Jump to content

SAABEL 92 E 2.0 uppgradering startad


LUPUS

Recommended Posts

Regn !    På tvären 😜

Semester 👍

Första sena kvällen 

trodde jag var klar i bakvagnen och bara hade in infästning  av coilovers kvar. Enkelt ! 

Orginal bilen har en super styv torisions låda bakom baksätet för fjädring och trodde jag enkelt kunde använda dem som bas. ( bara 10 cm till infästning) 

Men vid full i fjädring tar bakaxeln i - 5cm . Detta i den plåt boxade lådan ( flyg konstruktions tunna skal på riktigt) 

Kapar man i lådan det minsta är den värdelös som struktur .

funderade länge..... men den enda lösningen heter vinkelslip 🙈

 

mao luftigt 

nu är det en geometriskt helt  rätt konstruktion på plats  för dämpare men tyvärr ingen struktur än , mest en rak pelar last  eueler III  ( för er dom vet vad det är)  förhoppnings vis växer den fram innerskärm och undre bak sätes stag som harmonierar med resten och gör detta automagiskt bra ( man borde använt cad)

lutar åt en sjua bakåt i rygg konstruktionen , knepig blandning av balk ram och rör ram 

just nu 10 cm fjädrings väg + 2cm  bumpstop 

räcker det ? Detta är ju ingen sjua men samtidigt ingen terrängbil heller 🤔

 

skall fundera på detta en vecka ( gasen slut ändå) 

annars kommer det bara va tråkig plåt svets av innerskärmar . 

Insett att ju  mer plåt jag byter  desto bättre inför bläster 

 

8EACCC6C-691B-41D9-BCD2-5AEFA9E3BBB4.thumb.jpeg.ca291f0defa87744ea61bc3bb5e2faf6.jpeg

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Är det 10+2 cm total fjädringsväg, eller infjädring?

Du har ju säkert läst om SFROs normala rekommendationer, minst 60 mm in och 60 mm ut (mätt på hjulet) bak. 60 mm är ganska lite, på en bil av mer brukskaraktär skulle jag försöka få mer om det går. Jag brukar också tycka att det är bra att ha utrymme för att ändra ride height en del utan att det försvinner för mycket fjädringsväg åt något håll (olika hål/konsoleer för infästning av fjäder/dämpare till exempel).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, therealpinto sade:

Är det 10+2 cm total fjädringsväg, eller infjädring?

 

Just nu 12 kanske 14 cm ? med  fullt ihoptryckt bumpstop cm = total fjädrings väg. 

Andelen in och ut går forfarande justera med undre fästet .  Inser idag att man nog skall göra det skruvbart  som du föreslår och därmed lösa finjusteringen senare 

Flyttar nog in fästet på armen lite oxå så jag når  lite bättre ” motion ratio” och kanske 15 cm slag oxå . 

Citat

Du har ju säkert läst om SFROs normala rekommendationer, minst 60 mm in och 60 mm ut (mätt på hjulet) bak. 60 mm är ganska lite, på en bil av mer brukskaraktär skulle jag försöka få mer om det går. Jag brukar också tycka att det är bra att ha utrymme för att ändra ride height en del utan att det försvinner för mycket fjädringsväg åt något håll (olika hål/konsoleer för infästning av fjäder/dämpare till exempel).

Gustaf

Coilovers är ju köpta på överblivet här på forat , egentligen borde man  nog beställt med extra lång slaglängd direkt  

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Inte så mycket att skriva då det är mest tråkigt rost lagning som sker.  men det håller oxå lite på att "binky" eskallera till att skapa nya inre plåt "bracket" strukturer. 

Så lite bilder på rost och blank plåt ,  det är ju inte så jätte mycket sånt här i vanliga fall på forumet 

 

image2.thumb.jpeg.c4e0b08ed480cebf5c375cafe2c44317.jpeg

 

Inre hjulhuset tätas till med 1.5mm plåt då nedre är lite infästning till kofångare och det fantastiska krock skyddet i en 1955 års model.  

Försöker oxå bygga upp orginal plåt veck runt nya tornen,  fullständigt meningslöst men lite kul  när det blir klart.  "orginal" så att säga :tongue:

Inte säker på om det skall tig svetsas eller miggas ihop senare 

 

418610373_image1(5).thumb.jpeg.8d71e2593cfad3dc275cfc9bd0f9d74b.jpeg

Innerskärmar som bockats och krympts i två plan med liten förstärknings ribba .   

