Niclas Börjeson Posted Friday at 10:11 AM Posted Friday at 10:11 AM On 2025-01-21 at 16:18, swedishGT40 sade: Efterlyser byggare och bilder på det fina handbromsbalans"oket" i aluminium som någon postade för ett tag sedan. Har letat igenom några trådar men inte hittat den. Tänkte göra något liknande för mitt eget bygge med anpassning för min handbromslösning o rita upp o skära ut, men då jag inte hittar ursprunget så har jag inget att inspireras av framför mig... Hjälp? Edit: tänker mig något i denna stil. Gaffellänk och länkskruv finns o köpa färdigt. Gaffellänkarna borras ur och slitsas för att acceptera vajerändarna. Och ska i slutändan bli en smäckrare o bättre lösning än det på bild jag satt ihop provisoriskt för att kunna bromsa inför SFRO1 😆 Skulle man klara sig med 6mm aluplatta tro? Då kan man köra m6 gaffellänk till vardera bromsok, och m8 i centrum för ställdonet som drar (är M8 uppströms o är starkt nog, är mest tjockleken på plattan jag funderar på vad man kan banta ner till) Skulle kunna vara mim handbromslösning, det låter bekant på efterlysningen.🙂 Jag har M8 på mina gaffellänkar, det fungerar i både 10mm eller 8mm. Tror även 6mm går bra med lite högre kvalitet på aluminiumet. Jag kan skicka ritningarna på DM 👍 Quote
swedishGT40 Posted Saturday at 11:56 AM Author Posted Saturday at 11:56 AM Ja det var den jag tänkte på Niclas, men nu har jag ritat ihop min redan, även om jag ska göra ytterligare en version under dagen för att optimera måtten. Fipplade ihop luftningsledning från kylartoppen till expansionskärlet idag. Vart bra lösning trots efterkonstruktion som det är med 3/16 bromsledning. 1 Quote
swedishGT40 Posted Saturday at 01:57 PM Author Posted Saturday at 01:57 PM Nu är jag nöjd med designen, vart o tillverka egen del för justeringsbulten i mitten på balansoket. Skickar filerna på skärning o anskaffar skruv samt gaffellänkar så går det o sy ihop lösningen sen med lite svetsning o annan bearbetning. Nu är justeringen mellan 25-60mm offset mellan vajrarna. så kommer kunna montera och justera in med god marginal. 1 Quote
swedishGT40 Posted Sunday at 09:12 AM Author Posted Sunday at 09:12 AM För er som har samma ac paket som mig från cbs så behöver jag nog rekommendera denna mod pga. Den dåliga infästningen av paketet i boxen. Varning! Borrar du för långt in så pajjar du rören! Så gör detta på egen risk. Anledningen att jag var tvungen o fixa detta är att paketet lossnade när värmeslangarna monterades pga. Den dåliga infästningen. Jag nitade istället för gamla skruven, och adderade en till nit 25mm från delningsplanet. Placeringen av nitarna är viktig för att inte borra i rören. Nackdelen med dubbla uppsättningar nitar är att jag inte längre kan dela halvorna utan att borra ur ena sidans nitar, men den dagen den sorgen tänker jag. Quote
swedishGT40 Posted Sunday at 03:44 PM Author Posted Sunday at 03:44 PM Dagen avslutades med att färdigställa ac systemet. Härnäst vankas nog o få dit sista givarna på motorn och koppla in dem så man kan börja testa av elsystemet inom kort. Monterade skyddsspiral på ändarna där radierna är tighta för att motverka att slangarna skall vilja vecka sig. Visade sig vara ett smärre h-vete att montera, men efter en del svordomar och misslyckade försök med smörjmedel så fick jag in snitsen och kunde göra klart. 2 Quote
swedishGT40 Posted Monday at 08:50 PM Author Posted Monday at 08:50 PM Nån som provat o köra med sluttade spacer på spjällhuset? Tänkte mäta o se om det reder ut dom frigångsproblem jag kommer få mot rutan, eller om det bara skapar nya 😅 (Exempel nedan) Man blir dock fundersam hur bra skruv passar o hur jämnt muttern klämmer med 5° lutning (motsvarar 13mm på flänsens längd) Quote
ulwe Posted yesterday at 05:48 PM Posted yesterday at 05:48 PM I cobran, med Ford 5.0 fick jag fräst ner insuget på en firma (dualplane) eftersom jag satte motorn i våg, för att också få gasaren i våg. Hade ändå problem eftersom jag hade en Edelbrock 600, även med offroadnålar på flottören så gick det inte att svänga med den på bana, gick fett i kurvorna.... Bytte till insprut tillslut, problem solved. Om du gör brickor med samma vinkel under muttrarna så blir det bättre trovärdighet på åtdragningen. Quote
swedishGT40 Posted yesterday at 06:29 PM Author Posted yesterday at 06:29 PM 34 minuter sedan, ulwe sade: I cobran, med Ford 5.0 fick jag fräst ner insuget på en firma (dualplane) eftersom jag satte motorn i våg, för att också få gasaren i våg. Hade ändå problem eftersom jag hade en Edelbrock 600, även med offroadnålar på flottören så gick det inte att svänga med den på bana, gick fett i kurvorna.... Bytte till insprut tillslut, problem solved. Om du gör brickor med samma vinkel under muttrarna så blir det bättre trovärdighet på åtdragningen. Tack Ulwe, fräsa brickor låter vettigt. Så får det nog bli även om det "bara" blir ca 5 grader. Jag vill inte snedställda pga förknasare dock, utan för att få frigång mot rutan 😅 Hade jag inte limmat in insuget redan så hade jag starkt funderat på att även ta ner det 5-10mm, skulle vara behövligt faktiskt. (Hade fått problem med 1/8 anslutningen i insuget dock) Bild nedan med 2mm shims på bakkant och 15mm shims framkant. Då hamnar bakre överkant filter preci i linje med dummiebalken som referens för rutan. Sen fräser jag ner dom onödigt höga ribborna på filterhållaren för minimum 5mm frigång o håller tummarna... Quote
ulwe Posted 23 hours ago Posted 23 hours ago OK. Är det mindre jobb att vrida filtret 90 grader, eller är det helt omöjligt? Hindrar bakåtsikten helt då?? Quote
swedishGT40 Posted 23 hours ago Author Posted 23 hours ago 11 minuter sedan, ulwe sade: OK. Är det mindre jobb att vrida filtret 90 grader, eller är det helt omöjligt? Hindrar bakåtsikten helt då?? Vilken bakåtsikt? 😆 Den är i det närmaste obefintlig ändå. Handlar mer om att det ska se rätt ut och att inte vilja kapa ur hyllan. Annars hade det vart enklare o köra runda filtret jag hade innan. Quote
Christer J Posted 22 hours ago Posted 22 hours ago On 2025-01-27 at 21:50, swedishGT40 sade: Nån som provat o köra med sluttade spacer på spjällhuset? Tänkte mäta o se om det reder ut dom frigångsproblem jag kommer få mot rutan, eller om det bara skapar nya 😅 (Exempel nedan) Man blir dock fundersam hur bra skruv passar o hur jämnt muttern klämmer med 5° lutning (motsvarar 13mm på flänsens längd) Det är ju tvådelade brickor med ena konvex och den andra konkav, så de går i varandra och borde väl funka vid en liten vinkel. Det är ju inga stora krafter för att hålla fast en förgasare Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.