guldgroda Posted September 8, 2020 Author Posted September 8, 2020 Har fått tummen ur och gjort en kopia på nyckeln så nu har jag två. På bild även nyckel-brickor som min bror sytt till mig. 2 Quote
guldgroda Posted September 9, 2020 Author Posted September 9, 2020 (edited) Upptäckte varför jag fått problem med tomgång. Hade nog inte främst med etanol att göra... Muttern som håller reglaget hade lossnat så pass att tomgångsskruven inte längre gjorde nåt... Det verkar som att här borde sitta ett låsbleck (sitter såna på utsidorna av båda förgasarna) men vid reglagen saknas dom. Kanske jag som slarvat bort när jag renoverade. Nån som vet var man kan köpa såna låsbleck? EDIT: Beställt på KG Trimning. Hämtar i morgon torsdag 👌 Gustaf Edited September 9, 2020 by guldgroda Quote
guldgroda Posted September 11, 2020 Author Posted September 11, 2020 (edited) Enskilt godkännande beviljat. Tyvärr kunde han inte få ut ett registreringsnummer på en gång så måste tydligen hanteras manuellt av transportstyrelsen. Lite synd eftersom det är så fint väder på ingång. Får be till byråkrati-gudarna att det går snabbt och smidigt! Mvh Gustaf Edited September 11, 2020 by guldgroda 6 2 Quote
guldgroda Posted September 15, 2020 Author Posted September 15, 2020 (edited) Fick idag hem registreringsbevis för Esther. Behöver jag nu beställa skyltar eller kommer dessa automatiskt? Mvh Gustaf EDIT: Har skaffat försäkring. Verkar dock inte kunna ställa på än. Finns bara grundläggande information på regbeviset och saknar de flesta detaljer. Edited September 15, 2020 by guldgroda 1 Quote
guldgroda Posted September 16, 2020 Author Posted September 16, 2020 Svaret på frågan ovan är att skyltar kommer hem automatiskt. Tur att jag är så oerhört tålmodig och absolut inte har en omgång skyltar till beställda... 😂 Inväntar bara att teknisk data ska komma in i registret så jag kan ställa på bilen! /Gustaf 5 Quote
Rikard Larsson Posted September 17, 2020 Posted September 17, 2020 Bra med två omgångar. Då har du ju två små... 1 Quote
guldgroda Posted September 24, 2020 Author Posted September 24, 2020 Medan den otåligt väntar på att transportstyrelsen ska få in dess tekniska uppgifter i registret! 1 Quote
gka Posted September 24, 2020 Posted September 24, 2020 Äsch, du har skyltar, det räcker väl. Försäkra och ut och kör! Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk Quote
guldgroda Posted September 24, 2020 Author Posted September 24, 2020 11 minuter sedan, gka sade: Äsch, du har skyltar, det räcker väl. Försäkra och ut och kör! Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk Kan inte ställa på den förrän uppgifterna är inne. Men visst, sannolikheten att bli stoppad är väl otroligt låg! Quote
guldgroda Posted September 29, 2020 Author Posted September 29, 2020 On 2020-09-24 at 14:08, guldgroda sade: Kan inte ställa på den förrän uppgifterna är inne. Men visst, sannolikheten att bli stoppad är väl otroligt låg! Bilen är nu registrerad, påställd och försäkring är tecknad. Flyttade dock till hus i lördags och har rätt många punkter att avklara där inför vintern också... Körsugen! 4 1 Quote
sorin Posted September 29, 2020 Posted September 29, 2020 2 timmar sedan, guldgroda sade: Bilen är nu registrerad, påställd och försäkring är tecknad. Flyttade dock till hus i lördags och har rätt många punkter att avklara där inför vintern också... Körsugen! Grattis . Dockan imorgon om det är bra väder ? 🙂 Quote
