Mattias Lindvall Posted January 20, 2020 Posted January 20, 2020 Imponerande Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Quote
ulwe Posted January 21, 2020 Author Posted January 21, 2020 Det senaste halvåret har jag insett att oavsett pris, kvalité eller modell så är ett färdigt kit värt mycket! 🤣 1 1 Quote
Hansol Posted January 21, 2020 Posted January 21, 2020 Håller med tidigare postare otroligt och imponerande jobb ! 1 Quote
ulwe Posted January 26, 2020 Author Posted January 26, 2020 Efter alla positiva hurrarop, så här ser fronten ut, med de flesta klossarna på plats. Jag stressar inte utan låter limmet torka bra, så det inte glider omkring när man sätter nästa lager. En vecka till så kan man rå-putsa och spackla. En del överraskningar är det allt när man nu ser formerna i verkligheten, speciellt mittendelen verkar har en del märkliga svackor, men... behöver se helheten först. 2 Quote
Klubbsson Posted January 26, 2020 Posted January 26, 2020 Snyggt, vad är det för lampor du har fram och bak? Quote
ulwe Posted January 26, 2020 Author Posted January 26, 2020 Fram är det BMW E32/E34 och bak blir det nog till slut nån Biltemalampa, skaffade LEDlampor från Strands men är tveksam om dom verkligen blir snygga, nr 800959 / 800960. Quote
ulwe Posted March 23, 2020 Author Posted March 23, 2020 Bara 3 månader att göra formarna till fronten, det går bra nu. Tog loss dom ikväll, enkelt, enda överraskningen var de mängder statisk elektricitet som uppstår när dom släpper. 4 Quote
ulwe Posted March 24, 2020 Author Posted March 24, 2020 Nån sorts stödstruktur behövs nog under flipfronten, det är över 2 meter mellan gångjärnen nere i framkant och lås / styrpinnar bak. Även support så inte mitten på huven sjunker ihop en varm sommardag. Båda bilderna har 15x15x1.5 rör, den ena väger 9 kg, den andra 12 kg. Rostfritt är ju rätt för inplastning, men skulle väl kunna räcka med rostskyddsfärg på vanliga rör? Quote
ulwe Posted March 25, 2020 Author Posted March 25, 2020 Alu är attraktivt men har ingen TIG, eller TIG-kunskap. Quote
Klubbsson Posted March 25, 2020 Posted March 25, 2020 Avser du att plasta in rören så räcker det nog gott med ett lager färg. Du kan ju även överväga att bara lägga ett distansmaterial som du plastar ovanpå, dynavicell eller liknande. Blir ju minst lika starkt som stål. Vad är det för program du ritar i? Tycker att du har fåltt till väldigt fina och tilltalande former. Quote
ulwe Posted March 25, 2020 Author Posted March 25, 2020 Ja, om jag går kolfibervägen på fronten, så skulle man ju lägga distansmaterial för att hjälpa upp det. Kolfibern har ju en chans att va stark nog runt gångjärnspunkterna med mer lokala stålförstärkningar. Då blir det ju MYCKET lättare. Caddandet sker i PTC Wildfire2. Quote
yo-1 Posted April 21, 2020 Posted April 21, 2020 Vilket fantastiskt bygge! Kanske en dum fråga: De allra flesta som jag sett bygga egna karossdelar gör först en plugg och sen en form, men när man som du har alla filer och möjlighet att fräsa, varför gör man inte formen direkt? Dvs den enda delen man behöver gjuta är färdig del. Quote
