Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

1 timme sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Hej

Såhär sitter min.

Hittade några bilder 

Torkarmotor 1.JPG

Torkarmotor 2.JPG

Torkarmotor.JPG

Det såg smutt ut, vilken bil kommer den ifrån, och hur långt svep har du?
Vill uppnå 140-160° svep tänkte jag om det är möjligt med rutan och en vinklad arm.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Tack Magnus, får kika på ett sådant alternativ istället för en lucas enhet också.

 

Idag har jag förberett tankrören, så nu ska dom till svetsaren och bli klara.

Nitade även in muttrar i fläktkåpan i förberedande syfte.

IMG_20210517_212841.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fixade expandernitar till kåporna bakom lykthusen idag, sen har jag borrat styrhål för att få samma position på takspindeln när man tar bort den för lack.

Det jag undrar lite över är vilken sida man vill ha torkarna parkerade på, borde vara till höger väl?

Hittar nämligen ingen 330mm lång arm från holden.co.uk.

Finns det bra firmor för kromade armar o torkare här hemma som dessutom säljer lucas torkarmotorer? (Får inte plats med en direktdriven enhet)

 

IMG_20210519_184905.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Matten var inte med mig idag.

170 min och 630 max är ytan jag har för rentorkning.

Borde ha 400mm torkararm och 450mm blad.

Men av vad jag kan se så är urgröpningen i huven gjord för 110graders svep, känns inte helt optimalt, men kanske bli bra ändå då rutan är så välvd åt ytterkanterna och man kanske inte ens borde försöka torka där?

Edit: kanske kan klämma ur 120° max, vad har ni kört för svep och rak eller vinklad arm på era byggen?

 

Edit2: löste problemet, nu är armen installerad o klar🤣

 

IMG_20210519_203225.jpg

IMG_20210519_203235.jpg

IMG_20210519_203244.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Pulat med lite annat medans jag undersöker delar till torkarlösning.

Kortade ner justerskruvarna 15mm och fick fram punkten för kulleden jag använder som pivotpunkt för lyktorna.

Återstår o fixa plåtarna som ska hålla justerskruvarna mot karossen, men det känns krångligt, och har blivit något jag gärna skjuter på tyvärr 😆

 

IMG_20210523_155919.jpg

IMG_20210523_192723.jpg

Link to comment
Share on other sites

Började med något roligare istället för lysena.

Vart en av komponenterna till växlingsmekaniken. Bara 7 kvar nu för o kunna växla 😆

IMG_20210526_210052.jpg

IMG_20210526_215918.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Började med något roligare istället för lysena.

Vart en av komponenterna till växlingsmekaniken. Bara 7 kvar nu för o kunna växla 😆

IMG_20210526_210052.jpg

IMG_20210526_215918.jpg

Vad för spakställ kommer du använda,blir det vajer eller arm.

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, Stefan Lessig sade:

Vad för spakställ kommer du använda,blir det vajer eller arm.

Vajer, kör med Toyota MR2 spakställ.
Om jag tänker rätt så blir logiken dock fel, så får vända på armen, eller låta vajrarna sväng o komma bakifrån för o få det rätt vid lådan. Har inte grottat ner mig i det än dock, får se vart de landar.
Likt bild nedan:

87 88 89 Toyota MR2 OEM Shifter Assembly - M/T – Autopartone.com

Link to comment
Share on other sites

Färdigställt fäste samt axeltapp för armen som ska dra växelföraren ut/in.

Tidigare arm ska fastställas bra läge på och sen färdigställas(den som faktiskt lägger i växlarna)

Återstår o tillverka lagerhållare för båda funktionerna, sen kan man nog torrköra mekaniken.

 

IMG_20210530_212445.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Växelmekanismen är nästan klar, saknas bara dom vattenskurna aludelarna som ska sköta ut/in-rörelsen av växelföraren.

Då kan man torrköra hela rasket om man roar sig med att måtta ut rätt vajrar o köper hem.

 

IMG_20210614_212049.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som inget hänt, men fixat lite finlir.

Alla låsringar på plats och små detaljer ordnade. Inväntar bara den sega vattenskäraren för o få ordning på armarna jag vill ha för att slutföra.

Fick även låspinnarna till huvgångjärnen fram o bak.

