Jump to content

Recommended Posts

Posted

Pricken över i:et, vilken känsla det måste vara! Stort Grattis på alla möjliga vis Magnus! :notworthy:

Posted

Härligt att se Magnus , Grattis till ett makalöst fint bygge och att få kröna det med en nystansad regplåt.
Hoppas du nu får njuta med lika många år bakom ratten som byggtiden det tog !! :toot:

  • 3 weeks later...
Posted

Ertappad under en byggpaus.....dreaming....:23:

2020-07-05.JPG.f678c53d7c37d809bb365d83296c9c52.JPG

  • Like 3
  • Haha 1
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Posted

Nu har jag åkt 600 mil med GT40n. 

Nu på semestern har jag fått till 

Bankörning Kinnekulle med detta fantastiska Locost forum.

Ford träff i Grästorp och lite andra lokala träffar 

Linköping tur och retur för snabbfika på stan med en grymt trevlig GT40 byggare därifrån. 

Åkt till Göteborg bara för att parkera gratis i parkeringshus:) 

Öland fram och tillbaka och cruising runt Öland, en grym semester med tjejen. Det bästa är att tjejen trivs som Ken Miles i bilen 

konbana med SVKG

och Bankörning på Anderstorp 

Det är en utmaning att få med resväskan till allt men vilken last åsna bilen är... 

Man får ha hårdare krav än flygbolagens handbagage... 

IMG_20200827_195023_1.jpg

received_352970332756685.jpeg

IMG_20200901_180024_1.jpg

IMG_20200830_145653.jpg

IMG_20200823_115045_1.jpg

IMG_20200821_164236_1.jpg

IMG_20200718_102338_1.jpg

IMG_20200823_090957_1.jpg

received_348104969695544.jpeg

  • Like 4
  • 1 month later...
Posted (edited)

700mil och stundtals misshandel av bakdäck har gjort att den sista turen för säsongen får göras på däcken som köptes 2007.....

IMG_20201010_140631.jpg

Edited by Magnus. Viktorsson
  • Like 7
  • 5 months later...
Posted (edited)

Några uppdateringar för bilen denna säsong.

Ny omklädning av stolar 

Frästa spinners

Brandsläckningssystem 

Nya Bromsbelägg och Avon däck. 

Dom uniballs som följde med Gox som jag dumt nog valde att använda har åkt i metalskroten. 

 

IMG_20210404_190856.jpg

Edited by Magnus. Viktorsson
Posted (edited)

Eftersom man byter uniballs så gör jag en ny hjulinställning.

Jag mäter själv så gott det går på garage golvet 

Ska justera så nära sanningen som det går själv för att sedan åka till en riktig hjulinställare. 

Årets setup i framvagn 

minus 1 grad camber

5 grader caster 

0 toe men det är en aning mätbart åt toe-in. 

 

IMG_20210326_120231.jpg

Edited by Magnus. Viktorsson
  • Like 2
Posted
4 timmar sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Några uppdateringar för bilen denna säsong.

Ny omklädning av stolar 

Frästa spinners

Brandsläckningssystem 

Nya Bromsbelägg och Avon däck. 

Dom uniballs som följde med Gox som jag dumt nog valde att använda har åkt i metalskroten. 

 

IMG_20210404_190856.jpg

Frågan är om Gox-uniballsen ens är återvinningsbara 😂

  • Haha 1
Posted
3 timmar sedan, heralue sade:

Frågan är om Gox-uniballsen ens är återvinningsbara 😂

:hmmm: Det kan gå...... om man inte talar om för skrotfirman var dom kommer från.:wink:

Tänk om han har gjutit själv i aluminium? Bäst är väl kanske att känna på dom med magnet och fil så dom hamnar i rätt låda?

  • Haha 1
  • 2 months later...
Posted

Kan bara instämma, läckra säten med modernare utformning, men även designmässigt i stil med originalen.
Dom vill man ha minsann 🤤

  • 2 months later...
Posted

Fick dock skruva lite en dag för det lilla som är kvar från GOX ska ju naturligtvis hålla samma standard som allt annat därifrån. 

Tror att hans Drivaxelhub har fel materialval då jag körde av min. 

Hade tur att få hjälp av min kompis på Öland med svets och svarv så jag kunde ta mig hem.

Nu får det bytas ut till andra.

