Arto Posted June 11, 2020 Posted June 11, 2020 Pricken över i:et, vilken känsla det måste vara! Stort Grattis på alla möjliga vis Magnus! Quote
Hansol Posted June 11, 2020 Posted June 11, 2020 Härligt att se Magnus , Grattis till ett makalöst fint bygge och att få kröna det med en nystansad regplåt. Hoppas du nu får njuta med lika många år bakom ratten som byggtiden det tog !! Quote
Örjan Brattberg Posted June 11, 2020 Posted June 11, 2020 Grattis Magnus Du har haft bra fart på slutspurten mvh Örjan Quote
Magnus. Viktorsson Posted July 4, 2020 Author Posted July 4, 2020 Bjuder på lite bilder som Kristoffer Kling på Klingfota har tagit på bilen. Bilderna är med i bilsport nummer 10 3 Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 14, 2020 Author Posted August 14, 2020 Behövde ingen parkeringsbiljett. 2 5 Quote
Magnus. Viktorsson Posted September 2, 2020 Author Posted September 2, 2020 Nu har jag åkt 600 mil med GT40n. Nu på semestern har jag fått till Bankörning Kinnekulle med detta fantastiska Locost forum. Ford träff i Grästorp och lite andra lokala träffar Linköping tur och retur för snabbfika på stan med en grymt trevlig GT40 byggare därifrån. Åkt till Göteborg bara för att parkera gratis i parkeringshus:) Öland fram och tillbaka och cruising runt Öland, en grym semester med tjejen. Det bästa är att tjejen trivs som Ken Miles i bilen konbana med SVKG och Bankörning på Anderstorp Det är en utmaning att få med resväskan till allt men vilken last åsna bilen är... Man får ha hårdare krav än flygbolagens handbagage... 4 Quote
Jocke4U Posted September 2, 2020 Posted September 2, 2020 Det är helt grymt @Magnus. Viktorsson 1 Quote
swedishGT40 Posted September 3, 2020 Posted September 3, 2020 Har du en kvinna som njuter av o åka med i bilen?😳😳😳 Jag bugar och gratulerar dig Magnus 🎉 1 Quote
Magnus. Viktorsson Posted October 10, 2020 Author Posted October 10, 2020 (edited) 700mil och stundtals misshandel av bakdäck har gjort att den sista turen för säsongen får göras på däcken som köptes 2007..... Edited October 10, 2020 by Magnus. Viktorsson 7 Quote
Magnus. Viktorsson Posted April 6, 2021 Author Posted April 6, 2021 (edited) Några uppdateringar för bilen denna säsong. Ny omklädning av stolar Frästa spinners Brandsläckningssystem Nya Bromsbelägg och Avon däck. Dom uniballs som följde med Gox som jag dumt nog valde att använda har åkt i metalskroten. Edited April 6, 2021 by Magnus. Viktorsson Quote
Magnus. Viktorsson Posted April 6, 2021 Author Posted April 6, 2021 (edited) Eftersom man byter uniballs så gör jag en ny hjulinställning. Jag mäter själv så gott det går på garage golvet Ska justera så nära sanningen som det går själv för att sedan åka till en riktig hjulinställare. Årets setup i framvagn minus 1 grad camber 5 grader caster 0 toe men det är en aning mätbart åt toe-in. Edited April 6, 2021 by Magnus. Viktorsson 2 Quote
heralue Posted April 6, 2021 Posted April 6, 2021 4 timmar sedan, Magnus. Viktorsson sade: Några uppdateringar för bilen denna säsong. Ny omklädning av stolar Frästa spinners Brandsläckningssystem Nya Bromsbelägg och Avon däck. Dom uniballs som följde med Gox som jag dumt nog valde att använda har åkt i metalskroten. Frågan är om Gox-uniballsen ens är återvinningsbara 😂 1 Quote
Arto Posted April 6, 2021 Posted April 6, 2021 3 timmar sedan, heralue sade: Frågan är om Gox-uniballsen ens är återvinningsbara 😂 Det kan gå...... om man inte talar om för skrotfirman var dom kommer från. Tänk om han har gjutit själv i aluminium? Bäst är väl kanske att känna på dom med magnet och fil så dom hamnar i rätt låda? 1 Quote
Magnus. Viktorsson Posted June 7, 2021 Author Posted June 7, 2021 (edited) Årets första körning och dagen till ära så har jag monterat mina nya stolar i bilen. Edited June 7, 2021 by Magnus. Viktorsson 5 Quote
swedishGT40 Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 Kan bara instämma, läckra säten med modernare utformning, men även designmässigt i stil med originalen. Dom vill man ha minsann 🤤 Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 22, 2021 Author Posted August 22, 2021 Då har man semestrat med bilen en vecka och fick till en riktigt trevlig träff med en släkting. 2 Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 22, 2021 Author Posted August 22, 2021 Fick dock skruva lite en dag för det lilla som är kvar från GOX ska ju naturligtvis hålla samma standard som allt annat därifrån. Tror att hans Drivaxelhub har fel materialval då jag körde av min. Hade tur att få hjälp av min kompis på Öland med svets och svarv så jag kunde ta mig hem. Nu får det bytas ut till andra. 1 2 1 Quote