IMG_20210616_204003.jpg

IMG_20210616_204819.jpg

Link to comment
Share on other sites

Börjat kika lite på pumpar och snubblade över denna rackare.
https://tecomotive.com/store/en/water-pumps/pierburg-cwa400-water-pump?number=7.03665.66.0.1k
Någon som kört Pierburg förur? Sitter tydligen original i BMW M-modeller.(iaf ett antal av dem)

Den uppger bättre värden än DC EWP150 gör (Craigpumpen anger flöde vid 0 PSI)
och den verkar väl beprövad också.
Tänker om man monterar den på motorn som om den vore remdriven, men den ändå inte är det, borde bli smidigt och en tekniskt bra lösning i kombination med Holley Terminator som får styra pumpen också. (alltid lägga ett minvarv, och sen högre varv vid last/behov) https://www.holleyefi.se/shop/product/terminator-x-mpfi-universal?tm=webshop&sm=holley-efi/terminator-xx-max/universal-kits/terminator-x

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

HJÄLP!
Jag behöver hjälp att finna lämplig leverantör av högprestanda cellpaket för vattenkylare till bygget.
Första leveransen sket sig, andra från staterna har dom efter mycket om och men cancellerat och slutat tillverka...
Jag SKULLE vilja ha ett cellpaket från PWR, men dom är äckligt dyra o få hem.
Kollat med Griffin, dom kan tillverka, men tar ungefär samma betalt (ordentligt norr om 10 papp)
Koyo har slutat med sin racingserie, Mishimoto gör inga kylare med lämpliga mått...

Börjar få slut på idéer helt enkelt...

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Jag SKULLE vilja ha ett cellpaket från PWR, men dom är äckligt dyra o få hem.

 

Har du kollat med Sellholm, jag köpte min PWR kylare därifrån

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, super7 sade:

Har du kollat med Sellholm, jag köpte min PWR kylare därifrån

 

//Nisse

Ja, dom ville ha 10800+moms, frakt och tull för en PWR, dvs. i området 15 papp för kylaren...

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-18 at 08:56, swedishGT40 sade:

Ja, dom ville ha 10800+moms, frakt och tull för en PWR, dvs. i området 15 papp för kylaren...

Det var dyrt.... den jag köpte råkade vara en hyllvärmare som nån annan beställt men ej köpte

när den kom hem.

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Hansol sade:

Har du kollat med Pro Alloy i England , verkar som man kan beställa varianter av deras race GT40 radiator.

 

ford_gt40_rad_old_5000x.jpg?v=1574243474

Dom ska ha så bra betalt.

750£ o uppåt, plus moms o frakt o tull.

Då är PWR teoretiskt bättre för samma pengar tyvärr 🥶

Link to comment
Share on other sites

Löste värmeproblem i cobran med en custom kylare från https://www.winnerracing.com/

Hade förmånen att resa till Kina då, fick plats i största resväskan. Kvaliten var riktigt bra, andra har fått kylare från dom som vart krokiga, så det kan vara en chansning. Gissar på $400 plus frakt.

Link to comment
Share on other sites

Just nu, ulwe sade:

Löste värmeproblem i cobran med en custom kylare från https://www.winnerracing.com/

Hade förmånen att resa till Kina då, fick plats i största resväskan. Kvaliten var riktigt bra, andra har fått kylare från dom som vart krokiga, så det kan vara en chansning. Gissar på $400 plus frakt.

Köpt från dem, var krokig när den kom fram och förlorade 3 månader på det.

Dom valde att ersätta mig istället för o skicka en ny pga. Postnords hantering... 😕

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Har skickat en förfrågan om custom cellpaket till proalloy efter tips.

Missade det faktum att dom gör customceller först när jag kollade på gt40 kylaren dom hade(som är dyr)

 

Nästan klar med växelmekaniken också, saknar 19mm fräs för o kunna färdigställa, kommer förhoppningsvis i veckan.

 

IMG_20210626_074439.jpg

IMG_20210626_082243.jpg

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, sorin sade:

Har du kollat med https://www.radtec.co.uk/  ? En fördetta anställd på Radtec har startat ägget och bygger väldigt mycket custom grejer . Kan kolla namn och eventuell adress om du är intresserad . 

Klart värt o kolla.

Skicka gärna info i PM om du har lust.

Link to comment
Share on other sites

Utfallet vart på Proalloy tillslut som levererar en custombeställd kylarkärna till mig.
Tack för alla tips som inkom och tillslut löste mitt problem. ❤️
Extra tack till @Hansol vars tips resulterade i köpet.

