Jump to content

Recommended Posts

Posted

Huvuddelen av tunneln klädd och bakre hämmarbussningar svarvade(saknar material gör främre)

Ska klura lite med pappmallar hur jag gör främre delen, då jag vill smalna av den för välbehövlig plats för gaspedalens fotutrymme.

 

IMG_20220227_105043.jpg

IMG_20220227_120015.jpg

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Kylaren klar, tät på första försöket, samt kondensorn på plats.

K-hämmarbussningar klara och hämmare monterade.

Ska tillverka en justerbild med fasta lägen för hämmarna vid senare tillfälle när upphängningen är på plats.

 

IMG_20220309_164711.jpg

IMG_20220309_173536.jpg

IMG_20220309_182937.jpg

IMG_20220309_182945.jpg

  • Like 1
Posted

Skulle göra klart kylarrören idag o ac systemet tänkte jag, men hade fått fel dimension av rören jag beställde... 🙈

Fick ihop sista slangarna till ac:n iaf.

 

IMG_20220310_175517.jpg

IMG_20220310_183633.jpg

IMG_20220310_183645.jpg

Posted
11 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Det blir väldigt snyggt och mycket proffsigt det du gör - högsta betyg till dej !

Tackar för dom orden.

Över på en annan punkt, tänkte fixa washprimer att lägga på dom plåtrena kontaktytorna när hjulupphängningen kommer tillbaka, men är inte washprimer och etchprimer samma sak? Isf. har jag de hemma.

Posted

Börjar bli dags o köpa coils, men frågan är om det är värt o köpa dubbelt justerbara dämpare, eller ska man hålla sig till singel?
Det jag kan se som nackdel är att det redan är tillräckligt många parametrar som kan göra det svårt o justera in bilen "rätt" för mig, ska jag verkligen addera ytterligare en?
Fördelen är just den att jag kan justera bump och rebound inviduellt, men kommer det nyttjas, eller är det bättre o uppgradera sig i ett senare skede om det skulle bli aktuellt?

Posted

Det stämmer med mitt resonemang också - börja enkelt. Så gjorde jag med t.ex. sjuan och efter 2 säsonger så blev hon från bambi-på-hal-is till fromt-lamm. Behövde inte byta stötdämpare (singel-justerbara utan krängare) utan bara fjärdrar och hjulinställning.
Tog samma approach på GT40 men där kan jag ju inte utvärdera resultatet 😉

Posted (edited)

En följdfråga för er som byggt och troligen bytt fjädrar några ggr.
Visst är det så att det är smått omöjligt o hitta "rätt" fjäder i hårdhet och längd på första försöket?
Tänker om jag ska köpa coils med någon generisk rekommendation så länge, och så får man skarpt räkna med att byta sen iaf.

Hur gjorde ni?
Och om jag ska göra så, vart är lämpligast att börja i Nm fjäderkraft fram/bak på en GT40 med 302 motor?

 

Edit: gjorde en grov kalkyl på lite olika sidor, o verkar landa på 300-350lbs fjädrar både fram o bak beroende på fjädringslängd och önskad hårdhet.

Rimligt utgångspunkt?

Edited by swedishGT40
Posted

Hej Detta köpte jag. Jag är ingen stötdämparexpert men tycker detta fungerar bra.

Fram

Fjäder 2.25"

Längd 9" (229mm)

Hårdhet 350 lbs/in (62,5 kg/cm)
   

Bak

Fjäder 2.25"

Längd 10.5" (267mm)
Hårdhet 450 lbs/in (80,4 kg/cm)
Posted
4 timmar sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Hej Detta köpte jag. Jag är ingen stötdämparexpert men tycker detta fungerar bra.

Fram

Fjäder 2.25"

Längd 9" (229mm)

Hårdhet 350 lbs/in (62,5 kg/cm)
   

Bak

Fjäder 2.25"

Längd 10.5" (267mm)
Hårdhet 450 lbs/in (80,4 kg/cm)

Tack Magnus,
Vilken är anledningen till den stora skillnaden i bak, viktfördelning, eller kanske att du vill hindra sättning vid acceleration?
Försöker bara få med lite teori för min egen del här.

Posted

Nu är ju @Magnus. Viktorsson "proven in battle" men tänkte ändå posta det som jag köpte men aldrig har provat 😉

Jag mätte i alla fall upp önskad ride height och sen ytterlägen med marginal, då hamnade jag med följande setup. Fjädrarnas hårdhet i från andra Tornado-byggare på forum.
Ta detta bara som input 😉

image.png.e997a2870ce55b2af3d6c936962fec8e.png

 

Posted

Tack för era inputs, verkar som man får räkna med o byta hårdhet då chansen o hitta rätt direkt är låg utan färdigbyggd bil.
Så får nog gå på o köpa 350-400lbs fjädrar, o sen ändra efter ordentliga körningar kan utföras.