ulwe Posted April 21, 2020 Author Posted April 21, 2020 9 timmar sedan, yo-1 sade: Vilket fantastiskt bygge! Kanske en dum fråga: De allra flesta som jag sett bygga egna karossdelar gör först en plugg och sen en form, men när man som du har alla filer och möjlighet att fräsa, varför gör man inte formen direkt? Dvs den enda delen man behöver gjuta är färdig del. Tack! Efter fräsning så behövs handputs, och det är mycket enklare att putsa / rikta på en konkav form. Om jag använt dyrt formbygge material så är det ett gångbart alternativ att göra formen direkt, men den XPS jag använt är 200 kg/m3, billigt men lätt att putsa för mycket. Små radier som i negativa formen är utvändiga går jättebra att snygga till, och de radier som sen är utvändiga på färdig detalj likalunda. Men kommer nog att prova att fräsa negativet direkt, t.ex. utsida eller insida dörr, har några skivor med 500 kg/m3 liggande. Quote
ulwe Posted June 21, 2020 Author Posted June 21, 2020 Då har det hänt en del. Först en test med vacuuminjicering med epoxy + kolfiber, gjorde en likadan platta med handupplagd polyester + glasfibermatta. Samma styvhet, men epoxy + kolfiber vägde 40% mindre och var betydligt tunnare. Så för fronten valde jag injiceringspolyester och glasfiber, men använde också upp de 10m2 kolfiber jag köpt. Hexagonerna som syns är Soric distansmaterial. Efter 29 timmar nonstop jobb var den klar, mellan 03.00 och 07.00 letade jag en vacuumläcka, hur jag än gjorde så blev det inte helt tätt. Gick bra ändå, -0.85 bar och fyllde bra, läckan drog inte in luft i fronten. Börjar greja med en stålställning, gångjärn och låspunkter nu. Insåg också att kaross o flipfront är otroligt bulkigt att hantera, byggde en travers. Sedvanlig google-forskning gav bara en vettig träff, Skeppsholmen 1700-tal, ja jag gjorde traversen i trä. Funkar faktiskt, den ska bara ta 50 - 60 kg. Återstår att fixa lyfteriet och eventuella linor att flytta den med så sidförflyttning blir parallell, fast ett kvastskaft funkar tills vidare. 1 Quote
Mats Karlsson Posted June 22, 2020 Posted June 22, 2020 Kanske lite sent att svara nu men på Porsche 914-6 GT så förstärkte dom främre och bakre huv med balsaträ som plastades in mellan lager av glasfiber. Quote
ulwe Posted July 24, 2020 Author Posted July 24, 2020 Då är traversen använd, gjorde en lättvikts hissanordning och två taljor från Biltema bidrog med löphjul till trissorna. Skoj att äntligen ha karossen i position på ramen! Påbörjat formar till bakre hjulhus, testar att göra negativ direkt, finishen är inte så noga på dom.... Någon i närheten som har rör liggande, di 8 Dy 14? Skulle behöva en meter, handlarna är stängda fram till augusti. 1 1 Quote
ulwe Posted October 6, 2020 Author Posted October 6, 2020 Mer formar på gång, nu är det främre hjulhus och kanal till kylaren. Fläktkåpa när fläkten väl anlänt, Spal 16", 28A. Kylaren blev en Mishimoto till Toyota Supra. Luftburksformen är ett test, om det går att spetta ur skummet utan att slå sönder glasfibern. Aceton eller bensin funkar nog också, men söligt? Tänker dra packtape runt den så man kan se tydligt var gränsen går, ha ha. Har irriterat mig på penselränder när formarna grundas o lackas, skaffade en elektrisk spruta i veckan, resultatet blir faktiskt vettigt för hur jag använder det här, behöver bara en någorlunda yta som går att vaxa. 2 Quote
ulwe Posted October 26, 2020 Author Posted October 26, 2020 9 glasfiberdelar trimmade och klara, 8 formar väntar på att plastas i helgen plus en eftersläntrande fläktkåpa som måste ha tvådelad negativform tyvärr. Fast fördel då att gelcoaten hamnar på synliga ytan i slutändan. Medan färgen torkar så var jag inne på Grabcad och tog hem ett litet turboaggregat, måste tänka på nåt annat i det här glasfibermaratonet 🤣 2 Quote
ulwe Posted November 18, 2020 Author Posted November 18, 2020 Då är fläktkåpan ur formen, blev rätt bra, blir bättre med epoxispackel på kanterna. Riktigt lätt och mycket styvare än jag kunde tro, är gjord med epoxi och 2 sorters glasfiberväv och några inlägg av distansmaterial. Quote