Nu jagas vindrutetorkare och vattenpump som ska köpas in för kommande arbeten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att någon av oss GT40 byggare här installerade ett fogmaker system.
Är intresserad av o veta mått på behållaren, och pris för kitet. (tänker mig 3 munstycken, en i varje tankutrymme och en i motorrummet.)

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Vill minnas att någon av oss GT40 byggare här installerade ett fogmaker system.
Är intresserad av o veta mått på behållaren, och pris för kitet. (tänker mig 3 munstycken, en i varje tankutrymme och en i motorrummet.)

Jag kan vara skyldig …..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Söker lite info om kylsystemet.

B.la. hur man bestämmer om det ska vara en eller två expansionstankar, samt vilken volym som behövs på dem.

Hittar nämligen olika uppgifter överallt...

 

Jag är van o designa enligt bild iaf, men vet inte hur jag räknar ut hur mycket volym som behövs(dvs. Hur mycket vätskan expanderar)

Hjälp?

 

IMG_20210705_091349.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Här kommer en till uppgift (förmodligen är "olika" den med). 18% av volymen i systemet, som jag läst någonstans, var vet jag inte? Kylvätskan kan man räkna med expanderar ca: 6% och så tar man det gånger tre.

Skulle det visa sig att man har för liten tank kan man utöka volymen med ytterligare en tank och dra en slang som går från övre delen på den första tanken till botten på den andra. Då uppstår fenomenet att om den första blir full rinner överskottet till den andra. Sedan när systemet kallnar blir det undertryck och då sugs det tillbaka till den första igen. En annan finess är att tank-2 kan placeras lite var man vill, t.ex. betydligt lägre än den första, d.v.s. en väldigt bra utväg om man har problem med att den första inte räcker till. Lämpligt då är att man har ett kylarlock med högre öppningstryck på 1:an jämfört med tank-2. 

Har man problem med att kylvätskan ändå sprutar ut är det kanske risk att man har någon/några luftfickor i systemet? Då faller ju alla teorier om hur vätska expanderar. Min tank är ca: 2,5 liter, kanske aningen mer, vill minnas att det går ca: 16-17 liter i systemet och det verkar funka.  

Edit: Man kan även tänka sig att ha en tokliten tank-1 som separerar ut luftbubblorna och ha storlek på tank-2 för all expansion.

 

Edited by Arto
felskrivning
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Arto sade:

 

Här kommer en till uppgift (förmodligen är "olika" den med). 18% av volymen i systemet, som jag läst någonstans, var vet jag inte? Kylvätskan kan man räkna med expanderar ca: 6% och så tar man det gånger tre.

Skulle det visa sig att man har för liten tank kan man utöka volymen med ytterligare en tank och dra en slang som går från övre delen på den första tanken till botten på den andra. Då uppstår fenomenet att om den första blir full rinner överskottet till den andra. Sedan när systemet kallnar blir det undertryck och då sugs det tillbaka till den första igen. En annan finess är att tank-2 kan placeras lite var man vill, t.ex. betydligt lägre än den första, d.v.s. en väldigt bra utväg om man har problem med att den första inte räcker till. Lämpligt då är att man har ett kylarlock med högre öppningstryck på 1:an jämfört med tank-2. 

Har man problem med att kylvätskan ändå sprutar ut är det kanske risk att man har någon/några luftfickor i systemet? Då faller ju alla teorier om hur vätska expanderar. Min tank är ca: 2,5 liter, kanske aningen mer, vill minnas att det går ca: 16-17 liter i systemet och det verkar funka.  

Edit: Man kan även tänka sig att ha en tokliten tank-1 som separerar ut luftbubblorna och ha storlek på tank-2 för all expansion.

 

Tack för svaret Arto, då räknar jag på max 3 liters tank att försöka skohorna in mot torpedväggen 😆
Har sett samma siffror som du nämner, men även siffror där man säger 4% expansion, men det är bara canton som omnämner drawdown på 12% (mängden vätska ett system kan dra ner tills den når termostaten och orsakar luft i systemet)
Men i ett välfyllt system så borde man inte behöva bry sig om en s.k. drawdown när man dimensionerar exp.kärlet, särskilt inte om man saknar termostat också 😄

Link to comment
Share on other sites

Någon som roat sig med o väga främre och bakre karossen från SGT?