IMG_20210821_181057_1.jpg

IMG_20210821_183733_1.jpg

IMG_20210821_183738_1.jpg

IMG_20210821_183741_1.jpg

IMG_20210821_184242_1.jpg

IMG_20210822_115359_1.jpg

  • Like 1
  • Confused 2
  • Sad 1
Posted

Tråkigt, vet du hur mycket vrid du får ur motorn och vilken utväxling du har så kan jag kika lite på hur det ser ut ? Brottytan i sig ser ju ut som ett klassiskt vridbrott

Posted

Detta är anledningen till att jag letade länge o väl efter vettiga drivhubbar till min drivlina, hoppas man fick det man var ute efter i slutändan, så man slipper strul som det här...

Posted
On 2021-08-25 at 19:29, MagnusS sade:

Precis läst byggtråden, fantastiskt hantverk!

 

Tack för dom fina orden.

Har varit en fantastisk kul resa. Visst många nederlag och mycket besvikelse, många saker att göra om men till slut så mycket glädje och många nya kompisar på vägen.

 

  • Like 2
Posted
11 timmar sedan, Andreas Engström sade:

Ser ut som de är gjorda i riktigt tarzan-gummistål dem där! Håller garanterat om du kör fram dem i vettigt material! 🙂

 

Jag ska göra nya i 2541 seghärdat tänkte jag . Det tråkiga är att GOX splines inte är standard så ska se till att matcha in det till hans hubbar.

Detta materialet som GOX körde fram sina drivaxelhubbar i gick lätt att svetsa i så inget bra materialval där inte...

  

Posted
On 2021-08-23 at 06:25, Kjelland28 sade:

Tråkigt, vet du hur mycket vrid du får ur motorn och vilken utväxling du har så kan jag kika lite på hur det ser ut ? Brottytan i sig ser ju ut som ett klassiskt vridbrott

Hej jag har 277 hk 452nm på drivhjulen.

Sedan har jag Ricardos låda som har denna utväxling enligt bild

 

GT40 bromsbänk.jpg

IMG_20180116_151110.jpg

Posted

Om vi utgår från momentet på hjulen så kan vi ju lägga utväxlingen åt sidan så länge, vad var det för för diameter på axeln och vilket djup har splines-spåren ? 

Posted (edited)
On 2021-08-29 at 12:27, Magnus. Viktorsson sade:

Jag ska göra nya i 2541 seghärdat tänkte jag . Det tråkiga är att GOX splines inte är standard så ska se till att matcha in det till hans hubbar.

Detta materialet som GOX körde fram sina drivaxelhubbar i gick lätt att svetsa i så inget bra materialval där inte...

  

Ja det materialet är ju riktigt bra. Får du tag i 2541-03 så har jag för mig att det ligger bortåt 1000 i sträck. Vi gjorde Lotus stakarna i det. Sen har jag för mig att det finns 2541-05 ochså som är ännu lite starkare, men det kanske är svårt att köra i? Skulle gissa att "mannen myten legenden" har kört i "vanligt" 355 stål eller liknande. 😏 Skicka en bit så kanske jag kan fixa en analys vad det är för nått

 

 

Edited by Andreas Engström
  • Like 1
Posted
On 2021-09-01 at 22:29, Kjelland28 sade:

Om vi utgår från momentet på hjulen så kan vi ju lägga utväxlingen åt sidan så länge, vad var det för för diameter på axeln och vilket djup har splines-spåren ? 

Hej Det är 35mm ytterdiameter och 2mm djupa splines.

 

Fortfarande en hel hub.jpg

Posted

Om vi bortser från själva splinebommarnas förmåga att vrida och bara räknar på kärnan så hamnar vi på 158N/mm2 vid jämn och fin belastning och det tror jag att vi kan vara överens om att nån jämn och fin  belastning har det inte varit 🙂 egentligen ska det göras reducering pga bomskårorna men jag tror att om du tar en säkerhetsfaktor på över 3 så ska det nog hålla. 

Precis som Andreas säger så behöver du ett rätt biffigt material. 2541 har sträckgräns 700 N/mm2 och brott  900 N/mm2 finns väl några till kandidater men du ska nog inte gå under 500N/mm2 i sträckgräns. 2541 ger dig  säkerhetsfaktor 4,5 mot sträck. 

  • Like 2
  • 4 months later...
Posted

aj då, den har ju också vridit sig.
Du borde kanske se över och skaffa tuffare grejer helt enkelt.
Någon plan där?