Beställde hem lite för att leka kemist på hemmaplan, dags o ytbehandla lite detaljer till hjulupphängningen så den blir komplett när den kommer hem från spat.

  • 2 weeks later...
Posted

Här var de länge sen ser jag.

Har inte hänt så mycket, vart fokus på renovering i huset, men klämde in lite tid o tillverka fästen för värmerören till kupévärmen.

Snart är även coilovers hemma o jag tänkte köpa beggade fjädrar så länge för att känna lite på bilen tills jag har fulla vikten och kan göra rätt val i fjäderkonstant.

Så har någon 2,25" fjädrar i 300lbs så är jag intresserad.

 

IMG_20220331_202634.jpg

Posted

Hjulupphängning på G in, så nu en fråga.
Har lite skruv som är svart, hur hanterar man dem om man vill gulförzinka dem istället?
Dvs. kan man bara bada dem, eller ska dem blästras rent först eller på något annat vis bli plåtrena?

Posted
9 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Hjulupphängning på G in, så nu en fråga.
Har lite skruv som är svart, hur hanterar man dem om man vill gulförzinka dem istället?
Dvs. kan man bara bada dem, eller ska dem blästras rent först eller på något annat vis bli plåtrena?

Hmmm, är dom i högre hållfasthet? Kan ju bli vätesprödhet, så dom inte håller 10.9 eller 12.9 då.

Posted
1 timme sedan, ulwe sade:

Hmmm, är dom i högre hållfasthet? Kan ju bli vätesprödhet, så dom inte håller 10.9 eller 12.9 då.

Ja, det är dem. Vad är bästa sätt o hantera dem då om jag vill rostskydda?

  • 3 weeks later...
Posted

Har börjat montera hjulupphängningen igen efter kromlack, tanken är att kunna få ner bilen med fjädrar o lyftsystem och motor o låda i inom 2 månader.

Detta för att underlätta en flytt som tyvärr kommer skjuta tidsschemat i projektet.

Men får större garage och nära till jobbet, så värt mödan.

Bjuder på lite bilder så länge.

 

IMG_20220424_164905.jpg

IMG_20220424_170221.jpg

IMG_20220424_175702.jpg

  • Like 3
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Söker m10 distanser för länkhuvuden likt bild.

Intresserad att köpa 4st av någon som har över och orkar posta dem.

Åtgår för att montera k-hämmare fram.

image.thumb.png.7f022a43b6b4eb3e51ee7b5104f6a59c.png

Edited by swedishGT40
Posted (edited)
2 timmar sedan, sorin sade:


Bra tips, tyvärr är frakten är lika dyr som materialet, det blir en principsak för mig att inte beställa bara brickor 😄
Får isf. avvakta till jag ska köpa soppaslangar etc. o samköpa.
 

Edited by swedishGT40
Posted

Hade för mig att du har tillgång till en svarv. Jag svarvar mina i 2348.

Posted
16 minuter sedan, Morty sade:

Hade för mig att du har tillgång till en svarv. Jag svarvar mina i 2348.

Jag är lat just nu 🤣

Posted

Vill minnas att jag postade vxlknopp i gulffärger i min tråd förut.
Men hittar inte på den, och lyckas inte googla fram den heller.
Skulle vilja köpa mig en innan dom slutar existera, men då behöver jag tips på vart någon annan möjligen kan ha sett sådana.
Ser ut som denna, men gulfkulörer istället.
Image 1

Posted

Motor o låda på plats, instrumentpanel o ratt på plats, plåten i höger hjulhus klar, samt beställt material för att slutföra krängningshämmarstagen.

Kommer ha 4st högkvalitativa högergängade m10x1,5 länkhuvuden till salu då jag byter till vänstergängade för ena änden av stagen.

Någon som är sugen hojtar till, är hirschman smcp10 lager, halva nypriset= 300kr/st endast provmonterade!

 

IMG_20220521_193206.jpg

IMG_20220522_104645.jpg

IMG_20220522_115223.jpg

  • Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

En dum fråga kanske, men är det meningen att man ska kunna öppna främre huven med scoopet på plats?

Posted
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

En dum fråga kanske, men är det meningen att man ska kunna öppna främre huven med scoopet på plats?

Jag klarar det.

Posted
On 2022-06-04 at 21:34, heralue sade:

Jag klarar det.

Hmm, ok.
Får titta på möjligheten senare.
Men rent spontant så tror jag att scoopet kommer fastna på fläktarna.
Det är om man ska skära isär scoopet och göra en skarv med tätlist som sitter kvar i kylaren när man lyfter.
Men kanske får bli ett senare projekt.