guldgroda Posted September 29, 2020 Author Posted September 29, 2020 5 timmar sedan, sorin sade: Grattis . Dockan imorgon om det är bra väder ? 🙂 Vilken tid? Ska ut och köra en sväng vid 14-tiden tänkte jag! Quote
sorin Posted September 30, 2020 Posted September 30, 2020 10 timmar sedan, guldgroda sade: Vilken tid? Ska ut och köra en sväng vid 14-tiden tänkte jag! Det brukar vara mellan 17:00-19:00 . Jag är i garaget vid 16:00 , vi kan ta en sväng runt bokskogen om det passar annars . Quote
guldgroda Posted September 30, 2020 Author Posted September 30, 2020 16 minuter sedan, sorin sade: Det brukar vara mellan 17:00-19:00 . Jag är i garaget vid 16:00 , vi kan ta en sväng runt bokskogen om det passar annars . Aha, nån typ av träff eller? (Har noll koll som du hör!) Quote
sorin Posted September 30, 2020 Posted September 30, 2020 Ja det är det . Men som sagt vi kan ta en sväng runt bokskogen annars . Roligare att köra 🙂 Quote
guldgroda Posted September 30, 2020 Author Posted September 30, 2020 Körde en liten tur idag. Efter ca 2km började motorn plötsligt ryka kraftigt efter en vänstersväng. Inte från avgasröret utan från grenröret. Stannade direkt och öppnade huven men såg inget misstänkt. Körde motorn på tomgång ett tag och tänkte att det kanske är avgasbandaget som ryker. Efter att ha kört tomgång ett tag till så upptäcker jag oljestänk på några kablar och på generatorn och sen ser jag en liten pöl olja på ramen. Kör hem mycket försiktigt med övervakning av oljetrycket. Väl hemma i garaget granskar jag motorn lite noggrannare. Upptäcker efter ett tag vad som ser ut som ett skotthål rakt mellan avgasport 2 och 3 nästan ända nere vi oljetråget. Känner mig inte vid att det sett ut så tidigare! Vad kan ha hänt? En vevstaksbult som ville flytta hemifrån? @therealpinto några uppslag? /Gustaf 1 Quote
tpau Posted September 30, 2020 Posted September 30, 2020 Fy f🙊... Pintos är inte superovanliga även om det börjar bli lite svårare att hitta, jag hade nog knuffat in den i hörnet och försökt hitta i en annan std motor att lyfta i. Jag har ett longblock stående du kan låna (och en extra toppackningom) om du vill komma på rull igen innan vintern. Det är ju lite fel sida om landet, den där motorn jag länkade verkar vara kvar och står halvväg emellan oss. Tappa inte modet du har precis byggt en egen bil! /T Quote
Göran Nilsson Posted September 30, 2020 Posted September 30, 2020 Vilken mardröm, jag hoppas att du inte tappar modet utan fortsätter och jobbar på med att fixa detta. Quote
therealpinto Posted October 1, 2020 Posted October 1, 2020 Tråkigt! Motorn var väl "okänd" i bottendelen och kan ju ha varit utsatt för saker... Knackade den eller lät illa på annat sätt? Man kan ju bara spekulera i vad som hänt men att du skulle skjuta loss en frisk vevstaksbult utan att försöka varva 8000 eller mer känns otroligt. Det enda man kan göra är att plocka av tråget (har du plats att ta det nedåt går det fort) och se hur det ser ut. Jag har varit med om att block skadats tidigare så en flisa gått ur, men det brukar inte se ut sådär. Men skulle det bara vara så, så kan man ju plugga hålet temporärt för att kunna köra. Gustaf Quote
sorin Posted October 1, 2020 Posted October 1, 2020 Nejjjjjj så tråkigt . Var glad att du klarade alla besiktningar så att den blev reggad . Quote
