Jump to content

Projekt Zero


emilborg

Recommended Posts

18 minuter sedan, postmanpat sade:

Klar till Kinnekulle?
/bengt

Det är ambitionen, om allt vill sig väl! 

Visst körde du blacktop 2l?

Har du lite data på vilka spridare det är original, vev/kam givare hall el vr? Etc.. 

Så man kan börja ställa in lite grundläggande iaf innan start 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 weeks later...

En bältes fundering, 

vilka bälten rekommenderas till våra bilar ? Har tittat på 4 punktsbälten, men alla jag hittar är axelremmarna så långa på..

ös gärna på med förslag 😊

Link to comment
Share on other sites

Håller med Mikael med hans rekommendation ovan. Skillnaden mellan Westfield och Caterham modellerna brukar vara infästningen av axelremmarna. Jag har haft Sabelt och är inne på mitt andra Schroth bälte nu. Fördelen med Schroth är att du spänner höftremmarna genom att dra dem mot dig, medan Sabelt drar du från dig. Väldigt stor skillnad när du sitter i stolen. Komplettera gärna med grendelen så du får 5-6 punkts bälte för din egen säkerhet, så du inte glider under bältet om det skulle ta stopp en dag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En ganska traditionell installation som jag har gjort på min Velox VII
20190918_175302.thumb.jpg.a7da042980a816f04ed7da4f46f56946.jpg
DSC_0292.thumb.JPG.484a3a1fd25d4c5e0713ef3ce8a5f88e.JPG.jpg.39050f00a5da2ed565d8017f58a87731.jpg
Fredrik - vad har du för gångjärn?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Aluminiumvinkel popnitad i chassit med en m5 bult med låsmutter, locost vet du!
Ser riktigt snyggt ut! Bra jobbat!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-31 at 12:45, Morty sade:

Håller med Mikael med hans rekommendation ovan. Skillnaden mellan Westfield och Caterham modellerna brukar vara infästningen av axelremmarna. Jag har haft Sabelt och är inne på mitt andra Schroth bälte nu. Fördelen med Schroth är att du spänner höftremmarna genom att dra dem mot dig, medan Sabelt drar du från dig. Väldigt stor skillnad när du sitter i stolen. Komplettera gärna med grendelen så du får 5-6 punkts bälte för din egen säkerhet, så du inte glider under bältet om det skulle ta stopp en dag.

Bra input,de tackar vi för!

Tanken har slagit mig gällande det här med o köra med 6 punkt ist för 4punkt..

Kan man köra ett 6 punktsbälte utan skrev remmarna tills den dagen att man har stolar som är kompatibla med detta? Då har man ju redan rätt bälte när de beger sig...

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du göra, men köp allt med en gång så det passar ihop. Finns alltid risk att spännet eller någon annan viktig detalj ändras så att de inte passar ihop. Har du en skalstol fungerar det bra att såga hål för grendelen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
3 timmar sedan, vedde sade:

Jag kör coolex kyl och intercoolerpaket- superbra grejor.


Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Ser ut att vara vettiga grejer till humana pengar, tack för tipset 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Jaha då var årets uppdateringstid här igen 😀 bygger om, förfinar, optimerar står på schemat.

Gjort debuten inom kolfibervärlden, började enkelt med en ny lätt torpedvägg på 600gram.

Ny luftstyrning ska även det gjutas upp då den visade sig vara väldigt effektiv förra sommarn på varma dagar.

 

IMG_20221122_185517_01.jpg

20221127_141949.jpg

20221215_160030.jpg

20221217_121850.jpg

20221217_170127.jpg

IMG_20221119_151828_01.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Friveckan från jobbet har inneburit lite jobb på vinterns uppdateringar..

Det här med komposit är ju som en drog, de kanske inte blir perfekt men med dem erfarenheterna å förutsättningar man har så blir det helt okej - Lätt blir det iaf 😀

Elsystemet har alltid fungerat i bilen men de har sett ut som skit, så det ska rättas till en gång för alla, synd bara att dem här fina PDM modulerna är så jäkla dyra...

