Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Efter att själv har läst runt lite om just handbroms de senaste dagarna så är svaret att den ska "sitta lätt åtkomligt". Om det sedan är på utsidan av bilen (Ska ha sagts av en SFRO man) så är det ok.

Så du kan ha den under instrumentpanelen så länge du lätt kommer åt den. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, daromer sade:

Efter att själv har läst runt lite om just handbroms de senaste dagarna så är svaret att den ska "sitta lätt åtkomligt". Om det sedan är på utsidan av bilen (Ska ha sagts av en SFRO man) så är det ok.

Så du kan ha den under instrumentpanelen så länge du lätt kommer åt den. 

 

 

Frågan är om "lätt att komma åt den" inkluderar att spänna loss bältet, men det borde vara ok kan man tycka.

 

EDIT: Hittade denna bild, undrar om det är OK med en placering som är centraliserad för passageraren 😅

 

YJtgITYc.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Ibland är man bra inrutad i tankarna, varför inte bara köpa en elmanövrerad handbromsenhet från vilket bilfabrikat som helst som är vajer på sekundärsidan. Problemet löst 🙂

Postar för egen räkning en bra forumlänk med pinout för GM e-bromsmoduler

https://www.corvetteforum.com/forums/c7-tech-performance/3936627-electronic-parking-brake-wiring-help.html

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Arto sade:

Hur lång är en kort handbromsspak?😀 Jag har den här https://www.carbuilder.com/uk/universal-ratchet-handbrake-lever

Spakställ var det som efterfrågades Arto 😉

Men tror jag hittat ett, inväntar bara mått så köper jag hem.

 

EDIT: Beställde hem spakställ från en MR2 mk2 kortad version.
Uppsticket från mittkonsollen borde bli någonstans mellan 8-15cm beroende på om jag monterar en boll eller pinne som handtag.
Dvs. kort och härligt.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Lotus seven hade på nån version en handbroms under instrument panelen också,  folkabussarna likaså tror att det är nog mer hur tillgänglig den är uitfall den ska användas som nödbroms, eller så spelar det ingen roll alls !  :-)  

Link to comment
Share on other sites

Första utkastet på nya designen av bakpartiet.
Detta blir fullt borttagbart, och ska även designa växellådsfästena så att det går att plocka bort och montera bakparti samt växellåda separat.
Detta kommer underlätta vid montage samt vid ev. skruvbehov, då man kan montera motor och växellåda separat.

image.thumb.png.646b1e91d738792571c09e35ad6f1782.png

 

 

Återstår att mäta in och säkerställa lite växellådsmått samt kolla om den inritade plåten mot bottendelen av hästskon räcker som urjackning innan jag färdigställer ritningen och sätter kapen i chassiet. Men först ska flytten göras och jag komma iordning igen.

Balksystemet är nerbantat till 20 och 25 profiler, plåt kommer nitas under denna nya "triangel" för luftströmmen och hål behöver tas ut för växellådan i denna plåt. (kommer i samma veva som nitning av hela chassiet)

Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt en ganska "simpel" konstruktion. 

Går att göra analogt med någon OP amp och shunt eller så tar man en microkontroller. Jag kommer köra microkontroller på min och ett ställdon.  🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, swedishGT40 sade:

http://www.hollinapplications.co.uk/Disability/Handbrake_Kit.html

Fullt tänkbar lösning på handbromsen. Kan placera vart jag vill och det är en enkel och inte överdrivet dyr lösning

Det funkar nog, det man ska tänka på är att strömbrytaren ska vara återfjädrande/momentan så man måste hålla in den för att ansätta parkeringsbromsen. Då riskerar man inte att komma åt den under körning och få hjullåsning.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Är man klurig (Jag kommer göra detta) Så bygger man också in så att den inte går att ansätta över en viss storlek som man har på vanliga bilar. Mer elektronik gör givet att man måste veta om hur man designar saker och framför allt i en miljö som i en bil. T ex väljer man fel relän så kommer dom inte hålla för vibrationerna och tillslut gå sönder. Det vore förödande för ett relä som skakar sönder och kortsluter i 110 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det kitet jag länkade innehåller just den typen av möjlighet till styrning du nämner.
Dvs. kraftbegränsning via strömstrypning på "engage" och ändlägesstopp på "release"
Sen används tydligen ett relä som ligger an på tändningssignal för att förregla handbroms utan tändning på.

 

Det enda jag ser som konstigt är att jag hittar ingenting om att motorn i linjärdonen har en broms som slår till när spänningen till donet försvinner, vilket borde vara önskvärt för att säkerställa att handbromsen bibehåller sitt läge även om batteriet skulle dö.