ulwe Posted December 20, 2020 Author Posted December 20, 2020 Då är kylarfästen klara, och intrimning av plasten börjar bli klart. 2 Quote
ulwe Posted December 20, 2020 Author Posted December 20, 2020 Dörrlås, har trimmat ner originalets 5 funktioner till 1, öppna inifrån, nu får det plats med några mm marginal. Tänker ha door poppers och fjärr för att komma in. Quote
ulwe Posted January 3, 2021 Author Posted January 3, 2021 Julledighet är bra, har ägnat den åt att få färg på "störtbågen" och karossfäste baktill, båda är nu fastplastade. Så nu var det dags att få fronten inprovad och fortsätta med den stödstrukturen under. Passningen så här långt är över förväntan, iom att karossen är handupplagd med huggen matta och fronten har glasfiberväv/kolfiberväv som är injicerad. Längd, bredd och linjer vid hjulhus matchar! 5 Quote
Hansol Posted January 3, 2021 Posted January 3, 2021 Kommer bli bra , imponerande jobb du gör. 1 Quote
ulwe Posted January 23, 2021 Author Posted January 23, 2021 Udda inköp idag, injektionssprutor. Använder till att få in polyester+talk=spackel in i trånga utrymmen, så man vet att det är fyllt. Luftbubblor är inge bra när det blir varmt runtomkring. Småsprutor är gratis, dessutom 🤣 1 Quote
ulwe Posted April 3, 2021 Author Posted April 3, 2021 Fabrikation av dörrgångjärn pågår, fick ihop den rörliga delen idag. CNC fräst fixtur i spånskiva. Provade att brotcha en för passning mot plåtlager, superbra passning med slipad passbult 8 mm som gångjärnsaxel. De flesta delarna till fasta halvan är klara, men där får det bli en stålfixtur. Samtidigt ritar jag om insidan på dörren, så det gäller att inte förändra framkanten på dörren för mycket nu!!!! 1 Quote
ulwe Posted April 7, 2021 Author Posted April 7, 2021 Mycket svets o slip senare, 4 gångjärn. 2 Quote
Arto Posted April 8, 2021 Posted April 8, 2021 (edited) 😍 Är imponerad av både designen och fabrikationen. mycket tjusigt! Edited April 8, 2021 by Arto 1 Quote
ulwe Posted April 25, 2021 Author Posted April 25, 2021 Insida förardörr på gång, öppning på insidan ska ske med ett snöre a la hundkoja, därav urtaget mitt i dörren. Öppning utifrån med door popper, solenoid och fjärr + nån form av backupp typ wire!!!! Quote
ulwe Posted May 26, 2021 Author Posted May 26, 2021 Det går långsamt framåt, insidan förardörr klar och börjat med ett stålskelett, Utsidan är fräst och börjat spackla, torkar långsamt!!! Spindelmotorn i fräsen gav upp, så nu sitter det en brushless DC motor 3fas 48 volt istället. 2 Quote
ulwe Posted June 22, 2021 Author Posted June 22, 2021 Utsida dörr på plats, med tape. Gott att se linjerna flyta ihop i verkligheten, inte bara i datorn. 4 Quote
swedishGT40 Posted June 22, 2021 Posted June 22, 2021 Ser ut o bli ypperlig passform, hatten av 🎩 1 Quote
ulwe Posted June 25, 2021 Author Posted June 25, 2021 Go Midsommar! Krök ett rör eller använd ett nyktert alternativ med raka rör. Tjo! 2 Quote
ulwe Posted August 2, 2021 Author Posted August 2, 2021 Nu är torkararmatur på plats, Ford Focus 2010. En liten modifiering för att gå fri för kopplingscylindern och lite nedvinklade armar, återstår vinkling/kortning för bladfästet, supernöjd att det gick att få dom såpass dolda. En del i detta var att trimma bort överskott på flipfronten,, passade på att öppna för strålkastare och kyl. Fixade till dörrens tjocklek i ytterkant också, så det går att börja rigga gångjärn imorrn. 3 Quote