 

/Emil

1673632389979.jpg

1673633054083.jpg

1673633054118.jpg

1673633054138.jpg

1673633131523.jpg

1673633131538.jpg

1673633131551.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Små framsteg i pallbocks-vm , lite sidospår med att  bygga ugn för att kunna pulverlacka hemma men nu börjar man känna vittring av vår så dags att sätta fart igen.

Ugnen byggdes ihop av stålreglar som jag senare klädde med plåt och ett varmluftselement får stå för värmen, värmen regleras av en PID från amazon (så nära locost man kan komma utan att köpa en hushållsugn från marketplace) Den har funkat över förväntan 🙂 

1677354163814 - kopia.jpg

1677354163833 - kopia.jpg

1677354163782 - kopia.jpg

image.jpeg

1677354163763 - kopia.jpg

1677354163792 - kopia.jpg

1677354163803 - kopia.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vinterns uppdateringar är i full gång, Har börjat arbetet med att göra nya framskärmar.

Liten stund i cad och sen låtit 3dprintern gå på fullvarv ett par dagar så är delarna till pluggen färdiga, bara det tråkiga kvar med att färdigställa plugg/form😜

1694193444518.jpg

1694193444530.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådär då är pluggen i stort sett färdig, lite våtslip och polering på några mindre defekter, men de får man räkna med när man målar utomhus i blåst 😅

Nu till frågan ni som kan, hur länge ska man låta lacken härda ut innan man börjar arbetet med att göra forma av den?

Vilket är det bästa släppvaxet att använda?

/Emil

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, ulwe sade:

Inte exakt detta vaxet jag använder, men typ samma. Jag tar på och polerar 1 till 2 gånger + penslar ett lager släppfilm, men jag är inte så noga med färdig finish. Däremot har det alltid släppt loss!
https://www.seasea.se/plast-glasfiber/formvård/formvax
image.png.3dedb6c34692e2ded3246d5ba41bf40c.png

Okej, jag har kikat på det där tror jag, men är det aboslut nödvändigt med PVA släppmedel? jag vill ha så bra finish jag bara kan 🙂 

Måste man använda gelcoat eller är det bara för att få en bra yta i formen/slutprodukten?

Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, emilborg sade:

är det aboslut nödvändigt med PVA släppmedel?

Nej, jag har slutat att använda PVA, ytor blir mycket bättre med bara vax eller bara med kemiskt släppmedel.

Ja, använd gelcoat när du tillverkar formen för en fin yta. Lägger du polyester och glasfiber direkt på pluggen får du en miljon pinnhole i ytan på formen.

 

Ett högkvalite vax utan silikon, mycket bra släpp, vaxa hela pluggen/formen 3-4 ggr.

https://www.carbix.se/product.html/priming-vax-for-slappmedel--05l

Ett kemisk släppmedel, mycket bra släpp, stryk på medlet med trasa några gånger, behöver ingen polering. Väldigt giftigt medel.

https://www.carbix.se/product.html/marbocote--227

Edited by Göran Nilsson
Stavning
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Nej, jag har slutat att använda PVA, ytor blir mycket bättre med vax eller med kemiskt släppmedel.

Ja, använd gelcoat när du tillverkar formen för en fin yta. Lägger du polyester och glasfiber direkt på pluggen får du en miljon pinnhole i ytan på formen.

 

Ett högkvalite vax utan silikon, mycket bra släpp, vaxa hela pluggen/formen 3-4 ggr.

https://www.carbix.se/product.html/priming-vax-for-slappmedel--05l

Ett kemisk släppmedel, mycket bra släpp, stryk på medlet med trasa några gånger, behöver ingen polering. Väldigt giftigt medel.

https://www.carbix.se/product.html/marbocote--227

Jag har testat Easycomposites easy-lease på några andra småsaker de har funkat fint, men denna gången vill jag inte att något ska gå fel, är för mycket tid nedlagt hittils 🙂

så stegen blir då när pluggen är redo - Vaxning/kemiskt släppmedel - gelcoat applicering (något speciellt att tänka på?) - sen lägga på glasfibern för att bygga upp formen

Funkar det med biltemas polyester/glasfiber/gelcoat eller ska man gå på proffssaker?

