Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om man haft bort axlarna och sätter dit dem igen skall man tänka på att sätta dem på samma sida som de satt på förut. Annars kommer den vridande belastningen på axeln att ändra riktning och det kan göra att axeln ryker.

• 7 months later...
Posted

Nu är säsongen igång. Inte mycket gjort i vinter men coatade grenrör fick jag till, sedan en elektrisk styrd värmekran till defroster lyxade jag till det med också. Blev riktigt skön känsla i vredet när man slipper dra runt en trög vajer.

IMG_20230520_192337.jpg

IMG_20230521_134751.jpg

IMG_20230521_134853.jpg

IMG_20230520_133956.jpg

• Like 8
Posted

Det verkar som den sliter lite däck, faktiskt .....🙂

• Haha 1
  • 2 years later...
Posted

Jo först var jag med dom på Skandinavisk ytförädling  i Eslöv.  Där tror jag att dom utförde termisk coating. Hur som helst så var det ett tjockt och hårt lager men ändå så rostade det igenom. Efter det så målade jag dom bara med en värmefärg som inte alls var dyr och bevisligen också bra.

Blästra rören och sedan ös på med värmefärg är mitt tips.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Jag fixade lite nya stötdämpare till denna säsongen och tänkte väga in bilen. 

Med hyffsat tomma tankar så väger den strax över 1200Kg. När jag sitter i bilen med jobbarskorna på och håller fullgas så blir viktfördelning enligt bild.

Ni som har justerat viktfördelning på racerbilar är detta något att jobba på eller ser man det som helt ok?

Nu ska jag bara lära mig hur man skruvar bort sig på stötdämpanställningarna 😀

20250618_232143.jpg

20250618_231913.jpg

20250618_232138.jpg

Posted

För att bli så optimalt som möjligt bör, om jag förstått det hela rätt, diagonalerna (cross weight) ligga på 50% vardera för att få en bil som beter sig konsekvent åt båda håll. Du är nära där med dina 49,6% resp 50,4% så detta är det du kan påverka genom att skruva på fjädrarna.

Vikterna som sådana påverkar du genom att flytta runt komponenter i bilen eller byta till lättare (eller tyngre...). Skall man vara petig är 50/50 bara ett utgångsvärde och justering efter aktuell bana kan vara nödvändigt från fall till fall utifrån hur man upplever det. Man kan säker lägga hur mycket tid som helst på att studera teori och justera och allt beror på intresse och syfte med körandet. 

Men allt är en kompromiss och särskilt med två tankar som man tömmer en i taget kommer det förmodligen att förändras allt eftersom soppan förbrukas. Jag hade utgått från ett medelvärde på mängd bensin och en fördelning mellan tankarna som känns rimlig utifrån hur du brukar ha dem fyllda. Utifrån detta hade jag vägt och sett till att diagonalerna är nära 50/50 och tutat och kört ett tag för att se hur den uppför sig.  

Vi har säkert fler här på forumet som kan detta betydligt bättre så posta era bästa tips så lär vi oss alla något även idag! 😀