 

Har frågat firman om denna bromsfunktion finns på deras don då den känns nödvändig för att inte bilen ska rulla iväg om det blir elfel eller batteritorsk 🙂

 

Edit: https://www.oemmotor.se/produkter/linjära-ställdon-,-a-,-domkrafter/linjära-ställdon/ld10-_-415599 Denna linjärenhet ser betydligt smidigare ut däremot, då motorn är integrerad direkt i stången (säkert runt en kulskruv i kroppen)

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Linjären har def ingen broms inbyggt för det priset. Men utväxlingen är så hög o h har maskdrev så det går inte dra ut den utan att dra sönder konstruktionen. Du behöver inte vara orolig för att den kan släppa 🙂 jag kör liknande på massa saker som bort, solföljare till solpaneler och bord. Ja alltså dom sitter överallt. Har det t om på traktorn för att lyfta snöbladet (modell större)

De som har broms i sig har mycket lägre utväxling än ovan och dom kostar 

 

Ström till ställdonet finns bara vid förflyttning. Dom säger att dom begränsar på 50kg och det är egentligen fel 🙂 dom begränsar på ström och sedan kraften it beror ju på spänning in. T ex om man har bilen ihåg eller inte. Liten detalj egentligen 🙂 strömmen är vad alla möter. Jag tror ärligt inte någon faktiskt känner av kraften utan översätter ström till kraft via en tabell..

 

De som sitter längst med har en längsgående växellåda istället. Skillnaden är bara totallängden.

Link to comment
Share on other sites

Låter som att du pillat lite med dessa grejer tidigare.
Då har du rätt bra koll på priser och lämpliga komponenter för en lösning då antar jag, något du vill dela med dig för en icke kretskortselektriker? 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Jodå. Hemautomatisering och prylar som ovan är skojiga saker. Jag tittar ju själv på en lösning. Det absolut enklaste är återfjädrande brytare som är ihopkopplat med någon typ av strömskydd. 

 

Man borde ju kunna använda en fjäder med rätt fjäderkonstant också och så låter man den dra till sitt ändläge. Har dock inte kollat vad som gäller där och om man kan godkänna det. Kan man göra det är det ännu färre elektronikkomponenter. 🙂

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, daromer sade:

Man borde ju kunna använda en fjäder med rätt fjäderkonstant också och så låter man den dra till sitt ändläge. Har dock inte kollat vad som gäller där och om man kan godkänna det. Kan man göra det är det ännu färre elektronikkomponenter. 🙂

Det är så det fungerar på vissa personbilar, så det skulle vara okej.  

Många av de produkter Linak har i sitt sortiment har en krets som strömbegränsar och därmed fungerar det både som ändlägesbrytare och maxkraftbrytare.

De kinesiska linjära stölldonen jag sett har inbyggda strömbrytare i ändlägena, 

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu var det lääänge sedan det hände något vettigt här.
Flytten är klar, men inget är uppackat i garaget än. Väntar på att få ordning på värmen där ute så man kan måla o fixa 3fas osv. för att komma igång igen.

Men har iaf fått tillbaka mina centrumbultsadaptrar som numera är omborrade med korrekta marginaler.
Fan ta jänkarna om det fortfarande inte funkar med fälgarna (att dom också skulle vara felborrade😱)

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, heralue sade:

snarare sydafrikaner .....

Ja fälgarna är gjutna där, men frågan är om dom borrat dem också för "pin-driven" eller om jänkarna gjort det själva då det är anpassat för deras kit.
Oavsett så blir de spännande o se om de passar nu efter rättningen av adaptrarna som numera är centrerade ner till 2/100delar och med rätt centrumhål också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Garaget börjar ta form och jag behöver bra tips och ideér på någon form av hyllsystem som går o stänga för.
Har idag "volvo" hyllor, dvs. stålhyllor som tar 100kg per plan, 100*60cm i två sektioner. dvs. 2 meter hyllyta i 5 plan upp till tak. Enormt praktiska i alla syften förutom smuts...

Dom samlar enorma mängder smuts!

Någon som har tips på bra hyllösningar som går att stänga till?

Får gärna tåla lite last också, och gå o få tag i för vettig peng.

Link to comment
Share on other sites

Både witre och gerdmans har hyllor med täckta sidor, ryggar o dörrar.

