author Posted November 8, 2020 (edited) Lite off topic , råka buda hem en ”liten” bänkslip igår. Det är inget bra när låga skambudet biter och man i slutändan inte vet vem som lura vem🙈 när man hämtade hem den ” lilla” 2 motoriserade typ 10kw prylen. Dammlådorna väger lätt 15 kilo styck Jo jag är nog lurad , säljaren skulle få ett flak öl av kompisen om han någonsin lyckades sälja de. 😝 Edited November 8, 2020 by LUPUS 8 Quote
Kjelland28 Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 Hm tror inte du kan använda de motorerna i nån bil ! 😃 1 Quote
LUPUS Posted November 9, 2020 Author Posted November 9, 2020 3 timmar sedan, Kjelland28 sade: Hm tror inte du kan använda de motorerna i nån bil ! 😃 du menar ringa SFRO direkt 🙂 , blir det ombyggt eller amatör tro Quote
Kjelland28 Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 (edited) Amatörbyggd sliper kanske ? 😅 Edited November 9, 2020 by Kjelland28 3 Quote
dmc12Hank Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 Lite off topic , råka buda hem en ”liten” bänkslip igår. Det är inget bra när låga skambudet biter och man i slutändan inte vet vem som lura vem när man hämtade hem den ” lilla” 2 motoriserade typ 10kw prylen. Dammlådorna väger lätt 15 kilo styck Jo jag är nog lurad , säljaren skulle få ett flak öl av kompisen om han någonsin lyckades sälja de. Vilket monster! Ha ha. Quote
LUPUS Posted November 14, 2020 Author Posted November 14, 2020 Dax att ta tag i den delen av bilen man försökt glömma . Det finns ett straff i att ta donatorer som orginal renoverar inte tar i med tång 🙈 Rost , rost , rost och i mittfall multiplicerat med att någon kapat bort halva bakvagnen för en annan lösning 🤫. Lite inne på att kapa bort allt som inte håller baklucka eller skärmar. Innerskärmar / golv mm skall ju helst supporta dämpar infästningen, orginal gör inte det 🤔 och är oxå krökt yta med tror jag avtagande radie. Kommer kräva minst en besluts garage öl Quote
steel Posted November 14, 2020 Posted November 14, 2020 (edited) Öl är bra, man tar ofta rationella och kloka beslut i dimmslöjor dold hjärnbark !! Skål 😉 Mvh Pär Edited November 15, 2020 by steel Quote
LUPUS Posted November 19, 2020 Author Posted November 19, 2020 måste påminna alla om de fina rabatterna vi har genom klubben Mekster hade special nersatt pris på bakre bromsok med 50 % på det fick jag sedan ändå vår rabatt på ca 10 % och betala ca 350 kr för ett helt NYTT bromsok. Hoppas det är refurbade orgijnal och inte kina kopior, Blästra det gamla och byta tätningar kostar ju nästan mera Quote
Morty Posted November 19, 2020 Posted November 19, 2020 Låter nästan för bra för att vara sant, dvs att det är renoverade original och inte Kinakopior. Stod det vilken tillverkare/leverantör som låg bakom? Quote
LUPUS Posted November 19, 2020 Author Posted November 19, 2020 jo vi får se vad som kommer , de kanske provkör black friday knappen 🙂 Ingen stom retur kan ju indikera kina grejer , konstigt nog var vänster oken billigare än höger ok med 100:- , hur förklarar man det ? Sedan tillkommer ju frakt så det är ju närmare 450 hemma Quote
LUPUS Posted November 25, 2020 Author Posted November 25, 2020 En handbroms som vill kramas med 400v säkringen 😫 ( mockup ) kan man bygga någon sorts hästsko och dra runt ? Quote
LUPUS Posted November 25, 2020 Author Posted November 25, 2020 Typ som plåten jag böjt som mall Quote
steel Posted November 25, 2020 Posted November 25, 2020 Blir det inte svårt att få det att dra jämt. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 25, 2020 Author Posted November 25, 2020 min bild var nog jätte svår att fatta men egenligen sno principen från ford sierra , med en s.k hästsko direkt bakom spaken , fast i mitt fall göra den ytterligare lite bredare Quote
daromer Posted November 25, 2020 Posted November 25, 2020 Helt möjigt. Man gör det så för att få lika på båda sidor och sitter ju på många bilar. En våg helt enkelt. Quote
LUPUS Posted November 25, 2020 Author Posted November 25, 2020 det snygga med det är oxå att vajrara är lite för korta idag och med denna kan jag bara lägga till en förlägning med vajer lås och skarva ihop det hyfsat rätt direkt . Inget problem med vajer lås med SFRO vad jag kommer ihåg bara det är ordentligt gjort. ( eller hitta någon som har korrekt press ) Quote
Kjelland28 Posted November 26, 2020 Posted November 26, 2020 Japp, som Jocke säger, elhandbroms är väl så klart nåt man borde ha på en el-bil ! 1 Quote
swedishGT40 Posted November 26, 2020 Posted November 26, 2020 Finns enkla färdiga lösningar också. Köp en SKF CAHB-10 1000N 12V linjärenhet (eller vilken modell du nu föredrar) Och sen ett enklare styrkort t.ex. EM-140A från Electromen oy Anledningen att jag personligen valde SKF har endast o göra med vikt, och den låga strömförbrukningen. Hade gärna fått vart snabbare, men då blir den mekaniska låsningen mest sannolikt sämre också. (SKF enheten har uttryckligen i specifikationen att den låser läget i strömlöst tillstånd, det verkar ovanligt) Quote