Märk väl testning av 145 bredds fälgarna ,  när broms oken är bredare än däcken har man tillräckligt prestanda då. :blink:

 

2080394528_image1(5).jpeg.3350d2228048e8c8684d25b0a2d3060c.jpeg

92AC18CE-5006-4FDA-9B37-40B49A8B396E.thumb.jpeg.cdef6fa0922038dd8a0e377001a0835d.jpeg

hela torped plåten in under rutan och de på skarvade sidorna inpassade, skulle från början bara riktats och slipas av , men det ena gav det andra och nu skall det bara skaffas bra svetsprimer för de ytor man skall svetsa igenom med dubbel plåt. Stående plåten med hål i  på gång oxå blir första utmaningen på en plåt med fals som svänger krymper 

Har oxå lite löst skissat på att sicka in rillor enligt tusch pennan.  Någon med bättre design  förslag ??? 

Ratt stångs tätningen är byggd av en stegmuff från biltema och en drivaxel tätning från en fiat 

 

 

60824630_image2(1).thumb.jpeg.093881c1242adb47bd0039103ffd473b.jpeg

Före 

ganska nöjd med hjulhusen , bock som svänger efter krymp , litet välvt lock framför fäste till bakre vxl bussning 

 

 

image3.thumb.jpeg.a1757811bc0df660b0ccce398c9eed96.jpeg

mallande ,  plåten är inte fyrkantigt utan kilar   , 127cm lång och har urtag för b och c stolpe.  Lite pill att få det exact rätt i 1.5mm plåt 

 

742571743_image1(7).thumb.jpeg.f9cf4c599972790ab2f307c9ee48a7a1.jpeg

 

Båda sidor gjorda , nu skall tröskeln snittas och sedan svetsa kant i kant .  blir nog löjligt starkt med batteriet som kryss stag .  (DOCK inget SFRO ville ha med som bärande del i bedömmning) 

Pedaler är injusterade och framför batteriet får det senare bli någon liknande plåt fast lite väld för att gå fri HW kablar och samtidigt ge plats för fötter 

 

Så nästa steg är att våga svetsa fast allt eller fortsätta bakåt och tillverka mer plåtar 

 

SFRO kanske borde planeras in snart 

 

Edited by LUPUS
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, steel sade:

Snyggt !! Funderade just vad du sysslat med sedan 7:e juli, fick svar på det nu, tack.

 

Mvh Pär

Det har allt hänt mer men de är direkt Saab 92 baserade saker som bara ett fåtal är intresserad tex 

- injustering två nya dörrar som nu faktiskt passar,  100 mils resa för två nästan gratis dörrar blev Lösningen

- byggt två pedals Fäste slängt de och byggt ett tredje 😫 som inte krockar med styrväxel 

- klar med backvagnen med bra  rörelser 

 

 

kanske viktigare lurat ner två till i träsket 😉 så kanske två OG 900 kusiner byggs 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt att se framsteg med detta projekt! Allt ser fantastiskt ut och väldigt imponerande. Mitt projekt har gått bakåt - karosseriet målades i juli och då fann jag att golvet var mer ruttnat än jag trodde - så jag har klippt ut bitar och bytt ut dem sedan dess - det är en mycket lång process!

--

Great to see progress being made on this project! It all looks amazing and very impressive.
My project has been going backwards - the bodywork was painted in July and then I found the floor was more rotten than I thought - so I have been cutting bits out and replacing them ever since - it's a very long process!

Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, SimonC sade:

Fantastiskt att se framsteg med detta projekt! Allt ser fantastiskt ut och väldigt imponerande. Mitt projekt har gått bakåt - karosseriet målades i juli och då fann jag att golvet var mer ruttnat än jag trodde - så jag har klippt ut bitar och bytt ut dem sedan dess - det är en mycket lång process!

-

Great to see progress being made on this project! It all looks amazing and very impressive.
My project has been going backwards - the bodywork was painted in July and then I found the floor was more rotten than I thought - so I have been cutting bits out and replacing them ever since - it's a very long process!

Normally winter time is when things happen in the garage so i hope speed will pick up now  (no  seven driving,  no farming and  no beach stuff  only normal 8-17 work )  

Floors are often rotten ,   i actually was close to buy one more 92 but hesitated a week because of the floor  ( so i missed it ) 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hitta en bild till från sidan på rattstång och tätning 

288mm bromsar på en bil med orginal 24 HP .

ska finnas tunnare EJ ventilerade mycket lättare skivor , letar efter sådana 

 

320 mm finns bolt on för tyngre bil och sämre väghållning 

F9206FA2-E653-457B-A6DE-A7B64D6B2408.thumb.jpeg.f702e350ae1c0dbf1dfd0ffbb1f6669d.jpeg

Link to comment
Share on other sites

alu bells  🙂   det är ju ännu finare  men det jag är ute efter är tydligen solida skivor från någon snik omega, men  google hjälper inte till mycket kanske utgått är ju några år gammalt nu 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

nu blir nog detta ett senare project  .   