Många frågor, men du Göran har ju koll 😜

/ Emil

Link to comment
Share on other sites

Ska du bara göra enstaka delar funkar ju Biltemas, lättillgängligt, använder det själv ibland. Biltemas härdar dock lite "aggresivare" och snabbare än Seasea std polyester, skiljer minst 5 minuter men drar man ner på härdaren lite eller har möjlighet att sänka rumstempen tillfälligt när man plastar, för att sen gå upp till 20 -22 grader medan det härdar så är det inget problem heller.

Jag köper alltså 20 kg tunnor på seasea, blir billigare.....

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, ulwe sade:

Ska du bara göra enstaka delar funkar ju Biltemas, lättillgängligt, använder det själv ibland. Biltemas härdar dock lite "aggresivare" och snabbare än Seasea std polyester, skiljer minst 5 minuter men drar man ner på härdaren lite eller har möjlighet att sänka rumstempen tillfälligt när man plastar, för att sen gå upp till 20 -22 grader medan det härdar så är det inget problem heller.

Jag köper alltså 20 kg tunnor på seasea, blir billigare.....

Ja alltså, planen är ju bara att göra själva formen i glasfiber/polyester.  Slutprodukten blir i kolfiber.

så i detta fallet är det bara en gjutform för framskärm så blir inga mängder jag behöver.

Tack för råden! som sagt vill inte misslyckas 😛 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, emilborg sade:

Funkar det med biltemas polyester/glasfiber/gelcoat eller ska man gå på proffssaker?

Det fungerar med Biltemas polyester/glasfiber/gelcoat om man inte ska serietillverka, det går säkert att använda formen 5-10ggr.

Det är viktigt att lägga på ett tjock lager gelcoat över hela ytan, minst 0,5mm annars härdar inte gelcoat. Om man använder pensel, bredd minst 75mm, så ska man ”spackla” med gelcoatens för att breda ut den tjockt.  Blir det bara ett tunt skikt  är det stor risk att polyestern löser upp de ställena och där blir gelcoaten krulligt-extrajobb att fixa.

Såhär gjorde jag;  

- pluggen lackerad med 2k färg, gärna en mörk nyans, polerad blank

- applicera släppmedel 

- lägg på gelcoaten på pluggen, arbeta snabbt, 19-20grader i lokalen, höj temp efteråt. 
- när gelcoaten har hårdnat men är fortfarande klibbig på ytan.

- pensla på polyester på pluggen och lägg på 300g glasfibermatta, ett lager.

- fortsätt med polyester och 450g glasfibermatta, ett lager.

- jag lät sedan polyestern härda ut därefter slipade jag hela ytan med 80 papper 

- sedan la jag två lager 450g glasfibermatta.

- försök att bygga upp så jämn tjocklek över hela ytan som möjligt så blir formen rak och fin

Jag fortsatte sedan med två lager till men till dina formar till skärmarna skulle jag säga att 300+450+450+450g räcker.

Anledningen till att man inte ska lägga för tjockt lager glasfibermatta/polyester är att härdningen kan öka temperaturen till skadliga nivåer.

’Eftersom Biltemas material inte är proffsgrejor får man räkna med lite extrajobb, till exempel att man får efterpolera formen invändigt.

 

Jag tänker att tillverka mina skärmar i kolfiber, precis som du gör.

Om du ska använda vacuum när du gjuter kolfiberskärmarna skulle jag rekommendera att du utökar basen på pluggen så den är minst 100mm bred runt om, du behöver den flänsen på formen sedan.