LUPUS Posted November 26, 2020 Author Posted November 26, 2020 nja känns inte rätt , har haft en extremt dålig upplevelse med el- hand broms , 3 veckor i arvidsjaur och alla andra hade manuell hand broms , jag hade FWD och en låååångsam e-brake nästan psykolog varning efter det Och El handbromsar löser ju bara ett problem och det är "beach side propperty" = bristen på kopp hållare och handväske plats i en modern SUV Däremot är den tung , förhindrar handbroms vändningar ( viktig egenskap ) och utan all den säkerhet och diagnos som ett orginal system har ( förhindra upplåsning) är det enligt mig lite lurigt att använda på rullande bil utan en liten styr krets Så tack för tipset men det blir oldschool med analog force feedback Har faktiskt en elektrsk P-spärr i vxl som kanske skall kopplas in senare . bara lite knepigt att koppla in då motorn är delad i mitten på två drivsteg och på två matningar av säkerhets skäl ( två separerade lindningar och två ECU skall orginal vara överens innan det rör sig ) Quote
Jocke4U Posted November 26, 2020 Posted November 26, 2020 Nu känns du som omväxling lite old-school @LUPUS 😄 Hur många dagar kommer din bil finnas i arvidsjaur (=0 skulle jag anta) Jag bygger i alla fall GT40 med målet om elektrisk handbroms (hi-spec) Quote
LUPUS Posted November 26, 2020 Author Posted November 26, 2020 1 timme sedan, Jocke4U sade: Nu känns du som omväxling lite old-school @LUPUS 😄 Hur många dagar kommer din bil finnas i arvidsjaur (=0 skulle jag anta) Jag bygger i alla fall GT40 med målet om elektrisk handbroms (hi-spec) Ähh får man inte va lite motvalls .... Jag använder även orginal spaken så det blir lite mera kvar ( förstör ju i princip allt annat) tror till och jag skall låta den sticka ut lite extra . Men visst om det inte finns en naturlig plats för handbromsen och det är knepigt som F.... att få dit vajrar etc de är det nog befogat . ( eller bara för man vill duger oxå ) Undra hur många ladddningar det skulle ta till Arvisjaur test bana med bara 24 Kwh typ 2 veckor 🙂 1 Quote
Kjelland28 Posted November 27, 2020 Posted November 27, 2020 Ska du åka och sladda va, då får du passa dig så du inte får tillmälet Lupus på taket som en annan rally sladdare i SAAB. Quote
LUPUS Posted November 27, 2020 Author Posted November 27, 2020 5 timmar sedan, Kjelland28 sade: Ska du åka och sladda va, Det är ju el bil klart det behövs sladd 🙂 var tvungen att ta till ett göteborg skämt ( sorry) Quote
Jocke4U Posted November 27, 2020 Posted November 27, 2020 18 timmar sedan, LUPUS sade: Ähh får man inte va lite motvalls .... Jag använder även orginal spaken så det blir lite mera kvar ( förstör ju i princip allt annat) tror till och jag skall låta den sticka ut lite extra . Men visst om det inte finns en naturlig plats för handbromsen och det är knepigt som F.... att få dit vajrar etc de är det nog befogat . ( eller bara för man vill duger oxå ) Undra hur många ladddningar det skulle ta till Arvisjaur test bana med bara 24 Kwh typ 2 veckor 🙂 Original handbroms med någon fjäder som ger känslan men microswitchar som styr en elektrisk handbroms? 😉 1 Quote
LUPUS Posted December 4, 2020 Author Posted December 4, 2020 Efter två kvällar av plåt örons tillverkning och försök att smalna av orginal spakens infästning men fortfarande kvarstående krock med kontakten gav jag upp Gick ut på bildelesbasen och sökte på * handbroms bilder och se där, fransmännen kan man lita på att göra konstiga saker . Pegeout 206 har en höger offsettad liten spak som kanske löser problemet . Ser även ut att gå att öka offsetten liiite till om det behövs. Just nu på väg med all black friday post undra om man får detta innan "hjul" 3 Quote
LUPUS Posted December 5, 2020 Author Posted December 5, 2020 (edited) Guld medalj till post nord ! under 24 timmar knappt man kan tro det. Spaken hamnar ganska långt fram men det finns ingen annan plats , sätena står i princip ihop i denna smala kaross , orginal sitter sätena längre isär men pedalerna snett inåt 🙂 Det stora platt järnet skall bort när stols fästena är svetsade i bil TRÅNGT , det är nästan touch passning till säte , centrum , disconect pluggen Edited December 5, 2020 by LUPUS 1 Quote
LUPUS Posted December 5, 2020 Author Posted December 5, 2020 (edited) dubbel Edited December 5, 2020 by LUPUS Quote
steel Posted December 6, 2020 Posted December 6, 2020 Ja, tight brukar få lite andra preferenser vid bilbygge. Men det blir bra !! Mvh Pär Quote
LUPUS Posted December 17, 2020 Author Posted December 17, 2020 (edited) Handbroms - check ! sätes fäste - check ! Pedaler fast skruvade - check ! Då är det bara brumma ( eller vina) lite lagom för fin justering av rattstång med rätt fin ratt och nästan rätt avstånd (test 11 cm) Undra om förlängning med biltema kvalitets gäng stång m5 duger vid besiktning . Kanske får dra alla 6 med moment. då blir de nöjda 😉 Ingen som har en spacer på 7-9cm ? Edited December 17, 2020 by LUPUS 2 Quote
steel Posted December 18, 2020 Posted December 18, 2020 (edited) Bra jobbat, förlängningen blir jätte bra förutsatt att du spagetti armar. Blir dessutom en extra deformationszon. Menar såklart att bygget i det hela är bra jobbat. Övriga är bara skitsnack. Mvh Pär Edited December 18, 2020 by steel Syftning Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.