Faktiskt lika rolligt optimera minimal effekt förlust som tvärtom i en sjua.  

BLI KLAR får nog bli prio 1, 2, 3   🙂 

Link to comment
Share on other sites

ja egentligen skulle ju detta bli ett snabb project koppla lite  HV kablar och pilla med aurdinos ,  vet inte hur jag fastna i svetsa plåt träsket så  snabbt .   Troligen det berömda " det spåra ur " 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Lite off topic , råka buda hem en ”liten” bänkslip igår. 

Det är inget bra när låga skambudet biter och man i slutändan inte vet vem som lura vem🙈 när man hämtade hem den ” lilla”  2 motoriserade typ  10kw prylen. 

Dammlådorna väger lätt 15 kilo styck 

 

 

 

 

 

 

5B9DB4B2-C365-4D1B-89F0-35D4D449132B.thumb.png.4a25ed4854243b2bc0a71428746eb59a.png

 

 

 

Jo jag är nog lurad , säljaren skulle få ett flak öl av kompisen om han någonsin lyckades sälja de. 😝

Edited by LUPUS
  • Haha 8
Link to comment
Share on other sites

Lite off topic , råka buda hem en ”liten” bänkslip igår. 
Det är inget bra när låga skambudet biter och man i slutändan inte vet vem som lura vem när man hämtade hem den ” lilla”  2 motoriserade typ  10kw prylen. 
Dammlådorna väger lätt 15 kilo styck 
 
 
 
 
 
 
5B9DB4B2-C365-4D1B-89F0-35D4D449132B.thumb.png.4a25ed4854243b2bc0a71428746eb59a.png
 
 
 
Jo jag är nog lurad , säljaren skulle få ett flak öl av kompisen om han någonsin lyckades sälja de.

Vilket monster! Ha ha.
Link to comment
Share on other sites

Dax att ta tag i den delen av bilen man försökt glömma . 

Det finns ett straff i att ta donatorer som orginal renoverar inte tar i med tång 🙈

Rost , rost , rost och i mittfall multiplicerat med att någon kapat bort halva bakvagnen för en annan lösning 🤫

Lite inne på att kapa bort  allt som inte håller baklucka eller skärmar. 

Innerskärmar / golv mm skall ju helst supporta dämpar infästningen, orginal gör inte det 🤔 och är oxå krökt yta med tror jag avtagande radie. 

Kommer kräva minst en besluts  garage öl 

 

A68A3368-9DE6-4291-B271-822A1B2A3D60.thumb.jpeg.ae7faf356ac9a5204f0c719787f4a075.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

måste påminna alla om de fina rabatterna vi har genom klubben 

 

Mekster hade special nersatt pris på bakre bromsok med 50 %    på det fick jag sedan  ändå vår rabatt på ca 10 % och betala ca 350 kr för ett helt NYTT bromsok.  

Hoppas det är refurbade orgijnal och inte kina kopior, Blästra det gamla och byta tätningar kostar ju nästan mera 

Link to comment
Share on other sites

jo vi får se vad som kommer   , de kanske provkör black friday knappen  🙂

Ingen stom retur kan ju indikera kina grejer , konstigt nog var vänster oken billigare än höger ok med 100:-  ,  hur förklarar man det ? 

Sedan tillkommer ju frakt så  det är ju närmare  450 hemma 

Link to comment
Share on other sites

min bild var nog jätte svår att fatta men egenligen sno principen från ford sierra ,  med en s.k hästsko direkt bakom spaken ,   fast i mitt fall göra den ytterligare lite bredare 

 

a592235-Handbrake%20half%20moon.jpg

 

 

DSCI0623.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

det snygga med det är oxå att vajrara är lite för korta idag och med denna  kan jag bara lägga till en förlägning med vajer lås  och skarva ihop det hyfsat rätt direkt .  

Inget problem med vajer lås med SFRO vad jag kommer ihåg  bara det är ordentligt gjort.   (  eller hitta någon som har korrekt press ) 

Link to comment
Share on other sites

Finns enkla färdiga lösningar också.
Köp en SKF CAHB-10 1000N 12V linjärenhet (eller vilken modell du nu föredrar)
Och sen ett enklare styrkort t.ex. EM-140A från Electromen oy

Anledningen att jag personligen valde SKF har endast o göra med vikt, och den låga strömförbrukningen.
Hade gärna fått vart snabbare, men då blir den mekaniska låsningen mest sannolikt sämre också.
(SKF enheten har uttryckligen i specifikationen att den låser läget i strömlöst tillstånd, det verkar ovanligt)

Link to comment
Share on other sites

nja känns inte rätt ,  har haft en extremt dålig upplevelse med el- hand broms  ,   3 veckor i arvidsjaur  och alla andra hade manuell hand broms :eclipsee_steering: ,  jag hade FWD och en låååångsam  e-brake nästan psykolog varning efter det 