Kjelland28 Posted August 23, 2021 Posted August 23, 2021 Tråkigt, vet du hur mycket vrid du får ur motorn och vilken utväxling du har så kan jag kika lite på hur det ser ut ? Brottytan i sig ser ju ut som ett klassiskt vridbrott Quote
heralue Posted August 23, 2021 Posted August 23, 2021 GOX gör dig aldrig, förlåt ALLTID, besviken.......😉 Quote
swedishGT40 Posted August 23, 2021 Posted August 23, 2021 Detta är anledningen till att jag letade länge o väl efter vettiga drivhubbar till min drivlina, hoppas man fick det man var ute efter i slutändan, så man slipper strul som det här... Quote
MagnusS Posted August 25, 2021 Posted August 25, 2021 Precis läst byggtråden, fantastiskt hantverk! 3 Quote
Andreas Engström Posted August 28, 2021 Posted August 28, 2021 Ser ut som de är gjorda i riktigt tarzan-gummistål dem där! Håller garanterat om du kör fram dem i vettigt material! 🙂 Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 29, 2021 Author Posted August 29, 2021 On 2021-08-25 at 19:29, MagnusS sade: Precis läst byggtråden, fantastiskt hantverk! Tack för dom fina orden. Har varit en fantastisk kul resa. Visst många nederlag och mycket besvikelse, många saker att göra om men till slut så mycket glädje och många nya kompisar på vägen. 2 Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 29, 2021 Author Posted August 29, 2021 11 timmar sedan, Andreas Engström sade: Ser ut som de är gjorda i riktigt tarzan-gummistål dem där! Håller garanterat om du kör fram dem i vettigt material! 🙂 Jag ska göra nya i 2541 seghärdat tänkte jag . Det tråkiga är att GOX splines inte är standard så ska se till att matcha in det till hans hubbar. Detta materialet som GOX körde fram sina drivaxelhubbar i gick lätt att svetsa i så inget bra materialval där inte... Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 29, 2021 Author Posted August 29, 2021 On 2021-08-23 at 06:25, Kjelland28 sade: Tråkigt, vet du hur mycket vrid du får ur motorn och vilken utväxling du har så kan jag kika lite på hur det ser ut ? Brottytan i sig ser ju ut som ett klassiskt vridbrott Hej jag har 277 hk 452nm på drivhjulen. Sedan har jag Ricardos låda som har denna utväxling enligt bild Quote
Kjelland28 Posted September 1, 2021 Posted September 1, 2021 Om vi utgår från momentet på hjulen så kan vi ju lägga utväxlingen åt sidan så länge, vad var det för för diameter på axeln och vilket djup har splines-spåren ? Quote
Andreas Engström Posted September 3, 2021 Posted September 3, 2021 (edited) On 2021-08-29 at 12:27, Magnus. Viktorsson sade: Jag ska göra nya i 2541 seghärdat tänkte jag . Det tråkiga är att GOX splines inte är standard så ska se till att matcha in det till hans hubbar. Detta materialet som GOX körde fram sina drivaxelhubbar i gick lätt att svetsa i så inget bra materialval där inte... Ja det materialet är ju riktigt bra. Får du tag i 2541-03 så har jag för mig att det ligger bortåt 1000 i sträck. Vi gjorde Lotus stakarna i det. Sen har jag för mig att det finns 2541-05 ochså som är ännu lite starkare, men det kanske är svårt att köra i? Skulle gissa att "mannen myten legenden" har kört i "vanligt" 355 stål eller liknande. 😏 Skicka en bit så kanske jag kan fixa en analys vad det är för nått Edited September 3, 2021 by Andreas Engström 1 Quote
Magnus. Viktorsson Posted September 3, 2021 Author Posted September 3, 2021 On 2021-09-01 at 22:29, Kjelland28 sade: Om vi utgår från momentet på hjulen så kan vi ju lägga utväxlingen åt sidan så länge, vad var det för för diameter på axeln och vilket djup har splines-spåren ? Hej Det är 35mm ytterdiameter och 2mm djupa splines. Quote
Kjelland28 Posted September 4, 2021 Posted September 4, 2021 Om vi bortser från själva splinebommarnas förmåga att vrida och bara räknar på kärnan så hamnar vi på 158N/mm2 vid jämn och fin belastning och det tror jag att vi kan vara överens om att nån jämn och fin belastning har det inte varit 🙂 egentligen ska det göras reducering pga bomskårorna men jag tror att om du tar en säkerhetsfaktor på över 3 så ska det nog hålla. Precis som Andreas säger så behöver du ett rätt biffigt material. 2541 har sträckgräns 700 N/mm2 och brott 900 N/mm2 finns väl några till kandidater men du ska nog inte gå under 500N/mm2 i sträckgräns. 2541 ger dig säkerhetsfaktor 4,5 mot sträck. 2 Quote
Magnus. Viktorsson Posted February 3, 2022 Author Posted February 3, 2022 Då har jag tagit isär andra sidans drivaxel. Den visar också tydliga tecken på att inte trivas där.. 2 Quote