guldgroda Posted October 1, 2020 Author Posted October 1, 2020 7 minuter sedan, therealpinto sade: Tråkigt! Motorn var väl "okänd" i bottendelen och kan ju ha varit utsatt för saker... Knackade den eller lät illa på annat sätt? Man kan ju bara spekulera i vad som hänt men att du skulle skjuta loss en frisk vevstaksbult utan att försöka varva 8000 eller mer känns otroligt. Det enda man kan göra är att plocka av tråget (har du plats att ta det nedåt går det fort) och se hur det ser ut. Jag har varit med om att block skadats tidigare så en flisa gått ur, men det brukar inte se ut sådär. Men skulle det bara vara så, så kan man ju plugga hålet temporärt för att kunna köra. Gustaf Absolut kan det vara så. Visste ju inte skicket och planen var ju att köra så länge det håller... Var absolut inga höga varv. Har inte varit över 6000rpm en enda gång. Njae, inga missljud som jag kunde höra iallafall. Och körde ändå motorn ett tag på tomgång samt körde hem den 1-2 km efter detta hände så borde ha märkt av det isåfall. Kanske tyder på att allt sitter där det ska? Isåfall kanske det är nåt annat som lossnat och ramlat ner och skjutits utåt av veven? Ska nog göra som du säger och ta av oljetråget och kika. Ingen idé att spekulera för mycket. Har läst att många använt JB Weld för att plugga liknande hål. Har du nåt annat tips på vad man kan använda? Vågar man svetsa när man tömt på olja? Gustaf Quote
guldgroda Posted October 1, 2020 Author Posted October 1, 2020 13 minuter sedan, sorin sade: Nejjjjjj så tråkigt . Var glad att du klarade alla besiktningar så att den blev reggad . Ja, tur i oturen får man väl säga där! /Gustaf Quote
therealpinto Posted October 1, 2020 Posted October 1, 2020 Det kan ju absolut vara något löst som legat i motorn och kilat in sig mellan vevaxel/vevstake och blocket. JB Weld funkar oftast bra, även vanlig simpel kemisk metall kan lira. Är hålet någorlunda runt, eller borras runt, kan man också gänga in en plugg. Fördelen med det kan vara att man kanske minskar risken för mer sprickbildning. Gustaf 2 Quote
guldgroda Posted October 1, 2020 Author Posted October 1, 2020 (edited) 22 timmar sedan, tpau sade: Fy f🙊... Pintos är inte superovanliga även om det börjar bli lite svårare att hitta, jag hade nog knuffat in den i hörnet och försökt hitta i en annan std motor att lyfta i. Jag har ett longblock stående du kan låna (och en extra toppackningom) om du vill komma på rull igen innan vintern. Det är ju lite fel sida om landet, den där motorn jag länkade verkar vara kvar och står halvväg emellan oss. Tappa inte modet du har precis byggt en egen bil! /T Har hittat denna i malmö. Kan man på nåt sätt se på modellåret etc ifall det är höggkomp och 205 block? https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/FORD-SIERRA/1987_1993/Motor/Motor-Bensin/Alla/ID-44521857/ @tpau @therealpinto Edit: Vad jag kan tolka borde den vara lämplig? Nedan är utdrag från car . info Edited October 1, 2020 by guldgroda Quote
tpau Posted October 1, 2020 Posted October 1, 2020 Du har två parametrar att spela på, bra cylinderhuvud och högre kompression. Insprutaren har lite bättre cylinderhuvud men fick strax efter lite lägre kompression. 115 hästaren med båda tillverkades mellan 85 och 87 men är ganska ovanliga idag många har redan blivit sjuor eller hamnat i andra entusiastbilar. Det står att det är motorkod N4B enligt Wikipedia (som ju aldrig har fel 🙈) är det en insprutare med mellankomp https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto_engine Skillnaden i kompression ligger helt i hur tjock kronan på kolven är. Den du hittat har sannolikt 8,6 komp, se bilden nedan. En ny originalkolvssats som ger 9,2 komp kostar ca 200 pund. Värt att notera är att den hände mer saker