Posted

Jag tar bort lillhuven innan pga. att det annars krockar. Det är inget som jag upplever vara något större problem, vet fler som gör så.

Posted

Klurar lite på att köra med en tillfällig lösning för spjällhus, spridare osv. Till bygget för att snabba på processen.

Någon som har bytt ut insug o soppadelar på sitt bygge o vill sälja av det gamla?

Posted (edited)

Hämtade lite grejer idag, och gjorde ett trevligt besök i Arto's garage 😊

 

IMG_20220614_194923.jpg

Edited by swedishGT40
Posted

Kom på en sak, är det någon på forumet som har en axel med 9/16 splines?
Skulle vilja testa och tillverka egna ersättningsbitar för övre delen på torkaraxeln.
Detta då dom levereras med 17/32 idag överallt, när armarna är gjorda för 9/16.

Dvs. jag köper gärna en snutt 9/16 splines axel om någon har över från rattstångsbygge eller dyl.

Posted
On 2022-06-15 at 16:43, ulwe sade:

Tack för tipset, jag fick dock oväntat tag i en ny torkaraxel med rätt mått idag, trots ivrigt sökande i ett års tid så var det inte förens man frågade på alternativ som man hittade rätt, ironiskt kan de vara ibland 😆

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Det har vart lite stiltje här på sistonde och det kommer fortsätta så ett tag till pga. flytt till ny och större bostad (och verkstad såklart)
Svarven ska bytas ut, och kanske letar sig en fräs in så småningom.
separat yta för smuts och finmek, stängda skåp för att håla rent lättare osv.
Dvs. lite bättre förutsättningar för att ha fortsatt roligt i verkstaden.

Söker efter en Emco Maximat 11 till nya verkstaden, så tips mottages varmt, och även tips på plåtskåp ca 1000x2000x500 mottages (beg. minst 3st likadana)
Jag är även ute efter att fixa slangvindor för tryckluft samt el i verkstaden, så är på jakt efter det också.

  • 1 month later...
Posted

Vindor införskaffade, och ev. svarv på G också.
Tänkte jag skulle fixa fram slagankare och skruva ner lyftögglor tillfälligt längst in i garaget för att kunna spela in svarven på ett "smidigt" sätt.
Någon som råkar sitta på M16 slagankare o vill sälja av ett par? Verkar bara gå o köpa i 50pack nämligen.

Posted

Visst var det någon på forumet som hade färdig mall för att stansa fiskgälar?
Måste plasta in en gäl i spindeln längst bak som P1076 hade (för att få genomströmning av luften i kupén)
Köper gärna en aluplåt som någon stansar, eller om någon har en skrotbit så kan jag plasta av en egen för att senare plasta in den i karossen.

  • 2 months later...
Posted

Ett steg i rätt riktning idag, svarv säkrad och dras hem snart.

Ironiskt nog en blomqvist igen, men lite större och längre och med variatordrift.

Blir perfekt med andra ord när man kompletterat med digitaler 😁

  • Like 2
Posted

Börjar ta sig med renoveringen i garaget också.

Korrekt kulör för inspirationsboost infinner sig nu på väggarna 😁

 

IMG_20221031_191610.jpg

IMG_20221031_191603.jpg

  • Like 6
Posted
1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Hm har du inte alldeles för lite garage port ? :burnout: 

Man har väl alltid för litet garage, port, maskinpark osv?

Mer önskar man sig alltid! 😁

 

Men nej, det är min dubbeldörr till verkstadsdelen, så jag håller separat skitig zon och "ren" zon.

  • Like 3
  • 5 weeks later...
Posted

På söndag hämtas starten till nästa etapp i hobbyn och livet.

Ett smakprov och kunskapstest enligt bild nedan:

 

TMP_20221123_103018_4747667503542957398.jpg

Posted (edited)
On 2022-12-09 at 09:49, Mikael Nordin sade:

Plast Pantera från Kungälv kanske....?

Baah, ni har alldeles för bra koll 😆

Den står nu i förvaring inför byggets start om nått år.

 

IMG_20221211_171550.jpg

IMG_20221211_171606.jpg

IMG_20221211_171621.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 2
  • 3 months later...
Posted

Här var det dött.
Men garaget är snart på G att bli fungerande igen.
Tittar på att flyta plattan med industriflyt och måla upp så man kan börja nyttja det snart.
Men under tiden så tänkte jag kolla om ni andra har tittat något på bilskydd?
Hittade denna som hävdar skräddarsydda skydd, och det vill man ju ha såklart.
Något att satsa på kanske för o skydda från skräp, slipdamm o annat bös när man ska bygga Panteran i samma lokal kanske?
https://www.shopforcovers.com/se/indoor-car-cover-ford-gt40-with-mirror-pockets.html

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...