swedishGT40 Posted February 4, 2022 Posted February 4, 2022 aj då, den har ju också vridit sig. Du borde kanske se över och skaffa tuffare grejer helt enkelt. Någon plan där? Quote
Hansol Posted February 4, 2022 Posted February 4, 2022 Vadå ett par rejäla burnouts på backväxeln så är ju bommarna tillbaka på ursprunglig plats , pengar sparar du även in kostar bara soppan. 3 Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 1, 2022 Author Posted August 1, 2022 (edited) Lite uppdatering vad som händer med bilen. Både roliga och mindre roliga saker. Det bästa är att den har gått över 2000mil nu utan större problem. Det lite tråkigare är att jag provisoriskt fått laga bakdelen..... Ingen go känsla när man nått motorvägsfart och hör att bakhuven lossnar, exakt då kom jag på att jag inte låst bakhuven. .... ..Som tur var så stannade trafiken och jag skadade ingen annan. Jag sprang i världsmästar tempo på motorvägen för att hämta den. Lagade den helt ok men får fixa finliret till vintern. Har kört lite på bana och varit på lite bilträffar Här är lite blandade bilder. Ha det fint alla och kämpa på med byggena Edited August 1, 2022 by Magnus. Viktorsson 2 2 2 Quote
Arto Posted August 3, 2022 Posted August 3, 2022 Det där är jäkligt lätt hänt vilken tur att det inte blev värre och huven går att rädda. Även jag har kommit hem och upptäckt att allt inte var låst ordentligt😨, hade då turen att det var en kortare körsträcka i sakta tempo. Quote
super7 Posted August 3, 2022 Posted August 3, 2022 (edited) Jag har gjort nått liknande med min se7en, missade att spänna fast huv och noskon vid en provkörning första rejäla bromsningen så viker sig noskonen framåt mot asfalten och släpas mot backen tills jag stannat🤬 //Nisse Edited August 3, 2022 by super7 Quote
kengren Posted August 3, 2022 Posted August 3, 2022 Det är lätt att glömma bort sig, har också bromsat och noskonen gått i backen. Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 11, 2022 Author Posted August 11, 2022 Körde lite konbana på Vårgårda flygfält ihop med SVKG. Bilen känns bra och hänger med fint i svängarna video-1660195638.mp4 video-1660195663.mp4 video-1660195679.mp4 video-1660163066.mp4 Quote
Magnus. Viktorsson Posted August 11, 2022 Author Posted August 11, 2022 Och så var man ju på bästa eventet på hela året Locost forumets Kinnekulle dag. Körde 111 varv totalt och 47 mil allmän väg den helgen. Locost-liten.mov video-1659906193.mp4 video-1659798949.mp4 6 Quote
Rune Posted August 29, 2022 Posted August 29, 2022 On 8/22/2021 at 10:41 PM, Magnus. Viktorsson said: Fick dock skruva lite en dag för det lilla som är kvar från GOX ska ju naturligtvis hålla samma standard som allt annat därifrån. Tror att hans Drivaxelhub har fel materialval då jag körde av min. Hade tur att få hjälp av min kompis på Öland med svets och svarv så jag kunde ta mig hem. Nu får det bytas ut till andra. Disse er laget i 1625 tror jeg, og er et godt stål, men alle slike er forbruksvare og etter 20 000 km med hard kjørning så kan de ryke . De er beregnet til å brukes opp til ca 450 hk men sammen med DONUTS ! du har mye hk og torque og direkte aksler fra girkassen ( Ricardo kasse) så vid racing så må noe ryke . Det er beregnet på bil som veier ca 960 kg samma som original bilene og jeg vil anta at din bil er mye tyngre enn det. Lager du nye i et sterkere material så vil noe annet svikte og det kan koste mye mer. Skal du kjøre racing så bør du byte driv akslinger til en type med mer flex som kan oppta disse kreftene. eller vurdere donuts. Det kan være smart å lage flere slik at du kan byte. På original bilene på LeMans måtte alt slikt bytes da de ble oppbrukt. Så at du har fått 20000 km på dem bør du anse som bra. Dette er saker man må tenke på uansett hvor man kjøper en bil for å kjøre racing. Jeg har selv en GT40 monocoque som veier 965 kg og nesten samme akslinger ,har heller ikke donuts , så jeg må ha det i tankene når jeg kjører. Quote
Rune Posted August 29, 2022 Posted August 29, 2022 40 minutes ago, Rune said: Disse er laget i 1672 tror jeg er rett betegnelse Quote
Magnus. Viktorsson Posted September 18, 2022 Author Posted September 18, 2022 On 2022-08-29 at 13:07, Rune sade: Bara för att man ska lära sig någonting om materialval och förstå varför dessa går av så lätt så ska jag låta ett företag göra en materialanalys. Då får vi svaret vad det är för legering. Återkommer med resultatet. Quote
Magnus. Viktorsson Posted September 18, 2022 Author Posted September 18, 2022 Både tungt och lättsamt på samma gång... Nu har GOX uprights hamnat på rätt ställe...... 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.