ulwe Posted August 13, 2021 Author Posted August 13, 2021 Började tillverka dörr i mars, idag hördes låsklicket, nice! Låsen från CBS är trevliga att jobba med, så jag förkastar Golf V huvlåsen jag lagt eoner av tid på och använder CBS istället, nackdelen är att dom behöver en stark fjäder som komplement för att lyfta huven några cm. stängdörren_vga.mp4 2 Quote
MagnusS Posted August 22, 2021 Posted August 22, 2021 Fasen så coolt bygge. Kul att du delar med dig 1 Quote
ulwe Posted August 22, 2021 Author Posted August 22, 2021 2 styck wirestoppar blev det idag, har googlat och youtubat mängder hur man gör en wireögla i änden. Tog åt mig varför det heter "till the bitter end", fria änden på wiren är bitter end, när den har slitit sig loss då kan man ge upp.. Håller på med strålkastarinfästning också, 8 år sen jag höll på med rostfritt, svårarbetat! Bågfilen o handverktyg bara rutchar, vinkelslip o smärgel så glöder det bara. En sida är klar för svets, la en rulle bred maskeringstape på att skydda glasen o plasten...... 1 Quote
ulwe Posted October 10, 2021 Author Posted October 10, 2021 Dags för en summering av det senaste. Äntligen kom bensintanken från England, riktigt snyggt gjord, fyllröret funkar inte alls, så en fellow Locostare har erbjudit hjälp med det, tackar ödmjukt. Rattstång har jag velat omkring med, nu sitter ett vettigt rör (40 x 5 , sömlöst E235+C) i svarven för att ta upp innerdiametern till Lexusdiametern, och reducera ytterdiametern lite, sen pluggsvets i Lexusstången. En annan sak är torkarmotorn, försöker få till Focus torkarmotor med Focus torkarspak, UTAN alla tillhörande databoxar. Får inte till parkeringsläget. Motorn har 4 kablar, finns många beskrivningar hur man kopplar en motor med 5 kablar.... Gillar inte el, speciellt när det finns dolda kretsar. Någon som tycker torkarmotorkoppling är gör-enkelt? Hursom, har skaffat hem en massa grejer för att bygga avgassystem under vintern. Ville helst att en specialist skulle bygga bakre dämparen, men 15.000 känns dyrt för en ljuddämpare. Quote
heralue Posted October 11, 2021 Posted October 11, 2021 Gjorde såhär, 2 hastigheter och återgång till p-läge. Quote
ulwe Posted October 11, 2021 Author Posted October 11, 2021 Heralue, det är helt vettigt så, det jag insett är att park-tråden skall gå till relä 1, långsam hastighet. Och att när relä2 drar, så försvinner också ström från P. Det enda som stör är att jag inte har plus in på motorn..... får blunda för det helt enkelt.... Quote
ulwe Posted December 11, 2021 Author Posted December 11, 2021 Äntligen torkare på plats, behövdes en Lucas-switch och en tillräckligt omodern motor, det blev Citroen Jumper. Kortare armar och kortade blad så blev det perfekt. Nu dags för avgassystem, har fått hem allt utom 2 st 4till1 kollektors, börjar med bakre burken. Fräste en fixtur medan torkargrejerna var på väg in. Allt utom grenrör blir rostfritt, men kan nån tipsa om bästa sättet att undvika svetssprut på exakt allt? Maskeringstape? Spray? 3 Quote
Hansol Posted December 11, 2021 Posted December 11, 2021 Riktigt seriöst upplägg med din svetsjigg till avgassystemet, kommer bli bra passform på det. Prova med alutejp för att slippa svetssprutet. 1 Quote
Arto Posted December 11, 2021 Posted December 11, 2021 Det har funkat bra för mig men kan vara lite marig att pilla bort🙂 En annan är TIG-svets Det är f.ö. en fantastisk "kan-själv-nivå" på ditt bygge, är mycket imponerad! Fortsätt att posta bara. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.