Säkert en av de sorterna du redan har, men bra industriinredning är ju inte direkt billig...

kolla dessa länkar;

https://www.witre.se/sv/wsw/lagerhyllor-latt-gods#productBeginIndex:0&orderBy:7&

https://www.gerdmans.se/lager-och-industri/hyllor-ställ/hyllsystem-gerdmanshyllan/lagerhylla-gerdmanshyllan-skåp-med-hyllor

/T

Link to comment
Share on other sites

Då att få tag i replika huvlås verkar så gott som uteslutet (pga. att även dom som påstår sig tillverka bra kopior gör dem med väldigt dålig finish och skyhöga priser)
Så har jag efter mycket möda hittat dessa som potentiella ersättare. (80pund styck, skapligt billigare än kopiorna, och med bra finish)
Måtten är så gott som perfekta, och man får tillverka ett kompletterande fäste ner i ramen för undre halvan, men känns som en lätt del.

Den stora frågan är om man kan anodisera om grejer?
Dom finns bara i svart, och jag vill ha aluminiumfinish om möjligt. Någon som har koll på dom delarna?

image.png.ed4290f4f6876129bdddd9baab9b730d.png

Link to comment
Share on other sites

Det går alldeles utmärkt att avanodisera befintlig och sedan göra ny.

Eftersom anodiseringen bara biter ett par um djupt så kan du nog pmb-blästra bort det alternativt om du lämnar det till någon firma
som arbetar med detta till vardags så har det bad som tar bort.

 

Hittade en fullösning på nätet 

 

 

Edited by Hansol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Då att få tag i replika huvlås verkar så gott som uteslutet (pga. att även dom som påstår sig tillverka bra kopior gör dem med väldigt dålig finish och skyhöga priser)
Så har jag efter mycket möda hittat dessa som potentiella ersättare. (80pund styck, skapligt billigare än kopiorna, och med bra finish)
Måtten är så gott som perfekta, och man får tillverka ett kompletterande fäste ner i ramen för undre halvan, men känns som en lätt del.

Nu när du har lyckats hitta nåt intressant, som verkar vara billigare och bättre - varför inte dela med dig med referens/länk till var man hittar dessa?

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, Jocke4U sade:

Nu när du har lyckats hitta nåt intressant, som verkar vara billigare och bättre - varför inte dela med dig med referens/länk till var man hittar dessa?

Det kommer när jag utvärderat dem.

Funderar på o köpa hem ett set o testa.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

29 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Det kommer när jag utvärderat dem.

Funderar på o köpa hem ett set o testa.

Konstig syn enligt mig då vi försöker vara ett öppet forum där vi delar saker å ting - högt å lågt. Det som är dåligt för en kan vara  bra för någon annan. 

Varför vänta att dela med dig och låta var och en bedöma? 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Jocke4U sade:

Konstig syn enligt mig då vi försöker vara ett öppet forum där vi delar saker å ting - högt å lågt. Det som är dåligt för en kan vara  bra för någon annan. 

Varför vänta att dela med dig och låta var och en bedöma? 

 

Jag anser inte det konstigt.
Varför rekommendera något som kanske i slutändan skiter sig och kostar pengar för andra som försöker sig på något som visar sig inte fungera tillfredsställande?

Jag håller på o gräver fram ritningar och 3D modeller och skall sedan dubbelkolla mått och montagemöjligheter innan jag lämnar en "rapport" eller rekommendation.
Men hittills så ser det väldigt lovande ut (om måtten på hålrummet jag antecknat stämmer)
Djupet diffar en del, men det kan vara till fördel då man får utrymme att sätta en förstärkningsplatta istället. Detta extra utrymme skulle även kunna nyttjas till fästplåt för undre halvan av huvlåset.
Detta vill jag göra en snabb utvärdering på och sedan lämna en mer informativ post på forumet där man faktiskt kan leverera fakta och en bra grund för den som är intresserad.
 

Som konstruktör gör jag inget halvdant, man ska ha tänkt klart först 😉

 

 

Återkommer troligen efter helgen när jag hunnit måttat och säkerställt en sund idé.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har lekt lite med karossmodellen jag har, den verkar tyvärr inte vara korrekt för den karossen jag har då min kaross stämmer bra mot chassiet, och modellen jag använder gör det INTE.
Smalnar av framför bakre huven, och höjden på spindeln är helt fel.(vilket tar med sig främre huven och allt ser tokigt ut bara)

Bjuder på en liten "missfit" av karossen 😃
(Ni ser tankarna skär genom trösklarna och frontpartiet på karossen ligger alldeles för högt.)

image.thumb.png.cd0cadb77137ea21a3830326a061fba3.png

Link to comment
Share on other sites

Nu är det kollat.

Hålrummet i SGT karossen är 85x37x25.

Låset är 80x32x20, och kommer passa klockrent med 5mm distans bakom.

Detta kommer jag utnyttja till fördel med fästplatta på 5mm för nedre delen.

Återkommer senare med utformning av infästningen i chassiet.

 

Bäst priser håller amber performance och demon-tweeks för tillfället.