Posted

Vadå ett par rejäla burnouts på backväxeln så är ju bommarna tillbaka på ursprunglig plats ,
pengar sparar du även in kostar bara soppan. :eclipsee_steering:
 

  • Haha 3
  • 5 months later...
Posted (edited)

Lite uppdatering vad som händer med bilen. Både roliga och mindre roliga saker. Det bästa är att den har gått över 2000mil nu utan större problem. Det lite tråkigare är att jag  provisoriskt fått laga bakdelen..... Ingen go känsla när man nått motorvägsfart och hör att bakhuven lossnar, exakt då kom jag på att jag inte låst bakhuven. .... ..Som tur var så stannade trafiken och jag skadade ingen annan. Jag sprang i världsmästar tempo på motorvägen för att hämta den.  Lagade den helt ok men får fixa finliret till vintern.

Har kört lite på bana och varit på lite bilträffar 

Här är lite blandade bilder.

Ha det fint alla och kämpa på med byggena

IMG_20220518_220635.jpg

IMG_20220518_230056.jpg

IMG_20220519_142233.jpg

IMG_20220519_142245.jpg

 

IMG_20220726_182432.jpg

284573746_2157729471055206_2196870738918975851_n.jpg

IMG_20220514_114232.jpg

IMG_20220522_084009.jpg

IMG_20220522_095702.jpg

IMG_20220716_152617.jpg

IMG_20220723_104105.jpg

 

Edited by Magnus. Viktorsson
  • Like 2
  • Thanks 2
  • Sad 2
Posted

Det där är jäkligt lätt hänt vilken tur att det inte blev värre och huven går att rädda.

Även jag har kommit hem och upptäckt att allt inte var låst ordentligt😨, hade då turen att det var en kortare körsträcka i sakta tempo.

Posted (edited)

Jag har gjort nått liknande med min se7en, missade att spänna fast huv och noskon vid en provkörning första rejäla bromsningen så viker sig noskonen framåt mot asfalten och släpas mot backen tills jag stannat🤬 

 

//Nisse

Edited by super7
Posted

Det är lätt att glömma bort sig, har också bromsat och noskonen gått i backen. 

  • 3 weeks later...
Posted
On 8/22/2021 at 10:41 PM, Magnus. Viktorsson said:

Fick dock skruva lite en dag för det lilla som är kvar från GOX ska ju naturligtvis hålla samma standard som allt annat därifrån. 

Tror att hans Drivaxelhub har fel materialval då jag körde av min. 

Hade tur att få hjälp av min kompis på Öland med svets och svarv så jag kunde ta mig hem.

Nu får det bytas ut till andra.

IMG_20210821_181057_1.jpg

IMG_20210821_183733_1.jpg

IMG_20210821_183738_1.jpg

IMG_20210821_183741_1.jpg

IMG_20210821_184242_1.jpg

IMG_20210822_115359_1.jpg

Disse er laget i 1625 tror jeg, og er et godt stål, men alle slike er forbruksvare og etter 20 000 km med hard kjørning så kan de ryke . De er beregnet til å brukes opp til ca 450 hk men sammen med DONUTS ! du har mye hk og torque og direkte aksler fra  girkassen ( Ricardo kasse) så vid racing så må noe ryke . Det er beregnet på bil som veier ca 960 kg samma som original bilene og jeg vil anta at din bil er mye tyngre enn det. Lager du nye i et sterkere material så vil noe annet svikte og det kan koste mye mer.  Skal du kjøre racing så bør du byte driv akslinger til en type med mer flex som kan oppta disse kreftene. eller vurdere donuts. Det kan være smart å lage flere slik at du kan byte. På original bilene på LeMans måtte alt slikt bytes da de ble oppbrukt. Så at du har fått 20000 km på dem bør du anse som bra. Dette er saker man må tenke på uansett hvor man kjøper en bil for å kjøre racing. Jeg har selv en GT40 monocoque som veier 965 kg og nesten samme akslinger ,har heller ikke donuts , så jeg må ha det i tankene når jeg kjører. 

Posted
40 minutes ago, Rune said:

Disse er laget i 1672  tror jeg er rett betegnelse

 

  • 3 weeks later...
Posted
On 2022-08-29 at 13:07, Rune sade:

 

Bara för att man ska lära sig någonting om materialval och förstå varför dessa går av så lätt så ska jag låta ett företag göra en materialanalys. Då får vi svaret vad det är för legering. Återkommer med resultatet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...