 

 

Edited by Göran Nilsson
+450
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Det fungerar med Biltemas polyester/glasfiber/gelcoat om man inte ska serietillverka, det går säkert att använda formen 5-10ggr.

Det är viktigt att lägga på ett tjock lager gelcoat över hela ytan, minst 0,5mm annars härdar inte gelcoat. Om man använder pensel, bredd minst 75mm, så ska man ”spackla” med gelcoatens för att breda ut den tjockt.  Blir det bara ett tunt skikt  är det stor risk att polyestern löser upp de ställena och där blir gelcoaten krulligt-extrajobb att fixa.

Såhär gjorde jag;  

- pluggen lackerad med 2k färg, gärna en mörk nyans, polerad blank

- applicera släppmedel 

- lägg på gelcoaten på pluggen, arbeta snabbt, 19-20grader i lokalen, höj temp efteråt. 
- när gelcoaten har hårdnat men är fortfarande klibbig på ytan.

- pensla på polyester på pluggen och lägg på 300g glasfibermatta, ett lager.

- fortsätt med polyester och 450g glasfibermatta, ett lager.

- jag lät sedan polyestern härda ut därefter slipade jag hela ytan med 80 papper 

- sedan la jag två lager 450g glasfibermatta.

- försök att bygga upp så jämn tjocklek över hela ytan som möjligt så blir formen rak och fin

Jag fortsatte sedan med två lager till men till dina formar till skärmarna skulle jag säga att 300+450+450+450g räcker.

Anledningen till att man inte ska lägga för tjockt lager glasfibermatta/polyester är att härdningen kan öka temperaturen till skadliga nivåer.

’Eftersom Biltemas material inte är proffsgrejor får man räkna med lite extrajobb, till exempel att man får efterpolera formen invändigt.

 

Jag tänker att tillverka mina skärmar i kolfiber, precis som du gör.

Om du ska använda vacuum när du gjuter kolfiberskärmarna skulle jag rekommendera att du utökar basen på pluggen så den är minst 100mm bred runt om, du behöver den flänsen på formen sedan.

 

 

Okej, varför kan man inte få ut mer livslängd av formen än så med biltemas saker? är det helt enkelt för dåliga grejer?

Man vet ju aldrig om det kan bli aktuellt med att gjuta upp några mer skärmar.

Vad använder du dig av för produkter vid formtillverkning?

Ska ha flänsen i åtanke, att kanske bredda denna. Tanken är att försöka mig på det här med vaccum.

/Emil

Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, emilborg sade:

Vad använder du dig av för produkter vid formtillverkning?

Jag använder Biltemas material rakt igenom till formarna men kan inte mer än gissa hur länge formarna håller. Jag hade en form på vinden under ett år, ojämn temperatur, då hade gelcoaten satt sig och man såg glasfibermattans struktur på ytan så jag fick slipa och polera ytan. Proffsgelcoat ska visst inte ha den egenskapen. 
Det blir lätt sjunkningar i gelcoaten om den är för tunn.

Angående flänsen på formen beror lite på hur du tänkt applicera vacuumpåsen. 
Om du skall stoppa in hela formen i en påse behöver du inte någon fläns runt om. Men jag vet inte hur man förhindrar att epoxin sugs in även på formens baksida.

Om du skall använda en vacuumpåse som bara täcker kolfiber och lite till är det en stor fördel att ha en fläns runt om , bredd minst 100mm. På flänsen fäster du påsen med gumtejp och du kan ha en bred ”resin break" där.

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Jag använder Biltemas material rakt igenom till formarna men kan inte mer än gissa hur länge formarna håller. Jag hade en form på vinden under ett år, ojämn temperatur, då hade gelcoaten satt sig och man såg glasfibermattans struktur på ytan så jag fick slipa och polera ytan. Proffsgelcoat ska visst inte ha den egenskapen. 
Det blir lätt sjunkningar i gelcoaten om den är för tunn.