Modellen heter aerocatch 3xs och är utan ram som ritning i tidigare post och säljs parvis.

 Har beställt hem 2 satser 👍

Edited by swedishGT40
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Nu är det kollat.

Hålrummet i SGT karossen är 85x37x25.

Låset är 80x32x20, och kommer passa klockrent med 5mm distans bakom.

Detta kommer jag utnyttja till fördel med fästplatta på 5mm för nedre delen.

Återkommer senare med utformning av infästningen i chassiet.

 

Bäst priser håller amber performance och demon-tweeks för tillfället.

Modellen heter aerocatch 3xs och är utan ram som ritning i tidigare post och säljs parvis.

 Har beställt hem 2 satser 👍

Tack, kompletterar med ett par länkar 

Samt tillverkarens hemsida https://www.aerocatch.com/aerocatch-3-xs/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kommit iordning lite i garaget nu iaf, och efter mätning och lite justering så passar 3 av 4 fälgar smärtfritt på dom omarbetade naven.

Den sista är dessvärre felborrad litegrann, får se om jag kan få ordning på den, eller om jag måste lämna den på tillsnyggning av hålen 🙈

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-03 at 09:55, swedishGT40 sade:

Har lekt lite med karossmodellen jag har, den verkar tyvärr inte vara korrekt för den karossen jag har då min kaross stämmer bra mot chassiet, och modellen jag använder gör det INTE.
Smalnar av framför bakre huven, och höjden på spindeln är helt fel.(vilket tar med sig främre huven och allt ser tokigt ut bara)

Bjuder på en liten "missfit" av karossen 😃
(Ni ser tankarna skär genom trösklarna och frontpartiet på karossen ligger alldeles för högt.)

image.thumb.png.cd0cadb77137ea21a3830326a061fba3.png

 

Drar upp denna post igen då jag vill slänga ut frågan om någon har en bättre modell, denna stämmer inte i sparklådorna och framför dörrarna. den ligger 50mm för högt ca. Och trösklarna går snett inåt i modellen, vilket inte är fallet i verkligheten där dom passar utmärkt mot tankarna.

Link to comment
Share on other sites

Sitter o tänker ihop nödvändiga delar för att sy ihop tank o påfyllning.
Blir rör hela vägen fram till tank med slangskarv sista biten mellan.

Har hela tiden haft ett luftningsrör inritat, men slog mig nu att vad ska jag med det till? Är ju tätt påfyllningslock, är isf. endast för att bränslet ska rinna ner snabbare isf.
Kanske t.om. nödvändigt för att få ner bränslet i någorlunda takt?

 

Någon som har koll?

Link to comment
Share on other sites

Är röret grovt nog behövs det inte. Jag stod och tittade på det medn jag har 30cm rör så jag skippade det. Finns ingen chans i mitt fall. Är det längre dra en slang och ska du ha kanister? så är det bara att koppla på där. 

Om du behöver slang för kopppling har jag 40cm kvar. Godkänd för just detta och av grov kvallisort. Dvs inte vanlig silikonslang. Dock jobbig att jobba med 😄

Link to comment
Share on other sites

Själva tanken måste ju ha en avluftning, dels för att ersätta förbrukat bränsle med luft, dels för att hantera tryckändringar pga temperaturändringar osv. 

Min erfarenhet är också att man oftast vill ha en avluftning upp till början av påfyllningsröret, i alla fall om det är lite längd på det. Det blir ju också en form av överfyllnadsskydd om man gör det smart. Dvs ett tunt rör från toppen av tanken, som går in i påfyllningsröret en liten bit under locket.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Inser att läser man min kommentar så verkar det som om att man inte behöver avluftning och det är givet fel 🙂 Det jag menade är att beroende på konstruktion behöver man inte ha luftning kopplat på tankpåfyllningen om den t ex går rakt ner i tanken och är grov. 

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag tag i mer 25x25x2 rör och fortsatte således med att staga upp o fimpa rent det som skulle bort.

Han även tillverka nya tvärstaget och svetsa det på plats.

Nästa steg är fästplåtar och hylsor, och sen kapa till o svetsa in sista stagen och fästöronen till hjulupphängningen.

 

DSC_1312.JPG

DSC_1315.JPG

DSC_1316.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sitter o klurar för extra downforce i bak på bilen.

Venturi känns för svår att räkna på för att få ut något vettigt, annars hade det vart ett bra val.

Vinga känns enklare, och går även att göra justerbar från förarplats eller hastighetsreglerat.

Har börjat skissa lite på en placering under bilen, frågan är hur mycket nytta den skulle göra, är det värt det?

Ös gärna på med teori och förslag (osynliga åtgärder som inte påverkar utseendet nämnvärt)

 

DSC_1318.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...