Tänkte försöka få fram lämpliga gasfjädrar o köpa hem, men hittade inga uppgifter, och har inte möjlighet att väga delarna heller tyvärr 🤔

Link to comment
Share on other sites

Löste frågan, så har en undran till er som byggt med AC, och mer riktat mot @Magnus. Viktorsson som jag sett i tråden byggt nästan exakt som jag tänkt det med rören i tunneln.

Eftersöker vilka rör o kopplingar som används till ac rör, och lite tips och idéer på lösningar med o fästa rör i tunneln som spar plats då det blir trångt.

Att dra ac slang är o glömma, alldeles för otympligt tyvärr.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Väldigt detal

5 timmar sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Hej

Har hittat lite bilder som kanske kan ge lite ideer. Det är supertrångt i mitten tunneln så tänk efter först vad som ska prioriteras.

 

 

Väldigt detaljerat och bra Magnus, men saknar svaret på vilka typ av kopplingar och rör du använt dig utav, samt vart man får tag i dem (om det är nå special för AC)
Är det vanliga JIC/AN och Alurör, eller nå special för AC?

EDIT: Misstänker att de kan vara nå special, då slangkopplingar skall anslut mot rörkopplingarna med en o-ring?
Och det är dom kopplingarna för rör och rören jag inte vet vart man får tag på.

EDIT 2: Har nog funnit det jag letat efter, ken-co.com säljer kopplingarna jag är ute efter.
Men det kanske finns tipps om lika kopplingar lite mer lokalt som någon har koll på?
image.png.933e93fe117ec5fa8c3ebb934b2fd068.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Jag lät tillverka egna muttrar och svetsändar för O-ring. Sedan köpte jag serviceuttag på ebay som jag svetsade fast på lämplig plats. Jag skulle nog försöka hitta det du har letat fram och gå till närmaste AC firma och be dom beställa hem mutter och svetsända.  

Mycket finns på car builder i England också.

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Jag lät tillverka egna muttrar och svetsändar för O-ring. Sedan köpte jag serviceuttag på ebay som jag svetsade fast på lämplig plats. Jag skulle nog försöka hitta det du har letat fram och gå till närmaste AC firma och be dom beställa hem mutter och svetsända.  

Mycket finns på car builder i England också.

Ska kolla om lokala ac firman kan ta hem reparationssatser för ac rör, de borde inte vara en omöjlighet o lösa. Och så kan jaf preppa allt själv o låta någon svetsa ihop rören sen bara.

Tackar Magnus 👍

Link to comment
Share on other sites

Kanske en jättedum fråga, men då jag inte hittar någon konkret information så frågar jag ändå.
Vilka rördimensioner matchar upp mot AC kopplingarna?


T.ex. en #8 AC koppling och rörände måste väl ändå motsvara AN8 rör?
hittar ingen information någonstans om vilka rördimensioner det är till kopplingarna
T.ex. #8 fitting 3/4" (nippeln är 3/4" gänga) är för slang 13/32 (10,3mm ID)
Så inte helt orimligt att det kan vara detsamma som ett AN8 alurör som är 12,7mm utvändigt, men hittar inte den konkreta informationen någonstans tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Håller på med o försöka knyta ihop säcken på handbromseriet, men försöker o hitta en smidig lösning på att byta ände på vajern som kommet från linjärenheten, men är osäker på om det håller med o pressa på en vajerterminal med gängstång.
Något du vet @therealpinto som ändå besiktat o kanske testat en del handbromslösningar?
Den kommer utsättas för dragande kraft på max 100kg.
image.png.88ce249166deb35c782b7473cae55405.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Håller på med o försöka knyta ihop säcken på handbromseriet, men försöker o hitta en smidig lösning på att byta ände på vajern som kommet från linjärenheten, men är osäker på om det håller med o pressa på en vajerterminal med gängstång.
Något du vet @therealpinto som ändå besiktat o kanske testat en del handbromslösningar?
Den kommer utsättas för dragande kraft på max 100kg.
image.png.88ce249166deb35c782b7473cae55405.png

Skulle inte ge mig in på att manuellt försöka klämma ändbeslag utan avsedd utrusning, den kommer relativt snabbt kliva av vajern när du lägger på lite kraft om det inte klämts med rätt utrusning .

 

Edited by Hansol
Link to comment
Share on other sites

Jag klämde med kabeskotång modell kraftig när jag kortade wiren på min gamla 7a, hemmabyggd linjärmotor som drog långt mer än 100 kilo och det höll de 3 år jag hade bilen. Jag använde originaländen från wiren som jag borrade ur och återanvände.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...