Jump to content

Recommended Posts

Posted
On 2024-05-10 at 14:21, Sören K sade:

Såg på Facebook att du har lyckats hinna med att bli stoppad av farbror blå! Mera detaljer tack.

Nja , det var inte så farligt ,  mer än att jag troligen kan enskild regg lagarna bättre än polisen 🙂

På väg från reggbsiktningen såg vi på google maps att det troligen var en trafik olycka på motor vägen.  Vi tänkte åka runt men samtidigt att det kan väl inte va så illa och det verkade inte va stopp. 

Men det  visade sig att det inte var en olycka utan  3 km kö på dubbelfilig motor väg. Polisen hade mega kontrol , jag gissar 10 bilar och 30+ poliser inklusive mc patruller som stod på tillfartsvägar före och efter . 

 

I vilket fall som helst så slipper inte en 92e utan skyltar igenom en sådan trålning.  Så jag fick förklara varför jag inte hade nummer skyltar.  Pappers bevis om reggning några timmar tidigare dög inte utan min ( mycket trevliga)  polis prata med sin överordnade om repressalier .  

Han i sin tur gick med på att släppa mig med en skarp varning trots att det borde vara böter ......

Jag borde ju fått röda skyltar med mig från besiktnings stationen var domen  (vilket inte sker) . 

Att bilen redan fanns i systemet och allt annat var i ordning inklusive bevis på att bilen bara  existerat några få timmar var ingen ursäkt .

Bet mig i tungan och önskade trevlig helg.  Ingen mening att få rätt när det löste sig ändå 

 

# Lagen säger att man kan köra TILL och från från enskild besiktning om man har trafik försäkring på chassinummer# 

Som försvar till polisen  kan man nog dock säga att erfarenheten att stoppa ny reggade amatör byggen troligen är låg . Jag tror de använde import reglerna i sin bedömning. 

 

polis.thumb.jpg.c6ef06c69bfa5958b37931e9def615d7.jpg

 

Killen framför mig med 20 + osurrade lastpallar på motorväg i en pickup klara sig dock inte 🤑, det var bara lämna kvar på plats

 

 

  • Like 7
Posted

Den s.k reelen som Jonas gjorde har passerat 100 000 visningar , vem trodde det när den gjordes 😂. Snart influenser 


för övrigt justerade lite små saker .  Fått ordning på insatserna till orginal lamporna och dessa är nu monterade.

pre 1954 look med färska innanmäten 

5F5CD8FA-080A-433E-9597-85B59C9B33B6.thumb.jpeg.ce978d6022beaef1753ec98d45bebedb.jpeg


bromsljus och blinkers på samtidigt , man lär synas 

804877AD-FF87-492E-AC97-F5BDA3B9AB52.thumb.png.cd22b50d1b98339aa45880cfb817dfa2.png

  • Like 5
Posted

Kul att få se den i verkligheten idag! Det blir förhoppningsvis fler gånger i sommar med glass och tillbehör. Viktigt att äta glass för att uppfylla T12BF kraven. 😂

  • Like 1
Posted (edited)
1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Kul att få se den i verkligheten idag! Det blir förhoppningsvis fler gånger i sommar med glass och tillbehör. Viktigt att äta glass för att uppfylla T12BF kraven. 😂

Det samma :eclipsee_steering:

Och precis bara onödiga turer på knixiga vägar  är tillåtet 🙂 . 

67%  SOC när jag var hemma efter ca 7 mil .   Tror faktiskt batteriet nu med lite cykler/motion håller ut bättre eller så räknar datorn lite som den vill.  Halva tiden var ju inte lugn körning 

Edited by LUPUS
  • 3 weeks later...
Posted

Saab festival i några dagar nu . 
 

60886A71-2323-4822-8309-2EC5CAD94105.thumb.jpeg.94d9f1dda9816e9c30aad078a750bc2d.jpeg

Trots vädret massor med folk vet inte hur många hundra som tittat förbi 

57DEDBBB-ACA7-4904-B6CC-173A5B8F90FA.thumb.jpeg.e3c09a7624cf6034d77e5d0638d7e1e6.jpeg


 

el kusinerna samlade 
1A3EC053-5B34-46A3-B249-C25CCB384AC5.thumb.jpeg.a798bc18d8aa54509bd08b138e577226.jpeg

  • Like 14
  • 3 weeks later...
Posted
On 2024-05-13 at 17:33, LUPUS sade:

 

 

# Lagen säger att man kan köra TILL och från från enskild besiktning om man har trafik försäkring på chassinummer# 

 

 

 

Hej @LUPUS

Jag ska reggbesiktiga min Maxi snart och funderar på att köra till besiktningen som du gjorde. Besiktningen ligger rätt så nära garaget men vill ändå vara förbered om farbror blå stoppar mig . Vet du var jag kan hitta den lagen eller info som säger att man kan köra till och från reggbesiktning ? Vilket försäkring använde du för att få trafikförsäkring på chassinummer ?