när Ford plockade ner effekten med 15 häst, det kom in en katalysator i avgassystemet och förmodligen så behövde de anpassa tändkurvan osv för att inte elda upp 🐈-en och kunna garantera emissioner. Jänkarna brukar säga att en ökning av kompressionen med ett steg ger ca 4% extra effekt, och skillnaden är ju 0,6. Med ditt öppna avgassystem och dubbla webrar är nog effektskillnaden då 2-3% dvs 2-4 häst beroende av vilken komp du har. Det jag försöker säga är, oroa dig inte för mycket om det är en hög eller lågkompsmotor. Har du valet; ta en högkompare med insprutningstopp. Men nu ska du ju komma på rull igen med en överkomlig arbetsinsats. /T Quote
therealpinto Posted October 2, 2020 Posted October 2, 2020 Torbjörn har konstaterat vad det är. Car.info tar tyvärr en massa detaljerade uppgifter från olika internationella ställen vilket gör att de uppgifterna sällan är korrekt (kompression med mera). Men 205-block och "bra" topp har den ju. Som sagt, motorn duger utmärkt för att kunna köra men vill du trimma måste kompressionen upp. Kolvar är visserligen billigt men att pressa ur och i kolvbultarna är lite klurigt, eftersom det är presspassning i stakarna. Jag har personligen alltid valt att antingen byta till kolvar och stakar från en HC/LC (beroende på målsättning) eller byta till stålstakar. Men öppna din först och kolla tycker jag, om du inte känner att det är värt 4000 kr att ha en reservmotor stående. Gustaf Quote
guldgroda Posted October 11, 2020 Author Posted October 11, 2020 Nu har jag köpt på mig en Pinto-motor i delar. Ett 205 block borrat till 92mm med Mahle-kolvar och stakar från en Saab 99. 2 portade toppar med större ventiler (44,4/38) och Kent RL32 kamaxlar. Utöver det en del andra grejer såsom justerbart kamdrev, insug för Weber 45or, tändsystem, packningar, bultar, vipparmar etc etc. Gustaf 1 Quote
tpau Posted October 11, 2020 Posted October 11, 2020 Coolt, blir nästan lite avundsjuk på alla roliga delar, måste kännas som julafton! Gillar generatorkonsolen borde spara nästan ett kilo mot sierraversionen. Så nu blir det motorbygge? /T 1 Quote
guldgroda Posted October 11, 2020 Author Posted October 11, 2020 33 minuter sedan, tpau sade: Coolt, blir nästan lite avundsjuk på alla roliga delar, måste kännas som julafton! Gillar generatorkonsolen borde spara nästan ett kilo mot sierraversionen. Så nu blir det motorbygge? /T Ja, det blir motorbygge. Ska dock försöka göra en riktig fulfix på motorn som sitter i och sen försöka ha denna motor färdigbyggd till sommaren. Grejerna ligger uppe hos min farbror i Lidköping nu. Inte bestämt helt men skulle tro att vi åtminstone gör allt förberedande arbete där. Får se hur vi lägger upp planen. Första moment blir iallafall att kolla av status på alla delar, mäta upp allt etc. Riktigt sugen nu att börja bygga garage här hemma... Kanske får ringa banken på måndag 😅 Mvh Gustaf 1 Quote
therealpinto Posted October 12, 2020 Posted October 12, 2020 Spännande, det brukar bli lite detektivarbete med en motor som modifierats men det går att lösa. Generatorfästet i aluminium är fint, det satt på "alla gamla" Pinto med förgasare i åtminstone Taunus och Capri, troligen Granada också. Gustaf Quote