Och El handbromsar löser ju bara ett problem och det är  "beach side propperty"  =   bristen på kopp hållare och handväske plats   i en modern SUV   :biggrin:

Däremot är den tung ,   förhindrar handbroms vändningar  ( viktig egenskap :prop:)   och  utan all den säkerhet och diagnos som ett orginal system har ( förhindra upplåsning) är det enligt mig lite lurigt att använda på rullande bil utan en liten styr krets   

Så  tack för tipset men det blir oldschool med analog force feedback :banana: 

 

Har faktiskt en elektrsk P-spärr i vxl   som kanske skall kopplas in senare .  bara lite knepigt att koppla in då motorn är delad i mitten på två drivsteg och på två matningar av säkerhets skäl (  två separerade lindningar och två ECU skall orginal vara överens innan det rör sig ) 

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Jocke4U sade:

Nu känns du som omväxling lite old-school @LUPUS 😄
Hur många dagar kommer din bil finnas i arvidsjaur  (=0 skulle jag anta)
Jag bygger i alla fall GT40 med målet om elektrisk handbroms (hi-spec)

 

Ähh får man inte va lite motvalls ....    :wink:

 

Jag använder även orginal spaken så det blir lite mera kvar (  förstör ju i princip allt annat)  tror till och jag skall låta den sticka ut lite extra .  Men visst om det inte finns en naturlig plats för handbromsen och det är knepigt som F.... att få dit vajrar etc  de är det nog befogat .  ( eller bara för man vill duger oxå ) 

Undra hur många ladddningar det skulle ta till Arvisjaur test bana med bara 24 Kwh typ 2 veckor 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, LUPUS sade:

Ähh får man inte va lite motvalls ....    :wink:

 

Jag använder även orginal spaken så det blir lite mera kvar (  förstör ju i princip allt annat)  tror till och jag skall låta den sticka ut lite extra .  Men visst om det inte finns en naturlig plats för handbromsen och det är knepigt som F.... att få dit vajrar etc  de är det nog befogat .  ( eller bara för man vill duger oxå ) 

Undra hur många ladddningar det skulle ta till Arvisjaur test bana med bara 24 Kwh typ 2 veckor 🙂 

Original handbroms med någon fjäder som ger känslan men microswitchar som styr en elektrisk handbroms? 😉

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Efter två kvällar av plåt örons tillverkning och försök att smalna av orginal spakens infästning men fortfarande  kvarstående  krock med kontakten gav jag upp 

Gick ut på bildelesbasen och sökte på     *  handbroms   bilder       och se där,   fransmännen kan man lita på att göra konstiga saker  .   

Pegeout 206  har en höger offsettad liten spak som kanske löser problemet .   Ser även ut att gå att öka offsetten liiite till om det behövs. 

Just nu på väg med all black friday post :blink: undra om man får detta innan   "hjul" 

 

 

206.JPG.905b1dc71cb9a5a70e4f11874a021808.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guld medalj till post nord   !   under 24 timmar  knappt man kan tro det. 

 

Spaken hamnar ganska långt fram men det finns ingen annan plats ,  sätena står i princip ihop i denna smala kaross , orginal sitter sätena längre isär men pedalerna snett inåt 🙂

130015102_201655651504684_6241779594491400058_n.thumb.jpg.16119b3d051cd4c9497b16ea3260f6fd.jpg

 

Det stora platt järnet skall bort när stols fästena är svetsade i bil  

129874573_1270740919977832_2008366511079342378_n.thumb.png.ac318e91ae1f9096ddf0bffcb4cd3c3e.png

 

TRÅNGT  ,  det  är nästan  touch passning till säte , centrum , disconect pluggen 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Handbroms  - check !

sätes fäste - check ! 

Pedaler fast skruvade - check ! 

Då är det bara brumma ( eller vina) lite lagom för fin justering av rattstång med rätt fin ratt och nästan rätt avstånd (test 11 cm)

Undra  om förlängning med biltema kvalitets gäng stång  m5 duger vid besiktning .  Kanske får dra alla 6 med moment. då blir de nöjda 😉

D353E7A4-84EA-4247-80DD-AA5BF8D0B2DD.thumb.jpeg.1d643d0df164b6c49711399209071106.jpeg

 

Ingen som har en spacer på  7-9cm ? 

Edited by LUPUS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat, förlängningen blir jätte bra förutsatt att du spagetti armar. Blir dessutom en extra deformationszon.

Menar såklart att bygget i det hela är bra jobbat. 

Övriga är bara skitsnack.

 

Mvh Pär

Edited by steel
Syftning
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...