Tacksam för ditt svar 

Sorin 

 

 

Posted (edited)

@sorin

Jag gick på detta, finns säkert en paragraf någonstans oxå. 

Försäkringen har jag för mig var IF , ring någon dag innan då den måste vara betald och registerrad för exact den dagen , de var oxå inte helt vana ( på chassinummer)  kosta ca 350 spänn så inte billigt. 

Jag tolka skriftligt som att mejl kallelsen var tillräcklig 

 

https://www.transportstyrelsen.se/Tillfallig-registrering-vid-import

 

Ta ett oregistrerat fordon till och från registreringsbesiktning

När det importerade fordonet varit i Sverige i sju dagar krävs en tillfällig registrering för att du ska få använda det.

Det enda undantaget för att få köra fordonet efter den sjunde dagen utan tillfällig registrering är om du ska köra till registreringsbesiktning eller provning inför enskilt godkännande. Du får köra kortast lämpliga väg till och från besiktningsföretaget, under förutsättningen att du har en skriftlig kallelse dit (bevis om avtalad tid) tillsammans med en giltig trafikförsäkring. Den skriftliga kallelsen kan du få från besiktningsföretaget som du har tid hos.

Utan tillfällig registrering eller "Bevis om avtalad tid" får fordonet bara fraktas på släpvagn eller trailer. Du bör ansöka om tillfällig registrering om du behöver använda fordonet en längre tid från det att din ansökan om ursprungskontroll är godkänd tills du ska åka för registreringsbesiktning eller provning för enskilt godkännande. Det kan till exempel vara för att köra till och från en verkstad.

Edited by LUPUS
Posted (edited)

Passera nog med råge totalt 100+ mil idag . Prata även  halsen trött på veteran träff på slottsruinen i gräfsnäs ( de släppte in 2024 årsmodell) FFFCC0D3-903E-4A32-A5C0-E6DE09F2FB43.thumb.jpeg.82256d716309e20cd7b3637aeaddce51.jpeg

Mycket fina bilar , men fick inte ens tid att titta på jänke avdelningen 

432C0838-1C2E-4335-B209-63CD739DD7D4.thumb.jpeg.8087517d066dc7244e40b91fd2425fcc.jpeg

 

några sjuor oxå men han aldrig prata med någon. 
 


2EEC14DB-A0D4-4626-8084-73DE2BB0E4F7.thumb.jpeg.55a529a5c46b04af0908089b350ddb85.jpeg

fick oxå 20 mila tur idag för att hinna till bilträffen  , laddar med de andra ”tjänstebilarna” på Lindholmen Gbg 

Edited by LUPUS
  • Like 6
Posted

Hoppsan , farligt att googla norska skrotar på semestern . 

blir lång tur till Norge 

 

big block 😝.  218 hp 😎

 

IMG_2787.thumb.jpeg.9d73130324fcb0ebcee5b9c56737c599.jpeg

  • Like 6
Posted
6 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Ska du börja tävla i såna där burn-out tävlingar? 😆

Safety first !  säkra omkörningar är A och O 

😎

  • Like 2
Posted
55 minuter sedan, LUPUS sade:

Safety first !  säkra omkörningar är A och O 

😎

En av Saabs motiveringar till turbobilarna var väl att vara på fel sida av vägen så kort tid som möjligt

  • Like 1
Posted
12 timmar sedan, Christer J sade:

En av Saabs motiveringar till turbobilarna var väl att vara på fel sida av vägen så kort tid som möjligt

Hmm , behöver fixa en overboost funktion 😝

  • Like 1
Posted

Se på fasen bilsport skriver om en liten veteran Saab !   ( i ett hörne 😂
 

IMG_2826.jpeg.025718dd93ffd4246f9304c2cfa66e62.jpegIMG_2758.thumb.jpeg.7588792c4203f539a408a5553dd69891.jpeg

  • Like 10
Posted

Fick till slut tag i fordonstillverkarens eftermarknads  avdelning  och efter mycket klagande på knirrande bakvagn ( teflon bussningar) så tog han på sig att det var ett klart fall av re-call och  byte till vanliga orginal 9-3  gummibussningar på garanti 😀

Så nedtagning av hela bakaxeln och slägga våld och smörjmedel så var de bytta. 