guldgroda Posted October 18, 2020 Author Posted October 18, 2020 (edited) Plockade av avgasrör och inspekterade lite noggrannare. Hittade även delar av det som lossnat: Rengjorde ordentligt och tryckte dit lite epoxi-kitt: När jag hade grenröret av passade jag på att linda from delar jag inte kunde komma åt när jag försökte linda röret fast på motorn. Kollade oljenivån och sen provstartade. Gick som den brukar, dvs godkänt. (Halvkass komp, tändning inställd på halvchans och dåligt i justerade förgasare). Inga konstiga missljud eller annat. Lät gå 10-15 minuter tills vattnet från avgasbandaget ångat bort. Rykte lite från kvarvarande olja på grenröret men blev mindre och mindre tills det på slutet var nästan noll. Ingen tendens till läckage vid lagningen. Vad tror ni? Vågar man köra den till sin vinterförvaring? /Gustaf Edited October 18, 2020 by guldgroda Quote
tpau Posted October 18, 2020 Posted October 18, 2020 Hur långt är det till vinterförvaringen? Du kan ju alltid köra typ 500 meter och inspektera sen kolla efter nån km och Om allt ok köra hela vägen. Vore nog inte dumt att ha med extra olja som försäkring. Jag var ute och åkte förra helgen, min upplevelse med värme ruta o dörrar var väldigt härlig. Men pratade med en kompis som också var ute då och tyckte att han blev rejält kall. Hans bil har mindre lull lull. Kanske inte fel att ha med en varm filt om du riskerar att bli stående och behöva vänta en stund. /T Quote
guldgroda Posted October 18, 2020 Author Posted October 18, 2020 51 minuter sedan, tpau sade: Hur långt är det till vinterförvaringen? Du kan ju alltid köra typ 500 meter och inspektera sen kolla efter nån km och Om allt ok köra hela vägen. Vore nog inte dumt att ha med extra olja som försäkring. Jag var ute och åkte förra helgen, min upplevelse med värme ruta o dörrar var väldigt härlig. Men pratade med en kompis som också var ute då och tyckte att han blev rejält kall. Hans bil har mindre lull lull. Kanske inte fel att ha med en varm filt om du riskerar att bli stående och behöva vänta en stund. /T Kan nog vara smart att köra en tur i närområdet först och se om ful-fixen håller ihop. Är ca 4 mil dit jag ska förvara den. Här nere ska det vara 10-14 grader kommande veckorna, men man får nog klä på sig rejält. Jag har inget i komfort-väg på bilen. 1 Quote
super7 Posted October 18, 2020 Posted October 18, 2020 3 timmar sedan, guldgroda sade: Kan nog vara smart att köra en tur i närområdet först och se om ful-fixen håller ihop. Är ca 4 mil dit jag ska förvara den. Här nere ska det vara 10-14 grader kommande veckorna, men man får nog klä på sig rejält. Jag har inget i komfort-väg på bilen. Det är nog ingen fara att köra, om epoxi biten lossnar lär det väl eventuellt skvittra ut lite olja men det är ju så högt från oljenivå kanten så det är nog ingen fara. Det börjar ju bli kallt när det närmar sig 0😉 //Nisse Quote
guldgroda Posted October 18, 2020 Author Posted October 18, 2020 5 minuter sedan, super7 sade: Det är nog ingen fara att köra, om epoxi biten lossnar lär det väl eventuellt skvittra ut lite olja men det är ju så högt från oljenivå kanten så det är nog ingen fara. Det börjar ju bli kallt när det närmar sig 0😉 //Nisse Precis. Går nåt sönder mer lär jag märka det. Och lossnar epoxin så vet jag av erfarenhet att det börjar ryka. Kom dock inga stora mängder, oljenivån var fortfarande med råge godkänd trots att jag körde motorn flera km med hålet. Är inte orolig för motorn alls eftersom jag ändå ska byta den sen, men vill såklart Inte bli stående på motorvägen eller liknande ställe... 😊 Quote
Morty Posted October 18, 2020 Posted October 18, 2020 Se bara till att det inte skvätter olja på de lindade avgasrören. Det är stor risk för att det kan börja brinna då. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.