Angående flänsen på formen beror lite på hur du tänkt applicera vacuumpåsen. 
Om du skall stoppa in hela formen i en påse behöver du inte någon fläns runt om. Men jag vet inte hur man förhindrar att epoxin sugs in även på formens baksida.

Om du skall använda en vacuumpåse som bara täcker kolfiber och lite till är det en stor fördel att ha en fläns runt om , bredd minst 100mm. På flänsen fäster du påsen med gumtejp och du kan ha en bred ”resin break" där.

Okej, alltid bra att få lite inputs från folk som provat! 

Min plan var nog att ha en fläns och fästa påsen på med sån där gumtejp aktigt, men det kanske blir som du säger för snålt tilltaget vad gäller fläns som de är nu, typ 25mm brett.

Sen har jag inte bestämt om man ska våga sig på infusion eller bara laminera och sen vacuumpacka bara.

Behöver nog testa infusion på nåt enklare.

Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, emilborg sade:

 

Sen har jag inte bestämt om man ska våga sig på infusion eller bara laminera och sen vacuumpacka bara.

 

Jag har tillverkat kolfiberdelar med laminering med och utan vacuum och några delar med infusion. 
Om möjligt så föredrar jag infusion alla gånger, mindre kladdigt och man har gått om tid att drapera kolfiberväven, peelply, mesh och påse in i alla hörn. Nackdelen är att eftersom väven är torr rör den på sig lätt när man lägger den , å man vill ju att alla vävlinjer ska bli raka och fina

Den breda flänsen är mycket viktigt att ha. Visst det går med 25mm också men då måste du använda en MTI vacuumslang som placeras på den flänsen.

 

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jag har tillverkat kolfiberdelar med laminering med och utan vacuum och några delar med infusion. 
Om möjligt så föredrar jag infusion alla gånger, mindre kladdigt och man har gått om tid att drapera kolfiberväven, peelply, mesh och påse in i alla hörn. Nackdelen är att eftersom väven är torr rör den på sig lätt när man lägger den , å man vill ju att alla vävlinjer ska bli raka och fina

Den breda flänsen är mycket viktigt att ha. Visst det går med 25mm också men då måste du använda en MTI vacuumslang som placeras på den flänsen.

 

Jag ska nog försöka mig på infusion, det verkar som du säger väldigt kladdfritt och det är alltid trevligt 🙂

Men första delmålet får nog bli att lyckas med formen😆

Tack för goda råd Göran! 

/Emil 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
14 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Kul att du kommit så långt 💪

Ska bli intressant å se hur du kommer lägga kolfiber vid "gälarna"

Jag tycker också det ska bli "intressant" hur fasen man ska få till det 😅

Dock så överväger jag att ha lackerade skärmar och lite synligt kolfiber, får se😀

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

Arbetet fortskrider med diverse uppdateringar på 7:an,  Nya framskärmar uppgjutna i kolfiber, lite finlir och lack så blir det bra.

I slutfasen på pluggen för canards som ska gjutas upp, 3d printade och lackerade.

Och ett nytt oljetråg har tagit form, fräste bort det gamla tråget från originalflänsen och bockade fram ett nytt tråg med bafflar därefter pulverlack.

Ja motorn skall också bli vit är tanken🙂

 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

1705090533201.jpg

Edited by emilborg
Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, emilborg sade:

Arbetet fortskrider med diverse uppdateringar på 7:an,  Nya framskärmar uppgjutna i kolfiber, lite finlir och lack så blir det bra.

Jag ska så småningom också göra mina fram och bakskärmar i kolfiber men har ännu inte fördjupat mej i hur jag ska bygga upp dem, såsom styrka, undvika stenskott från däck mm.
Dina framskärmar ser väldigt fina ut , jag är nyfiken på hur du gjorde med kolfibern på gälarna. Gick det att lägga en hel väv över gälarna eller var du tvungen att lägga i småbitar i gälarna ? Hur många lager kolfiber, något distansmaterial ?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...