Nu är det nästan helt tyst , får jag bara tag i stötdämpare med gummi bussning istället för kula blir det nog perfekt. 
Slamrar lite på ojämn väg 

IMG_2959.thumb.png.cc8e680f86b8e5af23b6e206f3efa04c.png

  • Like 7
  • 2 weeks later...
Posted


wheels & wings i helgen , 40 mil snabb resa och  DC laddning med ny  rekord fart 47kw. 👍
 

Vädret var magiskt med flera tusen personer och bilar utefter  crusing slingan. Måste va nytt rekord. 

pensionärerna tog kort ,  tjejerna ropa att bilen var ”söt” och förstå sig påare såg helt vilsna ut då inget stämde i deras bil mall 😎, några kom springande efter då de bara måste veta vad det var.

image0000.thumb.jpeg.f7ceadf662411bc59eee2c9924079814.jpeg

IMG_3028.thumb.jpeg.e14acf993ec53a48174e768124b79207.jpeg

  • Like 11
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Lånade bilder från i lördags 

Körde 1.5 varv det sista och frågan är om jag inte kommer med bättre däck och kör nästa år 

IMG_3115.jpeg.328e8154bfed8cf5d5ed86cd3fe18046.jpeg
 

Saab med Nissan motor och sjua med Saab motor 😜

IMG_3107.thumb.jpeg.c1c1e188c7d5689e2535f474789da1dd.jpegIMG_3106.thumb.jpeg.1a4352f6d3ecad2fea4eb7bee84d684b.jpeg

Edited by LUPUS
  • Like 7
  • 2 weeks later...
Posted

Tack för åkturen, verkligen trevligt🙂

Fantastiskt fint bygge 👍🏻med vacker patina.

  • 1 month later...
Posted

Den går med dagens uppsättningen redan fortare på rakan och accelererar betydligt bättre . 
så är nog mest en däck fråga 

  • Like 2
  • LUPUS changed the title to SAABEL 92 E 2.0 uppgradering startad
Posted (edited)

Sista pusselbiten på plats för 92 2.0 

IMG_3437.thumb.jpeg.3c6b8997c49f49e2beffe3e13b7b1d2d.jpeg

ett 40kwh batteri istället för 24kwh . 

Kommer nog ge ca 30 ärliga mil MEN viktigare kan leverera ström till nya motorn 😎 utan att skjuta säkringen ( 175 amp i förr )  en hel del till nu 😜🔋


IMG_3435.thumb.jpeg.4db6a115554d7c713abb0a0e604c83f8.jpeg

Hade slängt alla gamla plåtfälgar jag svetsat ihop för 70cm  pallbock , så liiite lurig balansering 

6 skruv senare och två kablage kontakter senare . 
 

inte bara xpeng som har ” snabb ” bytes stationer . 
SaabEl international siktar på liknande 😂
 

 

 

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Posted

Batteriet på plats och provspunnit lite på lyften ,  verkar fungera med nya  batteriet . 

Nerd fact —>  följer 

bra balans och 91% kvar sedan ny , det var lite mindre än skroten lova 93% men vem vet kanske hoppar tillbaka vid användande  och laddning . 

IMG_3462.thumb.png.127784a172bd533f883c40c8e804d683.png
 

Nästa steg är motor ur ! 
fronten plockas bort på några få timmar. 
Nu är det bara hitta en större mutterknack. Drivaxlarna sitter som F  
 

IMG_3479.thumb.jpeg.7cd4d74ce827f4190ee6d35dfd440ad5.jpeg

  • Like 4
  • 2 weeks later...
Posted

Rivit av locket på PDM:en för att byta matnings kabeln HV . Det går inte att se skillnad på dem 80 vs 160 kW men borde va någon skillnad i kabel tjocklek kan man tycka  
 

på bilden syns i kommande kabel närmast och sedan 12dcdc , 220v typ1/typ2 OBC och till vänster de stora DC reläna för chademo laddning 

IMG_3469.thumb.jpeg.2076d7cbbb4264c3ae14a7722be4145b.jpeg

  • Like 1
Posted (edited)
1 timme sedan, DomiSeven sade:

Det här kanske kan vara nåt?

https://www.instagram.com/reel/DCUBX0uR8Tf

(Ett klipp med ett manuellt skapat motorljud för elbilar 😉 )

jo jag har sett den , så klock ren , fram för allt låter det boxer oxå 😆

Plan B  är ju --> 

 

792479_1200_797.jpg

Edited by LUPUS
  • Haha 2
Posted

Dennis. …. Photoshop service 

 

Hur nära är färgen RAL 7040 den grå jag redan har på det grå bleka , bilden på lyften ( eller lämplig ) . 
borde finnas som val i paletten ? 
 

JAS 39 är nästan den färgen säger modelhobby forum kanske ett möjligt val ( lite flyg oxå ) .
Karossen är snart helt naken och fönster lister skall bytas . Vore nog dumt att inte göra något på iallafall kaross 

Posted

Oooh, så svårt att säga. För det första är det tufft att säga genom ett foto vilken kulör det egentligen är. Kameran justerar ju en del själv.
Sedan varierar ju RAL7040 på bilder på nätet också. Se bara den sökningsbilden jag skickar med här.  Jag lägger in en RAL-färg på två gråa ställen på din bild på bilen på lyft. Ljuset på bilden har ju också betydelse. JAS-39-färg hittar jag inte vilken det är när jag söker.
image.png.9cb176a22cd99403eee32d4ca4309f63.pngimage.thumb.png.59328a7702524082bba00b61fafedf94.png

Posted

nä det ser ju ut att sprida lite 😞 ,   fan svårt detta med lack.    Vill egentligen inte ha en tok blank orginal renoverings färg. 

Men 50 års patina grå ( eller grön)  verkar svårt att köpa över disk 

  • Like 1
Posted

Se bara här där jag använder samma RAL7040-färg och visar den på två olika dataskärmar. Dessa skärmar har jag ändå försökt ställa in bildmässigt så lika varandra som går, men som du ser är det stor skillnad här. Dessutom är kortet taget med mobilkamera vilket förvränger färgen ytterligare.
Du behöver nog få ett riktigt färgprov att hålla i handen för att komma dit du vill. 

20241126_162312.jpg

Posted

Kluvit växellådan . Två anledningar

* kolla hur diffen ser ut i verkligheten och se om det verkligen är omöjligt att lura in en LSD ( finns risk för spinn på innerhjulet)

Och det ser  nog ut att va så , väldigt smal diff , inte så troligt att något rwd går att byta in.

NISMO skall tydligen sälja en för 20’ 🥳 men även om man hade tyckt det var billigt verkar ingen leverans ske . Troligen tillverkades de bara för japansk racing serie finns som artikel nummer men inte i verkligheten. 
 

* ta bort p-spärren , det är troligen 2 kg skrot och motorn man kontrollerar den med är för krånglig att få igång . Så mindre saker som krånglar och lite super seven tänk . 
 

IMG_3571.thumb.jpeg.ace3d11799a932784fe84217191a4d6e.jpeg
Ingående , mellan axel , diff . Ca 1:9 total utväxling 

 

stora kuggarna skall svarvas bort , får se hur härdningen är 

IMG_3576.thumb.png.82ea15c5aecea1d0e63023757311a16b.png

  • Like 2
Posted

Härdningen av ingående axel i växellådan var ganska ytligt, när jag väl kommit igenom den så gick det relativt enkelt att svarva ner. I alla fall på den leaf-lådan jag skrotade.

Vilken årsmodell kommer din låda ifrån? Den jag skrotade ner hade öppna lager och den du har är tätade lager så borde vara lite nyare.

Posted
11 timmar sedan, Mildseven sade:

R spärren då?

Den sparas , kommer lämnas  med R växeln i  ( racing )   :eclipsee_steering:

Posted
12 minuter sedan, bexander sade:

Härdningen av ingående axel i växellådan var ganska ytligt, när jag väl kommit igenom den så gick det relativt enkelt att svarva ner. I alla fall på den leaf-lådan jag skrotade.

Vilken årsmodell kommer din låda ifrån? Den jag skrotade ner hade öppna lager och den du har är tätade lager så borde vara lite nyare.

tror det var 2021 -ish 

Jag tror det oxå , man vill ju ha sega axlar men hårda kugg ytor , skall testa först med svarven och se om jag kommer åt att sticka av den från sidan utan att tan ner  hela hjulet, annars har jag en monster bänk slip på 4-5 hästar får bara plasta in alla lager ordentligt och inte köra för varmt 

  • Thanks 1
Posted

22kg !   10% vikt reducering 👍

2.17 kg kostar det att ha p-spärr med elektrisk aktivering. 
Kanske inte värt jobbet egentligen men nu är det gjort . Svarvat axeln , kapat bort alla fäst flänsar , pressat ut stål hylsor .


Svarvningen ger teoretiskt lägre tröghet oxå . Borde kapa 0.002 sec på 0-100 tiden 🤘
IMG_3587.thumb.jpeg.1488243df7cb271ee36507902d77e173.jpeg
 

Hela främre infästningen av aktivering borta . Plast plupp kvar 

IMG_3590.thumb.jpeg.227a13ea82a547e3a69d32c2195a9492.jpeg

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Inverter har framgångsrikt bytts mellan de två så det borde vara samma grund motor. Dock måste du skriva  in offseten i invertern. 


De nya pdm  med plastlock är samma, tror de mesta är 7kw och typ2 , OBS klarar dock inte chademo standalone. Då behövs gamla PDM:en 

Edited by LUPUS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...